Bidden geeft vrijheid èn verantwoordelijkheid Vandaag 1 u 'Baarn' verkocht Al veel steun voor bond tegen vloeken Veel medewerking in Nederland voor oecumenische bank illslll&lll Prof. Berkhof op oecumenisch congres: Wereldraad van kerken in geldzorgen Onze adressen Ds. Thorne: 'Zwarte niet langer in rol van een knecht' Russen willen Athos versterken Hongaren vervolgd in Roemenië Ds. W. F. Jense hoofd- legerpredikant Nieuwe boeken TROUW/KWARTET VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1975 KERK /BINNENLAND 2 Van een medewerker YORK Gds koninkrijk is een gave, waarom wij alleen maar kunnen vragen. De realisering kan met het resultaat van onze inspanningen zijn. Dit zei prof. dr. H. Berkhof uit Leiden op de zevende conferentie van de internationale oecumenische gemeenschap (IEF) in het Engelse York. Drlehonderdvljftig deelnemers uit verschillende landen verdiepten zich een week lang in de betekenis van de bede 'Uw koninkrijk kome'. Prof. Berkhof, een van de twee hoofdreferenten, wees erop, dat de taak van de gelovigen met betrek king tot de komst van Gods ko ninkrijk is. de voltooiing te helpen bespoedigen door voortdurend ge bed. Maar bidden is een riskant gebeuren. Het is een beslissing en het vraagt om beslissingen. Als wij deze bede werkelijk zeggen en me nen. dan zijn we onvermijdelijk als medewerkers uitgerust tot het pro ces van geestelijke groei. Volgens Karl Barth ontvangen wij door deze bede te zeggen een nieu we vrijheid èn een nieuwe verant woordelijkheid om aan de structu ren en ideologieën van onze huidi ge maatschappij weerstand te bie den. En is het niet karakterisitek voor Paulus dat hij in zijn brief aan de Efesiërs nooit veronderstelt dat we deze machten kunnnen overwinnen, maar ons alleen tot gebed vermaant. Het gebed is het eerste en laatste wapen in de gees- Prof. dr. H. Berkhof telijke strijd. Door te bidden belij den wij dat de beslissende slag en de eindoverwinning de Zijne zijn. UIT VAN LEZERS Apartheid (3) In Trouw/Kwartet van 28 Juli valt u de ANWB aan. Vooropgesteld zij dat het natuurlijk verschrikkelijk is wat er in Zuid-Afrika gebeurt. Het gaat echter te ver de ANWB ervan te beschuldigen, 'reclame' te maken voor dit land. De ANWB verstrekt op haar werkterrein veel goede en objectieve informatie, wat ik van Trouw/Kwartet helaas niet altijd kan zeggen. Het antwoord van de ANWB-redaktie, dat zij ach niet met politiek bemoeit, is geheel juist; dit is volstrekt "niet haar doel. En in zoveel andere (ook toe ristisch belangrijke) landen worden bevolkingsgroepen onderdrukt. Het ls wellicht verstandig dat Trouw/Kwartet aan deze landen ook eens kritische aandacht schenkt. II. I. Ambacht C. Bax Czn. Apartheid (4) MeJ. Kroef. hoe komt het toch dat vele zwarten en blanken illegaal de grens overschrijden om In Zuld- Afrika te gaan werken? Wie doet dat nu toch als men er zo veel slechter van wordt! Logisch is toch dat men graag van het slechtere naar het betere gaat? Jammer dat we geen cijfers weten van grenso- verschrijders in de andere richting, van hen dus. die de 'hel' van Zuld- Afrika ontvluchten. Zou dit aan de hoge kant zijn? Ik vrees! 