Ir. Graham: 'Van Eurofest :om je anders vandaan' Weekend-puzzel ie Belgen hebben geen moeite iet 'de schone kunsten' Orgeimaand sloot met concert in Alkmaar Harm Wiersma op Suriname-toernee Siciliaans voor zwart gevaarlijk? V/KWARTET ZATERDAG 26 JULI 1975 BINNENLAND 17 een medewerker (JSSEL'Dit is de belangrijkste conferentie die dit jaar in Europa wordt gehouden'. Met deze irden opende evangelist dr. Billy Graham in Brussel de manifestatie die daar op de terreinen van wereldtentoonstelling onder de naam Eurofest '75 Wordt gehouden. Jongeren uit vijfendertig, %st Europese landen, zijn hier aanwezig om zich tien dagen lang te laten onderrichten in de-bij en om toegerust te worden voor evangelisatiewerk. r Nederland werken hier o.a. mee George Bracks en Gert nmeobal, resp. directeur van ith for Christ Nederland en van Navigators. Het ochtendpro- nma wordt besloten door in epjes van acht personen door te ;en over de aangehoorde lezin- Eurofest is gecombineerd met "ly Graham-campagne dde 's a- wordt gehouden én die te- toegankelijk is voor belang den. y Graham zei in zijn openings- ipraak: 'Ik ben ervan overtuigd de wereld een gigantische we irevolutie tegemoet gaat die in komende vijf jaar tot tien jaar le leven zal gaan beïnvloeden, geloof dat jullie generatie zwaar moeten lijden. Hoe zul je daar rtieen komen? Je bent hier ge ien om de bijbel te bestuderen, ben er dan ook van overtuigd dat de meesten van jullie Eurofest anders zult verlaten dan jullie zijn gekomen. God zal jullie gaan ge bruiken in zijn dienst'. Zevenduizend Op de eerste dag van de conferen tie warep er ruim zevenduizend jongeren aanwezig. Een getal dat de organisatoren is tegengevallen. Bouke Th. Ottov, Nederlands coör dinator voor Eurofest: 'Oorspronke lijk mikte men op zo'n vijftiendui zend bezoekers. Maar er zijn nogal wat tekortkomingen in de voorbe reidingen geweest. Wat wil je ook? Alle werk wordt gedaan door ama teurs. Maar de heer Ottov heeft goede hoop dat tienduizend bezoe kers er zullen komen: 'De meesten hebben hun beslissing tot het laat ste moment uitgesteld. Anderen kunnen niet eerder dan in het week end komen'. Vanuit Nederland zijn er ruim dui zend jongeren op Eurofest aanwe zig. Het merendeel van hen komt uit de gereformeerde gezindte, aldus de heer Ottov. Volgens hem zijn er opvallend weinig jongeren vanuit de pinksterbeweging aanwezig. Op de vraag wat de jongeren vooral bezield om naar Eurofest te komen antwoordt de heer Ottov: 'Vele jonge mensen willen ontdekken dat dé kerk groter is dan een plaatse lijke gemeente. Anderep hebben behoefte aan een verdieping en ac- tivisering van hun geloofsleven'. De conferentie Eurofest '75 duurt tot zaterdag 2 augustus. Jbngeren die nog een gedeelte willen mee maken kunnen zich persoonlijk aanmelden in Brussel: (uitstappen station Brussel-Noord, mét de tram naar eindpunt lijn 81) oor G. Kruis RUSSEL Overzichtstentoonstellingen zijn momenteel aan de orde van de dag. Het zijn nogal ens gebeurtenissen, die niettegenstaande hun belangrijkheid, vaak de oorzaak zijn. van verzuch- ngen als 'weer zo'n tentoonstelling, waar veel te veel te zien is'. Want, hoe achterhaald dat nu wel- cht al klinkt, het gros van de bezoekers zoekt in een museum nog steeds schoonheid en kunstgenot. In op veel van de grote exposities worden ze dan