'Mensenrechten ook in rest
Afrika met voeten getreden'
I
Jongeren putten moed
uit Grahams Eurofest
Vandaag
Nogmaals roepende
in de woestijn
Personalia
Waarde van een mensenleven
W
Onze
adressen
Kissinger met
uitstoting
uit jodendom
bedreigd
Conferenties*
Overleg over
opvolging van
de kardinaal
Adventisten in
Roemeense cel
Beroepingswerk
DONDERDAG 7 AUGUSTUS 1975
KERK/BINNENLAND 2
Rapport voor commissie internationale zaken
door Aldert Schipper
Of je nu kijkt naar de zelfstandige zwarte
Afrikaanse staten, naar de nog overgeble
ven Afrikaanse kolonies of naar de landen
van de apartheid, in bijna alle Afrikaanse
landen vormt de toepassing van de rechten
van de mens een somber beeld, dat een
uitdaging is voor het christelijk geweten.
Dit is de conclusie van een studie over de
schending van de mensenrechten, die Michel
Ndoh, een Afrikaanse jurist, heeft opgesteld
voor de commissie voor internationale zaken
van de wereldraad van kerken.
Het document heeft enige tijd als vertrouwe
lijk stuk in de kring van de wereldraad gecir
culeerd. nadat het besproken was in de confe
rentie die de wereldraad vorig jaar oktober
aan de mensenrechten heeft gewijd in het
Oostenrijkse St.-Pölten.
Ndoh noemt de toenemende betrokkenheid van
christenen bij de strijd om de mensenrechten
in Afrika bemoedigend en hij pleit voor het
mobiliseren van de publieke opinie, ook buiten
Afrika, voor toepassing van de mensenrechten
in het zwarte werelddeel. Hij vindt dat nog
teveel kerken en individuele christenen hun
ogen sluiten voor het overtreden van de men
senrechten. De bewoners van zwart Afrika
verwijt hij dat zij al te ggmakkelijk hun ogen
sluiten voor wat in hun landen van de rechten
van de mens terechtkomen, terwijl zij terecht
hun mond vol hebben over de wandaden
van Ian Smith en John Vorster in Zuidelijk
Afrika. 'Het zwijgen van de christenen in
Afrika en elders tegenover het schandaal en de
tragedie van de wijdverspreide schending van
mensenrechten in onafhankelijk Afrika kan
alleen maar opgevat worden als medeplichtig
heid aan de instandhouding van geweld, te
meer daar de dictators vaak niet aarzelen te
streven naar de steun van de kerk (in het
kader van nationaal gebed) om hun tirannie
te rechtvaardigen'.
'The Black Man's Burden
Drogreden
In zijn documentatie geeft Ndoh naast aan
dacht aan Rhodesië en de republiek Zuid-
Afrika veel informatie over onafhankelijk Afri
ka. Hij stelt vast dat je in zwart en Noord-
Afrika vaak hetzelfde argument tegenkomt om
een dictatuur te rechtvaardigen als in Zuid-
Afrika, namelijk dat de Afrikanen nog niet rijp
zouden zijn om hun eigen zaken te behartigen.
Het enige verschil met vroeger is volgens Ndoh
dat de oude kolonialisten zeiden dat alle Afri
kanen ongeschikt waren om voor zichzelf te
zorgen, terwijl de huidige tirannen zeggen dat
de meerderheid daar niet toe in staat is.
Zichzelf en de hun omringende elite beschou
wen zij als een hoopgevende uitzondering.
Vroeger werd de ongeschiktheid van de Afri
kanen als ongeneeslijk afgeschilderd. Nu moe
ten de Afrikaanse volken het juk van de
dictatuur blijven dragen tot de dag, waarop
het hele volk tot de elite behoort. Op deze
scherpe, ironische manier gaat mr. Ndoh de
politieke werkelijkheid van huidig Afrika te
lijf. Hij wijst er op dat de meeste Afrikaanse
landen een één-partijsysteem kennen. Sommi
ge zijn vooruitstrevend, maar andere zijn vol
gens Ndoh fascistisch, zoals Zaïre. Equatoriaal
Guinee of Kameroen.
