)scar Jespers: leven in beelden ^eeft de Sowjet-Unie nog componisten] 'Een echt Belgisch opsignoorke met glimmende schoenen' uk ,rza de dood van Sjostakowitsj iUW/KWARTET ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1975 KUNST PS17/RH15 ior G. Kruis je enigszins op de hoogte bent met de kunst-'geschiedenis', is het een tamelijk eenvoudige zaak' woorden weèr te geven op welke punten de verschillende 'ismen' van elkaar afwijken. je echter een dergelijke èl te kke - indeling wilt maken in geval van kunstenaars die op drempel van meerdere stroman- stonden of die, hoewel min of aangeraakt dóór die stromin- zichzelf hieven, raak je onher- sldjik verstrikt in de 'geschiede - en doe je de 'kunst' tekort, geldt ook in hoge mate voor werk van de Belgische kunste- Oscar Jespers (1887-1970), dat mèt dat van een twintigtal ihouwers die bij hem gewerkt tot 31 augustus te zien is het Cultureel Centrum De ird. Boschstraat 22, Breda. Die oonsteiling wordt begeleid door catalogus met een inleiding dr. José Raming-Boyens, die in op het beeldhouwwerk van r Jespers promoveerde, itudie is een beknopte samen- ng van haar proefschrift. Een wrocht artikel, bijzonder inte nt voor beeldhouwers en tgeleerden, maar weinig ver erend voor de gemiddelde mu ibezoeker. En daarvoor moet zo'n inleiding toch bedoeld zijn, zeker omdat het een uittreksel betreft van een pu blicatie waarvan de mede-vakge leerden en museumfünctionardssen al eerder uitgebreid kennis hadden kunnen nemen. Maar telkens weer - al nemen g elukkig ook de uitzon- deringe toe - richten de 'ingewij den' zich hoofdzakelijk tot elkaar, maken ze er een hoogmoedig we tenschappelijk onder-onsje van. En daarmee is het publiek, voor wie - ik benadruk dat steeds - tentoon stellingen toch in de eerste plaats (moeten) worden gemaakt, niet ge diend. Je kunt de argeloze liefhebbers van de beeldhouwkunst, mensen die graag naar beelden kijken en daar, als het kan, ook wel eens wat (iets) meer van willen weten, bijvoor beeld niet zo maar plompverloren opzadelen met 'de theorieën van de Franse filosoof Alain (Système des Beaux-Arts, 1920 en Entretiens vchez le sculpteur, 1937) wiens uitspra ken dan ook nog eens onvertaald worden weergegeven. Oo kde rest van het betoog is zeker voor dit doel veel te vak matig 'in toenemende mate krijgt echter, sinds 1930 de ronding een plaats binnen de rechthoek, als vond er een gespannen zwellen plaats vanuit de kern van de steen'.... een tematiek die de na druk legt op een vitale existentie en die anta-dnteMefctueel is'. Schrijvers over kunst zouden zich wat meer, ongemerkt, tussen de be zoekers van tentoonstellingen moe ten mengen en naar hun opmer kingen moeten luisteren. Niet op de avond van de opehing, dan zijn er alleen genodigden, maar gewoon door-de-weeks. Ik hoorde hier deze, bij Jespers gehakte beeld 'De pottendraaier' (een vroege plastiek uit diens zoge heten kubistische periode): 'Als je goed kijkt' zei iemand, kennelijk enigszins opgelucht, 'kun je zien dat er een mens mee bedoeld wordt. Die herkenning gaf de kij ker blijkbaar enige steun bij zijn moeizame beschouwing. Maar nu het wonderlijke, en dat gebeurde later bij Hanneke Mols- Van Gool's prachtig bewerkte ab stracte eikenhouten en stenen vor men. Na een kortstondige eerste confrontatie: 'Wat een rare, hobbe lige dingen'. Maar eigenlijk al di rect daarna: 'Toch wel mooi, zoals ze daar staan'. Zo ging het Jespers door alles heen en in welke aangeduide periode dan ook, niet alléén om het zuiver visuele, maar vooral om de weerga ve van een innerlijk beeld, het van binnen naar buiten werken. En als je bij zijn oeuvre spreekt van 'mooi', bedoel je niet de schoonheid in estetisch opzicht alleen, maar vooral de uitingen van een diep menselijke bewogenheid. Want dat is voor mij de grootste kracht van Jespers' plastieken (én tekenin gen) het deel hebben aan het door iedereen, bewust of onbewust gewe ten gebeuren, dat leven heet. 