Ben ik nu wel gevoeglijk gekleed? Een priesteropleiding is nu eenmaal gans anders tl fllBlIlaV Vandaag 4 Dominees in Namibië gearresteerd Rahner: kerken remmen oecumene af Conferentie GERZON Twaalf jaar geleden waren er nog seminaries Orae adresren Over 'leenmannen' gesproken Maatregel tegen studentengemeente van Hamburg Mgr. Tillemans in Merauke overleden Beroepingswe Nieuwe boek* TROUW/KWARTET WOENSDAG 27 AUGUSTUS 1975 KERK/BINNENLAND door A. J. Klei In zekere zin is het jammer dat de discussie over het naakt strand is afgesloten, want op die manier hoorde, of liever, lis je nog eens wat. Maar de reacties op het CDA-congres rukten al op en bij de rubriek 'Uit brieven van lezers' geldt vanwege de bijzondere royale toelevering niet alleen dat we moeten kie zen of delen, maar zelfs: kiezen èn delen. We storten ons vandaag dus niet meer op het bloot Integendeel ik wou naar voren brengen dat we er met de kleertjes aan ook nog niet zijn. Een treffend getuigenis daarvan zie ik helaas niet om me heen, ik moet terug naar het ver leden. naar het weekblad De Spleghel van een hailve eeuw te rug. In het nummer van 30 mei 1925 schreef een zekere 'Opmer ker' het volgende. als vele vrouwen en vele meis jes onder ons zich eens biddend afvroegen: Ben ik nu wel gevoeg lijk gekleed: wek ik geen onreine lusten op? dan weet ik zeker, dat het er spoedig beter zou uitzien dan nu, helaas! In breeden kring moet worden geconstateerd. We ten zij dan niet, dat zij menlgen jonge man in de verleiding bren gen? Weten zij dan niet, dat er onder haar gekleed gaan in de kleeding, waarmede Thamar zich kleedde, toen zij Juda opwacht te?.. Vaak worden modeshows gehouden, waar ook de Christen vrouw heengaat. Deed zij niet be ter er weg te blijven? Beter in overeenstemming met ons begin sel was de stem van een vrouw op de laatste jaarvergadering van den Bond van vrouwen tot ver hooging van het zedelijk bewust zijn, die vroeg te protesteeren te gen het houden dier shows. Omdat ik zo vrij ben te veronder stellen dat de bi] bel vastheid van weekblad- en kran te lezers tegen woordig aanmerkelijk geringer is dan voorheen, meld ik ter toelich ting dat Thamar (of Tamar) zich als hoer vermomde en vervolgens haar schoonvader verleidde. Wie overigens de hele geschiedenis in Genesis 38 naleest kan constate ren dat Tamar haar wulpse stre ken niet voor de lol uithaalde en dat de heer Juda ook wel erg snel van slag raakte. En voor wie pre cies wil weten wat er anno 1925 voor enge dingen op modeshows te bekijken vielen, staan hierbij twee mode-advertenties uit dat Jaar. Het is Intussen niet toevallig dat we voor opgewonden proza over kleding achterom hadden te zien. Het is tegenwoordig zo dat we minder letten od wat iemand aan (of uit) heeft en meer op wat zij or hij doet. Anders gezegd, we letten meer op de lading dan op de vlag. Er is een tijd geweest dat er een pakket onomstotelijke waarheden en overtuigingen was, dat Je thuis, op school en in de kerk werd aangereikt en of we het maar eerbiedig wilden aan pakken. Dat deden we dan. op V-Nitu-ut Zi]J«n in tilt Llturtft 41° Ql .Maïson deVries Ltiditlifjiltin een aantal opstandige lieden na. En wij op onze beurt gaven dat pakket weer door aan onze kinde ren, leerlingen en catechisanten en die hielden dan weer hun hand op, op een aantal dwarslig gers na Zo is dat een hele poos goed gegaan. Je herkende elkaar aan de 'kleding' van een pak overtui gingen. aan de 'vlag' van de la ding waarheden die je meevoerde. Dit is nu onherroepelijk voorbij. We nemen geen genoegen meer met