Kerk: handen af van
de weduwe Peron
El
1
Diakonessen zoeken nieuwe vormen
Vandaag
Pinksterbij belschool
breidt alweer uit
Radio-Vaticaan
tegen roken
Lutherse franciscaanse
orde groeit snel
Linkse pater uit
ambt verwijderd
Cursus geestelijke
vorming
in Eindhoven
Wereldcongres in Bielefeld
Onze
adressen
DINSDAG 5 AUGUSTUS 1975
KERK BINNENLAND 2
Nieuwe aartsbisschop voelt niet voor fascisme
door Aldert Schipper
Toen Juan Peron in 1955 ten val kwam als leider van Argentinië, was de kerk daarvoor een van de
belangrijkste verantwoordelijken. Nu, twintig jaar later, behoort de kerk opnieuw tot degenen, die
Perons erfgename, Isabel, naar het politieke leven staan.
In de jaren van de ballingschap
heeft Peron er alles aan gedaan om
de ban, die de kerk tegen hem had
uitgesproken opgeheven te krijgen.
Toen hij succes had in zijn pogin
gen via het Vaticaan en met name
via mgr. Casaroli zijn voet weer
tussen de Argentijnse kerkdeur te
krijgen, lag de weg naar het Argen
tijnse presidentschap opnieuw
open. Maar de relatie tussen de
kerk en het peronisme is na de
dood van de Argentijnse volksleider
in juli vorig jaar zeer verslechterd.
In de kerk bestaat grote bezorgd
heid over het klimaat van geweld
en corruptie, dat in Argentinië
heerst en waar de regeringen van
linkse of rechtse peronisten niets
aan schijnen te veranderen. Inte
gendeel: er zijn sterke aanwijzin
gen, dat de nu gevallen minister
Lopez Rega, de vertrouweling van
Isabel Peron. betrokken is bij de
AAA, het'anti-communistische ver
bond van Argentinië, dat vele poli
tieke moorden en andere wandaden
op zijn rekening heeft zonder dat
de politie er achter komt, wie de
AAA zijn.
In de slechte verhouding tussen
kerk en staat speelt deze José Lo
pez Rega een sleutelrol. Rega is een
man die gelooft in astrologie, to
venarij en kristallen bollen. 'Kijk
eens', zei Lopez Rega op een avond
vlak voor zijn vertrek tegen een
paar collega's in het kabinet, 'daar
valt een ster. Die scheeft vlak langs
de planeet Venus. Dat gebeurt maar
eens ln de 21.000 jaar en dat heeft
een enorme invloed op de komende
gebeurtenissen'.
Rega meent van zichzelf dat hij
de opgestane profeet Daniel is en
hij voelt veel voor de 'Amerikaanse
katholieke apostolische orthodoxe
kerk', een secte, die uit Brazilië
stamt en die een mengsel is van
roomse rites, verering van de indi
aanse Umbamba-godheid, witte
hekserij en macumba-verering.
Op 24 december van het vorig jaar
organiseerde Rega een kerstmisvie
ring voor de kinderen uit de slop
penwijken van Buenos Air». De
leiding van deze dienst was in han
den van de aartsbisschop-primaat
van de secte. De dienst werd per
televisie uitgezonden en er namen
drieduizend kindertjes aan deel, die
er per gevorderde autobus waren
heengebracht
Het Vaticaan en de Argentijnse
bisschoppen eisten vergeefs een
verklaring van deze bizarre ceremo
nie.
Kerken gesloten
In dezelfde periode gaf de regionale
regering In Cordoba opdracht een
aantal katholieke kerken te sluiten
een groep priesters te arreste
ren, die beschuldigd werden dat zij
sympathiek stonden tegenover het
links-peronisme. In Tucuman werd
huiszoeking gedaan in verscheidene
parochiecentra, 'om er naar gueril-
1 astrijders te speuren', aei de politie
In de paaspreken van dit Jaar was
het thema 'Geweld', maar in de
week voor Pasen vermoorde de
AAA Carlos Dornak, een bekend
priester en musicus. De AAA stak
twee parochiegebouwen ln brand
en dwong vijf priesters en twee
nonnen^ Bahoa Blanca te verlaten,
vermoedelijk omdat dit zevental te
veel, ophad met de bewoners van de
arme buurten. In zijn paaspreek
klaagde de bisschop van Bahia
Blanca, Jorge Mayer, op bittere
wijze over de sfeer van geweld, die
door de Argentijnse regering werd
getolereerd. De bisschop van Mar
del Plata, die tevens secretaris is
van de Zuidamerlkaanse bisschop
penconferentie Eduardo Pironio,
sprak over 'dit uur van onzekerheid
en angst, van pessimisme en droe
fenis. dit moment van een gevoel
van onmacht en frustatie en ont
moediging'.
