Record aantal mense woonden zendingsdag in de open lucht bij Afrikaanse kerken vragen om Afrikaanse theologie ICCC-Nederland gaat uitbreiden Personalia Ondanks drukkende warmte: Meesten zochten de schaduw op Paus belaagd door windvlaag Onze adressen Wereldraad vraagt geld voor Angola Ook Zweden bezig met nieuw liedboek Losprijs op hoofd bisschop Engelse predikant minimumlijder Film over Jezus in voorbereiding TROUW/KWARTET VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1975 KERK/BINNENLAND 2 Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Zeventienduizend mensen maakten gisteren in Driebergen de zendingsdag van de Gereformeerde eZndingsbond (GZB) mee. Nog nooit eerdfer heeft deze jaarlijkse toogdag van de rechtervleugel van de hervormde kerk zoveel mensen op de been gebracht. De geweldige opkomst verraste de organisatoren. Het leek namelijk, dat het warem weer velen ervan zou "afhouden, dit maal de reis naar Driebergen te ondernemen. Ook zijn deze week (anders dan vorige jaren) al veel scholen weer begonnen. Desondanks was de opkomst groter dan ooit. De zendingsdagen van de GZB wor den traditiegetrouw in de open lucht gehouden. De plaats waar men vele jaren bijeenkwam was nu niet meer beschikbaar in verband met jonge aanplant. Daarom had het gemeentebestuur het bosgébled achter Dijnselburg aangewezen, zo dat de krachtige geluidsinstallatie de hele dag de gedragen stemmen van de Gereformeerde Bondspredi- kanten tegen het voormalige groot seminarie van het aartsbisdom Utrecht aansloegen. Men had het podium voor een grote ruimte opgebouwd, maar vanwege de zon zaten daar maar weinig mensen. De méesten hadden de schaduw van het bos eromheen ge zocht. Het was er best om uit te houden. Weliswaar kon men daar de sprekers niet zien, maar wel goed horen. Ernstige ziektegevallen hebben zich niet voorgedaan op deze grootste jaarlijkse manifesta tie ran kerkelijke aard in Neder land. Israël Ds. J. de Lange uit Huizen, de voorzitter van de GZB. betrok in zijn openingswoord ook Israël. 'In de orde van Gods heilshandelen zijn de eersten, de joden, de laat- sten geworden. De heidenen zijn voorgegaan. Maar de Goede Herder zal ook Israël nog toebrengen. Ons gebed en ons werk voor dat volk mag gedragen worden door deze rijke -belofte van Christus. Israëls tdjd komt'. Met hét werk van de zendin gst het er uitermate goed voor, zei ds. E. F. Vergunst uit Middelham is. Dat is een geloofsuitspraak. Want als we zien op de machten van het heidendom, de afbraak en de revo lutie, die meer en meer baanbre- ken. dan lijk de kerk ten onder gang gedoemd. Maar ds. Vergunst hield de duizenden het woord van Jesaja voor: Het welbehagen de6 Heeren zal door Christus' hand ge lukkig voortgaan. Dat is het geheim van de zending. Zou het in onze handen liggen, het was volslagen nutteloos. Ds. G. van den End uit Papen- drecht stelde, dat een gemeente dan pas een levende gemeente van Christus is. als ze de liefde kent om tegenover anderen van haar Ko ning te getuigen, zoals in het nieu we testament de gemeente van An- .tiochië een 'kweekschool' was tot cerbreiding van het evangelie. En hij vroeg: Hoe is dat nou met ons?' Is ons gezin, onze gemeente zo'n broedplaats, waar wat van uitgaat? Stoten wij ook zo mensen uit voor het werk in Gods wijngaard? De heer Hoogendijk uit Kenia sprak een groet woo rd namens de zendangsarbeiders, trok vergelijkin gen tussen de welvaart hder en ginds en wekte op een biddend thuisfront te zijn voor de zendelin gen en daarbij