's-Gra venpolder L. Janse Gastarbeiders De stelling van dr. Drees sr. dat er pakweg 100,000 gastarbeiders zijn, die voorzover ze niet van de ww profiteren, het werk uit de hand nemen van de Nederlandse werkne mers. is zonneklaar. Wat beweegt minister Boersma om ter stimule ring van de werkloosheid nu ook de duizenden illegaal over de grens gekomenen als normale arbeiders te beschouwen en in de ww op te nemen? Hoeveel premie moeten onze werkende werknemers straks betalen als er nieuwe stromen ille galen de grens overkomen, aange lokt door zoveel vrijgevigheid? Soest W. Dekker Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Portugal zouden mijden, is een ge volg van de berichtgeving in de Nederlandse pers. Wel zijn het an dere Nederlanders die nu naar Por tugal gaan en niet meer de a- politieke vakantiegangers. maar mensen die graag zelf eens gaan kijken hoe een voormalig fascis tisch land socialistisch kan worden opgebouwd. Amsterdam mw. G. C. van der Laan Ritmisch Ik heb diepe bewondering voor de kennis van meneer Klei. die zo maar kan concluderen uit welke kerk een bepaald zingen komt. Dat daarbij de geref. bond weer èen tik Wnn(lnr op het hoofd kreeg was wel frap- Vltucr pant, want zo schreef meneer Kléi: .In gereformeerde bondsdiensten wordt niet op hele eff halve noten gezongen. Dat weten we dan al weer. Ik denk dat meneer Klei in z'n leven niet vele GB-diensten heeft bezocht, anders schrijft men zoiets niet. In onze gemeente zingt men al van 1956 ritmisch en zo is het ook in vele andere gemeenten, behorende tot de modaliteit van de geref. bond. Ik zou de heer Klei willen aanraden eens wat GB-dien sten te gaan bijwonen. Bodegraven H. G. van de Werken Tegelijkertijd belijden wij dat wij .door handelend op te treden onze rol in deze strijd mogen spelen. 'Wij behoeven het gewicht en het resultaat van deze strijd niet te kennen, wij weten dat de voorbede voor onze nog onverloste wereld is: de eerste en laatste aktie waartoe wij geroepen worden', aldus prof. Berkhof. Delfshaven Deze bede van het Onze Vader stond ook centraal in de dagelijkse kerkdiensten rond het middaguur. Elke dag maakten de I.E.F. leden kennis met erediensten van ver schillende confessie: in prediking en eucharistie klopte het hart van de conferentie. Ook de Nederlandse groep had hierin een actief aan deel. De Rotterdamse Hervormde predikant, W. Vos, die met twaalf parochianen naar York was geko men, had als tekst voor zijn predi king de woorden uit de 96ste psalm gekozen 'De Heer is Koning'. In de eucharistie vieren wij telkens de kroning van onze Heer. maar als wij ons 'neerbuigen in heilige feestdos' legt dat ook een verplich ting op ons: daarin ligt opgesloten dat Zijn wil geschiede op aarde zoals in de hemel. Wij moeten ons echter niet laten ontmoedigen door de situatie om ons heen, of ons er van weerhouden te beamen 'De Heer is groot en zeer te prijzen'. En indit loflied gaf de Nederlandse groep de toon aan: onder deskun dige leiding van de cantor H. W. Meyer, van de wijkgemeente Delfs- haven-Oost te Rotterdam, zongen i zij die liederen uit het Liedboek der Kerken die de buitenlanders een goede indruk gaven van het werk van Nederlandse dichters en com ponisten. Natuurlijk werden er ook in de beroemde gotische kathedraal van er woensdagavond een oecumeni sche dienst plaats en zondagmor gen stond de Minster open voor een anglicaans-oud-katholieke eu charistieviering, waaraan de mees ten deelnamen. Het zou een conce lebratie "zijn-van de oud-katholieke aartsbisschop Kok. van Utrecht en de anglicaanse aartsbisschop van York. maar de laatste moest zich wegens ziekte laten vervangen door de bisschop van Selby. Het gereformeerd zendingscentrum te Baarn is verkocht. De nieuwe eigenaars zijn de Nederlandse aan nemers- en patroonsbond voor de bouwbedrijven (NAPB) en het al gemeen verbond ondernemers bouwnijverheid (AVOB), die bin nenkort zullen fuseren. In het pand zal het secretariaat van de nieuwe bond worden gevestigd. Verwacht wordt dat de zending het huis in december zal ontruimen. Bijna dertig jaar is het zendings centrum in Baarn een vast begrip in gereformeerde