Vluchtelingen
In Equatoriaal Guinee heerst nu al vijf jaar
lang de terreur, aldus Ndoh. Er gaat geen dag
voorbij of zogenaamde tegenstanders van het
regime van Francisco Macias Nguema of hun
familie worden gedood door leden van de
'Jeugd, die opmarcheert met Macias', een ter
reurorganisatie die de president heeft ge
vormd. Van de 300.000 inwoners van Guinee
wonen er nu 50.000 als vluchteling in Gabon.
Kameroen of Spanje. Onnodig te zeggen dat de
hele intellectuele en geestelijke elite van het
land in de gevangenis zit, is gevlucht of
vermoord is door Macias' volkspolitie.
Volgens Ndoh is marteling van gevangenen een
wapen dat in vele landen van Afrika in zwang
is. Hij noemt naast Namibië. Rhodesië en
Zuid-Afrika, Soedan, Boeroendi, Nigeria. Ma
rokko. Tunesië, Kameroen, Togo, Ethiopië, Oe-
De commissie van de kerken voor interna
tionale zaken (CCIA) staat onder leiding
van de uit de Baltische staten afkomstige
Argentijn dr. Leopoldo \iilus, een jurist,
die vaak aangetroffen wordt waar over
oorlog en vrede wordt onderhandeld. Hij
speelde een voorname rol in de besprekin
gen die leidden tot het einde van de
oorlog in Soedan en bij het overleg over
Cyprus. Hij opereerde in Soedan samen
met kanunnik Burgess Carr, de secretaris
van de raad van kerken van geheel Afrika
en met de voorzitter van de CCIA, de
Zweedse VN-ambassadeur Olie Dahlen.
In de CCIA concentreert zich de laatste
tijd de speciale aandacht, die de oecumene
heeft voor de wijdverbreide schending van
de mensenrechten in de wereld. In 1974
hield de CCIA over dit onderwerp een
conferentie in Oostenrijk.
Voor deze conferentie stelde de Kameroense
jurist Michel Ndoh een rapport samen over
de mensenrechten in Afrika. Hij noemt de
apartheidsbastions in Zuidelijk Afrika 'ui
terst pervers', maar 'het leven van een
Afrikaan in Noord-Afrika of Centraal Afri
ka is niet minder waardevol dan dat van
een Afrikaan die leeft in de landen ten
zuiden van de Zambesi'. De uitspraken van
Ndoh blijven voor zijn rekening. Hij is
werkzaam in Zwitserland, waar hij, gezien
zijn opvattingen over zijn vaderland beter
voorlopig nog maar even kan blijven.
ganda. de Centraal Afrikaanse Republiek. Gha
na. Gabon, Mali, Senegal, Lesotho, Guinee,
Zaire. Mauretanië. De ruime toepassing van
martelpraktijken toont hoe weinig waarde de
Afrikaanse machthebbers hechten aan mense
lijkheid en aan het leven van hun medebur
gers. Het enige leven dat telt is hun eigen
leven. Daarom kan elke tiran bijvoorbeeld
rustig moordend rondgaan onder zijn eigen
bevolking zonder dat de andere Afrikaanse
leiders hem op de vingers tikken. De volken-
moord, die kolonel Micomero in 1972 uitvoerde
in Boeroendi (officieel 10.000 mensen afge
slacht) werd door de Organisatie van Afri
kaanse Eenheid en door de Afrikaanse macht
hebbers met sympathie begroet'.
Godsdienstvrijheid
Ndoh stelt vast dat nergens in Afrika de
godsdienstvrijheid officieel wordt aangetast.
Toch komen godsdienstige vervolgingen voor.
Hij noemt Zuid-Afrika en Namibië, waar de
apartheid ook in de kerk is doorgedrongen.
Maar hij beschrijft ook het conflict tussen
kerkelijke leiders en de staat in Kameroen,
Zaïre en Guinee. Deze conflicten komen voort
uit het verzet binnen de kerk tegen politiek
onrecht. In andere landen worden leden van
godsdienstige secten, zoals de Jehova's getui
gen vervolgd.
Een speciaal probleem wordt gevormd door de
etnische minderheden in Afrika, zoal s de
pygmeeën, die verspreid leven in de regenwou
den van zwart Afrika, overgelaten aan de
uitbuiting door de zg. pygmee-bezitters, die de
produkten van deze kleine zwarte mensen op
kopen.
