Drie dagen grepen uit nuzikale 'pierenpot' erkenbare situaties Engels blijspel Gewestelijk Orkest niet tegen de vlakte Kostelijke opvoeri ng van Straus' Capriccio Rake voorstelling van Napolitaans blijspel Gaudeamus muziekweek Noorder Compagnie begint goed Weer twee doden in Noord-Ierland Goudzoeker werd Godzoeker Scheepsbemanning staakte met succes Goede start Residentie Orkest DUW/KWARTET MAANDAG 15 SEPTEMBER 1975 KUNST r R. N. Degens TTERDAM/HILVERSUM De jubilerende stichting Gaudeamus (30 jaar) heeft zijn jaarlijkse trnationale Muziekweek ditmaal in nauwelijks drie dagen samengeperst. Vrijdagavond begon het it in de Rotterdamse Doelen, zondagavond werd het in het Utrechtse 't Hoogt besloten; daar- sen waren er concerten in Hilversum (Varastudio), Den Haag (Schakgebouw) en Utrecht (Geer- srk). totaal werden er 15 gloednieuwe een jury die daartoe ongeveer berdvijftig inzendingen uit 22 Jen had bekeken. Daarvan wilde er zeventien tijdens dit feest uitvoeren, maar bij twee t dat, om verschillende rede niet mogelijk. de uitverkorenen van de jury ormd dit jaar door Peter Schat, rzej Dobrowolski, Michel Phi- it en Aodré Laporte) behoor- twee NederlandersJacques (1943) en Wim de Ruiter 3). Het zal wel toevallig zijn r Bank behoorde de twee voor- ide jaren al tot de gelukkigen. Tan De Ruiter werd vorig jaar al een werk voor uitvoering jzen. Daar de jury's elk jaar ihillend maar competent zijn, aangenomen worden dat de en van deze componisten op er iets hebben dat er bij uit ing nooit uitkomt. Al viel Wim uiter ditmaal met zijn 'Situaties 16 stemmen' een beetje buiten rauwe malaise van het geheel. naar de geest van de oude n Wagenaar een soort vrolijk Spelletje voor 16 dames en he- gemaakt, waarmee hij, laten we hopen, niets anders bedoelde gewoon wat muzikale gekheid naken waarmee je best kon m. tns in de entourage van al die -serieuze stukken boordevol nties. Zoals dat van de 25- Zwitser Ulrich Gasser, die 'Bilderbuch voor twee piano's dat moet dienen als 'een itaar dat tot beter begrip de tekening moet bijdragen-' gaat om een tekening van vier ikavruchten waarvan hij pro- de 'zowel de structuur als de imlng zo goed mogelijk uit te ken in muziek, vanzelfsprekend et bewustzijn dat daardoor iets el nieuws ontstaat.' Nog even uit de zeer uitvoerige toelach - ran de componist: 'De eerste beschrijft de vier af zonderlij- "iten in opvolging van links hts. Speciaalwordt daarbij grootte, positie, zwaarte, leling en schaduwwerking.' allemaal voor een composl- een zeer waterig aftreksel van Debussy met een scheutje Mes- sdaen blijkt te zijn. Loodgieter Rurr van Norstrand (1945) uit de VS maakte het ook mooi met zijn 'Emergency plumbers manual 1974/75', waar hij in 'koude muziek tegenover 'warme' muziek plaatst die tenslotte moet uitmonden op 'een nerveus instorten van een bulldozer.' Ik heb het verschil tus sen warm en koud in deze loodgie- ters-muziekstroom niet kunnen waarnemen, maar modern sanitair werkt niet altijd feilloos. In dit geval zelfs niet in de toch wel vakkundige uitvoering door het En semble Pro-Kontra o.l.v. David Por- celijn. Dat was vrijdagavond in De Doelen, waar ook 'Wave' van Jac ques Bank voor basblokfluit en slagwerk ging: een stuk vol uitge- kouwde maniertjes (o.a. het praten eai zingen in het instrument, waar mee jaren geleden Vinko Globokar zijn toehoorders al bezighield) die door vertolker B^ldrick Deerenburg kunstig werden toegepast. In het tweede uitgekozen werk van Bank, 'Monk's Blue' moeten we diens be wondering voor de jazz-musicus Telonius Monk horen. Bank voegde aan een stuk dat hij (voor blazers en koor) al eerder had geschreven, een pianopartij toe 'die met een beetje goede wil als geïnspireerd op de muziek van Monk gekwalificeerd kan worden.' Wat mij betreft: ik wil best. maar ik kan zo moeilijk. Misschien ook wel door de altijd wat deprimeren de koel-techndsche sfeer van de (uitstekend ingerichte- Vara-studio, waar zich dit stuk