vooral hun gezinnen niet te vergeten. De middagsamenkomst werd geo pend met een zèndingsverhaal voor de jeugd over het getuigenis van een batakjongen in zijn heidens dorp, verteld door de heer P. Boor uit Veenendaal. Daarna liet-ds. A. Muilwijk uit Ouderkerk aan den IJssel de zegetocht van het woord van de verhoogde Heere in het boek Handelingen zien. van Jeruza lem naar Rome. Gods Woord zal nooit in zijn loop gestuit kunnen worden, want Christus is gegeven alle macht in hemel en 'op aarde. De gang van het evangelie door de wereld is een zegetocht. By een ontvangst van rectoren van Jezuiten-universiteiten waaide de cape van paus Paulus VI op door een windvlaag, veroorzaakt door diens hefschroefvliegtuig. Zyn privésecretaris helpt by de bevryding van de cape. Bedreiging Desondanks is er reden tol zorg. Ds. Joh. Verwellus uit Veenendaal wees op het vele. dat het zendings werk zijns inziens thans bedreigt. 'Denk aan de roep om een onbij belse eenheid. Men wil de dialoog met de Islam. De opdracht tot evangelieprediking dreigt verdron gen te worden door ontwikkelings hulp. Bij de derde wereld is het nationaal bewustzijn ontwaakt, dat helaas vaak gevoed wordt door ma oïstische ideeën. Er is een theologie ontworpen, die Jezus tekent al sde partijganger der armen. De predi king der verzoening is vervlakt tot bevrijding. Daar komt bij. dat ook lin Europa, ons land niet te verge ten, velen God en zijn dienst de rug toekeren. En wat is er bij onszelf ook veel verflauwing en we reldgelijkvormigheid. 'Maar ds. Ver- welius citeerde Christus 'belofte: in de wereld zult gij verdrukking heb ben (en daarbij hoort ook de zorg om al deze dingen), maar hebt goede moed, lk heb de wereld over wonnen. Die wetenschap maakt, dat onze arbeid niet ij del is in de Heere. Ds. G. H. van Kooten uit Delft had een bijzondere tekst, Waarmee hij als laatste spreker nog eens het belang van het gebed van de thui sarbeiders voor de zending onder streepte: Jozua 23: 10 'Een enig man onder u zal er duizend jagen'. Dit jagen moet thuis, op de knieën gebeuren, zei ds. Van Kooten. U moet jagen naar zielen op weg en reis naar de eeuwigheid. UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Waarom vergelijkt de heer Noten boom de lonen van de zwarten in Zuid-Afrika niet met die van de blanken maar met die van zwarten len van de veie maatschappelijke in andere Afrikaanse landen? Dit racistisch denken is om misselijk van te worden. Helemaal verba zingwekkend wordt de zaak indien de briefschrijver doodleuk schrijvt: 'Indertijd gaf u indeze krant daar van (nl. van die lonen) een verge lijking'. hiermede een door hemzelf ingezonden stuk bedoelend van 24 april vorig jaar dit is niet de enige misleidende opmerking 'van de heer Notenboom. Het deporteren van miljoenen Afri kanen naar de reservaten noemt hij ruilverkaveling op groter schaal. fi het Geografisch Tijdschrift IX 1975) nr. 3 staat: 'Hoewel de Zuid-Afrikaanse regering volhoudt dat de verplaatsingen van de ban toes (bedoeld is Afrikanen) van blanke gebieden naar de thuislan den (lees: reservaten) vrijwillig zijn, is het reisverslag van Des- mond een lang relaas van wat er allemaal aan indirekte intimidaties, straffen, dwangmaatregelen, en economische sancties is bedacht om de schijn van vrijwilligheid op te houden. Bij ruilverkaveling krijgt men een ander stuk land of een bedrag in gelds. de Afrikanen krij gen geen van beide, zulks in tegen stelling tot de beter eigensoortige ontwikkeld wordende blanken. Ook de