.eren gaat niet alleen door je kop' Rechten van het kind worden vertrapt' Pag op de plaat Pieterse, directeur eerste Nederlandse middenschool: WCA gaat de problemen inventariseren Allman Bros hebben weinig te bieden UW/KWARTET ZATERDAG 13 SEPTEMBER 1975 BINNENLAND 17 it waar je ook kijkt: of dat nu de ontwikkelingslanden of in ijke, welvarende landen: overal aan problemen rondom de ten van het kind. In elk land ien die problemen wel een an- karakter, maar juist daarom is internationale inventarisatie zo g en interessant. De komende Jaar gaan we dus druk aan de alle problemen rondom de ten en plichten van het kind papier te krijgen, waarna we n.en komen tot aanbevelingen betere regelingen.' lertuigd ■ouw H. C. Laman Trip-Nuboer, kersverse presidente van de al ierd jaar oude Christen Jonge wen Federatie (Young Wo- 's Christian Association) is vol- t overtuigd van het nut van onderzoek, dat 'haar' bond over iele wereld gaat instellen naar echten van het kind. Op het ings in Canada gehouden con- van alle YWCA-vertegenwoor- was dit de opdracht, die een mee naar huis kreeg. Voor veelomvattende stuk huiswerk len de vrouwen vier jaar de Hoe dat in andere landen pre- zit, weet mevrouw Laman Trip maar wel. dat de Nederlandse JA flink poot-aam zal moeten ra om die opdracht in deze tijd te krijgen. Deze inventarisatie Nederland namelijk maar een de vele projecten, waarmee de- vrouwenorganisatie zich bezig it. hebben de komende jaren ver- ikkelijk veel werk te doen: ge- ons geringe ledental eigenlijk te veel. Je moet daardoor voor ehillende projecten steeds weer beroep doen op dezelfde men en dat kan natuurlijk niet goed en gaan. Je gaat roofbouw op ;en plegen. We hebben op [ogenblik, na een recente veran- in onze organisatie-opzet. 1000 leden. Dat is een klein om al het werk, dat wij op schouders genomen hebben, te igen. Wel hebben we een buitengewone leden (alle le vari de Nederlands Christen m Bond) maar daar kunnen inlet zomaar een beroep op Nieuwe leden zijn dus zeer Mevrouw H. C. Laman Trip- Nuboer Andere projecten, die men dit jaar nog moet beginnen zijn: helpen bij de opvang van Surinamers, waarbij waarschijnlijk vooral gelet zal wor den op de problemen van de Suri naamse vrouwen en- meisjes, die in ons land verblijven; de actie 'Vrou wen helpen vrouwen' een bege leidingsproject voor vrouwelijke buitenlandse werknemers en de vrouwen van de gastarbeiders ('die worden hier lelijk aan hun lot overgelaten, de stichtingen, die zich bezig houden met buitenlandse werknemers maken zich, zoals de naam misschien ook al duidelijk maakt, vooral da-uk om de werkne mers en niet om hun vrouwen, die zonder een woord Nederlands te begrijpen maar thuis zitten'), en het project om samen met de afde lingen in België studiedagen over Europese Burgerschap te organise ren m verband met de mogelijke komende verkiezingen voor een Eu ropees parlement. Hoe op te zetten? Ga er maar eens aan staan met duizend leden. Om nog even terug te komen op het grote internationale project ter inventarisatie van de problemen van -het kind: uiteraard moet zo'n inventarisatie voor verschillende landen en zelfs voor verschillende plaatsen heel anders worden opge zet. 'Bij ons in het dorp hebben we echt niet te maken met een uitge breide drughandel onder jongeren of met jeugdprostitutie. maar in de grote steden heb je dat natuurlijk wel. Daarom moeten we eerst heel goed bekijken hoe we ons onder zoek, dat vooral met vrijwilligers zal worden uitgevoerd, moet wor den opgezet. Ik denk. dat wij in heel West-Europa en Amerika voor namelijk d:e nadruk zullen moeten leggen op punten als: geestelijke en lichamelijke mishandeling van het kind, beïnvloeding van het kind door massamedia en scholen, com merciële uitbuiting van het kind (bijvoorbeeld als fotomodellen voor sexblaadjes en reclame-doelein den), jeugdprostitutie, druggebruik onder de jeugd. Wij kennen na tuurlijk niet meer de echte kinder arbeid, zoals die in bepaalde ont wikkelingslanden nog wel bestaat. Voor Nederland komt daar dan nog die hele nieuwe wetgeving bij. die op het ogenblik wordt opgezet rond om de rechten van het kind en de