Steeds duidelijker kwam de kerk op
gespannen voet te staan met de
Idealen van Lopez Rega. die van
Argentinië een 'nationaal-recht-
vaardige' staat wilde maken naar
het voorbeeld van Hitler-Duitsland,
waarin alleen een nationale kerk
paste. Rega kon in zijn plannen
alleen rekenen op de voorwaarde
lijke steun van de 86-jarige primaat-
aartsbisschop van Argentinië, Anto
nio Cagiano. Deze kerkelijke leider
zag wel wat in de plannen van
Rega en aarzelde niet de pdlitie-
troepen te zegenen, die later zijn
eigen priesters zouden -arresteren
en martelen.
Nieuwe Primaat
In april besloot het Vaticaan de
reeds oude ontslagaanvrage van
Cagiano te aanvaarden en benoem
de in zijn plaats de dertig jaar
jongere Juan Carlos Aramburu tot
opvolger. Aramburu is een gematigd
man. die niets voelt voor verstren
geling van de kerk met een fascis
tische staatefilosofie. Een van zijn hadden gekidnapt. In zijn kritiek op
eerste daden als aartsbisschop was de politiek van Rega en Isabel Pe-
Toen Lopez Rega nog in de gratie van Isabel Peron was, week hij
nauwelijks van haar zijde. Hier zijn zij op bezoek op 'een militaire
basis in het koude zuiden van Argentinië.
te protesteren bij Isabel persoonlijk
tegen de activiteiten van de AAA,
die Marie del Carmen Maggi, een
vooraanstaand katholiek hoogleraar
ron gaat de aartsbisschop nu steeds
meer dezelfde lijn trékken als de
vakbonden. Het leger is bezig zijn
handen van de weduwe Peron af te
trekken. De kerk lijkt niet van
plan haar val tegen te houden.
UIT
VAN LEZERS
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd near:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij pubUkatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Salarissen WSW
Het bericht in Trouw, overgenomen
uit het maandblad voor de zwak
zinnigenzorg 'Klik.' over de ver
slechtering van de salarissen van
mensen in de sociale werkvoorzie
ning (WSW) ten opzichte van het
minimumloon, is onjuist. We heb
ben in Nederland al jaren één wet
telijk minimumloon en de WSW-
ers hebben daar recht op. Het is
dan ook uitgesloten dat de WSW-
salarissen beneden het wettelijk
minimumloon zouden liggen.
C. Groen
Eersel
Naschrift: Als gevolg van verschil
len in berekening van het mini
mumloon en de salarissen van het
overheidspersoneel (het trendbe-
leid) kunnen de WSW-salarlssen
tijdelijk afwijken van het wettelijk
minimumloon. Het Is evenwel on
juist om aan te nemen dat het
WSW-salaris op jaarbasis beneden
het minimumloon ztou liggen, red.
Alcoholproef
Mr. Schuitemaker vindt de verplich
te medewerking van de blaas- en
bloedproef voor vermeend alcohol
misbruik onrechtmatig. Maar de
overhead is er om het kwaad te
betéugele® en doet haar plicht
wanneer zij zich ervan vergewist of
een ongeluk veroorzaakt is door
gebruik van alcohol. En dan is de
medewerking van de overtreder
geenszins onrechtmatig, maar abso
luut noodzakelijk.
Ede
Apartheid (7)
Er wordt nogal eens gesproken over
de 'Raad van kerken' ln Zuid-Afri-
ka, o.a. ln de krant van 25 Juli.