kring. In 1946 kocht de zending dit huis, dat da teert uit het begin van deze eeuw. Niet alleen was er het organisatori sche hart van de gereformeerde zending. Ook was er vele jaren het gereformeerde zendingsseminarie gevestigd, voordat gereformeerden en hervormden in 1971 samen het Hendrik Kramer Instituut in Oegst- geest oprichtten. Verder was het zendingseentrum een geliefd confe rentieoord, ook voor instanties bui ten de zending. Het huis is verkocht, omdat de gereformeerde zending, samen met andere centrale gereformeerde in stanties, in het dienstencentrum trekt, dat de gereformeerde kerken in Leusden bij Amersfoort laten bouwen. De verwachting is, dat dit tegen het eind van het jaar in gebruik zal kunnen worden geno men. Op zaterdag 6 september zal in het zendingscentrum een afscbeids- reünie worden gehouden. Daar wor den alle mensen verwacht, die er nu en ooit in de afgelopen dertig jaar gewerkt hebben. GENEVE De wereldraad vaü ker ken zit weer in geldzorgen. On danks de stijgende bijdragen van de leden-kerken, lopen de inkom sten terug als gevolg van de infla tie en de ongunstige koers van de dollar. Van 1968 tot 1974 stegen de inkomsten van 37,4 percent, maai de inflatie in Zwitserland bedroeg gedurende die periode 47,8 percent. Voorheen bedroeg de bijdrage van de Amerikanen 69 percent van het totaal. Nu is dat nog maar ruim 38 percent. Toch is de bijdrage van de Amerikaanse kerken in dollars met zestien percent toegenomen. De ga ten die in het budget zijn ontstaan zijn grotendeels gedicht door de Duitse kerken, die hun bijdrage met vijftig percent lieten stijgen. Maar in Duitsland vermindert nu e Kirchensteur (kerkbelasting), waardoor ook Duitsland als finan ciële bron minder stabiel is gewor den. De Wereldraad rekent op een te kort in 1976 van 2,3 miljoen. Hij hoopt dat de komende assemblee in Nairobi, evenals dat het geval was met vroegere assemblees, een op lossing zal bréngen in de geldelijke moeilijkheden. Love China 75. Studieconferen tie in Manilla, Filippijnen. 7-11 september, over de mogelijkheden om het Chinese vasteland met het evangelie te bereiken. Georgani seerd door Kruistochten (Anne van der Bijl) in samenwerking met de Chinese uitgave van Decision (het blad van de Billy Graham organisa tie in Hongkong) en de Far Eeast Broadcasting Company. Inl. tel. 03410-14428. Christian partnership in health care. Internationaal congres van chrlsten-physici en medische studenten. Inl. bij A. J. Boom, Bou levard Evertsen 14, Vlissingen, Portugal (2) Geheel eens met Julio Castro! 'Par tijpolitiek in Portugal bedreigd' (10 Juli): 'Nederlanders mijden Portu gal' (30 juli). Dit zijn nog maar twee koppen in Trouw/Kwartet. Ik kan me niet herinneren dat u tij dens de regering van Salazar en later Caetano ooit zulke koppen stelde, terwijl de partijpolitiek tij dens 50 Jaar fascisme dagelijks niet alleen 'bedreigd' maar zelfs uitge sloten was. Dat Nederlanders nu HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTÊRDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25, Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Kerklied Het kerkliedcongres vindt het Ned. Liedboek uniek (Tr/Kw 29.juli). De congresleden moesten eens regel matig in verschillende kerken de gemeenteleden horen zingen! The oretisch. esthetisch, is het wellicht uniek, maar als men tien Nederlan ders op een rij zet. zijn er mis schien drie met enige muzikale vorming. En dat is goed te horen. Aarzelend en weifelend gaat als een dun draadje het gezang door de kerk. Van het uit volle borst zingen tot Gods eer ls niets overgebleven. Het zal je ook maar gebeuren als je luidkeels