zaterdagmiddag onder meer afspeelde. Onder de be kwame leiding van Paul Hupperts. met leden van Radio Kamerorkest en Kamerkoor. Raadselachtig Daar ging ook ander de raadselach tig titel "Labia reatum' en nog raad selachtiger toelichting een stuk voor orkest van Claudio Biluczglia (1946) dat zich wat betreft het herhaaldelijk gebruik van moderne cliché's allerminst onbetuigd liet; ir of van de drie paren (Eric van den Donk en Sjoukje Hooymaayer) et Engelse blijspel 'Met vork en mes' bij Theater. ve n BU et b verke g ïtót» r André Rutten HEM De toneelgroep Theater speelt nu het eerste deel van blijspel-trilogie van de Engelse schrijver Alan Ayckbourn, het 5t bekend door 'Slippers', onlangs opnieuw voor de t.v. gespeeld o.m. Mary Dresselhuys en Guus Hermus. of 7 kne< plant e sterl Ie trilogie gaat het om zes en, drie vrouwen en drie man die twee aan twee bij elkaar en allemaal familie van el- -7 zijn, of bijna. Min of meer llig een weekend lang bij el- In het eerste deel, dat 'Met tn vork' heet, zie je wat ze in tkamer doen en meemaken, in reede deel komt straks te zien daar tussendoor in de zitka- en. In het derde lopen ze uit "pejx en zitkamer af en aan in de ^*Pas daarna zijn de gebeurte- scheuf11 helemaal rond. emaal ol doek) ptl t ringen gewone mensen van nu, lovig, vol goede bedoelingen, Kj ieder met zijn elgenaardighe- £podat er allerlei wrijvingen en i zijn. De ene vrouw van der Donck) Is ter edderig bedillerig, wat haar man van Heesvelde), die op een Hun llg-laconieke manier veel meer i .in kant laat saan, hulpeloos pa twee(de vrouw (Sjoukje ouwen maayer) is een rustige, zake- ;ien. ^itellectuele vrouw, die haar carrière wil voortzetten en daarom o.a. geen kinderen wil, wat haar man (Eric van den Donk), meer het flierefluiterige type, eigenlijk wanhopig maakt, al reageert hij dat af in malle woordenrijke spelletjes. De jongste vrouw (Margreet Blan ken) is het 'moderne' melsje. non chalante kleding en de instelling van: je moet niets van een ander proberen af te dwingen zoals de anderen wel doen maar geduldig wachten tot je gevraagd wordt wat je graag wil geven. Toch ongedurig, omdat ze intuïtief weet dat die ander (Roland Wagter) haar nooit zal vragen, omdat hij er te schuw, te wereldvreemd voor is, en te be scheiden oom ooit te kunnen aan nemen dat het meisje hem wel wil. Onder regie van de Engelsman, Eu an Smith en in de eetkamer, ont worpen door Hep van Delft, en met de vertaling van Dolf Verspoor krijgen de gebeurtenissen een na tuurlijk en pittig verloop. Je zit naar een voorstelling te kijken die een weerspiegeling is van echte menselijke ervaringen. Zo zijn mensen, of. 'Zo zijn onze manie ren', zoals de trilogie in het Neder lands heet. en een "Music for Chambers' van Marc-Antonio Consoli (1941), wat een samenvoeging bleek te zijn van drie verschillende composities (voor drie kleine instrumentengroepen) die voor de componist, ook afzon derlijk of in ad ere combinaties uit gevoerd mogen worden. Ik was niet onder de indruk van deze aanbouwwandmeuvelmuziek, maar misschien had Hupperts niet de goede volgorde gekozen. Tenslotte was er één werk, van de 22-jarige Engelsman Robert Sax ton, dat, althans op mij, een wat blijvender indruk maakte. Een vo caal-instrumentaal stuk 'What does the song hope for? op gedichten van W. H. Auden, voor sopraan en orkest met toepassing van geluids band. Zowel in het gebruik van de stem (hier de sopraan Kitty Don ker) als van instrumentale en elek tronische middelen, blijkt Saxton bijzonder overtuigend en met een opmerkelijk vermogen tot sfeerte keningen te werk te gaan. Als jongste van de op deze twee con certen uitgevoerde componisten lijkt hij mij niettemin de meest volwassene; niet, of niet alleen in technische zin, maar vooral in de moed of af te zien van spectaculai re effecten en door te onderschei den tussen wat essentieel kunnen is en, wat bijzaken zijn. Tot nu toe de gelukkigste greep van de jury uit de muzikale