Nederduits gereformeerde
kerk (Zuid-Afrika) wil
niet in raad van kerken
:B
Vandaag
fllslllêlll
Leider satanskerk
was In ons land
Rechtse
rabbijn
in Israël
in de ban
Relatie met wereldraad vormt obstakel
Onze
adressen
Koele kerken
Beroepingswerk
Pater Van Asten
gaat trouwen
Nieuwe boeken
WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1975
KERK/BINNENLAND 2
Van een onzer redacteuren
HAMMANSKRAAL, KAAPSTAD Dr. F. E. O'Brien Geldenhuys, de directeur voor oecumenische
zaken van de Nederduits Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika heeft de uitnodiging van de Zuidafri-
kaanse raad van kerken om lid te worden van deze raad afgewezen.
De raad deed de uitnodiging door middel van een resolutie, die ingediend werd door ds. E. Scharf van
de evangelisch lutherse kerk van Transvaal en die unaniem werd ondersteund door alle honderd le
den van de algemene vergadering van de raad van kerken.
Tevoren was reeds In de Zuidafrl-
kaanse pers druk gespeculeerd ovèr
een eventueel 'toetreden van de
grote blanke NG kerk tot de raad.
Aanleiding voor de speculaties was
het toetreden tot de raad van de
zwarte Nederduits Gereformeerde
Kerk in Afrika. In het conservatie
ve blad Hoof stad. dat in Pretoria
verschijnt, pleitte de bekende prof.
Ben Marais voor het Lidmaatschap,
maar het laatste woord is waar
schijnlijk gesproken door dr. Koot
Vorster, de broer van premier John
Voster. Koot schreef in Hoof stad
dat de relatie die de Zuidafrikaanse
raad van kerken onderhoudt met
die wereldraad een lidmaatschap
voor de NG Kerk onmogelijk
maakt.
Lakens
Dr O'Brien Geldenhuys noemde ln
zijn afwijzing van de uitnodiging
bovendien nog de rede van de
voorzitter van de raad van kerken,
ds. J. F. Thorne als aanleiding voor
de weigering. Thorne sprak over de
houding van de zwarte man tegen
over de blanke, zodra in Zuid-
Afrilka de zwarte volledige demo
cratische rechten zou hebben ver
kregen. Ook de secretaris-generaal
van de raad van kerken. John Rees.
ging uit van de stellige verwachting
dat de dag niet ver me*" is dat de
zwarte in Zuid-Afrik; zich zal
meester maken van zijn rechten.
Rees daagde de zwarte man uit. nu
reeds openlijk te zeggen hoe hij de
toekomst van de blanke in Zuid-
Afrika ziet. wanneer de zwarte er
de lakens uitdeelt.
Ds. Thorne zei: 'De mensen die
steeds het sterkst gestreden hebben
tegen apartheid, eisen nueen ge
heel zwarte leiding in kerk en
staat. De mensen die het ergst
vochten tegen het uitsluiten van
zwarten uit leidende posities, ijve
ren nu voor het uitsluiten van
blankenen voor het bevoordelen
van zwarten. Het is onrechtvaardig
dat de blanken vroeger de vooraan -
staande plaatsen in de kerk inna
men. Is het niet even onrechtvaar
dig als de zwarten nu hetzelfde
wensen te doen? Indien een man
een positie niet mag Innemen om
dat hij zwart is. zou het dan niet
even onjuist zijn als een blanke
man wegens zijn huidskleur zou
worden uitgesloten?'
Samen delen
John Rees riep op tot een deling
van macht tussen blank en zwart
in de kerk. Ons getuigenis zal pas
effectief zijn, als we uit onze in
stellingen ongelijkheid. onder
scheid en racisme verwijderen. Hij
riep op tot groter Inspanning op
het gebied van zending en evange
lisatie en tot 'radicale vroomheid',
die zou bestaan uit een 'diepe be
trokkenheid ep Jezus Christus als
de Heer van het gehele leven, en
tevens op de maatschappelijke no
den van de dag van vandaag.'