dikwijls geconfronteerd met objecten, die hoog- it betekenis hebben als historisch documentatiemateriaal of als min of meer boeiende tijds- erschijnselen. a dergelijke ervaringen zal de zo- realisme, ahlyüsche schilderkunst, erten/toonstelling 'Van Ensor tot teken en schrift, environnement, agiriitte 150 meesterwerken van 'objecten en conceptale kunst. Met Koninklijke, Musea voor Schone unsten van België', die tot 31 igustus in het Paleis voor Schone unsten in Brussel gehouden ordt, een openbaring zijn. oed, 't is een stuk geschiedenis in de 'moderne' kunst, maar niets' len didactiek; gewoon 150 verruk- elljke schilderijen uit een land aar ze, de namen van de musea iggen het al, nooit moeite hebben 'had met het begrip 'schone kun- en'. werken o.a. Arroyo, Dotremont, Girke, Haacke, Panamarenko, Roobjee en Van Amen. 'Het Circus' Bovendien, tot 7 september dit maal, in de hal 'Het Gircus', affi ches uit de vorige eeuw en overal vandaan, van de grootste circussen ter wereld zoals Buffalo Bill's Wild West, over wilde beesten en tem mers, kermisattracties zoals mon sters, dwergen, reuzen, Siamese tweelingen, volledig getatoueerde mensen en acrobaten, zoals Ridder Blondln die op een koord de Niaga ra watervallen overstak. Het is dus zéker niet overdreven te beweren dat iedereen, daar in Brussel, wel tets van zijn gading kan yin den. En zo hoort dat, op een zomertenitoon- stelling. nspiratrice' oor de 19e eeuwse Belgische rea- sten waren de School van Barbi- de kunst én de ideeën van ourbet de grote voorbeelden. Hoe- rel Frankrijk dus de inspiratrice ras, kregen deze ideeën toch voorat estalte in het oeuvre van een aan- il Belgische (Vlaamse) schilders. >e realiteit, de werkelijkheid werd us het onderwerp voor de kunste laars, die op 1 maart 1868 te Brus- el de 'Société des Beaux Arts' op- ichtten. De beginselverklaring van groep riep veel tegenstand op, tegenstand, die sterk afnam oen men geconfronteerd werd met e artistieke resultaten, waarin 'de rfends der romantiek nog nadruk- olijk merkbaar was. In dwars tegen de vele zeer revolu- 'ionaire evoluties in de Belgische childerkunst, is daar de traditie och onuitroeibaar gebleken. Ook eze expositie licht dat weer over- luldelijk toe. laar ik hoef daar niet meer op in gaan omdat ik kort geleden •a.v. de tentoonstelling 'Van Ensor ot Panamarenko' (De Belgen van loymans, 12 mei) de meeste van leze kunstenaars al de revue heb aten passeren. Maar hier wordt dat illemaal veel uitgebreider gedaan: 'u geweldige kijk-tentoonstelling. <n daarbij, 'in het zelfde gebouw, ijn er nog twee exposities, die,zeer moeite waard zijn. Ook tot 31 tugustus is er de expositie 'Inter nationale Kunst', die een keuze be lt van verschillende tendenzen m de hedendaagse kunst in België Europa. Nieuwe figuratie, hyper- door Piet Visser ALKMAAR Er was een vrij grote belangstelling voor het con cert dat de Weense organist-hoogleraar Hans Haselböck donder dagavond in de Sint Laurenskerk gaf als afsluiting van de Haar lemse Orgeimaand. Eerst bespeelde hij het koororgel (uit 1511) waarop hij een klankrijk stuik van de Engelsman John Dun stable (15e eeuw) in èen lichte registratie uitvoerde. Vo'or orgelpu riteinen om hun hart op te halen en toch zo puur muzikaal. Op het grote orgel met zijn barok-disposi- tie kwamen achtereenvolgens Sa muel