Wat is de rol, die in deze situatie geëist wordt
van de christelijke kerk? Mr. Ndoh noemt drie
punten en beroept zich daarin op hetgeen
gezegd is door kanunnik Burgess Carr, de
algemeen secretaris van de raad van kerken
voor geheel Afrika.
1. de kerk moet zich losmaken van alle dicta
toriale activiteiten;
2. de kerk moet staan naast de armen en
onterfden en hun tenminste morele steun ge
ven in hun pogingen een rechtvaardiger en
menselijker samenleving tot stand te brengen,
die beter rekening houdt met de belangen van
de meerderheid van de mensen;
3. de kerk moet met moreel gezag de Afrikaan
se regeringen trachten te bewegen een over
eenkomst voor heel Afrika te sluiten waarin de
mensenrechten worden gegarandeerd en in het
bijzonder ijveren voor een gerechtshof voor
mensenrechten, waar individuele Afrikanen
met hun klachten terecht kunnen.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kuniien worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Kerklied (2)
Jammer, dat de heer Watjer uit
Utrecht negatief reageert op het
kerkliedcongres en zich schaart on
der de groep criticasters van het
Liedboek. In het verleden zijn in
deze rubriek meer kritische stem
men vernomen op het nieuwe lied
boek: of dit altijd juist is betwijfel
ik. 'k Zou de heer Watjer willen
aanraden eens een paar keer in
zijn woonplaats de kerkdiensten in
de Dom mee te maken. Wellicht
wordt u ook getroffen door de ple
zierige wijze waarop het nieuwe
lied daar als vooroefening op de
dienst aan de gemeente gepresen
teerd wordt. Als er door kerkeraden
en predikanten op gelet wordt dat
er in iedere kerkdienst niet mee
dan één. hoogstens twee, onbeken
de liederen gezongen worden, dan
behoeft het Lieboek geen probleem
te zijn Integendeel, het nieuwe
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9-11, Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN;
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25,
Groningen.
Tel 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
lied kan een verfrissende zaak zijn,
mits we ons er voor openstellen.
Als er ook nog een samenwerking
ontstaat tussen predikanten en on
derwijzers kan door de week op de
scholen het lied reeds gezongen
worden dat op de zondag daarna in
de eredienst aan de orde komt. Zo
gaan de jongeren de ouderen voor.
Geldrop
F. A. van Mameren
Bevoorrecht
Dankbaarheidssyndroom voor 54
procent korting op de aow. als ik
65 jaar ben met 27 dienstjaren
NCRV. Niet waardevast en niet
welvaartsvast. Ambtenaren, oud
ministers, Kamerleden, behoren tot
een bevoorrechte groep, zoals in dit
blad al eerder betoogd is. Met be
lastingvrije kapitaalsopbouw van
pensioen, terwijl er niet eens een
wettelijke regeling voor een werk
nemerspensioen is. Dit is bedeling.
Jaren doorgebracht bij andere
werkgevers tellen niet mee bij de
pensioenopbouw. Als je te hard ge
werkt hebt. dan stoppen ze je in de
wao. Die jaren in de wao tellen ook
al niet mee in de pensioenopbouw.
Ruurlo
H. J. van Houten
Dure trein
U vindt het normaal, dat de auto
bezitter moet bijpassen in de tekor
ten van de spoorwegen. Wat denkt
u dan over de tekorten van de
KLM? De KLM heeft concurrentie
te duchten, als ze haar prijzen gaat
verhogen. Bovendien zijn in het
luchtvervoer ook prijsafspraken ge
maakt. De spoorwegen bezitten, wat
dat betreft, een monopolie-positie.
