Dominee Bichkov droomt soms
van een miljoen bijbels
n.
Genezing der
herinneringen
Theologencongres
over geestesgaven
Vandaag
Russische
baptisten
leider in
ons land
Weinig belangstelling
voor mensenrechten
u
door Aldert Schipper
ik
Zesduizend
protesten tegen
weg in Riesi
Beroepingswerk
Honderd jaar
wereldbond
Datum rede
Gijsen lag
al lang vast
Vier vrouwen gewijd
in episcopaalse kerk
Docent seminarie
moet Namibië
verlaten
Mevrouw Holsteijn
neemt afscheid
VU zendt
memorandum aan
conferentie in
Potchefstroom
Ja
TROUW/KWARTET DINSDAG 9 SEPTEMBER 1975
KERK-BINNENLAND
10'
Van de circa dertig miljoen
christenen in de Sowjet-Unie
zijn er ruim vijfhonderdduizend
lid van een baptistengemeente.
De meeste van deze gemeenten
zijn aangesloten bij de unie, die
in Moskou een centraal kantoor
heeft. Hier zetelt de algemeen
secretaris, ds. Alexei M. Bich
kov, een 47-jarige goedlachse
man, die aanvankelijk achttien
jaar lang in zijn onderhoud
voorzag als bouwkundig inge
nieur. Ds. Bichkov verblijft deze
dagen in ons land voor een bij
eenkomst van de Europese Bap
tisten Federatie. Hij maakt van
zijn bezoek gebruik om contact
te leggen met de mensen van
het Bijbelgenootschap. Want ds.
Bichkov broedt op waarlijk
grootse plannen.
Volgend jaar is het honderd jaar
geleden, dat de eerste bijbel in het
Russisch tot stand kwam. Aan de
vertaling werd grote zorg besteed
en het eindproduct geldt ook thans
nog als maatgevenn onder de bap
tisten in de Sowjet-Unie. Welis
waar zijn er na de oorlog enkele
malen bijbels en gezangboeken ge
drukt, maarh un aantal (50.000 bij
bels, 50.000 gezangboeken en 20.000
nieuwe testamenten) was bij lan
ge na niet voldoende om aan de
behoefte tegemoet te komen.
Daarom denkt ds. Bichkov volgend
bijbels te laten drukken. Zij ogen
Jaar een reusachtige partij nieuwe
nemen een hemelse blik aan. wan
neer hij zijn droom onthult: één of
twee miljoen bijbels.
Hij vertelt dat de staatsuitgeverij
kortgeleden in een oplage van vier
honderdduizend een boek uitgaf,
dat handelde over oude legenden
van het Midden-Oosten. In dat
boek kwamen uitstekende vertalin
gen voor van een zestal bijbelboe
ken. zoals Job en Esther. De uitga
ve was in een mum van tijd geheel
uitverkocht. Het is niet moeilijk te
raden, wie deze boeken gekocht
hebben. Volgens ds. Bichkov zijn er
families, die al van voor de revolu
tie in 1918 dagelijks uit dezelfde
bijbel lezen. Die ziet er desondanks
nog uit alsof hij zo uit de boekwin-
kei komt. Ds. Bichkov houdt er
rekening mee. dat de nieuwe bijbel
uitgave zal plaats hebben in sa
menwerking met de orthodoxe
kerk. Hij heeft in zijn kerk ee-
vraagd, of de mensen daar bezwaar
tegen zouden hebben. Niemand zou
het erg vinden als het vroeger zo
versmade orthodoxe kruis in goud
op het kaft zou staan of wanneer
het ook nog de a pocrieve b oeken
zou bevatten.
Zelfstudie
Ds. Bichkov volgde twee jaar lang
een theolo logische opleiding per
correspondentie, alvorens in de
cember 1972 de beroemde baptis
tenleider Alexander Karev als alge
meen secretaris op te volgen. Ka-
revs met de hand geschreven ge
schriften gelden nog steeds als ver
plichte lectuur voor Russische bap
tisten en zeker voor aankomende
predikanten. Karev legde in zijn
geschriften sterk de nadruk op Gol
gotha. op een fundamentalistische
bijbeluitleg en hij was wars van
moderne theologie. Dit is onder da
baptisten nog niet anders.