pierenpot van deze muziekweek. Over de concerten van zondag hoop dk nog te berichten. Het noordelijk toneelgezelschap De Noorder Compagnie heeft het nieu we seizoen niet ingezet met een vrolijk stuk, maar met een nogal zwaarmoedig spel over recht en on recht Het gaaJt in de schouwburg De La- wei te Drachten. De Nederlandse première van 'Hans Koolhaas', door James Saunders geschreven naar een novelle van Heinrioh von Kleist (1777-1811). Het stuk van de schrijver wiens werk in het Neder lands vooral door de toneelgroep Centrum is gespeeld werd in de oorspronkelijke taal vijf jaar gele den voor het eerst in Londen ge speeld; het is door Genit Kouwe- naar in het Nederlands vertaald. De Noorder Compagnie deed met 'Hans Kohlhaas' een moedige maar moei lijke keus. Het op historische gege vens gegronde verhaal speelt in de jaren dertig van de zestiende eeuw in het keurvorstendom Branden burg. De paardenhandelaar Kohl haas en aanhanger van Maarten Luither die een sterk rechtsgevoel heeft neemt de diefstal van twee paarden zo hoog op dat hij niet kan rusten eer hij zijn recht ge vonden heeft. Vooral als hij in deze strijd zijn vrouw verloren heeft, ls hij ongenadig, wordt dan rover en brandstichter, zodat vele onschuldi ge mensen zijn slachtoffer worden. Tenslotte vindt hij dat hem recht is gedaan en voor het onrecht dat hij zelf op zich neemt, aanvaardt hij de dood op het schavot. Saunders schijnt getracht te heb ben de vragen van recht en on recht door te trekken naar deze tijd, maar het is voor de toeschou wer wel eens moeilijk het prdvé- onrecht van Kohlhaas te verbinden met het onrecht in de hedendaagse wereld. Niettemin boeit het stuk zeer, afgezien van een wat taai gedeelte halverwege het tweede be drijf. Kohlhaas rijst uit de veelheid van figuren op als een sterke herkénba- re persoonlijkheid, duidelijk aan sprekend In zijn geestelijke struc tuur. Met name in de scène met Maarten Luither ls hij prachtig uit gebeeld. De verteller heeft in dit stuk een grote rol en dat betekent dat het nogal fragmentarisch ls. Er wordt gebruik gemaakt van dia's en ge projecteerde teksten om de hande ling te verduidelijken, maar dank zij de voortreffelijke regie van Zde- nek Kraus werd een sluitend geheel bereikt. Er kan dan ook niets an ders worden gezegd dan dat de opvoering gaaf en indrukwekkend was. Roel Nljboer heeft de figuur van Kohlhaas door zijn beheerste spel volkomen waargemaakt. Zeven mannen en één vrouw moesten de overige 34 rollen voor hun rekening nemen, maar de wisseling was niet storend. Joop Witterman was heel goed als de keurvorst van Saksen, Robert Sobels als verteller en Maarten Luther, Jaap Maarleveld als Sternbald en Diny de Neef als Elizabeth, de vrouw van Kohlhaas. Een extra woord van waardering verdienen de geheel ln zwart en genuanceerde grijze tinten gehou den eostuumontwerpen van Nonl Lichtveld, die samen met de regie de opvoering een zeer aparte stijl gaven. Pieter Terpstra De jonge gravin Madeleine (Patri cia Wells) heeft twee aanbidders: Flamant, de componist (Leo Goe- ke) en Olivier, de dichter (Timothy Nolen). De laatste draagt een son net voor, dat hij voor haar heeft geschreven. Ze is hier zeer van onder de indruk en geneigd, hem haar hart te schenken. Maar voor het zover is, komt de componist en draagt hetzelfde gedicht voor, maar thans op muziek gezet. Nu is haar verwarring compleet, ze zit tussen twee vuren en stelt haar beslissing voor de een of de ander steeds meer uit. Er komen discussies. Een ln het vak vergrijsde operadirecteur La Roche geeft zijn mening: 'De beste Italiaanse zangers en zangeressen, prachtige costuums en décors en aan het eind een schitterend ballet en het succes ls verzekerd.' En hij BELFAST (UPI) In Noord-Ier land zijn zaterdagavond laat en gisterochtend vroeg bij nieuwe ge welddaden twee mensen gedood en vijf gewond, van wie twee politie mannen. Van twee sluipschutters die in Belfast een Britse patrouille beschoten, werd