En daarvoor moet de autorijder be
talen. Dat lijkt me niet rechtvaar
dig. Hilversum J. Holleman
Kerklied (2)
De woorden van de heer Watjer
over het liedboek waren mij uit het
hart gegrepen, Wat is ons lied in
vergelijking met zo'n 20-30 jaar
geleden erbarmelijk achteruit ge
gaan. De nieuwe psalmberijming is
mij een wekelijkse ergernis. Waar
om in vredesnaam die nieuwe be
rijming? Omdat de oude niet pre
cies volgens de onberijmde psalmen
waren? Nou en? We zingen tot
Gods eer, nietwaar? Waren die ou-
NEW YORK Een joodse
organisatie in New York wil
de Amerikaanse minister van
buitenlandse zaken, dr. Henry
Kissinger, uit het jodendom
laten stoten omdat hij vol
gens deze groep 'de grootste
bedreiging voor miljoenen jo
den vormt sinds de dagen
van de Tweede Wereldoorlog'.
De groep die zo ontevreden is
over de Amerikaanse politicus
is de 'conferentie van voorzit
ters van grote Amerikaans-
joodse organisaties van acti
visten'. De vertegenwoordiger
van deze groep. Samuel
Knopfler, is inmiddels naar
Israël gereisd om er met de
rabbinale gezagsdragers te
overleggen over de uitstoting.
Rabbijn Sjlomo Thaler, de vi
ce-president van het dagelijks
bestuur van de conferentie,
zei dat Kissinger schuldig is
aan handelingen die het
fysieke en geestelijke voort
bestaan van het joodse volk,
ernstig in gevaar brengen. Hij
acht dit voldoende grond voor
de zwaarste straf, die het jo
dendom kent. Wat Kissinger
precies misdreven heeft licht
te hij niet toe, maar waar
schijnlijk betreft het de druk
die hij op Israël oefent om
veroverde gebieden aan Egyp
te terug te geven, teneinde
tot een nieuw akkoord oter
de Siani te komen.
Werkdag over arm en rijk. Bedoeld
voor mensen in de kerk, die zich Iti
hun gemeente speciaal inzetten
voor zaken als de twee procent,
werelddiakonaat, zending, vredes-
week, Nairobi, nieuwe levensstijl.
Zaterdag 30 augustus van kwart
over tien tot half vier in de Jphijn-
neskerk in Amersfoort. Inl. en opg.
herv. gen. diak. raad tel. 030 -
332426
Verkenning, waar gaan wij heen?
Conferentie voor doopsgezinde, re
monstrantse en andere vrouwen, 8-
12 september op de Hoorneboeg té
Hilversum met om. ds. W. Overdoep
en prof. dr. G. J. Hoenderdaol
Israeldag met evangelist Wim Mal-
go (Midder-nachtsgroep), zaterdag 30
augustus in Figi. Tweede Dorps
straat, Zeist Aanvangsuren half elf,
half drie en half zes.
DEN BOSCH Na het overleg over
de opvolging van kardinaal Alfrink,
dat dinsdag in Den Bosch plaats
had tussen het Nederlandse episco
paat (pimus kardinaal Alfrink) en
een afvaardiging van het kapittel
van Utrecht is een communiqué
verstrekt waarin slechts stond dat
het gevoerde overleg een strikt be
sloten karakter droeg.
De -kardinaal werd op 5 juli 75 Jaar.
Op 7 juli zond hij zijn ontslagaan
vrage naar Rome. Nederlandse
journalisten in Rome en het pers
bureau Agence France Press had
den sterke aanwijzingen om te me
nen dat de ontslagaanvrage reeds
was aanvaard door het Vaticaan.
Dit werd echter afgelopen zaterdag
tegengesproken door bisschop Bluys-
sen van Den Bosch. Men zei dat hij
er in een brief aan de bisschoppen
van half juli van uit was gegaan
dat het ontslag spoedig zou worden
aanvaard.
LONDEN Amnesty International
heeft in een brief aan de Roemeen
se regering bezorgdheid geuit over
het vasthouden van gewetensbe
zwaardén. Amnesty merkt op dat in
Roemenië dertien Zeven-Dagad-
vèntisten gevangen zitten omdat
zij geweigerd hebben, samen met
andere christelijke groepen, het so
cialistische eenheidsfront te steu
nen.
Een Aantal gevangenen, die weiger
den op zaterdag of zondag te wer
ken, werd bijzonder hard aange
pakt. De cellen zijn overvol de ge
vangenen worden geboeid, krijgen
in de winter koude douches en
lijfstraffen van dertig stokslagen
zijn geen uitzondering. Aan de ge
volgen hiervan zijn twee gevange
nen bezweken.
