Reis Gatsha Buthelezi roept weerstanden op VJ Lessen uit Thailand voor celvorming f.jm Vandaag l Beroep/ngswe Miljoenenvondst op^ zolder van pastorie Lutheranen denken aan belijdende kerk in Zuidelijk Afrika sJ^ ra Onze adressen Oecumene herdenkt Stockholms congres TROUW /KWARTET VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1975 KERK /BINNENLAND H>u AMSTERDAM/Leiden Er zijn plannen om de leider van de Zuidafrikaanse bantoestan Kwazulu, Chief Gatsha Buthelezi tijdens de vredesweek eind september naar ons land te lat komen. Hij ls uitgenodigd door enkele vre desorganisaties. waaronder de Doopsgezinde Vredesgroep, het Centrum voor Geweldloze Weer baarheid de Evangelische Solidari- teitspartij, de Quakers en Kerk en Vrede. De Boycot Outspan Actie (BOA) heeft verzet aangetekend te gen de komst van Buthelezi, omdat hij volgens deze groep zich laat misbruiken voor het uitvoeren van de verwerpelijke apartheidspolitiek. Volgens BOA mag Buthelezi niet als vertegenwoordiger van zwart Afrika beschouwd worden. BOA heeft wei nig behoefte de Zuid-Afrikaan aan te vallen, maar zegt het zeer te betreuren, wanneer zijn politieke werk verward wordt met een prin cipiële keuze voor geweldloosheid. BOA vindt dat Buthelezi's politiek van samenwerking met de regering van Zuid-Afrika niet in het ver lengde mag worden geplaatst van Luthuli's geweldloosheid. Een echt geweldloos iemand, zoals dr. Beyers Naudé krijgt volgens BOA geen uit reisvisum meer. De uitnodiging voor de reis ls aan Buthelezi gedaan door dr. J. Fedde- ma. een medewerker van de Vrije Universiteit, die bestuurslid is van Kerk en Vrede en leider van de Evangelische Solidaritelts Partij (ESP). Dr. Feddema schreef inder tijd de zogenaamde Open Brief, waarin een aantal kerkelijke leiders bezwaar maakten tegen de steun van de wereldraad van kerken aan bevrijdingsbewegingen in Zuidelijk Afrika. De reis in ons land wordt georgani seerd door Kerk en Vrede. De se cretaris van deze organisatie, J. L. Lourens, vertelde dat de visite van Buthelezi nog niet voor honderd procent vaststaat. Hij betreurt dat de Boycot Outspan Actie onmiddel lijk met zijn bezwaren naar de krant is gelopen. 'We zijn nog in een voorbereidend stadium', aldus de heer Lourens. Hij verzekerde ook dat Kerk en Vrede zich er tegen zou verzetten, wanneer Buthelezi gebruikt zou worden als een instru ment tegen de Boycot Outspan Ac tie of Betaald Antwoord, die beide tegen investeringen in Zuid-Afrika. inclusief de thuislanden zijn. Het Interkerkelijk Vredesberaad, de organisator van de eind september te houden Vredesweek is door de aankondiging van Buthelezi's reis plannen overvallen. De secretaris van het IKV, dr. Mient Jan Faber Is bang dat Buthelezi geweld wordt aangedaan, wanneer hij wordt ge bruikt om hier kritiek te leveren op de wereldraad van kerken, die op geroepen heeft tot terugtrekking van investeringen van een tegen stander van de apartheid. Toen hij in 1970 niettemin door de blanke Zuidafrikanen aan de leiding van Kwazulu werd geplaatst vroegen velen zich af of hij gecapituleerd had voor het idee van de 'grote apartheid.' Direct na zijn Installatie door minister Botha van bantoeza ken liet Buthelezi weten dat hij de bantoestan-politiek alleen wilde aanvaarden indien Kwazulu een groter grondgebied zou ontvangen. In een gesprek, dat het Britse blad The Guardian in 1972 met Buthele zi had, zei de thuislandleider: 'De UIT VAN LEZERS Naaktstrand (4) Had het niet op uw weg gelegen naast de Signalementspagina een verhandeling te publiceren door een theoloog. Zoals u nu het