Bisschop Gij sen: breuk
wordt duidelijker
ni
Vandaag
\j
'Christenen voor het socialisme'
in discussie met dr. H. M. de Lange
Onze
adressen
Tangmentoë:
meer dan ooit
elkaar nodig
Pinksterbeweging
bestaat 70 jaar
Prof. Van Baal
neemt afscheid
Zuidafrikaanse raad
van kerken tegen
anti-terrorisme-wet
Vastenactie geeft
geld voor Angola
CHRISTUS HEEFT GEZEGD:
IN ZEKERE ZIN
Baptisten bijeen
in Nieuwe Pekela
TROUW/KWARTET VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1975
KERK/BINNENLAND
DÜSSELDORF Bisschop Gijsen van Roermond heeft in een lezing in Duitsland scherpe kritiek
uitgeoefend op de ontwikkelingen binnen de rooms-katholieke kerk, in het bijzonder binnen die
van Nederland. De scheuring, aldus de bisschop, is steeds duidelijker geworden.
De Roermondse bisschop sprak in
Düsseldorf op uitnodiging van de
organisatie 'Mittwochgesprache.'
Zijn inleiding was getiteld 'De be
leving van een geloofs- en kerk
scheuring.' De crisis, waarin de r.k.
kerk thans verkeert, is volgens bis
schop Gijsen dieper dan welke ook
in de geschiedenis der kerk. vooral
omdat in tegenstelling tot vroegere
tijden een principiële afwijzing van
elke godsdienstig geloof praktisch
normaal geworden is.
Men wil dat de kerk volkomen an
ders gaat denken en handelen, om
dat de wereld zo snel en radikaal
verandert. Reeds in de jaren vijftig
werd dit in Nederland verwoord.
Niet door anti- of rand-katholieken
maar door overtuigde kerkelijke in-
tellectuelelen. die veel instemming
vonden bij jonge prieters en se
minaristen.
De bisschoppen van Nederland
neigden er steeds meer toe. aldus
bisschop Gijsen, de verlangde her
vorming der kerk positief te waarde
ren. Vertegenwoordigers van de
hervormingsgezinden trokken zij
aan als adviseurs. Nederland stond
overigens niet alleen. Ook in ande
re landen liet de binnenkerkelijke
kritiek zich horen.
Vergissing
Maar de hervormers -vergisten zich.
toen zij dachten, dat het aggiorna-
mento. van Paus Johannes XXIII
en het door deze paus begonnen
concilie de hervormingseisen on
dersteunden. Paus Johannes wilde
geen aanpassing van de kerk. maar
een duidelijker verkondiging van
de waarheden en waarde, die de
kerk vertegenwoordigt. Het concilie
nam wel kennis van de hervor
mingseisen maar nam ze niet over.
Dit betekende een grote teleurstel
ling voor de hervormingsgezin
den, aldus de Roermondse bisschop,
die er vervolgens op wees dat zij
toen het conclilie gingen beschou
wen als het beginpunt van de door
hen gewenste veranderingen. Met
name in Nederland kreeg deze be
weging grote kansen, vooral in het
pastoraal concilie van Noordwijker-
hout.
Bisschop Gijsen beschreef de ont
wikkelingen in Nederland en wees
erop. dat bijna overal de biecht
door collectieve boetevieringen
werd vervangen om na enkele ja
ren als sacramentele verzoening
met God geheel uit het godsdien
stig verwachtingspatroon van het
kerkvolk te verdwijnen. Er kwam
een bijna nieuwe liturgie, waarbij
Ook de betrokkenheid op het geloof
en het streven der totaalkerk werd
niet meer als normatief ervaren.
Deze ontwikkeling zo vervolgde bis
schop Gijsen, stiet bij het Neder
lands episcopaat en zijn adviseurs
nauwelijks op tegenstand. De Ne
derlandse bisschoppen aarzelden
weliswaar alle aspecten en onder
delen van deze veranderingen te
onderschrijven, maar zij lieten
ze wel toe bij wijze van experi
ment.