Na het toetreden tot de raad van
de zwarte gereformeerden telt de
raad van kerken 21 leden-kerken.
Zes kerken hebben de status van
waarnemer. Van de raad zijn voorts
acht kerkelijke organisaties lid. Een
kerkelijke organisatie Is waarne
mer. Via deze kerken en organisa
ties zijn tien tot vijftien miljoen
mensen in Zuid-Afrika bij de raad
van kerken aangesloten bijna
driekwart van de totale bevolking.
Behalve de vele onafhankelijke Af
rikaanse kerken en de grote Zuid-
Afrikaanse pinksterkerk (een half
miljoen leden) zijn ook nog drie
kerken van het gereformeerde type
geen lid van de raad van kerken.
Het budget van de raad is voor dit
jaar vastgesteld op ongeveer vier
miljoen gulden. Hiervan komt circa
zestig procent uit Zuidafrikaanse
bron.
Ontspanning
Ds. J. F. Thorne, de voorzitter van de raad van kerken in Zuid-
Afrika.
Gedurende de bijeenkomst ln Ham-
manskraal nam de nationale confe
rentie van de raad van kerken en
kele resoluties aan. Zonder een te
genstem aanvaardde de vergadering
een verklaring waarin de maatrege
len van de regering teneinde de
spanning tussen de rassen tegen te
gaan 'oppervlakkig' werden ge
noemd. In de verklaring wordt de
regering verweten dat zij 'de apart
heid verder verscherpt door nog
maals 200.000 mensen gedwongen
te doen verhuizen naar 'een uitge
strekte mestvaalt in Committees
Drift' en door 'veel van haar bin
nenlandse critici tot stilte te dwin
gen door middel van terreur'. In de
resolutie wordt gewaarschuwd, dat
verdere pogingen tot het opleggen
van totalitaire onderdrukking aan
de bevolking van Zuid-Afrika al
leen een gewelddadige confrontatie
ln ons land bespoedigt'.
De resolutie werd voorgesteld door
ds. Douglas Bax, die reeds bekend
is van de oproep tot dienstweige
ring van een vorige conferentie in
Hammamskraal. Bax is een presby
teriaanse dominee, die» sterk werd
afgevallen door twee van zijn
presbyteriaanse collega's, die de
toon van de resolutie wilden af
zwakken. In de stemming bleek
echter dat Bax een grote meerder
heid van de honderd afgevaardig
den achter zich kreeg. Een van de
twee presbyteriaanse critici, ds. J.
B. Hawkridge, kreeg echter spijt
van zijn oppositie, nadat hem was
gebleken hoe de zwarte vertegen
woordigers ln de vergadering hem
zijn tegenstand hadden kwalijk ge
nomen.
De conferentie besloot een bedrag
van 211.000 rand ter beschikking te
stellen voor hulp aan de gezinnen
van politieke gevangenen in Zuid-
Afrika. Dit bedrag is 80.000 rand
hoger dan in het afgelopen jaar ter
beschikking was voor dit doel. Er
wordt op dit moment gezorgd voor
680 gezinnen. Dit aantal neemt nog
van dag tot dag toe. Elk gezin
ontvangt een bedrag tussen tien en
19 rand per maand.
UIT
VAN LEZERS
Uitverkiezing (slot)
In uw blad van 26 Juli geeft Van
Doorne een recensie van het boek
Moïra. maar in wezen is het een
recensie van de leer der uitverkie
zing. compleet met nieuwe exegese
van Mattheus' 22 vers 14 enz. Hij
verstout zich zelfs om van een cal
vinistisch noodlotsgeloof te spre
ken. Terwijl toch de apostel Paulus
zijn brief aan Efeze begint met één
groot loflied op de uitverkiezende
God. die ons tevoren bestemd heeft
om ons erfdeel te ontvangen, want
ln liefde heeft Hij ons tevoren er
toe bestemd als zonen van Hem te
worden aangenomen. Ik begrijp dus
Van Doorne niet. Weet hij het soms
beter dan de apostel Paulus? Van
Doorne schaart zich hiermee ln de
rij van al die krantenschrijvers,
radioreporters, televisiecommentato
ren en dergelijke volksvoorlich
ters. die op roekeloze wijze oude
bijbelse gegevens nieuw, dat wil
zeggen negatief, belichten en daar
door twijfel zaaien ln plaats van te
inspireren.
