'Liefdesbrief aan China op
laatste moment van de tafel
Vandaag
Assistent van Beyers
Naudé gearresteerd
Uit de kerkbladen
Hierover kun je je
mond niet houden
Onze
adressen:
Congres over evangelisatie in Voilksrepubliek
Twee nieuwe leden
in raad van
Herdenking
Jan de Bakker
'Bisschop' Hensley
gaat vrijuit
Terwijl het lijk
nog boven
aarde staat
Youth for Christ
weer in actie
TriOUW KWARTET DINSDAG 16 SEPTEMBER 1975
KERK
Ds. A. A. Spijkerboer, hervormd predikant te Amsterdam, reageert
op opmerkingen van dr F. Möller op het congres van de charisma
tische beweging, waarover we gisteren berichtten.
Van een medewerker
MANILLA Zonder een offi
cieel slotcommuniqué, maar toch
een 'boodschap' achterlatend,
is de studie-conferentie 'Love
China '75' in Manilla gesloten.
Voorzitter Anne van der Bijl, de
Nederlandse initiatiefnemer
voor deze studiedagen over
evangelisatie in China, zei in de
eivolle United Evangelical
Church dat de conferentie voor
al de eenheid heeft vergroot van
allen die zich met de kerk van
China bezighouden.
Anne van der Bijl riep op tot een
revoQjuitie van liefde, die zich niet
stoort aan grenzen en politieke of
andere barrières, als het gaat om
de verkondiging van het evangelie.
In de openingsmeeting had hij in
dezelfde trant gesproken. 'Als we
geloven dat de deuren dicht zijn,
dan zijn ze ook dicht. Maar God
heeft de deuren noodt gesloten. Hij
heeft de opdracht gegeven de gehe
le wereld te bereiken met het evan-
glfe van Jezus Christus. We heb
ben van niemand anders toestem
ming nodig.'
Van der Bijls organisatie Kruis
tochten. internationaal bekend als
'Open Doors with Brother Andrew',
houdt zich bezig met bijbelver
spreiding en dienstverlening aan de
kerken in Oosteuropese en andere
officieel voor het evangelie 'geslo
ten' landen.
Het heeft er de eerste dagen van
het congres naar uitgezien dat de
vrij agressieve benadering-van An
ne van der Bijl en anderen, niet de
instemming van alle leidende figu
ren op de bijeenkomst zou hebben.
God heeft de tijd in Zijn hand, zo
werd er geredeneerd, en als Hij het
tijd vindt de deuren naar China te
openen, dan gebeurt dat wel.
Van der Bijl reageerde daarop met
een korte, sterk emotioneel geladen
speech. 'Gods trein rijdt precies op
tijd. maar onze dienstregeling is
niet in orde', zed hij. Tegen het
einde van de conferentie leek ie
dereen in het luxe Philippine Villa-
ge Hotel eigendom van de echt
genote van president Marcos er
wel van overtuigd dat aan illegale
actie niet valt te ontkomen en dat
een afwachtende houding niet de
meest vruchtbare is. Maar toch
bleef een slotverklaring achterwege,
hoewel daar wel aan is gewerkt.
Teruggenomen
Er was een tekst voor een 'brief
aan de kerk in China' ontworpen,
een 'liefdesbrief' werd er in de
wandelgangen gezegd, maar het be
sturende comité nam die tekst op
het laatste moment terug, vermoe
delijk om niet te veel politieke
ergernis op zich te laden in hun
respectieve landen van herkomst
(Taiwan, bijvoorbeeld) en in de
Volksrepubliek zelf (waar represail
les voor de christenen zouden kun
nen worden gevreesd).
De talrijke zendelingen met Aziati
sche ervaring verklaarden het ge
schuif van het comité met de "brief
aan de kerk in China' als typisch
Aziatisch. De brief werd nu aan alle
Je kunt begrijpen, dat in Zuid-Afrika het samenwonen van ver
schillende volkeren, blank en zwart, met zulke verschillende cul- zorgelijke dag
turele tradities, een enorm probleem is. Je kunt ook begrijpen, dat
Vorsters apartheidspolitiek is ingegeven door de angstige vraag,
wat er wel met de blanke minderheid zou gebeuren, als de zwarte
meerderheid het eens voor het zeggen zou krijgen.