De heer H. G. Overweg, waarnemend
chef van het bureau voorlichting van
de provinciale griffie van Overijssel,
is met ingang van 1 september 1975
benoemd tot burgemeester van de
gemeente Diever. Hij woont in Zwol
le, is 31 jaar, doopsgezind en lid van
de Partij van de Arbeid.
De heer Gerrlt Noordzij
(Gld) schrijft ons:
In Trouw/Kwartet van 26 Juli staat
een artikel van de heer Prlnaen, uit
Rotterdam, onder de titel 'Een roe
pende in de woestijn'. In dit stukje
^krijgen wij er allemaal van langs
de psalmen dat niet?
Nog zo'n mooi smoesje was: de
buitenkerkelijken begrijpen van de
'vreemde' taal van de oude berij
ming niets. Nou, ten eerste zingen
we niet voor de buitenkerkelijken
psalmen en ten tweede zullen dé
buitenkerkelijken nu wel zeggen: ze
zingen wel, maar het gaat niet
bepaald van harte. Ons lied ia
voorgoed verstoord en het ls een
groot verdriet als je geen kerk
dienst kan meemaken zonder je
minstens aan één miskleun in de
berijming, de wijswijziging, de/On
bekendheid of de onmogelijke wijs
te ergeren.
Borger (Dr).
K. Schram
omdat wij de bijbel verkeerd cite
ren. En de «evangelisten en de apos
telen krijgen dezelfde reprimande.
Als Prinzen terecht zegt dat
het Nieuwe Testament steeds de
Septuagint citeert, dan is daarmee
dé kous af. Het gaat trouwens niet
om wetenschappelijk verantwoord
citéren: Paulus met name veroor
looft zich nogal eens een grapje
door expres 'verkeerd' fce citeren
(daar zit wel een proefschrift in).
Vervolgens neemt Prinzen de verta
ling van Hieronymus (de Vulgata)
onder schot. Dé vertaling 'steunde',
voor wat betreft het oude testa
ment, óok op de Septuagint. Voor
het Nieuwe Testament had hij de
beschikking over handschriften in
het Hebreeuws!
Bij dé formulering van deze ont
hulling is iets misgegaan. Het Is
misschlèn wel interessant om een
stukjé te vertalen uit het voor
woord van de Vulgata van de
WÜrttembergische Bibelanstalt,
1969:
'In het Oude Testament zijn de
ONWEER
Het in het bezit hebben van het
boekje 'Luchtverschijnsels' door dr.
T. C. Winkler uit de Kamer-biblio
theek. kwam mij bij de terugkeer
in ons dorp al meteen goed van
pas. De eerste nacht reeds brak er
een daverend onweer los. We had
den het zogezegd zien aankomen en
toch haalde het ons lelijk uit de
slaap. We gingen zelfs het bed uit.
zoals het dorpsbewoners met een
stroodak betaamt en zaten daar te
gen elkaar aan te praten over de
felle bliksems en de rollende don
derslagen. En ineens zag ik me
weer die nacht zitten. Ik was gelo
geerd bij een vriendje van mij,
jaren geleden. Het onweerde en wij
kwamen terecht op de slaapkamer
van zijn ouders. Ik zat te oreren
over een berekening die je kon
maken ten aanzien van de afstand
van het onweer. Het had iets te
maken met de snelheid van licht
en geluid. Waarschijnlijk klink het
allemaal wat eigenwijs, want ik
vergeet nooit die toon waarmee de
moeder van m'n vriend terzijde zei:
Zo'n jong toch! Maar nu kwam ik
nog beter beslagen ten ijs. Want
Winkler weet veel van luchtver
schijnsels. Een enig hoek waarin
voor de uitwerkselen van de elek
triciteit deze hypothese wordt aan
genomen, dat elektriciteit een vloei
stof is met twee wijzen van bestaan,
nl. positief en negatief. En daar
komt alle gedonder van .om zo te
zeggen, t Interessante wordt het
hoofdstuk 'uitwerkselen van den
bliksem' echter als er enige tref
fende staaltjes van het raadselach
tig gedrag van de bliksem aan bod
komen. Fraaie gravures verluchten
de volgende meldingen: een moor
denaar wordt door de bliksem het.
moordend mes uit handen geslagen.