waarheden, omdat ze ons overgeleverd worden, we betasten ze kritisch, we doen dus niet eer biedig. en pas als we weten wat we met die waarheden aan kunnen en hoe we ze waér kunnen maken, noemen we ze de onze. Dit maakt de zaak natuurlijk een stuk ingewikkelder. We kunnen niet meer terugvallen op gelijke meningen en regels. Mensen die zondags naast elkaar in de kerk zitten, en daar ook uit overtuiging zitten, hebben niet meer hetzelfde gedragspatroon en geen eendere politieke keus. De één gruwt (als ik nog even mag) van een naakt strand, de ander van een kern centrale. Nu ga ik niet op zalven de toon roepen (Jat we elkaar toch vast, moeten houden, ik denk eer der dat we elkaar meer onze gang ESHI&! ioteibS moeten laten gaan. Maar dan als jeblieft wel zo dat we onszelf en elkaar blijven afvragen of we wel gevoeglijk gekleed zijn. Bungelen onze waarheden er zo'n beetje bij, sjouwen we ze alleen maar mee omdat we ze van huiis uit meekre gen. of hebben we ze ons eigen gemaakt.? Van een onzer redacteuren Nog maar twaalf jaar geleden was het rijke roomse leven in plaatsen als Warmond en Rolduc nog geheel in tact. Daar werden de aanstaande priesters opgeleid. Na de paasvakantie van 1963 waren er .'n ons land nog 62 grootseminaries, ondergebracht in 48 verschillende huizen. 383 'professoren' gaven er les aan 1929 studenten. Hier haalde de kerk haar theologisch gevormd kader vandaan. Het grootste seminarie was War mond met 188 seminaristen en het kleinste was dat van de Onge schoeide Carmelieten met zestien studenten en negen professoren. Maar toen begon dan ook de grote verandering. Er was behoefte aan een nieuw soort priester, die niet meer zo vreemd tegenover de alle daagse problemen zou staan. En de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de bisschoppen de opleidingen steeds moeilijker konden bekostigen. Een theologische faculteit werd door de overheid betaald en de studenten kwamen in aanmerking voor over- heldsbeurzen. Ontzaglijke aantallen priesters wa ren in het verleden in ons land opgeleid. Katholiek Nederland heeft daar lange Jaren voor krom gele gen. Maar in de zestiger jaren lukte dat niet meer. Het aantal r.k. theologle-studenten in Nederland is de laatste jaren vrijwel con nt gebleven. Een steeds kleinere groep theologie-stu- denten heeft zich echter gebonden aan een bisdom of een congregatie. Doorbraak In een documentatie over het ka tholiek wetenschappelijk theolo gisch onderwijs in Nederland, geti teld 'Ontwikkelingen en huidige si tuatie', die zojuist door de Horstink is uitgegeven als dossier bij Archief UIT VAN LEZERS - Psalmberijming Ik zou alle mensen, in en buiten ZwoLle, die willen vasthouden aan de psalmberijming van 1773 willen aanraden eens te lezen of te herle zen wat wijlen prof. dr. K. Schilder in zijn 'Bij dichters en Schriftge leerden' zegt over de berijming 1773. U kunt dat lezen op de blad zijden 310 t/m 356. Prachtige lec tuur. Brielle K. de Kruis Bourgeois De heer J. Castro noemt in zijn repliek de democratie een troetel kind van de bourgeoisie. Deze is eveneens echter een troetelkind van de arbeiders. Vrijheid van godsdienst, van drukpers, van vere niging en vergadering zijn waarden minstens zo gewaardeerd door ar beiders. Wat betreft zijn opmer king: Wat begrijpt een arbeider van de kwestie Starfighter (hij be doelt waarschijnlijk de vervan ging), Navo, huurbeleid etc. Het is typerend voor de heer Castro dat ik deze antieke bourgeois-opinie over de onmondigheid der arbeiders bij hem aantref! Rotterdam C. P. van