De Clowns: Fellini's mooie melancholiek FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK KOLONISTEN IN MINNESOTA Streisand kan weer alles in Funny Lady Doc Savage en de fantastische onzin Radio- en televisieprogramma's Apollo Bruce Lee nu ook als knecht Even puzzelen 6 B H 3 m m B ,2 TROUW KWARTET VRIJDAG 25 JULI 1975 De Clowns is hier al voor de televisie geweest, en werd door Fellini daarvoor gemaakt ook, maar in de bioscoop kan er nu weer, en meer dacht ik, van genoten worden. Fellini ging nostalgiek op zoek naar de clowns van voorheen in een stemming van. die vindt je tegenwoordig niet meer. Dat is niet waar, al zijn clowns en circussen wel zeld zamer 'geworden. Maar het maakte zijn film wel mooi melancholiek. BINNENLAND/RADIO-TV PS4/R] KARELTJE KNETTER Hij begon met jeugdherinnerin gen. Het circus kwam. en om dt Italiaans rumoerige zotten met hun bizarre ruzies en ongelukken kon de jongen niet lachen. Het kon ook droevig zijn als, bij gebrek aan goede clowns, de leden van de cir cusfamilie maar gek gingen doen. Zij deden denken aan de gewone dwazen en idioten van zijn geboor teplaats: de koetsiers die elkaar te lijf gingen, het dwergnonnetje, de dorpsgek die oorlogje speelde, het stationschefje met zijn fascistische machtswaan.types en toestanden die Fellini. met een komische over drijving. altijd weer schilderachtig weet weer te geven. Echte clowns Voor de echte clowns moest hij naar Parijs. Die reis heeft hij iro nisch laten verfilmen, met zichzelf, zijn medewerkers, en de moeilijk heden in het beeld. Tristan Rémy. die in zijn standaardwerk Les Clowns in 1945 al over hun verval schreef was de deskundige gids. die de oudjes van vroeger nog wist te vinden. Voor zover zij nog leefden, uitgewerkt, teruggetrokken, in stilte terend op herinneringen en plak boeken. Nog altijd clown in hun gesprekken, maar triest geworden. Cirque Medrano werd een café. Ba- rio zit verzonken in heimwee. Van Rhum is er. in de zakelijk kille tv- studio, maar een onbenullig filmpje van een paar minuten, Pierre Etaix zelf komiek en filmer wou zakelijke brutale en avontuurlijke, maar verder verlegen. Billy Rose. Roddy McDowall speelt Fannys trouwe, homosexuele vriend. En Omar Sharif maakt van die Nick een klungel met een broeierige blik. Barbra Streisand is wel weer de innemende, sterke persoonlijk heid. die alles kan, maar als 'funny girl" had ze. als ik het me goed herinner, meer gelegenheid om dat te tonen, dan als 'funny lady'. (Amslerdam-Cinerame. Den Haag- Asta. a.l.) Funny Lady, was in werkelijkheid, Amerika's 'Funny Girl', de grappige Fanny Brice, van de Ziegfeld Follies in de jaren twintig, en later in andere revues, eigen programma's, en voor de radio. Een Nick Arnstein, die haar verliet om, playboy die hij was, te trou- geestige vrouw, maar niet gelukkig Zeker niet met haar man wen met een rijke vrouw. En waar Fanny maar gek op bleef. De lach en de traan van de show business. al vertoond in de film Funny Girl (naar de musical), met Barbra Streisand, die in alle op zichten op Fanny lijkt. Die film deed het goed, en daarom wordt nu in Funny Lady verteld hoe het (ongeveer) verder ging met Fanny Brice. en Billy Rose Ook niet best. Billy, die nachtclubs opzette voor de maffia-boys. en ook teksten schreef, wilde Fanny in zijn revue Crazy Quilt, en zij was. in de crisis jaren dertig, zonder contract. De samenwerking werd aangegaan Maar Fanny kon Nick niet verge ten. ze raakten door hun werk vaak en lang ver van elkaar, en toen Billy op New Yorks World Fair de waterrevue Aquacade opzette, ging hij met de zwemmende ster Eleanor Holm. Dit geeft Barbra Streisand weer de kans om de sentimentaliteit van de dramatische