Je kunt verder begrijpen, dat een
goedwillende politicus, die het roer
van Vorster zou overnemen, nooit
van vandaag op morgen de koers in
Zuid-Afrika radicaal zou kunnen
wijzigen. Je kunt van mening zijn,
dat de Wereldraad van Kerken
hard bezig is zijn geloofwaardigheid
te verspelen door voortdurend naar
Zuid-Afrika te wijzen, en door op
andere punten van de aardbol ge
woon verstek te laten gaan. Je
kunt tenslotte meer dan genoeg
hebben van de schreeuwlelijken,
die zonder zelf het geringste risico
te lopen, wel even vanuit Neder
land zullen uitmaken hoe het ver
der moet in Zuid-Afrika.
Maar er is één ding. dat je niet
kunt doen: je mond houden wan
neer dr. Möller op een conferentie
van de charismatische beweging
heeft zich door het evangelie laten
Beyers Naudé afvalt. Beyers Naudé
zeggen, dat in Christus zwart en
blank één zijn; in zijn Christelijk
Instituut gaan blank en zwart als
broeders met elkaar om, en nu
proberen zij samen in Zuid-Afrika
een keer ten goede te brengen. De
kerk moet volgens dr. Möller niet
de weg gaan van een vakbond of
Kinderen in de Chinese volksrepubliek. Allemaal samen zonnebaden in een crèche in de havenstad dhr Tiwtltllllt
Changkiang in Zuid-China. VyllF* lll5auuiu
ruim vierhonderd deelnemers mee
naar huis gegeven na uitvoerig
te zijn besproken met de mede
deling dat iedereen er mee kon
doen wat hem goeddunkte. Maar
dat gebeurde dan formeel niet on
der de verantwoordelijkheid van de
leidende figuren, allen Chinezen.
Voor enkelen van hen was het
overigens raadzaam niet te veel er
gernis in het rijk van Mao te ver
wekken. omdat hun gezinnen daar
nog zijn.
Voor de radio
In de liefdesbrief' aan de Chinese
kerk. die enkele uren na de sluiting
van het congres al via de geheel
China bereikende radiostations van
Far East Broadcasting Company
werd uitgezonden, stond om. dat
de tn Manilla vergaderde christe
nen zichzelf willen inzetten om de
kerk in China te helpen, voor haar
te bidden en haar lief te hebben.
Verder werd in de verklaring ge
zegd dat alleen door het accepteren
van 'redding door Jezus Christus en
diens heerschappij' de geestelijke
noden van een mens kunnen wor
den opgelost.
Van de deelnemers aan de confe
rentie was ruim de helft Chinezen.
Ongeveer twintig (geloofs)zen-
dings- en andere kerkelijke organi
saties hadden de conferentie geor
ganiseerd. De financiële steun
kwam grotendeels van 'Kruistoch
ten'. De studieresultaten van de
conferentie zullen als basis dienen
voor een volgend jaar in Hongkong
te houden congres over werelde-
vangeldsatie voor de Aziatische lan
den. In Manilla waren in totaal 55
organisaties vertegenwoordigd, die
geïnteresseerd zijn in evangelisatie
in China.
Onder de talrijke sprekers, bevon
den zich diverse voormalige zende
lingen in China. Een van hen was
de veteraan Leslie LyaJl uit Enge
land, verbonden aan de Overseas
Missionary Fellowship, die aan
dacht vroeg voor de moeilijke posi
tie waarin christenen in een com
munistische samenleving verkeren.
Sterke groei
JOHANNESBURG De Zuid-
afrikaanse politie heeft gisteren
Horst Kleinschmidt, de assistent
van dr. Beyers Naudé, gearres
teerd onder de Zuidafrikaanse
wet tegen het terrorisme. Vijf
veiligheidsagenten drongen gis
termorgen om zes uur in de wo
ning van Kleinschmidt binnen
en doorzochten het huis drie uur
lang, waarna Kleinschmidt werd
meegenomen.
Kleinschmidt was zojuist vorige
week benoemd tot assistent van
Beyers Naudé. Tevoren was
Kleinschmidt leider van de natio
nale unie van Zuidafrikaanse stu
denten en van Sprocas, een studie
project voor de houding van chris
tenen binnen de apartheidssamen
leving. Ook is Kleinschmidt organi
sator geweest van het programma
voor sociale verandering van het
Christelijk Instituut.