Scheidt (leerling van onze Sweelinok), Bach, Honegger en Fr. Schmidt aan de beurt en tot besluit een improvisatie van de concertant. De boeiende klank van het 17é eeuwse instrument onderbroken door een vallend stuk glas tijdens de Cantio Sacra van Scheidt tekende de orgelbouwkunst van on ze Gouden Eeuw ten voeten uit. Duidelijker nog werd dit met twee bewerkingen die Bach maakte van het koraal 'Liebster Jesu, wir sind hier', kennelijk geïnspireerd door de teksten van twee verschillende strofen. Beide gespeeld in een ge voelige voordracht. Bach's Preludi- Billy Graham In een persbericht heeft de PTT medegedeeld dat in verband met de daling van de wisselkoers van de Surinaamse en Antilliaanse valuta ten opzichte van de Ned. gulden de omrekeningskoers van ƒ1.80 per 1 juli jl. is verlaagd tot 1.50. Dat zult u dus voortaan merken bij aankoop van zegels uit de West. Nog meer nieuws van eigen bodem. Dinsdag a.s. verschijnt een Ned. zegel naar aanleiding van het Jaar van de Vrouw. Het ontwerp is een originele vondst. De kunstenares Ans Bockling-van Gelderen koos een speelkaart waarop in de ene helft een vrouw en in de andere helft een man resideert. Beiden hebben een pen en een duif in de handen. Daarmee heeft zij het the ma van het jaar van de vrouw, zijnde gelijkheid, ontwikkeling en vrede, bijzonde r juist getroffen. Voorts verschijnt dinsdag de her denkingszegel naar aanleiding van het feit dat een eeuw geleden te Parijs de zogenaamde 'metercon ventie' werd aangedaan. Op de ze gel maatverdelingen voor meten en wegen. De maandelijkse uitgiften van de Duitse Bondsrepubliek be vatten deze keer vier zegels wegens het Europese jaar voor Monumen tenzorg. Men nam daarvoor bijzon der geslaagde ontwerpen van de tails van de volgende historische steden: 'Alsfeld, Rothenburg, Trier en Xanten. West-Berlijn voegde daaraan nog een eigen zegel toe waarop een paar fraaie 18e eeuwse gevels uit de Berlijnse wijk Kreuz- berg. In de reeks portretzegels van West-Berlijn kwam deze maand ook nog een herdenkingszegel in omloop wegens de sterfdag van de graficus/schilder Lovis Corinth (1858-1925). die 50 jaar geleden te Zandvoort overleden is. Ter gele genheid van de opening van de Internationale Oceaan-tentoonstel ling, die tot januari 1976 op het eiland Okinawa wordt gehouden, gaf de Japanse postdienst drie ze gels uit. Afgebeeld zijn: een danse res, een bingata (een specifiek tex- tieldessin van het eiland) alsmede een symboliek van de drijvende stad, 'aquapolis' en de aardbol. Gis teren verscheen een serie van vier zegels van de Caymaneilanden, die gewijd zijn aan een viertal beruch te zeerovers, die vroeger de Caribi sche zee onveilig maakten. We zien compleet met zwaarden en pistolen de heren: Israel Hands, John Fenn, Thomas Anstis en Edward Low. Het ten westen van Nieuw-Guinea gele gen Nauru viert met vier zegels een aantal herdenkingsdagen in ver band met de winning van phos- phaat. Zo werd b.v. 75 jaar geleden dit chemisch element op,het eiland ontdekt. In de reeks eigentijdse Ierse kunst f komt volgende week alweer de zevende emissie. Het is deze keer de rëproduktie van een beeldhouwwerk, genaamd 'bird of Prey' van Oisin Kelly, te Dublin geboren in 1915. Zeevogels zijn te zien op vier zegels die het Kanaal eiland Jersey op 28 juli laat ver schijnen. Afgebeeld staan: stern, stormvogel, rotgans en aalscholver. Het is dik 150 jaar geleden dat op het eiland Barbados in de Caribi sche Zee een Anglicaans diocees werd gesticht. Dit feit wordt o.m. herdacht inet de uitgifte van vier herdenkingszegels en een blokje, waarop de volgende afbeeldingen te vinden zijn: de St. Michael's kathedraal, de eerste bisschop Cole ridge, de Allerheiligenkerk en een glas-in-loodraam van de kathe draal, voorstellende de aartsengel Michael, die de satan verdrijft. Op het reeds genoemde herdenkings blokje zijn de vier zegels gezamen lijk gedrukt. -> J. J. M. Kiggen Zoals U wéUfcht weet heeft Harm Wiersma op uitnodiging van N.A.K.S. een toennee door Suriname gemaakt. Deze toernee bestond uit een toernooi met de sterkste Suri naamse spelers en een 7-tel simul taanseances waarbij de publieke belangstelling altijd erg groot is geweest. Volgens Harm is het en thousiasme voor het dammen In dit land enorm groot en ook de publi citeitsmedia waren erg actief! Bijna dagelijks interviews voor de radio etc. Zoals overal, lopen ook in Suri name veel talenten rond die de kans moeten krijgen zich te ont wikkelen en een dergelijk initiatief is dan ook een lofwaardig streven. De eindstand van het toernooi is: 1. Wiersma 13 p (remise tegen Overman); 2. Overman 9 p; 3 Mala- hé; 4. Waldring 8 p; 5 Limon 7 p: 6 Kemp 5 p: 7 Panchoe 5p; en 8 Leder 0 p. Deze laatste is de jeugdkampi oen van Suriname die ook in het jeugdwereldkampioenschap 1974 De' uitslagen van de simultaancan- èes zijn: Nickerie 56: 49+ 6= 1— Paramaribo 52: 50+ 2= 0 Mongo 33: 33+ 0= 0 Paranam 34: 33+ 1= 0 Billiton 25: 25+ 0= 0 Paramaribo 50: 43+ 4= 3 Wagenïngen 22: 22+ 0= 0 um und Fuge in e (BWV 548) droeg Haselböck voor in een aangepaste, lichte registratie en een duidelijke zinsbouw. Honegger's beide orgel- stukken vonden in de registerkleu- ren wel hun sfeer, maar konden in hun opbouw toch minder voldoen. Beter klonken de uit goed organis ten-hout gesneden 'Vier Choralvor- spiéle' van de Oostenrijker, Fr. Schmidt, een in ons orgellievende land praktisch onbekende Weense organist, die leefde van 1874-1939. Melodieuze stukken die Brahms, met de warmt" van een Bruckner, als achtergrond hadden en die toch in opbouw een eigen sfeer brach ten; De Improvisatie waar Haselböck zijn concert mee afsloot, bracht, in een vrije vorm een interessante register-variatie met. duidelijk spre kend lijnenspel en aangepaste har monieën in een modern soort poly fonie. Totaal 272: 255+ 13= 4— Een score van 96, 14 wat toch ook een geweldige prestatie is. Dan nu een partij uit het N.A.K.S. Harm Wiersma toernooi en wel die uit de vijfde ronde tussen wie an ders dan Wiersma zelf tegen de Surinaamse kampioen Waldring Wiersma hanteert de zwarte schij ven. I.^24-30 20-25 2. £2-28 25x34 3. 39x30 16-21 4. 37-32 21-26 5. 41-37. De meeste Surinamerse spelers spe len de opening ereg behoudend. Een uitzondering hierop is de momen teel in Nederland verblijvende Wal do Aliaz die zijn partij en vaak wel scherp wil opzetten. Nu is de teak voor Wiersma er iets van te maken. 12-177 8. 40-34 6-11. 9. 30-25 7-12 10. 34-30 15-20! Na 10 zetten ls nu al te zien dat zwart zich wat gemakkelijker 'zal kunnen ontwikkelen. De laatste zet is gespeeld om na de ruil die wordt ingeluid met 30-24 een extra witte schijf aan het centrum te onttrek ken. II. 30-24 20x19 12. 