Over de liefde anno 1975 Cultuur^ in stroomversnelling flisMil Vandaag Een scheepje in de kerk a De klaagmuur Onze adressen Beroepingswei Nieuwe boekei Collecten GZB-dag meer dan een ton TROUW/KWARTET ZATERDAG 9 AUGUSTUS 1975 door ds. A. A. Spijkerboer Denkt u zich eens in, dat iemand iets over de liefde wil zeggen! Je zou toch denken: 'Maar, me neer! Hebt u in de afgelopen ja ren misschien geslapen? We hebben het al lang niet meer over de liefde, we hebben het te genwoordig over de gerechtig heid'! Toch heeft de Amster damse gereformeerde predikant dr. S. J. Ridderbos de euvele moed om in het jaar 1975 een boek over de liefde te^ publice ren. Hoe pakt Ridderbos zijn onderwerp aan? Hij begint ermee de liefde te omschrijven als "de menselijke zienswijze, die er op gericht is om haar object volledig tot zijn recht te doen komen en hierbij tot de totale zelfopoffering bereid is'. Daarvan wordt de lezer dan eerst nog niet veel wijzer, maar wanneer Ridderbos in het tweede hoofdstuk van zijn boek deze omschrijving uitwerkt, wordt de lezer dat wel. In het derde hoofdstuk wordt dan o.m. gesproken over de liefde tot God (of: de 'naaste God', zoals Ridder bos zeg'), de liefde tot de naaste, de zelfliefde en- de liefde tot het niet-persoonlljke. Daarin 'betoogt Ridderbos dat de liefde tot God niet uitsluitend over de naaste loopt, en dat de liefde tot God een eigen inhoud heeft; waar h.et de zelfliefde betreft komt hij na zorg vuldige overweging m.l. terecht tot de conclusie, dat het- zeer bijbels kan zijn om ook eens te zeggen. 'Gij zult uzelf liefhebben gelijk uw naaste.' In het vierde hoofdstuk over 'Grenzen' staan prachtige en zeer verhelderende bladzijden over het moeilijke probleem van de ver houding van recht en liefde. Eigenlijke onderwerp Maar dan komt Ridderbos tot wat we toch als het eigenlijke onder werp van zijn boek zullen moeten beschouwen: dé conflicten, het compromis en de tragiek. Het is ook niet voor niets dat hij zijn boek als ondertitel de woorden 'tra giek' en 'compromis' heeft meege geven. Wat is het geval? Het lief desgebod kan als het ware met zichzelf ;n strijd komen, en dat is geen schijn .Mag bij voorbeeld een Christen, die het martelaarschap tegemoet gaat. zich door te vluch ten aan de marteldood onttrekken, terwille van zijn vrouw en kinde ren. terwille van de gemeente, of om God r,og verder te kunnen die nen? Bekend is de geschiedenis van de Duitse predikant Paul Schneider, die uit zijn gemeente verbannen werd door de nazi's, en wie waar schijnlijk niets overkomen zou zijn. als hij zich verder stil gehouden had. Maar Schneider heeft zich niet stil gehouden, hij is teruggegaan naar zijn gemeente, en dat heeft hij met de dood in Buchenwald moeten be kopen. Waar begint het fanatisme, en waar de ongehoorzaamheid aan God ?Wie iets weet van de geschie denis van de Russische 'initiativni- kt' weet dat dit probleem ook in onze tijd actueel is, en hoe! Wat> de De twee opperrabbijnen in Jeruzalem zijn het er niet over eens. of het onkruid, dat tussen de stenen van de klaagmuur groeit, eruit moet wo-rden getrokken of niet. Sjlomo Goren. de opperrab bijn van de Asjkenazische jo den, vindt, dat het onkruid moet blijven zitten, als symbool van de verwoesting van de tempel, negentien eeuwen geleden. Ovadia Yosef van de Sefar dische joden wil. dat de plan ten uitgetrokken worden van wege het gevaar voor de ste nen. die ervan kunnen splij ten. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorbargwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25, Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. D<-looft gij dal gij lc nlli-n lijf Ir en waar dan ook oorlog cn ver vuiling zuil vnoordclrn, de Di-ido Wcivld (ot stnui zult zijn rn voor nu brtcr leven voor «lc zwarten van dit land zuil strijden':" Liefde anno 1975 (overgenomen uit 'Voorlopig') liefde tot de naaste betreft: wat moet een dokter, die in primitieve omstandigheden met veel te weinig hulp en medicijnen veel te veel patiënten behandelen moet? Alleen diegenen behandelen, die een goede kans hebben om er doorheen te komen, en de anderen laten ster ven Wal moet Eva den Hartog met al die ondervoede kinderen m Bangladesj? Wat de zelfliefde be treft: breng je niet alleen al door er te zijn anderen in het nauw? Wat moet een zakenman, voor wie het erop. of eronder is: de ander dood-concurreren en zelf succes hebben, of de ander 'laten finnen en zelf ondergaan? Ridderbos geeft op al deze vragen geen pasklare antwoorden, en dat zal ook niemand van hem verwach ten. eerder wijze overwegingen, en dat is al heel veel. Hij wil ons zin voor de werkelijkheid geven, niet alleen om ons te leren met tegen stellingen te leven en ons zo te ont-neurotiseren, maar ook om ons te leren aan de Terbetering van de werkelijkheid mee te werken: zon der zin voor de werkelijkheid doe je toch maar slagen in de lucht. Te moeilijk? Aan het slot van zijn boek zegt hij. dat ons leven om verzoening vraagt. 'Maar dat staat in een an der boek', en dat is dan ook de laatste zin van zijn laatste hoofd stuk. Een boek over een onderwerp als dit, waarbij iedere lezer in hoge mate betrokken is. roept natuurlijk veel vragen op .Mijn eerste vraag ife. of Ridderbos het hier en daar toch nier, te moeilijk maakt. Hij noemt de SS. die in concentratie kampen van gevangenen eiste, dat ze "niet levenskrachtige medege vangenen voor executie uitkozen met als sanctie, dat bij weigering nog veel erger maatregelen geno men zouden worden. Moesten deze gevangenen hun medegevangenen aan de dood prijsgeven om een groter kwaad te vermijden? Ik ben zo vrij dat geen probleem te vin den .Die SS-ers zullen precies zo veel" slachtoffers maken als zij wil len. of waarschijnlijker: als hun bevolen wordt, en wanneer zij van gevangenen eisen 'niet levens krachtige medegevangenen' voor executie aan te wijzen, dan doen ze dat om die gevangenen hun mense lijkheid te ontnemen. Heus niet om een groter kwaad voor alle gevan genen van het concentratiekamp te vermijden. Want ze breken hun woord, wanneer hun dat zo uit komt. en ze zijn er zeer wel toe in staat de volgende dag gevangenen, die medegevangenen aan de dood prijsgegeven hebben, op te hangen wegens 'verraad aan kameraden'. In dit geval lijkt het mij duidelijk dat je moet weigeren 'niet levens krachtige' medegevangenen voor executie aan te wijzen. De enige vraag is of je genoeg moed zou hebben om te weigeren. Verder zou ik graag ondanks Rid derbos een lans willen breken voor het 'Gebot der Stunde'. Wanneer Ridderbos het compromis be spreekt. waarbij je dus het ene kwaad tegen het andere afweegt, noemt hij de mogelijkheid dat je zegt: 'In déze situatie en op dit ogenblik gebiedt God om deze be slissing te nemen", (het zg. 'Gebot der Stunde'), en dan is er geen sprake meer van een compromis. Ridderbos vindt het 'spiritualis tisch' en 'onrealistisch' om te ver onderstellen dat de stem van God boven de ons hekende geboden te vernemen zou zijn. Natuurlijk, het is gevaarlijk om rekening te hou den met het 'Gebot der Stunde', want maar al te gauw houd je de influisteringen van je eigen geest voor de stem van de Heilige Geest. Dat hebben degenen, die rekening houden met een 'Gebot der Stunde' atijd wel geweten en ze hebben ook nooit beweerd, dat op deze manier schuld te vermijden is, zo als Ridderbos hun in de schoenen schuift. Wie rekening houdt met het 'Gebot der Stunde' neemt, als dat mogelijk is na grondige bezin ning. een beslissing, waarvan hij weet. dat die feilbaar is. Het gaat in de trant van: 'Ik gelóóf, dat het zo moet, kom mijn