Ds. Bichkov heeft naast zijn Russi
sche functie ook nog een zetel in
het uitvoerende comité van de we
reldalliantie van baptisten. Beide
functies voeren hem herhaaldelijk
naar het Westen. 'Als ik daar jour
nalisten ontmoet, hebben zij vooral
belangstelling voor onze problemen.
Maar wij hebben daarnaast grote
mogelijkheden. Daar praat ik liever
over. De laatste vijf jaar zijn vijf
tig nieuwe baptistenkerken ge
bouwd in de 'maagdelijke gebieden'
in het oosten van de Sowjet-Unie.
Alleen dit jaar al zijn er vijftien
nieuwe kerken bij gekomen. Als ik
dat soort dingen aan een journalist
vertel, zie ik in zijn ogen een blik,
waaruit blijkt dat hij eigenlijk daar
geen interesse voor heeft. Hij wil
weten wat voor moeilijkheden wij
met de regering hebben. Nou. laat
ik u dit zeggen: Wij vergelijken
onze huidige situatie met die van
tien, twintig, dertig Jaar geleden.
Dan is er alleen maar reden tot
dankbaarheid. De overheid voert op
het moment een felle campagne om
de wetten van het land beter te
doen eerbiedigen. Wij zijn staats
burgers en bezitten de volle rech
ten. Daar staan wij op', zegt ds.
Bichkov beslist. 'En mijn ervaring
is dat het direct contact met de
centrale overheid steeds zorgt voor
een aanvaardbare oplossing van
problemen'. Met een zelfde beslist
heid verklaart ds. Bichkov dat de
Sowjet-baptisten de overheid niet
willen irriteren door contact met
niet-officiële groepen, zoals de be
weging voor de mensenrechten
rond de natuurkundige Sacharov.
Diens liberale aspiraties lijken
trouwens te liggen buiten de hori
zon van de meeste baptisten met
hun lange traditie van gehoorzaam
heid aan de staatswetten.
Verbeterde verhouding
Het is ds. Bichkov opgevallen dat
de Sowj et-autoritei ten de laatste
tijd bezig zijn, de houding tegeno
ver de christenen te wijzigen. Vroe
ger zagen zij de kerk als iets dat was
overgebleven uit de oude tijd en
dat wel' zou verdwijnen. Daarna
spande de overheid zich in om het
verdwijnen van de kerk een handje
te helpen, maar de tegenwoordige
houding is dat zij de kerk als le
vend maatschappelijk verschijnsel
leert te aanvaarden. Soms blijkt er
zelfs lets van waardering voor de
hoge morele normen, diè opgeld
doen onder de christenen in de
Sowjet-Unie.
Ds. Bichkov merkt op dat de verbe
terde verhouding tussen kerk en
staat ook de niet-geregistreerde ini-
tiativniki ten goede komt. Hij maakt
melding van een "groep van vijf
honderd initlativniki in Kiev. die
na te zijn geregistreerd, zojuist de
bouw hebben beëindigd van een
groot bedehuis. Sinds kort zijn 28
niet-geregistreerde gemeenten er
kend als autonome kerken. Een
nieuw verschijnsel, omdat de lnitia-
tivniki veelal uitd e unie van bap
tistengemeenten zijn gegaan uit
kritiek op het feit dat de unie
leden zich voegden naar de sowjet-
wetgeving, die de registratie van de
gemeenten vereist. De gemeenten
die registratie niet wilden aanvra
gen, bleven verstoken van een
kerkgebouw en waren derhalve ver
plicht op geheime plaatsen in de
open lucht bijeen te komen.
Nu heeft de meerderheid van de
circa 18.000 initiativniki besloten
de registratie na te streven. De
verhouding tot de baptistenunie is
in vele gevallen aanzienlijk verbe
terd. De bewering dat de kerken
die in de unie verenigd waren niet
in staat waren te zorgen voor red
ding van de ziel wordt heden ten
dage niet meer vernomen, aldus ds.
Bichkov. Ook de relatie met de
orthodoxe kerk, die voor de revolu
tie uiterst slecht was en die nadien
ook het een en ander te wensen
overliet, verbetert thans. Er zijn
reeds besprekingen met jongere or
thodoxe priesters aan de gang over
de vorming van een oecumenische
raad in de Sowjet-Unie. Hiertegen
verzet zich evenwel op het moment-
nog de orthodoxe hiërarchie.