scènetjes te kruiden met ironische opmerkingen en ge baren. of nog meer te verzoeten met songs. Ze zingt weer heel wat af. op het toneel, bij repetities in studio's en voor zich uit. Ze speelt in enkele complete revuescènes ook. Great Day, met een negerbal let. is wel de beste. In een water ballet clownt zij wat rond met zwemblazen. Van de Crazy-Qullt- première is een klucht van misluk kingen gemaakt, te gek om waar te zijn. Het enige overige goede num mer is dat van het Paper Moon Tap-trio. Verder zijn de toestanden achter de schermen vaak wel aardig. James Caan maakt een levendig karakter van die onrustige, jongensachtige. Onweer in de verte: India's realisme ontroerend gefilmd In India worden honderden films niet voor ons gemaakt. Dat de naam Satyajit Ray hier enigszins bekend werd is een uitzondering. Hoewel zijn film Onweer in de Verte bijna twee jaar geleden werd vertoond in de Arnhemse Film week, en daar een beste indruk maakte, is er nu pas gelegenheid dat mooie, poëtische werk te zien. Het onweer in de verte is de oorlog in '43. ver van een dorpje in Ben galen. waar alleen geruchten en soms een vaag geronk van een vliegtuig worden vernomen. Maar toch wordt de rijst er schaars. En verderop heerst cholera. De hon gersnood dreigt. Want de boeren verkopen hun voorraden voor hoge prijzen. De oorlog waar ze in het dorpje eigenlijk niets mee te ma ken hebben, of willen hebben, brengt toch ellende. Mensen ster ven. vrouwen willen zich geven voor rijst Satyajit heeft dit alles, naar een boek van Blbhuti Bhusan. gevoelig en eenvoudig verfilmd. In zo n dorp. met de gewone dorps- mensen (zo te zien): de onderwij zer de priester met zijn vrouw, de boeren die eerst nog wat bezitten, een arme paria hPt gehele sim pele leven in zo'n dorpje, dat toch wordt verstoord, hoe ver de oorlog ook Is. Een Indiase werkelijkheid, zuiver weergegeven, door een soci aal bewogen kunstenaar die ontroe rend mooie films kar maken (Utrecht - 't Hoogt) nog een filmpje laten zien van zijn schoonvader en de andere twee be roemde Fratellini's. maar dat mis lukte. Maar oude Charlie Rivel kon. toen hij zijn gitaar pakte, nog even laten zien hoe kostelijk komisch hij was. Toch zijn er nog clowns, want Fel lini wist artisten te vinden die nog even een entree van Antonet en Beby naspeelden, of nummers van de Fratellini's nadeden. Maar dan wel als die optraden in een klooster of een krankzinnigengesticht (wat zij veel deden), zodat de echte on belemmerde lol er net weer af was. En je niet weet of je lachen of huilen moet. Het tragi-komische. het verval, de 'schmiere'. de achterkant van de vrolijke vertoning, wist Fellini al tijd weer pakkend te verfilmen. De Clowns is dan ook ontroerend voor wie van clowns houdt. Aan het einde heeft Fellini de dood en de begrafenis van een clown een traditionele 'entree' uitgewerkt tot een grote zotte pantomime van alle soorten clowns en augusten. namaakpaarden en malle rekwisie ten. En daarin loopt het algemene, uitbundig betraande, verdriet uit op een steeds wilder wordend feest met vuurwerk. Oude clowns die het niet meer kunnen bijhouden, zitten uit te blazen. En als het circus leeg is komt er een. met zijn trompet, een verloren maat oproepen, en die antwoordt, ook muzikaal. Buster Keaton In een bijfilmpje speelt de oude Buster Keaton een scenario van Samuel Beckett. Het absurde, dat Beckett in het theater bracht had Keaton zo'n dertig, veertig jaar eer der al in zijn films, maar dan wel veel komischer. Keaton sluipt een zaam en bang door een achterbuurt «naar een vervallen kamer. Daar kan hij geen daglicht, geen spiegel, geen ogen van de kat. de hond. de papegaai, de goudvis en een teke ning verdragen als hij. met oude foto's, zijn leven en persoon denkt te verscheuren. En dan blijft hij toch tegenover zichzelf zitten. Met één oog weliswaar, over het andere zit een lapje, maar samen hebben hij en hij er toch twee. Pas in de laatste opname toont Keaton zijn gezicht, en toch is hij dadelijk herkenbaar, aan zijn rug, waarmee hij alle angsten en gevoe lens duidelijk weet uit te drukken. Grappig is hij nauwelijks, maar be klemmend en veelzeggend, zonder woorden, is hij wel. Het was zijn laatste filmpje. (Amsterdam-Kriterion. 