onder werp hebt behandeld, kan ook een neutrale krant de publikatie verzor gen. Een christelijke visie ont breekt. Jammer. Delft D. van Santen Naaktstrand (5) Van een christelijk dagblad mag toch worden verwacht, dat zaken belicht in informatieve artikelen vanuit een bijbelse visie worden beoordeeld. Dit is zeker niet ge beurd met uw artikel over het naaktstrand. Het is naar mijn me ning bij dergelijke onderwerpen onjuist in vrijblijvende vorm me ningen te verhalen van mensen over 'wat zij nu eigenlijk zo aardig of onaardig aan het naaktlopen vinden'. Het is betreurenswaardig dat door de schrijver niet is gewe zen op o.a. Gen. 3 vers 21 waaruit blijkt dat God Zelf de mens kle ding heeft gegeven om zijn naakt heid te bedekken! Benthuizen J. Leune Naaktstrand (6) We zullen er toch zeer weinig aan kunnen doen daar Gods woord zegt onder andere in 2 Thessalonicenren 2 dat voordat Jezus wederkomt eerst de afval en de mens der wetteloosheid zich moet openbaren en dat zien wij gebeuren. Laten wij daarom als christen waakzaam zijn. zodat wij rein en onberispelijk mo gen blijken bij Zijn komst, want wat er ook gebeurt, Jezus is en blijft overwinnaar. Dintcloord mevrouw M. de Vos-Hartman Naaktstrand (7) Volgens de bijbel is naakt zondig Mijn vraag ls: Waarom is naakt zondig? (tenzij een symbolische naaktheid) Zijn bijvoorbeeld be paalde Indianen- en Papoeastam- men die nog in de natuurstaat le ven, zondiger dan wij? Zijn dokto ren en verpleegsters, die dagelijks met naaktheid te maken krijgen, zondiger dan andere mensen? Toen ik in de tropen voor het eerst vrouwen met ontbloot bovenli chaam zag deed het mij iets. Bin nen een uur was ik eraan gewend en vond het niets bijzonders meer. Daarom nogmaals de vraag: Waar om is naaktheid eigenlijk zondig? (tenzij een symbolische naaktheid). Egmond aan Zee L. de Groot Naaktstrand (8) Voor het 'naaktlopen' worden meestal stille gedeelten aangewe zen! Het grote publiek heeft er dan geen hinder van. Evenwel zijn dit vaak de mooiste plekjes van het HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zljds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr 25, Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. strand. Zonder meer zou dit 'naakt lopen' verboden moeten zijn voor die stranden, welke veel bezocht worden. Indien er individueel toch zo iets moet bestaan, laat het dan zijn op gedeelten, waar vrijwel geen publiek komt. Soest. E. de Lange Naaktstrand (9) Wat is het heerlijk dat wij in ons christelijk vaderland nog mannen broeders hebben die pal staan voor de christelijke zede. Ik hoop van ganser harte dat deze mensen bin nenkort een boekje uitgeven waar in nauwkeurig staat aangegeven welke kleding gedragen moet wor den. Wellicht kan men dan ook aan de kleding of haardracht, zien tot welke confessie of modaliteit men behoort. Het christelijk deel van onze natie heeft dringend behoefte aan zo'n uitgave. De schrijver van 'naaktstrand' (3) zal zich ongetwij feld consequent in dierenvellen hullen. Tenslotte worden hierbij aangeboden: verrekijkers, opdat de ingezonden stukken-schrijvers zich verre van de zonde toch de verdor venheid van het mensdom van ach ter een duintop kunnen bespieden. Wassenaar Ph. v. Oostenbrugge Naaktstrand (10) Gods Woord is duidelijk, waar het zegt, dat iedere man zijn eigen vrou-v moet hebben, mede om hoe rerij te voorkomen. En dat ieder die een vrouw aanziet om haar te begeren. In zijn hart reeds overspel met haar heeft gepleegd. Voorts dat hoereerders en overspelers zullen worden gestraft. Als een onervaren dame een interview