Men komt dan zo spoedig tot de
conclusie, dat 411e kerken in Zuid-
Afrika daarmee bedoeld zijn. Voor
een goed begrip en goede beoorde
ling dient men wel te weten, dat
met de 'Raad ven kerken' ln ZuJd-
Afrika enkele Engelstalige kerken
aangeduid worden. De miljoenen
leden van de blanke, gekleurde en
zwarte Nederduits gereformeerde
kerken, alsmede die van de Dop-
perkerken (afgescheiden kerken
vanuit 1834) behoren niet daartoe.
Het aantal leden, behorend tot de
Raad van kerken' in Zuid-Afrika is
in vergelijking daarmee gering. De
kerken in Zuid-Afrika kunnen
moeilijk iets zeggen ten nadele van
het onderwijs aan dé kinderen van
de gekleurde bevolkig. Ruim tach
tig procent van de Bantoe kinderen
geniet l.o. en m.o. Zij. die daarvan
nog verstoken zijn wonen in dat
grote land té verspreid of op té
afgelegen plaatsen. Sinds 1954 staat
elke school onder beheer van een
Bantoe schoolcomité, gekozen door
en uit de ouders. Dat comité be
noemt en ontslaat de onderwijzers.
De staat mag dat niet doen. maar
betaalt alleen het onderwijs. De
ouders blijven verantwoordelijk
voor de opvoeding van hun kinde
ren overeenkomstig de wensen van
hun gemeenschap. Hoger onderwijs
voor niet-blanken wordt mèt ver
blijf en onderhoud der studenten
door de overheid betaald.
Wolfhcze
ds. A. Notenboom
vragen te stellen aan onze linkse
minister van CRM?
Utrecht
D. J. C. Oosting
CDA (2)
In het artikel van Tr/Kw van 1
augustus stelt Bert de Jong in een
zware kop op pag. 5: 'Groeiende
oppositie in protestantse partijen
(tegen CDA). Duidelijkheid ge
vraagd over grondslag CDA'. Deze
oppositie zou vooral zijn ontstaan
door uitspraken van Andriessen.
Hoezeer ik zelf voorstander ben van
christelijke politiek, ben ik voor het
woord even bang als Andriessen,
omdat het niets zegt als we de
inhoud ervan niet vastleggen.
Als wij er aan twijfelen of de KVP
een christelijke partij is die het
evangelie wil aanvaarden als
grondslag van politiek handelen,
heb ik maar één advies: Stoppen
met de CDA-gedachte daarbij ac
cepterend dat de achterban van
zeker twee van de drie betrokken
partijen daaruit haar hernieuwde
standpunt zal bepalen en verdere
afbrokkeling van deze partijen zal
plaatsvinden. Daarbij tevens accep
terend dat de christelijke democra
tische politiek een steeds geringere
invloed krijgt op het regeringsbeleid
in Nederland. Is dat wat we willen
bereiken? Laten we uit blijven
gaan va^ die zaken die vastgelegd
en overeengekomen zijn, daarbij
vertrouwen gevend aan wederzijdse
goede wil en bedoeling. De wijze
waarop de laatste tijd, vooral van
de zijde van de ARP, op de CDA-
gedachte wordt gereageerd, maakt
de indruk op de achterban: 'Men
senlief. waar zijn we aan begon
nen', terwijl het vooral op de jon
geren afkomt als een stukje calvi
nistische gefrustreerdheid.
Hoogland
F. H. Bos
Deze bijbelschool gaat uit van de
broederschap van pinkstergemeen
ten. Het nieuwe cursusjaar zal de
school tachtig studenten tellen, een
.recordaantal. De cursus duurt drie
jaar.
Zo groot is de toeloop, dat de broe
derschap een plaatsingscommissie
voor afgestudeerden in het leven
geroepen heeft. Tot nu toe is het
steeds gelukt, de afgestudeerden
(dit jaar tiep) een plaats te geven,
al is het wel eens moeilijk rekening
te houden met specifieke wensen,
vertelt de heer A. van Polen, secre
taris van de broederschap.
