_enny' is ontroerende, rg goed gemaakte film LMPREMIERES VAN DEZE WEEK alitvoorst kan toch "el iets beters naken dan 'Flanagan' Lezers over CDA Kamerlid vraagt waarom Van Huiten niet aftreedt n 'Karavaan naar Vacarès' lijkt een spektakel zonder logica 'Uitzendkracht maar half jaar bij één baas 'Shampoo' eindigt te moralistisch CDA in discussie Begeleidingscommissie aanvaard /KWARTET VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1975 BINNENLAND or W. Wielek-Berg ny Bruce was een Amerikaanse conferencier, die in het eind van de jaren vijftig en de eerste :t van de jaren zestig met een op het laatst bijna monomane bezetenheid ten strijde trok te- de hypocrisie. Hij probeerde bepaalde woorden hun taboe te ontnemen en dat gold niet alleen r woorden uit de seksuele sfeer. oemd is bijvoorbeeld zijn confe- ce die begint met: 'Ik zie drie gers' in de zaal... nee, nog twee, Waarna hij in het doodse gen verder gaat met 'O daar zit smous, en daar een spaghetti- er... nog een smous., een vuile en aldus eindigt: 'Als het is dat Kennedy zegt 'Nu zal de niggers in mijn kabinet rstellen zal geen negerjongetje hoeven te huilen omdat hij nigger wordt uitgescholden, kruistocht werd hem niet in k afgenomen. Hij werd voortdu- 1 gearresteerd wegens 'obsceen gebruik' Hij raakte er zo door jsedeerd, dat hij rechten ging leren om zich te verdedigen, r verdriet, door uitputting en r druggebruik stierf hij in 1966. ny Bruce is een man die te tg is gestorven. Had hij langer iefd dan had hij beleefd hoe waarvoor hij met gevangenis- f werd bedreigd langzamerhand gewoon werd. Alhoewel... exhi- inisme en doordrijverij waren niet vreemd, misschien zou hij wel betreurd hebben dat hij meer de enige was die in het nbaar taboe-woorden in de nd durfde te nemen. 'Lenny', de film die Bob Fosse regisseur van Cabaret) over maakte, worden (gespeelde) xfervieuws met zijn vrouw, zijn eder en zijn manager als over igen gebruikt tot scènes, waarin ^xpelf optreedt (in de gedaante de acteur Dustin Hoffmann), is een uitstekende opzet: er is oeg afstand om niet tot helden- ering te geraken, om ook zijn ikke kanten te laten zien, er zijn oeg mogelijkheden tot inleving waarlijk tragische lot. - - film begint in 1951 als Lenny, Dustin Hoffman in 'Lenny'. dan nog een zeer middelmatige ko miek die zijn draai niet heeft ge vonden, kennis maakt met Hot Ho ney Harlow, een striptease-danseres die zijn vrouw en zijn ongeluk zal |oor W. Wielek-Berg iterdam is een stad om van te houden. Waarom krijg je bij het pn van recente Nederlandse films die zich geheel of gedeeltelijk Amsterdam afspelen (met uitzondering van 'Zwaarmoedige ver- len voor bij de centrale verwarming') dan altijd het gevoel dat makers nog nooit in lijn dertien hebben gezeten en nog nooit odschappen hebben gedaan op de Albert Cuyp? e dingen horen erbij, bij het houden van. tIKA, igen em zo'n 'Flanagan' nou weer, een n van Adriaan Ditvoorst. Waar- itig niet de eerste de beste, een lisseur die onder andere in 'Pa- loia' getoond heeft dat hij wat de en kon. Hij heeft zijn 'Flana- gebaseerd op het boek van Krabbé, volgens het van-ach- en-naar-voren-procédé (telkens rdt de sluier over het geheim i eindje verder opgelicht), aardig elkaar gezet, daar niet van. Hij et ook oppervlakkige spanning te ëren, al raakt halverwege de rek een beetje uit. Maar wat doet hij t Amsterdam? Hij laat ons een lertje gracht zien en een grach- ïhuis dat geen grachtenhuis is ar een mal museum. Van enige er i6 geen sprake. Je