Rotterdam
4 Jac. Minnaar
Surinamers
Keer op keer valt op te merken dat
Surinaamse negers door journalis
ten worden voorgetrokken. Bij elk
geharrewar worden hun beelden op
de televisie vertoond en in de
kranten vermeld. Als er sprake is
van een Surinaamse familie, dan
wordt er tot onze verbazing een
negergezin op de televisie vertoond.
Als de negers de afschaffing van de
slavernij vieren in de flat Gllphoe-
ve. dan wordt dat op de televisie
vertoond. Maar als de Hindoesta
nen ln het Haagse Amicltla hun
Immlgratlefeest vieren, wordt er
met geen woord over gerept. Is dit
geen discriminatie? Langs deze weg
nodig Ik alle Journalisten van Ne
derland uit mij te berichten hoe de
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9-11, Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3
steel ln de vork zit. Schrijf naar
postbus 4347 in Den Haag.
Den Haag
Sadisme
Nederland, dat zich zo gaarne in
het buitenland als een achtens
waardig en humanitair land voor
doet, tolereert binnen zijn grenzen
de meest afschuwelijke dierenmis
handeling die zich maar denken
laat. Zo werd ln een recent tv-
programma de schandalige behan
deling van jonge biggen getoond,
die bewees dat de Nederlandse var
kenshouderij een uitgesproken sa
distisch karakter draagt. Zonder
enige verdoving of andere pijnstil
lende methode toe te passen wor
den Jonge varkentjes met een ge
wone tang. een stuk gereedschap
derhalve dat voor andere doelein
den is ontworpen, de tanden uitge
trokken om te voorkomen dat de
tepels van de zeug gekwetst zouden
worden. Eveneens zonder verdoving
worden deze diertjes van hun
staart beroofd door dit lichaams
deel af te snijden. Alsof deze mis
dadige handelingen nog niet ge
noeg zijn worden de biggen op een
afschuwelijke wijze gecastreerd. De
manier waarop dit geschiedt ken
merkt de diepte minaphting welke
de Nederlandse veehouder voor het
aan zijn zorg toevertrouwde leven
de schepsel koestert. En wat is nu
de achtergrond van deze schande
lijke folteringen? Omdat Duitsland,
de grootste afnemer van Nederland
varkensvlees. uitsluitend geca
streerde varkens accepteert, worden
de biggen massal gecastreerd als ze
drie weken oud zijn. Ondergeteken
de heeft in de organen van de
buitenlandse organisaties op die-
renbeschermingsgebied een oproep
tot de buitenlandse dierenvrienden-
(innen) geplaatst om alle produk-
ten van de Nederlandse veehouderij
te boycotten zolang dergelijke ma
lafide praktijken in ons land be
dreven worden.
Rotterdam
Helsinki
De volken ktmnen tevreden zijn:
president Ford heeft gepleit voor de
mensenrechten, toe te passen door
de tegenstanders (twee jaar gele
den, toen de B52 angst en dood
verspreidde, golden die rechten niet
Vietnam is vergeten) en nu
constateert hij dat de weg is vrijge
maakt voor nieuwe pogingen om te
komen tot troepenvermindering in
Europa. Wat is hier in 't geding:
huichelarij of domheid? Ford, als
hoogste man, moet weten dat het
eigenlijke van de krijgsmacht niet
meer ligt in de kazerne maar in het
laboratorium. Had de president
aangekondigd dat de research zou
worden ingekrompen en had hij
gevraagd dat de tegenpartij over
eenkomstige maatregelen zou tref
fen. dan had de wereld verruimd
kunnen ademhalen.