ongehoorzaam heid te hulp!' De kracht en de ernst van het 'Gebot de Stunde' is, dat je ermee voor Gods Aangezicht leeft. Mijn wedervraag aan Ridder bos is, noe hij eigenlijk weet dat de Geest ons het 'Gebot der Stunde' niet duidelijk kan maken. Grote vraag Mijn grootste vraag is. of Ridderhos werkelijk ontkomen is aan het ge vaar zo over het liefdesgebod te; spreken, dat het los van God ge dacht kan worden. Zeker, hij wil dat niet, en blijkens het einde van zijn boek doet hij dat ook niet. En toch zou hij anders over de tragiek, en anders over het compromis ge sproken hebben, als het liefdesge bod bij hem toch ook niet het karakter van een absoluut vast staande regel had gehad. Dit alles doet aan mijn respect voor dit boek niets af. Volgens Dorothee Sölle is 'het waarheidsge halte van theologische uitspraken even groot als hun praktische ren dement voor de verandering van de werkelijkheid'. Met deze maat ge meten kan de wereld van Ridder bos' boek een beetje menselijker worden. Aan het eind heeft hij het over 'persoonlijke bescheidenheid, die het leven niet verder verziekt.' Dat is dan ook precies de vrucht die de lezers van zijn werk kunnen plukken. Dr. S. J. Ridderbos: Ethiek van het liefdesgebod, tragiek, compromis. Kok. Kampen 1975; 22.50. Deze driemaster met 46 kanonnen is een van de twee scheepjes, die in de hervormde ke'rk van Oostzaan hangen, volgens de overlevering 'ter herinnering aan Piet Hein'. Ze dateren uit het begin van de acht tiende eeuw. door L. M. P. Scholten Wie in een vissersplaats, in Kat wijk. Maassluis of rond het IJs- selmeer. een hervormde kerk binnenstapt, kan daar niet zel den tussen de koperen kronen een scheepje zien hangen. Lang niet overal. Niet, voorzover we ons herinneren kunnen, in Scheveningen. Maar weer wel in oude koopvaardij plaatsjes in Noord-Holland als Jisp, De Rijp en Wormer. Waar deze gewoonte vandaan is gekomen, kan niemand meer met zekerheid zeggen. Sommigen denken aan de votief geschenken uit de middeleeuwen (iemand in nood roept een heilige aan en belooft een geschenk in geval van redding). Zeker hebben reeds in de middeleeuwen sche pen in de kerken gehangen bij de altaren van de schippersgil den. De hervormde kerken werden in de zeventiende en de achttiende eeuw vaak opgesierd met de meest wonderlijke geschenken, zelfs oorlogstrofeeën. In de Sint Pieterskerk te Leiden hing lange tijd een wimpel van het admi raalsschip van de Spaanse Ar mada. die in 1588 door de Geu zen werd verslagen. Het is mo gelijk. dat men de scheepsmo dellen in dat licht moet zien. Het is opvallend, dat deze ge woonte zich vrijwel uitsluitend in de hervormde kerk heeft voortgezet. In de afgescheiden kerken werd ze niet overgeno men. behalve op Urk. Gedurende de negentiende eeuw scheen de traditie langzaam uit te sterven, maar nu is zij weer springlevend. Urk neemt daarbij een bijzonde re positie in. Niet alleen omdat daar in alle kerken een scheepje hangt, tot de vrijgemaakten en de oudgereformeerden toe, maar ook omdat de meeste modellen na de tweede wereldoorlog ge schonken zijn. Van dr. J. M. G. van der Poel is een lezenswaardig boekje ver schenen ('Scheepsmodellen in Nederlandse kerken', te krijgen door 2,50 te storten op giro 440970 van de Vrienden van het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen) met veel afbeeldingen, waarvan er een hierbij gaat. Waarom hangt men een scheep je in de kerk? Volgens dr. Van der Poel soms om een bepaalde gebeurtenis in herinnering te houden, zoals nog in 1956 in Elburg bij de afsluiting van de dijk van Oostelijk Flevoland. Vroeger ook wel als dank voor redding uit gevaar. Meestal is het niet meer dan een traditie, daar waar de gemeente met de zee en de scheepvaart verbonden is (zo b.v. ook in de Sint Lau rens in