herkent de ld alleen aan de gevels. Komen trouwens buiten Amsterdam dan ïide boot helemaal aan want daar 1 erst de kastelenkoorts: een wel- 1 Helde oude heer woont in zo'n f ddeleeuws monster, alsof er geen 'soneelsproblemen bestonden. linnen we bij zoveel idiotie in de tourage nog begrip opbrengen ar de psychische problemen van anagan'? Neen, neen, driewerf De man mag dan acht jaar tongenisstraf hebben uitgezeten, hept zijn met haat-liefde voor halfbroer die hem erin heeft luisd, terugkomen om zich te eken en zelf te gronde gaan.... 'i io t laat ons Siberisch. Kunnen wij Rei51 geval zelfs maar spelenderwijs 722iè?istig nemen als de film vol zit ;t Enge Vrouwen, die achter elke _ur staan te wachten om een ke- in hun bed te slepen? Of hun id net gekidnapt is. wat let het.. denken alle dagen van de week ichts aan één ding ('O mijnheer, ilk een eer. kom toch alstublieft weer. ik zal u danken elke er'.) serieus. De Nederlandse mproduktie is aardig op gang ge- men. er staan ons in het kom en - jaar meer dan tien nieuwe va- ecn(irlandse films te wachten. De tijd toch langzamerhand voorbij, dat bij elke redelijk vakkundig ge- aakte film in de handen moeten appen op de wijs van 'O zie hoe ed hij zijn etudes speelt, er zit jna geen foutje in'. We hoeven niet allemaal meesterwerken te verwachten (al zou het wel fijn zijn als er eens eentje tussendoor liep) maar we mogen toch wel ho pen op een eigen geluid. Want als het almaar na-aperij is van buiten landse genres, wat heeft de Neder landse film dan voor functie? Ja, hij geeft mensen werk en dat is niet iets om licht overheen te lo pen, maar er zit toch ook een andere kant aan de zaak? Een ar tistieke, om dat woord nu maar eens boud bij de horens te vatten? Rustig afwachten maar en hopen op beter, dat is het enige wat er op zit. Alkmaar-Cinema; Amersjoort-Cine- ma I; Amsterdam-City I en Saskia; Arnhem-Rembrandt; Delft-Delfia; Eindhoven Chicago; Enschede-Al- hambra; Den Haag-Odeon; Gro- ning en-Camera; Haarlem-Lido; Leiden-Trianon; Nijmegen-Carolus; Rotterdam-Lumière I; Utrech-Ca- mera. worden. Hij eindigt eigenlijk met zijn laatste optreden. Ziek en wan hopig, aheen gekleed in een oude regenjas, weet hij zijn publiek niet meer mee te krijgen. Dat is zijn dood als conferencier, zijn echte dood is bijna niet meer dan een na-woord. Dat Fosse choreograaf van professie is, blijkt in verschillende scènes van deze zwart-wit film heel duide lijk, maar het leidt nooit tot vorm- verliefdheid, tot artistiekerigheid. 'Lenny' bevredigt zowel het ver stand als het hart, hij is ontroe rend en helemaal goed.De regisseur kon zich bij zijn conceptie gelukkig geheel en al op zijn acteurs verla ten. Dustin Hoffmann speelt met 'Lenny' misschien de beste rol van zijn carrière. Valerie Perrine (die in Slaughterhouse Five al opviel door haar volstrekte natuurlijk heid) heeft voor har rol als Lenny's vrouw niet voor niets een prijs in Cannes gekregen en Jan Miner doet als Lenny's moeder niet voor haar onder. Zo'n film zie je niet alle dagen. Amsterdam-Alhambra 2, Tuschinski 2. Naar een roman van Alistair Ma- cLean.... een garantie voor span ning.... actie...sensatie! Zo luidt een reclameslogan voor 'Karavaan naar Vacarès'. En laat het nu nog waar zijn ook. want de naam van de schrijver is onverbrekelijk verbon den met altijd dezelfde vette hap pen avontuur, verscholen onder di verse couleur-locale sausjes, want MacLean is een bereisd man. Nu eens stuurt hij in zijn fantasie naar de Noordpool, dan weer