opmerkingen betreffenden het onderwijs vopr Afrikaanse kin deren zijn misleidend, dan wel on juist. Volgens Unit on Apartheid mei 1975 ontving 24 pet van deze kinderen in het geheel geen onder- ijs. De resterende 76 pet ontvangt zo weinig onderwijs (dank zij ei gensoortige ontwikkeling) dat men zeker niet kan stellen zoals No tenboom doet dat 80 pet l.o. en m.o. gendet. Het gegeven van No tenboom is voor wat betreft l.o. misleidend en voor wat betreft m.o. onjuist HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbüs 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25, Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Het blad Africa, an international business, econimie and political monthly, bevat deze maand een uitgebreid artikel over het onder wijs voor Afrikanen in Zuad-Afrika. (Africa no 48 augüst 1975 biz. 31) hierin omt ook het door Noten boom genoemde 'bantoe schoolco- mite' ter sprake. Het blijkt dat Notenboom niet anders doet dan de Zuid-Afrikaanse propagandadiénst napraten (niet de meest betrouw bare informatiebron lijkt mij). Het blad Africa schrijft nl.: 'De rege ring wil het doen voorkomen dat het systeem van community scho len die door besturen en comitees geleld woeden, beheersbevoegdheid aan de zwarte gemeenschap geeft maar deze besturen en comitees hebben alleen administratieve be voegdheden en mogen geen beleid voeren, en alle benoemingen moe ten door het ministerie goedge keurd worden.' De opmerking van Notenboom dat 'de staat dat (het benoemen) niet mag doen' is dus op zich juist, maar uiterst mislei- ded, immers de staat benoemt wel, zij het niet direct. 'De staat betaalt alleen het onder wijs' luidt deze opmerking verder. Hoeveel de staat betaalt voor één blank kind en hoeveel voor één zwart kind wordt niet vermeld. Dit is resp. R.366 en R. 20 (resp. 1460 en 86 gulden) in een jaar. Over eigensoortige ontwikkeling met ge lijke kansen gesproken! Den Haag L. J. de Boer Apartheid (12) Wie de ongenuanceerde 'hoogmoedi ge inquisiteurs in ons land met de bescheiden genuancejrd denkende Barth vergelijkt, moet erkennen dat de eerstgenoemden vanwege hun geringe geestelijke diepgang aan platgeboomde vaartuigen doen denken. Beseffen zij wel. dat wij Nederlanders (dus ook zij!) profite ren van onze 'Bantoes' gastar beiders). die hier voor het mini mumloon het vuile en zware werk doen waarvoor wij te fijn gebouwd zijn? Waarin verschillen wij. Bar- thiaans bekeken, principieel van de blanken in Zuid-Afrika? Schoor] Tb'. Epema Apartheid (13) Van een toerist kan men niet ver wachten dat hij of zij, in de korte tijd dat men zich in Zuid-Afrika bevindt zich op de hoogte kan stel len van de vele maatschappelijke problemen aldaar en een verstandig oordeel kan vellen. Toch kan men veel meer zien dan over het alge meen wordt aangenomen, op eigen initiatief te onderzoeken, zonder kelen iwals Marja Ktce: heeft ge- vïhreven Met verwondering hebben wij gele zen, dat het verboden is de ban- toestans en de woongelegenheden van de bantoes bij de mijn- en fabriekscomplexen te bezoeken (voor het eerste heb Je een soort toegangskaartje nodig), terwijl wij er nog niet zo lang geleden ver scheidene keren zijn geweest! Ogenschijnlijk kunnen wij weinig doen aan het 'lot' van de bantoe. Medelijden hebben is volkomen mi splaatst en bovendien beledigend voor de zwarte bevolking. Hen tot agressie opzetten leidt tot straffe tegen-maatregelen van de regering Vorster. die dat niet ver diend heeft, omdat ook wij in onze harten 'uitbuiters' zijn. Voor