't Zou te gemakkelijk zijn het over zicht van Oscar Jesper's werk in de grote benedenzaal te kenschetsen als een soort afspiegeling van de diverse kunststromingen van deze eeuw. Zeker, 't begint min of meer Inpressionistisch - geen wonder in die tijd, omstreeks 1910 met grote voorbeelden als Rodin en Wouters - maar toch is het al 'hoekerig', zijn tegelijkertijd de invloeden van het kubisme merkbaar. En dat bemerk je telkens weer, je wordt dan ook eigenlijk niet bepaald bij perioden, Je hebt veel meer het gevoel, dat het gebruikte materiaal nadrukke lijk de vormgeving bepaalde. Vakmanschap Jespers heeft de invloeden, die hem daarbij beroerden nooit proberen te camoufleren, hij bediende zich op een heel persoonlijke wijze van ve lerlei culturele verworvenheden en traditionele waarden. Zijn enorme vakmanschap was zo'n waarde en dat was een van de eerste zaken waarvan hij zijn studenten - hij gaf 'les aan verschillende instituten - doordrong. 'Op het atelier', zegt Theresia van der Pant, 'was het eerste wat hij ons meedeelde: Over kunst wordt hier voorlopig niet ge sproken. Oefen eerst uw handen, zodat zij later geen belemmering zijn voor datgene wat ge wilt uit drukken'^ Dat doet allemaal nogal ouderwets- degelijk aan en zal velen niet meer aanspreken. De actualiteit viert hoogtij, de vernieuwing houdt de kunst van vandaag bijna wurgend in haar greep. Het 'anders' zijn is nu een van de belangrijkste facet ten van de kunst geworden. Maar bij een juiste benadering kan een tentoonstelling, zoals deze veel verduidelijken. De (alleen maar) traditionalisten, om ze zo voor de duidelijkheid maar eens te noemen, kunnen er ontdek ken, dat ér een groot verschil be staat tussen een werkelijk bewogen zoeken naar nieuwe uitingsmoge lijkheden en een opgewonden expe- rimenteren. De (alleen maar) modernisten, zij die vandaag willen beginnen en alles van gisteren willen vergeten, zullen zien, dat het in feite onmo gelijk is zich te onttrekken aan de erfenis van duizenden jaren cul tuur. Je kunt weigeren die erfenis te aanvaarden, maar haar sporen kun Je toch noodt helemaal uitwis sen- Cultureel Centrum De Beyerd. Bre da: dagelijks van 10-17 uur, zonda gen van 14-17 uur. Ontdekking jr Jespers: 'Zittende vrouw', 1947, conté en krtft. Zoals ze daar staan... En dat is inderdaad van heel groot belang. Daardoor ontdekken velen in die laatste zalen beneden met volkomen non-figuratieve, niet na turalistische plastieken (van o a Frans Gast. Piet Killaars, Cor van Noorden. Hans Claesen) plotseling 'een soort schoonheid'. Niet de schoonheid waarop ze in eerste instantie uit waren, en waar mee dan meestal, de knappe imita tie van een natuurlijk gegeven wordt bedoeld. Nee, men ontdekt (zélf) het spel van vormen in de ruimte, zomaar vormen, het spel van het licht op die voripen en dan kan er plotseling een twijfel oprij zen aan die altijd gefetelde norm dat het 'ergens op moet lijken'. (Advertentie) UNIE BOEK TOP TIEN De tien meest gekochte boeken ln juli 1975 1. Warren Tute D-Day 29,50 (Van Holkema Si Warendorf) 2. Jaap Kramer/Theo Kam pa Nederland Waterkant 21,- (De Boer) 3. Rien Poortvliet De vossen hebben holen 24,30 (Van Holkema Warendorf) 4. Griekenland en Rome grondleggers van onze beschaving 45,- (Natipnal Geographic Society/ De Haan) 5. H. J. van Nljnatten-Doffegnles Duumkes grond 17,90 (Van Holkema Warendorf) 6. Nan de Vries Peppi en Kokkl, TV-album dl 1 4,95 (De Goolse Uitgeverij) 7. Heieen A. M. Halverhout Van spit en grill 4,95 (Van Dlshoeck) 8. Paul Denver Cannon, het moordend toeval 3,95 (De Goolse Uitgeverij) 9. Jaap ter Haar Koning Arthur 12,50 (Fibula-Van Dlshoeck) 10. Tom Hartman-Robert Hunt De Tweede Wereldoorlog in kleur 27,50 (De Haan) Verkrijgbaar in elke boekhandel Oscar Jespers: 'Edgar Tytgat', hardsteen, 1933. Portret van Oscar Jespers René Nijssen, destijds student aan de Jan van Eyck-academie, Maastricht over prof. Jespers: 'Hij was een echt Belgisch opsignoorke, altijd keurig in grijs pak, smetteloos witte boord en verblindend glimmende schoenenHij