ouders. Hier wordt bijvoorbeeld ge regeld welke rechten de ouders hebben om door hulporganisaties zoals het JAC, Release en Sosjale Unit op de hoogte te worden ge steld van de verblijfplaats van hun weggelopen minderjarig kind? We hopen in die vier jaar een beeld te kunnen geven van de toe stand in Nederland. Wanneer we dan weer op het volgende wereld congres bijeen komen, worden de verslagen uitgewisseld en kunnen we komen tot het opstellen van aanbevelingenvertelt mevrouw Laman Trip. Zo'n onderzoek is natuurlijk leuk en nuttig, maar gebeurt er iets met de conclusies? De strijd tegen het analfabetisme is ook een ideeaal werkterrein van de YWCA. 'Jazeker, wij zijn adviserend lid van een groot aantal organisaties, waaronder bijna alle commissies van de Verenigde Naties. Verder zijn we lid van de Wereld Gezond heids Organisatie, de Wereld Voed sel Organisatie (FAO), het Hoge commissariaat voor de Vluchtelin gen. Unesco, Unicef. Ook dienen we de Wereldraad van Kerken en het Vaticaan van adviezen. En die wor den echt gebruikt en niet ergens weggestopt in een stoffig bureau.' Geen beïnvloeding De Christen Jonge Vrouwen Fede ratie weert zeer bewust elke politie ke of kerkelijke beïnvloeding. 'Wij willen geen bepaald stempel opge drukt krijgen. We staan open voor mensen van alle politieke richtin gen en kerkelijke stromingen. Dat Is zeer bewust. We gaan uit van de rechten van de mens en niet van bepaalde politieke standpunten. Dat Je in je dagelijkse werk desondanks toch wel eens 'politieke' uitspraken doet, komt omdat in onze maat schappij eigenlijk overal wel een politieke kant aan zit. We hebben ons bijvoorbeeld sterk tegen de apartheid in Zuid-Afrika uitgespro ken (we hebben daar. ondanks alle moeilijkheden, nog steeds een ge mengde afdeling). Wij vinden dat eigenlijk meer een humanitaire dan een politieke uitspraak, maar we beseffen natuurlijk best, dat het in zo'n land als een politieke uitlating wordt opgevat. In die zin zijn we dus wel politiek bezig, maar we houden ons ver van partijpolitiek. We zijn ook bepaald geen feminis tische organisatie, maar dat neemt niet weg. dat- we In de honderd jaar van ons bestaan erg veel ge daan hebben voor de emancipatie van de vrouw. Wij wijzen feministische bewegin gen beslist niet af: groeperingen als MVM en Dolle Mina zijn na tuurlijk erg belangrijk, vooral om dat ze de problemen van de vtouw zo duidelijk en dringend onder de aandacht van het grote publiek hebben gebracht. Wij zijn meer een beweging, die in het midden staat,; wij vangen de gevolgen op, die MVM en Dolle Mina losmaken bij de gewone vrouwen.' lor Cisca Dresselhuys RECHT 'Het is angstig om te zien hoe de rechten van het kind in veel landen van de wereld t voeten getreden worden. Het kind dreigt in veel gevallen het kind van de rekening te worden, jdaar dat het voorstel om in alle landen, waar wij vertegenwoordigd zijn en dat is in meer dan ïtig landen van de wereld eens een inventarisatie te maken van de situatie waarin het kind t, direct aansloeg.' or Piet Hagen fDSMEER 'Ik kan de hele nacht wel doorpraten over die ooi', zegt Gerard Pieterse. Het is half een en we besluiten er een it achter te zetten. Acht uur later moet hij in Den Haag zijn, het ministerie van onderwijs. 'Zorg dat je morgen in een goede ditie bent', heeft hij eerder op de avond gezegd tegen een col- a die hem opbelde. directeur van de experimentele denschool in Amsterdam-Bijl- heeft ir. G. L. Pieterse niet te [en over de medewerking van departement. Hij heeft ook alle voor de vernieuwingsdrang van minister. Toch vindt hij dat we op onze hoede moeten zijn een vernieuwing die teveel bovenaf komt. Dan kan het eens nodig zijn de ruimte die lebt te verdedigen tegen een al 'oortvarende bemoeienis van bo- af. Vandaar die goede conditie. Open Scholengemeenschap Bijl- is nu ruim vier jaar oud. Maar Pieterse begint het verhaal ilijk al veel eerder. Zijn eigen eden is voor zijn gevoel een voorgeschiedenis van de ooi. 'Als ik op school bezig ben, eef ik m'n hele jeugd weer', zegt 'Ik weet maar al te goed hoe ik vroeger op school was.' n school getrapt 'ard Pieterse is zelf een rasechte sterdammer, uit de Spaarndam- buurt. 