PO» OP de plaat e rozen van Hooft staan weer in bloei jnvolle bestemming voor mishanc'Jd monument Reed: vier plaatkanten met geraas Bootsman restaureerde kruidhof van het Muiderslot ote Kerk van Veere cultureel centrum voor de Delta Belangstelling van scholen neemt sterk toe BINNENLAND 9 door Willem lan Martin Het begon eigenlijk al, -toen ik de betreffende platenfirma opbelde teneinde Lou Reed's Metal Machine Music (RCA Records CPL2-1101) voor recensie in deze rubriek thuisgestuurd te krijgen: 'Tja..eh, we weten eigenlijk niet of het zoveel zin heeft, deze platen in het promotie-pakket op te nemen. Het schijnt, dat twee of drie mensen het gepresteerd hebben de vier plaatkanten helemaal uit te zitten. Wij hebben het ook geprobeerd hier, maar binnen tien minuten zat iedereen in de gordijnen'. Niettemin werd de dubbelelpee na een paar dagen keurig thuisbezorgd, waar ie echter voorlopig bleef liggen, aangezien er voor het moment dringender zaken af te handelen waren. Enige tijd later trof lk een soortement tandem-recensie in het nationale muzlekperiodaek 'Oor'1, en daar stond eenenander er al niet veel vrolijker voor: IMlj gaat het allemaal toch wel iets te ver. Dit is de eerste plaat die ik recenseer zonder hem volledig gehoord te hebben' 'ik héb op het laatst de naald steeds een eind verzet' 'bijzonder geschikt om minder welkome visite je huls uit te jagen of je buren te treiteren' tOorn o. 14, 16 juli '75). Intussen had ik nog steeds geen noot, gehoord, maar zoveel was zeker, dat kon n.let missen, dat de wereld hier geconfronteerd wös geworden met een controversieel Stuk Muziek, waartegen zelfs de 'big shots' van de popkritiek niet bestand waren. En opeens leek het een prima idee in één klap een Nederlands, of misschien zelfs wel Europés, kampioenschap iip de wacht te slepen: lk zou hoe dan ook die hele dubbelelpee uitzitten. Achteraf prijs ik me gelukkig, dat ik niet zo overmoedig ben geweest iemand enige belofte te doen, voor het geval mijn kampioenspogingen zouden falen (mijn hoed opeten, op de step rond het IJsselmeer, een Jaar lang geen pils. of dat soort x sancties). Veel langer dan een minuut of vijf heb ik het geraas namelijk niet volgehouden. Geraas, opgewekt via een met behulp van allerlei elektronisch tuig vervormde, teruggespoelde, versnelde, versterkte, vertraagde gitaarpartij: al met al zo ongeveer de uiterste consequentie van de redelijke robot-achtige Reedmuziek uit de dagen van The Velvet Underground, en daarvan met name de elpee White Light/White Heat. Een opmerking van Reed op de voorzijde van de hoes lijkt deze these te ondersteunen. Intussen baseer ik eenenander op een eenmalige luisterpartij van slechts vijf hele minuten. Wie-weet (behalve Reed zelf en ,die drie dapperen uit de aanhef van dit verhaal dan) gaat de zaak na enige tijd wel over in de meest lieflijke of wellicht zelfs swingende klanken. Ik laat het echter graag aan de lezer over dit zelf uit te vissen, en ben bovendien bereid mijn exemplaar van Metal Machine Music geheel belangeloos beschikbaar te stellen aan de eerste jonge onderzoeker, die zich voor het klaren van dit karwei aanmeldt. Roger Daltrey Met Ride A Rock Horse (Polydor 2460 254) van Roger Daltrey belanden we dan weliswaar in vertrouwder sferen, maar veel meer ook niet. De composities zijn door de bank genomen nogal aan de matte kant, de 'producing' is vrij stroef, terwijl Daltrey zich bovendien nauwelijks aanpast aan de andere (dwz. anders dan in het gezelschap van zijn Who-maats) entourage. Hij staat te balken alsof ie rtog steeds tegen het gitaargeweld van Pete Townshend moet opboksen, hetgeen bijvoorbeeld in een plechtig nummertje als Oceans Away In een ronduit gênante situatie resulteert. Daartegenover bakt Daltrey's landgenote Yvonne Elliman (bekend van enige vokale steun tén dienste van Eric Clapton) er met een eerste solo-elpee Rising Sun ook al niet bijster veel van, zodat Dixie Rock van het Amerikaanse kwintet Wet Willie met ruim gemak als, de vrolijkste langspeler