ons ligt de taak om op vrede lievende manier Vorster en zijn re gering op hun fouten te Rijzen en de bantoes op hun rechten en plichten. Volgens de statistieken volgen steeds meer zwarte kinderen onderwijs en verhoudingsgewijs op een steeds hoger niveau. Dit maakt ze wegwijs en gèett ze steeds meer de gelegenheid in de toekomst druk uit te oefenen op de blanke gemeenschap voor een rechtvaardiger bestaan. De bantoe identiteit krijgen- worden van zijn moet een eigen en zich bewust bestaar Den Haag Gerbrand Rustenburg Gerbrand Rustenburg Wineke Rietema Apartheid (14) De heer De Koning, net terug van een reis uit Zuid-Afrika gaat de zwarte bevolking in dat (and vergè- lijking met de zwarte bevolking van heel andere landen, enkele duizenden kilometers verderop. En concludeert dan dat deze groep van burgers het dus goed heeft. Ik ver gelijk de ene groep burgers in de Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De internationale raad van christelijke kerken (ICCC) gaat verhuizen. In oktober wordt het hoofdkantoor geves tigd in De Bilt. kom dan tot schrikbarende conclu- republiek liever met de andere groep burgers in datzelfde land, en kom dan tot schrikbarende conclu sies. Wat heeft een zwarte Zambi- aan met een zwarte Zuid-Afrikaan te maken? Heeft de heer De Ko ning ook gesproken met al die moeders die de helft van hun kin deren verliezen voor- ze vijf jaar zijn, in het land waar (blanke welvaart de o^ een na hoogste ter wejreld l£ W. F. van den Berg Tsjechoslowakije 'Indrukwekkend is het te lezen over de strijd die de kerk in de verdruk king moet voeren (Trouw/Kw. van 4 augustus). En dan nota bene op dezelfde pagina een resumé van een artikel van de hand van ds. D. van Dijk, die allen die niet tot 'zijn kerk' behoren maar meteen af schrijft. Zij moeten zich bij zijn kerk voegen, een andere is er niet. Dit mgakt me als je leest over de omstandigheden waaronder de christenen jn Tsjechoslowakije moeten leven droevig, zo niet woeden!' Amsterdam G. J. de Jager GENEVE De wereldraad van ker ken heeft de lidkerken opgeroepen, honderdduizend dollar bijeen te brengen voor Angola. Het geld is bestemd voor de gezinnen, die ge troffen zijn door de strijd tussen de bevrijdingsbewegingen onderling. De wereldraad heeft de oproep ge daan op verzoek van de raad van kerken in Angola. Volgens de op roep hebben de kerken in Angola organisatorisch nog de mogelijk heid een hulpactie op gang .te brengen. Het geld is bedoeld voor .onmiddellijke hulp. STOCKHOLM Ook in de Zweed se lutherse kerk is men bezig met de invoering van een nieuw lied boek, in de plaats van het huidige, dat uit 1939 stamt. Een commissie heeft sinds 1969 aan een nieuwe bundel gewerkt. Deze zal, zoals nu is voorgesteld, naast tweehonderd gebruikelijke liederen dertig moderne gezangen bevatten. Kritici hebben al gezegd, dat som mige gezangen nog te moeilijk en te weinig aansprekend zullen zijn voor het hele volk. Het liedboek zal ter sprake komen op de synode van de Zweedse lu therse kerk, die 30 augustus in Stockholm wordt .geopend en 35 dagen duren zal Deze speciale ver gaderingen worden eens in de vijf jaar gehouden. Er komen 96 afge vaardigden,, onder wie 35 predikan ten. De verhouding kerk en staat zal er nog niet aan de orde kunnen komen, omdat de commissies, die deze problematiek bezig zijn, hun studie nog niet voltooid hebben. Burgemeester Aan C. F. M. ba ron van Hövell tot, Westerflier en Weezeveld is op zijn verzoek met ingang van 1 augustus 1975 eervol