De afgelopen tijd zijn in Zuid-
Afrika een tiental tegenstanders
van de apartheid gearresteerd, on
der studentenleiders, geestelijken
Uit getuigenissen van Chinezen die
nog niet lang geleden in de Volks-
repubiek waren geweest, alsmede
uit rapporten van diverse onderzoek
instituten. bleek dat de kerk van
China ondergronds sterk
groeit. Vooral onder studenten en
andere jongeren valt een toene
mende interesse voor de bijbel en
de boodschap van het christendom
te bespeuren.
Tot de meest opvallende sprekers
behoorde Time-journalist en Chi
na-expert David Aikman uit Hong
kong. die een diepgaande analyse
van het maoïsme en het commu
nisme presenteerde. Naar zijn me
ning heeft Mao. in afwijking van
de grote leermeester Marx, het be
grip 'geloof' niet bestreden. Inte
gendeel: allerlei elementen, die ook
in het christendom terug zijn te
vrinden, heeft Mao in zijn leer op
genomen. Schuldbelijdenis bijvoor
beeld (de burgers moeten in het
openbaar toegeven dat zij tegeno
ver de maatschappij hebben ge
faald. c.q. 'gezondigd'). En verder:
vergeving, geloof in de partij, hoop,
enz. Volgens Aikman is het com
munisme een duivelse parodie op
het christendom.
Hij deelde overigens de mening van
de meeste andere sprekers dat er
geen anti-communistische propa
gandacampagnes e.d. moeten wor
den gevoerd döor christenen. 'Wij
hebben niet te strijden tegen vlees
en bloed', citeerde hij de bijbel. En
tot 'vlees en bloed' werden ook alle
mogelijke 'ismen' gerekend, die
christenen bij de verspreiding van
het evangelie op hun weg kunnen
vinden.
Eerste keer
Het was de eerste keer dat de op
China gerichte christelijke organi
satie bijeen kwam. De eenheid die
pu is ontstaan, werd als een belang-
grijke stap vooruit gezien, hoewel
een kant en kilare strategie er niet
uit is gekomen. Maar men was het
er wel over eens dat. wil men ooit
de meer dan achthonderd miljoen
Chinezen ln de Volksrepubliek met
het evangelie bereiken, er effectief
moet worden gewerkt.
Men is van plan meer onderzoek te
gaan plegen en de beschikbare in
formatie uit te wisselen. Een ander
gegeven: er moet meer worden ge
specialiseerd, zodat er minder dou
blures ontstaan. Een steeds belang
rijker medium voor evangelisatie
zal in de toekomst de radio worden.
Uit gegevens van de FEBC blijkt
dat die christelijke zender in China
veelvuldig wordt beluisterd.
Anne van der Bijl hield tot op de
laatste dag voor het congres reke
ning met de mogelijkheid dat de
regering van de Philippijnse repu
bliek de vergadering zou torpede
ren: toen 'Love China '75' werd
gepland en georganiseerd, had Mar
cos nog geen diplomatieke betrek
kingen met China aangeknoopt,
maar nu dat inmiddels is gebeurd,
had zo'n moeilijk met het maoïsme
te rijmen vergadering best proble
men kunnen geven.
KAAPSTAD Het Christelijk In
stituut in Zuid-Afrika heeft twee
nieuwe leden toegevoegd aan de
raad van beheer. Het zijn Cosmas
Desmond en Manas Buthelezi. Cos
mas Desmond heeft het boek ge
schreven The Discarded People
over de gedwongen verhuizing van
zwarte mensen in Zuid-Afrika. Dit
boek is hem komen te staan op een
langdurige 'banning', die eerst
kortgeleden is opgeheven. Dr. Ma-
nas Buthelezi is de lutherse theo
loog, die na verbonden te zijn ge
weest aan de staf van het Christe
lijk Instituut thans in dienst getre
den is van de federatie van evan
gelisch lutherse kerken.
Het christelijk Instituut heeft een
commissie van zes personen aange
steld, teneinde de prioriteiten in de
activiteiten, nadat het instituut be
smet verklaard was, opnieuw te
formuleren. Deze commissie hoopt
binnen een maand met haar rap
port gereed te zijn. De twee boven
genoemde besluiten zijn genomen
tijdens de jaarvergadering van het
Christelijk Instituut, die heeft
plaatsgehad in Kaapstad. Dr. Manas
Buthelezi heeft hier een rede ge
houden over zwarte theologie en
het Schlebusch-rapport. Dit laatste
document vormt dc basis waarop de
regering besloten heeft tot besmet
verklaring van het instituut. Het is
samengesteld door een parlemen
taire onderzoek-commissie.