van deze aflevering over de eindstreep gaat. Smeuïge popmuziek uit het zuiden vap de States, af en toe iets te korrelig misschien, maar meestal toch hecht, swingend en terzake. WET Willie dus. /K' :WARTET ZATERDAG 26 JULI 1975 Huib Goudriaan visserij, de natuurlijke omstandig heden en de eigen cultuurtechniek. Verder zijn er dan nog een 'Cultu reel panorama' en een beeld van de omstandigheden, waaronder het 'Kerkelijk leven' in de Delta zich heeft ontwikkeld. Al wordt er voornamelijk met kaart- en fotomateriaal (maar wat voor foto's soms!) gewerkt en te weinig met tastbare zaken, die het statische van zo'n overzichtsten toonstelling doorbreken, het is een boeiende ervaring in deze oude, aan alle kanten mankerende kerk een dergelijke beeld concentratie van wat leeft en streeft in het Deltage bied aan te treffen er ervan te genieten. Coördinerend bestuurslid van de stichting A. C. Caljouw is met die erkenning erg in zijn schik. Hij ziet voor 'Delta-Cultureel' levensvatbaarheid maar daarenbo ven prachtige perspectieven. 'De medewerking van bijvoorbeeld het ministerie van C.R.M., het Bel gische ministerie van Nederlandse cultuur, het ministerie van land bouw en visserij, de deltadienst, rijkswaterstaat, de rijksvoorlich tingsdienst, monumentenzorg en de rijksgebouwendienst is ondanks de tijdnood, waarin wij verkeerden, geweldig geweest', zegt hij. 'Het be zoek is tot dusver boven verwach ting, wat willen we dus meer? Nu ja. de stichting wil nog véél meer- Zij wil geen totale restauratie van het kerkgebouw. Dat is niet moge lijk, maar ook niet nodig. Conser vering van deze laat-gotische kruis basiliek met de bouw waarvan in 1479 werd begonnen ter vervanging van een kerk van 1348 (die als koor van de nieuwe kerk ging dienen en als 'kleine kerk' in gebruik Is bij de hervormde gemeente) is gezien de enorme kosten al heel wat. In elk geval wordt er enig recht door ge daan aan een monument, dat tot dusver een soort pakhuis was maar verder nog is geweest: oorlog slachtoffer bij een Engelse invasié Vloer alken van verdiepingen en rechthoekige vensters in die gathische tracees zijn in tie kerk nog aanwezig. en Engels hospitaal .in *1809, Frans hospitaal met nota bene verdiepin gen, waar van de vloerbalken en opgevulde ramen nog aanwezig zijn en ten dele bomvrije kazerne in 1811. provinciaal werkhuis of 'bede- laarsgestlcht' in 1822 en voor de derde maal militair hospitaal in 1833. In 1875 kwam het gebouw ln handen van het rijk en sindsdien werd het behalve voor wat opslag nergens meer voor gebruikt. De to ren Is nooit voltooid, vandaar zijn typische gedrongenheid, die door het koepelachtige dak nog een extra accent krijgt. - De bijna uitgestorven rozen van onze voorvaders bloeien weer onder dp muren van het Op dezelfde plek, waar slotvoogd Pieter Cornelisz. Hooft in zijn 'kruid- en lusthof' wan- prijken na drie eeuwen opnieuw de ouderwetse kruiden en de Rosa Gallica, 'stamroos van ozen'. Een rozensoort, die Hooft tot de volgende regels, uit een van zijn dichtwerken, kan hebben jen. Ghy bloosende roosendanck datghy verkwickt mijn afgepijnden geest met uwen aesem soet.' >r Barend Mensen óók nu de Nederlanders, die 6 dan ln de dagen van Hooft, erkt toegang hebben tot de in iende-eeuwse stijl herboren ntuln, zich verkwikken door «n en het 'geurende kruid'? lier Gerrit Bootsman: "De ge lde bezoeker van het Mui der - iopt door de tuin heen en ls i vijf minuten uitgekeken, er is een sterk toenemende [stelling van scholen, die in perband komen.' Harige Bootsman werd in floor de toenmalige slotvoogd [et Muiderslot Ton Koot ge- S om hovenier te worden. Ton [die het slot geheel in de stijl je Gouden Eeuw liet meubile rende dat een kruidentuin in de tijden van de Muider- ook was geweest zonder bij het slot behoorde, nleg van de tuin was in 1956 gekomen en Bootsman, ook rder van het Pinetum (naald- ihof) Blijdenstein in Hilver- breidde de verzameling krui erder uit. In botanische tui- h oude buitens kwam hij op loor van heel wat vergeten en mode