Renssen Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte^ brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubiikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Vogelmoord Waarom mag in ons eigen landje legaal gehandeld worden in vogel netten, klepkooien. mussen-, merel- en kraalenklemmen, vogellijm, enz.? Het gaat niet alleen om vo gels, het gaat ten eerste om ons mensen, want wij zijn de vertegen woordigers welke de zaken benoe men en beredeneren kunnen. Wij hebben aüe andere levensvormen nodig om ons voortbestaan in de toekomst te garanderen. Daarom bescherm de trekvogels, als eerste aanzet in het sociaal-ecologisch denkpatroon, welke aan onze kin deren als een rijke en noodzakelij ke erfenis overgebracht dient te worden. Enfin, de Rapporten van de Club van Rome bevestigen het, dat is tenminste één van de vele. Eindhoven Pierre Maréchai injectie van de Kerken (prijs 15.90) spreekt pater C. G. M. Ba k ofm. over een doorbraak' niet over een crisis. 'Wat ln het rapport niet naar voren komt', aldus drs. Bak, 'ls de innerlijke groei die de medespelers aan dit proces hebben ervaren: het zoeken en tasten naar nieuwe we gen omdat de oude werkelijk onbe gaanbaar bleken'. Pater Bak gebruikt opzettelijk het woord 'doorbraak', omdat hij een parallel ziet tussen de doorbraak ln het na-oorlogse Nederland en het verlaten van het Isolement door de theologiestudie. Maar er waren ook verschillen. De doorbraak van de seminaries ging voorbij aan het grote publiek. 'Het Nederlandse volk en de publieke opkile werden er niet door geroerd', zo zegt pater Bak. 'En van het katholieke volks deel waren er maar zeer weinigen op de hoogte van wat op gang gebracht werd: een notaris die sta tuten ontwierp voor de nieuwe on derwijsinstellingen, hulsvrienden van seminarie-professoren, ouders van seminaristen. Verontrusting riep deze doorbraak nauwelijks op. Ze werd gedragen door optimisme en een onbelemmerd geloof in vooruitgang, ze werd niet gehinderd door betweterige buitenstaanders, die zich een oordeel aanmatigden en een spaak in het wiel staken. Deze doorbraak was, en bleef lange tijd, een onderonsje binnen een bepaalde geïsoleerde kring, hoe pa radoxaal dat ook voor een door braak klinken mag.' BIJ de doorbraak bleek dat veel van de 'professoren' van de grootsemi naries niet voldeden aan de weten schappelijke eisen. Dat wisten zij van zichzelf heel goed, maar de gehoorzaamheid had hen verplicht, zich te wijden aan de opleiding van nieuwe priesterstudenten .Toen de 'doorbraak' kwam, was dat voor veel van de professoren een ware bevrijding. Eindelijk konden zij zich bezighouden mei waar ze zelf voor hadden geleerd, het parochiale zlelzorgwerk. Slechts enkelen van de oude pro fessoren kwamen te werken aan de nieuwe theologische hogescholen en faculteiten ln Amsterdam, Utrecht, Heerlen en Tilburg. De studenten pasten zich ook aan bij de nieuwe omstandigheden, zij het met wat maar moeite dan velen van hun professoren. De doorbraak zelf geschiedde op twee verschillende terreinen: een studieprogramma voor filosofie en theologie, dat opnieuw geformu leerd werd. en etn hergroepering van studenten en professoren. Het vernieuwde studieprogramma heeft veruit de meeste aandacht gekre gen: het was dan ook een selekte groep van professoren, die daarmee vele jaren bezig ls geweest, hetgeen stapels moeilijk leesbare rapporten ten gevolge had, urenlange bespre kingen, grondige meningsvorming, en tenslotte mede door het ver dwijnen van dissidenten een globa le eensgezindheid. Om aan het stu dieprogramma dat gelden zou voor de beide