14 j) Doc Savage is een Amerikaanse superheld, blond, krachtig, on vervaard, geniaal. Hij weet en kan alles beter. Zijn moraal is ongewoon' edel. Hij strijd altijd voor het goede, tegen de slechte rikken. En overwint. Mediterend bij zijn iglo aan de Noordpool voelt hij dat er in New York wat loos is. Inderdaad kan hij er net nog voor zorgen, dat een beschilderde wilde die daar moord lustig over wolkenkrabbers kruipt, te pletter valt. Dat brengt hem naar Zuid-Amerlka. Met zijn vier trouwe volgelingen, die op hun ge bied ook genieën zijn, maar dan gewoon menselijk. Zij vonden daar. na vele gevaten, in een onbekende vallei, een vreemde stam met een poel van borrelend goud. Daarvan heeft een. ook geniale, schurk zich meester Kato is Bruce Lee, en die mag dan in kung-fu en karate een meester (geweest) zijn, in deze Amerikaanse films is hij een knecht, gewoon een Chinese huisbediende, zoals het hoort. Van een mijnheer (Van Wil liams) die een krant en een TV- station beheert, maar zijn tijd verdoet aan het bestrijden van schurken, gemaskerd, als de Groene Horzel. Daarbij komen de rappe stoten, slagen, trappen, die Bruce Lee grommend, lakoniek en soepel uit deelt. goed van pas. Al moet wel gezegd worden dat de tegenstanders er een voor een op staan te wach ten en zo fatsoenlijk zijn niet te schieten. Althans niet vaak. (ADVERTENTIE) De televisie heeft het niet op zich laten zitten dat volgens de aan kondigingen in de programma bladen de radio eerder verslag zou uitbrengen van de terugkeer van de Apollo-capsule. Achter het Nieuws maakte plaats voor de NOS. zodat kijkers en luisteraars gelijk tijdig op de hoogte konden worden gesteld. Wel moest ik daardoor een ontroerende reportage van Louis Velleman missen over de op merkelijke resultaten van Britse ouders met de opvoeding van hun zwak begaafde kindje. Na Paul van 't Veer was voor mij de koek op, al moet ik daar aan direkt toe voegen dat ik weer met genoegen heb geluisterd naar het heldere commentaar van deze 'Wapen broeder' in de publiciteit. In zijn commentaar ontbreekt het 'eigen gelijk', dat me bij andere bespiege laars wel eens irriteert. Terwijl Telly Savalas als Kojak bij de NCRV met criminele problemen worstelde, zat hij bij de VARA in een kappersstoel. Overigens een weinig effektieve illustratie van Rudi Carrell's bewering dat hij graag grote namen in zijn shows heeft. Rudi zelf zat in de studio niet zo op zijn gemak bij het kijken naar zijn vroegste verschijningen op de buis. Hij ging om de moderne uitdrukking te gebruiken 'over zijn nek' van zijn misplaatste arro gantie en de valsheid van zijn zingen. Zicht op je eigen gebreken siert een mens. De NCRV bood zicht op een man die al vele jaren en op alle mogelijke manieren van zich doet spreken: Simon Vinkenoog. Het filmportret kreeg tot titel mee: 'Voor goed bedroefd geweest' Eigenlijk net zo ongrijpbaar als de dichter zelf. Het onderzoek naar de reacties op deze uitzending zou interessante gegevens aan het licht kunnen brengen. Simon wil een filtreerbak zijn voor alle geestelijke stromingen van verleden en heden en wat er door hem heen gefilterd is. probeert hij aan anderen