weggeeft over naaktstranden, beseft ze kennelijk niet, dat daar bij een man natuur lijke begeerten worden opgewekt, die tot niets goeds leiden. Professor Pompe schreef eens. dat hartstocht goed is. maar in een huwelijk. Idem professor Rothuizen, onge veer. Doorwerth N. Groeneweg Verpleegkundigen In het artikel over de nieuwe hoge re opleiding voor verpleegkundigen zegt directeur Blokland: 'Als ze van deze opleiding komen, kunnen ze direct gaan meedraaien in de prak tijk van alle dag. Ze hoeven dan geen aanvullende aantekeningen of diploma's meer te halen, want die hebben ze eigenlijk al gehaald tij dens de opleiding.' De eerste zin snede is juist. De tweede lijkt mij niet juist. De HBOV en de MBOV zijn basis-opleidingen waarbij men door de verschillende stages de mo gelijkheid heeft om een keuze te maken voor een bepaald werkge bied. De specialisatie komt daarna. Men kan niet veronderstellen dat degene die hoogsten- een half jaar (stage)-ervaring heeft op een be paald gebied (bijv. binnen een psychiatrisch ziekenhuis) even ver is als degene die een driejarige opleiding op dit specifieke gebied heeft gehad. Het grote voordeel van deze nieuwe opleidingsvorm ligt in het feit dat men eerder op de plaats van bestemming (eigen keu ze) kan zijn. Men behoeft nl. niet eerst diverse opleidingen doorlopen te hebben alvorens tot een keuze van werkgebied te kunnen komen. Het 'briefjes-halen' (eerst A, dan B-diploma of omgekeerd en daarna kinderaantekening, coronary care enz.) en het daardoor langdurig leerling-zijn zal dan hopelijk tot het verleden behoren. Aerdenhout M. J. Buré Oudemirdum De heer A. J. Klei vermeldt in zijn uitvoerige berichtgeving (16 augus tus) over zijn kerkgang in Oude mirdum dat hij zeer gesticht was. Hij liet echter na mee te delen door welk aspect van het Evangelie, dat de dominee de heer Klei mee gaf. hij gesticht werd, wat belang rijker is dan de gehele entourage van 'papierzuinigheid', 'zwarte handschoenen', 'laffe doorgeefzak- jes' en een 'halleluja-tune'. Hilversum H. Jonker Salariscorrectie Gok Trouw-Kwartet blijkt mee te gaan zingen in het koor van hen. die de aanval op de rechtspositie van de ambtenaren hebben ingezet. De hoofdartikelschrijver (19 aug.) heeft natuurlijk van het trendbe- leid gehoord. Reken technisch, zo schrijft hij, zal het best in orde zijn met de laatste salarisverho ging. Maar toch zit er iets scheef! Maar wat dan? De schrijver weet toch dat deze verhoging betekent dat in grote delen van het bedrijfs leven de stijgingen van de lonen ver boven de salarisverhoging van de ambtenaren zijn uitgegaan? Als hij dan ook pleit voor matiging is hij aan het verkeerde kantoor. Bij het bedrijfsleven moet hij kenne lijk zijn. Wanneer daar plaats vindt, wat hij bepleit, volgen de ambtenaren op grond van het trendbeleid automatisch. Het gaat niet aan om in goede jaren dit beleid te voeren, waarbij de ambtenaren toch altijd met hun salarisverhogingen naijlen en in slechte tijden naar een ander systeem (natuuurlij'k ongunstiger) over te willen gaan. Als comple ment zullen de ambtenaren dan ook voor hun deel moeten kunnen strijden, hetgeen nu ernstig belem merd wordt door het ontbreken van het recht tot staken. Ook uiteraard in gunstige tijden! Jammer vind ik evenzeer dat de hoofdartikelenschrijver in zijn stemmingmakend artikel er de sa larissen van de burgemeesters van de grote steden bij betrekt. De ge wenste hoogte daarvan is een pro bleem geheel losstaand van het trendbeleid. Voorschoten mr. Tb. C. Esselaar Salariscorrectie (2) We hebben een dezer dagen kun