noordelijke concentraties de laatste hand te leggen, logeerde een rompstaf van de toekomstige hogeschool te Utrecht een week ln een hotelletje tegenover het station te Boxtel, terwijl die van Amster dam in het nabijgelegen Esch gast vrijheid vonden. Een laatste eerbe wijs aan het katholieke zuiden, dat zolang verreweg de meeste semina ries had gehuisvest en op velerlei wijze had gesteund. De hergroepering van studenten en docenten geschiedde op grond van verscheidene criteria: toevallige nabijheid bij een groeiende con centratie, trouw aan samenwer kingsverbanden die nu eenmaal be stonden, doelbewuste keuze voor andere partners, besliste voorkeur voor een stedelijk leefklimaat, ver moede mogelijkheden van samen werking met bestaande openbare of bijzondere universiteiten en hoge scholen. Ook de nieuwe hulsvesting zou de sporen dragen van de ge maakte keuze. Huisvesting HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingest' 25, Groningen Tel 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. De uitwerking van de miljarden injectie in de economie, kan men vergelijken met een zware stroef lo pende motorloze wagen, die na een geweldige duw. 'dertien meter ver derop weer stil staat!' Want men vergeet, bij die injectie, de ziel van de economie er Ln te leggen. Zegveld M. Verhoeff Rekenfout Met de strekking van uw commen taar 'Gebrek aan ernst' (Tr. Kw. 21-8 75) ben Ik het eens. U maakt echter een rekenfout, waardoor u de zaak voor Suriname nog roos kleuriger voorstelt dan zij is. Die 300 miljoen die eventueel aan het einde van de hulpverlening (dus over vijftien Jaar) voor Suriname beschikbaar zullen zijn, zijn dan door de Inflatie niet gehalveerd, maar qua koopkracht Ingekrompen tot een zestig miljoen. Het is dus nog somberder dan u denkt. Den Haag H. Kleinmoedig Vogelmoord (2) Jammer dat de aanvallen Insecten die de vogels eten niet in overeen stemming zijn met de werkelijk heid. Ze eten er natuurlijk veel meer. Toch wel een pluim voor Trouw die de moed heeft om de harde realiteit aan zijn lezers ken baar te maken. Eindhoven A. Turmel, secr. Kerngroep Mondi aal Alternatief Eindhoven De hervormde oud-zendeling ds. H. A. C. Hildering te Arnhem reageert als volgt op de door dr. A. H. van den Heuvel geïntroduceerde term 'leenman nen': Van de Nederlandse Hervormde Kerk ls een delegatie van veertien personen naar Indonesië geweest om te confereren met een verte genwoordiging van 22 Indonesische kerken. Daarbij waren o.a. de voor zitter en algemeen secretaris van de generale synode, 'n paar leden van de raad voor de zending uit Oegstgeest. van de gereformeerde zendingsbond en van de generale diaconale raad. Het was een belangrijke, 'historische' ontmoeting. zoals nog nooit voorgekomen was. en zij betrof het samenwerkingsbeleid voor de toekomst. Het dagblad 'Trouw' van 21 augus tus meldde een Interview met dr. A. H. van den Heuvel bij diens terug keer op Schiphol. De kop van dat artikel luidde: Zendingsarbelders voortaan 'leenmannen'. Het woord zendingsarbelder zou niet meer bruikbaar zijn. en ook de naam, de functie en de werkwijze van de raad voor de zending moeten krachtdadig worden herzien, en nog wel acuut. Een oud latijns spreekwoord zegt: nomina sunt odlosa, namen zijn hatelijk. Inderdaad kunnen namen, benoemingen, lijden aan slijtage, en zelfs besmet raken. Maar t.a.v. de zending zal toch wel de nodige dacljt aan de aankoop van een grote villa vlakbij, die met enige verbouwingen wel voor tachtig personen onderdak zou bieden. Ook dit ging niet door, mede omdat een servituut