geraakte soorten plan- ie in de zeventiende eeuw tot ste inventaris van een krui- n behoorden. Bij het Zaaien, ar de hof overbrengen van n, was er altijd de onaantast- stelregel, dat de planten aan zeventiende-eeuwers bekend n zijn geweest. Het uitgang- was immers het scheppen en 'kruidhof', die wat stijl en ting betreft een geheel kon in met het in zeventiende- le stijl ingerichte Muiderslot. man: 'Als zodanig een gave Jnatie, di.e in Nederland uniek at dit betreft kunnen we ons i met Engeland.' el de vijfde n bordje bij de Ingang van de ezen we: 'Kruidhof van aller- heesteren boomgewassen ïiden en planten die in de landen in t' wilde gevonden in de hoven onderhouden pvam hovenier Bootsman aan [formatie over de vormgeving Ie soorten planten die onze luders 'in de hoven onderhiel- j Bootsman verdiepte zich in 'ig aanwezige historische gege- ivan kruidentuinen en lustho- en maakte daarbij vooral ge- van het boek 'De Nederlandse j-ologie' van dr. J. Boom, dat r meer vermeldt welke bomen ïesters in de zeventiende eeuw ultuurgewassen in Nederland wamen. lentuinen waren al in de zes eeuw bij elke stad te vin- aldus Bootsman, 'want Karei ijfde had bevolen, dat waar irts woonde ook een kruiden- moest zijn'. De geneeskrachti- erking van bepaalde kruiden in die tijd algemeen bekend de bevolking. 'En op het slot de kruidentuin een onmisbaar 'deel van het leven, want deze ie niet alleen de geneeskrach- truiden, maar ook kleurstoffen wol en garens, reuk- en RE De in het kleine stadje zo massief lijkende Grote Kerk, die met de speelse, juist zo fra- toren van het stadhuis het silhouet van Veere beheerst, heeft tot aan deze maand van het umentenjaar precies een eeuw ongebruikt gestaan. Langer nog sinds 1809 is zij geen huis meer. Dit geschonden monüment, dat in het verleden rampzalige mishandelingen heeft rgaan, heeft nu echter een nieuwe, zinvolle bestemming gekregen. Het is uitgeroepen tót cul- il centrum van het Deltagebied tussen zijn wijdste grenzen: van Rotterdam tot Gent. smaakkruiden voor spijzen en wij nen, vruchten voor keuken en tafel en het boeket om de kamers op het slot mee te sieren.' Maggiblokjes Hoveüier Bootsman probeert —als een goed propagandist van de plant bij rondleidingen zijn publiek vooral te boeien door hét aan bloe men en bladeren te laten ruiken. Hij ontmaskert mij bij onze wande ling door de tuin als een uitgespro ken vertegenwoordiger van de 'In dustriële mens' van de twintigste eeuw. Het ruiken aan een blad ontlokt me de uitroep: "Maar die plant heeft de geur van maggiblok jes!' Bcyotsman: 'Natuurlijk, dat is het maggikruid dat het maggi-aro- ma levert. Bovendien wordt deze plant door Mellie Uyldert (bekend schrijfster over kruiden) aanbevo len aan lijders aan vallende ziekte, •die agressief worden door het ge bruik van de moderne medicijnen tegen deze ziekte.' Een plant, die Bootsman aanleiding geeft voor een tip aan toekomstige moeders is de venkel. "Het zaad van de venkel stimuleert de melfcklieren en ik kan aanstaande moeders ad viseren, enkele weken voor de ge boorte van de baby, deze zaden te eten. Ze zijn verkrijgbaar in de kruidenhandel.' Twee planten met nogal uiteenlo pende geuren blijken de egelantiër- roos en het bokkekruid. De egelan tier heeft een frisse appelgeur en werd daarom in de middeleeuwen de 'boom der minnenden' genoemd. Het bokkekruid daarentegen heet zo vanwege een afschuwelijke bok- kelucht en wordt daarom gemeden door mens en dier. Bootsman wijst me op een van de. giftigste planten, die hij kent: de doodskers of wolfs kers. 'Deze plant levert -de bella- donna-oogdruppels, die reeds aan het Egyptische hof door danseres sen werden gebruikt om de oogpu pillen te verwijden, en nu nog door onze actrices.' Over de herkomst van namen kan de hovenier opmerkelijke, dingen vertellen. Zo dankt het longenkruid zijn naam aan de blaasjes óp het blad, die er volgens de ouderwetse geneeskunde op zouden wijzen dat de plant longziekten tegengaat. 