nen lezen, dat de salarissen van de hoge ambtenaren weer eens zijn verhoogd. Dat kon nog juist even. voordat het parlement bijeen komt om over de nieuwe begroting te praten. De burgemeesters van de grote steden verdienen 15.215 bruto per maand en krijgen nu 1.175 bij. Er wordt gezegd dat we de buikriem aan moeten halen, maar dat zal dan moeten gelden voor een ieder, van hoog tot laag. en daarom is deze verhoging o.i. ten ene male misplaatst! Wij kun nen best allemaal een stapje terug doen in deze tijd van welvaart en welzijn, maar dan moet er 'aan de top' óók een goed voorbeeld gege ven worden. Drachten J. Schaap Portugal (3) Vrije tijd Chief Gatsha Buthelezi bantoestanpolitiek is niet mijn idee. Ik heb niet gezegd dat ik Kwazulu levensvatbaar kan maken. De regering heeft tegen mij ge zegd: dit is wat we je willen geven. In het belang van mijn volk kan ik niet anders dan alles accepteren wat ik voor ze krijgen kan.' STOCKHOLM Met vooraan staande gasten uit de oecumene herdenkt de Zweedse lutherse kerk van 5 tot 7 september de vijftigste verjaardag van de 'Wereldconferen tie voor praktisch christendom'. Deze conferentie werd van 19 tot 30 augustus 1925 in Zweden gehou den en vormde een mijlpaal in de geschiedenis van de oecumenische beweging. Tot de sprekers op de herdenkingsbijeenkomsten in Stockholm en Uppsala behoren dr. W. A. Visser 't Hooft, erepresident van de wereldraad van kerken, se cretaris-generaal Philip A. Potter van de wereldraad en kardinaal J. Willebrands. hoofd van het secreta riaat voor de christelijke eenheid in Rome. Aan de conferentie vijftig jaar ge leden namen 661 afgevaardigden van kerken uit 37 landen deel. De r.k. kerk was niet vertegenwoor digd. De conferentie gaf de stoot tot grote oecumenische activiteiten, die uiteindelijk leidden tot de op richting van de wereldraad van kerken (door de tweede wereldoor log vertraagd) in 1948. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De Lutherse Wereldfederatie zal de kerken in Zuidelijk Afrika ondersteunen in het komen tot een belijdenis tegenover de gewelddadige situatie waarin zij zich bevinden. Dit is gisteren besloten door het uitvoerend comité van de Lutherse Wereldfederatie (LWF) Volgens de rapporten die de LWF gisteren voorgelegd kreeg, ontwik kelt de verhouding tussen kerk en staat zich in Zuidelijk Afrika in een zodanige richting dat de kerk niet meer zich kan onttrekken aan haar toekomst als belijdende kerk. De LWF, die in 1977 een assemblee houdt in Tanzania, hoopt tegen die tijd samen met de federatie van evangelische-lutherse kerken in Zuid-Afrika voldoende materiaal te hebben verzameld en zover te zijn met het gedachtenproces, 'dat er ruimte is voor een nieuwe bevesti ging van het geloof met het oog op het geven van christelijke leiding aan de kerken en aan de natie, ten aanzien van wat in de huidige situ atie (in Zuidelijk Afrika) inbreuk doet op het woord van God en de christelijke gemeenschap hindert.' Ontspanning De 22 leden van het uitvoerend comité kwamen tot deze beslissing op grond van een rapport, dat voorbereid was door de raad van de federatie van evangelisch-lutherse kerken in Zuid-Afrika. Het werd ingeleid door de algemene secreta ris van de FELCSA ds. Karlheinz Schmale uit Braamfontein, Zuid- Afrika. Schmale sloot zich aan bij het oordeel van de secretaris-gene raal van de LWF, dr. Carl Mau, die na een bezoek aan Zuid-Afrika vaststelde dat er mogelijk sprake is van ontspanning in de buitenland se relaties van Zuid-Afrika, maar dat de onderdrukking van de zwar te Zuidafrikanen alleen nog maar zwaarder wordt. 