Rotterdam). Merkwaardig noemt dr. Van der Poel niet, wat wij altijd in vis sersplaatsen gehoord hebben als reden: het in de herinnering houden van de vergankelijkheid van het leven en het niet verge ten van de mannen, die op zee toch altij,d in gevaar zijn. Grottekening van vrouwen (prehistorisch) door dr. C. Rijnsdorp Ter gelegenheid van de viering van honderd jaar Winkler Prins encyclopedie gaf de uitgeverij El sevier, Amsterdam-Brussel, opdracht aan prof. dr. C. A. van Peursen een boek te schrijven over de algemene culturele situatie. Dat was in 1970. Het royaal uitgevoerde werk kreeg de titel Strategie van de cultuur, met de ondertitel: Een beeld van de veranderingen in de hedendaagse denk- en leef wereld. Hoe helder ook geschreven, bleek het boek bijvoorbeeld voor hen die bezig zijn met vormingswerk, in het onderwijs, alsook voor studiekrin gen. vakverenigingen en politieke partijen nét iets te moeilijk te we zen. Daarom is er nu een nieuwe, vereenvoudigde bewerking bij de genoemde uitgeverij van de pers gekomen. Het boek heet nu Cultuur in stroomversnelling, met de on dertitel: Strategie van de cultuur (227 blz.. ƒ22.50). De oude indeling van de hoofdstukken is gehand haafd en de destijds met grote zorg bijeengezochte 140 illustraties, die van de tekst onafscheidelijk zijn, komen ook in het nieuwe boek voor (de bij dit artikel afgedrukte illu straties zijn uit het boek overgeno men). Men moet dit werk niet met ver keerde verwachtingen benaderen. Binnen de ruime horizon van de algemene menselijke cultuur heeft de schrijver zich zelfbeperking op gelegd. De hedendaagse mensheid maakt een belangrijke cultuurver schuiving door. Deze verschuiving wordt hier niet beschreven en nog minder verklaard. Het hele doel van de auteur is de ontwikkeling van de cultuur te vereenvoudigen tot een schema. Maar dan een schema niet om er alleen maar kennis van te nemen, doch om er iets mee te doen. Deze schemati sche aanpak is uitgewerkt in een model van drie stadia in de ont wikkeling van de cultuur. In het 'mythische stadium gaat de mens nog op in de wereld die hem om ringt. De ontologische fase wordt hierdoor gekenmerkt, dat de mens afstand gaat nemen tot de omrin gende natuur en tot zichzelf. In het functionele stadium krijgt de mens oog voor de relaties, om zo te proberen de traditionele gegevens (natuur. God. medemens, eigen identiteit) op nieuwe wijze te be naderen. De denkers Hegel en Comte hebben óók elk hun driedeling opgesteld. Bij Hegel treft men aan: these, antithese, synthese. Comte tekent drie ontwikkelingsstadia: het theo logische, het metafysische en het positivistische stadium. Beiden zien hier een opklimming van lager tot hoger. Niet alzo bij Van Peursen. Elke fase kent zijn goede en kwade kanten. De mythische levenshou ding kent als schaduw de magie: de tovenaar wil heersen. In het onto logische stadium ontstaat ver vreemding en versplintering. In de fase die wij nu beleven, namelijk José Verturelli, De dood op het plein. de overgang van het ontologische naar het functionele stadium, dreigt de manier van handelen te ontaarden tot manipulatie. De au teur spreekt hier met een vreemde term van operationalisme. Natuurlijk moet men het boek le- zep om dit alles te begrijpen. En dan nog dreigt het gevaar dat men dit werk met een verkeerd ver wachtingspatroon benadert. De schrijver richt zich immers tot een breed publiek. Hij gaat beschrij vend. descriptief, te werk. maar langs die weg toont hij aan hoe onontkoombaar de vraag is naar het goede en juiste handelen en hoezeer de mens verantwoordelijk is voor de toekomst. Zo keert de schrijver zich tegen de utopie, de hersenschimmige toe komstdroom. 'Omdat de utopie te weinig rekening houdt met mense lijke onmacht en zedelijk tekort' (blz. 192). 