Een leven in dienst van verzoening Klapwijk, Sölle, Wiersinga en het lijden Kerkgang in Oudemirdum, of: Zwart zijn de meisjes van Batavia /liaihsl Vandaag Onze adressen /Ilieu we boekt TROUW/KWARTET ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1975 KERK door dr. Ger van Roon Het lijkt onbegonnen werk de talrijke aktiviteiten van Friedrich Siegmund-Schultze (18851969) op één noemer te willen bren gen. Hij heeft immers in zijn leven veel kunnen doen. Zo is hij op sociaal gebied een pionier geweest, heeft zijn hele leven voor, de vrede geijverd en was één van de 'founding fathers' van de oecu menische beweging. Toch mag het streven naar verzoening een van de diepste motieven vor zijn handelen worden genoemd: een verzoening tussen klassen en tussen volken. In 1609 was de jonge theoloog Siegmund-Schultze door de ge meente van de Friedenskirche In Potsdam beroepen. Tot deze ge meente behoorde ook het keizerlijk hof. De jonge predikant woonde in een grote pastorie bij een schitte rend park. Met zo'n voornaam en invloedrijk gehoor leken alle voor waarden voor een grote kerkelijke carrière vervuld. Maar het liep heel anders. Onder invloed van de Engelse settlement- bewoging waarmee hij had kennis gemaakt. verhuisde Siegmund- Schultze in 1911 met zijn gezin en een paar studenten naar Berlijn- Oost. Hier ging hij in één van de armste wijken van Berlijn kerkelijk opbouwwerk doen. Zo zouden we het tenminste nu noemen. Toen was het nog vóór de eerste wereld oorlog en de evangelische kerk was staatskerk en in het bestaande sociale en politieke bestel hecht verankerd. In zo'n situatie was een dergelijke daad op zijn minst een sensatie. Het was «chter meer dan dat. i Demonstratie Het was een demonstratie van soli dariteit met een groep, die door de kerk was vergeten. Begrijpelijk wa ren daarom de arbeiders van de kerk vervreemd. Niet de arbeiders, aldus Siegmund-Schultze. maar de kerk had hier schuld. Zij moesten veranderen en dan niet om de ar beiders terug te winnen, maar om tussen de arbeiders te leven en werken. Zolang zich als gevolg van de slechte economische verhoudin gen klassen vormden, zou er klas senstrijd bestaan. De kerk kon niet langer neutraal blijven en diende schuld te bekennen en positie te kiezen. 'Het is een feit', hield Siegmund- Schultze de deelnemers aan een evangelisch-sociaal congres voor, 'dat deze mensonwaardige toestan den onder de industriearbeiders be stonden. toen wij tot de regerende groep hoorden'. Siegmund-Schultze en de zijnen begrepen, dat de enige theorie die hen hier van dienst kon zijn, die van de praktjk was en verdiepten zich in de levenssituatie van de arbeiders en Ln de geschie denis van de arbeidersbeweging. Zo ontstond de Soziale Arbeitsge- meinschaft Berlin-Ost (SAG), die tot 1933 heeft bestaan. Vanuit de gedachte van de solidariteit en de sociale diakonie werd een groot aantal activiteiten opgezet, die mo del stonden voor soortgelijke initi atieven elders. Minstens even be langrijk \yas, dat de arbeiders Sig- mund-Schultze en zijn medewer kers accepteerden, 't Overtuigendste bewijs hiervan was. dat dezen vijf tig tot zeventig percent van de deelnemers vormden aan de ver schillende activiteiten, die van jeugdklubstot bejaardenhulp reikten. Maar Siegmund-Schultze ging nog op een ander gebied tegen de stroom in In 1908 had hij met een aantal collega's Engeland bezocht. Daaruit had zich iels als een