Bij de staf van het Christelijk In
stituut bestaat zorg over de finan
ciële toekomst van het instituut.
Dr. Beyers Naudé, de directeur
deelde ons mee dat van de 80.000
rand (circa 320.000 gulden), die no
dig zijn voor het tweede halfjaar
van 1975 reeds 44.000 rand (176.000
gulden) gevonden ls. Hij is daar
tevreden mee. Maar hoe het geld
voor volgend jaar bijeen moet ko
men, is nog onduidelijk.
Het Christelijk Instituut heeft in
middels van de 26 stafleden er
twaalf ontslagen. Zij hebben op één
persoon na ander werk gevonden
een politieke partij. Nee, dat zal
waar wezen, maar een kerk, die
niet probeert vanuit het evangelie
richting te geven aan het werk van
vakbonden en politieke partijen, is
geen knip voor de neus waard. En
dat is wat het Christelijk Instituut
met zijn SPROCAS-studies heeft
gedaan.
Verder zou volgens dr. Möller het
werk van Beyers Naudé buiten de
kerk om gaan. Zeker, er zijn span
ningen tussen Beyers Naudé en de
officiële organen van zijn kerk.
Aan wie zou dat liggen, aan Beyers
Naudé, of aan die officiële organen,
die alles gedaan hebben om hem
het léven onmogelijk te maken?
Bovendien: als er een conflict is
tussen Iemand als Beyers Naudé,
die het evangelie preekt en van
daaruit handelt, en een synode, wie
is er dan kerk? Wie nog een
greintje reformatorisch besef heeft,
zal er geen moeite mee hebben die
vraag te beantwoorden!
A. A. Spijkerboer
Een alinea van het gisteren gepu
bliceerde artikel van H. H. Bolhuis
over de martelaar Jan de Bakker is
door een technisch ongelukje in
het ongerede geraakt. We laten
daarom dat gedeelte nog eens vol
gen:
Vandaag is het 450 jaar geleden dat
de eerste Noordnederlandse marte
laar van de hervormingsbeweging
Jan de Bakker, of naar zestiende-
eeuws gebruik in het Latijn Johan
nes Pistorius, de dood vond op de
brandstapel.
Jan, zoon van de koster uit Woer
den, was geboren in 1499. Van zijn
15de tot zijn 20ste jaar bezoekt hij
de Utrechtse Hiëronymusschool van
de 'Broeders des Gemenen Levens'.
Deze open gemeenschap wijdde zich
aan onderwijs en aan verbreiding
van de Schrift. De stichter was de
veertiende-eeuwse boetprediker
Geert Groote, die zich fel tegen de
corruptie in de kerk van zijn tijd
had gekeerd. Het is duidelijk dat
Groote's geestelijke zonen, onder
wie Jllnne Rode rectoor van de
Riëronymusschool, voorstanders
waren van kerkelijke vernieuwing.
Door Hinne's onderricht maakte
Pistorius kennis met de opvattin
gen van de Haagse advocaat Corne
lls Hoen, die leerde dat men de
Inzettingswoorden van het Avond
maal zinnebeeldig moet verstaan.
(Hoen heeft Zwingli beïnvloed). In
1520 keert Jan naar Woerden terug.
Hij wordt schoolmeester en assis
teert zijn oude vader bij daens
werk. Van de contacten die hij
krijgt maakt Jan goed gebruik: hij
begint het Evangelie te verkondi
gen. Maar de koster wil, dat zijn
zoon priester zal worden. Hij stuurt
hem naar de Leuvense universiteit,
destijds de enige school voor hoger
onderwijs in de Nederlanden. In
1521 ontvangt Heer Jan, zoals men
hem nu noemt, de priesterwijding
Ln Utrecht. Zijn eerste parochie is
Jacobswoude. een thans niet meer
bestaand dorp bij Woubrugge. De
jonge priester met zijn radicale
ideeën over de Communie leest
weinig missen, maar preken doet
hij des te meer. Mede door zijn
afwijzing van de aflaathandel
wordt ook hij een wegbereider voor
de Hervorming.
