Harderwijks Vispoort: voor kunstenaars onweerstaanbaar Friso Noard: het overschot van een 'emigranten'-stroom Kunt met wat dubbeltjes een uur zoet zijn? Zes jonge Noren voor Trondheimse krant op bezoek in Amsterdam Duizend maal geschilderd, duizend maal anders Expositie in Veluws Museum door Jac. Lelsz HARDERWIJK De oude vissersstadjes rondom de vroegere Zuiderzee slapen niet. Ze zijn klaarwakker, vooral in de tijd van het vakantiespektakel. Op de boulevard in Harderwijk lopen de toeristen op eikaars hoofden. De gasten hebben een zakje patat op de vuist, een sappig warm worstje en soms een eigenlijk onbetaalbare paling. Zij flaneren (ach, wat zou het een verruk kelijke plek zijn, als het er niet zo immens drukwas) tussen de kust en de resten van de stads muur. Honderden schieten een plaatje van de altijd fotogenieke Vispoort. Die Vispoort is niet alleen on weerstaanbaar voor fotografen. Zij is dat ook altijd geweest voor kunstenaars, zowel de professio nele als de amateuristische. Dui zend maal is de poort geschilderd, getekend. geaquarelleerd en geëtst, en duizend maal weer dnders. Een selectie daaruit wordt tot en met 30 augustus tentoonge steld in het Veluws Museum van Oudheden, Donkerstraat 4 te Har derwijk. Pas geleden is de Vispoort geres taureerd. Ze ziet er nu niet meer zo vervallen-romantisch uit. iets wat de bezoekers altijd zo bekoor de. zoals dat ook het geval is wanneer men in Spanje ergens op een bouwval een bloemtje ziet bloeien. De poort waaraan in de loop der eeuwen nogal wat is ge prutst. werd gereconstrueerd en maakt nu meer de strakke, solide en defensieve indruk, die ze in het verleden gehad moet hebben. Wel is het vuurtorentje, dat er in 1851 werd opgezet, gehandhaafd. Harderwijk heeft vijf poorten ge had. Daarvan is alleen de Vispoort nog over. Twee poorten lagen aan de zeekant. Harderwijk was eens een belangrijke Hanzestad aan Ne derlands binnenzee. In de zestien de eeuw en daarna maakten een stadsbrand, epidemieën en oorlo gen er een eind aan. De visserij is een ander facet van het vroegere Harderwijk, evenals het werfdepöt voor kolonialen dat er geweest is. De plaats bezat toen zelfs borde len. Men associëerde Harderwijk in die dagen wel eens met de goot van Europa. Zand erover. Sfeervol De Vispoort is de jaren door erg gewild geweest voor allen, die de kunst met een grotere of kleinere k bedreven. Veel kunstenaars uit Harderwijk en omgeving hebben er zich op geworpen. Maar zij niet alleen, uit alle delen van Neder land kwamen de kunstenaars er voor naar de Veluwe. Sommigen maakten er een natuurgetrouwe afbeelding van. anderen voegden er aan toe of lieten weg. nog weer anderen gaven hun fantasie de vrije teugel of leverden een zeer persoonlijke interpretatie. Sfeer vol was het resultaat bijna altijd. want het onderwerp was gewoon sfeervol. Onder de kunstenaars waren ui teraard ook wel koekebakkers, maar toch ook heel wat bekende figuren, die men in de schilders- lexicons tegenkomt. Bijvoorbeeld A. v.d. Boon. Suze Bisschop-Ro- bertson, W. O. J. Nieuwenkamp, L. W. R. Wenckebach en die oude rot Jos Lussenburg, die behalve de Zuiderzee zelf en vele vissers bij na alle stadjes rond deze plas heeft geschilderd. In een romanti- sch-impressionistische stijl, hevig en gepassioneerd, rechtschapen en karakteristiek. Actief in deze omgeving is ook A. v.d. Boon geweest. Van hem zijn er zelfs vier weken. Heel fijn vinden we dat. waarin hij het silhouet van het stadje-met-Vls- poort, gezien van de zeekant, op speelse en lichtvoetige wijze op het doek heeft gezet. Een duidelijk voorbeeld van het feit dat Vispoort en romantiek nauw verweven zijn, is de litho van W. J. van Dam (1895-1964), aanvankelijk fabrieksarbeider maar sinds zlin 25ste kunstenaar en naderhand 'de schilder van