'Op de lagere school kon «st aardig leren', zegt hij, 'maar ging dat? In zo'n buurt hoorde niet dat je verder ging leren, mige doel was zo gauw mogelijk verdienen. Je ging alleen naar ambachtsschool om je leerplicht te zitten.' werd niks op de ambachts- >ol. 'Een hele rij onvoldoendes binnen de kortste keren werd ik school getrapt. Op andere olen hetzelfde liedje. Ik kon er oon niet tegen. Die grote kille ouwen. Ik wilde spelen, ik had grote fantasie, maar ik kon er s mee te doen. Het maakt me essiefIk kon alles wel in elkaar ppen.' allerlei baantjes als leerlingstof- '1er, loopjongen, leerlingbanket- fker en wat al niet, kwam Ge- Pieterse bij de Wester Gasfa- Daar was de familie blij mee. baan bij de gemeente, dat gaf ftigheid. 'Ik vond het fantastisch 'F*, herinneert Pieterse zich. 'Met grote dienstfiets het hele ter- over. Je kwam overal, je maakte overal een praatje, ik voel de me eindelijk vrij.' Wonder 'Toen begon het wonder. In die tijd was ir. F. L. F. de Veye directeur. Een ouderwets en streng man. Als hij er was. wist de hele fabriek dat onmiddellijk. Ik moest vaak bij hem komen voor klusjes. Hij merk te al gauw dat ik de gebruikelijke onderdanigheid miste en gewoon zei wat ik van de dingen vond. Dat waardeerde hij. Zo ontstonden klei ne gesprekjes en De Veye, die zelf geen kinderen had, raakte steeds meer op mij gesteld. Hij werd een soort vader voor me. Hij kreeg me zover dat ik naar de avond-am bachtsschool ging. Hij betaalde al les en hielp me vaak met huiswerk. Soms nam hij me ook een dagje mee uit. Op school was ik een briljante leerling. Toen ik klaar was, wilde De Veye dat ik zou doorzetten. Zo heb ik tenslotte ook de h.t.s. gedaan.' Reactor centrum Bij de gasfabriek klom Pieterse vla de tekenkamer op tot adjunct-be drijfsleider. De Veye was toen al met pensioen. Toch voelde Pieterse dat hij weg moest. 'Hoewel De Veye me in het werk nooit voorgetrok ken had, voelde je dat je altijd het pikkie van de baas was gebleven.' Zo kwam hij in 1963 bij het Reac tor Centrum Nederland in Den Haag. Op het reactorcentrum maakte Pie terse ingenieurs uit Delft mee. 'In genieurs, dat bleven toch mensen waar je op de deur moest kloppen. Zo kwam Ik op het idee zelf in Delft te gaan studeren. Waarom zou ik dat niet kunnen. Dat had ik toen erg sterk. Laten zien dat je ook kon wat anderen konden.' Vijf jaar later studeerde Pieterse af als ingenieur in de constructie van kernreactoren. Een wat merkwaardige vooroplei ding voor iemand die directeur wordt van Nederlands eerste mid denschool. Want de paar jaar erva ring als assistent-leraar aan de h.t.s. kan nauwelijks meetellen. Toch viel het oog op Pieterse, toen vijf jaar geleden gezocht werd naar een driemanschap dat de school in de Bijlmer kon leiden. De heer Pennock was katholiek en zou de onderwijskundige kant voor zijn rekening nemen en Pieterse (die als 'openbaar' te boek stond) zou de organisatie doen. De derde plaats in het driemanschap was ge reserveerd voor een protestant, maar die plaats is nooit bezet. De eerste periode van het Bijlmer experiment is volgens Pieterse erg moeilijk geweest. Het eindigde er mee dat Pennock verdween en Pie terse overbleef als enige directeur. Waarom ging Pennock weg? Pieterse: 'Pater Pennock had erva ring met de vrije-tempo-werkwijze op het Roncalli-College in Bergen op Zoom. Dat zou in de Bijlmer ook worden ingevoerd Zoiets werkt op een lyceum, waar je de kinderen in hun eigen tempo zelfstandig aan hun taken kunt laten werken, maar niet op een middenschool als in de Bijlmer. Bij ons heb je binnen één klas de grootst mogelijke verschillen: kin deren die later een technische op leiding gaan doen en kinderen die doorgaan naar een universiteit. Misschien nog belangrijker zijn de verschillen in levensbeschouwelijke en sociale achtergrond. Wat dat betreft weerspiegelt de school de veelkleurigheid van de bevolking vian de Bijlmer met zijn vele gast arbeiders, Surinamers, mensen uit de binnenstad van Amsterdam, im port van elders, enz. Grootste probleem Volgens Pieterse zit daar het pro bleem van de middenschool. 