droeg zijn titel van professor in alle opzichten met ere. Hij was ook een beetje autoritair, maar wij bewonderden zijn werk en hadden duidelijk ontzag voor hem Ad (Berensen) had een streepje bij hem voor. Die kreeg elke zaterdagochtend een gekookt eitje van hem, wat hij had overgehouden van zijn ontbijt in dat dure hotel. Omdat Ad er uitzag als een wandelende tak met geelzucht, bewaarde hij dat eitje voor hem. Dat ging jarenlang zo en als Ad dat eitje als een hongerige wolf stond te verorberen, was lk weieens jaloers en voelde me een beetje achtergesteld. Ofschoon het gebaar van dat eitje weggeven ongelooflijk sympathiek was. realiseerde lk me pas later de symboliek die er al die Jaren in gescholen had. Tijdens de plechtige i eindceremonie van mijn eindexamen kreeg lk van een glimlachende Oscar Jespers een klein pakje" ln mijr handen gedrukt. Verbaasd door dit onverwachte gebaar opende ik het en stond plotseling en plein public naar een gekook e4 te staren. Toen realiseerde ik me pas dat het de vorm van het ed was en dat hij ons ail die jaren de oervorm van het ei heeft wiilen doen voelen. Dat was zijn eigen subtiele manier om een belangrijk idee aan ons over te brengen Oscar Jespers, Perle fire bp gasF- .lantien ^09 jiw nrlizen in de wacht, slenen. Dat. er echter onder «ie iorte-e- atpunrt- V>r>n®Rt.pns rwvnluil Sr R. N. Degens voorere Sowjet-Unie in Dimitri Sjostakowitsj de laatste componist heeft verloren die in het buitenland een bewonderd vertegenwoordiger van de muzikale schep- :racht in het Sowjet-muziekleven w as, wordt het weer eens duidelijk hoe weinig misten van internationale bekendheid het Russische miljoenenrijk sinds de flutie van 1917 heeft voortgebracht. kwaar was een van de jigrijkste componisten en er de 20ste eeuw een Rus (geboorte; maar men kan Strawinsky vanuit geen gezichtspunt tot de -componisten rekenen, die bij herhaling be- dat muziek niets kan ;ken paste alleen daar- niet in het gareel van muziekpolitiek die de lek in hoofdzaak van be- acht naar de mate waar- Ij uitdrukking geeft aan ,met de communistische Dg ie strokende gedachte, i Prokofjef kan in deze tok geen typische Sowjet- lonist genoemd worden. kien van de niet talrijke én die hij na zijn terug- in dé Sowjet-Unie (in I in de lijn van het soci- pch realisme schreef, be- zijn oeuvre in hoofdzaak en composities die zonder moeite volgens Sowjet- im fc* ven formalistisch Dek zonder, ideologische f Bd) genoemd kunnen Dn. Tot de drie meest jide Russische componis- deze eeuw, die men naar hun scheppingskracht en vakmanschap gemeten ge rust de grote drie zou kunnen noemen, behoorde, met Stra winsky en Prokofjef, ook Sjostakowitsj. Behalve voor een enkele concertreis heeft hij zijn vaderland nooit ver- Dmitri Sjostakowitsj in de jaren dertig. laten; zulks in tegenstelling dus tot de beide anderen van het driemanschap. Zelfbeschuldiging Hij heeft ook op enkele spectaculaire uitzonderingen na de ideologische lijn die de overheid voor het muziek leven van Sowjet Rusland uitstippelde nooit verlaten. In hoeverre hij daar van harte achterstond, en hoe gemeend de openbare zelfbeschuldigin gen waren die hij na inciden tele afwijking van de rechte lijn in het openbaar aflegde, zal altijd wel een vraag blij ven. Hij is in feite tot aan zijn dood een trouw en ge hoorzaam Sowjet burger ge bleven die als componist op een wonderlijke manier zowel aan de eisen van de partij politiek wist te voldoen als aan de voorwaarden om een internationaal befaamd man te worden. Dat daarbij niet dezelfde maatstaven werden gehan teerd. Is duidelijk. De volk en vaderland verheerlijkende car -ates, odes en symfonieën prijzen in de wacht slepen, lijkt voor de scheppende toonkunst in het tegenwoordi ge Rusland niet aanwezig te zijn. Want niemand zal de muziek die componisten als Katsja- toerlan, Schtschedrln, Kaba- levski of Taktakischwilli, pro duceren in enigerlei opzicht belangrijk of interessant kun nen noemen. Voor binnen lands gebruik