De operette, een vreemd verschijnsel in deze tijd 'Een dag lang': nieuw soort acteursvirtuositeit Waarom bent u trouw aan Trouw! Stephan Taylor won Sweelinck-concours Hierom lees ik Trouw: 'Banken werken mee apartheid Z.-Afrika in stand te houden' Trouw hoort bij u NVV-Zeeland vreest dat tweede kerncentrale 'er door gedrukt zal worden' Hoofdstad Operette begon seizoen met 'Der Bettelstudent' Jong en sympathiek Voor bedreigd orkest nu ruime steun Bezorgdheid over industrie Borculo krijgt een klokkenspel Rapport Anti Apartheidsbeweging Nederland: TROUW/KWARTET MAANDAG 1 SEPTEMBER 1975 KUNST/BINNENLAND7 1 erg door R. N. Degens AMSTERDAM De Hoofdstad Operette is zaterdagavond haar 31ste seizoen ingegaan met de première van Carl Millöckers operette 'Der Bettelstudent', waarmee ze in de loop van het jaar in Amsterdam en daarbuiten wel weer veel succes zal oogsten. Men mag dat deze hard werkende troep die al veel tegenslagen met taaie doorzetting heeft wezen te overwinnen van harte gunnen. En men mag het publiek dat blijkbaar nog steeds in grote hoeveelheden komt kijken en luisteren naar de baarlijke onzin die handige negen - tiende-eeuwse componisten en li brettisten in honderden operettes aan elkaar plakten, zijn plezier daarin ook niet ontnemen. Dat zou trouwens moeilijk zijn, want wat er in de loop der tijden al óver en tégen de operette geschreven is, heeft de onverflauwde belangstel ling voor het genre niet mogen doen afnemen. Men blijft genieten van de altijd voorspelbare verwikkelingen waar adelijke hanzen en militaire dwa zen zich door de listen van kittige kamermeisjes of boerenslimme heikneuters laten in- en uitrange ren. Vooral dat uit-rangeren, want dat is een van de grondbesinselen van de operette: het moet allemaal tenslotte op zijn pootjes terecht komen. Twee of drie liefdesparen die elkaar ondanks alles definitief krijgen, een verloren gewaande loot van een adellijk geslacht die het hele spul door als domme veeboer of huisknecht heeft meegehuppeld wordt aan het eind in alle eer en glorie hersteld, de mindere stand doet fortuinlijke huwelijken of krijgt aantrekkelijke beloningen in andere vorm, de bulderende graaf of de machtswellustige officier wordt er lekker tussengenomen, en huwelijksontrouw blijft in de boze bedoelingen steken. Want hoe dan oog, alle gekheid op een stokje, de moraal moet hoog gehouden wor den, en het mag dan eens scheef dreigen te gaan, iedereen is ten slotte van goeden wille en het pu bliek gaat gesterkt in het geloof dat er tenslotte voor alles een ge lukkige oplossing is, naar huis. Onafzienbare stoet Je zou zo denken dat dit typische vermaak van de kleine burgerman van de negentiende eeuw na twee door Jac. Kort wereldoorlogen wel een natuurlijke dood gestorven zou zijn Of ten minste door de gemoderniseerde vorm ervan, de musical, van het toneel weggeconcurreerd moest worden. Of, dat ten hoogste een enkel werkstuk in dit genre, zoals er Zigeunerbaron of Die Fleder- maus van Joh. Strauss door de kracht van zijn muziek op het re pertoire gehandhaafd was gebleven. Mis hoor. Een onafzienbare stoet van berooide gravinnen, vrolijke weduwen, mcoie garde-officieren, doldrieste huzaren, verlopen baron nen en minzieke prinsessen, houdt nog steeds op de maat van 'onster felijke melodieën' en met de versle ten grappen van de verbindende teksten, in oogverblindend schone gewaden en uniformen, een be paald nubliek avond aan avond be zig. Zoals nu weer, h. de Amsterdamse Stadsschouwburg Gravin Palmatika, en haar adellijke dochters, kolonel Ollendorf en zijn onnozele officie ren en wat er allemaal verder aan types nodig was om het scenario van Millöckers 'Bettelstudent' te bevolken. Die 'Bettelstudent' wordt in de handboeken een klassiek meesterwerk van de operettelitera tuur genoemd: en er komen dan ook wel een paar melodieën in voor die plezierig in het geheugen blij ven hangen. En als je bijvoorbeeld van meeklappen op de maat van een soort marsmuziek houdt, kun je je als publiek dol amuseren met wat er allemaal van het toneel af nadrukkelijk onderstreept als grap pen, de zaal in word»- gestuurd.