Twee synodeleden doen een dutje ICCC: engelen in vliegende schotels Kerk in de wereld Gemengd zwart/blank seminarie moet weer eens verhuizen Wel katholieken bij Graham-campagne Bisschop De Vries schrijft machthebber van Namibië Vandaag fhsilislil Bisschop blokkeert wijding vrouwen Onze adresren Vietnamezen als stakingsbrekers Doopsgezinde actie brengt ton op Bisschop Zulu in parlement Blanke kerk vraagt voorbede overleg Lambeth Conferentie verwacht in 1978 Een paar is meer dan de som van twee Nieuws boeken Dr. J. A. van Rooy wordt hoogleraar I TROUW/KWARTET DINSDAG 2 SEPTEMBER 1975 KERK/BINNENLAND Van een onzer verslaggevers DEN HAAG 'Het is bijna een wonder, dat in de loop van de tweede dag slechts driemaal iemand wordt waargenomen, die tijdens de vergadering slaapt, naast een aantal leden die geeuwen. Op woensdag doen twee leden tijdens de vergadering een dutje". Zomaar een citaat uit het rapport, dat mevrouw C. I. Dales aan het secretariaat-generaal van de her vormde kerk heeft uitgebracht over de werkwijze van de hervormde synode in haar plenaire zittingen. Mevrouw Dales (tot vorig jaar di rectielid van Kerk en Wereld te Driebergen) heeft op verzoek die werkwijze eens kritisch doorgelicht, mede als onderwerp voor een doc toraal scriptie andragologie. Zo maakte zij. gewapend met een stopwatch en ander materiaal vorig jaar november drie dagen synode mee en dat zij haar ogen goed de kost heeft gegeven, bewijst boven staand citaat. in de nachtelijke uren nog stukken heeft moeten bestuderen, die pas ter vergadering waren uitgedeeld. Zowel uit haar eigen observaties als uit de interviews, die zij had met synodeleden, komt een nogal nega tief beeld van de manier van we ken van de synode naar voren in Tg k|gjn dit rapport, maar dat is onvermij delijk, wanneer men een analyse wil geven met de bedoeling, sugge sties ter verbetering aan te reiken. ander gevonden die daar ook voor het eerst was en die stond daar ook te kijken en die zei: wat moeten we nou ik zei ik weet er niks van, ik weet nog niet eens waar de vergaderzaal is'. Slaaptekort Niet, dat de synodezittingen nu zo slaapverwekkend zijn, maar ze ple gen zich wel tot (en over) het middernachtelijk uur uit te strek ken. terwijl het om negen uur al weer aantreden is voor de ochtend wijding. Neem het een arm synode lid dan maar eens kwalijk, als hij Ik weet niks Er is tijdens zo'n driedaagse bij eenkomst van de synode te weinig tijd voor menselijk contact 'in de wandelgangen'. Typerend is mis schien wel. dat mevrouw Dales de indruk heeft, dat een aantal syno deleden zelfs niet weet, dat tot de synodeaccommodatie op Hydepark in Driebergen een bar behoort. De agenda is overvol. Er zou een gast heer of -vrouw moeten zijn, al was het alleen maar om nieuwelingen in het synodevak op te vangen. Geïnterviewde: 'Ik had al gauw een Die vergaderzaal (de bibliotheek van Hydepark) is veel te klein. Veel synodeleden blijken een drempel te moeten overwinnen, voor zij zich ais spreker opgeven, alleen al omdat het zo moeilijk is, zich een weg naar de microfoon te ba nen. In een periode van vier uur en 44 minuten gingen er volgens de stopwatch van mevrouw Dales 26 minuten verloren met het lopen van sprekers naar of van de micro foon. Eigenlijk is Hydepark voor synodezittingen ongeschikt en me vrouw Dales adviseert dan ook om te zien naar een andere vergader- Maar ook de wijze van beraadsla ging is volgens het rapport een 'volstrekt minimale conditie voor Mevrouw C. I. Dales een bevredigende beraadslaging'. Als er een onderwerp aan de orde gesteld is, vraagt de praeses wie het woord willen. Er volgt een lange sprekersrij met een bonte menge ling van vragen, kritiek, voorstellen enz. Een werkelijke discussie is er zelden. De beraadslagingen hebben een sterk statisch