Het pastoraal concilie van Noord-
wijkerhout verweet hij, dat het het
hiërarchisch kerkbeginsel. in ieder
geval praktisch, verving door een
deraokratisch kerkbeginsel. De ge
wone gelovigen en ook veel pries
ters gingen geloven, dat de kerkop
vatting van Noordwij kerhout de
enig Juiste was.
Onverzoenlijk
Bisschop Gijsen
alleen het spontane en creatieve
nog goed scheen.
De katechese werd volgens bisschop
Gijssen 'een methode om menselij
ke ervaringen te ordenen en de
vragen van het leven en de maat
schappij te gespreken.'
Functionaris
De priester werd steeds meer ge
drongen in de richting van de
functionaris in dienst van een
goddsdienstigmaatschappelijk insti
tuut en van vertegenwoordiger van
de plaatselijke gemeente. Op de
geestelijke en sacramentele aard
van het priester-zijn werd nauwe
lijks acht geslagen. De celibataire
levensstaat werd als onnodig en
zelfs als onnatuurlijk ervaren.
Tenslotte verdween het onderscheid
tussen studenten, die priester wil
den worden, en die zich als leken
in dienst van het kerkelijk insti-
tuut wilden stellen, bijna geheel.
UIT
VAN LEZERS
Klasse-democratie
In enige Ingezonden stukes hebben
scribenten gepoogd een lans te bre
ken voor de zogenaamde raden
democratie, die men in Portugal pro
beert te vestigen. Men stelt het bij
zo'n raden-democratie voor alsof de
democratie dan optimaal functio
neert. Maar men moet wel met
oogkleppen oplopen als men niet in
de gaten heeft dat bij zo'n raden
democratie hele bevolkingsgroepen
buiten spel zijn gezet, de zelfstan
digen bijvoorbeeld, de rentetrek
kers. de boeren, de vissers, enz. enz.
Niet iedereen is toevallig arbeider
of soldaat! In de praktijk is het zo.
dat men die raden vormt uit die
bevolkingsgroepen waar men de
grootste aanhang verwacht. Raden
-democratie is in wezen klasse-de
mocratie en derhlve selectief. Het
is In wezen schijn-democratie en
het is gewoon een andere uitdruk
king voor 'dictatuur van het prole
tariaat'. In het evangelie gaat het
nog altijd om 'dé' mens en niet om
de mens van een bepaalde klasse!
Honselersdijk
Marlëndijk 51 Joh. E. Dulfer
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Intussen dreigt de overheid die al
ternatieve methoden onmogelijk te
maken. Lees de structuurnota van
staatssecretaris Hendriks. Vrije art
senkeuze zal dan niet langer moge
lijk zijn. Daartegen verzet zich on
der andere de Werkgroep Basis.
Onder de Trouwlezers moeten er
mijns inziens velen zij die daarte
gen met deze groep willen proteste
ren. Secretaris van de werkgroep is
drs. N. A. Nieland, Statensingel 147,
Rotterdam.
Zeist
J. Diekerhof
Migraine (2)
Migraine (1)
Na 25 jaar migraine ben ik eind
1971 door dr. Van der Upwich met
zijn dieet-methode (Trouw van 23
augustus) genezen. Ik meen dat
God niet alleen de officële weten
schap mogelijkheden heeft gegeven
tot heil (heling) van velen. Dit
geldt evenzeer voor artsen die een
alternatieve geneesmethode hante
ren. bijvoorbeeld de homeopathie.
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT
Westblaak 9-11, Rotterdam
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr 25,
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel 05200-17030.
Postbus 3.
De universele kerk ging intussen
een andere weg. In de
eerste weg is geen plaats voor
woorden als 'bekering', terwijl de
tweede weg daar juist van uitgaat.