De broederschap gaat zich hierbij
de komende jaren vooral richten op
het pionierswerk: in plaatsen, waar
enkele pinkstergezinnen wonen,
vestigt zich een afgestudeerde van
de bijbelschool en zo hoopt men tot
gemeentevorming te kunnen ko
men. Het ondersteuningsfonds
biedt hierbij goede diensten. De
bijbelschool te Scheveningen heeft
goede contacten met het vormings
centrum In de. Ruimte te Soest, dat
ook gaat uitbreiden, en Jong en
Vrij te Abbénes.
Jong en Vrij start in september een
trainingsjaar voor discipelschap.
ROME Radio Vaticaan is
het eens met het rapport van
de wereldgezondheidsorgani
satie (WHO) over de schade
lijke gevolgen van het roken.
Volgens het rapport worden
hartafwijkingen en kanker
door roken veroorzaakt. Radio-
Vaticaan onderstreept de
mening van de WHO dat een
strenge controle op tabak
meer dan enig ander initia
tief kan bijdragen to t een
langer en gezonder'leven, Ra
dio Vaticaan wil dat het ro
ken wordt bestreden door ho
gere belasting op tabakswa-
rqn, rookverbod in openbare
gebouwen en door de verkoop
van tabaksproducten -<• aan
minderjarigen te verbieden.
Van een onzer verslaggevers
SCHEVENINGEN De centrale pinksterbijbelschool gaat opnieuw
uitbreiden. Het voormalig hotel Dolfijn aan de Gevers Deynoot-
weg, dat>vorig jaar in gebruik genomen werd, is nu alweer te klein
geworden. Het bleek mogelijk een pand ernaast aan te kopen.
STOCKHOLM —De Zweedse lu
therse franciscaanse gemeenschap
groeit snel, ep heeft thans ruim
achthonderd leden, die vanuit de
franciscaanse leringen streven naar
eenvoud, bescheidenheid, vreugde
en een diepere gemeenschap. Oor
spronkelijk behoorde de gemeen
schap tot het Britse anglicaanse
gezelschap van de heilige Francis-
cus. Vier jaar geleden stichtten de
Zweedse franciscanen hun eigen
orde. Zij houden bewust vast aan
de lutherse belijdenis van de
Zweedse kerk.
ROME Voor het eerst is een
priester van zijn ambt ontheven om
dat hij meedeeed aan de beweging
christenen voor het socialisme. Het
is pater Fausto Mecolini. Hij werd
gesuspendeerd door zijn aartsbis
schop. Anacleto Ca^zaniga, van Ur-
bino in Italië. Pater Mecolini zette
voor de Italiaanse verkiezingen op
15 juni uiteen waarom hij van plan
was links te kiezen. De aartsbis
schop reageerde hierpp met een
verklaring, waarin stond: 'Ons is
ter ore gekomen dat de priester
pater F. Mecolini in het openbaar
gezegd heeft dat hij voorstander is
van politieke stromingen, die geïn
spireerd zijn door 'het marxisme.
Gezien het schandaal dat dit onder
de gelovigen heeft veroorzaakt, ver
klaren wij pater Mecolini 'a daivinis'
gesuspendeerd'.
REVALIDATIE
In de afgelopen week was ik in
staat enige revalidatie te onder
gaan. Wat is dat een gezellige zaak!