'De zwarten, maar ook vele blanken in Zuid-Afrika twijfelen aan de ontspanning', zei ds. Schmale. 'Er zijn wel kleine verbeteringen, zoals het feit dat een blanke en een zwarte nu samen naar een bepaalde concertzaal kunnen in Kaapstad, maar dat soort maatregelen neemt de regering van Zuid-Afrika alleen om tijd voor zichzelf te kopen. Ik ben dan ook verrast dat men in Europa zo onder de indruk lijkt te zijn van de ontspanning. Kijk eens naar het structurele geweld in Namibië, dat steeds groter wordt.' hield ds. Schmale zijn gehoor voor. Elifas Hij waarschuwde dat de lutherse Ovambokavango-kerk in Namibië het zwaar te verduren kan krijgen, nu Zuid-Afrika besloten heeft vei ligheidstroepen naar het noorden van Namibië te zenden als reactie op de moord op hoofdman Elifas. Ds. Schmale zei van deze hoofdman dat onder zijn verantwoording zwarte Namibiërs in het openbaar werden gegeseld. Hij verwachtte dat de kerk in discrediet gebracht kan worden, nu de kans groot is, dat als opvolger van Elifas een predikant van de lutherse kerk zou worden aangewezen. De mensen in Namibië verwerpen in grote meer derheid de zwarte leiding die door de blanke Zuidafrikanen wordt aangesteld.' In de nu door het uitvoerend comi té van de LWF aangenomen resolu tie wórdt voortdurende steun aan de verwerping van de apartheidspo litiek beloofd. De LWF is ook van plan druk te blijven oefenen op de blanke lutherse kerken, samen te gaan met de zwarte zusterkerken. 'Men is nu eenmaal geen kerklid op grond van ras, huidskleur, nationa liteit of culturele achtergrond, maar op grond van Gods soevereine keus. Wat zich daartegen verzet, verzet zich tegen God', aldus de LWF. 'Wij menen dat een politiek systeem alleen kan worden aan vaard. inzoverre het de wil van God en zijn bedoelingen niet in de weg staat.' Van een onzer verslaggevers HARDERWIJK Overal in de wereld wordt er mee geëxperimenteerd: kleine groepen van chris tenen, noem ze huisgemeenten, basisgroepen, bijbelstudiekringen, gemeentekringen, beweeglijke kleine groepen, waar de gemeenschap der heiligen praktisch wordt beoefend. 'Nu horen wij het ook eens van een ander'. Dit is mijn gedachte nu Julio Castro ons de spiegel over onze democratie voorhoudt. Als voorbeelden van wat we allemaal slikken noemt hij de miljarden voor de vervanging van de Star- fighter, de NAVO en het huurbeleid. Wat de F16-miljarden betreft is het mij opgevallen, dat onze regering na de goedkeuring door het parle ment van deze overbodige aanko pen met allerlei noodkreten over begrotingstekorten is gekomen. De NAVO toont zich nu bezorgd over de democratie in Portugal, over het ontbreken van democratie in Span je en nu in Portugal vroeger is men zelden of nooit bezorgd ge weest. Amsterdam D. Veenstra Dzn. Amro-bank Na de boycot van Outspan. reizen naar Zuid-Afrika en emigratie, nu weer boycot van de Amro-bank. Onder het mom zo de Bantoes te helpen, maakt men ze werkloos als er in Zuid-Afrika niet meer geïn vesteerd wordt. Ik hoop, dat in Nederland nog mensen met gezond verstand zijn. Gelukkig hebben de andere oproepen tot boycot tot niets geleld. Heemstede P. W. de Koning Iemand, die daar uitgesproken ideeën over heeft, is zendeling Teo van der Weele. Twaalf jaar heeft hij voor de Christian and Missio nary Alliance (CAMA) gewerkt in het noordoosten van Thailand. Drie maanden geleden keerde hij naar Nederland terug om de leiding van 'Kruistochten', de organisatie van Anne van der Bijl, die zich richt op hulp aan christenen in communis tische landen, te versterken. 