en communica tie-arm karakter. De wijze van be sluitvorming aan het eind is niet zelden chaotisch. De stemming on overzichtelijk. Onverstaanbaar De ouderlingen en de diakenen ko men te weinig aan het woord, de predikanten spreken nogal eens in een voor de andere synodeleden onverstaanbaar jargon. Mevrouw Dales suggereert inscha keling permanent van specialisten op het gebied van vergadermetho den, ordening van de materie (be paalde hoofdzaken in een debat successievelijk aan de orde stellen) en doorbreking van het taboe op het vooroverleg. Vooral dat laatste zal ongetwijfeld weerstanden op roepen, omdat dan blokvorming in de hand wordt gewerkt. Maar, aldus mevrouw Dales, het feit ligt er, dat de hervormde kerk stro mingen van geestverwanten kent. Het feit ligt er ook, dat vooroverleg (soms) toch plaats vindt. Het lega liseren hiervan verhoogt net zozeer de kans op vruchtbare specifieke bijdragen als de kans op de zo gevreesde blokvorming. Naast even tueel vooroverleg van geestverwan ten zou regionaal en kategoraal overleg denkbaar zijn, het laatste b.v. van ouderlingen of diakenen. Heel graag Nogmaals, een rapport als dit legt onontkoombaar de nadruk op de onvolkomenheden. Daarom met na druk de notitie, dat de geïnterview de synodeleden vrijwel unaniem zeiden, heel graag aan de synode vergaderingen deel te nemen. Me vrouw Dales zelf schrijft ook, bij herhaling onder de indruk te zijn geweest van het niveau, dat de vergadering wist te bereiken. Bo vendien moet bedacht worden, dat niet alle fouten tot verminderd re sultaat leiden. Een vergadering van mensen die de zaak serieus nemen en er wat van willen maken, kan erg veel opvangen. En het Is tenslotte een blijk van kracht, opdracht te geven tot het doen van een dergeLijk onderzoek en de bevindingen ook openbaar te maken. Het moderamen en het breed mo- deramen gaan zich met het rapport diepgaand bezighouden en in de movemberzitting bekijkt de synode, wat er uit te leren valt. Zonder stopwatch van mevrouw Dales deze keer. ÜMTATA Het federale seminarie, dat dit voorjaar gedwongen was uit Alice te verhuizen naar Umtata in Transkei zal, naar wordt verwacht, opnieuw een andere plaats moeten opzoeken. De aanleiding hiertoe is druk van de eerste minister van Transkei hoofdman Kaiser Matanzima op de leiding van St.-Bede's Semi narie in Umtata, waar het federale seminarie een provisorisch onderdak had gevonden. De leider van St. Bede s bisschop Schuster eist van het federale se minarie dat het de 'herrieschoppers' van het seminarie verwijdert. Bo vendien zou het federale seminarie moeten toestemmen in de aanstel ling van een toezichthoudende raad. De leiding van het federale seminarie noemt deze eisen onmo gelijk. 'Het is ons duidelijk, dat de bisschop ons verzoekt weg te gaan, omdat hij de eerste minister niet voor het hoofd wil stoten.' Kaiser Matanzima heeft ernstig be zwaar gemaakt tegen een stuk, dat de studenten van het federale se minarie verspreid hebben tijdens een dienst op Heldendag dit jaar. waarin de Zuidafrikaanse regering heftig werd aangevallen voor haar bantoestanpolltlek. De studenten, die deze dienst hielden, worden be doeld met het woordje 'herrie schoppers.' Verwacht word* dat het federale theologische seminarie voor het ein de van dit jaar verhuizen zal naar 't oecumenisch centrum Edendale bij Pietermaritzburg. Het seminarie is de theologische opleiding voor pre dikanten van de anglicanen, de presbyterianen, de methodisten en de congregationalisten in Zuid-A- frika. Aan het seminarie studeren zowel zwarte als blanke studenten, hetgeen de Zuidafrikaanse overheid niet zo aanstaat. J. M. Labriquc, staflid voor perszaken van de Billy Graham-campagne in Brussel, schrijft ons: Graag wil ik ingaan op uw artikel over het zogenaamde