naar Amsterdam en vervolgens naar de Franse Camarque. zoals in 'Kara vaan naar Vacarès' Hoofdpersoon Neil Bowman (David Blrney) is daarheen ontboden om een geleer de het land uit te smokkelen, die met een Zigeunerkaravaan uit Hongarije komt. Allerlei louche fi guren proberen hem dat om mees tentijds nogal ondoorzichtige rede nen te beletten en van de appetij telijke fotgrafe Lila (Charlotte Rampling) die hij onderweg oppik te heeft hij door de bank meer last dan lust. Een sluitende intrige moet je van MacLean nooit ver wachten: aan logica heeft hij geen boodschap die vervangt hij door handgemeen. In de film kun je er dan ook alras geen touw meer aan vastknopen hoe de handelende per sonen op een bepaalde plaats be landen: op een gegeven ogenblik zijn ze gewoon waar ze wezen moe ten om weer een sportief robbertje te vechten. Waarschijnlijk worden ze vervoerd door het paard Pegasus en aanverwante fabeldieren. Maar er valt machtig veel te zien tussen het worstelen en schieten door: een stelletje Zigeuners (al dan niet nep): een processie met mooie kle derdrachten; een jacht van een he likopter op een auto; wilde paarden en wat met al. Tenslotte wordt de held gedropt in een arena waar hij moet vechten tegen een dolle stier... goedendag! Maar laat het allemaal nu goed aflopen. Wie had dat gedacht? Regisseur Geoffrey Reeves, die het spektakel in scène zette, wist het al van te voren. Prijs voor de beste rol gaat naar Michel Lonsdale die een dubbelzin nige graaf neerzet alsof hij Orson Welles zelf is. W.W.-B. Amsterdam-Tuschinski; Den Haag- Rex, 18 jr. Maatregel op komst: RHOON Op het ministerie van sociale zaken wordt een maatregel voorbereid waardoor uitzendbu reau's wordt verboden een uitzend kracht langer dan een half jaar bij dezelfde baas te laten weken. De algemene bond uitzendbureau's ver zet zich tegen een dergelijke be knotting. Volgens deze bond is er nauwelijks sprake van een pro bleem, omdat slechts vier procent van de uitzendkrachten langer dan een half jaar hetzelfde werk heeft. Een onderzoek door de Stichting Maatschappij en Onderneming ech ter komt op twaalf procent. Dit kwam naar voren op een jubi leumbijeenkomst van het uitzend bureau Euro-typ bv in Rhoon. Het onderzoek van de Stichting Maat schappij en Onderneming leverde niet een uitgesproken profiel op van de uitzendkracht. Van de rond 35 duizend uitzendkrachten is zestig procent vrouw van wie de helft gehuwd. Van de mannelijke uit zendkrachten is meer dan vlerfvijf- de ongehuwd. Het grootste deel ruim tweederde van de uitzend krachten werkt korter dan één jaa als uitzendkracht. Eén derde van hen werkt als uitzendkracht omdat zij geen vaste baan kunnen vinden, vaak doordat zij medisch werden afgekeurd voor het pensioenfonds. De Rotterdamse hoogleraar dr. Al- beda verwacht een toeneming van het verschijnsel tijdelijke arbeid, al dan niet via uitzendbureau's. Naar mate de emancipatie van de vrouw toeneemt en vaker rolwisseling plaatsvindt, zullen er ook meer ge huwde mannen tijdelijke arbeid zoeken in plaats van een vaste baan. Daarnaast ziet prof. Albeda ook een toeneming als gevolg van veranderde arbeidsethiek. 