33x24 19x30 13. 25x34 14-19 14. 38-33 10-14 15. 43-38 5-10 16. 49-43 1-6 17. 35-30 2-7. w n si is il r":i r7.' - 0 'p ïi s E B s P Op. a if 8M3 'W~:. De diagramstand is m.i. typerend voor het spel van Wiersma van het laatste jaar. Zonder; spectaculaire De grootste zwakte zit echter in wits -orte vleugel terwijl die van zwart daarentegen op zijn sterkst staat opgesteld. Met zijn volgende zet neemt Wiersma de algehele controle van wits korte vleugel over. 35. 14-20 36. 25x14 9x20. 37. 31- 26 20-25 38. 45-40 3-8. 39. 40-34 11- 17 40. 48-43 6-11. Na deze opbouw van wit heeft deze zelf wel zijn onmacht aangetoond. 41. 37-21. Iets anders is er niet' meer. 41. 16x27 42. 32x21 23x32 43. 38-27. 11-16 44. 33-28 24-30. 45. 43- 38 19-23 46. 28x19 13x24 47. 38-33 30-35 48. 33-28 8-13. 49. 39-33 24- 30. 50. 36-31 30x39 51. 33x44 13-18. En wit geeft op. Een leerzaam partijtje waarin dui delijk het kasseverschll wordt aan- getoond, maar dat tevens heel dui delijk maakt hoe men met sobere middelen een optimaal resultaat kan behalen. FRANK DROST Als men met zwart na 1. e4 op winst spelen wil, grijpt men mees tal naar 1. .c5. Eigenlijk kan men alleen maar zó actief spelen, maar het risico ls ook groot: elke on nauwkeurigheid leidt hier tot smar telijke nederlagen! Een typische demonstratie van de gevaren, die zwart bedreigen, is de volgende partij uit het Roemeense kampi oenschap: ADORJAN-TOMPA I. e4 c5; 2. Pf3 e6; 3. d4 cd4 4. Pd4: Pf6 5. Pc3 d6 6. f4 Le7 7. Le3 Pc6 8. Le2 Dc7 9. 0—0, 0—0, 10. Khl. Heel kansrijk is hier ook 10. Pdb5 Db8 II. a4 of direct 10. Del. 10. a6 11. Del Pd4: 12. Ld4: b5 13. a3 Lb7 14. Dg3 Tfd8 15. Tael Pe8 16. Ld3 Tac8? Het juiste plan ls Lc6! met Db7 en a5. 17. Df2 Dd7 18. Te3 Lf8? En hier moest Lf6! gebeuren. Nu komt wit tot de ge vaarlijke aanval. 19. Th3 De7 20. Pdl Td7 21. Pe3 g6 22. Dg3 Pf6. Na Lg7 zou 23 Lg7: Pg7: 24. f5 gevolgd zijn. 23. Dh4 e5:. Kansrijk voor wit. Minder duidelijk was direct 23. Ph5 geweest. Bijvoorbeeld: 24. Dh5:gh 25. Tg3! Lg7 26. Tg7:t Kf8 27. Th7: e5 28. Pf5 Df 29. fe 30. Le3 enzovoort. dingen te doen, komt hij gewoon beter te staan en dit typeert de echte grootmeester. Wel is het zo, dat wit zwart met zijn afwachtende houding alle kans geeft de stand zo evenwichtig en actief mogelijk op te bouwen. 18. 30-24 ml. is een zet als 18 46-41 om eindelijk wat te gaan doen met 31-27 sterker, daar zwart door di verse combinaties dan toch niet direct de aanval op schijf 27 kan inzetten. 18. 19x30 19. 34x25 14-19 20. 50- 44 9-14 21. 33-28. Nu is 21 46-41 zwak door 22-28 x 28. Ook 32-28 is niet aanlokkelijk. 2122x33 22 39x28 10-15 23 43- 39 4-9 24. 31-27 15-20 25. 39-33 18- 22! 26. 27x18 12x23. Natuurlijk! De zwarte stelling is uitermate geschikt voor klassiek met een aanvallend karakter op wits korte vleugel. Door wits 21e zet is wel het gevaar voor een aanval op de lange vleugel uitge schakeld, maar het gevolg is wel dat wit met een uitermate onple zierige onevenwichtige schij venver deling is blijven zitten en zwart neemt zijn kans waar door over te schakelen naar een ander (zicht baar) plan. 27. 37-31 26x37 28. 42x31 20-24 29. 44-39 17-21 30. 31-27 11-16 31. 46- 41 8-12 32. 41-37 21-26 33. 47-42 7- 11. 34. 37-31 26x37 35. 