- Han Römer, Monique Smal, Geert de Jong, Johan Leysen, en op de voorgrond met het hoedje Niek Pankras geknield in 'Een dag dagen lang' van de toneelgroep De Appel. door André Rutten AMSTERDAM Sweelinck was dertien jaar oud, toen Amsterdam Attractie driehonderd jaar bestond. Hij ging 's zondags met zijn vader mee naar de St. Nicolaaskerk, thans Oude Kerk, waar deze op een piep klein orgeltje de Gregoriaanse gezangen intoneerde. Hoe weinig zal hij ervan gedroomd hebben, dat men na vier eeuwen op een reus achtig orgel in diezelfde kerk op het zevende eeuwfeest van Am sterdam zijn Chromatische Fantasie als concoursnummer zou spelen tijdens een wedstrijd aan hem gewijd? Dit geschiedde dit weekend op het Sweelinck concours 1975, waar vier conservatoriumstudenten, geselec teerd uit een elftal kandidaten, te gen elkaar in het krijt traden. Het waren achtereenvolgens Piet Groe nendijk van het Rotterdams Con servatorium, Jan Raas van Amster dam, Chris Ingelse van Den Haag en de Engelsman Stephan Taylor, die in Utrecht studeert. De jury be stond uit Ralph Downes (Londen) Helmut Winter (Hamburg) en drie Nederlandse organisten: Gustav Le- onhardt, Ewald Kooiman en Ton Koopman. Behalve de Chromatische Fantasie speelde iedere deelnemer een werk van een leerling of tijdgenoot van Sweelinck, gekozen uit een lijst, die door de Commissie was samenge steld. Gedurende het concours werd het voortreffelijk geschoolde en zeer befaafde musici zijn, die technisch weinig of niets voor elkaar onder doen. Zij vertolkten de door hen gespeelde stukken op alleszins be wonderenswaardige en boeiende manier. Het is duidelijk, dat bij een derge lijke stand van zaken de taak van de jury buitengewoon lastig ge noemd mag worden. In de pauze tussen concours en uitslag, waarin het talrijke publiek in de kerk rondwandelde, werden de kansen druk bediscussieerd. De uitslag leverde op, dat nummer 4 de winnaar van het concours was en dat was (naar de lezers al we ten, maar jury en publiek eerst na de uitslag vernamen) Stephan Taylor, student aan het Utrechts Conservatorium, die met zijn zeer virtuoze en levendige voordracht de De televisie is ook niet altijd om te gillen, en naar een film gaan kij ken is niet écht een 'avondje uit', zoals dit. Waar je als vrouw in het lang naar toe kunt, met je begelei der in bijpassend pak. Voor een bepaald publiek dus toch wel een attractie: met de garantie dat het in dit geval waar voor zijn geld krijgt. Want de Hoofdstad Operette verzorgt dit soort avonden sinds jaar en dag met evenveel enthousi asme als bekwaamheid, met een reeks van kundige medewerkers en goede solisten, met een eigen or kest onder leiding van John Kap per. met een actieve directrice (Netty Hamel) en met een echte freule (Wttewaall van Stoetwegen) in het stichtingsbestuur. Dat daar voor een zo groot 'eigen publiek' bestaat is dan wel geen wonder, maar toch op zijn minst een vreemd verschijnsel in deze tijd. SCHEVENINGEN Twee actrices en drie acteurs van de toneelgroep De Appel hebben, samen werkend met de Vlaamse regisseur Fran?ois Beukelaers, improviserend met wat zij zelf in zich hadden, naar een programma toegewerkt, dat zij nu in de laatste dagen van augustus voor het eerst aan het publiek hebben