'Het raadsel van het leed en het zedelijk kwaad loopt als een rode draad bloederig door de bezin ning van alle tijden heen' (208). Bij veel op de toekomst gerichte studies of andere geschriften zet Van Peursen een vraagteken. Men trekt lijnen naar de toekomst van de huidige situatie uit. maar later blijkt dat die toekomstbeelden he lemaal de sfeer van de voorbije tijd ademen. Een toekomstbeeld van nu zal in het jaar 2000 meer kunnen vertellen over wat men omstreeks 1975 belangrijk gevonden heeft, dan over wat in 2000 werkelijk actueel zal zijn (215). De toekomst komt niet naar ons toe, maar met elkaar maken wij haar (wij zijn de vaders!) en hier ligt onze verantwoordelijkheid. Bij dit alles blijft de schrijver welbewust binnen zijn vak. waarbij hij niette min blijk geeft van brede kennis Van producent naar consument. Cartoon van Gabriël Edme. van zaken op verscheidene neven- gebieden. Kortom: hij beschrijft, hij legt uit. hij tekent, zonder te prediken of te profeteren. Evenmin is dit. van grote bekwaamheid ge tuigende werkstuk een cultuurhis torische studie, ai gebruikt de au teur heel wat gegevens uit de cul tuur- en kunstgeschiedenis. Natuurlijk sluit de opgelegde zelf beperking van de auteur niet uit. dat er ook anders over de huidige cultuursituatie kan worden geschre ven. De cultuurhistoricus zal de overgangstoestand waarin wij ons bevinden, minder abstract en sche matisch en met andere voorbeelden tekenen.Hij zal niet in tegen spraak komen met Van Peursen. maar andere lijnen trekken, eer STERKER In de spreuken der vaderen (plrkt aboth) lezen we van Akabja, zoon van Mahalalel, dat hij eeni gezegd heeft dat de mens zich drit dingen te binnen moet brengen on zich tegen de zonde te kunnen verzetten, nl. waar kom ik vandaan waar ga ik heen en wie moet i) rekenschap geven? De antwoordei kunnen helpen. Ik ben afkomst! van een niet welriekende droppel ik ga naar de plaats van stof et wormen, en ik moet rekenschaj afleggen voor de koning der konin gen, geloofd zij zijn naam. De pre diker zegt zoiets (6, 10) als hl opmerkt: het is bekend dat h! mens is: hij kan niet rechten me Hem die sterker is dan hij'. Eet gedachte die de moeite waard is ii een tijd waarin wij mensen steed meer praatjes krijgen. Niet tegenc ver elkaar, want dat werd tijd maar tegenover God. Wij kunnet rechten met iedereen. Zelfs als et ander gelijk heeft kunnen wij hen nog ontlopen en we kunnen onsze! ontlopen in het gelijk, maar er i er één die gewoon sterker is dat wij. Hij is sterker dan ik. Tegei Hem kan ik niet op. Daar hoeft oj geen enkele manier over gediskus sieerd te worden. Tegen Hem leg de mens het af, zegt de Prediker Vandaar dat het erop aan kómt on naar Hem te luisteren. Want - hoe wel ik het tegen Hem afleg, mag i! weten dat Hij helemaal niet d bedoeling heeft om het mij te lata afleggen, maar juist dat ik iet aandoe, iets van vreugde en eei nieuw leven. NED. HERV. KERK Bedankt voor Twijzelerheide: A. vat Wijngaarden te Waverveen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Appingedam: T. Wend kand. te Kampen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Tricht: J. M. Kleppe t* Woerden. Kraysjenko, Barricaden 1905. aan de hand van de opeenvolging van eeuwen, cultuurperioden, kunststijlen en dit alles in verband met het aflopen van de specifiek westerse cultuur, met haar coëxis tentie van christendom en huma- nisme-.Hij zal wijzen op de. door de communicatiemiddelen opengewor pen wereld en op de impasse waar in de westerse kunsttraditie is ge raakt. De theologische benadering zal de rol van het kwaad een sterker ac cent geven, niet alleen maar als een schaduw van een lichtzijde. Binnen de gedachten- en voorstel lingenwereld van de bijbel zal de cultuurgeschiedenis in verband worden gebracht met de strijd op leven en