42x31. Na deze ruilen van wit, naar veld 31 heeft zwart ook nog tefnpo- voordeel gekregen, een beweeglijke tegenover een onbeweeglijke stand en dit is gewoon een ideale positie om het late klassieke middenspel in te gaan. Zie diagram. Stelling na 23. e5. 24. fe5 Ph5 25. Dh5:! gh5 26. Tg3t Lg7 27. Pf5! Dit is veel sterker dan 27 Tg7:t Kf8 om 27. ed Dd6: 27. Df8 2». Pg7:. Er is geen verdediging meer. De varianten 28. Dg7: 29. Tg7:f Kg7: 30 e6f of 28. h4 29. Tg4 h5 30. Ph5:f zijn even slecht als de voort zetting in de partij28. de5 29. Pe6t Kh8 30. Le5:t f6 31. Tf6:! Opgegeven. LUDEK PACHMAN Een Blackmar-Diemer-Gambiet op het IBM-toernooi. Ludek Pa chman zal in volgende •rubriek enkele partijen van het IBM-toernooi (men spreekt al van het I. Böhm-toernooivan com mentaar voorzien. We laten nu reeds de parttij Jansa-Sosonko vol gen met eigein commentaar,, omdat hierin bij uitzondering het genoem de gambiet igëspeeld werd, dat zel den door grootmeesters wordt toe gepast. We moeten naar het kandi- datenitoernoo'.i 1956 teruggaan om het voorbeeld van Spasski te vin den, deze deze opening tegen Fildp riskeerde. De partij werd na hevige tijdnood voor beide spelers remise. Abusievelijk werd in verschillende bladen vermeld, dat Jansa het Blackmar-geimbiet toepaste. Dit gambiet is echter van het Black- mar-Diemer-gambiet (het BDG) te onderscheiden. De Amerikaan Armond E. Blackmar (1826-1888) publiceerde in 1882 en kele fi^aie partijen met zijn gam biet 1. d4 d5 2. e4 de4 3. f3, dat echter later weerlegd werd met 3. e5. Op 4. de5 volgt dameruil met verlies van de rokade. En op 4. d4 volgt Lc5 Het BDG (door Tartakower ge- noemd naar Emil Josef Diemer, die de verdienste had i dit gambiet ruim veertig jaar te propageren en te bestuderen) is gebaseerd op een verbetering van het Blacmar-gam- biet. Het kenmerkende daarbij is dat na de4 door wit Pc3! gespeeld wordt. Deze verbetering werd het eerst door de Pool J. von Popiel toegepast in 1893, en in 1899 door dr. Ryder in Leipzit. Beide partijen zijn te vinden in de 'Bilguer' van 1922 (voetnoten op bldz 864). De gangbare mening is, dat het BDG-door grootmeesters niet wordt toegepast, omdat het incorrect is. De BDG-fans beweren echter, dat dit gevaarlijke gambiet te veel hoofdbrekens kost en meestal tijd nood veroorzaakt, maar dat het goed te spelen is en interessante partijen oplevert.- Ook heti BDG- wéreldcorrespondentietoemooi, dat zeven jaren duurde, en dit jaar eindigde, bracht nog geen afdoende theoretische weerlegging. Er wer- 1 den door 276 deelnemers uit Oost en West 2039 partijen gespeeld, waarvan wit 42^%, won, zwart 44% terwijil 13^% remise werd. JANSA-SOSONKO. 1. d4 Pf6 2. Lg5 Pe4 3. Lf4 Meestal volgt hier 3, Lh4, maar Jansa ver kiest het BDG-vaarwatér d5 4. f3 Pf6 5. e4 de4 6. Tc3 ef3 7 Pf3: Na een ietwat andere zetvolgorde is nu een typische BDG-stelling ont staan. Wit offerde een pion om voorsprong in ontwikkeling te krij gen. 7. Pf3: wordt tegenwoordig iets meer gespeeld dan 7. Df3:, waarna zwart een tweede pionoffer kan aannemen met 1. Dd4:. Een scherp antwoord, met gevaarlijke varianten voor beide partijen. 7. e6 8. Lc4 c6 9. De2. Wit kan naar beide zijden rokeren' en zwart staat gedrongen. s 9. Pbd7 10. 0—0—0 Pb6 11. d5! Pdb5:. 