fiasco van de Billy Graham-campagne in Brussel (28-8). Om te beginnen heeft dr. Graham in het verleden meermalen geweigerd, om een campagne ln Brussel te hou den. Dat hij dit jaar de uitnodiging aanvaardde, was, omdat hij naar Brus sel kwam als een van de sprekers op Eurofest '75. Het Belgische comité, dat hem uitnodigde, vertegenwoordigde geen enkele kerk, maar bestond uit mensen, die meer mensen Jezus Christus willen doen kennen. Inderdaad was in het comité geen katholiek, maar dat bete kent niet, dat zij niet welkom waren. In werkelijkheid was tachtig procent van de mensen, die naar voren kwa men om Jezus Christus aan te nemen, katholiek. Sommige van de helpers waren van een achtergrond zoals de nonnen van 'Les petites soeurs des pauvres'. Het is in alle campagnes van dr. Graham gebruikelijk, dat als een katho liek naar voren komt, de nazorgers niet proberen hem uit zijn kerk te krij gen. maar integendeel zijn eigen beslissing respecteren. De nieuw geboren christen krijgt schriftelijke bijbelcursussen thuisgestuurd. Als hij wil, kan hij meedoen met bijbelkringen. Dezelfde gedragslijn wordt natuurlijk ge volgd bij protestanten. Ik kan zeggen, dat de campagne in Brussel succesvol is geweest. Het was de eerste keer ln de geschiedenis van België, dat iets dergelijks zoveel mensen op de been bracht (van twaalfduizend op de eerste dag tot acht tienduizend). Voor de dagbladen was het goed voor de voorpagina's. Tenslotte, de kritiek kwam van protestantse zijde en niet van katholieke of buitenkerkelijke journalisten. Vergelijk de verklaring van de directeur van Youth for Christ België met de verslaggeving in het Franse linkse weekblad Le nouvel observateur (oplaag een miljoen)! WASHINGTON Het is nog onze ker of de aangekondigde wijding volgende week in Washington van vijf vrouwelijke diakenen tot pries ter ln de (Anglikaanse) episcopale keilt ln de Verenigde Staten door gang vindt. William F. Creighton, episcopaal bisschop van Washing ton. heeft zijn vakantie voor deze zaak onderbroken. Aan Georg W. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel 020 220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingest' 25, Groningen. Tel 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 05200-17030. n cthus 3. NEW YORK Dr. W. Sterling Cary, president van de nationale raad van kerken in de Verenigde Staten, heeft er bij de regerings werkgroep voor de opvang van Vietnamese vluchtelingen in Ameri ka krachtig op aangedrongen, hen niet zo te laten gebruiken, dat de rechten en behoeften van de Ame rikaanse werknemers worden ge schonden. Hij reageerde hiermee in het bij zonder op klachten van Cesar Cha vez en de 'verenigde landarbeiders van Amerika', dat Vietnamese werknemers worden Ingezet om stakingen te breken. Chavez en de zijnen voeren al geruime tijd actie om de minimum-lonen en slechte werkomstandigheden op citrusplan- tages en andere agrarische bedrij ven in Californië tot een aanvaard baar pell op te trekken. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM DE actie 'Schip per. mag lk overvaren' in doopsge zinde kring heeft ruim negentigdui zend gulden opgebracht. Dat is het drievoudige van het streefbedrag. Het geld is bestemd voor de verhui zing van mensen uit het arme en overbevolkte Midden-Java naat an dere delen van Indonesië. De actie werd gevoerd door de stichting voor bbijzondere noden en de doopsge zinde zendingsraad, in samenwer king met de uit het werk van de doopsgezinde zending voortgeko men evangelische kerk op Java. Men verwacht, dat nog dit jaar 250 families in staat zullen worden gsteld, een nieuw bestaan op te bouwen in Zuld-Sumatra en op Ce lebes. Van een correspondent WINDHOEK De voorzitter van de evangelisch lutherse synode in Namibië, dr. Lukas de Vries, heeft in