'We wil len niet langer in het werk het basispatroon van ons leven zien, en niet langer werktijden bepalend la ten zijn voor ons leven', zo zag Albeda de toekomst. Guido de Moor en Petra Laseur in 'Flanagan'. De film 'Shampoo' gaat over George, een dameskapper die voortdurend achter de vrouwen aanzit. Of liever: de vrouwen zitten achter hem aan. Ze komen naar de salon waar hij werkt, bellen hem uit bed, wachten hem op en maken he hem wel haast onmogelijk nog een hand aan een kapsel te leggen. Zwetend stormt hij op zijn motorfiets van hot naar haar. Zijn droom van een eigen zaak wordt nooit verwezen lijkt want hij heeft geen tijd om ervoor te werken, wordt kinderach tig kwaad als een bank hem niet direct krediet geeft en maakt een mogelijke geldschieter kopschuw door het met zijn liefje aan te leggen. Aangezien hij ook nog voor de ene vrouw verborgen wil houden dat hij met de andere wat heeft en door sommige mannen vanwege zijn vak automatisch als homoseksueel wordt gezien raakt zijn leven danig in het ongerede. Na vele betrappin gen is de bicht het enige redmid del: 'Misschien hou ik dan wel niet van jullie', zegt hij tegen zijn vaste vriendin, 'maar ik mag jullie alle maal bijzonder graag'. Is 'Shampoo' een sexfilm. een ei gentijdse, Amerikaanse vrije verta ling van Franse blijspelen uit het begin van deze eeuw, waarin ook hijgerig van de ene compromitte rende situatie naar de andere werd gerend? Het lijkt er vaak wel op, maar het is niet zo bedoelt. Film acteur Warren Beatty (hij schreef voor 'Shampoo' het verhaal, werkte het samen met Robert Towne uit tot een script, verzorgde de produk- tie en speelde de hoofdrol) heeft niet onder stoelen of banken gesto ken naar wie zijn politieke voor keur uitging: hij maakte zich an derhalf jaar vrij om mee te werken aan de campagne van presidents kandidaat Geoge McGovern. Het feit dat de film (geregisseerd door Hal Ashby) culmineert in een feest ter ere van Nixon's verkiezing tot president in 1968 wijst er duidelijk op, dat 'Shampoo' wel degelijk de pretentie heeft om een 'comedie des moeurs' te zijn, een zedenco- medie van de late jaren zestig. Het portret van 'Tricky Dicky' grijnst ons overduidelijk aan en de men sen die eronder zitten zijn ook niet gelukkig met hun gehuppel van 't ene bed in 't andere. Nu is 'Shampoo' een zeer onderhou dende film, formidabel gespeeld door Warren Beatty, door Jack Warden als een rijke zakenman op drift en vooral door een trio vrou wen (Goldie Hawn, Julie Christie en Lee Grant) maar het gestelde doel is niet bereikt. Meer satire en minder sympathie zou daarvoor no dig zijn geweest: met name de vrouwen zijn met zoveel liefde ge tekend, dat men haast vergeet dat ze allemaal leven van het uitbuiten van mannen (hetgeen zeer wel te combineren valt met het laten op tutten van hun haar). Ook is George's statement over zijn mander van leven zo overtuigend, dat het moralistische einde (hij krijgt het enige meisje van wie hij houdt niet, en is dan zeer be droefd) ons geenszins kan overtui gen. George als échte minnaar, kom nou. Wat wel overkomt is de grondtoon van half droefgeestige, half koddige verwarring die al die levens eigen is. En het feit. dat de koortsachtige wijze waarop ze de liefde bedrijven alleen een vergeefse poging is om en vacuum te vullen. Dat is toch al heel wat. voor een comedie. W.W.