11. Pc4: zou een lelijke vergissing zijn, want er volgt b.v. 12. de6 De7 13. èff Kf7: 14. Dc4:+ Pd5 15. Pd5: cd5: 16. Dd5:t en 17. Pg5t of 17. Tel. Of 12. Db6 (matdreiging op b2) 13. eft Kf7: 14. Dc4:f en na Le6 of Pd5 volgt Pg5t- 12. Ld5: Pd5: 13. Td5:l cd5 14. Pb5 f6 15. Pc7t Kf7 16. Pa8: Ld6 17. Ld6: Dd6: 18. Tfl. Lod Prins noem de dit gevecht in 'Het Parool' een 'smulpartij' en vroeg zich in zijn verslag vluchtig af, of wit hier niet ergens zijn aanval had kunnen be kronen. Sösodko weerde zich goed. 18. Ld7 19. Pe5t Ke7 20. Dg4 Tg8 21. Pd7: Dd7: 22. Dg3 Dd6 23. Pc7 Dg3: 24. h3 3 a6 25. Tel Kd6 26. Te6:t Kc7: 27. Te7f. na alle spanningen werd dit moeilijke eindspel, vermoedelijk terecht in tijdnood remise gegeven. LUDEK PACHMAN Horizontaal: 1. getroffen, 5. schat ten, 9. latwerk, 12L venster, 14. dui kereend, 15. gebrek, 17. voorlich ting 19. meisjesrtaam, 21. voorzet sel 23. dobrnaclntlge heester, 26^ muzieknoot, 27. danspartij, 28. So-' ciaal-Economische Raad (afk.), 29. zandheuvel, 30. bijwoord, 31. kraam, 33. rythmische beweging, 36, mu zieknoot, 37. toespraak, 39. Europe anen, 41. beleid 43. bloem, 44. mondwater, 45. sfcrak 47. haast 50. gast. 53. voertuig, 54. putemmertje 56. water in Limburg, 58. lidwoord, 59. steensoort, 60. plechtige gelofte, 62. zelfkant, 63. boom, 64. advies geven, 68. Chinese lengtemaat, 69. oprolbaar zonnescherm, 70. land schap in Griekeland, 72. landbou wer, 73. honingdrank, 75. niet goed doorbakken, 77. schor, 78. onder richten, 79. verfstof. Verticaal: 2. slede, 3. bloelwljze, 4. zuivelprodukt, 6. reeds, 7. vermoeid, 8. eminent (afki), 9. wang 10. paard, 11. tot, ll3. kolfhamer, 15. soort schaatsen. 16. karig, 18. lid woord, 19. meisjesnaam, 20. verf- bordje van dë kunschilder 22. tijding, 24. plaats In Italië 25. regel, 26. boom, 31. kleur, 32. plaats In Zeeland, 34. positieve electrode, 35. stevig, 38. projectieplaatje, 40. ri vier 42. zangstem, 45 ontvangka mer, 46. boordsel, 48. groente, 49. eipde, 51. nobel, 52. spelleiding 55. omlijsting, 57. muggelarve 61. or ganische verbinding, 64. oorlogsgod, 65. Votre Excellence (afk.), 66. mu zieknoot, 67. klinknageltje, rund, 71 bevel, 72. scheik. element. 73. pers. voornaamw. 74. water in Friesland, 76. welaan. Oplossingen tem. woensdag a.s. per briefkaart aan: Trouw/Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Linksbo ven vermelden: Weekendpuzzel. OPLOSSING VAN VORIGE WEEK: Hor.: 1. Demer, 6. peper, 11. leg, 12. Ans. 14. rak. 16. ar. 18. aktie 20. pa 21. monter 22. raster 23. os. 24. ka, 26. Ee. 27. te 28. ork. 30. pas 32. arm, 34. re, 35. RD. 37 er, 38. os, 40. lava, 41. agens 42/ leek 43. me 44. A.M. 45. Ta. 47. dn 49. ras, 51. ets, 53. lee, 56 To, 58.NP. 59 Aa. 61. me, 62 emotie 64 stegel, 65. la 66. belet 69. ,el 70. Ase. 72. eis, 73. dus, 75. inter, 78. roset. Vert.: 2. el 3. mentor, 4. eg, 5. ante, 7. er, 8. passer 9. e.k. 10. samos, 12. AK 13 si, 15 karet, 17. ros, 18. ark, 19. ere 20. pet, 25. A.P. 26. es 28. oever, 29. kr. 31. alart 32. ar, 33. moede, 34 ram, 36 dam 37. Est, 39. - sen 44. as, 46. al 48. stelt, 50. artist, 51. e.p. 52. sa 54. erebus, 55. melis, 57. oma, 58. neb 60. ast, 61. mee 63. Elis, 67. Ee 68 es, 70. An 71. e.e. 73. do 74. Se. Prijswinnaars van de vorige week: H. Vllg, Viergeverstraat 100, Rotter- dam-14. Joh. Wegen, Klaas Katerstraat 115, Veenendaal. H, Buitenhuis, Sweelincklaan 23, Alk maar, Bergermeer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 17