omhoog gaat als je om laag behoort te gaan! Het plezier in het zingen schijnt er af te zijn en de zangles, die een enkele enthou siaste predikant vooraf geeft, valt niet in zo goede aarde,.heeft in elk geval weinig succes. Hoe denkt men met dit unieké liedboek uit de impasse te geraken met een toch al teruglopend kerkbezoek, ook en misschien vooral bij de jeugd? Ik geloof niet dat we te veel op de christelijke scholen moeten rekenen. Utrecht- - M. Watjer Maasbach (7) Ieder die op de hoogte is, weet dat broeder Maasbach veelvuldig door God wordt gebruikt, en dan moet ik toch denken aan het woord 'Raak Mijn profeten niet aan en doe Mijn gezalfden geen kwaad'. God wil dit niet. Arasterdam D. C. Deutekoin De aartsbisschop van York tjad voor de conferentie deze bood schap; 'Juist in de tijd van groei- ander geluid uit de Heilige Schrift, van belang te luisteren naar een ender geluid uit de Heilgie Schrift. De woorden uit Johannes 4: 9 wa ren voor hem aanleiding op te merken dat we proberen de eenheid te herstellen maar vergeten zijn dat de christelijke kerk zélf reeds enkele grondverschillen uit de joodse 'kerk', waaruit zij ontsproten is, heeft geërfd. De bisschop van Selby die de preek van de aartsbis schop uitsprak, constateerde bewo gen dat er een wonder voor nodig is om een heel leven van vaste positiebepaling, inzake eredienst, gewoonten en dogmatische onver draagzaamheid. te wijzigen. Hij vond het nuttig het voorbeeld van de Heer te volgen: te erkennen wat in het verleden ligt en uit te zien naar een nieuwe dageraad. De volgende internationale confe rentie van de I.E.F. wordt in de maand juli 1976 in Malonne te België gehouden. De I.E.F. (Inter national Ecumenical Fellowship) is een gemeenschap van christenen uit verschillende kerken en landen, die de eenheid van de kerk van binnenuit (door eredienst en ge sprek) trachten te realiseren. De Nederlandse afdeling staat onder voorzitterschap van Ds. W. Vos te Rotterdam en heeft zijn secretari aat gevestigd in Papendrecht. Jan Sluyterstraat 16. Hij noemde na een week in ons land besprekingen te hebben ge voerd vooral mr. G. C. Kok, de penningmeester van de raad van kerken en minister Jan Pronk die beiden alle ftodige hulp hebben ge boden. Mr. Kok heeft de vestigingsacte van de coöperatie aangepast aan «de HAMMANSR KAAL Ds. John Thorne. de voorzitter van de Zuid- afrikaanse raad van kerken, heeft tegenover de vergadering van' de raad in Hammanskraal gezegd dat de tijd van de zwarte onderworpen heid aan de blanken in Zuid-Afrika voorbij is. 'De goede tijd voor de blanke, waarin de zwarte de rol speelde van een knecht, is voorbij', zei ds Thorpe. 'De zwarte man ziet in dat het enige wat telt is de waarde die hij zichzelf toekent'. Ds. Thorne heeft verder gezegd: 'De zwarte man zal zijn eigen toekomst in de hand nemen en de plaats weigeren in te nemen, die anderen hem geven. Hij zal zijn eigen plaats kiezen in waardigheid'. 9 Tweede wereldconferentie over de Heilige Geest eind oktober te Jeruzalem, met o.a. Jamie Bucking ham, Larry Christenson. Michael Harper en Katharyn Kuhlman, geor ganiseerd door de charismatische organisatie Logos, en het Festival of joy, 2-4 november te Tel Aviv. Inf. tel. 020-765995. Israel, land, volk en staat. Je ruzalem-seminaar. bestemd voor Nederlandse en Belgische theolo gen. 5-20 januari in Jeruzalem. Inl. Interkerkelijk Contact Israel, Ruys- daelstraat 62. Utrecht. Nederlandse wetgeving. Intussen worden de sollicitaties in ontvangst genomen voor de post van direc teur van de coöperatie. Zijn benoe ming wordt in oktober verwacht. Het moet een persoon zijn met ervaring in handel en