een schrijven aan de Zuid afrikaanse commissaris voor Namibië, Barend J. van der Walt, ge vraagd om vrijlating van vier gearresteerde kerkleden en om een einde aan de terreur, die in het land wordt uitgeoefend door de lijfwacht van hoofdman Klemens Kapuoo van de Herero's. ESHOWE Bisschop Alpheus Zulu, de in juni afgetreden anglicaanse bisschop van Zoe- loeland is toegetreden tot het parlement van het thuisland KwaZulu, dat geleid wordt door hoofdman Gatsha Butlie- lezi. Het is niet bekend welke portefeuille de bejaarde ker kelijke leider onder zijn be heer zal krijgen. Hij heeft zijn parlementszetel te danken aan de regionale raad van Inkany- ezi in Eshowe. De gearresteerden kunnen maan denlang in afzonderlijke gevangen schap gehouden worden zonder dat tegen hen een beschuldiging wordt ingebracht. In de petitie 'aan Van der Walt wordt gezegd dat de lijfwacht van Kapuoo vijf leden van de lutherse kerk heeft ontvoerd en overgedra gen aan de Zuidafrikaanse politie. Het zijn Otniel Kaakunga, Axel Jo hannes, Aaron Muchimba, Elifas Munjaro en A. Naruseb. Zij bevin den zich in Zuidafrikaanse gevan genschap. In het schrijven aan Van der Walt zegt bisschop de Vries dat de lu- KAAPSTAD De Nederduitse ge reformeerde kerk in Zuid-Afrlka heeft opgeroepen tot voorbede voor de officiële gesprekken, die deze maand zullen beginnen tussen be volkingsgroepen in Zuldwest-Afrika (Namibië). De dialoog gaat over het staatkundig bestel voor de toe komst. De Nederduitse gereformeer de kerk heeft de hoop uitgesproken, dat dit een vreedzame toekomst zal zijn. therse kerk bereid is tot vreedzame samenwerking, 'maar onze arbeid wordt door dit soort ongerechtvaar digde acties tegen onze kerk en haar medewerkers bijzonder verzwaard. Op het moment zien wij niet ln, hoe de huidige chaoti sche toestand op enigerlei wijze zou kunnen bijdragen aan een vreedza me oplossing van de problemen in dit land.' APELDOORN Prof. dr. W. H Velema is na een periode van acht jaar als voorzitter van de christelij ke gereformeerde vereniging voor kinderbescherming afgetreden. In zijn plaats werd benoemd prof. dr. W. van 't Spijker, evenals diens voorganger hoogleraar aan de theo logische hogeschool te Apeldoorn. CAPE MAY (VS) Veel vliegende schotels worden bestuurd door engelen Gods. Een gering aantal wordt bediend door gevallen engelen. Deze informatie over vliegende schotels kregen de deelnemers aan dr. Carl Mclntires vierde jaarlijkse vliegende-schotelconferentie te horen. De con ferentie werd gehouden in het Christian Admiral Hotel in Cape May onder leiding van Mclntlre, de president van de internationale raad van christe lijke kerken (ICCC). De rond 175 deelnemers werden over de vliegende schotels voorgelicht door Robert D. Barry, het staflid van het speciale vliegende-schotelbureau, dat Mclntire twee jaar geleden oprichtte. Met bijbelcitaten (met name het eerste hoofdstuk van Ezechiël) betoogde Barry, dat vliegende schotels al lang bestaan en overwegend goedaardig zijn. AFSCHEID Zondag jongstleden was het in een grote, veel te grote, Amsterdamse kerk feest. Het was feest omdat er een dominee afscheid nam. Dat klinkt vreemd, maar 't was wel zo. Eigenlijk zou ik moeten schrijven: het was feest ondanks dat er een dominee afscheid nam. Maar dat eerste is ook niet helemaal onwaar. Want het was een goed afscheid. Iedereen was blij dat hij op die manier zijn werk voorlopig mocht afsluiten. Dat hij dit bereikt had. Want dat hoort bij onze tijd Je sluit op een bepaald ogenblik je werk af. Een we hebben dat samen een beetje laten samenvallen met een bepaalde leeftijd. Jeremia ging, voor zover mij bekend, niet met emeritaat. Hij heeft er wel eens aan gedacht, schrijft hij in hoofd stuk 20, maar dat had een andere achtergrond. In die grote kerk was