In het begin van de zeventiger
jaren werd deze scheuring in de
kerk, die feitelijk een geloofsscheu-
ring is. steeds duidelijker. al blij
ven velen geloven dat het onver
zoenlijke toch te verzoenen is.
Maar ook een wijde pluriformiteit
kan dit niet opvangen. Er is vol
gens bisschop Gijsen steeds meer
twijfel, of beide richtingen in de
kerk onder één noemer te houden
zijn.
Velen hebben al afgehaakt, hetzij
dat zij niet meer geïnteresseerd
zijn in de kerk of überhaupt in het
geloof, hetzij dat zij niets meer van
welke vernieuwing ook verwachten,
omdat de hun bekende vernieuwin
gen slechts op dwaalwegen hebben
geleid.
De weg terug loopt vla de weg der
heiligen, zo besloot bisschop Gijsen.
De weg van de ommekeer, waarbij
het sacrament van de biecht on
ontbeerlijk is, de weg van het ge
bed. niet naar eïgën smaak, maar
kerkelijk en binnen het kader van
het universele gebed. Daarom zal
liturgie weer uniform en volgens de
voorschriften gevierd moeten wor
den. Het is aldus bisschop Gij
sen de weg van de volkomen
trouw aan de leer der kerk. die
geïnterpreteerd wordt door het ker
kelijk leergezag.
DEN HAAG De afgevaardigden
van twee en twintig Indonesische
kerken en de Nederlandse hervorm
de kerk. die begin vorige maand
een historische ontmoeting hadden
in Tamgmentoë op Celebes, hebben
een brief opgesteld, die nu verzon
den is aan hun gemeenten.
'Als Indonesische en Nederlandse
kerken hebben wij een groot stuk
geschiedenis gemeen, waarvan
groose en pijnlijke momtenten deel
uitmaken. Wat ooik het verleden
dat wij niet willen vergeten ons
aanreikt, voor de' toekomst willen
wij zó samen optrekken, dat wij
niet alleen elkaar verrijken en cor
rigeren, maar vooral hoopvol samen
de problemen onder ogen zien, die
in deze generatie onze kerken en
volken bedreigen: honger armoede,
onrecht, werkloosheid, eenzaamheid
normloosheid, nihilisme', aldus de
brief.
'Wij hebben elkaar meer dan ooit
nodig. Daarom vragen wij u: blijft
op de hoogte van eikaars vragen,
zorgen en vreugden, bidt voor el
kaar en draagt elkanders lasten. Zo
zullen wij samen ook een bijdrage
kunnen leveren in de grote proble
men waaron onze kerken deel heb
ben.'
AMSTERDAM De pinksterbewe
ging in Nederland gaat jubileren.
Op 20 maart 1976 wordt in de Jaap
Edenhal te Amsterdam feestelijk
herdacht, dat zeventig jaar geleden
in de hoofdstad de eerste pinkster
gemeente gesticht werd.
De jarige Amsterdamse gemeente,
die nu haar samenkomsten houdt
in de Zuidwijkkapel aan de Stadi-
onweg, treedt op als gastvrouw. Zij
wil het feest vieren met medewer
king van alle tot de pinksterbewe
ging te rekenen gemeenten en or
ganisaties. Dat blijkt ook uit de
samenstelling van het comité, dat
de jubileumdag voorbereidt. Voor
zitter is ds. H. N. van Ameron
(Haarlem), voorzitter van de broe
derschap van pinkstergemeenten.
Peter Vlug van 'Opwekking', de or
ganisatie van Ben. Hoekendijk, is
belast met de coördinatie van de
feestdag, waar pinksterleiders uit
binnen- en buitenland het woord
zullen voeren.
'We willen met elkaar een vooral
op de toekomst gericht feest vieren
en niet alleen terugblikken op wat
is geweest', aldus ds. Van Amerom.
'Maar er is wel veel in de historie
van de pinksterbeweging, waarvoor
we de Heer kunnen danken.'