zullen de wer ken van dergelijke componis ten wel een functie hebben. Uitsmijter Aram Katsjatoerian van Sjostakowitsj zijn in het buitenland minder in trek de meesten zijn er zelfs ge heel onbekend) dan in de Sowjet Unie. Waar ze nu on getwijfeld met verdubbele ijver zullen worden uitge voerd met de toewijding en de perfectie waartoe het niet geringe Russische vertolkings talent in staat is. Die bijzon dere dispositie die (in combi natie met een streng en effi ciënt muziekonderwijs) tot de topprestaties leidt waarmee de Russen sinds jaar en dag op de grote internationale muziekconcoursen de eerste Naar buiten blijven succes en waardering voorbehouden aan enkele populaire uitsmijters als Katsjatoerjans virtuoze Vioolconcert, en zijn Sabel- dans uit het ballet Ganajeh: dat overigens naar inhoud een puur politiek gericht stuk socialistisch realisme is. Dat, los van zijn politieke pro grammatische inhoud, in zijn muzikale stijlmiddelen braaf teruggrijpt op de burgerlijke muziekcultuur van vóór de revolutie. Wat voor het berei ken van de Sowjet-massa's die nog zoveel in te halen hebben, zeker nuttig kan zijn. Maar waarmee men bepaald geen bijdrage levert aan de ontwikkeling vn de muziek van deze tijd. Dat is ook niet de opzet van degenen die sinds het begin van de jaren dertig in het kader van het socialistisch realisme de kunst muziek hoofdzakelijk als voertuig voor de communistische ideo logie van nut achten. Dat er echter onder de jonge re componisten de laatste ja ren gepoogd wordt de ontwik kelingen van buiten de Sow jet-Unie op muzikaal gebied enigermate te volgen en er gebruik van te maken, wordt men een enkele keer gewaar op een internationaal mu ziekfeest van eigentijdse mu ziek. Het is ook beslist niet verboden of onmogelijk in de Sowjet-Unie muziek te com poneren die zich naar het westerse voorbeeld, bevrijd heeft van oude normen en tradities. Maar deze vorm van muziekmaken wordt er aller minst aangemoedigd of ge steund; hoogstens oorluikend toegelaten. En er ls in de Sowjet Unie nog minder pu bliek voor dan in de rest van de wereld. In de concertzalen, 'waar muziekliefhebbers in drommen htm behoefte aan goed in het gehoor liggende, begrijpelijke muziek komen bevredigen, wordt deze nieu we muziek niet gespeeld. Ontdekking Mstislav Rostropowitsj Daarmee wordt de concertbe zoeker in de Sowjet Unie wel veel bespaard. Maar er wordt hem ook onthouden (aange nomen dat hij het zou kun nen waarderen) wat er mis schien, óók in de Sowjet- Unie, de laatste 25 Jaar aan boeiende interessante werken is geschreven. Want wat in het 'vrije westen' met zijn bijna tot status-symbool ge worden bevordering en stimu lering van de experimentele toonkunst vrijwel ondenkbaar ls, zou in de Sowjet-Unie heel wel mogelijk zijn. Namelijk dat er ergens in alle stilte een Olstrakh of een Rostro powitsj op het gebied van de scheppende toonkunst op ontdekking zit te wachten. Of dat er misschien gewoon een aantal bekwame jonge com ponisten bestaat die met een verrassende eigen muziektaal net vertrouwen ln de toekomst van de scheppende toonkunst weer wat kunnen verstevigen. In eigen land zullen zij, wan neer de officiële kunstpolitiek niet verandert, nauwelijks ge hoor vinden. Maar het zou .voor het vrije westen weieens Serge Prokofjeff. de verwezenlijking kunnen betekenen van een gedachte waarmee al zo vaak ls ge speeld: dat er eens een com ponist komt die alle verwor venheden van de afgelopen decennia ln één geniale greep samenvat. Die mogelijkheid is. gezien het huidige schep pende muzikale poten tleël van de Sowjet-Unie beslist niet uitgesloten. Want men krijgt wel de In druk. dat het soliede en veel zijdig bruikbare vakmanschap van Sjostakowitsj een sier- deksel is geweest waarmee de Sowjet-autoritelten een soort 'doos van Pandora' zorgvuldig afgesloten hebben gehouden. Misschien dat we nu eindelijk iets gewaar worden van het geen er allemaal onder ver borgen ls gehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 15