oecu menisch contact ontwikkeld. Toen in 1914 de eerste wereldoorlog uit brak en veel christenen van harte meededen in het koor van de nati onalisten, riep Siegmund-Schultze met enkele anderen ln Konstanz een conferentie van christenen uit verschillende landen bijeen. Zij wilden nagaan, wat de kerken als een christelijke internationale te gen de oorlog konden doen. Het dlrekte effect was vanwege het geringe aantal geïnteresseerden ge ring. Het waren kleine groepen die met elkaar ln Contact probeerden te blijven. Toch werd zo de basis gelegd voor organisaties als de We reldbond voor internationale vriendschap door de kerken', en de 'Internationale verzoeningsbond'. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25, Groningen. Tel 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Siegmund-Schutlze en de zijnen werden met begrepen. Integendeel, hij werd bijna géfusileerd. Hij had zich het lot van krijgsgevangenen en andere buitenlanders aangetrok ken en dat wekte argwaan. Hij werd gearresteerd en als verrader ter dood veroordeeld. Eed brief van de keizer redde hem op het laatste moment het leven. Ervaringen als deze werden door Siegmund- Schultze in een na de tweede we reldoorlog verschenen boek 'Uber- windung des Hasses' verwerkt. Oecumene Siegmund-Schultze behoorde ook tot de 'vaders' van de oecumenische beweging. Kort na de eerste wereld oorlog kreeg hij een uitnodiging om in Zweden te komen spreken. Daar maakte hij kennis met aarts bisschop Söderblom. Er ontwikkelde zich een hechte vriendschap en Siegmund-Schultze steunde Söder blom bij diens initiatieven op het terrein van de oecumene. Een door Siegmund-Schultze uitge geven tijdschrift 'Die Eiche'. werd een schakel voor internationale kerkelijke contacten en een belang rijke informatiebron over de situ atie van de kerken in de diverse landen. In dit orgaan werden ook bijdragen tot een theologie van de oecumene opgenomen. Siegmund- Schultze reisde veel en hield in verscheidene landen voordrachten over de oecumenische beweging. Hij was het die Bonhoeffer voor de oecumene wist te interesseren. Friedrich Sigmund-Schultze door dr. C. Rijnsdorp Over het lijden is natuurlijk altijd nagedacht. Het boek Job is er vol van en bij de Prediker heeft het een accent van wereldsmart. Bij Paulus is het barensnood, in de Openbaring is het oordeel en straf en bij Boeddha in de ongewijde sfeer dus kan alleen door volkomen hartstochtsloosheid het lijden worden overwonnen. Vluchtelingen Het was eigenlijk vanzelfsprekend, dat Siegmund-Schultze zich na 'het aan de macht komen van Hitier direct voor vervolgden ging inzet ten. Via de kanalen van de 'We reldbond bepleitte hij de oprich ting van een internationaal kerke lijk vluchtelingencomité, dat zich het lot van de zgn. niet-arische christenen zou aantrekken. Aanvankelijk speelde Nederland bij dit plan een belangrijke rol, zoals ik elders heb geschreven (Neder lands Protestantisme en Duitsland 1933-1941. Utrecht 1974. blz. 166 e.v.). Zelf werd Siegmund-Schultze in de zomer van 1933 voor de twee de maal door zijn landgenoten ge arresteerd. Vanwege zijn internati onale contacten werd hij vrijgela ten, mits hij Duitsland direct ver liet. Hij vestigde zich ln Zwitser land. Vandaaruit zette hij zijn werk voort en bleef zich ook voor vluch telingen inzetten. Sociaal werk Na de oorlog keerde Siegmund- Schultze weer naar Duitsland terug en was daar vooral