UTRECHT De oud-gouverneur
van Nieuw-Guinea, prof. dr. J. van
Baal, heeft gisteren afscheid geno
men als hoogleraar in de culturele
antropologie aan de rijksuniversi
teit te Utrecht. Dr. Van Baal (65)
was van 1953 tot 1958 gouverneur
van Nieuw-Guinea. Vanaf 1960 was
hij in Utrecht eerst buitengewoon,
later gewoon hoogleraar in de et
nologie van de religie en de etnolo
gische theorie van acculturatie. Bij
zijn afscheid werd hem een 'Fest
schrift' aangeboden in de vorm van
een speciaal nummer van de Ver
handelingen van het koninklijk in
stituut voor taal-, land- en volken
kunde.
KAAPSTAD De Zuidafrikaanse
raad van kerken heeft aangedron
gen op intrekking van de wet tegen
het terrorisme in Zuid-Afrika. De
raad acht de inhoud van de wet.
zowel als het gebruik dat er door de
overheid van wordt gemaakt, de
grenzen van een fatsoenlijke
rechtsstaat te buiten gaan.
Met zijn aanbeveling sluit de raad
zich aan bij protesten in Zuid-
Afrika tegen de jongste arrestaties
door toepassing van deze wet. De
raad herinnert aan de ban tegen
dr. Manas Bubhelezi, medewerker
van het christelijk instituut en
broer van Ghatza Buthelezi, die na
talrijke protesten werd opgeheven,
en ook aan het lot van Thomas
Manthata, medewerker van de raad,
die in het kader van deze wet 230
dagen in eenzame opsluiting heeft
doorgebracht. Hij werd tenslotte
zonder enige gerechtelijke aan
klacht tegen hem weer op vrije
voeten gesteld.
Onlangs werden ds. James Polley
en Jeremiah Kemmeta opgepakt,
omdat zij zich aan terrorisme zou
den hebben schuldig gemaakt.
ZEIST De bisschoppelijke vaste
nactie heeft 100.000 gulden ter be
schikking gesteld van Caritas Neer-
lndica in Den Bosch om te gebrui
ken voor het lenigen van de nood
in Angola. De vastenactie heeft nog
eens 100.000 gulden toegezegd voor
projecten van infra-structurele
aard.
Deze bijdragen zijn mogelijk ge
worden dank zij de stijging van de
opbrengst van de vastenactie dit
jaar. In vergelijking met vorig jaar
steeg de opbrengst met ruim tien
percent tot acht miljoen gulden.
(Advertentie)
137 pagina's. Prijs 18,95. Te bestellen bij uw eigen boekverkoper
of rechtstreeks bij de uitgever Wytse Benedictus,
Antwoordnummer 1000, Hilversum (géén postzegel nodig).
K. Barth
K. H. Miskotte
F. W. Marquart
H. Gollvvitzer
Daar de officiële en de alternatieve
richting in de geneeskunde elkaar
prachtig aanvullen, zou ik met gro
te klem op de noodzaak van een
goede samenwerking tussen alle
praktizerende medici willen aan
dringen. Bij tegenwerking op dit
voor een groot deel nog braaklig
gende terrein, dat nog vele verras
singen in zich bergt, zijn zieken
bepaald niet gebaat.
Rotterdam P. L. D. van Zuuren
Catechismus
Dr. B. Wentsel noemt ln Gerefor
meerde Weekblad vier voorwaarden
voor een nieuwe belijdenis. Het
gaat hier om een actuele toespit
sing van het oude belijden der va
deren. Hoewel er zeker mooie uit
spraken in de Heidelbergse cate
chismus staan, moet gezegd wor
den. dat er over een aantal belang
rijke onderwerpen nauwelijks of
helemaal niet gesproken wordt.