'In Thailand heb ik geleerd, dat de gelovigen er niet zijn om de struc tuur van de gemeente in stand te houden, maar dat het omgekeerd is. De structuur moet dienen, niet heersen. Dat betekent, dat de structuur zich steeds moet aanpas sen aan de omstandigheden'. In het gebied, waar de CAMA werkt, in Noordoost-Thailand, niet ver van de grens met Laos. zijn twintig christengemeenten ont staan. Kleine, zwakke groepen in een geheel plattelandsgebied. Van der Weele: Wij wisten, wat er in China gebeurd is en wat er in Laos aan de gang was. Daarom zijn we al acht jaar geleden met onze Thaise vrienden door gaan praten: wat zouden jullie doen. als de com munisten komen. pen. Er zijn geen algemene regels voor te geven. In Groningen zal het heel anders moeten dan in Lim burg. Bang Verspreiding Naar aanleiding van het stukje 'Vrije tijd' van dr. Okke Jager zou ik graaf vernemen, hoe dr. J. de bijbelgedeelten interpreteert, die m.i. juist het tegengestelde vermel den van 'vakantie', bv. Jes 53. Matth. 17:17. Luc. 12:49-52 en 9:58, en dan de dagen vlak voor Pasen! Heeft Christus, die volgens dr. J. 'altijd' gewerkt heeft op een manier alsof Hij vakantie had', dat alles als vakantiewerk gedaan of ondergaan? En voor ónze vakantie genietingen I Leiderdorp A. Wissel De reactie was direct: verspreiden. Wij laten de gemeenten uit elkaar vallen tot cellen van drie of vier gezinnen. De mensen in zo'n groep proberen dan elke dag contact met elkaar te houden, elkaar te bemoe digen en als het kan samen te bidden en de bijbel te lezen. Verder waren de Thaise christenen bang voor eike vorm van kerkelijke hiërarchie, omdat juist die vaak een invalshoek is voor ideologische infiltratie. Alle nadruk dus op de plaatselijke gemeente en als er een bovengemeentelljke autoriteit moet zijn. dan alleen vrijwillig. Dat systeem wordt nu al in praktijk gebracht. Een ander punt: iedere leider (voorganger, ouderling) maakt een opvolger klaar, die als het moet direct in zijn plaats kan treden. Een les uit Oost-Europa: agressieve christenen houden het het beste vol. Juist de bange en schuwe gelo vigen hebben het bijzonder zwaar, als zij in gevangenschap raken. Blijf fel bezig in evangelisatie en dergelijke. En wat heel belangrijk is: wacht niet met cellenbouw tot de boel met geweld uit elkaar gegooid wordt. Dan is het te laat. Ze gingen er in Thailand dan ook direct mee aan de slag. Kleine informele groe pen. soms maar van twee of drie mensen, gingen aan huis bidston den houden met bijbelstudie, onge organiseerd. ongestructureerd. Ze kwamen zo maar eens bij elkaar op onregelmatige tijden, net als het uitkwam en praatten wat. De gelo vigen deden het zelf, meestal zon der ouderlingen. Teo van der Weele warmte, de aandacht voor de enke ling, het dienend bezig zijn trok buren, bekenden, familie aan. Een ander gevolg was, dat er onder de gelovigen een grote behoefte kwam aan meer en betere bijbel kennis. Er kwam een speciaal pro gram, waarin de bijbelschool naar de mensen toekwam, in plaats van omgekeerd. Een opleiding, die be stemd was voor mensen, die al actief in het evengelie staan en hun training kregen in hun ge meente zelf. De leraar reist de ge meenten af. Er was daarnaast ook een vierjarige bijbelschool. maar van- de afgestu deerden daar is maar tien procent echt in het ambt gekomen. Eigen lijk ook niet zo vreemd: het waren jongelui, die nog niet bewezen had den, dat zij een roeping in het evangelie hadden. De baptisten in Indonesië hebben op het ogenblik zelfs hun bijbelschool gesloten en al hun studenten naar huis ge stuurd voor een