ontslag verleend als burgemeester van de gemeente Wijlre (L) met dank voor de als burgemeester be wezen diensten. Met deze verhuizing hangt een be hoorlijke uitbreiding van het werk samen, vertelt de heer W. van Kra nenburg. een van de staffunctiona rissen. Sinds de ICCC zich de laat ste jaren meer ïs gaan toeleggen op werving en publiciteit, is de be langstelling beduidend toegenomen. De heer Van Kranenburg schrijft deze voor de ICCC gunstige ontwik keling toe aan de algemene ont wikkeling in kerk en theologie, die volgens hem duidelijk naar links tendeert. Velen worden daardoor wakker geschud en gaan de ICCC steunen. De ICCC-sympathisanten zijn van-" ouds te vinden in de christelijke gereformeerde kerken en In de ge reformeerde bond. De afgelapen ja ren heeft de ICCC vooral onder de verontrusten iè' de gereformeerde kerken nieuwe aanhang gewonnen. Verder zijn er ook sympathisanten in pinksterkringen en dergelijke, maar de grote moot van de ICCC- aanhang behoort tot de rechter flank van de gereformeerde gezind te. Plannen van ICCC-Nederland voor de nabije toekomst: meer aandacht voor het blad Getrouw (de oplaag klom in zes jaar van 1250 naar boven de twintigduizend), brochu res dié de theologische ontwikke ling in deze tijd behandelen, voor lichting aan de jeugd via scholen en verenigingen en verdere uitbouw van het hulpverleningswerk. De ICCC richt dit werk vooral op geestverwanten in Oost-Europa, In dia en Indonesië. Of het congres in Nairobi met alles daaromheen de ICCC meer aan hang bezorgd heeft, kan de heer Van Kranenburg nog niet zeggen. Daarvoor is het nog te vroeg. OLANCHO Op het hoofd van bisschop Antonio Salza, de nieuwe leider van het diocees van Tegucigalpa, staat een prijs van 10.000_dollar (onge veer 25.000 gulden). Deze rechtstreekse bedreiging tegen de bisschop is afkomstig van een groep grootgrondbezitters en militairen, die bezwaar hebben tegen de steun die de bisschop geeft aan de boerenvakbond. Van deze vakbond zijn tijdens een honger demonstratie twintig mensen gedood. Na de demonstratie werden de bisschop met nog 16 priesters, 18 nonnen en twee seminaristen naar Tegucigalpa overgebracht of het land uitgezet. Onder de vermoorden waren twee priesters. Hun lijken en de lichamen van vijf anderen werden teruggevonden in een put, die met dynamiet was opge blazen. Sindsdien zijn een grootgrondbezitter en enkele militairen gear resteerd. Men vermoedt dat de regering voor het eerst iets aan dit soort terreur wil gaan doen. LONDEN Het minimuloon in Engeland bedraagt onge veer 40 pond (circa 250 gul den) per week, maar een der de van de anglicaanse geeste lijken komt aan dit salaris niet toe. De loondeskundigen van de kerk vinden dat een geestelijke minstens 2400 pond per jaar (bijna 15.000 gulden) plus een huurvrije woning hoort te krijgen. Maar deze loonsverhoging komt de kerk te staan op drie miljoen pond extra salariskosten. De centrale kas is bereid daarvan een miljoen te dragen, maar de bisschoppen moeten met de overige twee miljoen pond voor de dag komen. Dat bete kent dat sommige gemeenten hun bijdragen aan de centra le kas met vijftig percent moeten verhogen. Van een onzer redacteuren NAIROBI De christelijke kerken in Afrika hebben behoefte aan een theologie, die gelding heeft voor de hele wereld en tevens toe passelijk is in Afrika. Dit is de mening van het uitvoerend comité van de raad van kerken van geheel Afrika (AACC), dat zojuist zijn vergadering in Nairobi heeft besloten. Het uitvoerend orgaan pielt voor de voortgaande ontwikkeling van een theologie die haar wortels vindt in het woord van God met een we reldwijde afmeting, maar die tevens de situatie weerspiegelt waarin de mensen van Afrika leven en past bij hun kritiek sociale, politieke en economische omstandigheden, hun spiritualiteit en hun culturele ach tergronden. 