'Zékere dame had een testament
weten te krijgen van zekeren
vorst..' Enfin het in de holle boom
verborgen testament wordt door de
bliksem letterlijk aan het licht ge
bracht. Een andere dame ziet zich
terwijl ze voelt of het regent de
gouden armband door de bliksem
ontroofd. Ja. die Winkler. Hoewel,
als 't weer eens onweert.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Stellendam: J. den
Hoed te Sliedrecht.
Aangenomen naar Oudenhoorn
drs. J. H. Hoekert kand. te Amster
dam.
Bedankt voor 's-Gravendeel (toez.):
C. Vijfhuizen te Oosterend (Fr).
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Bergschenhoek: A.
Veldman kand. te Kampen.
Beroepbaar: C. A. Versluis voorheen
missionair predikant op Irian Jaya.
De Savomin Lohmanlaan 60 te
Groningen.
meeste boeken van de Vulgata re
gelrechte vertalingen van Hiero
nymus uit het Hebreeuws. (Behalve
het psalter, dat naar een oude la-
tijnse versie bewerkt is).
Aan alle boeken van het Nieuwe
Testament ligt een oudlatijnse
tekst ten grondslag, die aan de
hand van het Grieks verbeterd is:
in de evangeliën oppervlakkig, in
de vorige delen zorgvuldiger. De
bewerking van de evangeliën is ze
ker van Hieronymus, voor de ande
re boeken is de auteur onbekend.
Samengevat is de Vulgata geen
eenheid, en men kan haar alleen
bij wijze van spreken als het werk
van Hiernoymus beschouwen, om
dat het grootste deel van hem
stamt!
door Ton van der Hammen
AMSTERDAM Eurofest in Brussel is afgelopen. En hoe is het nu geweest? Om te beginnen dit:
het IS toch wel wat om te constateren, dat zo'n vijftienduizend Jongeren er hun tijd (tien dagen
vakantie) en hun geld (reis- en verblijfkosten) voor over hadden om voor evangelisatiewerk wat
meer te worden toegerust. Zoiets mee te maken is erg bemoedigend. De Eurofestorganlsatie (Biliy
Graham) heeft al dat engagement dan toch maar gemobiliseerd.
Portugal
De heer Julio Castro veronderstelt
bij ons een misverstand over mili
taire dictatuur en beperking van
persvrijheid, die zi. een gevolg zou
zijn van slecht geïnformeerd zijn.
Laat ik deze heer geruststellen: in
de periode '40-'45 hebben wij met
belde kennis gemaakt en wij laten
ons op dit gebied geen knollen voor
citroenen verkopen. De heer Castro
poneert dat de westerse democra
tieën schijnheilig zijn, hoewel in
deze democratieën vrijheid van
godsdienst, van drukpers, van vere
niging en van vergadering heerst
en verkiezingen gegarandeerd vrij
zijn zonder zelfs de mogelijkheid
van intimidatie. Wat vindt de heer
Castro hiervan schijnheilig? Over
schijnheiligheid gesproken. een
voorbeeld daarvan is een volksbe
vrijder die met de arena dreigt!
Rotterdam
C. P. van Renssen
Dat is één indruk van enkele Ne
derlanders die deel uitmaakten van
het kleine UBS-Jeugdcongres (UBS
is wereldbond van bijbelgenoot
schappen) dat met Eurofest gelijk
liep. waardoor over en weer leuke
contacten zijn ontstaan.
Hun ervaringen op Eurofest leken
interessant, omdat ze nu eens' niet
uit Youth for Christ- Campus
Crusade- of Navigatormilieu af
komstig zijn. Deze jongelui werden
om zo te zeggen ineens in het hun
onbekende Eurofestgebeuxen onder
gedompeld en ze konden er zich zo
heel spontaan een eigen oordeel
over vormen.
Van de Eurofest-deelnemers werd
behoorlijk wat inspanning geëist. El
ke dag had weer een ander thema:
verlossing, persoonlijke verhouding
tot Gort. eigen levensstijl, geestelij
ke strijd, praktijk van evangelise
ren. om er de belangrijkste van te
noemen. Dat begon dan met een
inleiding die anderhah uur duurde
voor alle deelnemers in een grote
hal op het terrein van de voormali
ge wereldtentoonsteling.