laten zien. Het gaat daarin niet om het acte- ren van mensen of van menselijke ervaringen, maar om het even aan scherpen, meestal op een grappige, soms op een ietwat mysterieuze manier, van uiteenlopende merk waardige kleinigheden in het menselijk gedrag. Dat effect van 'aanscherpen' wordt bereikt door ietwat vertraagde bewegingen, door een lichte nadruk op het tekenende van een gebaar, een gelaatsuitdruk king, door het gebruiken van sum miere teksten, soms zelfs in het latijn (ontleend aan de roomse misliturgie) of in het Grieks (waat- van ik de herkomst niet kon ach terhalen, het zou Homeros kunnen zijn). Bovendien zijn ze alle vijf in het wit, zij het niet identiek ge kleed, maar soms gebruiken ze ook even rode kledingstukken, enkele van rood plastiek. Eigenlijk is het een heel licht, en meestal wel onderhouden soort ac teurs-ritueel met een redelijke hoe veelheid variaties, zij troon, en heel perfect gedaan. Soms is het uitermate ver rassend hoe amusant heel kleine dingen kunnen zijn. als ze zo pre cies in de juiste toonaard worden gedaan, en binnen een effect-ver- sterkend kader. Een klein reeksje vingerspelletjes bijvoorbeeld (zoals een schijnbaar afgerukte duim), waar je anders kinderen mee voor raadsels zet, wordt hier door twee acteurs gedaan, die er elkaar om beurten op een komische manier mee verbluffen. Het is alles tesamen een avondje verfrissende erg knappe maar toch bescheiden een dus beminnelijke jonge acteursvirtuositeit van een nieuw soort. Komisch Het programma heet 'Een dag da gen lang.' De actrices erin zijn Geert de Jong en Monique Smal. de acteurs Johan Leysen. Niek Pancras (die het één keer met enige lichte nadruk over de Pancreasklier heeft, wat komisch werkt) en Han Römer. De inbreng van de al genoemde Vlaamse regisseur Francois Beuke laers moet niet gering geweest zijn wat betreft de uiteindelijke afwer king. Het is een voorstelling die u niet in de grote schouwburg moet verwachten, maar in de kleinere, zoals het Theater aan de Haven in Scheveningen of De Brakke Grond in Amsterdam. door Adr. Hager DELFT 'Mijn advies om het voortbestaan van het gewestelijk orkest te verzekeren: benoemd Eric Jurgens tot dirigent en je zal mi nister Van Doorn eens zien', aldus Alexander Pola in een telegram aan Bert van Mourik. de zakelijk leider van het orkest, dat door mi nister Van Doorn in zijn bestaan bedreigd wordt. Als laatste 'kreet' gaf men zaterdagmiddag onder overweldigende belangstelling een protestconcert op de Markt in Delft. Meer dan tienduizend hand tekeningen en bewijzen hoezeer men meeleeft met de 37 orkestle den, die in januari hun viool en andere instrumenten aan de wilgen kunnen hangen, en kunnen toetre de tot het WW-corps. Meeleven kwam ook van de leden van dertien andere Nederlandse or kesten, daadwerkelijke steun omdat zij op deze middag van het gewes telijk orkest van Zuid-Holland een landelijk orkest maakten. Meeleven kwam van B. en W. van Delft, van de Koninklijke Nederlandse Toon kunstenaarsvereniging, van ANOUK, van politieke partijen, van de vele koorleden die konden zin gen dank zij het gewestelijk orkest, van de vakcentrales van de cultu rele *-aad van Zuid-Holland. 'Wai, is de opzet var Jit protestcon cert?', vroeg Bert van Mourik. 