Ware kerk
De vrijgemaakte ds. D. van Dijk is
er blijkens zijn artikel in de geref.
kerkbode voor Groningen, Friesland
en Drente aangehaald in
Trouw/Kwartet van 4 augustus
heilig van overtuigd dat 'de erk,
waartoe ik behoor, de ware kerk is
en naar schrift en belijdenis is
ieder van u schuldig zich daarbij te
voegen'. Kerk en belijdenis worden
met een hoofdletter geschreven,
nog steeds, alsof het onwankelbare
grootheden zijn. Enkele opmerkin
gen: De ware kerk is hier natuur
lijk de vrijgemaakte kerk, binnen-
verband wel te verstaan. De bul-
tenverbanders 'doen daar niet meer
aan mee' noch de chr. gereformeer
den, om van 'gewone' gereformeer
den maar niet te spreken. De chris
tenen, die zich niet meer gebonden
weten aan enig kerkverband en
die komen er steeds meer in deze
tijd behoren zeker niet tto deze
ware kerk. Als men spreekt van een
ware kerk, dan moet er ook een
minder ware kerk zijn, ja zelfs een
valse erk. Dit nu is onzin! Er
kunnen wel minder ware en valse
kenmerken aan een kerk zijn, maar
dat raakt 'de' kerk niet. De kerk
ik spreek liever van gemeente is
daar. waar zondige mensen Jezus
Christus aannemen als hun verlos
ser en zaligmaker, wedergeboren
kinderen Gods (Joahnnes 3). Wie
durft zulke mensen buiten de kerk
te sluiten? In deze tijd, in dit
ontzettende tijdsgewricht, dient die
gemeente zich te manifesteren als
een hechte eenheid rondom haar
ene Hoofd: laten de zg. ware en
minder ware kerkmuren maar
scheuren! De Heer herstelle Zijn
gemeente rondom Zijn ene avond
maalstafel: wat zal dat een feest
zijn!
Amsterdam
De stichter van de satanskerk, dr. Anton Szandor Lavey, met twee
van zyn volgelingen. Rechts de Nederlandse leider van de groe
pering, Martin Lamers.
door Aldert Schipper
AMSTERDAM Tijdig hadden wij ons vervoegd bij het Amster
damse Hilton-hotel, waar de heer Anton Szandor Lavey de pers te
woord zou staan. Dr. Lavey wordt door zijn volgelingen 'de zwarte
paus' genoemd. Aan hem enkele welgemikte vragen over het sata
nisme te mogen stellen was een buitenkansje dat wij ons niet lie
ten ontgaan.
S. de Jong
Apartheid (9)
Amerongen
P. Verburg
Terug van een reis van 46 dagen
per auto door Zuid-Afrika las ik het
artikel van Marja Kroef over het
toerisme naar dat land. Het bevat
vele onwaarheden of een zeer een
zijdige voorlichting. Vanaf het
vliegveld Jan Smuts tot het eind
van de reis hebben we geen enkele
vorm van censuur of controle mee
gemaakt. Dat er delen van het land
verboden zijn. bv. de townships of
de bantustans, is niet waar. Voor
de bantustan verstrekt de regering
Vorster niet het visum maar de
eigen regering. Dat een toerist die
in dit land reist niets te zien krijgt
van de omstandigheden waaronder
de bant us leven ls onzin. Krijgen ze
dan alleen een blinddoek voor?
Juist omdat wij vorig jaar de lan
den Kenia en Zambia bereisd heb
ben. konden we vergelijken. De
zwarte mens in Zuid-Afrika heeft
het veel beter dan Ln die landen.
Waarom boycot? Als het waar is
wat Marja Kroef schrijft dan komt
elke toerist terug als een groot
tegenstander van de apartheid. De
Nederlander is nog kritisch genoeg
om zelf te denken. Boycot is dom
me angst en bevoogding.