op sociaal ge bied tot op hoge leeftijd actief. Dank zij zijn initiatief ontstonden diverse nieuwe organisaties en weer wist hij velen tot werkzaamheid te stimuleren. Het door hem in al die jaren bij eengebrachte materiaal dat in 1933 tijdelijk in Zweedse handen was overgegaan, wordt in het 'Oekume- nisches Archlv' in Soest (Westfa- len) bewaard. De beheerder van dit archief verdient dank voor de ver zorging van deze uitgave waarin in een groot aantal bijdragen aan dacht wordt gevraagd voor de vele facetten van de persoon en het werk van Siegmund-Schultze. Dr. Ger van Roon, docent eigen tijdse geschiedenis aan de Vrije G6W6ttiCjd Universiteit te Amsterdam, be- 3 spreekt Aktiver Friede. Gedenk schrift für Friedrich Siegmund- Schultze, herausgegeben von Her mann Delfs. Westfdlische Verlags- buchhandlung Mocker Jahn (Schriften des Oekumenischen Ar- chivs. Band VII). Soest. 375 blz., linnen 38,- DM. Wat onze tijd van alle vorige perio den onderscheidt, is niet zozeer het afweten van het lijden, min of meer in het algemeen, als ver schijnsel dus, als probleem. In plaats van de algemeenheid is ons vandaag vooral de alomtegenwoor digheid van het lijden bewust. Het is Universeel en gedocumenteerd, vooral via het beeld. Beelden uit de beide wereldoorlogen, inclusief de concentratiekampen, beelden van natuurrampen, hongersnoden, ver woesting en geweld, verwachting van onafwendbaar komend lijden, het is alles onze dagelijkse kijkkost geworden. Het antwoord van het existentialis me uit de jaren vijftig het lpven is absurd: laten we een persoonlij ke oplossing zoeken in een zelfop gelegde. morele taak voldoet niet meer. De noodzakelijkheid van een nieuwe DOORDENKING van het lijden dringt zich op. Wil men in de theologie Dorothee Sölle en Her man Wiersinga recht doen. dan moet men hun nageven dat zij in dit opzicht hun tijd begrijpen en ten overstaan van die overmachtige aanwezigheid van het universele lijden niet als abstractie, maar als gedocumenteerde werkelijkheid naar een nieuwe oriëntering en een nieuwe praktijk zoeken. Men hoeft het met geen van beiden eens te zijn. om dit aspect de voorkeur te geven boven blote herhaling van de oude antwoorden. Bestaande antwoorden, zo ze juist zijn, vragen niet om herhaling, maar om her ontdekking en om nieuwe ontslui ting. Is de plaats die men traditioneel aan het lijden toekent, legitiem (d.i.: gewettigd)? Die vraag inspi- seert Sölle en Wiersinga. elk op1* eigen wijze. Ze inspireerde ook'dr. C. Klapwijk (geb. 1925). Dr. Klap wijk is predikant te Eindhoven. Hij studeerde aanvankelijk psychologie. en daarna theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. In 1973 promoveerde hij op het proefschrift Sociaal masochisme en christelijk ethos. Bij de Uitgeversmij. Kok te Kam pen is nu een boekje van 116 blz. verschenen, dat over hetzelfde on derwerp gaat maar voor een brede re kring van lezers is bestemd. De hoofdtitel is nu geworden Vreugde en Lijden, met als ondertitel: 'So ciaal-masochistische trekken in het christendom.' Wat is dus het geval? Er is ver nieuwde aandacht voor het lijden van de mens Jezus. Heeft men dit tot nu toe wel juist verstaan (Wiersinga); heeft men dit lijden tot dusver wel 'recht betracht', dat wil zeggen er de juiste politieke consequenties uit getrokken (Sölle)? Klapwijks aandacht richt zich niet zozeer op Jezus of op Christus, maar op de kerk, ruimer nog: het christendom. Zijn