er een gedood. De ander ontsnapte. In de wijk Crumlin Road vonden militairen die op het geluid van schoten waren afgegaan, het lijk van een man die in het hoofd was geschoten. In de plaats Strabane werd een politiepatrouille bescho ten die op een alarmmelding af ging. Een van de politiemannen werd gewond. In Portglenone werd eveneens een politieman gewond. Hij maakte deel uit van een patrouille van vier man die door sluipschutters onder vuur werd genomen. DELFT Dat zelfs de donkerste wolk zilveren randen kan hebben bleek bij de première van het educatief theaterstuk 'Toon je eigen toon', vrijdagavond in Delft gepresenteerd door het Gewestelijk Orkest. Zakelijk leider Bert van Mourik kon op deze avond namelijk mel ding doen van de handreiking door minister Van Doorn aan dit door opheffing bedreigde ensemble. We liswaar 350.000 gulden minder dan de noodzakelijke steun om verbete ring te berengen ln de arbeidsvoor waarden van de orkestleden, maar toch, aldus Bert van Mourik: 'E en noodverband dat wel lekker zit'. Een halfslachtig besluit, koehandel, touwtrekken om centen, zo noemde de zakelijk leider de noodoplossing. 'Doch vergelijkt men deze strijd om het bestaan met een bokswedstrijd, dan kan men concluderen, dat het Gewestelijk Orkest op punten heeft gewonnen, het orkest gaat ndet te gen de vlakte'. De presentatie van Toon Je eigen toon', een theater project voor het basisonderwijs, was bestemd voor de subsidiënten van het ensemble. Dit totaal theater, waarin muzeik, toneel en beweging gelijkwaardige componenten zijn, is van de hand van Henk Bernlef, de muziek is geschreven door Ruus Bos en Jurrl- aan Andreissen, voor regie en dekor ontwerp tekent Adriaan Adriaan- sen. In het kader van de zoge naamde loop-in concerten gaat 'Toon je eigen toon' ln Vlaardingen 19 september, Gouda 20 september. Patricia Wells, Tom McDonnel en Cora Canne Meyer in Capriccio. AMSTERDAM De eeuwenoude strijdvraag, wie van de twee de meeste is: de tekst op de melodie, het woord of de toon, heeft twee oude 'theaterrotten', de componist Richard Strauss en de dirigent Clemens Krauss ertoe gebracht, in 1942 de opera 'Capriccio te schrijven, die vrijdagavond in de Stadsschouwburg door de Neder landse Operastichting in première werd uitgebracht. voegt de daad bij het woord: Mary Willems en Willy Caron zingen een onverstaanbaar duet met veel pa thetische gebaren en Ilse van Ber- kel en Hennie Teunisse vertonen enige dansproeven en de zaal barst in applaus uit. Maar op het toneel blijft de twist voortduren en ook blijft de vraag open, wie straks de gunst van de gravin zal weten te verwerven. De verschijning van een beroemd ac trice (Cora Canne Meijer) en haar bewonderaar, broer van de gravin (Tom McDonnell) brengt wel mooie zang, maar geen opheldering van de problemen. Een virtuoos ge schreven en uitgevoerd lach- en later ruzie-ensemble zorgt voor een van de hoogtepunten van de gehele voorstelling, maar brengt evenmin oplossing omtrent de suprematie van woord of toon. Madeleine komt er niet uit, m.a.w. zij kiest noch voor de dichter Oli vier noch voor de componist Fla mant. Er komt geen happy ending en de opera eindigt met de aan kondiging: 'Het souper is opge diend'. Het strijdpunt, hoezeer van alle kanten met geest en vuur be sproken en belicht, blijft tot het laatste toe bestaan. Wat het publiek eraan overhield was een kostelijke voorstelling, voortreffelijk van zang en spel (ook orkestspel van het Radio Filharmo nisch Orkest o.l.v. Kenneth Mont gomery) naar een tot ln details perfecte regie van Lotfi Mansourl en in prachtige kostuums van Toni Businger, die ook het fraaie décor verzorgde. Afzonderlijk dient genoemd Man fred Jungwirth als La Roche, die zowel als acteur als qua zanger de ster van de avond was. Volgende voorstellingen14, 17 en 19 september in A'dam. 23 septem ber ih Rotterdam, 25 september te Utrecht en 27 september ln Sche- ventngen. VALETTA (UPI) Een En gelsman