'Theologie behoort steeds te wortelen in het hart, de ziel en in de bodem van het volk en tot het volk te komen in zijn eigen taal. spraakgebruik en denk vormen', zegt een communiqué, dat is uitgegeven na afloop van de bijeenkomst van het uitvoerend co mité. Het comité legde de nadruk op de grote behoefte aan theologi sche vorming, 'zowel voor de ambts dragers als voor het hele volk Gods'. Het comité bevestigde opnieuw de steun van de AACC aan de bevrij dingsbewegingen, die bezig zijn zwarten te bevrijden van koloniale uitbuiting of racistische overheer sing. Het comité herhaalde tevens de bedoeling van de AACC, *blan- ken te verlossen van het stigma racisten en onderdrukkers te zijn'. De AACC sprak zijn solidariteit uit met het Christelijk Instituut van dr. Beyers Naudé en veroordeelde de uitwijzing uit Namibia van de anglicaanse bisschop Richard Wood en zijn vrouw en van Rolf .Fredde. de directeur van het Christelijk Centrum in Windhoek. 'De voortdu rende vervolging van christelijke groepen en indivuduën toont dui delijk aan dat de Zuidafrikaanse regering niet van plan is aan ont spanning bonnen Zuid-Afrika zelf te beginnen', aldus het communi qué. Het uitvoerend comité drong er bij de leden kerken nog op aan de beginselen van de tijdelijke afwij zing van financiële en persoonlijke steun uit het buitenland (moratori um) en de kwestie van de zelfstan digheid te overwegen. Volgens het comité zou een moratorium de ker ken in staat stellen een authentie ke Afrikaanse vorm van hét chris tendom te ontdekken. De kerken aouden tegelijkertijd de houding van afhankelijkheid afwerpen die veel kerken hebben aangenomen, hun eigen prioriteiten gaan vast stellen en worden tot missionaire kerken. De AACC benoemde kanunnik Bur gess Cair opnieuw voor vijf jaar tot algemeen secretaris en stelde dank baar vast dat de bijdragen van de leden-kerken in het afgelopen jaar met 28 procent toenamen. Zondag 30 november zal de eerste steen gelegd worden voor een nieuw hoofdkwartier in Nairobi. De AACC gaat trachten een bedrag van 1.250.000 gulden in giften en lenin gen te krijgen van Amerikaanse zendingsorganen In Trouw van '31 juli' staat een ingezonden stuk afgedrukt van ds J. P. van Roon te Zeist. Hij rea geert daarin op een Vandaag, nl. dat van 24 juli over Kerk en poli tiek.. Ik eindigde 'dat stukje van 24 juli met deze woorden: 'Op die mander behoren kerk en politiek heel nauw bij elkaar, omdat in/ de politiek over een belangrijk deel van dat heil beslissingen vallen'. Ds. Van Roon is van mening dat hier van een ander heil sprake is dan wat de bijbel onder heil ver staat, nl. de geborgenheid in de Heiland en de redding voor de eeu wigheid. Het misverstand is duide lijk. Ik 6prak over een belangrijk deel van het heil en bedoelde daar mee uiteraard het welzijn van mensen zolang ze hier op aarde zijn. Ik ben nl. van mening dat het begrip heil in de bijbel voor meer staat dan voor de geborgenheid in de Heiland en de redding voor de eeuwigheid, nL ook voor een nieuw begin hier op aarde, geestelijk en lichamelijk. De Heer gaf daaraan uitdrukking door niet alleen zoneten te vergeven maar ook mensen te genezen en zelfs weer uit