Vooral het tweede gedeelte, de ar-
beidstberaple, maar toch ook dat
eerste met al dat opmeten van de
uitslag van je been en de pols. Ja,
af en toe trekt zo'n jongeman je
arm bekant uit elkaar, maar wie
daarom kreunt is een kniesoor, 't
Grappigst vond ik de rekoefening,
waarbij ik mijn gebroken linker
been op de tweede trede moest
zetten en dan wegstoten. Toen ik
dat een paar keer gedaan had luid
de het advies: en nu thuis maar
oefenen. Ik knikte gewillig, want zo
ben ik, maar wie heeft er thuis een
rekstok? Ik moest m'n 'hand inknij-
pen rond een stukje chiliputti, van
dat knijp'stofverf dat niet kleeft of
afgeeft en weer moest ik daarmee
oefenen, maar hier werd tenminste
fneteen eerlijk verteld dat die din
gen niet in de handel waren. Maar
goed, ik knap er toch van op, er
moet een grote zegen op rusten. De
arbeidstherapie is nog vermakelij
ker. Dat begint met koffie. En dan
veel praten en intussen ook weer
alles opmeten. En dan kogeltjes
met twee handen tegelijk in een
bakje doen. De kogeltjes worden
hoe langer hoe kleiner tot het klei
ne schroefjes zijn die me' onmid
dellijk deden denken aan de NSF-
afdeling van het concentratiekamp
in Amersfoort. Daar moesten we
ook schroefjes tellen. We deden de
hele dag over één doosje, want
zodra ie controle van verraders
zijde of van de duitsers zelf uit de
buurt was gooiden we weer alles
door elkaar. Ik zat op den duur
zowaar te figuurzagen en aan een
soort weefgetouw. Wat een mens
allèmaal nipt kan beleven. Maar 't
is wel goed. Na mij komt er altijd
een jonge Marokkaan, die alle aan
dacht krijgt, en terecht, ook al om
zijn niet te benijden omstandighe
den. Het is er goed. Goed om te
revalideren, om weer wat waard te
worden, als je dat toch al niiet op
een heel andere wijze was.
Deze training is geen bijbelschool-
oplelding .maar een korte, prakti
sche, dynamische training van één
jaar. Na dat jaar kunnen de jonge
lui dan besluiten fulltime in het
evangeüewerk te gaan (en zich dan
b.v. bij de bijbelschool in Scheven
ingen aannïelden), terwijl wie dat
niet doet, toch een goede onder
grond heeft gekregen om actief te
zijn in gemeente- of jeugdwerk.
Jong en Vrij kan hiertoe de be
schikking krijgen over Huis ter
Leede te Sassenheim, dat plaats
biedt aan 75 jongens en meisjes.
Afwisselend wordt twee maanden
theorie en twee maanden praktijk
gegeven. In de praktijkmaanden
worden de jongelui twee aan twee
uitgezonden naar koffiebars, evan
gelische boekwinkels en dergelijke
vormen van evangelisatie.
Om Huis ter Leede te kunnen ko
pen, voert Jong en Vrij thans een
financiële, actie. Eind augustus
moet achthonderdduizend gulden
bijeen zijn. De actie, dde begin Juli
gestart is, heeft nu al zes ton opge
bracht, zodat men bij Jong en Vrij
goede hoop heeft, dat de resterende
twee ton deze maand zal volgen.
In oktober begint, voor het eerst in
het Zuide, onder auspiciën van de
particuliere synode van de gerefor
meerde erken en de provinciale
kerkvergadering van de hervormde
kerk, een cursus geestelijke vor
ming te Eindhovet).
Deze cursus duurt twee jaar en
omvat* 32 weken van ongeveer drie
lesuren per week.
De cursus geeft informatie over het
Oude en Nieuwe Testament,, de
dogmatiek, de ethiek, de kerkge
schiedenis, oecumene, sekten en
stromingen, het praktische werk in
de gemeente, omgaan met mensen
en groepen e.d.
Deze nieuwe cursus in het Zuiden
wil in het teken staan van de
opbouw van de christelijke ge
meente en is bedoeld voor alle
mensen die bij het werk van de
kerkelijke gemeenten betrokken
zijn: ambtsdragers en gemeentele
den. die bezig zijn met bezoekwerk,
bijbelkringen. gespreksgroepen,
jeugdwerk, kinderdiensten, vrou
wengroepen diakonale werkgroe
pen, recreatiewerk enz.
En de crusus is er ook voor hen,
die geen direfct aandeel hebben in
het kerkewerk, maar die zich willen
verdiepen in de bijbel', de geloofs
leer, de ethiek en andere theologi
sche vakken.
Hoewel de cursus kwalitatief op
hoog niveau staat, kan hij door
iedereen gevolgd worden, want een
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dimteloord: J. den
Dikken te Benthuizen: te Olde-
boorn (ki federatief verband met
de geref kerk te Oldeboorn): J.
Bakker, kand. te Amsterdam, die
dit beroep heeft aangenomen.