'Niet dat de ene leerling een kwartier eerder klaar is met een som dan een ander. Dat los je nog wel op. Maar hoe je pedagogisch om gaat met een groep kinderen die zo ver schillend is. Het ene kind zegt bij wijze van spreken geen zin zonder een vloek en het andere kind gaat bij elke vloek die hij hoort door de grond.' In die situatie wordt van de leraar in de eerste plaats gevraagd dat hij pedagoog is. Hij moet in die klas een gesprek op gang brengen en vertrouwen winnen. Hij moet we ten wat kinderen werkelijk interes seert. Pieterse is zelf erg gegrepen door de opvoedingsfilosofie van Rudolf Steiner, de grondlegger van de Vrije Scholen. De leraren van zijn school worden ook begeleid door het Nederlands Paedagogisch Insti tuut van prof. Lievegoed in Zeist. 'Wat ik van hen geleerd heb', zegt Pieterse, 'is dat je anderen eerst helemaal moet accepteren wil je een relatie aangaan. Je mag nooit een kind veroordelen naar een maatstaf waaraan hij toch niet kan tippen, nooit vergelijken met ande re kinderen. Op die manier versterk je alleen maar de angst van het kind om te falen. Wat het kind nodig heeft is dat je zegt: wat je gedaan hebt is goed, maar mis schien kun je dat ook nog wel, probeer het maar. Je moet het kind aanvaarden zoals het ls en aan moedigen als hij niet verder durft.' Mentor Juist omdat de school in de Bijlmer zoveel nadruk legt op de relatie tussen leraar en leerling, heeft men gekozen voor het mentoraat in de laagste twee klassen. Dat betekent dat in deze klassen veertien lesuren per week door één leraar gegeven worden. Die geeft een hele serie vakken: Nederlands, wiskunde, aard rijkskunde, enz. 'Op die manier wordt zo'n klas een sociale eenheid. Dan durven de leerlingen weer zichzelf te zijn. Je staat versteld met wat voor dingen ze dan bij je komen. Pas als die relaties in orde zijn, mag je verwachten dat kinde ren iets leren.' Vanuit deze opvoedingsfilosofie heeft Pieterse ook kritiek op het eenzijdig theoretische onderwijs. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is wiskunde. Hoewel hij zelf met plezier wiskunde geeft aan kinde ren die in de derde en vierde een technische richting kiezen, waar schuwt hij tegen overwaardering van de wiskunde en vooral tegen het gebruik van wiskunde als selec tiemiddel. De universiteit begint ermee. 'Je kunt notabene niet eens psycholoog worden, als je niet eerst een heel brok wiskunde doorwor stelt. Dat werkt door in het middel baar onderwijs en tegenwoordig be gint zelfs de kleuterschool met ver- zamelingenleer. Wat moeten kinde ren die bezig zijn de wereld te ontdekken daarmee?" 'Het misverstand is dat we denken dat alles door die koppen moet', zegt Pieterse. 'Die koppen moeten boordevol kennis. Ik merk het wel eens als een doctorandus bij ons komt solliciteren. Deze academici zijn vaak erg sociaal bewogen. Maar het zit allemaal ln hun hoofd. Ze vinden het moeilijk om met kinderen om te gaan. Dan heb je doctoraal wiskunde en dan krijg je een klas van dertienjarige wereld- bestormers. Dat slaat toch nergens op.' Kennis is natuurlijk heel belang rijk, zegt Pieterse, maar het kennen moet harmonisch verbonden zijn met het voelen en het handelen. Die aspecten komen op school veel te weinig aan bod. Als er al iets aan gedaan wordt, dan bij voorkeur in aparte vakken. Creatieve vakken, godsdienst, maatschappijleer, maar niet tijdens de echte 'leervakken.' Manier waarop Pieterse: 'Vakken als godsdienst en maatschappijleer zouden overbodig moeten zijn. De identiteit van de school zit niet in bepaalde vakken, maar ln de manier waarop Je met kinderen om gaat. Dat is de identi teit van de school. Daarom geloof ik ook niet in een samenwerkings school die slechts een grootste ge mene deler ls van drie verschillen de levensbeschouwingen. Dat kan niet. Een samenwerkingsschool, zo als de ouze, is alleen mogelijk als uit die samenwerking een eigen Identiteit voortkomt. Die Identiteit komt tot uitdrukking in de manier waarop je het kind benadert. Elke school behoort uit te gaan van een duidelijke pedagogische visie. In die zin is elke school een bijzonde re school.' door Willem-Jan Martin De afdeling