vraag luidt: heeft het christendom het lijden niet misvormd? Masochisme .Masochisme als term en als ver schijnsel mag als bekend worden. verondersteld. Het ontleent zijn naam aan Leopold von Sacher-Ma- soch (1836-1895). Hij schreef ro mans, waarin de man zich vrijwillig laat onderwerpen en behandelen als de slaaf .van zijn vrouwelijke partner en daarin lustbeleving ge niet. Men kan het masochisme in die engere, specifiek sexuele zin op vatten, maar het ook een ruimere betekenis geven als lustbeleving aan lijden in het algemeen. Nu heeft een leerling van Siegmund Ik heb ontdektm De Prediker is een van de scl vers uit de bijbel die de blijft boeien. Dat is niet vre< althans voor wat onze tijd bet Hij is geen man van de paslm antwoorden. Af en toe maakt hi indruk dat dat soort waanwijs 't juist is waarmee hij het ma rj heeft. Hij is op zoek en dat spi ons toe, daarin bevinden we naast hem. Hij heeft het over (e: sluitrede, dde hij zoekt, een i ni bewijs voor de zinvolheid vai ,e, werkelijkheid, waarin de ene clusie logisch uit de andere ^ae waar. om zo te zeggen, geen s meer tussen te brij gen is. En v mee je dan de verwarrende w te lijf kunt en de raadselen 'h gevaarlijke dreiging kunt ot ts, men. Maar hij heeft die sluit kj nog steeds niet gevonden. w noemt mar één geval om ons d - gend te overtuigen: ik vond ne vrouw die een valstrik is. Dat 'er einde voor hem. Dan hoeft, o cc te zeggen, niets meer. Een v v als een valstrik. Een giroter ii lijke tegenstrijdigheid is niet baar. Als dat het beeld va: werkelijkheid is, dan is 't ook wonder dat de sluitrede zoek I j mag God loven, en je moet v een goed blaadje bij Hem staa J je daaraan ontkomen. Toch. eiK is altijd het fascinerende va Prediker, is zoiets niet 't la woord. Ook een dergelijke neersmijtende ervaring is nie if pasklare antwoord. Ik heb on dat God de mensen recht gen heeft. De werkelijkheid mag e zo deprimerend uitzien, daarte ver staat een ontdekking vai enorm gewicht. God heeft de sen recht gemaabt.Wat krofie komt niet van Hem. Waardoor een ongeluk zoekt naar een sojn, dat is iets waar Hij hbg; staat. Daarom moet je missjtie toch bij Hem beginnen en is andere zoeken, zoiets als het z^we van bedenkselen. 't Zou waar nen zijn. En hoe dan? Dat iiten vol erl door A. J. Kiel Oudemirdum is een uitnemen de vakantieplaats, je hebt er een warme bakker en confessionele prediking. Van dit laatste heb ik mij overtuigd op zondagoch tend 27 juli en bij die gelegen heid kon ik tevens vaststellen dat Friese hervormden bijzon der zuinig met papier omsprin gen. Bij de ingang van de kerk stond een man, een mannenbroeder mag ik wel zeggen, met een stapel sten- citer Hij was daar weinig vrijgevig mee. Vóór me liep een dame die argeloos haar hand uitstak voor zo'n papier, maar de dorpelwachter schudde van nee. U heeft het lied boek bij u, sprak hij. Dit viel niet te ontkennen, voor iedereen zicht baar hield mevrouw in haar andere hand het boek met de bekende oranje-rode omslag geklemd. Ze aarzelde nog even. maar toen ze te horen kreeg dat ze kon doorlopen, deed ze dat gehoorzaam. Een man achter haar liet het liedboek ver voeren door een meegebracht jon getje. Ook hij poogde een stencil te bemachtigen, doch een veelbeteke nende hoofdknik in de richting van de knaap deed deze kerkganger be schaamd en zonder stencil verder gaan. Ik prees mij gelukkig dat ik het liedboek niet meegesjouwd had. want