Door goddelijk ingrijpen werd aan
Luther en Calvijn duidelijk dat de
zondaar door geloof alleen en door
genade alleen gerechtvaardigd kan
worden. In onze eeuw kwamen er
goddank nog meer waarheden on
der het stof vandaan, die in de
cathechismus nog worden doodge
zwegen. In de Heidelbergse cate
chismus wordt jammer genoeg wei
nig gezegd over de heilige geest en
totaal niets over de gaven van de
geest (1 Cor. 12. Rom. 12). Instruc
ties over het opleggen van handen
(dit hoort volgens Hebr. 6:2 bij het
eerste onderwijs) en over de ge-
loofsgenezing ontbreken. De reali
teit van de strijd tegen de boze
geesten in de hemelse gewesten (E-
feze 6:12) komt niet naar voren.
Ook wat de eindtij beschouwing be
treft is de cathechismus zeer be
perkt. Het lijkt mij beter dat wij
teruggaan tot de Bijbel alleen,
maar dan ook tot de hele Bijbel,
zonder sommige beloften op sterk
water te zetten! Wij moeten weer
de oude wegen gaan bewandelen en
dit is niet de weg die via Dordt en
Heidelberg naar Genève loopt,
maar dit zijn de wegen van de
Nieuwtestamentische gemeente die
niet het evangelie óver Jezus, maar
het evangelie vén Jezus in praktijk
bracht.
Barneveld
J. de Boer
In ons blad van 28 augustus publiceerden wij een samenvatting
van een artikel van dr. H. M. de Lange in 'Tijd en taak'. Dr. De
Lange maakte daarin een aantal kritische opmerkingen over en
had oog enige vragen aan de beweging 'Christenen voor het socia
lisme'. Vandaag plaatsen we de reactie van deze beweging op de
opmerkingen van de heer De Lange.
De landelijke werkgroep 'Christe
nen voor het socialisme' (p/a
NCSW, Woudschoten, Zeist schrfijt:
Misleidend is de voorstelling die De
Lange opwekt, als zou het hier
gaan om een" typisch!" Zuidameri-
kaanse beweging, -die vooral onder
zojuist geëmancipeerde katholieken
hier en daar is aangeslagen. Inder
daad is de beweging in Chili ge
sticht en hebben uit dat land ver
dreven priesters een rol gespeeld
bij de ontwikkeling van de bewe
ging in Europa en de Verenigde
Staten. Wat er in Chili is gebeurd
en de rol die de kerken daarin
hebben gespeeld is voor ons niet
zonder betekenis. De ervaringen
van christenen daar, hebben ons
het een en ander te zeggen. Dat
ligt voor de hand. Maar de voor
stelling dat de beweging 'Christe
nen voor het socialisme' uit Zuid-
Amerika is overgewaaid en hier een
wat oneigenlijk bestaan leidt, is
een karikatuur. De beweging heeft
haar wortels diep in de Europese
geschiedenis, waar zoals De Lan
ge kan weten al minstens een
eeuw lang allerlei dwarsverbindin
gen hebben bestaan tussen christe
nen en socialisten, vanaf de oude
religieus-socialisten tot en met de
Praagse gesprekken. In die traditie
staat de beweging, die traditie
poogt zij ook te verwerken, waarbij
zij uiteraard ook een open oog
heeft voor de nieuwe ontwikkelin
gen die met name in Zutd-Amerika
plaatsvinden. Het is in dit verband
misschien wel aardig om te vermel
den dat het initiatief voor de op
richting van de beweging in Neder
land is uitgegaan van protestanten
uit de theologische school van Karl
Barth, K. H. Miskotte en H. Goll-
witzer. Niet dat het van veel belang
is, want we zijn het er in de
beweging allen katholieken en
protestanten over eens dat de
feitelijke tegenstellingen dwars
over de grenzen tussen de kerken
heenlopen, maar het zij vermeld
om duidelijk te maken dat ook
vanuit een oer-Europese en oer-
protestantse theologie als die van
Barth lijnen lopen naar de bewe
ging 'Christenen voor het Socialis
me.'