-B. Amsterdam-Calypso 18 jr. Beroep op Biesheuvel De speech van mr. Aantjes op het CDA-congres was van grote allure. Ik had het echter interessanter ge vonden als hij daar vier jaar gele den over gesproken had. Dit kan men niet excuseren met 'Ik heb dat al die jaren op de agenda trachten te krijgen.' Roolvink, De Koning. Zijlstra e.a. ontkennen zijn mening dat het CDA geen christelijke partij meer zou zijn. Aantjes heeft niet alleen het CDA op het spel gezet, ook de ARP heeft hij een zeer slechte dienst bewezen. Alleen Biesheuvel kan de partij voor splij ten behoeden. Maar dan zal het partijbestuur vanavond op hem unaniem een beroep moeten doen. Zonder scrupules Maar loyaal. Haarlem J. Broek Roelofs Een paar vragen Hoewel ik diep onder de indruk was (en ben) van Aantjes' betoog een politieke geloofsbelijdenis van zeer hoog niveau heb ik toch mijn twijfels over de anti revolutionaire bijdrage aan het congres. Het ging ons niet louter om formules, maar is dat bij onze partners ook zó overgekomen? Is iets duidelijk geworden van de be vrijdende kracht van het Evangelie, waarover Aantjes sprak? Of zijn onze intenties toch als pretenties gevoeld en als een gebrek aan ver trouwen? Ik vrees het ergste. In elk geval zou het een ramp zijn, als de ARP nu uitspraken zou doen, die het meningsverschil verder zou den verharden. Bezinning lijkt no dig over een paar vragen. 1 Is het reëel te menen, dat ie mand, die niets gelooft, zich wél zou willen Inzetten voor onze chris telijke organisatie en program en beleid, gebaseerd op het evangelie zou willen uitdragen? Wanneer program en beleid zó algemeen worden, dat ongelovigen slechts via een beginselverklaring verhinderd kunnen worden ze mee uit te dra gen, dan hoeft het voor mij niet meer en kunnen richtsnoer en uit gangspunt rustig verdwijnen! 2 Zijn waterdichte en zuivere be ginselverklaringen garanties voor echt christelijk handelen? Heeft al le kerkstrijd ons niet sceptisch ge stemd tegenover alle formules? Ik geloof niet meer in de mogelijkheid om via formuleringen de toekomst vast te leggen. Ik zou het meer zoeken in de wervende kracht van het Evangelie, waarvan Aantjes zo'n indringende vertolking gaf. 3 Het was mij liever geweest als we dit debat hadden gehad voordat we de statuten aanvaardden. Maar kunnen we, nu het eenmaal zo gelopen is, nü afhaken? Hoe maken we dat plaatselijk duidelijk, waar eeuwenoude tegenstellingen en misverstanden, vaak persoonlijk ge kleurd met eindeloos geduld zijn overwonnen? Daarom zou naar mijn overtuiging de ARP het offer van de formele zekerheden moeten brengen en op basis van het amendement-Vergeer de uitdaging aanvaarden. Laten we nu we zover zijn gegaan, samen de uitdaging aanvaarden en werken aan die christelijke politiek, waar naar de wereld hunkert. Want, dat ze dat doet. staat vast. Zutphen H.Smit grijpend liggen als tussen politici die zeggen 'christelijk geïnspireerd' bezig te zijn. Je komt er mensen tegen die b.v. niet vies zijn van apartheid, koude oorlog en kapitalis tische trucs, maar ook mensen die daar pal tegenover staan. Aantjes krijgt het eenzaam temid den van zijn broeders als hij de evangelische punten op de politieke in zet. Hoe het zij, ik kon het niet meer verdragen en heb het politiek gezien nu minder eenzaam dan toen. Ik kijk met weemoed naar Aantjes' Stolwijk Solwijk A. Hoeksema Vijf vragen Aantjes heeft mij bijna bewogen ARP-er te worden. Na lezing van vijf verslagen van het CDA-kon gres blijven bij mij o.m. de volgende vragen: 1. Het gaat Aantjes duidelijk om 'het Evangelie' (wat is dat, méér dan Math. 25 alleen?) vorm te ge ven in de politiek van nu en in de toekomst. Prachtig. Hij heeft mijns- inziens ook dóór, dat dit in de Nederlandse verhoudingen eigenlijk alleen tezamen met de 'progressie- Restauratie In het commentaar van NCR-Han- delsblad 'Monumentenzorg' over het CDA-congres van zaterdag wordt o.a. gesproken over 'persoonlijke geloofsovertuiging die buiten be schouwing moet blijven', 