Amersfoort' genoemd. Van hem is eeh werkje aanwezig, dat ons ei genlijk helemaal in het klimaat /an Anton Pieck brengt. Een der oudste schilder! len is van C. Spinger, epn man die vermoede lijk werkte in de trant van de bekende Cornells Springer maar niet zover durfde te gaan de sig natuur te vervalsen en daarom een pseudoniem koos dat vrijwel aan diens naam gelijk was. Opge hangen werden ook enige stukken van Belgische militairen, die in de jaren 1914-1918 in Harderwijk waren geïnterneerd. Het materiaal werd afgestaan door enkele musea, particulieren, bedrijven en het Koninklijk Huisarchief. De tentoonstelling zou een nog grotere charme hebben gekregen wanneer er een keuze aan had kunnen worden toegevoegd uit wat stellig duizenden zondags schilders van de Vispoort hebben gemaakt. Ze zijn weggegleden in de anonimiteit. Het is wel zeker dat er zich veel naïeve schilder kunst tussen bevindt, en die is 'in', zoals bekend. Organisatorisch zal het wel te moeilijk zijn deze categorie er bij te betrekken. De expositie geeft ook een selectie uit de vele ansichtkaarten, die aan de Vispoort zijn gewijd, in zwart-wit en in kleur. En voorts pnkele detailfoto's van oude topo grafische kaarten. De gebruikers ervan, krijgsheren, reizigers, ge leerden en handelaren, rekenden op een betrouwbare weergave. Toch ziet men dat zelfs op deze kaarten de Vispoort niet altijd op dezelfde wijze werd weergegeven. Hardenvijks Vispoort na res tauratie, links. W. J. van Dam: litho van de Vispoort te Harderwijk, rechts. TROUW/KWARTET MAANDAG 28 JULI 1975 cin Lar< m tien nlijl - een tien fik en erwi zijr en vai Het op-en-top Friese vignet, dat Friso Noard gebruikt op d 'Utnoeging' voor gezellige avonden. Uiteraard wordt voor de tekshe de Friese taal aangehouden: us eigen toanielploech, toanielstii n skoft en verder uitdrukkingen als 'under it spyljen net smoke' eiJde 'fytse-stalling oan'e seal'. ^oo door Haro Hielkema AMSTERDAM De voortwoekerende welvaart heeft de saamhorigheid van naar Holland geëmigreerde Friezen in de laatste jaren behoorlijk aangetast. Weliswaar werd twee jaar geleden in Bussum nog een groot feest gehouden door 'buiten-Friezen' ter gelegenheid van het gouden jubileum van 'It Frysk Boun om utens', de overkoepelende bond van Friese verenigingen in den vreemde. In Amsterdam blijkt de belanstelling voor een Friese 'krite' niet zo groot meer- Amsterdam, die grote stad, was ln de twin tiger en dertiger jaren een grote trekpleister voor Friezen en Friezinnen die het ln hei- telén niet meer zo zagen zitten. Hele volks stammen verplaatsten zich per schip van Lemmer naar 'utens' om daar werkgelegen heid te zoeken. Ai snel vormden zich in de hoofdstad diverse Friese verenigingen. Er werden 'Friese avonden' belegd, waarop de taal van helt en mem gesproken werd. Anno 1975 kan Sietse Wielenga zich niet meer voor de geest halen of er nog meer 'kriten' in Amsterdam zijn dan zijn 'Friso Noard'. een vereniging in Amsterdam-noord. 'Vroeger was er een christelijke vereniging in west en in het centrum'was er ook iets dergelijks. Maar ik geloof dat die niet meer bestaan'. Een 'praetsje' Friso Noard leeft nog steeds. Op 4 januari 1938 werd de eerste bijeenkomst gehouden en nog steeds vinden er drie keer per jaar 'Friese avonden' plaats. Wielenga. secretaris van Friso Noard: 'In de jaren dertig trof een oude stanfries. K. Glas. op de pont van noord naar het centrum een andere Fries. Ze maakten een 'praetsje' op de boot en kwamen op het idee om een vereniging voor Friezen op te richten. Ze polsten wat colle ga's. en kennisen. Al vrij snel begon het geweldig te lopen: door de saamhorigheid van Friezen bulten Friesland'. Volgens Wielenga, die zelf zo'n twintig Jaar geleden de grote oversteek maakte, hebben 'de mensen elkaar niet meer zo