die terechtstond we gens poging tot beroving van een kerk verklaarde dat hij gedreven werd door de nieuwsgierigheid of er een God zou blijken te zijn om hem tegen te houden. En daar was hij volgens zijn woorden in derdaad op gestuit. De 37- jarige Roderick MacDonald uit Aldershot werd beschul digd van pogingen om gouden en zilveren ornamenten uit een afgesloten nis te ont vreemden. McDonald was in de kerk doorgedrongen door langs een regenpijp omhoog te klimmen en vervolgens via een trap naar beneden. Ver volgens was hij de twee sta len scharnieren van de glazen deur naar de nis gaan kapot- zagen. De eerste ging gemak kelijk, maar bij de tweede kon hij halverwege ineens zijn zaag niet meer tussen de glazen deur en het houten ko zijn krijgen. Tedere poging om het blad van de zaag er tussen te krijgen en weer te gaan zagen mislukte.een kracht die van binnen de nis scheen te komen duwde als- het ware het blad van de zaag terug...' Hij had ook nog ge probeerd het slot met een zware schroevendraaier te forceren maar die brak in tweeën. Intussen wed ik steeds kouder het leek wel erf er in de kerk een ijskoude wind waS opgestoken ik tweeën. 'Intussen werd ik concludeerde dat alles wat men mij over de godsdienst onderricht had juist was en besloot weg te gaan zonder iets mee te nemen'. De recht bank heeft zijn zaak ver daagd. ROTTERDAM De eigenaar van de "Mukulm', die ligt afgemeerd in de Merwedehaven te Rotterdam, heeft er zaterdag in toegestemd de bemanning van het schip voortaan te betalen naar de nonnen van de internationale federatie van tran sportarbeiders (ITF). De 27 opva renden beëindigden daarop de sta king, die zij enige dagen geleden begonnen waren. Tot deze dag be taalde de rederij Prompt Shipping Inc. in Hongkong, een matroos 285 per maand en een bootsman 340. Deze gages zijn nu opgetrok ken tot resp. 1200 en 1300. Schiedam 25 september en Delft 28 september. Dank zij de medewerkeing met de Nederlandse Operastudio werden de zangrollen vertolkt door Thea van Ju taan centraal in het verhaal, der Putten en Peter Blndels, de spreekrollen door Koos Elferink en Loek Beumer. De oudewetse school meester en de antieke pianojuf staan centraal in het verhaal, een lichtpunt in het leven van de twee kinderen is Toon, de pianos temmer. Het publiek wordt op speelse wijze bij het spel betrok ken, het is immers geschreven voor voorstellingen met 200 d. 300 leein- gen van het basisonderwijs. Bij de première leverden twee klassen van de Delftse van Mierevelt school hun onmisbaar aandeel. Uitgaande van het tehma stilte ontstaat relatie met het geluidspa troon uit het dagelijks leven. En via projectie gaan vis iele en audi tieve elementen hadn ln hand. Niet alleen een leerzaam geheel dat ls tenlsotte het uitgangspunt maar ook een kostelijk, veelal hu morvolle dolle boel dat bij de kin deren uitsteknd aansloeg. De pre sentatie was zeer geslaagd en dat is ln de eerste plaats een compliment voor coördinator-dirigent Frits Kox. Het Gewestelijk Orkest doet meer dan schooiconcertenop deze avond fu negeerde het ook als begelei dingsapparaat bij de opvoering van het operaatje 'Bastlen et Bastdenne' van de twaalfjarige Mozart. Frits Kox wist een heel verfijnde orkest bewerking tot stand te brengen, een sfeervolle achtergrond voor de vocalisten Hans Hageman, Ans Be verden en Ldew Visser. Het was vooral laatsgenoemde die deze voorstelling maakte, een knappe prestatie met Ans Beverdam als charmante en pittige Bastienne. door Adr. Hager DEN HAAG —Bij de komende Amerikaanse toernee van het Resi dentie Orkest, de vierde in succes sie leidt, de 27-jarige Italiaanse di rigent Guido Ajmone-Marsan een aantal concerten. Ongetwijfeld zal zijn directie daar grote indruk ma ken. Reeds in vorige seizoenen was het duidelijk dat hij een uitzonderlijk talent is. Zaterdagavond verrichte hij de opmaat van het wintersei zoen in de Prins Willem Alexander zaal, daarmee een bevestiging ge vend van zijn