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM-/DORDRECHT:
Westblaak 9-11, Rotterdam
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Posbus 101.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Horst Kleinschmidt
en Afrikanen. Onder hen is ook de
dichter Breyten Breytenbach. On
der de wet tegen het terrorisme
kunnen zij onbepaalde tijd worden
vastgehouden zonder dat tegen hen
een beschuldiging wordt inge
bracht. Indien zij schuldig worden
bevonden riskeren zij een straf die
ligt tussen-vijf jaar cel en de dood
straf.
Horst Kleinschmidt is 29 Jaar. ge
boren in Namibië en van Duitse
afkomst. Hij studeerde Duits. Afri
kaans en politkeke wetenschappen.
Zijn vrouw heet Ilona. Samen met
haar weigerde hij te getuigen voor
de Schlebusch-commissle.
SAN JOSE 'Bisschop' Kirby J.
Hehsley van de 'universele levens-
kerk' in San José is vrijgesproken
van een aanklacht wetens de ver
spreiding van dominees-wijdingen
en erepromoties in het wilde weg.
De kerk van Hensley bezit noch
leden, noch een belijdenis. Maar
ongeveer twee miljoen mensen zou
den via zijn organisatie aan de titel
'ds.' geholpen zijn of een doctorsbul
hebben gekocht. De prijs daarvoor
bedraagt twintig dollar. In enkele
Amerikaanse staten worden de 'do
minees' van Hensley officieel er
kend en kunnen zij rechtsgeldige
huwelijken inzegenen.
In De Bazuin (r.k. opinieblad voor
kerk en samenleving) dit commen
taar op de rede van bisschop Gij
sen:
Kardinaal Alfrink heeft bij zijn
ontslagname de wens te kennen
gegeven, dat er Ln zijn kerkprovin
cie geen ophef, heisa en polarisatie
gemaakt zou worden rond feit. pro
fiel en persoon van zijn opvolger.
Broodnodige rust, akkoord. Hoewel
we ons toch mogen afvragen of
geen openheid, geen inspraak, geen
publiciteit, bij deze voor de kerk
provincie uiterts Delangrijke fase in
haar geschiedenis, niet een te hoge
prijs is die katholiek (én niet-ka-
tholiek) Nederland nu betaalt om
een rel af te kopen. Het binnenka
mers afhandelen van de opvol
gingszaak ligt kwalijk in de lijn-
Alfrink en een volwassen geworden
kerkprovincie wil als zodanig be
handeld worden.
De openheid echter, die Dr. Gijsen
van Roermond vorige week in
Düsseldorf pleegde, is er een van de
vervelendste, meest onchristelijke,
oncollegiale en pre-conciliaire
soort. De wijze waarop deze preaat
de laatste decennia van de kerk
provincie bijeenveegde op de grote
hoop van allerlei andere, door hem
oppervlakkig begrepen situaties uit
de kerkgeschiedenis, is 'onheus, zo
niet onbehoorlijk.en ik proef er
een zekere hoogmoed in', aldus
oud-premier De Jong. Wie zijn zes
collega-mensenvissers voor rotte vis
uitmaakt, verdient geroyeerd en
over de grens gezet te worden. Ter
wijl het aartsbisschoppelijke lijk
nog boven aarde staat, is Gijsen al
aan het ruziezoeken over de erfenis.
Hoewel dit wellicht typisch klein
burgerlijk-Nederlands is. gaat het
toch voor een bisschop alle evange
lische grenzen te buiten. Enfin,
Düsseldorf ligt dan ook over de
grens. Maar niet ver genoeg.
Autoritair
Waarom moeten ketters eigenlijk
de kerk uit? Waar komt dat verlan
gen naar één vaste, onomstreden
waarheid vandaan? Met deze vra
gen is in Voorlopig (evangelisch
commentaar bij de tijd) drs. W.
Speelman (als theoloog verbonden
aan de Vrije Universiteit) bezig.
Hij komt dan terecht bij de theorie
van de autoritaire persoonlijkheid
en besluit zijn verhaal aldus:
Het zal langzamerhand wel duide
lijk zijn waarom autoritaire per
soonlijkheden behoefte hebben aan
een vaststaande waarheid: daarin
ligt hun zekerheid. Ketters met af
wijkende meningen bedreigen die
zekerheid en worden daarom agres
sief afgeweerd. Ze zijn nu eenmaal
niet in staat tot een laconieke re
actie in de trant van 'hij kan me
nog meer vertellen, ik weet wel
beter'.