nodig': 'Vroeger, in de tijd van de armoede, zocht je elkaar op. Dan kon je samen Fries praten. Zoiets verlichtte de moeilijke situa tie. Ook Friso Noard is om die reden ont staan. als een gezelligheidsvereniging. We voeren prachtige toneelstukken op. Natuur lijk. in het Fries. We houden een leuke tombola en na afloop gaan we gezellig dansen. Echt dansen, zoals dat in Friesland ook gebeurde'. Zich hierna onmiddellijk verontschuldi gend: 'Ach ja, dat dansen liep wel eens uit tot na twaalven op' zaterdag. In west niet, dat was een christelijke vereni ging. Maar ik kom zelf uit Tzum bij Frane- ker en daar waren we niet zo streng. Daar zaten we als gereformeerden en hervormden op dezelfde school. We waren te nuchter om heet te worden over dansen na twaalf uur. Een Friese avond: dansen onder de eigen .vlag. In Friesland speelt dat niet zo'. Voor de 'gezellige avonden' brengt Wielenga de circulaires zelf rond: 'Dat is ook om het kont-akt een beetje te onderhouden. Ik moet zeggen dat de opkomst niet slecht is, al hadden we eigenlijk veel meer mensen kun nen hebben. De programma's die we bren gen. zijn erg leuk. Ik herinner me zo'n jaar of tien geleden dat in Krasnapolsky voor afgeladen zalen Rients Gratama of Tetman de Vries kwamen optreden. Zelf hadden we in noord eens een voortreffelijke groep uit Terhorne. Zulke avonden werden geweldig gewaardeerd' De infiltratie van Hollanders en Westduit sers in Friesland door middel van tweede huisjes maakt dat Friesland Friesland niet meer is. Maar ook de Hollandse Friezen gaat het niet meer naar den vleeze. Friso Noard is er inmiddels al toe over gegaan één van de drie winteravonden tot een Hollandse avond te laten verworden. Inmiddels is ook toenadering gezocht tot de Drente vereni ging in Amsterdam om mogelijk samen avonden te organiseren of sa-men een mede delingenblad uit te geven. En hoe zit het met de Groningers? Wielenga: 'Ik heb wel eens het Idee dat een dergelijk contact niet zo gauw tot stand zal komen. Het heeft nooit zo willen vlotten tussen Groningers en Friezen'. 'Dat is ik sa' Wielenga hoort nog vaak de voor hem bekende woorden 'Dat is ik sa!' 'Daaruit blijkt dat er nog verschrikkelijk veel Frie zen in Amsterdam 'zitten. Vooral bij- de politie, dè spoorwegen, de PTT (Wielenga is zelf werkzaam op het postkantoor aan de Oostèrdokskade, red.) en gemeentebedrijven zoals het GVB. Je hoort ook vaak van collega's: Mijn moeder was een Friezin: die kwam hierheen als jongemeid om bij de 'mevrouwen' te dienen. Daaruit blijkt dat er nog voldoende bestaansrecht is voor een vereniging als 'Friso Noard'. De leden van deze emigrantenbeweging zijn volgens Wielenga geen fanatieke nationalisten nalisten: 'Het is geen koloniaal kliekje. Maar het is nu eenmaal leuk om je eigen taal weer eens te horen, te praten in het Fries. Want vergeet het niet: Fries ls 'eigen taal', een Fries heeft zijn eigen humor. Stijve Friezen? Fabeltjes! Hier ln Holland heb je ook een hoop sjagrijnen'. Wie het niet met Wielenga eens is of misschien juist wel, kan hem bellen of schijven: JispervelÖstraat 423, tel. 020-270103. Foto: FRANS KUYPERS BINNENLAND AMSTERDAM Zes jonge Noren uit Trondheim proberen de redactie van de plaatselijke krant 'Adresseavisen' door de kom kommertijd te loodsen. In opdracht van de hoofdredactie van het blad toeren zij met een Inter-Rail-ticket door Europa en sturen hun avonturen naar de redactie in Trondheim op. Belangrijkste attribuut van het zes tal is een witte bal met het vignet van 'Adresseavisen'. In Noorwegen zelf waren diverse bekende figuren bereid om het ronde voorwerp even in de hand te houden. Prompt ver scheen een foto van de persoon mét de krantebal in het Noorse blad. Nu trekken de zes door Euro pa om ook internationale 'groothe den' te verleiden voor het fototoe stel te poseren. Journalist Anders Bagöien leende voor dit doel zijn drie mooie dochters Berit Gislaug, Liv Astrdd en Gunhild Irene uit en stuurde ze op pad met drie onge veer twintigjarige Tronheimers Vi- dat Asbö, Torkei Nötvedt en Trend Hallstein Moe. Gewapend met een hoofdredactio nele brief stapten ze enkele dagen geleden het kantoor van Trouw binnen met het verzoek om infor matie. 