GEREF. KERKEN
Benoemd tot studentenpredikant
aan de universiteit van Edmonton
(Can.): drs J. S. Hlelema te Sur-
h uister veen.
Beroepen te Appingedam: G. J.
Jans te Oudemirdum.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Nieuw-Vennep: 4 J.
Jonkman te Drogeham.
vooropleiding is niet vereist. Aan
het einde van de cursus bestaat er
gelegenheid examen te doen en een
getuigschrift te verkrijgen, maar
verplicht is dat niet. Dit diploma is
wël vereist, wanneer men na deze
cursus eventueel zou willen door
gaan met de studie voor het diplo
ma Catecheet
Reeds enige jaren vinden op diver
se plaatsen in ons land dergelijke
cursussen plaats. Zij hebben veel
succes en een steeds groeiend aan
tal deelnemers.
Inlichten en verder informatie zijn
.tot 15 september te verkrijgen bij:
Deputaten Vormingswerk en Stich
ting Gemeentetoerustang iil het
Zuiden, Smalle Haven ld, Eindho
ven. Telefoon: 040-434390:
Apartheid (6)
Apartheid (8)
Waarom weer zo'n naar eenzijdig
bericht over Zuid-Afrika? Niet ver
meld is het aantal 'werknemers in
de mijnen en ook niet het aantai
en percentage van de blanken (die
ook verongelukken)!
Franeker
ds. L. de Bruin
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9-11, Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25,
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
In Tr/Kw van 28 juli probeert Mar-
ja Kroef de verhoudingen weer te
geven van de samenleving in Zuid-
Afrika. Ik moet zeggen dat het haar
aardig is gelukt een vertekend
beeld te geven van een vooruitstre
vend en welvarend land. Toegege
ven dat ook in Zuid-Afrika dingen
gebeuren die niet altijd zijn goed te
praten, gaat het ontketenen van
een hetze tegen dit land toch wat
te ver. Hoe denkt men aan de
verhoudingen binnen ons eigen
land? Is het niet juister dichter bij
huis de problemen van discrimina
tie onder de loep te nemen. Kan
men zich verenigen met de politiek
in enkele Zuideuropese landen om
nog maar niet te spreken van die
van een groot aantal Afrikaanse
landen, waar moorden aan de lo
pende band worden gepleegd?. La
ten we toch eerst de hand ln eigen
boezem steken voordat wordt ge
oordeeld over anderen!
Den Haag
inf. C. Oostlander
Van een medewerker
In het geboorteland van het diakonessenwerk, Duits
land, kwamen vanuit 26 landen uit alle werelddelen
in de afgelopen week ruim 3,50 diakonessen naar
'Bethel'. Dit is eèn dorp van ruim achtduizend inwo
ners, waarvan 6500 patiënten, epileptici, psychiatri
sche patiënten, zwakzinnigen, daklozen, moeilijk op
voedbare kinderen, grenzend aan de stad Bielefeld.
Bob Meyer (2)
Het wordt tijd. dat langs parlemen
taire weg een diepgaand onderzoek
wordt ingesteld naar de beweegre
denen die tot het besluit van de
heer Meijer hebben geleid. Het Ne
derlandse volk heeft er recht op te
weten, hoe de NOS achter de scher
men reilt en zeilt. Het is gewoon
irriterend dat vele van de NOS-
programma's dermate links indoc-
trinerend overkomen, dat men zich
wel moet afvragen waar men het
recht vandaan haalt zulks te kun
nen doen. Welke confessionele par
lementariër heeft de moed hierover
Het aantal diakonessen
loopt terug, maar niet over
al. Dit laatste geldt met na
me voor Finland. In Duits
land zijn er nog 23.171 ver
deeld over zestig moederhui
zen, soms verbonden aan
een instelling van gezond
heidszorg of bejaardente
huis. maar ook als woonhuis
voor diakonessen die op ver
schillende plaatsen ln de
gezondheidszorg of ln kerke
lijk werk werkzaam zijn.
Zeer velen wonen ook bul
ten de woonhuizen.