kwaliteiten. Bij de naam Carl Anton Fodors denkt men nu niet aan Venlo, doch dat neemt niet weg dat daar in 1768 zijn wieg stond. Hij schreef ondermeer vijf symfonieën, uitge voerd werd de vierde symfonie uit 1801. Een werk dat vlak naast Haydn heeft geleden met hier en daar een vleugje Mozart. Het Resi dentie Orkest speelde spontaan, fris. levendig, speels en uitermate correct. Een voortreffelijke start. Nadrukkelijke aandacht voor het blaasinstrument als solo-instru ment en voor de blazers uit eigen gelederen. Vrijdag aanstaande speelt hoornist Vicente Zarzo het vierde concert van Mozart, van de zelfde componist vertolkte Koos Verheul zaterdagavond het fluit concert KV 313. Verheul heeft zich de laatste jaren internationaal on derscheiden als interpreet van he dendaagse muziek. Dat ook Mozart bij hem in voortreffelijke handen is heeft hij op overrompelende wijze aangetoond- Een juweel van een vertolking, muzikaal en technisch van het zuiverste water. Terecht dat deze Mozart uitbundig met ap plaus werd beloond. Een spanningsvolle verklanking gaf Ajmone-Marsan van het concert voor orkest van Bartok. Het orkest reageerde optimaal op zijn niet mis te verstane directie en dank zij een harmonische wisselwerking groeide een perfect afgewerkte, geladen en boeiende Bartok Interpretatie. TILBURG Het zuidelijk toneel Globe is in zijn ingekrompen samenstelling en onder een andere leiding het nieuwe seizoen be gonnen met een rake voorstelling van een Italiaans hedendaags stuk, dat 'Zaterdag, zondag, maandag' heet. Bij het nog wat aarzelende begin van de première dook wel de ge dachte op: 'moet je redelijk kalme Nederlandse acteurs nu zo nodig opvJiegerige Italianen laten spe len?,' maar gaandeweg werd je vooral geraakt door de gewone menselijke dingen, die er gebeuren. Die zijn om beurten amusant en ontroerend, maar ook onthullend aangaande wat Je zelf doet en on dergaat en om je heen ziet gebeu ren. Het staat eigenlijk heel dicht bij het gewone eigen leven. Alleen schijnen d.le Italianen er gemakke lijker over te praten, en met meer vuur. Vandaar dus dat Nederlandse acteurs toch Italianen moeten spe len. Dat maakt het levendiger, pittiger, en meer geladen. Het is ook een echt gezellig stuk, al zit er een huwelijks conflict in (dat eigenlijk een levensgroot misverstand is) dat op een schitterende manier aange kondigd, geuit en opgelost wordt. Middelpunt zijn dus man (Ton van Duinhoven) en vrouw (Elisabeth Andersen). Hun drie kinderen, waarvan één getrouwd, de vader van de vrouw (Lo van Hensber- gen). een zuster van de man (Kitty Courbois) met zoon, wonen alle maal bij hen. Een bevriend echt paar (Henk Molenberg en Truus Dekker) is er kind aan huis. Er is dus veel beweeg in de drie bedrij ven, waarvan het eerste (zaterdag) in de keuken speelt, waar een echte ragout wordt, klaar gemaakt, die op zondag in het tweede bedrijf in de zitkamer wordt gegeten aan een enorme ronde tafel, waarna ln het derde bedrijf op de vroege maan dagmorgen de een na de ander elkaar aan het ontbijt ontmoet en alle gerezen moeilijkheden op een schitterende manier worden opge lost. Adrian Brine heeft het geweldig geregisseerd binnen zeer goed func tionerende decors van Hans Chris- De hele familie aan (of bij) tafel in het Napolitaanse spel Zater dag, zondag, maandag bij Globe. fciaan. Zo, dat het op een schijnbaar chaotische, maar ln wezen georden de en vooral heel natuurlijk lijken de manier verloopt. Zo wordt het •ook geacteerd; Je ziet de accenten die de spelers gebruiken om hun type aan te scherpen, maar het worden heel herkenbare mensen, die zo sterk gaan boeien dat je er niet meer aan denkt dat zij geac teerd worden. Nu ga ik al tientallen Jaren be roepsmatig naar toneel, en toch kreeg ik bij deze voorstelling een paar malen een echte brok ln de keel. vooral dank zij Ton van Duin hoven en Elisabeth Andersen, maar toch niet door hen alleen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 7