Opleiding
Ds. Bichkov bevestigt dat er in de
Sowjet-Unie sprake is van een
godsdienstige opleving. Daarvan is
evenwel niet in alle delen van het
uitgestrekte land iets te bemerken.
'In het noorden lijken de gemeen
ten eerder af dan toe te nemen,
maar in het zuiden en in de Aziati
sche republieken is er een enorme
toeneming'. Ds. Bichkov gist ver
geefs naar een verklaring. 'In de
Baltische staten zijn zeer begaafde
predikers, maar die kerk blijft er
statisch. In het zuiden en in cen
traal Azië slagen onbeduidende
sprekers er in honderden mensen
te bewegen zich te laten dopen.
Kortgeleden vernam ik dat er in
een kerk op een dag 37 mensen
besloten zich te laten dopen'. Ds.
Bichkov releveert nog even de pro
blemen, die zulke wonderen creë
ren, want die bekeerlingen vragen
om bijbels en gezang en bo eken. Ze
willen meer weten van hun ge
loof.
De godsdienstige opleving vindt
met name plaats in de deelstaat
Georgië. Het land bezit een zeer
oude christelijke traditie. Het evan
gelie zou er volgens recente vond
sten gebracht zijn door Simon de
Kanaaniet (de Zeloot) in de eerste
eeuw. Veel Georgiërs grijpen in de
ze dagen terug op hun trotste
christelijke verleden en wenden
zich in groten getale tot de ortho
doxie, maar tevens ook tot de bap-
tistenikerk. In de afgelopen twee
jaar werden in de hoofdstad van
Dominee Bichkov
Georgië. Tlflis, meer dan 200 men
sen gedoopt. Er is een nieuw kerk
gebouw met duizend zitplaatsen
neergezet, waarin op zondag er>
woensdag steeds drie kerkdiensten
worden gehouden.
Levensstijl
Evenals in ons land, vertonen de
baptisten in de Sowj et Unie een
eigen levensstijl, waarmee zij zich
onderscheiden van de overige bur
gers. Ds. Bichkov noemt de absti
nentie van tabak en alcohol en het
vermijden van grove taal Het zijn
aspecten van een traditionele le
vensstijl, waarin de klemtoon be
rust op het gezinsleven. De gezin
nen zijn dan ook vaak zeer talrijk.
Families met tien, twaalf kindéren
vormen geen uitzondering. Ds.
Bichkov maakt zelfs melding van
een gezin met zeventien kinderen
De levensstijl van de baptisten,
hun spreekwoordelijke be trouw-
baarheid en onkreukbaarheid vor
men een getuigenis, dat velen aan
trekt. meent de baptistenleider.
Onder degenen die zich bij de bap
tistengemeenten voegen bevinden
zich niet weinige vroegere alcoholi
ci, die merken, dat Christus bij
machte is mensen te verlossen van
de gesels van het huidige (en vroe
gere) Rusland, de drank.
UIT
Ij
VAN LEZERS
Witte raaf
In het bijzonder troffen mij de
passages over de biecht n de rich
ting, waarin de R.K. priesters wor
den gedrongen. Gijsen merkt op,
daar de priesters steeds meer ge
drongen worden in de richting van
de functionairs in dienst van een
godsdlenstmaatschappelijk instituut
en van vertegenwoordiger van de
plaatselijke gemeente en op het
priester zijn wordt nauwelijks acht
geslagen. Daar ligt nu het raakpunt
in onze hervormde kerk. Aan de
biecht hebben wij geen boodschap,
maar onze dominee is wél onze
herder en niet alleen onze leraar.
Wij moeten soms een lange weg
gaan en ook een pijnlijke om weet
Korie, duidelijk geschreven. liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
te krijgen van onze zonde en
schuld. Daarvoor is nodig een diep
en vertrouwelijk contact. Van de
zijde van de herder begrip, mede
dogen en enig psychologisch in
zicht. Tegenwoordig is dat bijna
onmogelijk en een predikant, die al
deze kanten in zich verenigt is,
zeker in een grote stad. een witte
raaf. En toch is dit en dit alleen
zijn roeping, en ook een voorrecht,
wat hij heeft als naar alle kanten
lévend mens. Dat heeft hij vóór op
de R.K. priester, die een heel ande
re opleiding heeft ook en niet met.
twee benen in het praktische,
nuchtere en dramatische leven
staat
Naarden
M. P. D. Ter Braake-de Waal
AMSTERDAM Onder wetenschappelijke leiding van de Zuid-
afrikaanse classicus, filosoof, psycholoog en theoloog dr. F. P.