Heemstede
P. W. de Koning
Waarom CDA?
Waarom één christelijke politieke
partij? WIJ kunnen nu doen wat
Christus heeft gebeden! Lees Jo
hannes 17 vers 20: 'En lk bid niet
alleen voor dezen, maar ook voor
hen. die door hun woord in Mij
geloven, opdat zij allen één zijn'.
Waarom CDA? Omdat Christus dat
graag wil.
Badhoevedorp
W. L. K. van Oosten
De directie van het Amstelhotel
had de zwarte paus liever niet bin
nen haar veste, maar die van Hil
ton wilde niet zo kinderachtig doen
en had de Nassau-zaal gereserveerd,
die om twee uur precies openging.
De zwarte man liet echter nog even
op zich wachten. Een ongezochte
gelegenheid om ons te onderhouden
met een van zijn volgelingen, een
meisje dat werkzaam is als deur
wacht bij de sexclub van een van
de Nederlandse Satanlsten. Aan het
'echte werk' ln haar baan kwam zij
nog niet toe. bekende zij ons spij
tig. Maar haar chef had haar voor
de gelegenheid wel vrijaf gegeven.
Er is dus nog hoop. 'Het is een
goeie man', die zwarte paus. zei het
meisje. 'Je hebt echt geestelijk
contact met hem'. Het meisje was
geheel in het zwart gehuld. 'Ook
mijn onderkleding'. voegde zij er
ietwat overbodig aan toe. Het werk
in de porno- en sex-business stond
haar bijzonder aan. Het geloof in
het satanisme gaf haar de daarbij
behorende geestelijke achtergrond,
want ook hier behoren het geloof
en de werken vermoedelijk niet te
worden gescheiden.
Het meisje vertelde mij dat zij ln
vroeger Jaren, toen zij nog in Win
schoten woonde, onze krant ook
placht te lezen, maar tegenwoordig,
'sinds ik bij de kerk van satan ben.
ben ik lid van de Telegraaf. In de
satanskerk vond zij talrijke geest
verwante vrienden en vriendinnen.
Zij voelde zich nu een geheel ander
mens. "De rest kan me niet sche
len'.
Droeve heer
Toen was het moment aangebro
ken, dat het voorwerp van haar
verering binnentrad, voorafgegaan
door een droeve heer. die zich niet
voorstelde, maar die later geïrri
teerd raakte, toen wij zijn meester
vroegen of er veel sex-exploitanten
onder de satanisten zijn. De droeve
jongeman zal dus wel Martin C.
Lamers geweest zijn. een beginnend
zakenman in liefde die. naar later
bleek, ruimschoots voldoet aan het
ideaal van de heer Lavey. En die
iets te maken schijnt te hebben
met het satanisme. Lavey zei dat in
West-Europa en in de Verenigde
Staten talrijke satanisten wonen,
ook al weten zij het van zichzelf
niet. Voor hün gerief zal binnen
kort ook in ons land het Boek van
Satan in de boekhandel te krijgen
zijn. Om ons een voorproefje te
geven, las 'Lamers' alvast een
hoofdstukje voor uit dit werkje, dat
stijf staat van opmerkingen zoals
'dood aan de zwakke', 'lof zij de
sterke' en 'we maken ons los van
conventies, die niet tot succes lel
den.' 'Waarom zou ik mijn vijand
niet haten? Liefde levert geen suc
ces op.' Volgens dr. Lavey heeft de
mens het Instinct van een prooidier
en is dat maar goed ook. 'Haat uw
vijanden met hart en ziel', is zijn
wijsheid.