Daarna werden per taal groepen
gevormd, waarin een spreker toe-
praatte naar de vragen die je op
een stencil had en die je moest
beantwoorden. De antwoorden be
sprak je in een minigroep van vijf
tot tien mensen, waarna je In
groepjes van twee tot een persoon
lijk gesprek over het thema pro
beerde te komen, wat dan met ge
bed eindigde.
Dit alles nam de héle morgen in
beslag, 's Middags wanen er vrije
onderwerpen, onder meer over soci
aal engagement aan de orde en de
meeste avonden waren er evangeli
satiemeetings in het nabijgelegen
Heize Is tadion.
Indruk
Als centrale inleider In de grote hal
was het vooral Festo Kivengere,
anglicaans bisschop van Oeganda,
die op het UBS-jongeren diepe In
druk maakte. Hij ging genuanceerd
vanuit de betreffende bijbelgedeel
ten op de thema's in, probeerde
üjnen naar nu door te trekken,
besteedde veel aandacht aan de di
versiteit die er onder christenen
bestaat als gevolg van onder meer
verschillend karakter, gevoelsleven,
milieu, culturele achtergrond en
belichtte ook hoe de relatie God
mens-medemens door allerlei in
vloeden kan worden verstoord. Hij
zette Je aan het denken. Jammer
was het dat allerlei door hem opge
roepen vragen niet in discussie
konden komen, omdat volgens «én
vast schema (je moest Je ftoUdétt
aan de vragen op je papier) Werd
verder gewerkt. Zelfs die papléjrétt
vragen kwamen vaak rtdét Uit dé
verf vanwege tijdnood. Kennelijk
was alles tot in finesses geprogram
meerd om oeverloze discussies té
vermijden, maar of dit nu de oplos
sing is?
Een ander bezwaar dat volgens de
UBS-jongeren bij de verwetfclng
naar voren kwam was het some
nogal gemakkelijke gebruik van
bijbelse sleutelwoorden of tekst
fragmenten in plaats van dat die
woorden meer vanuit de context
waarin ze staan, werdén benaderd.
Dat vonden de T>ijbelgenóotschaps-
jongeren onjuist, immers opper
vlakkig bijbelgebruik.
Behalve Kivengere aprak Billy Gra
ham. die in het grote Heizelstadion
(overigens niet altijd geheel ge
vuld) regelmatig het woord voerde
de UBS-jongeren erg aan. Hij
kwar. over als een man, dié vanuit
een diep geloof leeft, werkt en ge
tuigt. Iemand die. om het wat cru
te zeggen, maar niet blijft staan bij
Een van de vele gesprekken tijdens Eurofest.
'geel Je hart aan Jezus, geloof, lees
Jé bijbel en dan is het wel goed'
(dfie trend kon op Eurofest ook
nogal eens worden beluisterd.),
maat als een man, die herhaalde
lijk inging op de uitdaging, de
strijd waarmee iedereen wordt ge
confronteerd die als christen pro
beert te leven. Een strijd, die niet
is af te doen met de dooddoener 'de
wereld is 6lecht', maar die voor
Alles te maken heeft met je eigen
ik. Waarbij hij op een ontwapende
manier zichzelf durfde prijs te geven
door over zijn persoonlijke strijd te
spreken om het geloof te behouden.
Samenvattend: er zat veel goeds in
liet Eurofestgebeuren, al konden de
jongeren van de wereldbond van
bijbelgenootschappen er zich niet
helemaal aan onttrekken dat het
hier en daar mank ging aan een
zekere oppervlakkigheid, omdat
nogal eens te gemakkelijk met de
bijbeltohoud werd omgesprongen
en omdat de keus voor het geloof
vaak als wel erg eenvoudig werd
gepresenteerd. Vandaar, dat ze ach
ter de uitnodiging tot bekering die
in de evangelisatiemeetings werd
gedaan (steek je hand op en kom
naar voren) hoe goed gemeend ook,
de nodige vraagtekens hebben ge
zet.