Möller beginnen vandaag ruim honderd theologen uit verschil
lende kerken en kerkgemeenschappen aan een theologische be
zinning op de betekenis van de snel toenemende belangstelling
voor de beleving van de gaven van de Heilige Geest. Vier dagen
komen zij hiervoor bijeen in de Zuidwijkkapel aan de Stadionweg
te Amsterdam.
RIESI In het christelijk centrum
in Riesi van ds. Tulio Vinay bestaat
nog steeds hoop. dat het plan van
het ministerie van openbare wer
ken om een weg aan te leggen
midden over het centrum niet
doorgaat. In de waldenzer synode
in Torre Pelice is bekend gemaakt
dat zesduizend protestbrieven bij
het ministerie zijn binnengekomen.
In de synode bleek verontwaardi
ging te heersen over de plannen
van het ministerie, waarvoor ds.
Vinay een alternatief heeft be
dacht.
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383,
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9-11, Rotterdam
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingest' 25,
Groningen.
Tel 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ooltgensplaat: S. P
van Assenbergh te Nijkerk; te Nlj-
kerk: G. Westland te Schoonre-
woerd; te Harderwijk (toez.): R. J.
v.d. Hoef te Zeist: te Willemstad:
A. Schipper voorheen zendingspre
dikant te Ujung Padang (Indone
sië) wonende te Bennekom: te
Veenendaal (buitengew. wijkg. in
wording): F. Moll te Schonebeek.
Bedankt voor Rotterdam-Delf sha
ven: K. van Liere te De Meern:
voor streekgem. Vreedewold-Wester-
deel: A. Sieders te Kootstertille;
voor WJk bli Heusden: J. H. Vlijm
te IJsselmuiden.
GEREF. KERKEN
Beroepen t,e Scharnegoutum: drs C.
J. Verhoeven kand. aldaar die dit
beroep heeft aangenomen.
Bedankt voor Middelstum W. Vis-
scher te Grotegast.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor IJmuiden: P. Groe-
nenberg te Uithuizen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Oud-Beijerland: drs
A. Vergunst te Veen
GENEVE Dit Jaar is het honderd
Jaar geleden dat de Wereldbond
van gereformeerde (hervormde)
kerken WARC werd opgericht. Ter
gelegenheid hiervan worden eind
deze maand in Londen enkele
plechtige bijeenkomsten gehouden.
Het zijn onder meer een officieel
diner, een speciale vergadering van
het Britse comité van de WARC en
een kerkdienst waar de voorzitter
van de wereldbond, dr. William P.
Thompson voorgaat. De vroegere
secretaris-generaal van de WARC.
dr Marcel Pradervand heeft een
bock geschreven over de geschiede
nis van de WARC. getiteld 'Een
eeuw dienst'.
De belangstelling voor deze studie
dagen is bijzonder groot. Alle theo
logische faculteiten der Nederland
se universiteiten alsmede de r.k. en
gereformeerde theologische hoge
scholen zijn door verschillende the
ologen vertegenwoordigdGroot is
de belangstelling bij de theologi
sche faculteit van de katholieke
universiteit van Nijmegen en die
van de vrije universiteit van Am
sterdam.
De bezinningsdagen worden gehou
den onder de naam 'nationale kon-
ferentie ontmoeting Kerk en Pink
steren' en onder auspiciën van de
charismatische werkgemeenschap
Nederland en de broederschap van
pinkstergemeenten in Nederland.
In het voorbereidende comité heb
ben zitting dr K. J. Kraan (gerefor
meerd). pastoor N. van Ditmarsch
(oud-katholiek) H. N. van Amerom,
(pinkstergemeente), ds. W. Renken
(baptist). H. van der Kroft (r.k.)
en ds. W. C. van Dam (hervormd).