Die vaststaande, onveranderlijke
waarheid moet geschraagd worden
door een autoriteit buiten de auto
ritaire persoonlijkheid zelf: de au
toriteit van de groep, al of niet
gepersonifieerd in een sterke leider.
Die groep moet dan natuurlijk wel
homogeen zijn en niet een samen
stel van verschillende elkaar weer
sprekende stemmen, want dan weet
Kardinaal Alfrink
de autoritaire persoonlijkheid nog
niet waar hij zich aan moet hou
den. Vandaar dan ook de roep om
een zuivere kerk en het beroep op
synodes om ondubbelzinnig te spre
ken. ketterse meningen duidelijk te
veroordelen en daaraan tuchtproce-
dures te verbinden.
De kerk is voor autoritaire gelovi
gen een zeer belangrijke instantie.
Een Nederlandse onderzoek heeft
nog eens bevestigd, dat inderdaad
autoritairen het sterkst deelnemen
aan de organisatorische kant van
het kerkelijk leven. De leider van
dat onderzoek (A. Lange) verbindt
daaraan een beangstigende conclu
sie. In een tijd waarin de georgani
seerde kerkelijkheid terugloopt zul
len volgens hem de kerkelijke sleu
telposities langzamerhand in han
den komen van autoritaire persoon-*
lijkheden. Met als gevolg:
toenemende verstarring en verstij
ving, wat er dan weer toe leidt dat
gematigder figuren er hoe langer
hoe minder heil in zien en zich
terugtrekken. Het komt er nog van,
zo vreest hij, dat de synodes
evenals trouwens de politieke insti-
trten uit louter starre dogmati
sche figuren zullen bestaan. Hope
lijk heeft hij niet gelijk.
Winterwerk
In het confessionele Hervormd
Weekblad staat ds. S. Kooistra stil
bij het komende winterseizoen van
de kerk. Hij merkt o.m. op:
Zo komt het aan op volharding bij
alle werk, dat van de Kerk uitgaat
Van harte hoop ik, dat alle ambts
dragers en medewerkers het win
terwerk weer met nieuwe moed be
ginnen. Maar de Gemeente zal dan
ook moeten volharden in haar Zon
dagse kerkgang. Als de Gemeente
niet meer deelneemt aan de weke
lijkse eredienst en niet meer de lof
verkondigt van Hem, die ons uit de
duisternis geroepen heeft tot Zijn
wonderbaar licht, waar zal dan nog
de lofprijzing van God worden ge
hoord in deze wereld?
Het is onze roeping om 'als lichten
de sterren te schijnen in de we
reld' (Philippenzen 2 vers 15). Dat
zou je onze zendingsroeping kun
nen noemen, maar wat merk je hier
van als ook de gemeente opgaat en
verdwijnt in de wereld, in alles met
de wereld meedoet en verslapt in
haar eigen samenkomsten? Wij
kunnen slechts licht geven naar
buiten als wij eerst binnen de
Lichtkring van Christus hebben
verkeerd, want hét Licht zijn niet
wij maar is Hij en alléén in Zijn
gemeenschap ontvangen wij licht
en geven wij licht.
Vandaag is het Prinsjesdag. Als
er even de tijd voor hebben zi'
we naar de televisiebeelden uit
Haag te kijken en horen we I
Majesteit onze Koningin de tn:
rede uitspreken. Of dit de m
zorgelijke prinsjesdag van na
oorlog is zal wel moeilijk uit
maken zijn, maar dat er wooi
gesproken zullen worden die
herinneren aan de bijzor
moeilijke situatie waarin wij
binnen- en buitenland leven s
wel vast. Ongetwijfeld zal er
en daar ook weer opgehaald wox
het besluit van twee jaar gele
om aan het einde van de trooni
het expliciete beroep op de 1
van de Almachtige weg te la
Misschien dat hier en daar 2
wel iemand denkt dat we sedert
besluit in 't bijzonder in moeil
heden geraakt zijn. Want er
mensen die denken dat het zo g
ondanks wat de Prediker daan
zegt. Maar waarschijnlijk bestaa
altijd nog behoefte om in 't bij2
der Gods straffende hand aan
wijzen. Belangrijker dan het pli<
matig vermelden van Gods t
aan het einde van onze overwej
gen zal het zijn dat wij samen
volk leren luisteren naar wat
Evangelie over ons doen en la
te zeggen heeft. Dat betekent
dat de groeiende welvaart zal
rugkeren wanneer de honderd
vijftig kamerleden zitting nemer
bijbelgespreksgroepen, als dat
mogelijk ware, want het zou j'
wel eens kunnen zijn dat zij
tot de ontdekking komen dat 3
de welvaart en misschien zelfs j
het welzijn de grote W, waar
zo graag mee werken) <m priori
vragen, maar het eenvoudig d
van gerechtigheid en mensenlie:
Dat is het enige(!) wat we te d
hebben. Welvaart en welzijn i
dingen die ons toegeworpen v
den. volgens de bergrede.