de doden op te wekken. Het)* heil mag dus niet beperkt worden tot de dingen die ds. Van Roon noemt. Die beper king is beslist onbijbels. Wie dat doet kan het Oude Testament wel weg doen en behoeft zich ook niet meer druk te maken voor wat goed voor anderen is, behalve dan weer wat ds. Van Roon noemt. Dit is een versmalling die ds. Van Roon zelf ongetwijfeld ook niet zal willen, maar die hij wel in zijn ingezonden stuk suggereert, waarbij hij mij dingen laat zeggen die ik niet ge zegd heb. Ik had het nl. over een belangrijk deel van het heil, waar uit hij gemakkelijk had kunnen op maken dat ik het heil meeromvat tend zie dan wat in de politiek aan de orde komt. Alleen.zou ik dat dan weer wat bijbelser willen benoemen dan met 'geborgenheid in de Hei land' en 'redding voor de eeuwig heid'. NED. HERVORMDE KERK Aangenomen naar 's Hertogenbosch (toez.): H. J. Oudhof te Maaxn- Maarsbergen. Afscheid op 10 augustus van Barne- veld: H. Visser ber. te Nieuwe Ton- ge, waar hij zaterdag 16 augustus intrede zal doen van Grijpskerk:^ J. J Buskes jr. Ber. te Middelstum. Intrede te Utrecht (t.b.v. de vrijz. modaliteit Leeuwenberghgem. als pred. voor bijz. werkz.) dr K. M. Witteveen uit Sneè'k; te Nieuwleu- sen: J. W. Glashouwer uit Giessen; te Wageningen: J. W. ten Kate uit Heerhugo waard; te Schelluinen,: kand. H. Gaasbeek uit Wapenveld.' GEREF. KERKEN Afscheid van Leimuiden: J. G. Los wegens benoeming tot pred. in alg. dienst van de Ev. Kerk te Nieuw Caledonië (Nouméa, Franse zen ding); van Voorthuizen: G. Oppe-( dijk. ber. te Drachten; van Drach ten: J. Nieuwsma ber. te Schiedam; van Minnertsga: K. Eljkelenboom ber. te Ruinerwold; van Ouderkerk a.d. IJssel: W. B. Obbink wegens benoeming tot full time leraar aan de chr. pedagogische academie te Middelburg. Ds Obbink blijft for meel aan de kerk van Ouderkerk a.d. Arpstel verbonden. Intrede te Rotterdam- Alexander- stad: J. Tevel uit Aalten: te Rot- -terdam-Hlllegersberg, waar hij in samenwerking met de hery. wijk- gem. Ommoord van de herv. gem. Hillegersberg speciaal beroepen is voor het vormings- en terusting- werk: drs A. V. de Nooy uit Noord- scharwoude; te IJsselmuidendrs. P C. Schoenman kand. te Kampen. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Harkstede in comb, met Overschild: T. Wendt kand. te Kampen. Afscheid van Musselkanaal en Val- thermond: K. Folkersma ber. te Be verwijk. GEREF. KERKEN VRIJG. B.V. Afscheid van Deventer: J. C. Schaeffer ber. te Emmeloord. EV. LUTH. KERK Aangenomen de benoeming tot pred. met bijz. opdracht J. Blase te Utrecht. BAPT. GEMEENTEN Afscheid van Utrecht: O. H. de Vries ber. te Den Haag. NED. PROT. BOND Afscheid van Laren (NH) van de afd. Laren, Blaricum, en Huizen: J. H. Marwitz ber. te Haarlem t.b.v. de vrijz. modaliteit. a,ls pred. met be paalde opdracht. LONDEN De acteur Robert Po well gaat de rol van Jezus spelen in een nkeuwe televisie-serie 'het le ven van Jezus (verslag van onze star reporter)'. De opnamen begin nen volgende maand en zullen on geveer een half Jaar duren. De film wordt 'een coèproductie van de Ita liaanse televisie RAI en Britse on afhankelijke tv-maatschappij ATV. De uitzendingen beginnen volgens- de verwachtingen rondom kerwtmis 1976. Aan de film werken onder meer mee de bekende acteur Peter O'Toole. die Johannes de Doper zal spelen en lord Olivier wiens rol nog niet vaststaat. Om de Jonge Jezus uit te beelden is nog een jongetje van een jaar of twaalf, dertien nodig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2