Coördinator is ds. D. Voordewind,
Van een onzer verslaggevers
ROERMOND Het is puur toeval,
dat bisschop Gijsen zijn gerucht
makende rede in Dlisseldorf juist
heeft gehouden in de tijd, dat de
opvolging van kardinaal Alfrlnk
moet worden geregeld.
Dit deelde ons de perschef van
bisschop Gijssen, de heer J. Span
jaard, mee. De datum van de rede
lag al in februari vast. De rede,
waarin bisschop Gijsen duidelijker
dan ooit te voren afstand heeft
genomen van zijn collega-bisschop
pen in Nederland, is geschreven als
bijdrage voor het Festschrift, dat
verschijnt bij gelegenheid van de
75e verjaardag van de Duitse kerk
historicus prof. dr. Hubert Jedim.
Bisschop Gijsen is bij Jedin gepro
moveerd. De organisatie Mlttwoch-
gesprëche te Dlisseldorf had al ln
het begin van dit jaar hem ge
vraagd, deze bijdrage op deze da
tum voor te dragen.
Bisschop Gijssen is niet bereid enig
commentaar te geven op de reac
ties van zijn collega Ernst van Bre
da. de Nijmeegse theoloog prof. dr.
F. Haarsma en oud-premier P. de
Jong dit weekend via radio en tv.
Hij vindt, volgens zijn perschef,
zijn rede duidelijk genoeg.
voorganger van de pinkstergemeen
te in Amsterdam.
Voornaamste prediker deze vier da
gen ls dr F. P. Möller, die kortgele
den aan de rijksuniversiteit van
Utrecht promoveerde op een proef
schrift over 'de discussie over de
charismata, zoals die in de pink
stergemeente geleerd en beoefend
wordt'. Dr. Möller is moderator van
de apostolische geloofszending, de
grootste pinkstergemeente in Zuid-
Af rika.
Hij zal elke morgen een facet van
de charismatische vernieuwing voor
de deelnemende theologen inlei
den: op 9 september geestesgaven en
psychologie, op 10 september gees
tesgaven en de vernieuwing der
kerken, op 11 september zal dr.
Möller verband leggen tussen cha
risma en taalkunde en met name
de vraag voorleggen hoe geestesga
ven het tussenmenselijk verkeer
kunnen vernieuwen en tenslotte op
12 september de verhouding der
geestesgaven en de maatschappij
leer.
Het is de bedoeling dat na de
ochtendinleiding en discussie in de
middag de deelnemende theologen
aan het woord komen. Voorts zul
len er in de Zuidwijkkapel des
avonds bijeenkomsten worden ge
houden, die voor een breder publiek
toegankelijk zijn.
De conferentie wil tot een vergelij
kende studie komen over de raak
vlakken van geestesgaven en mens
wetenschappen. alsmede over de
invloed van de charismata op de
natuurlijke aanleg van enkeling
en samenleving.
WASHINGTON Vier vrouwen
zijn zondag in een dienst in Wash
ington tot priester in de episco
paalse kerk gewijd. Deze kerk is
van het anglicaanse type en erkent
het primaat van de aartsbisschop
van Canterbury. De vrouwen wer
den gewijd door de gepensioneerde
bisschop van Rochester, George
Barrett. De bisschop van Washing
ton, William Creighton, had geen
toestemming gegeven. De vier
nieu w-gewijde vrouwen waren
reeds diakenen. Zij waren niet in
staat te wachten met hun wijding
totdat de kerk. naar verwacht
wordt volgend jaar. officieel ruimte
zou geven aan de wijding van vrou
wen. Vorig jaar werden elf vrouwen
in een soortgelijke dienst in Phila
delphia gewijd. Dit heeft geleid tot
heftige debatten in de episcopaalse
kerk.
WINDHOEK De Zuidafrikaanse
autoriteiten hebben ds. H. J. Boe
ker uit Namibië uitgewezen. Ds.
Boeker was docent aan het luthers
theologisch seminarie Paulinum in
Otjimbingwe, waarvan de directeur,
ds. Zephanja Kameeta onlangs
werd gearresteerd. Ds. Boeker do
ceerde sdnds het begin van dit jaar
in Otjimbingwe. Er is nu nog
slechts één docent over voor de
studenten.