ik was Inmiddels wel nieuws gierig naar wat dat streng beheerde stencil behelzen zou. Een voordelige zomeraanbieding voor niet-iled- boekbezltters, met een warm woord van aanbeveling van Frits Mehr- tens? Een oproep, liedboek-meene- mers te boycotten en straks bij 't begin van de preek geen pepermunt te geven? Een liturgie zou 't in elk geval niet zijn. want die had ieder een natuurlijk gekregen. De oogst viel ln zoverre tegen dat het papier, dat ik na een fouille rende oiik van de ultdeler ontving, alleen maar teksten van psalmen en gezangen bevatte. Een vriende lijke handreiking dus voor hen die zonder liedboek waren. De grote hoeveelheid liederen trof me. Fries land zingt niet. Nu. vergeet het maar. dacht ik bedreir-ie'1 met al die uitgetikte versjes voor me. Maar alvorens de dienst te beginnen. kan worden, maar wanneer diake nen vóór de dienst der offeranden hun handen gaan staan inwrijven Dr. C. Klapwijk met talc, krijg je zo'n sportcentrum achtige indruk. Maar g<?ed, in Oudemirdum bedroog de schijn en sloegen laffe doorgeef zakjes de door de zwarte handschoenen ge wekte hoop op authentiek hengelen de bodem to. ander verhaal. Dat,echter nier verteld mag blijVen. (Prediker rt 29). dei t sa*- Hervormde kerk te Oudemirdum vroeg dominee W J. Kolkert (zijn naam stond op een bord bij het hek van het rondom de kerk gele gen kerkhof; zeer attent, want meestal moet je in den vreemde maar raden welk persoon je toe spreekt) ons de stencils niet mee te nemen, omdat de liederen voor de volgende zondag er ook op stonden. Ik overwoog dat deze prijzenswaar dige effciency geen zin had als de '.omende zondag een andere predi kant zou voorgaan. Immers, dan had dominee Kolkert een en ander maal de hem vervangende collega zenuwachtig moeten opbellen, of- tie nou alsjeblieft op tijd met zijn liederenkeus voor de draad kwam ten gerieve van de stencilmachine, en dan zou de zuinigheid de wijs heid bedriegen, nademaal de PTT niets voor niets doet. De zaak hield mij in hoge mate bezig en ik was pas gerust toen halverwege de week het bord aan het kerkhofhek een nieuw optreden van dominee Kol kert aankondigde Overigens zou ik de Oudennrdumse hervormden wil len aanraden hun spaarzaamheid ten opzichte van papier niet te ver te drijven. Die bewuste zondagmor gen kon maar eer. deel van de gelovige schare de laatste regel van het slotlied meezingen, omdat deze net niet meer op het volgestouwde stencil terecht kon. Zo kreeg de gemeentezang een wegstervend ef fect, hetgeen niet geheel in over eenstemming was met de tekst die ook d stencilhouders geacht wer den op de lippen te nemen. Grote vreugde werd mijn deel toen ik bemerkte dat de diakenen hun rondgang gingen doen met zwarte handschoenen aan. Ik zonk ter stond weg in een zee van jeugdsen timent. Jaren her bekleedde mijn vader het diakenambt en ten gevolge daarvan lagen zondagsmorgen op het pluchen tafelkleed niet alleen het kerkgeld en de pepermunten klaar, maar ook een paar zwart- garen handschoenen (een beetje uit de buurt, van de pepermunten, want die gaven zo af op het zwart). Later, in de kerk. wachtte je ge spannen op het bijna onmerkbaar knipoogje van Je vader als hij Jou de zak aan de licht-zwiepende hen gelstok voorhield Op dit punt gekomen schrok ik wakker om bedroefd te constateren dat in Oudemirdum doorgeefzakjes worden gebruikt. Wat was dat nu? Die zwarte handschoenen dienen om de lange hengelstok gemakke lijk door de vingers te kunnen la ten glijden. Een effect dat welis waar ook met talcpoeder bereikt Na de preek (een goeie, vrome con fessionele preek, naar me voor kwam, een woord van hartelijke ernst) las dominee Kolkert een soort ran zelfbedachte geloofsbelij denis voor (zonder de naam van de bedenker te noemen) en daarna verzocht hij ons buiten liedboek en stencil om. aan te heffen: Glorie, glorie, halleluja!'