blijdschap. Na de dienst ging een bijna eindeloze stoet van gemeen teleden, vrienden en bekenden over het podium langs de dominee. Ik heb niet gehoord wat ze gezegd hebben. Ze zullen de neiging gehad hebben om hem te feliciteren, maar de meesten zullen hem wel bedankt hebben. Dat was allemaal heel goed. Voor hem en zijn kinde ren, maar ook voor allen die erbij waren. Omdat het echt was en ge meend. Omdat er een soort gedach tenis gesticht werd aan een stuk werk in grote trouw en bescheiden heid verricht. Het bleef daar maar zoemen ln die zomerse warme kerk. Zoemen van herkenning en van 'wat ben jij veranderd' of 'ik zag meteen dat jij het was', allemaal van mensen die om dit stuk pasto raat heen elkaar heel vaak of mis schien maar een enkele keer tegen gekomen waren. Natuurlijk droeg 't feit 'dat de predikant nog deels in de wijk blijft werken bij tot deze dankbare blijdschap, maar toch was het opvallend, deze verbinding van afscheid en vreugde. Iets om naar te verlangen. Amsterdammers gaan door voor nuchtere mensen, mensen die niet zo gauw van de kook zijn, en dat was ook te zien, maar het was goed om op te mer ken hoe Amsterdammers ook samen gewoon blij kunnen zijn omdat iets zo goed gegaan is en omdat er hoop is. Of moet ik zeggen: weer hoop, voor de kerk? NED. HERVORMDE KERK Aangenomen: naar Weesp: G. K. Rebel te Elim, die bedankte voor Kortenhoef. Benoemd: tot scholenpastor (part time) bij de stichting herv. en oec. scholen te Amsterdam: G. Lans te St. Michielsgestel.' ZELFSTANDIGE GEMEENTEN Overleden: H. Hofman (73 j.) te Schiedam, voorganger van de vrije (zelfstandige) hervormde gemeente op geref. grondslag aldaar. GEREF. KERKEN Beroepen: te Dordrecht: L. R. Krol te Vlaardingen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Bunschoten: R. van Beek te IJmuiden. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Veenendaal: C. Hege man te Tholen. door Aldert Schipper Barrett (67). emeritus-bisschop van Rochester, die de wijding zou ver richten, heeft hij laten weten, dat deze niet zijn toestemming heeft diakenen tot priester te wijden. Voorts heeft bisschop Creighton verklaard zo spoedig mogelijk met het bestuurscollege van het bisdom, met de parochieraad van de kerk in Washington waarin de vijf vrouwen als priester te werk zouden worden gesteld, en met andere kerkbe stuurslichamen te zullen overleggen over hun standpunt en verantwoor delijkheid ter zake. Verder waarschuwde hij dat on rechtmatige wijdingen de behande ling van de kwestie van de vrouw in het priesterambt in de episcopa le concentie van 1976 en het aan vaarden van de vrouwelijke pries ters ln heel de kerk ln gevaar kan brengen CANTERBURY —De anglicaanse raadgevende raad heeft aanbevolen ln 1978 weer een Lambeth-confe- rentie te houden. De laatste Lam- beth-conferenties werden gehouden in 1958 en 1968. De laatste ln Trinidad. De raadgevende raad (een soort dagelijks bestuur van negen leden, dat raadgevende be voegdheid heeft), heeft aanbevolen de volgende Lambeth Conferentie te houden in Engeland. De kosten zouden ongeveer twee miljoen gul den bedragen. De beslissing over het houden van een Lambeth Con ferentie berust bij de aartsbisschop van Canterbury, dr. Coggan. De rooms-katholieke kerk be hoort tot de grootste organisa ties in de wereld, waar de rech ten van de mens, waar het de vrouw betreft, voornamelijk een dode letter zijn. Naar deze kerk is het debat over sexisme memt grote kracht overge slagen. Het wordt er gevoerd met een heftigheid, die bij de discussie in het kader van de wereldraad van kerken over ditzelfde onderwerp ontbrak. In de slotverklaring van een colloquium, dat vorige week in Leuven werd gehouden, werd aan de vrouwen die lid zijn van de pauselijke commissie voor de vrouw gevraagd, deze commissie