Ontoelaatbaar
Beneden de maat vinden wij De
Lange 's opmerkingen over katholie
ken die 'met de denkwijze waarmee
ze in hun kerk zijn grootgebracht:
ongenuanceerd. apologetisch en
zonder twijfel' zich met huid en
haar aan Marx hebben overgele
verd. De Lange hanteert hier een
onder sommige protestanten helaas
nog steeds bestaand stereotype, op
een voor een wetenschappelijk man
volgens ons ontoelaatbare
manier. Is bijvoorbeeld ons eigen
land niet boordevol met protestan
ten die zich al even 'ongenuan
ceerd, apologetisch en zonder twij
fel' gedragen? Wie spreekt hier ei
genlijk ongenuanceerd? En wat te
denken van de overeenkomst die
De Lange schetst tussen de huidige
katholieke 'christenen voor het so
cialisme' en de 'merkwaardige ge
voeligheid die tussen 1920 en 1940
in sommige katholieke kringen be
stond voor het fascisme?' Dat is
toch geen argumentatie meer. dat
is regelrechte demagogie! Alsof ge
voeligheid voor het fascisme op de
een of andere wijze karakteristiek
is voor "katholieke kringen' en niet
minstens even karakteristiek voor
'protestantse kringen.' Men denke
behalve aan Duitsland aan Ulster
of aan Zuid-Afrika, of aan de Klu
Klux Klan. En de protestant De
Lange, die dit schrijft, verwijt ka
tholieken dat ze 'apologetisch
zijn
Jammer is het dat ook De Lange
het niet kan laten om de beweging
aan te vallen via kritiek op Oosteu-
ropese toestanden. Die kritiek is er
binnen de beweging 'Christenen
voor het Socialisme' heus ook wel,
al zal ze er vermoedelijk iets anders
iets genuanceerder en iets min
der apologetisch uitzien dan de
bekende koude-oorlog-propaganda.
We verwijzen naar wat H. Gollwit-
zer daarover schrijft in zijn laatste
boekje 'De Kapitalistische Revolu
tie.' In datzelfde boekje van een
luthers theoloog zal De Lange
ook een antwoord aantreffen op
enkele andere van zijn vragen.
Onduidelijk
Een belangrijk punt in De Lange's
betoog is zijn apologie van 'de de
mocratie.' Maar volstrekt onduide
lijk blijft wat De Lange daarmee
bedoeld. Is democratie voor hem
alleen een formeel begrip, of kan
hij de politieke inhoud aan geven,
met name in een situatie als de
onze, waarin het volk, de volks ver
tegenwoordiging en de door het
volk gekozen regering geen greep
meer hebben op de werkelijke
machten? De Lange zegt dat de
beweging 'Christenen voor het So
cialisme' 'Zich kenmerkt door ge
brek aan analytisch vermogen van
de maatschappelije krachten.' Dat
as niet mis. Maar wij menen dat
het jongleren met lege begrippen
als 'de democratie' weinig anders
zal kunnen bijdragen tot een
analyse van de maatschappelijke
krachten dan voortgezette war
hoofden j. Warhoofdenj waarmee de
bestaande (wan)orde ten zeerste is
gediend.
pretenties ook de verbale! af
te leren. Dat menen we ook in de
Bijbel te kunnen lezen. Het kan
zijn dat ons theologisch denken
(en dat van Barth. Miskotte, Goll-
witzer, Marquardt, Ter Schegget en
vele anderen) 'minder goed ont
wikkeld is', maar de anti-these zijn
we toch voorbij. En tegenover lie
den die zonder meer menen te
kunnen vaststellen dat een bepaal
de 'maatschappijvisie niet in het
verlengde ligt van een evangelisch
denken' staan wij sinds de pauselij
ke sociale encyclieken van de vori
ge eeuw enigszins sceptisch. We
vinden zelfs deze probleemstelling
typisch burgerlijk, onkritisch en
onvruchtbaar. Het verschil tussen
De Lange's 'evangelisch denken' en
Paulus' 'bedenken van de dingen
die boven zijn' (Kol. 3:2), lijkt cms
precies het verschil tussen een bur
gerlijke en een kritische theologie.