. hetgeen de ge meente vlot bleek te kunnen zin gen op de wijs van: Zwart zijn de meisjes van Batavia, (dat wil zeg gen, op die woorden kende ik de wijs). Het orgel zweeg bij deze vlotte lofuitbarsting. Ik vroeg na afloop de organist om de reden hiervan; zijn spel was niet direct van dien aard dat ik hem ervan verdacht uit kerkmuzlkale overwe gingen de toetsen niet aan te raken bij deze tune. Hij vertelde dat de dominee voor dit geval zang zonder orgel verkoos, maar hij kon niet verklaren, waarom. Dominee Kolkert zelf is eigenlijk de oorzaak dat ik zo uitvoerig over mijn kerkse bevindingen in Oude mirdum bericht. Hij sprak op een gegeven moment de vakantiegasten in de kerk afzonderlijk toe. Mis schien. zei hij. gingen bepaalde dingen anders dan we in onze ei gen kerk gewend waren, misschien hadden we 't een of ander een beetje antiek gevonden maar Iets in die trant was het. Welnu, deze opmerking braéht mij ertoe mijn ervaringen in de hervormde kerk van Oudemirdum op papier te zetten. De aandachtige lezer heeft uit het voorgaande kunnen vast stellen dat ik a zeer gesticht was; b. het ge-glorie na een onbenoemd Credo vreeemd vond, en c. van mening ben dat of de zwarte hand schoenen verdwijnen moeten of de hengelstokken in ere hersteld (en met hen het zwarte colbert, broe ders!). Uit een soort compleetheidsdrang meld ik nog dat we de kerk traag verlieten: een zijdeur kon niet open omdat de orgelstemmers een bos sleutels hadden meegenomen. En tenslotte: het stencil heb ik netjes achtergelaten, het zal aan mij niet liggen als de versobering der Ouóemirdumse hervormden geen vruchten afwerpt. Freud, de psycho-analyticus Theo- dor Reik, een studie geschreven over het masochisme in de heden daagse mens. Daarin behandelt hij ook het christendom, dat hij vrij wel gelijk stelt aan een nobele vorm van masochisme. Reik spreekt dan van sociaal-masochisme, omdat hier de grens van het particuliere masochisme is overschreden tot een houding van dezen aard bij ge meenschappen van mensen. De bedoeling van dr. Klapwijk, zo wel in zijn dissertatie als in dit meer populaire boekje (het kost ƒ12.50), is om masochisme en christendom met elkaar te vergelij ken. Theodor Reik wilde tot bron en wortel van het christendom doorstoten. Dit bracht hem ertoe het leven en de boodschap van Christus zélf als sociaal masochis tisch te beschrijven. Volgens dr. Klapwijk is het bijbels- christelijk geloof niet sociaal-maso chistisch in de zin van Reiks kri tiek. Wèl lezen we bij Paulus van diens 'welbehagen in noden en ver drukkingen'; we weten van de kroon van het martelaarschap. Er zijn ongetwijfeld uitspraken en trekken die to de richting van het masochisme lijken te wijzen. Bij Jezus zelf is dit uitgesloten, zie Gethsemane. De masochistische houding kan gemakkelijk in de praktijk van de christenen binnen dringen,'omdat deze houding in de christelijke leer aanknopingspunten vindt en vanouds gevonden heeft, van de pilaarheilige of kluizenaar af tot Thomas