'een be langrijke stap op weg naar de ge- deconf essionaliseerde middenpartij die het CDA moet worden om enige reden van bestaan te hebben' en 'In het midden van het politieke spec trum is plaats voor het CDA, zeker nu de VVD een stuk naar rechts is afgemarcheerd'. Ik vind het opvallend dat er 'buiten onze kringen' zo over de plaats van het CDA gedacht (en dat niet al leen) wordt. Kiemen voor een der gelijk denken waren er op het af gelopen CDA-congres wel degelijk aanwezig. Het degraderen (en nu zeg ik het wat sterk) van het uit gangspunt tot toegangsbewijs, was er een symptoom van. Dat bewijs kan nu wel direct na de eerste controle verscheurd worden. De schijn is gewekt dat het toch meer om kwantiteit dan om kwaliteit gaat. De afwijzing van het redelijke verzoek van uitstel van de beslis sing over de grondslag was er een bewijs van. Laten we hopen dat de AR-partij- raad achter mr. Aantjes gaat staan. Misschien is daarna alsnog restau ratie mogelijk, niet van een monu ment maar van een niet goed on derheid. pas gebouwd huis. Amstelveen mr. Tj. A. Maris. Buitenkant Wij zijn het volkomen eens met Aantjes. Als men op een christelij ke school leerkrachten aantrekt die van het beginsel niets willen we ten, houdt die school op christelijk te zijn, al staat het op de buiten kant. Zo is het ook met het CDA. Den Haag Fam. De Geus Sterkte Jaren geleden verliet ik de AR. Er stonden voortdurend zaken in het vaandel (bezitsvorming b.v.) die ik onmogelijk als 'christelijk' kon er varen. Het probleemloze optrekken met de platte eigenbaat van de VVD werd me te veel. Als ik Aantjes nu zo welsprekend hoor formuleren wat de crux van christelijk politiek handelen be hoort te zijn. dan bedient hij zich daarvoor van dezelfde Schriftplaat sen (Math. 25), die ik destijds ge bruikte om aan te geven wat ik miste in het confessionele beleid Iemand die niet onderkent hoezeer Aantjes hier de kern aanraakt voor radicaal evangelische politiek, kan van mij wel inpakken met zijn 'christelijke inspiratie'. Als Roolvink zegt, dat Aantjes 'te ver ging' op dat CDA-congres en als Biesheuvel de AR-fractieleider een 'loopgravenoorlog tegen de KVP' in de schoenen schuift en de hele zaak een 'academische kwestie' noemt, dan blijken deze heren het principiële AR-spoor al bijster te zijn. Het tragische is dan ook, dat ner gens de interne verschillen zo ln- ven' kam, omdat het CDA en de WD hem hiervoor terecht te weinig waarborgen bieden. Waar gaat het nu eigenlijk om: het evan gelie, de politiek of beide? In het laatste geval beginnen de moeilijk heden concreet te worden in pro gram en regeerbeleid, waarbij het Evangelie geen compromis kent in het opkomen voor de zwakken, zie ken, etc. 2. Het is naar mijn mening ook duidelijk, dat de KVP een opportu nistische politiek voert en nog zo veel roomse trekken vertoont waarbij het meer om macht dan om 't Evangelie gaat dat sa mengaan met orthodox hervormde CH-mensen en gereformeerde ARP- ers lange tijd in een vast politiek verband niet tot reële mogelijkhe den behoort, die het enige tijd uit houdt. Of zie ik het verkeerd? 3. Wat blijft er anders over, dan dat 'progressieven' uit de drie par tijen maar via PPR? over stappen naar de PvdA, waar een inbreng als van Aantjes c.s. zou tend en lichtend kan werken, nu er dóór vrijwel steeds om geloof en Evangelie wordt heengelopen, ook al bestaat de PvdA haast voor de helft uit gelovigen. En een pro grampartij berust toch ook op be ginselen. terwijl een beginselpartij als het CDA waarschijnlijk erg moeilijk tot een (hooguit vaag. al gemeen) program komt. Ook dit zal Aantjes wel niet willen. Naar mijn mening begrijpt de meerderheid van zijn eigen partij hem niet, omdat hij uiteindelijk terecht komt bij een theokratie a la Van Ruler. Daaraan zou ik mee willen doen. Of maakte ik een lees- en taxatiefout? 