te verla ten. indien hun werkomstandighe den en de resultaten van hun acti viteiten zo mager blijven als tot dusver. Het colloquium werd georganiseerd door Pro Mundi Vita, een katholie ke groep die de gedachten van het Tweede Vaticaans Concilie wil la ten doorwerken in de kerk. Bijdra gen aan de organisatie kwamen van de wereldraad en van de lu therse wereldfederatie. Priesterschap Aan de studiedagen deden enkele oversten van vrouwelijke religieu- zenorden. verscheidene vrouwelijke theologen, werkzaam bij het hoger theologisch onderwijs en leiders van vrouwenorganisaties mee. On der de aanwezigen waren bijvoor beeld vier of vijf leden van de genoemde pauselijke commissie voor de vrouw. Er waren ook een aantal protestanten onder de deel nemers en een groep mannen. In tegenstelling tot wat wij hadden verwacht, bestaat er bij de vrouwe lijke katholieke theologen weinig animo om door te dringen tot het priesterschap. Zij vinden wel dat er geen hinderpaal tot het ambt zou behoren te zijn, maar zij menen tevens dat er weinig opgelost is, als vrouwen doordringen tot de cleri- cale elite. Zij beschouwen het cleri- calisme als een van de misstanden. die verholpen moeten worden. In de slotverklaring werd clericalisme in een adem genoemd met racisme en kolonialisme en (uiteraard) sexisme als verschillende vormen van uitbuiting. Bevrijding van de vrouw gaat volgens het rapport van een van de werkgroepen van het colloquium gepaard met bevrijding van de maatschappij en de kerk van uitbuitende structuren. De kerk werd overduidelijk de schuld gegeven, niet alleen van sexistische uitbuiting in de kerk zelf, maar ook daar buiten. In de (rooms katholieke) kerk heeft de vrouw niet meer dan een bijrolletje. Zij mag bij wijze van spreken de jas voor meneer pastoor ophouden, een beetje catechisatie geven en zieken bezoeken en verzorgen. Maar aan de dingen die in de kerk mee tellen komt zij niet te pas. En de houding van de kerk geldt vaak ook nog als voorwendsel of zelfs als voorbeeld voor de buitenkerkelijke praktijk. Anti-leek 'Het ls bijna onmogelijk om over nieuwe modellen voor het deelge nootschap van mannen en vrouwen ln de Institutionele kerk te spre ken'. zei een van de werkgroepen van het colloquium te Leuven en de groep voegde hier aan toe: 'De katholieke kerk is anti-leek. omdat de leek de clericale machtsstruc tuur bedreigt en zij is tegen de vrouw, omdat de vrouw de manne lijke machtsstructuur in gevaar brengt. Hierdoor laten steeds meer katholieken het af weten. Zij wor den apatisch, gaan niet meer naar de kerk en verlaten het priester schap en het kloosterleven. Dit is een onvermijdelijke ontwikkeling, die misschien zelfs gezond is voor 7%. de kerk. Maar we zien dit massale terugtrekken uit de kerk niet als een realistische strategie, teneinde de institutionele kerk terug te bren gen tot het evangelie want de structuren van de kerk zijn zo taal, dat zij desnoods kan overleven, zonder dat er katholieke gelovigen overblijven'. De werkgroep, die deze taal uitsloeg verlangt dat bisschoppen en pries ters meer omgang met vrouwen zoeken en dat de vrouwen vaker en duidelijker laten blijken dat ze er zijn. De werkgroep raadt vrouwen aan, zich niet langer te houden aan kerkelijke wetten, die duidelijk sexistlsch van aard zijn. Het celibaat dient volgens deze groep facultatief te zijn. Aan paro chies die het oneens zijn met de discriminatie van vrouwen in de kerk vraagt de werkgroep bij voor keur een gehuwde priester te be roepen. De groep vraagt de bis schoppen vrouwen die aan de eisen voldoen, de priesterwijding niet te weigeren. Desnoods moet een vrouw maar een wijding buiten de kerk nastreven, indien zij vergeefs binnen de kerk daarnaar heeft ge zocht. Er werd ook voorgesteld, alvast een mondiale beweging