k Kempis en latere geestverwanten toe. Welbehagen De boodschap van Klapwijks boekje komt neer op de verlegging van het accent van het lijden naar de vreugde. Vandaar dat to de titel het woord 'vreugde' voorop wordt ge steld. Niet behandeld is de preala bele (voorafgaande) vraag, de zo belangrijke vraag, of de psychologie bevoegd is het laatste woord te spreken over de theologie. Zowel Sölle, Wierstoga als Klapwijk leveren een bijdrage tot een nieuwe doordenking van het lijden. Klap wijk zegt: men mag er zich niet door laten infecteren, maar moet het in geloof overwinnen tot vreug de. Ik moet ineens denken aan een vers van de Rotterdamse boekhan delaar-dichter Willem Messchert (1790-1844). beginnend aldus: 'Be nijdbaar wien het mag gebeuren. Met stillen weemoed in het hart. Om onverdiende ramp te treuren. Met door geen schuld verzwaarde smart.' Een mooi staaltje van ro mantisch masochisme. de eve NED. HERV. KERK Beroepen te Wijk bij Heusde H. Vlijm te IJsselmuiden; te kum: A. A. Bos te Vlaardinger Aangenomen de benoeming u raar g.o. aan de chr. ped. aca ]t Comemius te Zwolle: dirs. A. 1 j. te De Bidt. GEREF. KERKEN Beroepen te KolummerpompP Wljbenga te Brentford (C GEREF. GEMEENTEN I Beroepen te Zwijndrecht: J. K te Barneveld f- BAPTISTENTEMEENTEN f Intrede, 17 augustus, te '-Gij hage: ds. O. H. de Vriet Utrecht. f Science fiction's van Keith Li A. E. van Vogt en Fritz 1 Uitg. Meulenhoff te Amsterda Van Keith Laumer bundelde liet lenhoff vijf korte en één tod verhaal: 'Duizend jaar schen ie 1 (346 blz. ƒ10,50). Het werlèrd. Laumer is verbeeldingsrijk ei bill onderhoudend. Het titelverh over twee op de aarde ges rulmterelzlgers - is uitsteken* A. E. van Vogt verscheen een del, waarin zijn opgenomen zor.der tijd' en 'De mengm a (317 blz. ƒ10.50). Aardige vei l\ xosfi/C de voorgeschiedenis iiri ingewikkeld. Deze versies du uit de jaren vijftig, maar dat weer bewerkingen van verhal begin veertig. Ze hebben nog aan kracht ingeboet. In 'Zwaarden en duivelskuns^OJ blz. 8,50) toont de eveneens rikaanse sf-schrijver Fritz 1— twee opvallende kenmerken va V werk: een gedegen kennis va gie en een overtuigend sooi I mor. Dat zijn twee eigensclJ die je in de zogenaamde hen fantasie niet overal tege 'Zwaarden en duivelskunst' lEC eerste van zes avonturenverh lca( 'Breekbaar doelwit' van Dick cis (188 blz. ƒ13,90). Fran lal Engelse kampioen jockey, die na een ernstige val moest tóult naar een ander beroep. Hl vri; misdaadromans schrijven. A(>evr< bezien is dat een goede kejtatie weest. De boeken van F ra beid 'Breekbaar doelwit' behooi Didc zijn toppers - zijn aardig gi'ies ven en onderhoudend. igen he' Ho<* werkt het menselijke llc fsigi door dr. Bernard Stonehous* jrn< Het Spectrum te Utrecht. Prils f IQ <50 P6"3 Een kloek en met veel illui uitgevoerd boek over de m "=L,( de functies van zijn organ Lr?' hoofdzaken van de menselij Lt;!; logie worden voor een bre z® bliek op begrijpelijke wijze legd. Achterin het boek is e d:™ disch lexicon opgenomen bruikbaar dus als naslagwerï Kelly en 'Spenser en de *11 studente' van Robert B. Pari »n docent Engels is Parker goe< ia). in de Amerikaanse unive^ wereld. Zijn eersteling, die g[d ontvangen, speelt op de c u Ten slotte noemen we 'Eigei nl_l, ter' van K. R. Dwyer; een K1 nend verhaal waarin een Vi veteraan het moet opnemen een gefrustreerde moordenaa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2