'Bekende namen'. Trond Hallstein Moe, de oudste van de zes en woordvoerder: 'We weten eigen lijk niet zoveel van Amsterdam en bekende Nederlanders. We hebben nauwelijks tijd gehad om ons op deze trip van vier weken door Eu ropa voor te bereiden. Bovendien is het voor ons ook een vakantie en vatten we de gesprekjes voor 'A- dresseavisen' niet zo erg serieus op. Het is min of meer een wat uitge breid verslag over onze manier van vakantie houden'. Natuurlijk zijn de namen van de Nederlandse schaatsers bij de zes Noren volledig bekend en hebben ze ook van de voetbalclub Ajax gehoord. Veel verder komen ze niet. Het gesprek tijdens de rondwande ling door Amsterdam wordt dan ook voor een belangrijk deel 'één- richtingverkeer'. De Noren vragen honderduit. Ze tonen hun bewon dering voor de architectuur in de hoofdstad en staan verbaasd over de inlichting dat de fundamenten onder de huizen vaak van zeer slechte kwaliteit zijn. 'Zijn er in Amsterdam nog meer opvallende problemen?' vraagt Trond .Hallstein. Het vaak versprei de gerucht dat de Nederlandse hoofdstad grote aantrekkingskracht heeft voor jeugdige toeristen uit alle delen van de wereld en dat een dergelijk bezoek voor diverse moei lijkheden zorgt. Verder de kwestie van het openbaar vervoer en het nijpende vraagstuk van de woonge legenheid. De reactie van Trond Hallstein: Trondheim heeft wel een beetje dezelfde problemen, al lopen wij een paar stappen achter bij de ontwikkelingen in Europa'. De vakantie heeft diverse opge noemde bekende personen Amster dam uitgetrokken, zodat uiteinde lijk Thijs van Leeuwen (voorlichter bij de gemeente) zijn handtekening op de bal van 'Adresseavisen' plaatst. Een dezer dagen zal zijn foto dan ook in de Trondheimse krant prijken. rbe neli Als die stad eens ommeViel.Sa menstelling Wim Ramaker, teke ningen Mart Kampers. Stadsdruk kerij Amsterdam 1975. 96 M2. Literama, het literaire programm €h« van de NCRV, heeft in mei het 700 er jarige Amsterdam gevierd. Wia Ramaker heeft daartoe dichters vai^r buiten en binnen Amsterdam ge vraagd een gedicht op de stad t €r. schrijven. Dichters als Gabrle de Smit, Poort, Wit, Maria de Grool he Schierbeek, Judith Herzberg, Hame cliti link e.a. hebben aan de uitnodigin t'. gevolg gegeven. Het resultaat va% i hun gelegenheidspoëzie bevat opge ihu meld boek. De samensteller heef dloi het min of meer eigentijdse beel vo van de stad willen completeren meitigt een historische blik. De tweed ene helft van het boekje bestaat uit ee zij bloemlezing uit reeds gepubliceer ara werk die loopt van Hooft tot hedej Een leuk boek. 3 fit De schaakopening, door B. F. En^r klaar. Uitg. Keesing te Amsterdan ledj 128 blz. Prijs ƒ12,- p! 'De schaakopening' uit de seri m 'leer goed schaken' is een uitste jn kend boekje voor schakers die eeigen verantwoord openings repertoir end willen opbouwen, maar die geen zii rr hebben of niet toekomen aan d ren specialistische vakliteratuur voof] topschakers. De international schaakmeester Bert Enklaar beban delt achtereenvolgens de open spej, len, Spaans en Frans. Hij daarbij uit van de categorie huisjV en clubschakers, die zich verder wiij ontwikkelen. Omdat ook in he schaken de eerste klap een daaldei fcui waard is, en soms nog wel meer, li d t een dergelijk boekje voor dez<ts groep schakers eigenlijk onontbeer lijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 6