VERONICA bril
De heilige geschiedenis kent i
stens drie Veronica's. In de
plaats de Veronica, die haar n
gaf uit de legende uit de elfde
inzake een doek waarmee het
laat van Christus zou zijn
veegd en waarop toen de beel
van zijn gelaat zou zijn acht
bleven. Intussen ls deze doek
ik meen verdrongen door
doeken die het merkwaardig»
tot in deze eeuw nog doen, a 11
zoals zo vaak gaat, een souvt
commissie in stand houden,
tweede Veronica is echt heilig
stierf in 1727 als overste van
klooster. Veronica van Bii
bracht het minder ver
slechts zalig verklaard, zij
dan ook geen latijn en kon si
als werkzuster haar entree n
in het afgezonderd leven. Hoei
niet bereid ben om voor alle
gen mijn hand in het
steken, krijg ik sterk de ind:
het goeie mensen waren, die
ronica's. De Veronica die vand
weer op vele lippen is kan bij
niet in die kwalificatie vallen.!
piratenzender ls tot daar aan
Maar het moet wel een aardigh
je blijven. Toen destijds om w
reden dan ook aan het verbod
uitzending geen gehoor werd gi
ven begon de ellende eigenlijk
Nu besloot de minister notal
om dit gezelschap tot de omri
verenigingen toe te laten. 1
schien onvermijdelijk, maar
wel een duidelijk bewijs van
we trecht komen met het hui
bestel. Levensbeschouwelijk i
dit gezelschap slechts het ben
onbenul in te brengen van
platenmaatschappijen al jared
over ons uitbraken en wat
verder een reden mag zijn
naast Hilversum 3 ook dit nog
toe te laten ontgaat mij. De n
voor microfoon en buis neemt j
over hand toe. Je moet tocl
vaak zoeken wil je iets behotw
horen, vooral sedert de laatste
ren een aantal omroepen bijgj
men zijn wier bijdrage aanl
werkelijke ontwikkeling van j
ken en gevoelen in ons volk bfl
erg laag moet gesteld worden ej
dit weer. Dat betekent nog w
liedjes van meisjes die wreed vj
ten zijn en jongens die over vj
ren liefdes jammeren en nog
interviews van Kees met Man
en dan de volgende dag weer
portret dat Marietje van 1
maakte. En ze houden allemaal
barbeque en een poes. Het is
best, als ze maar weten dat w
met al die afschuwelijke geil)
wanden niet op vooruitgaan.
troost, je kan het ding afzetten|ur
nog selectiever worden.
Poolse regering weigf"
kandidaat-bisschop
WARSCHAU D Pools«
schoppen hebben blijk gegeven
hun verontrusting, omdat de r
ring geen goedkeuring geeft
V<
vr
ui
mi
de kandidaat die de kerk op l.
oog heeft om bisschop te worded";
het bisdom Wroclaw in het Z
westen van het land.
AMERSFOORT Na vijf en twin
tig jaar dienst aan de oecumeni
sche beweging in Nederland zal
mevrouw mr. S. M. Holsteijn we
gens het bereiken van de pensioen
gerechtigde leeftijd afscheid nemen
van de raad van kerken tijdens de
vergadering van woensdag 10 sep
tember.
Bij die gelegenheid zal de raad van
kerken 's middags tussen drie en
vijf uur een openbare receptie hou
den in zijn secretariaat. Koningin
Wilhelminalaan 5.
AMSTERDAM De Vrije Universi
teit in Amsterdam heeft een ver
klaring gestuurd aan de deelnemers
aan de internationale conferentie,
die vandaag begint in het Zuidafri
kaanse Potchefstroom. Aanvanke
lijk zou de VU ook aan deze bijeen
komst meedoen, maar toen de VU
de Zuidafrikaan Beyers Naudé in
zijn delegatie opnam, trok Potchef
stroom de uitnodiging in.
In de verklaring die de VU heeft
opgesteld - de universiteit gebruikt
het woord 'memorandum' - zet de
VU uiteen hoe de relatie zich tus
sen Potchefstroom en de VU heeft
ontwikkeld, sdnds het eerste contact
in 1958.
De VU zegt dat zij de apartheid
verwerpt op grond van het evange
lie, dat statutair richtsnoer van de
VU is.