financiële zaken en in ontwikkelingswerk. De coöperatie heeft intussen een kapitaal bijeen van een miljoen dollar. Dit bedrag werd bereikt door het toetreden met 10.000 dollar van de christelijke conferentie van Azië tot de coöperatie. In to taal wordt gezocht naar een begin kapitaal van vijf miljoen dollar. Van de coöperatie kunnen alleen kerken en kerkelijke organisaties ATHENE Voor het eerst sinds het einde van de Griekse dictatuur in 1974 heeft de orthodoxe patri arch van Moskou "kan de regering in Athene weer gevraagd, of mon niken uit Rusland zich op de berg Athos mogen vestigen. De 22 zijn bestemd voor het Pante- leimon-klooster, waar de weinige bewoners, die nog over zijn, hoog bejaard zijn. Sinds de oorlog heeft Griekenland praktisch altijd gewei gerd monniken uit Oost-Europa tot de monnikenrepubliek toe te laten. Van de 1641 monniken, die het eiland in 1959 telde, waren er in 1972 nog maar 1145 over. Van hen was meer dan de helft zestig jaar of ouder. In het jaar 963 vestigden zich de eerste monniken op de Athos. In de zestiende eeuw waren er veertigduizend. (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Nederland o.a.: Maasbach (8) Genezingen vinden plaats door rechtstreeks gebed door tussen komst van een gebedsgenezer, óók door tussenkomst van chirurg en internast. Er is een enorme varia tie-breedte. Chirurgen en internis ten falen soms, gebedsgenezers evenzeer. God geneest hier en daar, nu en dan, maar niet overal en altijd (Petrus kwam vrij. Jacobus werd onthoofd). De magie wil be schikkingsmacht over goddelijke zaken. Gaat uit van de veronder stelling dat gever en het gegevene automatisch gekoppeld zijn. Maar zó laat God zich niet binden door mensen Hij blijft de souverein. Ook Maasbach blijft een afhanke lijk en sterfelijk mensenkind die lang niet ledereen kan genezen. Jahweh alleen is de absolute. Pas op de nieuwe aarde zal het woord uit Openbaring absoluut gelden: Niemand zal meer ziek zijn. Ijniltmt» G. Fraay* Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De actie om de Bond tegen het vloeken een meer solide financiële basis te geven, lóópt goed. Het artikel in Trouw/Kwartet van 18 juni 'Bond tegen het vloeken zoekt 5000 medestanders' blijkt een sneeuwbaleffect te hebben gehad, zegt secretaris N. M. Laarman uit Den Haag. Het gestelde doel (en verhoging van het jaarlijks inko men met vijftigduizend gulden) is nu voor de helft bereikt. Men zal zich de situatie uit ons artikel van 18 juni herinneren. De bond tegen het vloeken verkeert in de merkwaardige toestand, dat hij zich mag verheugen in de «ympa th ie van tallozen in den lande, terwij. maar vijfduizend mensen het werk financieel steunen. Voor velen zijn de activiteiten, die de bond tegen het vloeken ontwikkelt zo vertrouwd, dat zij zich nooit afvroegen, waar het geld vandaan kwam. Schamen In de brieven, die de heer Laarman nu ontvangt, staan uitdrukkingen als 'ik schaam mij niet eerder lid te zijn geworden' of 'ik heb mij nooit gerealiseerd, dat Je bond geld no dig heeft om zijn werk te doen'. Hij heeft uit de vele reacties van de laatste weken duidelijk de In druk gekregen, dat het streven van de bond» leeft onder velen. De strekking van veel brieven was: deze bond mag niet verdwijnen. Het gevolg is. dat het aantal leden In zes weken is gestegen van 5000 tot 6500. Ook hebben veel 'oude' leden van de bond hun jaarlijkse bijdrage verhoogd, terwijl er verder veel eenmalige giften zijn binnen gekomen. Andere kranten zijn ook op bezoek geweest en vorige week zond AVRO's Teievizier een vraag gesprek uit, dat ook weer veel reac ties opleverde. De heer Laarman is dankbaar, maar zegt: 'We zijn nog niet aan vijfduizend nieuwe medestan ders en een extra stootje zal zeer welkom zijn'. Het gironummer van de bond is 852091 (t.n.v. Bond te gen het vloeken te Den Ham. Ov). en het adres van de secretaris Sportlaan 19. Den Haag. Christen onder de Moslims Interview met pater Wach ters: „Wat ik wil is dat moslims hun geloof dieper beleven". 