popmuziek van deze bladen begint langzamerhand op een roddelrubriek te lijken. Een betreurenswaardige tendens natuurlijk, maar helaas ook een onontkoombare, waar het pendelen van het ene liefje naar het andere van sommige heren popmuzikanten een onmiskenbare invloed heeft op de artistieke prestaties. Moesten we zo de vorige week melden, dat het opduiken van de Zweedse sirene Britt Eklund voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor de moeizame gang van zaken rond Rod Stewart en The Faces: dit keer is het de met spanning verwachte nieuwe elpee van The Allman Brothers Band, Win Lose Or Draw (Capricorn Records 2429 132). die hoorbaar te lijden heeft gehad onder allerhande interne spanningen als gevolg van de amoureuze avonturen van een der groepsleden, Gregory L. 'GreggAllman. Laten we nog eens vaststellen, dat vanuit deze positie geen precieze schatting van de gang van zaken rond de Allman Bros kan worden gemaakt. Anderzijds echter is uit berichten in de vakbladen wel zoveel duidelijk geworden, dat de groep de afgelopen maanden herhaalde malen op springen heeft gestaan, dit als gezegd vooral onder invloed van het gedrag van Gregg Allman, die eerstens geruime tijd onvindbaar was toen er opgetreden moest worden cq. plaatopnamen gemaakt, vervolgens plotseling boven water kwam mét de mededeling dat hij zou gaan trouwen met het niet onbekende fenomeen Cher (eens de helft van het zingende echtpaar Sonny Cher) en dat er wel weer gespeeld kon worden, en tenslotte momenteel weer meer bij deze dame dan achter zijn orgel kan worden aangetroffen, nadat eerder het huwelijk reeds na enkele dagen was ontbonden. (Kan iedereen het nog volgen?). Dat het onder deze omstandigheden nog tot een elpee ls gekomen, mag verbazing wekken. Zo niet echter het feit dat Win Lose Or Draw van een en ander duidelijk, en na alle vroegere prima muziek ook uiterst schrijnend de sporen draagt. De elpee vormt nauwelijks één geheel, maar maakt eerder de indruk van een moeizaam en zonder veel overtuiging bij elkaar geschraapte verzameling los goed. Er is geen sprake van een knallend vertoon van energie en inventiviteit (een uitzondering daargelaten, waarover straks) zoals bijvoorbeeld zo smakelijk aan te treffen viel op het aan dit produkt voorafgaande werkstuk Brothers And Sisters, terwijl enig enthousiasme nagenoeg ontbreekt. In de malaise heeft Gregg Allman. voorzover aanwezig (ik krijg tenminste sterk de Indruk, dat een aantal nummers zonder hem zijn opgenomen), een belangrijk aandeel De plichtmatige, met pijn en moeite uit het keelgat geperste opening Can't Lose What You Never Had (een oudje van Muddy Waters uit 1966) plus een tweetal uiterst zwakke kompositorische bijdragen (Nevertheless, alsmede het titelnummer) maken voldoende duidelijk, dat het onderwerp muziek de afgelopen maanden met een bescheiden plaatsje op de agenda genoegen heeft moeten nemen. Daartegenover werken de beide country-rock-achtige bijdragen van gitarist Dicky Betts (Just Another Love Song, Lousiana Lou And Three Card Monty John) tamelijk verfrissend (al lijden deze nummers op zich beschouwd aan een wat al te opvallende gelijkenis met van Brothers Sisters bekende songs), maar ontkomt hij anderzijds toch ook weer niet aan de algemene mineurstemmingde lange 'instrumental' High Falls verzandt al snel in een suf en bloedeloos gebeuren. Win Lose Or Draw heeft zo al met al weinig meer te bieden dan een incidentele vlotte gitaar- of pianoriedel van resp. Dicky Betts en Church Leavell. Triest om dat van een van je favorieten te moeten constateren, terwijl dezelfde gebeurtenissen die hiertoe aanleiding hebben gegeven het bovendien twijfelachtig maken of er ooi/t nog een volgende elpee komt, die de gemoederen weer wat zou kunnen opvrolijken. Het ls wat. Maar misschien zitten die Allman Bros, u wel gebakken en vindt u het veel aardiger dat er deze week ook nog elpees verschenen zijn van Focus (Mother Focus). Boudewijn de Groot (Waar Ik Woon En Wie Ik Ben). Los Alegres (Coconut Woman), The Kursaal Flyers (Chocs Away) en Gloria Gaynor (Experience).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 17