'Ik zie de mogelijke opheffing van het gewestelijk orkest als dreigende voorbode voor een naderend cul tuurbeleid. waarvan ook andere or kesten het slachtoffer kunnen wor den. Het weigeren van subsidie aan ons orkest is een zaak van lande lijk belang. Na dit concert hier in Delft zullen de kamerleden zich moeten generen als zij geen inter pellatie zullen houden. Zonder In terpellaties. zonder de steun van de kamerleden is alles voor niets ge weest'. Dirigent Frits Cox voegt hier aan toe: 'Het voortbestaan van ons orkest is nu een politieke zaak geworden en dat alles duurt te lang. We willen allemaal zo graag en er is zoveel werk, laat de minis ter ons dan de gelegenheid geven om te werken'. Gek Het gekste concert ooit door het gewestelijk orkest gegeven op een zonovergoten Delftse markt bevatte marsen van Vaughan Williams, een Ravel-foxtrot met medewerking van de Scapino-Dansacademie, Cu ban Ouverture van Gershwin en muziek van Johann Strauss, waar onder de Kaiserwalzer en de Ra ti etzkymars. Maggie McNeal zong 'When you are gone', een nummer dat een dezer dagen op de plaat zal uitkomen met begeleiding van het gewestelij ke orkest. Marco Bakker oogstte succes met een aria uit Mozarts Figaro en Tm Prater blühen wieder die Bëume' van Robert Stolz. Na het protestconcert begon de eerste taptoe, ingeleid door het symfonieorkest, een alternatieve taptoe door alle Delftse drumbands en pijperkorpsen, aangesloten bij de federatie. Een glanzende show. waarvoor de vele duizenden belang stellenden veel waardering hadden. Op deze wijze ondersteunden kleur rijke amateurs hun professionele kunstbroeders in nood. (Advertentie) duidelijk, dat de vier deelnemers show gestolen bleek te hebben. Van-een verslaggever MIDDELBURG Het NW, district Zeeland, maakt zich zorgen over de ontwikkelingen in die provincie op het gebied van industri alisatie en energievoorziening. In een verklaring aan de regering, een aantal regionale overheden en schappen en directies van enkele bedrijven in Zeeland, zegt het NW de bouw van een tweede kerncentrale bij Borsele onaanvaardbaar te vinden. Ook plaatst het vraagtekens bij de uitbreidings- en vestigingsplannen van ver schillende bedrijven (chemie, aluminium) in Vlissingen-oost en de Zeeuwsvlaamse kanaalzone. mee moet betalen voor de elektrici teit. die Pechiney afneemt', gaat de verklaring verder. Het uitstellen van een beslissing over de bouw van kerncentrales acht het NW overigens niet alleen dringend gewenst, maar ook lo gisch: 'Het is immers te verwach ten, dait de behoefte aan energie na 1980 voor een groot deel kan wor den gedekt door de olie van het continentaal plat'. Ook de moge lijkheid om centrales met kolen te stoken, dient in overweging geno men te worden, aldus de verklaring. BORCULO De gemeenteraad van Borculo heeft de gemeente een klokkenspel cadeau gedaan voor de toren van de hervoimde kerk. Bur gemeester H. J. Knopers heeft dat gezegd op een bijeenkomst, waar men vierde dat Borculo in 1374 stadsrechten kreeg. Prinses Mar griet en mr. Pieter van Vollenho ven waren aanwezig op de vergade ring, die een middeleeuwse sfeer had. Zij kregen vier stoeltjes en een eikenhouten tafeltje voor de kinderkamer van hun huis op Het Loo. Het NW vindt, dat er duidelijk tekenen zijn, die er op wijzen, dat getracht wordt de bouw van een tweede kerncentrale noodzakelijk te maken en door tt drukken. Deze tekenen zijn aldus de verklaring, onder meer: de fusieplannen van de drie zuidelijke energiebedrijven, met als belangrijkste reden de bouw van een kerncentrale, de uitbreidingsplannen van Pe chiney, die alleen uitgevoerd kun nen worden als de elektriciteitspro- duktie door middel van kernenergie wordt vergroot, de uitbreidinggsplannen van an dere chemische bedrijven in Zee land (bijvoorbeeld Dow-Chemical en Hoechst). 'Onaanvaardbaar' Het NW concludeert, dat het on aanvaardbaar is om kernenergie op korte termijn verder uit te bouwen, omdat de gevaren te groot zijn. 'Bij een belangrijk deel van onze leden leeft een duidelijke angst voor een verdere uitbouw van de kernener gie', aldus het NW. 