30 jaar geleden viel de eerste atoombom. Nico ter Linden over het boek van priester Betto: Geboeid keek ik om me heen. Minderjarigen lopen van huls: „Ik voelde me thuis zo alleen". Alternatieve geneeskunst wint steeds meer veld. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF.NR.: Abonnementsprijs 25.50 per half jaar; 51,— per Jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland. Anlw.nummer 1776, Den Haag. Coöperatie voor ontwikkelingswerk GENEVE Diogo de Gaspar, die voor de Wereldraad van Kerken de ontwikkelingscoöperatie opzet, York dlènstën~"gè~hoüdim™Zo'" vond die in Nederland haar bureau zal vestigen, heeft zich in Genéve lovend, uitgelaten over de mede werking die hij in ons land ontvangt. lid worden. De aandelen kosten mi nimaal 500 Zwitserse francs. Volgens Diogo de Gaspar wachten heel wat potentiële leden van de coöperatie af wie straks de onder neming zal leiden, alvorens met hun geld te komen. In oktober hoopt De Gaspar een prospectus te kunnen uitgeven met de namen van de directie. De eerste aandeel houdersvergadering wordt gehouden in november. WASHINGTON De Hongaarse hervprmde kerk van Amerika heeft de hervormde wereldbond, presi dent Ford. minister Kissinger en het Amerikaanse congres om on middellijke stappen gevraagd met het doel de nieuwe golf van onder drukking van Hongaren in Roeme nië een halt toe te roepen. Daarbij gaat het vooral om de 1.2 miljoen leden van de hervormde kerk in het vroegere Hongaarse Transsylvanië. Dringend wordt ge vraagd om een onderzoek. Gewezen wordt op het feit, dat de Roemeen se regering historische kerkelijke archieven confiskeert, wat zou ge beuren om de historische sporen van de aanwezigheid van Hongaren en protestantisme in Transsylvanië uit te wissen. De Amerikaanse Hongaren spreken van culturele volkenmoord. VAKANTIE GEëLNDIGD? Voor veel mensen zit met dit week end de vakantie er weer op. Ik heb geen statistiek bij de hand. maar het zou wel eens voor de meerderheid van de Nederlandse vakantiegangers kunnen gelden. Dat is vrij vroeg. Ik herinner me nog dat Koninginnedag, 31 augus tus. vroeger de laatste vakantiedag was. Op 1 september begonnen de scholen weer en dan hadden de vaak kinderrijke gezinnen maar thuis te zijn. Maar hoe dit ook zij, we hebben terecht voor de vakantie de wat langere dagen opgezocht. Het is te hopen dat ook de meeste vakantiegangers een paar goede weken hebben gehad. Wel denken we met medeleven aan hen voor wie deze vakantie verdriet bracht en soms zelfs een scheiding voor goed. Waar meer mensen langs de 'wegen van Europa trekken zullen ook meer ongelukken voorkomen. Een probleem apart. Wie een school of een andere opleiding volgt heeft nog, even respijt, maar voor de anderen begint het werk weer! Komt ook het seizoen weer in zicht. Het kan geen kwaad om zich aan 't begin van zo'n seizoen even te be zinnen: wat ga ik doen? Goed, dat zal In uw werk misschien door an deren uitgemaakt worden, of u zit in een team van werkers en ande ren zijn daarbij betrokken, maar wat gaat u 's avonds doen, in de vrije tijd, die er ook de komende winter weer zal zijn? Vaak over weegt men die vraag wat laat, zo dat het seizoen al weer aan de gang is. Allerlei organisaties zitten te springen om mensen die hen willen helpen. Ik denk aan