'Merkwaardig is dat de slijmstof van de plant inderdaad slijm op lost.' De roomse kervel heeft een verfijnde anijsachtige geur. 'Omdat de roomsen vroeger de fijnen wa ren, noemde onze voorouders deze plant dus de roomse kervel. En dit is het valkruid: vroeger op kastelen niet weg te denken. Het aftreksel van de bloem werd op gekwetste plekken —van gevallen ridders en andere gewonden gelegfl. van daar de naam valkruid.' Levensfilosofie Door zijn jarenlange omgang met planten is Gerrit Bootsman sterk onder de indruk gekomen van de waarde van de plant voor de mens. Als adviseur van amateur-tuinders en instructeur van een cursus tui nieren heeft hij 'mensen hun rust' terug zien vinden, door de omgang met planten, door het werken met de grond, door een zaadje in die grond te stoppen en daaruit iets te zien groeien.' 'Ik ben bang van de lege blik van de zogenaamde asfalt- mens, die het contactmet de na tuur volkomen kwijt is. In het tul nieren zie ik een arbeidstherapie, die de mens zijn eigenwaarde kan teruggeven.' Kernpunt van de gedachtengang van Bootsman is, dat het menselijk leven op aarde onmogelijk is zon der de plant.'Omdat de mens zich als oppermachtig is gaan zien. de binding met de natuur heeft verlo ren, meent dat hij alles alleen, af kan, veroorzaakt hij catastrofes. We zouden een eind verder zijn, als we onderkenden :dat we, inplaats van te 'willen overheersen, aan elke le vensvorm op aarde het hem toeko mende deel moeten gunnen.' Hovenier Gerrit Bootsman bjj zijn rozen, die nog slechts op oude buitens te vinden zijn. De Rosa Gallica of apothekersroos en de gestreepte Rosa Mundi ontdekte hij op het buiten Gooilust, rechts. De kruidhof van het Muider slot; in de zeventiende eeuw stak de stadhouder van Gro ningen en Friesland, Ernst Casimir, nogal eens de Zuider zee over om een stekje te halen bij Hooft, onder. dankt haar ontstaan in eerste in stantie aan een vereniging van mensen, die verliefd zijn op Veere vanwege zijn historische schoon heid en bijzondere sfeer: de 'Vere niging Vrienden van Veere'. In de boezem van deze club van enthou siastelingen rees het denkbeeld afs geschenk aan de gemeente de Gro te Kerk een nieuwe bestemming te geven, aangepast aan de ontwikke ling van het .toerisme maar met een geheel eigen karakter. Uit sa menwerking tussen de initiatiefne mers, de rijksgebouwendienst (die eigenaar is van de kerk), monu mentenzorg en het gemeentebe stuur kreeg de stichting haar feite lijke gestalte en als eerste activiteit nu heeft zij het Delta-gebied ln historisch perspectief geplaatst. De expositie telt tien hoofdgroepen. Over de kerk zelf als 'Onvoltooide symfonie' eh over de historische stad, die haar moderne recreatieve functie met elan vervult. Over de in een stroomversnelling verkeren de provincie Zeeland en de geogra fische relaties tussen de verschil lende, delen van de Delta. Over Vlaanderen als bron van culturele insp-ratiè en de 'Filosofie van de Delta', een poging om het eigen karakter en de eigen waarde te markeren. Over de stormachtige ontwikkeling, het Deltaplan, de groei tot bekken van de grootste haven van de wereld en de functie van de Noordzee. En tenslotte over de milieuaspecten, de landbouw, de 15 september wordt in de ont- de maar door ruimte en lijnen l nog imponerende kerk een tonstelling géhouden onder de i 'Delta, cultuurgebied ln his- :h perspectief'. Het is de aan- ot een scala van activiteiten, de Stichting 'Delta-Cultureel' aan ontplooien met als tweele- loel de Grote- of O.L. Vrouwe van Verre uit haar onwaardige te halen en het machtig e stadje aan het Veerse Meer naast zijn huidige functie als toe- risten- en vooral watersportcen trum die van informatief brand punt van het Hollands-Vlaamse cultuurgebied te geven. De ieder seizoen te houden tentoonstellingen zullen daarbij als vast decor dienen voor andere manifestaties, alle ver band houdende met wat er aan schoons, interessants en gewoons in het rijke Delta-gebied voorhan den is. De Stichting 'Delta-Cultureel'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9