Opheldering
Evangelie
Tenslotte de 'specifieke bijdrage die
vanuit het Evangelie kan worden
geformuleerd terzake van de maat
schappij-vernieuwing.' Moet dat
dan? De Lange verwart ons met
radicale christen-democraten, die
men weet het daar dagwerk
aan hebben. Of misschien met con-
fessioneuze stromingen in PvdA of
PPR Wij menen echter dat het
Evangelie er niet is om 'specifieke
bijdragen te formuleren', maar in
de eerste plaats om alle specifieke
De Lange vraagt om opheldering
over deze woorden 'kritisch' en
'burgerlijk.' Die kunnen we ver
schaffen. Onder 'burgerlijk' ver
staan we: gedomineerd door de
maatschappij-structuur (de 'logos',
zegt Barth in 'Der Christ in der
Gesellschaft', waarin hij met ont
wikkeld theologisch denken la De
Lange de vloer aanveegt) van deze
tijd. 'Kritisch' noemen we een den
ken dat zichzelf en zijn arbeid in
het kader van deze 'logos' poogt te
begrijpen, iets wat niet alleen
Marx, maar op een nog veel radica
ler manier ook profeten en aposte
len ons hebben bijgebracht. Kri
tiek-loos noemen wij alle praat die
aan de maatschappelijke werkelijk
heid met al zijn 'geestelijke*
implicaties voorbijgaat. En het is
inderdaad het kritiek-loze spreken
en handelen van kerken en kerke
lijke organen dat ons dwars zit. De
kerken van de vanzelfsprekende
aanvaarding van de burgerlijke 'lo
gos" het doe- en denk-schema van
deze wereld, éf te brengen ,is een
van de belangrijkste oogmerken
van de beweging 'Christenen voor
het Socialisme.'
Tot zover de landelijke werkgroep
'Christenen voor het Socialisme.'
„Ik ben de weg'. Maar het wegenplan is sindsdien wel geweldig
uitgebreid. De ware kerk heeft ontaard veel adressen gekregen
In de hoop dat het kan helpen om door de spullen het spel te
zien, in de vaste overtuiging dat de berg Zion geen rijstebrijberg
is, schreef Dr F. H. von Meyenfeldt zijn nieuwste boek
EZECHIEL
Mensenkind,
je opdracht is:
het huis van Israël
hoeden.
Als je het Mij hoort zeggen
moet je ze uit mijn naam
waarschuwen.
Als Ik tegen de goddeloze zeg:
Hé. goddeloze mens,
je loopt je dood tegemoet,
maar jij doet je mond niet opet
om die goddeloze mens
voor zijn weg te waarschuwen,
dan zal die goddeloze mens
sterven in zijn schuld,
maar van jou
zal ik verantwoording vragen
van zijn bloed.
Maar als je een goddeloos mens
waarschuwt
om om te keren op zijn weg,
maar hij doet het niet,
dan zal hij in zijn schuld sterven,
maar jij hebt je leven
eruit gesleept.
(Ezechiël 33, 7-9).
Het gaat hier over de verantwoot
delijkheid die mensen voor elkai
hebben. De profeet wordt met ziji
leven aan 'de goddeloze mens' vas;
geklonken. Hij moet niet denke
dat hij los van die mens leeft. Er]
een geheimzinnige verbondenhei
We kunnen, als we de stem gt
hoord hebben, er niet het zwijge
toe doen en het met die mens maj
op z'n beloop laten. Er ontstaat ee
eis tot verantwoording als we zwij
gen. want hij, ook die goddeloze j
in Gods aandacht. We maken vuil
handen en kunnen ons leven i
alleen uitslepen, niet door
voor boetprediker ook uit te hai
gen, maar werkelijk die naaste -
'uit Mijn naam' te konfronterei
met zijn doodlopende weg.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vriezenveen: E. Ken
penaar te Werkendam: te Wisser
kerke: J. L. Leestemaker te Tjerl
werd en Dedgum.