soortgelijk oplei dingsprogram, als in Thailand. En dankzij de sterke onderbouw kregen de gemeenten ook een goe de top. Een op de drie gemeenten heeft nu een voorganger met ten minste vier jaar opleiding. Salaris krijgt hij niet, hoogstens een on kostenvergoeding. Waarom zou hij ook? Hij is boer met de boeren. IN DE STORM 'Ja, vruuger, da was wa. Dan A~1 men er preekpaters, van die mil narissen en die begossen dan uf pakken, noe, dan bleef er niet} van een mens over. Dan kwa|ie< hel en verdoemenis erbij en. ging 't de hele preek door en aèl i eind ging de hemel op een c kierke open. Ons Sjo is 'r toenr i. van geworden. Ge, weet toch P 1 ons Sjo, de suster van ons Pa. pej ge kent 'r wel. ze zit 's avondsi 's buitene, zomaar een toteb#r Ach. da was wa, ja, ons Sjo, dpa er toen gek van geworden vaii ee pater Jongbloed en er was er pie een maar die weet ik niet ir En dan de hostie, a'ge daar} 111 ogenblik ook maar met de tan) op dorst komen! Want dat was""— Heer. En wat er allemaal verb» was! Maar ja, tegenwoordig jjll! geen zonde meer. Biechten doe niet meer en ze laten de bloot in de tuin lopen. Er is z geen zonde meer. Noe, ik hel I tegen ons Pa gezegd, ik weet, meer wat ik geleuven mot. Z#Cï chen oe uit met 't geloof.' En zfter ze daar in onze kleine kamer iifoer stille dorp. Een gevlucht mens.ited mens in grote verwarring. Dijn niet meer uitkomt. Ik probeer of daar egens in te vallen, pt een kleine vaag, om te proberéjuk het eigenlijke er misschien nat komt. Maar dat blijft uit. Al#en uiterlijk zo ineenstort blijkt erfkle: weinig meer over te blijven, [hd persoonlijke, doordachte beprfPei verbondenheid komt niet aanzei licht. Hoe zal een mens de ui er uit de verwarring vinden alspoul vroeger alleen maar zekerheid {fe gepraat is in wat anderen tre zocht en voor hem uitgedacht |P ben?' Er gaat een storm dooi® e hout en wat geen wortel |v0° dreigt om te waaien. Hoog giel orkaan in de kruinen en alleen111 sterken blijven staan en verlj.wc hoogstens het dode hout. Er verbijsterends in dit nood we# 1 iets ontroerends in het vlu£en met heftig wapperend haar. |°er( Schepper. Geest, bezoek uw pha En laat ons niet alleen. P h Ims )n a to 'ge tel! jh-c !do< NED. HERV. KERK Beroepen te Nootdorp: H. J. kand. te Groningen. feni Afscheid (24 aug) van AssendeL e van Zwieten de Blom wegensln' tot stud. pred. te Bochum (Lg,, faalse landskerk)van Oud-A eer R. H. Kieskamp, ber. te Leea|eve van Voorburg: C. den Engelse^, te Abbenbroek; Van Hoogvlief C. A. ter Linden, ber. te Oegst^_ Intrede te Nieuwkoop: J. Bronsgeest uit Den Helder; muiden-Zuid: R. G. J. Timmef Den Helder: te Zierikzee:, VI Maar ik heb vroeger, toen ik actief was in Youth for Christ, gemerkt, dat veel dominees en kerkeraden bang zijn voor celvorming in de gemeente. Men kan dan niet meer controleren, wat zich afspeelt. Waarom toch? Ik ben sterk bepaald bij de ge schiedenis van de zonen van Eli. Hofni en Pinehas. Zij minachten de offers, die de mensen aan God brachten, en trapten God daarmee op het hart. Het is zo belangrijk, dat wij integer en juist omgaan met de offers aan God. Het gaat mij daarbij niet in de eerste plaats om het geld (de efficiënte beste ding daarvan is overigens ook be langrijk!), maar vooral om de be reidheid, zich persoonlijk voor de Heer in te zetten. Paulus schrijft ergens: 'Zij gaven zich eerst aan de Heer, en toen aan ons'. Wie zich beschikbaar stelt, brengt een offer. Wat doen de lei ders met dat offer? Volstaan wij met zijn geld? Of geven wij hem de gelegenheid, zich in te zetten in celvorming? Wat is het erg, dat