Het argument van de universiteit
in Potchefstroom, dat de situatie in
Zuid-Afrika nauwe contacten op
basis van de gelijke christelijke be
ginselen van beide universiteiten
niet in de weg mag staan, wordt
door de VU van de hand gewezen:
'Theologie bedrijven kan en mag
nooit een abstracte, alleen voor in
gewijden toegankelijke zaak zijn.
Het moet daarentegen een tastend
zoeken zijn naar de inhoud, de
betekenis en de kracht van het
evangelie, dat altijd gericht is op
het werkelijke leven,' zegt de VU.
Dr. K. J. Kraan, gereformeerd pre
dikant te Rotterdam, is in 1953
gepromoveerd op het onderwerp:
'Marx, Lenin, Stalin, een christelij
ke confrontatie'. Als predikant te
Londen maakte hij kennis met de
Dienst der Genezing, zoals die al
jaren lang door de Engelse en
Schotse kerken wordt uitgeoefend.
In Nederland heeft hij zich met
deze Dienst door hem graag met
een hoofdletter gespeld plaatse
lijk, landelijk en interna
tionaal grondig bezig
gehouden. In augustus 1973 ver
scheen van zijn hand een lijvig
handboek van 572 bladzijden bij de
uitgeverij Gideon te Hoornaar on
der de titel 'Opdat u genezing ont
vangt.' Dit boek haalde in novem
ber 1974 zijn derde druk.
In het praktische deel van dit werk
wordt onder paragraaf 57 gesproken
over genezing der herinneringen.
De desbetreffende tien bladzijden
hebben nu een andere uitwerking
gekregen via een onlangs versche
nen boekje in de serie Nieuw Le
ven, een uitgave van Kok te Kam
pen in samenwerking met de Cha
rismatische Werkgemeenschap Ne
derland te Rotterdam. Het werkje
van 48 bladzijden heet Genezing
der herinneringen en kost 4.95.
Hiermee worden uiteraard pijnlijke
herinneringen bedoeld. 'Want.' zegt
de auteur op bladzij 8. 'je hoeft niet
in een concentratiekamp of in een
oorlogstoestand te zijn om zware
zielewonden en verlammende herin
neringen meet te krijgen.'
De dienst der genezing, zoals
de auteur die ziet, houdt geen halt
bij de ziekte van het ogenblik,
maar wil ook actief zijn met terug
werkende kracht. Dr. Kraan herin
nert aan het werk van de Ameri
kaanse predikantsvrouw Agues
Sanford. Deze stelt mensen in
moeilijkheden drie eenvoudige vra
gen: 'Was je als kind gelukkig?' Als
zij 'ja' zeggen, vraagt ze: 'Wanneer
begon je je ongelukkig te voelen?'
En tenslotte: 'Waarom?' Dan bidt
ze met de mens in nood. Daarbij
preekt of moraliseert ze niet. Ze
stelt vriendelijke vragen, die alleen
maar het verdriet van de betrokken
persoon betreffen en helemaal niet
zijn zonden. Zelfs tot de erfelijke
belasting probeert de zielszorger
door te stoten, in het geloof aan de
erg
Dr. K. J. Kraan der
mogelijkheid van een totale i
ring van de totale mens in i jr"
Deze heet hier geen patiënt, m
met een term van Roscam Abl jLv"
confident, dat wil zeggen: ien
die vertrouwen schenkt. Een i
samenspel van arts en ziels vei p..
ger ls hier van groot belang. i
arts, respectievelijk psychiater, z"
tegenwoordigt de medische we
schap, de zielsverzorger repre r;€
teert de gemeente van Christus *°r
schrijver maakt onderscheid tu {Jai
psychiater en psychotherapeut.
ze laatste zal niet altijd een rr
sche vooropleiding hebben ge vf
maar bijvoorbeeld een psychol
sche of een theologische. In ,Pr
gemeente, die de zielszorger ve
genwoordigt, gaat het om de s
ring, het helen, van de hele n) a:
in al zijn relaties.
Dokter Kraan spreekt over X
werk met vertrouwenwekki
nuchterheid. Ook in zijn gesd He
ten ontbreekt elk spoor van dï"i
drlngerighead en dweepzucht. ^or
meer reden om zijn argumen hiJ
documenten en getuigenissen d*
volle ernstig te nemen, ook La
neer men, zoals ikzelf, van huls
met een bepaalde gereserveerd
in deze heeft te kampen.
dr. C. Rijnsd