4. Bij alles is het verdrietig tussen de regels door te lezen, dat er blijkbaar persoonlijke ambities in het spel zijn (Biesheuvel. Schmel- zer?) die gewone krantelezers niet ontgaan, maar de zaak waar het om gaat verhullen en vertroebelen in de loopgraven om de beste banen. Wat doe je daar Evangelisch, chris telijk tegen? 5. Wellicht is het 't beste om nu maar eens te bezien hoe het pro gram van de CDA er zó duidelijk en concreet mogelijk uit gaat zien. Dat wordt mijns inziens toch niet evangelisch op een wijze als b.v. Aantjes met zijn treffend voorbeeld van de l en de 99 procent voor ogen staat. Heerenveen Oene Bult Risico Aantjes heeft een indrukwekkend getuigenis gegeven op het CDA- congres. Het is te betreuren, dat hij op één punt van zijn betoog beoor deeld is en zal worden. Men kan hem moeilijk verwijten, dat hij be ducht is voor de sterke stromingen in de KVP, die een open partij wensen. De dam, die hij daartegen wilde opwerpen, was, hoewel een zwakke afspiegeling van de hechte organisatievorm en struktuur van de christelijke organisaties gestoeld op Kuypers visie, daar toch tezeer mee verwant om verteerbaar te zijn voor het congres. We hebben overigens enige erva ring met deze hechte organisaties. Ze zijn nagenoeg alle bezweken. En het zou wel eens kunnen zijn door een te groot vertrouwen juist in die hechte struktuur. Het CDA is wat dat betreft een riskante aangele genheid. maar een alternatief, dat het risico waard is, omdat het Evangelie als richtsnoer onverkort is gebleven Aantjes vindt het risico te groot. En hij kan zijn vrees bevestigd vinden in de stemmen van hen. die geen risico (willen) zien. Het is te hopen, dat de ARP zal inzien, hoe groot dat risico wordt, wanneer zij buiten het CDA blijft. Met name Aantjes zou daar dankbaar voor kunnen zijn. Apeldoorn B. M. Middel Aantjes moet blijven Hoewel het ons zeer zou teleurstel len wanneer door de recente ont wikkelingen de totstandkoming van het CDA zou worden bemoeilijkt, zijn wij ervan overtuigd, dat de heer Aantjes terecht vasthoudt aan het feit dat het Evangelie beslag legt op ons hele leven en dat de vertegenwoordigers van het CDA in hun opteden naar buiten zich daar aan zullen houden. Daarom dringen wij er bij het ARP-bestuur op aan alles te doen wat in zijn vermogen ligt om de totstandkoming van het CDA te bevorderen met behoud en niet ten koste van dit uitgangspunt en daarmee tevens van de fractievoor zitter van de ARP in de Tweede Kamer, die dit uitgangspunt op on navolgbare wijze heeft vertolkt. Driebergen Ds. G. van Andel J. A. van Bennekom Drs. J. van der Linden A. Mosselman Drs. C. P. van Strlen Duidelijk Met interesse las ik de rede van mr. Aantjes in Trouw van 25-8: 'Niet om de heersen, maar om te dienen'. Ik ben erg blij met de positieve uitspraak die mr. Aantjes heeft gedaan. Nu is het voor mij duidelijk. Met mannen die zo'n po sitief geluid laten horen, weet men waar men aan toe is en durf ik het wel aan in deze moeilijke tijd een keuze te doen. Laten onze gebeden deze mensen begeleiden, die zo en verantwoordlijk werk op zich ne men. Hoogeveen H. Mulderij Onthullen Wie, zoals de heer Biesheuvel