De gesprekken rond het the
ma "Leven vanuit het evan
gelie in een gebroken we
reld' maakten wel duidelijk
dat de stluatie in ieder land
verschillend is. maar dat de
problematiek toch wel met
elkaar overeenstemt, name
lijk het gevoel van onmacht,
om het goede antwoord te
vinden op de snelle ontwik
kelingen van deze tijd. Zoals
een diakones uit de DDR
echter zei: 'Liefde kan over
al gegeven worden'. In de
DDR zijn nog 3500 diako
nessen.
Dr. Th. Schobert, president
van de diakonie van de
Evangelische Klrche in
Duitsland, wees er op dat
het evangelie de breuk in de
wereld niet bedekt maar
haar stelt in het licht van
de hoop. Het overbrengen
van het evangelie is geen
zaak van woorden, maar
moet geleefd worden. Dat
moeten we leren en onze
ervaringen moeten we aan
de theologen kenbaar ma
ken. De kerk is zelf geen
boodschap van het heil. ook
door diakonaaJ werk op al
lerlei gebied.
Vanuit Bethel zelf werd door
pastor Funke gesteld, 'dat
christenen zich niet door
wetenschap en techniek la
ten imponeren. Zij weten
zich dagelijks weer door
God opnieuw aangenomen.
Het leven vanuit het evan
gelie gebeurt nooit perfect.
Het evangelie is geen ideaal
maar het werkt in ons. Om
de nood van de gebroken
wereld aan te kunnen zijn
er homogene groepen nodig.
Die gebrokenheid werd heel
goed ln het licht van de
bijbelse boodschap gesteld
door pastor N. Ziegler, even
eens van Bethel. Hij maakte
een vergelijking met de on
tevredenheid van het volk
Israël in de woestijn voor
zij het beloofde land introk
ken. In een tweede bijbel
studie over Romeinen 8
sprak hij over de onmacht
van de mens in deze wereld
die door Christus' sterven
toch niet verbroken is.
Jongeren
Ook in Duitsland lopen vele diakonessen alleen nog
maar by officiële gelegenheden, zoals deze conferentie,
in dc bekende dracht.
Zijn nu de diakonessen ont
moedigd door die gebroken
heid. meer nog door het
langzaam maar zeker terug
lopend aantal diakonessen?
Daar is geen sprake van.
Ondanks deze ontwikkelin-
gen staan zij blijmoedig en
dienstbereid in het leven,
geïnteresseerd naar eikaars
omstandigheden die soms
heel moeilijk zijn. We be
hoeven alleen maar te den
ken aan de DDR, aan Afrika
en aan vele ontwikkelings
landen.
We moeten leren van de
jongeren, zei het hoofd van
een gemeenschap in Parijs.
In Frankrijk zijn nog
slechts 265 diakonessen (in
ons land ongeveer 170)..
Jongeren willen zichzelf
zijn. ze willen het leven ten
volle leven en ze verwijten
de ouderen dat ze het altijd
druk hebben, met volle
agenda's in hun zak lopen.
Ze vertelde van een jonge
diakones die afscheid van
haar kwam nemen. Zelf had
ze maar tien minuten tijd
om snel wat af te doen. Het
was haar duidelijk dat. wan
neer ze toen niet voorge
steld had samen te bidden,
dat afscheid voor deze jonge
vrouw onbevredigend was
geweest. Wij moeten zoeken
naar nieuwe vormen, welke
dan ook. Jongeren hebben
zeker wel belangstelling. In
de DDR komen Jongeren
ook soms in kleine groepen
bijeen, al is dat oncontro
leerbaar.
De conferentie werd geo
pend met een indrukwek
kende dienst in de oude
Altstadter Nikolaikirche in
Bielefeld. Daar hield de pre
sident van de Evangelische
Kirche in Westfalen de
deelnemers voor dat predi
king. apostolaat en diako-
naat niet te scheiden zijn.
Ook hij was verheugd over
de aktlviteit van veel jonge
ren. Wanneer dat niet altijd
op de juiste- wijze gebeurt,
moet dat niet worden mis
verstaan. Gods aanwezigheid
gaat over grenzen van tijd
en ruimte heen, is niet aan
plaats en tijd gebonden.
Over vier jaar wordt de vol
gende wereldconferentie van
diakonessen gehouden in
Manilla (Phillppijnen).