Vertraagd
Terwijl 'Lamers' deze belangwek
kende inzichten van zijn baas voor
leest, zit de opperpriester zelf duf
voor zich uit te staren. Hij beweegt
zich als een vertraagde film. Pas
wanneer de vertegenwoordiger van
een regionale krant hem ernstig op
de man af enkele gewetensvragen
voorlegt, komt hij tot leven. 'Is de
kerk van satan een kerk van vra
gen of van antwoorden? vraagt de
man. Dat is spekkie naar satans
bekkie. 'We zijn beide', meldt hij
diepzinnig. 'Wij houden sommige
dingen heilig. We zijn bijvoorbeeld
bijzonder gehecht aan romantiek
en nostalgie. En we zijn trots op
het kwaad, zolang het niet pijnlijk
is voor anderen.
De hogepriester wenst zijn leer niet
te zien als een filosofie, maar als
een way of life, waarin het redelij
ke eigenbelang een vooraanstaande
plaats inneemt. Hij verwacht vooral
veel aanhangers uit de middengroe
pen als zijn volgelingen te kunnen
boeken. Maar het lidmaatschap is
Van een correspondent
JERUZALEM 'Het hele Huis
van Israël' zal in het vervolg het
Israëlische parlementslid rab
bijn Sjlomo Lorincz moeten mij
den als een melaatse. Men mag
niet met hem bidden, eten, spre
ken en zitten.
Rabbijn Sjlomo Lorincz, van de vijf
zetels bezettende ultra-rechtse par
tij Agoedat Jisraeel is door de Op-
perrabbinale Raad van Israël in de
ban gedaan, omdat hij in het par
lement opperrabbijn Sjlomo Goren
van Isral vergeleek met veldmaar
schalk-president Idi Arnin van Oe
ganda. Amin ls geen vriend meer
van Israël. Hij heeft zelfs nog niet
zo lang geleden betoogd, dat Hitier
gelijk had met het ombrengen van
joden.
Klacht
Rabbijn Lorincz, woordvoerder van
wat velen beschouwen het meest
conservatieve deel van het religieu
ze jodendom, klaagde tijdens een
pa riemen tsdebat met minister van
godsdienstzaken Josef Burg erover,
dat de Israëlische opperrabbijn Sjlo
mo Goren op nogal ergerlijke wijze
vriendjespolitiek bedrijft bij het
benoemen van rabbijnen ln rabbi
nale gerechtshoven. Rabbijn Lo
rincz besteedde een deel van zijn
speech om zijn gal te spurwen over
de opperrabbijn, die door velen van
zijn groepering als te progressief
wordt beschouwd.
Hij bracht daarbij in het geding,
dat de opperrabbijn, tot voor enige
jaren opperrrabbijn van het Israë
lische leger, het embleem van de
parachutisten draagt, een embleem
dat ook de borat kan sieren van de
Oegandese president Idi Amin, die
bij het Israëlische leger een oplei
ding tot parachutist heeft gekregen.
'Mijnheer de voorzitter', zei rabbijn
Lorincz in het parlement', ik wens
een feit te onderstrepen, dat op
zichzelf niet nieuw is. Wij zijn hier
ln Jeruzalem, de stad van de Tofa,
de hoofdstad van Israël en niet ln
Kampala, de hoofdstad van Oegan
da. Het embleem van de paratroe
pers, op zich zelf belangrijk, is niet
Indrukwekkend als het rabbinaat
op het spel staat, de benoeming
van rabbinale rechters en de op
rechtheid. Merwaardigerwijs heeft
in Kampala ook iemand het em
bleem van de paratroopers'.
Antwoord
Het antwoord van opperrabbijn
Sjlomo Goran, liet niet lang op zich
wachten' De Opperrabinale Raad,
waarvan hij vice-voorzitter is.
kwam tot de conclusie, dat de
woorden van rabbijn Sjlomo Lo-,
rincz waren 'ongehoord ln het land
en iedere jood in en buiten Israël
zullen schokken'. De Opperrabblna-
le Raad besloot de rechtse rabbijn
in de ban te doen, een maatregel
die in Nederland Spinoza en Da
Costa heeft getroffen, maar dan
wegens hun van het jodendom af
wijkende ideeën. Nog nimmer voor
dien heeft de Opperrabinale Raad
van Israël de ban uitgesproken.