vestiging van een bordeel of klooster in de villa verbood. Daarna werd optie genomen op een deel van de bovenste twee woonla gen van de eerste grote flat van Vollenhove, die Juist in aanbouw was. Behalve woongelegenheden waren daarin ook een bibliotheek en een kapel voorzien en de bovenste woonlagen waren gekozen om de medebewoners van de flat niet te hinderen met de psalmgezangen van het koorgebed. Tenslotte kwam men op de begane grond terecht en nam optie op vier blokken heren hulzen, die ln de Bilt gebouwd zou den worden, keurig in carré, zodat van de aanpalende tuintjes een fraaie kloostertuin gemaakt kon worden. Ook dit idee werd verlaten en men besloot tot aankoop van vijf, in verschillende straten gele gen, rijtjes van belendende hulzen, die ln een later stadium stuk voor stuk weer verkocht zouden kunnen worden. Hetgeen Inmiddels ook goeddeels geschied is.' Voorechtelijke omgang en godsdienstigheid NEW YORK Volgens een nieuwe studie hebben negentig percent van de Amerikaanse vrouwen onder 25 jaar uit de middenklasse voor-ech- Pater Bak herinnert zich hoe de voorbereidingen werden getroffen voor de vestiging van franciscanen ln de provincie Utrecht. 'Slechts enige maanden voor de start van de Hogeschool ln 1967 gingen we gevieren per auto uit Venray (L) naar het riante, bijna dertig hecta re grote landgoed Dljnselburg, waar het groot-seminarie van het Aarts bisdom was gevestigd. Met de Pre sident van dat seminarie wandel den we door het bos en wij wezen met een stok de omtrekken aan van de seml-permanento gebouwen die de fraters-studen»en van de re gulieren zouden herbergen. Toen dit niet uitvoerbaar bleek, werd ge- HAMBURG De leiding van de evangelisch lutherse kerk in de Westduitse deelstaat Hamburg heeft maatregelen genomen tegen de stu dentengemeente in die stad. De drie predikanten van de studenten gemeente hebben aanzegging ge kregen dat zij worden overge plaatst. De geldmiddelen van de gemeente zijn door de kerkelijke overheid drastisch ingekrompen en haar is het gebruik van enkele ker kelijke ruimtes in het Martin Lu ther King huis ontzegd. De Hamburgse studentengemeente heeft zich de wrevel van de kerke lijke leiding op de hals gehaald, onder meer door haar bloeddonor- racties voor Vietnam en Chili. Bij deze acties beriep de studentenge meente zich op het evangelie.De kerkleiding vond de keus evenwel politiek eenzijdig. Voor de huidige administratieve maatregelen geeft de kerkleiding geen reden op. In de Springerkranten klinkt echter bij val. omdat de kerkleiding nu een einde maakt aan de 'marxistische tendenzen', in het studentenpasto raat. De Nederlandse Christen Studenten Vereniging NCSV heeft adhaesle betuigd aan het protest van de Hamburgse Studentengemeente. MERAUKE (West-Irian) - Op 73- jarige leeftijd is overleden mgr. H. Tillemans, oud-aartsbisschop van Merauke. Mgr. Tillemans vertrok ln 1929 als missionaris naar het toenmalige NIeuw-Gulnea. Hij werd apostolisch vicaris en later aartsbisschop van Merauke. In 1972 trad hij als aarts bisschop af en vatte hij zijn werk als missionaris weer op. Vanuit Me rauke maakte hij vaak wekenlange missiereizen tot diep in het bin nenland. Hij had een groot aandeel ln het openleggen van de binnenlanden van West-Irian. Zo bereidde hij de expeditie voor van dr Bijlmer naar het gebied rond de Wisselmeren. lelijke sexuele ervaringen. De stu die ls uitgevoerd door Redbook Ma gazine. Volgens dit onderzoek heb ben negen van de tien vrouwen de voorechtelijke sexuele ervaringen gemiddeld als zij zeventien jaar oud