Aangenomen naar Rhoon: (toet
j. C. van Hunnik te Ermelo.
Afscheid op 7 september van Haai
tirecht: B. van Blanken ber. 1
Schiedam; van Andel (N.-Br.): I
Stroeve ber. te H.I Ambacht
Intrede te Abbenbroek: C. den Er
gelsen uit Voorburg; te St. M
chielsgestel: G. Lans uit Amsta
dam (blijft part-time te Amsterdai
scholenpastor)te Westervooï!
kand. M. A. Vrijland uit Utrecht; I
Middelburg (t.b.v. de vrijz. modal
teit, Koorkerkgemeente)W. A. Hl
ge uit Warfhuizen, streekgem Ma
ne Ambt; te Deventer: dr. H. Bt
ning uit Blija; te Utrecht: drs. I
J. Tang uit Zuidlaren: te Amstj
dam (part-time predikante): mi
J. M. Deenik-Moolhuizen, kand.l
Amsterdam; te Zevenhoven (ZE
kand. J. E. W. Nicolaï uit Utrecht
GEREF. KERKEN
Afscheid van Raalte: H. G. Rad
ber. te Apeldoorn (godsdienst^
derwijs aan het Myrtus-collegel
van Enschede: G. Hommer ber. I
Emmen.
Intrede te Oldebroek: J. Knol ul
Westerlee; te Maassluis: J. va
Leeuwen uit Den Haag-Oost; t
Witmarsum: kand. C. Versteeg ui
Kampen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Afscheid van Amstelveen: A. Ku:
per wegens emeritaat: van Axel:
v.d. Wielen wegens emeritaat; va
Stadskanaal: A. G. Versteeg ber. i
Groningen - Zuid
GEREF. KERKEN (VRIJG BV.)
Beroepen te Breukelen J. D. Jari
van Haarlemmermeer-Oostzijde.
CHR GEREF. KERKEN
Bevestiging te Zwolle t.b.v. gods
dienstonderwijs aan de chr. schc
lengem. Heerdedr. J. de Vuyst ul
Zuidilaren. J
Intrede op 8 september te Dofl
drecht: kand. M. Pronk uit Apel
doorn.
ALG. DOOPSGEZ. SOC.
Intrede te Arnhem: H. van Bilde
beek uit Leiden.
BAPT. GEMEENTEN
Intrede te Deventer: G. Vegter t
Rotterdam-C.: te Treebeek: Cl
Eijer uit Hoogezand.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De unie van ba
tistengemeenten zal dit jaar zi
algemene vergadering te Nieu'
Pekela houden, op 25, 26 en
oktober. Voor deze vergaderplaa
werd gekozen in verband met 1
honderdjarig bestaan van de bas
tistengemeente te Nieuwe Pekela.
De agenda bevat onder meer ei
voorstel om een parttime vrij geste
de te benoemen voor studie
voorlichting op het gebied v>
evangelisatie, alsmede een conre
tor aan het seminarium. Verder i
de algemene vergadering dit ja
definitief moeten beslissen over b
voortbestaan van het centrum 1
Vinkenhof te Bilthoven, waarin t
seminarium en het uniebureau
gehuisvest.
Het Jaarverslag van de unie w
meldt over het jaar 1974 een gfl
van het ledental van de bij de m
aangesloten gemeenten van 10.2
tot 10.547.
Zaterdag 13 september zal de N
deriandse baptisten jeugdbewegü
in de IJsselhal te Zwolle zijn go
den jubileum vieren. De NBJB
vat alle jeugdwerk, dat uitgaat t
de Nederlandse baptistengemee
ten, zowel het kinderwerk W
dagsscholen en jeugdclubs 1
werk onder rijpere jeugd.
I