Rabbijn Lorincz was er overigens
niet bijster van onder de indruk.
'Als Gods naam wordt misbruikt,
hoeft men voor een rabbijn geen
eerbied te hebben. Evenals Amin is
Goren een onevenwichtig mens.
Bedden zouden er goed aan doen, af
te treden', gaf het parlementslid als
reactie.
lang niet voor ieder weggelegd. Van
elke tien aanmeldingen wordt er
wellicht slechts een aangenomen.
Behalve in Amsterdam, dr. Lavey
kijkt verliefd naar zijn volgeling
Lamers, behalve in deze stad zijn er
ook nog enkele uitverkorenen in
Rotterdam, meest vooraanstaande
lieden ln het zakenleven en de
industrie aldus de Amerikaan. Suc
cesvolle mensen, schrijvers, kunste
naars en journalisten, voegt hij er
met een uitnodigende glimlach aan
toe.
Bescheiden
Lavey plaatst zichzelf trouwens be
scheidenlek in een rij van minder
succesvolle lieden, zoals Galiléï en
Copernicus. Maar hij noemt Machi-
avelli ook als zijn voorbeeld. En
Hitier? Dr. Lavey verliest zijn ge
duld niet. Even- glijdt zijn hand
over het bevallige gouden oorknop
je dat zijn overigens kale schedel
siert. 'Wij hebben enkele goede
theorieën van het fascisme overge
nomen, maar wij zijn niet racis
tisch. Alle groepen brengen briljan
te mensen voort'. Waarom Lavey
zijn groepering Tcerk' noemt ont
hult hij tenslotte ook nog. Wanneer
je dit woord gebruikt dan trekt dat
de aandacht, 'en dat is alles wat
wij wilden.'
PARIJS Kerken, catacom
ben en de gevangenisruimte
van de conciergerie in Parijs
oefenen de laatste dagen een
sterke aantrekkingskracht op
toeristen uit. Er is echter geen
sprake van een plotseling ge
stegen belangsteilinng voor
heiligdommen, skeletten of
geschiedenis: de bezoekers ge
nieten van de weldadige koelte
binnen de dikke muren.
PISTOLEN
Telkens weer blijkt dat allerlei lie
den over een pistool beschikken.,
wat blijkbaar onvermijdelijk tot
schietpartijen moet leiden. We heb
ben een pistolen - Paultj e, een man
die er de twijfelachtige eer in stelt
in wapens te handelen. In de krant
van vorige week donderdag stonden
twee berichten die mij hierover
weer aan 't denken zetten. In Den
Bosch werd tegen een man negen
maanden geëist vanwege het feit
dat hij zijn vrouw met eenpistool
bedreigd had. Mijns inziens In de
huidige verhoudingen een gerecht
vaardigde eis. Wanneer denkt men
een einde te kunnen maken aan
allerlei schietpartijen en aanranr
dingen zolang allerlei mensen met
wapens rondlopen? Waarvoor heb
ben ze zo'n wapen nodig? En hoe is
het mogelijk dat, zoals iemand mij
verzekerde, iedereen aan een pis
tool kan komen? Is dat niet in de
hand te houden? Is het eenvoudig
onder zich hebben van een vuurwa
pen (ook geweren) tenzij hij een
funktie heeft bij de politie of een
dergelijkeinstantieniet voldoende
om iemand strafbaar te stellen? In
Amerika is Oom Momo, één van de
voornaamste gangsters van Chicago
overleden. Zijn eigenlijke naam
was Sam Giancana en hij kwam in
het nieuws doordat gebleken is dat
de IA hem huurde om Fidel Castro
om te brengen. De krant die het
meldde vergiste zich door te stellen
dat hij miljoenen verdiende. Ik
denk dat die man nooit iets anders
dan straf verdiend heeft en wat die
miljoenen betreft, die heeft hij al
leen maar gestolen en gekaapt. Te
veel aandacht aan dergelijke figu
ren besteden lijkt mij onjuist. Ze
stellen zich zelf buiten de mmenselij-
ke samenleving met hun bevelen
tot het vermoorden van iemand die
•ze niet aanstaat 'alsof ze een eitje
pelden'. Het wordt tijd dat mensen
nog beter' tegen eigen driften be
schermd worden door een strenger
toezicht op wapenbezit.