zijn. STUTTGART De bekende Westduitse r.k. theoloog dr. Karl Rahner verwijt de kerken, dat zij de oecumenische dialoog af remmen door zich alleen maar bezig te houden met oude theolo gische moeilijkheden Nacht n ze zeggen dat de nacht grauw en alles eender ln het donker maar voor wie wakker ligt r ls dat niet waar vaak worden dingen van de da| veel helderder en krijgen ze kontoeren die overdag onvermoed zijn ze zeggen dat de nacht stil is maar dat kan alleen iemand zeli die nog nooit het geweld p van een tropennacht hoorde l in het krakeel van krekels en het gezoem van duizend torre} want nooit is de nacht stil l altijd is er het gedruis van het ademend land of van de rusteloze stad een trein heel ver weg of een late of vroege brori dichtbij fc en dan zijn er de stemmen diep vanuit het gebeuren vaf* dag I stemmen die verwijten maken*1 en soms ln 'tnauw drijven stemmen die herinneren w aan een eens gesloten overeenkcj en dat het zo blijft als eenihaal afgesproken was f stemmen van mensen en dlngi» de stem van Hem die het woord heet n ook ln de nacht zonder slaap. h E NED. HERV. KERK Beroepen te Vreeswijk: A. voorheen zendingspred. te Pandang (Ind.), wonende te nekom; te St. Mlchii Schijndel: G. Lans te die dit beroep heeft aangenoi Aangenomen naar Renkum: Bos te Vlaardingen; naar Hoi ken (buitengew. wijkgem. in ding) D. Monshouwer kand. sterdam. Bedankt voor Nleuw-Stadsl (toez.): K. J. Jansen te Hoogi voor Voorthuizen: J. H. Gljsl te Boven-Hardlnxveld: voor zum (kapelwijk)J. Bezemer verwijk. kir GEREF. KERKEN VRIJG. Aangenomen naar Gees: T. kand. te Kampen, die bei voor Appingendam, Verwerl lum, Harkstede-Overschlld, wijk, Kantens, Langeslag en wijk. Beroepen te Baarn: R. van BK IJmulden GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Moerkapelle: RT gaard te Leiden. EV. LUTHERSE KERKEN ,r Beroepen te Dordrecht-Gorku Kfaima te Rotterdam zuid, beroep heeft aangenomen. NED. HERVORMDE KERK Overleden: W. A. Dekker (87 te Breskens. Stond te Hollani veld (hulppred.), Melissant, Beijerland, Krabbendijke, H< scheveld, Scharnegoutum, Losdorp. Em. in 1953. Nadiu stand inh. past. te Dantumal* Twello en te Budel. Hoogl. causa te Debrezen (Hong.). Het Toerustingscentrum gereformeerde kerken te (tel. 02154-7636) belegt bij gin van het nieuwe kerkelijk zoen dagconferenties voor jefce derlingen (6 sept), pasbeglTJ evangelisatieouderlingen (13 ft en voor leiders en leidstej weekclubs en zondagsschol^ sept). P- De Nederlandse Zendirp. belegt dit najaar zes interker zendingsdagen onder het 'Jezus Christus maakt vtdi brengt bijeen.' Zaterdag 11 in Hoogeveen (De Tamboé Eindhoven (Adventskerk). ZS 18 oktober in Leeuwarden (t.. nix) en Voorburg (Koning! Zaterdag 25 oktober in Ettei fo; bezinning betracht moeten worden. Is deze naam onlosmakelijk ver bonden aan een koloniaal tijdvak, aan superioriteit, paternalisme, be voogding. éénrichtingsverkeer van het rijke en verlichte Westen en Noorden naar het arme en donkere Oosten en Zuiden? Of ls deze naam toch puur bijbels en een zuivere vertaling van het apostolaat dat de Koning heeft op gedragen aan zijn gezanten, zijn zendelingen naar alle windstreken en volkeren. Daarmee Is tevens ge zegd, dat de zending niet stamt uit het Westen, uit Europa en Amerika, maar uit het wereldcentrum Jeru zalem. Sinds de wereldzendlngsconferentle te Wlillngen 1952 ls er de nadruk op gelegd, dat de zending ln princi pe is Missio Dei, zending van Gods wege. De grote eerste zendeling Paulus noemt zich een ambassadeur der verzoening. En tot de profeet Ezechlël wordt gezegd: Mensenkind. Ik zend u, tot Israël en tot de volkeren. Deze bijbelse notities betreffende de zending kunnen niet zomaar op zij geschoven worden. Ze gaan alle kerken aan ln alle zes continenten, die alle samen in dezelfde opdracht en verantwoordelijkheid hebben te staan. In een interview met het tijdschrift Evangelische Kommentare zegt Rahner, dat noch van protestantse, noch van r.