van chris tenen te vormen, die niet langer bereid zijn mee te doen aan kerke lijk sexisme en die willen begin nen met het vormen van echte eucharistische gemeenschappen, die hun eigen ambtsdragers aanstellen, mannen of vrouwen, gehuwd of on gehuwd. Partnerschap De belangstellende zal het opvallen dat dit soort voorstellen toch weer een eindje verder gaan dan die wel ke voorkwamen uit de consulatie die de wereldraad van kerken vorig jaar in Berlijn hield over hetzelfde onderwerp. Op mondiaal niveau ne men de vrouwen het kerkelijk sexisme niet langer. Kerken, die nog sexistische trekjes vertonen, zouden er hun voordeel mee doen, wanneer zij zich eens door dit soort bijeenkomsten zouden laten gezeg gen. Hun reactie zal veelal zijn dat de bijbel aan de vrouw geen gelijk waardige plaats toebedeelt. De presbyteriaanse theologe, Letty Russell uit de Verenigde Staten is het met die stelling geheel niet eens en zij heeft sterke argumen ten voor haar pleidooi voor part nerschap. Haar bijbelstudie gaf aan het collo quium in Leuven een overtuigende gespreksbasis. In het verleden zaten de kerken met teksten uit Genesis en uit de brieven van Pa-ulus in hun maag. Dr. Russell keerde ln haar bijbelstudie de oude voorstel lingen onderste boven. Zij gaat uit van het centrale begrip koinonla (gemeenschap) en zij past dat toe op de verhouding tussen man en vrouw. Gemeenschap maakt ons vrij uit het patroon van overheer sing en overheerst worden. Het te gendeel van overheersing is niet een nieuwe dominantie, maar dienst. God maakt ons vrij tot dienst aan elkaar als man en vrouw. Maar dienst betekent in de bijbel niet dat je je als voetveeg laat gebruiken. Dienst is Je voor elkaar als zelfstandige en verant woordelijke mensen openstellen. Dan wordt gemeenschap meer dan het samengaan van twee afzonderlij ke mensen. Bij gemeenschap in dienst blijkt in de bijbel steeds dat twee mensen meer worden dan een paar. Dan ben je met z'n drieeën, met zijn twaalven, met vijfduizend. De muskusrat door W. J. Doude van Troostwijk. AO'75 no- 1577. Uitg. Ivio, Lelystad. 20 pag. 1.40. Hanns Kurth: Recepten van be roemde artsen. Oude en nieuwe re cepten van beroemde artsen die ons een blik bieden op de oeroude wijsheid, die parallel loopt aan mo derne vindingen. Uitg. Meulenhoff, Baarn. 210 blz. ƒ24.90 A. J. van der Wedden: Meppel, een stad van karakter. Uitg. Veenstra en De Vries. Meppel, 136 blz. Maureen Oswin: De lege uren. Ge handicapte kinderen in tehuizen. Uitg. Ambo, Büthoven. 259 blz. 19.50. G. Heil inga: Tussen aanhalingste kens. Uitgangspunten in de psycho therapie. Tweede druk. Uitg. Boom, Meppel. 159 blz, 15. Jaroslav Hasek: De lotgevallen van de brave soldaat Svejk in de werel doorlog, deel 2. Uitg. Pegasus, Am sterdam. 316 blz. 18.50. Karl Marx/Friedrich Engels: Over het enarchisme. Uitg Pegasus, Am sterdam 168 blz, 7.75. Karl Marx: Over godsdienst, staat en het joodse vraagstuk. Uitg. Pe gasus. Amsterdam. 114 blz. 6. Herman de Man: De koets, tweede druk. Uirg. Querido, Amsterdam. 359 blz. 27.50. Herman de Man: Een stoombootje in de mist, negende druk, en Scheepswerf De Kroonprinces, achtste druk. Uitg. Querido Amster dam. 388 blz. 29.50 HOOGEVEEN Dr. J. A. van Rooy, missionair predikant van de christelijke gereformeerde kerken in Vendaland, Zuid-Afrika, is be noemd tot hoogleraar Oude Testa ment aan de theologische hoge school van Hammanskraal. Aan deze hogeschool doceert reeds langer dr L. Floor, die eveneens als christelijke gereformeerd predikant in Zuid-Afrika werkzaam is. Dr. Van Rooy, die 43 jaar is, hoopt zijn vertaalarbeid - de bijbelvertaling in de Vendataal - te combineren met zijn professoraat. Hij zal verbonden blijven aan de zendende kerk van Hoogeveen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2