doet. een bewogen en goud eerlijk betoog van de heer Aantjes kwalificeert als onderdeel van een 'loopgraven oorlog', onthult daarmee meer over zichzelf dan over de zuivere bedoe lingen van de heer Aantjes. Eenschede B. Mulder Van onze parlementsredactie DEN HAAG Het Tweede-Kamerlid mevrouw Smit-Kroes (VVD) zal volgende week donderdag, tijdens het vragenuurtje, aan staats secretaris Van Huiten vragen wanneer hij denkt af te treden. Het WD-Kamerlid vraagt dit naar aanleiding van het gitseren door minister Westerterp gedane voorstel om een begeleidingscommissie in te stellen onder leiding van een onafhankelijke voorzitter, die de problemen van de binnenvaart moet gaan aanpakken en sug gesties voor een oplossing aandragen. Woensdag heeft staatssecretaris Van Huiten zich namelijk in de Tweede Kamer fel verzet tegen een commissie onder leiding van een onafhankelijke voorzitter. Het KVP-kamerlid Van Zeil (een partij genoot van Westerterp) had een voorstel daartoe gedaan. De heer Van Huiten vond een dergelijk voorstel een regelrechte aanslag op het vertrouwen in hem en wees dit dan ook van de hand. Het Kamerlid Schakel (ARP) noem de deze aanval van de WD giste ren 'politieke bellen blazerij'. Hij hecht er dan ook niet veel waarde aan. De heer Schakel gelooft ook niet dat er in deze affaire sprake is van een conflict tussen minister Westerterp en zijn staatssecretaris. 'Het komt zo vaak voor dat in een dergelijke situatie een commissie wordt benoemd, waarin bewindslie den geen zitting hebben.' Overtrokken De heer Van Zeil vond ook dat deze zaak wat wordt overtrokken. 'De commissie die nu zal worden inge steld is een begeleidingscommissie en niet een onderhandelingscom missie. Bovendien zal de staatsse cretaris nooit het hoge vergader tempo kunnen bijhouden dat deze commissie zal moe*en aanhouden.' Het KVP-Kamerlid is overigens wel benieuwd naar de motivering van de regering om een dergelijke com missie in te stellen en de reactie van de staatssecretaris daarop. Hij begrijpt overigens de reactie van de heer Van Huiten op zijn voorstel in de Kamer niet. 'Ik vind dat je kritiek moet kunnen hebben op een onderdeel van het beleid van een bewindsman, zonder dat hij daaruit meteen de uiterste consequenties trekt.' De staatssecretaris zelf is overigens helemaal niet van plan om af te treden. Een woordvoerder van het ministerie zei gisteren, dat het ver zet van de staatssecretaris was ge rezen tegen het feit dat er een onderhandelingscommissie gevormd zou moeten worden met een onaf hankelijke voorzitter. Hij vond dat als er in een commissie afspraken gemaakt zouden moeten worden, hij toch wel zelf de leiding van die commissie zou mogen hebben. Nu er echter een begeleidingscommis sie wordt gevormd, die adviezen gaat uitbrengen aan zowel de rege ring als het bedrijfsleven, mag daar van hem best een onafhankelijke figuur aan het hoofd staan. De begeleidingscommissie moet boven dien een club worden die heel snel kan werken en de staatssecretaris heeft te veel ander werk om dat allemaal bij te kunnen houden, al dus de woordvoerder van het mi nisterie. Om de snelheid van werken zo hoog mogelijk te maken zullen de leden van de te benoemen commis sie mensen moeten zijn die het vertrouwen hebben van het betrok ken bedrijfsleven en de vakbonden. De leden mogen echter niet gebon den zijn aan de vakbonden, zodat zij niet telkens overleg met hen hoeven te plegen alvorens besluiten te kunnen nemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9