organi saties voor bejaardenhulp, voor hulp aan invaliden, jeugdorganisa ties die veel met vrijwilligers moe ten werken, aktiegroepen die aan vulling nodig hebben, buurtgroepen en" dergelijke. Ik denk ook aan het kerkwerk. Ook daar zit men om mensen verlegen. Mensen die zich voor hun deel willen geven om samen levende en aktieve kerk te zijn. Wie daar tijdig over nadenkt en een beslissing neemt komt an deren daarmee te hulp. Van eentonzer verslaggevers DEN HAAG De lutherse leger- predikant ds W. F. Jense (54) is met ingang van vandaag benoemd tot hoofd-legerpredikant. Hij volgt ds R. J. van Pagee (59) op, die om redenen van leeftijd ontslag heeft genomen. Ds. Jense is sinds 1947 legerpredi- kant. Hij heeft gewerkt in Indone sië, Nieuw-Guinea en Suriname. Sinds 1971 was hij plaatsvervan gend hoofd-legerpredikant. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Oldeboorn: J. Bakker kand. te Amsterdam. Afscheid op 3 augustus van Giessen- Oudekerk: J. W. Glashouwer ber. te Nieuwleusen; van Ootmarsum: D. Brandhorst ber. te Eexta; van Anna Paulowna: P. Partnekoek ber. te Twello; van Holten: P. Lugtig- heid ber. te Dordrecht van Schaes- berf drs. G. H. Cohen Stuart ber. te Poortegaal; van Nootdorp: J. Seton ber. te Wanneperveen; van Heerhugowaard: J. W. ten Kate ber. te Wageningen: van Noord- wijk: L. A. Lapré ber. te Tilburg. Op 3 aug. houdt A. v. d. Beek wegens benoeming tot full-time le raar aan het college Noetsele te Nljverdal zijn laatste preek te Har- denberg. Intrede te Grootegast: kand. J. van Twist uit Groningen. GEREF. KERKEN Afscheid van Tzummarum: R. de Pee ber. te Kollum: van Bierum en Appingedam: L. Raven ber. te Ha ren: van Winsum (Fr.): M. G. Veenstra wegens benoeming tot fulltime leraar aan het college Noetsele te Nij verdal. Aangenomen de benoeming tot fulltime leraar aan de chr. scholen- gem. Brede Maas te Vlaardingen Th. W. A. Rijper uit Rotterdam. Intrede: te Delfzijl: G. H. Schouten uit Schagen: te Vlissingen: G. den Heeten uit Nieuw-Vennep: te Coe- vorden G. Snel uit Rotterdam- Zuidwijk. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 6 augustus te Ridder kerk: drs. W. van Heest voorheen zendingspred. in Indonesië. EV. LÜTH. KERK Afscheid van Amsterdam: S. G. v. d. Haggen wegens emeritaat. Gerard Rothuizen, ken Schots dag boek. Kok, Kampen 1975. 32 blz. 6.90. Op de bladzijden van deze (smal uitgevoerde) bundel staan telkens zes gedichten. De korte gedichten leggen in haiku-vorm getuigenis af van Rothuizens beeldend vermo gen: het Schotse landschap in al lerlei facetten doemt op uit de woorden, het familiale leven krijgt gestalte leven krijgt gestalte en de autoreis. Het geweldige van de ber gen, het nietige (van een rups b.v.), het eigen-aardige van de Schot trekt aan het lezend oog voorbij. Suggestieve beelden, maar •ook korte notities (die meer con staterend van aard zijn) wisselen elkaar af. Met elkaar maken ze duidelijk dat Rothuizen van zijn vakantie heeft genoten. Harry Mulisch. Mijn getijdenboek. Landshoff, in samenwerking met De Bezige Bij 1975. 120 blz. 25,-. Na W. F. Hermans en Jan Wolkers heeft nu Mulisch een soort autobio grafie gemaakt, waarin beschrij ving. commentaar en illustraties el kaar afwisselen. Hij wil met oor spronkelijk materiaal een subjec tieve documentaire geven om te laten zien hoe de goulash van zijn leven samenhangt. Hij gaat daartoe terug naar de 'oertijd' waarin zijn betovergrootvader leefde (1792) en eindigt in 1951, wanneer zijn lite raire loopbaan een ?anvang neemt. Voor wie van Mulisch al eens iets heeft gelezen een onmisbaar docu ment. RF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2