-k. kant een 'vurige wil' aanwezig is om voortgang te maken op het gebied van de oecumene. Met name de tussen de r.-k. kerk en de reformatie nog steeds han gende kwesties over het pauselijk primaatschap en de sacramenten zouden gemakkelijker tot een op lossing gebracht kunnen worden, wanneer de theologen van alle richtingen zich samen zouden bezig houden met de vragen, die de gese culariseerde wereld aan het chris tendom stelt. Over de 'theologie van de bevrij ding' zei Rahner, dat de theologie als zodanig maatschappij-politiek ls. Maar het christendom mag niet tot een maatschappelijke emanci patiebeweging gereduceerd worden. Daarom moet men de theologie van de bevrijding steeds met een zeker voorbehoud bekijken. WINDHOEK Militairen en politieagenten met honden en knuppels hebben een vergadering van contractarbeiders in Kara- tura in Namibië (Zuidwest-Afrika) uiteengeslagen. Vier deelne mers aan de bijeenkomst, onder wie. twee predikanten van de lutherse kerk, zijn gearresteerd. De bU eenkomst vond plaats in een kamp voor contractarbeiders en was officieel toegestaan. Het doel van de vergadering was. de con tractarbeiders in te lichten over de recente arrestatie van vijf leden van de Namibische bevrijdingsorga nisatie Swapo. De twee gearresteerde predikanten zijn ds. Jeremiah Kameeta, de di recteur van de theologische facul teit van de belde zwarte lutherse kerken het Pauldnum in Otjlbingwe en ds. Kanguehll, docent aan het college Martin Luther. De twee an dere arrestanten heten Naholo en Guiteb. Van hen zUn geen bijzon derheden bekend. Ds. Kameeta werd gearresteerd op grond van de wet tot bestrijding van het terro risme. Later werd gezegd dat hij was gearresteerd op grond van de wet op de staatsveiligheid. Dit be tekent dat hij "geen contact met de buitenwereld mag hebben, zelfs niet met een advocaat. Ds. Kamee ta is ziek. Kerkelijke Instanties proberen thans tenminste medische hulp voor de predikant mogelijk te maken. (De Baal) en Utrecht (SteplC kerk). Alle dagen van 10 tot Opg. en Inl. tel. 020-717654. De Middeleeuwen. Deel III t Winkler Prins Grote We1 li schiedenis. Uitgave Elsevie; is blz. ƒ75. k. Terecht luidt de ondertitel va n WP Grote Wereldgeschij" 'schouwspel van 60 eeuwen lK Lijke beschaving'. Ook in dit deel is er veel te kijken en"eu genieten, want behalve een®g betrouwbaar en actueel geaPaa niswerk ls dit een boek om r,g< te bladeren. Prachtige llhl (500 kleurenafbeeldingen, I D( men, kaarten) verhogen ln k"? ringe mate de gebruikswaar^ deze uitgaaf. Deel 3 behanl vroege, de volle en de late leeuwen en heeft een apaCE over Nederland. Dat laatste ime een wereldgeschiedenis natëu wat vreemd maar ls toch e#.ha dig bedacht. Het ls treffend fler in dit deel de blik niet totlrlu beperkt blijft: ook de werf0" de islam bijv. krijgt het vollFltf Al met al een prima nasf®1 deze WP-ultgaaf, die de gühe belangstelling voor de geselt1, op uitnemende wijze begeleinci delen 4. 5 en 6 zullen vó$ 1 1976 verschijnen. (En ]en niets volmaakt is, wil ik tofvai kwijt dat men toch beter ve t nanefates dan van KaniP°g kan spreken, zoals dit bol altijd doet).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2