Beroepen te Nederhorst den Be
G. W. van Tricht te Amsterda
Watergraafsmeer, die dit ber
heeft aangenomen: te Nieuw-L
kerland: J. Westland te Schoon
woerd; te Ootmareum: T. Tijsma
Marrum.
Aangenomen naar Woudenberg:
M. Vlijm te IJsselmuiden die
dankte voor Alblasserdam, Stre
kerk. Waarder, Waddinxveen
Zwartebroek.
Bedankt voor Oldebroek: S. P. 1
Assenbrgh te Nijkerk; voor Dj
sen: F. Boll te Schoonbeek.
Overleden: P. Hazekamp (36 jr.)
Heemstede; stond te Buren (Q
en was sinds 1969 geest. verz. O
quius-hoeve (van Stichting Meerl
Bosch) te Heemstede.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hattem: L. C.
Drimmelen te Nieuw Amsterda)
te Haarlem Z.: C. v.d. Velde
Oosterhout; te Sexbierum: K. Vaj
sfcra kand. aldaar, die dit
heeft aangenomen.
Beroepbaar en prep. geëx.: K. Vaj
stra, geref. pastorie te Sexbiei
GEREF. KERKEN VRIJG.
Bedankt voor Assen: T. Dekkea
Capelle a.d. IJssel;
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Leeuwarden: R.
Kamp te Stadskanaal.
Aangenomen naar Baarn: R.
Beek te IJmuiden.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-IJsseli
de: J. van Haaren te Amersfoort
Bedankt voor Enkhuizen: J.
Kleppe te Woerden.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Beroepen te Drachten: H. R. Kip
ning te streekgem. midden Frlj||
land die dit beroep heeft aangefy
joi
UTRECHT Ruim vljfhon<j
medewerkers van Youth for 1
hebben zich het afgelopen weel
voorbereid op een groot opgezl
actie onder het motto: Ik
mij het evangelie niet. Dat gebi
de in Utrecht om. door een spi
van de gereformeerde don
Jaap ZijJstra uit Delfzijl.
Jeugdige medewerkers van YoiT
for Christ hebben zondag —1
zullen dat aanstaande zondag I
doen in totaal vijfhonderd ll
ken in ons land de kansel bekK
men en een kanselboodschap v(
gelezen dat kerkgangers Inform
over evangelisatiewerk onder jod
mensen. Deze afkondiging ein<
met de woorden: 'Ik vertel u
allemaal omdat ik gewoon eens aj
vertellen hoe blij ik ben datiie
Here God mij deze kans heeft
ven om hem te dienen en om
te doen voor mensen die Hem ei
kennen. In de tweede plaats ora U
ons evangelisatie weric zo h
groeit dat we iedereen nodig afg
ben die mee wil denken, werken >n
bidden.' Ba
jan
In het kader van deze aktie
Youth for Christ worden in de ge
mende zes weken ln heel Nederi er
honderd feestelijke kerkdienst
georganiseerd meest op
avond door de week waarin
dikanten uit verschillende kei e.
voorgaan. Speciaal voor deze d ite
sten is een vijftal koren, bestaa^
uit Youth for Christ-medewer)
samengesteld. Kerkgangers die ^1
dere informatie willen heb e
kunnen na afloop van deze d
sten een kaart invullen wal
staat: 'Ja, lk wil een Youth
Christ-er op de koffie'. Aan w'
mensen zal ook worden gevraa
om een vaste financiële bijdrjj5
voor het werk van Youth for Cl pg,
in Nederland.