NED HERV KERK
Aangenomen naar Oud-Alblas (te-
oz., nadere beslissing)A. Breure te
West broek.
GEREF KERKEN
Benoemd tot legerpredikant (vor
mingswerk landmacht)JTerhorst
te Amersfoort.
GEREF KERKEN VRIJG-
Beroepen te Haulerwijk: T. Wendt
kand. te Kampen; te Oldenhove: A.
Veldman kand. te Kampen.
GEREF GEMEENTEN
Beroepen te Kalamazoo (Michigan.
VS)D. Hakkenberg te Lisse.
ROME Peter Theo van Asten,
die tot vorig jaar ln Rome ver
bleef als algemeen oerste van de
witte paters, heeft zijn congrega
te verlaten om te gaan trouwen.
Van Asten werd bekend door zijn
besluit in 1973 om alle witte pa
ters terug te trekken uit Mozam
bique wegens de steun van de
bisschoppen aan het Portugese
kolonialisme.
In 1971 nam Van Asten deel aan
de bisschoppensynode in Rome
als vertegenwoordiger van de al
gemene oversten. Hij vToeg er on
der meer om meer begrip voor
priesters die trouwen. 'Zouden de
zorg voor kinderen of de liefde
voor een vtouw echt gevaarlijker
zijn voor een priester, dan het
zich bekommeren om rijkdom en
wierookgeur?', vroeg Van Asten.
Hij drong ook aan op een herzie
ning van de levensstijl van de
hiërarchie. Hij zei: 'Het ls een feit
dat de kerk vaak gelijkgesteld
wordt met de kapitalistische we
reld door de volken, die daar niet
toe behoren.
De kerk heeft te vaak, ln de ogen
van niet-christenen, de Indruk
gewekt het geweld te veroordelen
tegen rechtse regiems, terwijl zij
het geweld tegen linkse regiems
stilzwijgend aanvaardde'.
Het bericht van pater Van Asten
de missiecongregatie heeft verla
ten, is in Nederland heel hard
aangekomen. Dit zei de provincia
le overste, pater C. van der Brand.
Hij vermoedt dat het nog harder
aankomt, in Tanzania, waar hij
van 1955 tot 1967 verantwoorde
lijk was voor de opleiding van de
Afrikaanse priesters.
Hetty Mooi, Marijke Mooi: TEX
TIELE WERKVORMEN VOOR KIN
DEREN. Uitg. Cantecleer BV, de
Bilt, 161 blz. Prijs 24.50.
Wie kinderen (5 tot 12 Jaar) met
het creatief be- en verwerken van
textiel vertrouwd wil maken, kan
terecht bij Hetty en Marijke Mooi.
Zij stelden een handig ingedeeld
educatief en aantrekkelijk boek sa
men waarin zo'n beetje alles waar
een kind zich op dit terrein in kan
uitleven met duidelijk aangege
ven werkwijzen aan de orde
komt. Het werk is Ingedeeld ln
diverse rubrieken, om. breien, we
ven, haken, vlechten, werken met
kralen en zelfs naaien op de ma
chine. Bij elk onderdeel wordt de
geschikte leeftijd vermeld.
Deze praktische uitgave kan een
uitstekend uitgangspunt zijn voor
textiel-experimenten met kinderen;
thuis of ln groepsverband. Naast
goed uitgevoerde leuke suggesties ls
tevens ruimte gelaten voor eigen
Initiatief.