in vele gemeen ten de dominees steen en been moeten klagen: ik krijg de mensen niet meer in beweging. Er is een ommekeer nodig, zodat de mensen weer leren vanaf het grondvlak ge meente van Christus te zijn. Teo van der Weele spreekt za terdag op de landelijke Reveildag, die het Interkerkelijk Reveil (post bus 24, Baarn) in de Fonteinkerk, Robert Kochstraat in Amersfoort houdt en die om tien uur begint. Deze dag is speciaal aan deze chris telijke celvorming gewijd. Andere sprekers op deze dag zijn de gere formeerde Bussumse predikant R. Strijker en Herman Goudswaard. Schaap uit Marknesse. Bevestiging -te Ede (28 aug pred. voor bijz. werkz. (adj, I- geref. soc. academie): A. R< uit Wezep. Overleden: W. H. Kelder (73), °n pred. te Ede. Stond In Elletf H dijk, Breskens, Middelburg, Haiv en Utrecht. L n te GEREF. KERKEN ;erci llaa; Aangenomen het beroep vaUft evangelische broedergemeente .J name als missionair pred. vo m hindoestaanse zending (standtfïie Paramaribo): H. Gilhuis te 1. 1 maribo. jndi Afscheid van Appingedam: F Wieren, ber. te Zuidlaren; va#1»® re: G. P. Wijnbeek, ber. te Ttaat huizen; van Doorn: A. Griji ve ber. te Rotterdam-Zuid. ou Intrede te Ruinerwold: K. Eyteur boom uit Minnertsga: te Drailler G. Oppedijk uit Voorthuizetling Schiedam J. Nieuwsma uit B»ct-< ten; te Kampen (stud, praal t tevens kleine wijkgem.): drs. lbevt ber uit Rijswijk (ZH) te Gn. kand. H. van Andel uit A'dann de Overleden: J. Wagenaar (73levai pred. te 't Harde. Stond in \M in stad en in Zwammerdam. agen |n di GEREF. KERKEN (VRIJG. B{^'. Intrede te Emmeloord: Schaeffer uit Deventer; CHR. GEREF. KERKEN Nederland Jen Mui twet zijr dat 26 augustus: Afscheid van schoten: P. den Butter ber. fn ronto (Canada). ir 27 augustus: Intrede te f„a1., drecht: H. Wubs uit HengeloJJ hen BAPTISTENGEMEENTEN breic Issen Afscheid van Rotterdam-CexJen i G. Vegter, ber. te Deventer, eve Intrede te Sittard-Heerlen a 14 in in tijdelijke dienst: H. Horn4en Heerlen. flkin s acl L Evangelisatie Wat bleek toen? Dat wat uit de nood geboren was. de beste vorm van evangelisatie bleek te zijn. De Wat kunnen we daar nu van leren voor de sitlatie hier in Nederland? Van der Weele: het gevaar is altijd levensgroot, dat de structuur zich zelf overleeft. Op een gegeven mo ment is de originele bedoeling weg. maar de structuur moet toch in stand gehouden worden en de men sen worden daaraan ondergeschikt gemaakt. Dat is het eind van de evangelisatie, want alle energie wordt dan naar binnen gericht. Geen wonder, dat het zo moeilijk is om mensen te vinden, die ouder ling of diaken willen worden. De paar die je nog hebt, moeten al hun tijd en energie besteden aan rapporten, vergaderingen en komen aan zielszorg vaak niet meer toe. Wat wij vandaag nodig hebben zijn kleine sterke geloofsgemeenschap- MAINZ Een Westduitse leraar heeft op de zolder van een dorpspK in het noorden van Hessen een 'uitermate fraaie' Gutenbergbijbel gevW Gutenberg, de mogelijke uitvinder van de boekdrukkunst, heeft tusseÜr i en 1460 honderdtachtig bijbels gedrukt. Daarvan zijn er nog 47 bekQr^- velen van deze 47 verkeren in slechte staat. Een goed exemplaar is lrV* York te koop voor acht en een half miljoen gulden. Het exemplaar, dat nu in de Lutherse pastorie van het dorp Immenfc is gevonden, is een eerste deel (Genesis-Psalmen). Dr. Helmut Pres4JK*\ directeur van het Gutenbergmuseum in Mainz, die de vondst bekend te, zei: 'Zoiets vindt men maar één keer in de honderd jaar'. Demn krijgt een plaats in het museum. oe ta

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2