dood tussen de machten van goed en kwaad, tussen Lam en Beest. Dan krijgt het tafereel een sterkere dramatiek, fellere kleuren, apokalyptische accenten. Dan wor den de uitbarstingen van demonie als een onontkoombaar bijver schijnsel in elke cultuur gesigna leerd.. Dat gaat het niet alleen over de onontkoombaarheid van een ethiek, maar om de keuze van een bepaalde ethiek. Dan komt ook de vraag naar het einde in het zicht, de zin en het doel van de geschie denis, de eschatologie. Maar terug tot Van Peursens bij zonder knappe en verhelderende boek. Hij raadt de lezer aan na de lectuur tot het oude, moeilijker werk door te dringen. Dat is een advies dat ik gaarne onderschrijf. Men kan er nu geen moeilijkheden meer mee hebben. Kunt u mij de weg naar Hamelei vertellen, meneer, door I. Dros H. Geelen, gebaseerd op de gelij' namige KRO-televisieserie. Uil van de Gooise uitgeverij; Bussi Fotoalbum over alle afleveringei uitgezonden tussen 1971 en 197 ƒ4,95. Peppi en Kokki, deel' 2 door N. d Vries, naar de gelijknamige tv-s« rie, Inhoud: 'In de garage. De goe de daad, In de boksring, Het ver dwenen geld. Uitg. De Gooise Uit geverij, Bussum 47 blz - ƒ4.95. Lilli, Lief kind, autobiografie doo Lilli Palmer. Uitg. Gottmer, Haar lem: 282 blz - ƒ24,90. Het notariaat in Italië, door mr. P H. M. Gerver. Uitg. Tjeenk Willink Groningen. 322 blz - 69.-. Bij uitgeverij Spectrum, te Utrecb zijn verschenen: Het dagelijks Ie ven in de middeleeuwen, door E Power (aula pocket - 224 blz) Chocky, science fiction verhaal vai J. Wyndham (prisma-pocket - 15 blz); Het verloren rijk, een fanta sieverhaal van J. Lambourne, be schrijving van het 'verloren rijk waarin de olifant de macht heef overgedragen aan het luipaard ei uiteindelijk aan de mens (prisma pocket 192 blz). Bij uitgeverij Van Goor Zonen ver scheen Het conserveren van groen ten en vruchten, handleiding to het verduurzamen der voortbreng selen van onzen moestuin en boomgaard voor huisvrouwen, han delaars. economen en moestuinbe zitters door een fabrikant van ver duurzaamde levensmiddelen. 73 bl - 3.90. Bij dezelfde uitgever! kwam het boekjè uit Honderd voor schriften voor de bereiding en he gebruik van Eieren en eierspijzei door A. Suzanne. 53 blz - 3.90. 'De Nieuwe- of Langakkerschans geschiedenis van een vesting grensdorp en zeehaven aan en van de Dollard', door J. J. Smedes. uit geverij 'De Europese Bibliotheek' tt Zaltbommel. Opdrachtgeefster: Stichting Vrienden van de Nieuwe- schans'. Prijs 25,- Een boek dat laat zien hoe Nieuwe- schans ontstond in de reeks van verdedigingswerken van Groningen naast de Oudeschans, Bourtangt enz. Door de relatie met militair) en staatkundige zaken in wijdei verband, heeft het boek een meet algemene waarde dan voor Nieuwe- schans alleen. Doordat Nieuwe- schans in het kader van het Monu mentenjaar is aangewezen als 'na tionaal steunpunt' heeft het boel een zekere actuele waarde. De ge schiedenis van Nieuweschans ver toont op het ogenblik overigens een zwenking. Door een wegomlei- ding is Nieuweschans van typiscl 'grensdorp' een gewoon dorp-aan de-grens geworden. De vroeger top zware middenstand is uitgedund er het gemeentebestuur zoekt na»! nieuwe wegen om de gemeente tol bloei te brengen. JS Tekeningen van de menselijke hersenen door A. Vesalius (zestiende eeuw). ZEIST De collecten op de zen- dLngsdag van de gereformeerde zen- dingsbond in Driebergen, donderdag hebben 96.000 gulden opgebracht Ds. H. Harkema, de secretaris van de GZB, verwacht (gelet op de resul taten van andere jaren), dat er nog een bedrag van elfduizend gulden aan nagiften z»' binnenkomen. T< NA in dat aar dri> het Mo: der bet voo nie- ton Bov We Bij bou de tha kon zén ook wor kon ZOd; bod op de naa frai

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2