'Bekend is, dat Pechiney voor gele verde elektriciteit minder dan de kostprijs betaalt, hoeveel wordt zorgvuldig geheim gehouden. Dit houdt in, dat de kleinverbruiker I n 't kader van een bel angrij k onderzoek naar de identiteit van de ware Trouw-lezer, hebben we een vraagje aan u. Zou u zo vriendelijk willen zijn om hieronder in maximaal 50 woorden de reden te om schrijven waarom u op Trouw geabonneerd bent? Knip daartoe deze advertentie in z'n geheel uit, voorzien van uw opvatting plus een goed gelijken de pasfoto. U dingt daarmee naar een serie aller aardigste verrassingen voor de beste inzendingen. Bij voorbaat hartelijk dank. Dl REKTIE TROUW/KWARTET Van een verslaggever AMSTERDAM De Nederlandse banken geven de laatste jaren flinke leningen aan Zuid-Afrika. Deze leningen zijn essentieel voor het in stand houden en versterken van de apartheid. Tot deze concluise komt de Anti Apartheidsbeweging in Nederland (AABN) in een rapport over de rol van het internationale bankwezen in Zuid-Afrika. Naam:. Adres: Beroep:_ Leeftijd:. Uw inzending geeft ons het recht uw mening te publiceren. Volgens het rapport zijn minstens vijf Nederlandse banken direct of indirect bcirokken bij de financie ring van de Zuidafrikaanse econo mie: AMRO, ABN, Van Lanschot, Nederlandse Middenstandsbank en Mees en Hope. De samenstellers van het rapport beperkten zich tot de in hun ogen belangrijkste, Amro en ABN, die via internationale bankgroepen uitgebreid aan de fi nanciering zouden meewerken. De beweging meent, dat met de toeneming van het buitenlands ka pitaal in Zuid-Afrika ook 'de over levingskansen van de apartheid' groter worden. Om de apartheid te redden, werkt de Zuidafrikaanse regering aan een grotere economi sche en militaire zelfstandigheid. Het buitenlandse kapitaal, aange lokt door aantrekkelijke lenings voorwaarden, helpt Zuid-Afrika daarbij, aldus het rapport, waarin nader wordt ingegaan op de belan gen van de Amro-bank en Algeme ne Bank Nederland in Zuid Afrika. CONSORTIUM De Amro-bank vormde twaalf jaar geleden met vijf andere Europese banken een bankconsortium (Ebic) dat via een Amerikaanse bank hon derden miljoenen dollars leende aan bedrijven in Zuid-Afrika en de Zuidafrikaanse staat zelf, aldus de AABN. De Ebic richtte volgens de beweging enkele jaren geleden een kantoor op in Johannesburg 'om zijn belangen in Zuid-Afrika uit te breide*)' De Ebic zou ook betrok ken zijn bij de staalproduktie in Rhodeslë. Ook de Algemene Bank Nederland is volgens het AABN-rapport door een Europese bankgroep (in dit ge val Abecor) met Zuid-Afrika ver bonden. Abecor is het grootste Eu ropese bankconsortium. De ABN heeft tevens financiële banden met Zuid-Afrika via de onderneming Goldmines, een fonds voor beleg gingen in goudmijnaandelen. Voorts bezit de ABN een belang in de internationale handels- en dia- mantbank te Antwerpen. Deze bank heeft volgens het AABN-rapport duidelijke banden met een grote Zuidafrikaanse diamantondergfe- ming. De AABN is er van overtuigd, dat het buitenlands kapitaal recht streeks wordt gebruikt om het 'Afrikaner' (blanke) aandeel in de Zuidafrikaanse economie verder op te voeren. Het zwarte bevolkings deel profiteert nauwelijks, meent de AABN. SUPPORTERS Het zou een stevige steun in de rug van de anti-apartheidsbewegingen binnen Zuid-Afrika zijn, als we het apartheidsregime zijn financiële supporters afnemen, zo stelt de AABN. Boycotacties tegen Zuid-Af rika financierende banken hebben zeker een kans van slagen, aldus de beweging. De AABN roept op tot steun aan de door de stichting betaald antwoord begonnen boycotactie tegen de AM- RO-bank.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 7