door te geven. Niet zelden is het een wonderlijk mengsel. De Granada serie 'Die mooie kinder jaren. waarmee de NCRV donder dag is begonnen, heeft blijkens de voorpublikatie veel gevoelige snaren doen trillen in Engeland Of dat ook in ons land zal gebeuren? Op grond van de eerste aflevering twijfel ik wel. Maar je weet het nooit zeker waar het sentiment wel en waar niet in beweging komt. Donderdagmiddag heb ik Peter van Campen. Nick Heizenberg en een kundig montageman druk in de weer gezien met hun reportage over Eurofest. Daardoor heb ik iets gezien van wat ik anders vanwege tijdnood had moeten laten schieten. Ik meen. dat wat het NCRV -team met kunst en vliegwerk bij elkaar heeft ge bracht. een goede introduktie is van de donderdag begonnen massale Bijbelstudie in Brussel, en dat ook is aangegeven, hoe zoiets het leven van mensen ingrijpend kan veranderen. TON HYDRA gemaakt. Die leeft op een jacht met ruwe kerels en domme grieten. En hij heeft slagengif zodanig ver geestelijkt. dat het als groene dampslisrtjes over het filmdoek kronkelt om te doden. Maar Doe heeft 0"eral wat op. Hij verslaat het kwaad en krijgt het goud, om goed te doen. Van zoiets smulden in de jaren dertig de comic-strip-plaatjeskij- kers van alle leeftijden, en daar veel van toen weer in is, hebben George Pal, producer en Michael Anderson, regisseur, er een film naar gemaakt. Als die het doet wordt het een serie. De fantastische onzin is wel aardig aangehouden, met veel actie en weinig woorden. De avonturen en de ijdele boven menselijkheid van Doc (Ron Ely) zijn met een droogkomische ernst verbeeld, en daardoor parodie ge worden. (Den Haag-Rex, 14 j.). Invulpuzzel 1 2 3 i 5 7 2 3 8 5 ,0 6 Hor. en Vert. 1-1 koker; 2-2 krant van een par tij: 3-3 gelijk: 4-4 handeling: 5-5 moerasvogel: 6-6 meisjesnaam; 7-7 wettig: 8-12 soortelijk gewicht (afk): 9-11 steensoort: 10-10 sta stil. 11-9 livreiknecht. 12-8 maan godin. OPLOSSING VAN GISTEREN: Hor.: 1. els. 4. vitaal, 9. mate. 11. Eede, 12. kanarie. 16. tik, 17. O.T.; 18. reiger. 21. ara. 22. eng, 23. ras ter, 25. Ee. 27. gat, 28. enteren. 31. snee. 32. Aneï 34. makker. 35. ten. Vert.: 1. Em. 2. lak. 3. statig. 5. Ier. 6. teil. 7. adé. 8. A.E. 10. enig. 13. aker. 14. start. 15. kreek. 17. ore. 19. ene. 20. rage. 21. attent. 24. Sara. 26. snek. 28. enk. 29. TEE. 30. nee. 31. sa. 33. in. 113. Sybil keek Humfrie onthutst aan en liet zich helemaal door zijn zelfverzekerheid overrompelen. 'Vooruit heks', zei deze. 'Schiet eens een beetje op. Laat zien wat je kunt'. Sybil greep aarzelend naar 'n kristallen bol en zei met krassende stem: 'Ik... ik sta eigenlijk mach teloos meneer. Met deze bol kan ik misschien een beetje in het verle den kijken. Dat is alles. Als ik u daarmee misschien van dienst kan zijn?' 'Wat heb ik aan het verle den?' riep Humfrie gramstorig uit. 'Wat ben jij voor een stumperd van een heks? Ik leef toch immers in 1968 en het verleden is voor mij toch nu 't heden. Snap je dat dan niet? Het is nu dus het verleden en daarom moet je in de toekomst kijken, als Je wilt zien wat er in 1968 met smidje Verholen en Ka- reltje is gebeurd!' 'Wel salderamen- tum peccatum!' knorde de heks, 'zoiets ingewikkelds heb ik nog nóóit meegemaakt. Het verleden is het heden en het heden is het verleden. Kom daar nou maar eens uit!' Wanhopig vatte ze een tover boek en begon er nerveus in te bladeren, Humfrie keek ingespan nen over haar magere schouders mee maar alle moeite was tever- PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN geefs. Het boek vertelde nerget j hoe je in de toekomst kon dooi dringen. Om dat te zien dienen w sc onszelf weer te verplaatsen naa it 1968 en als we dan goed uitkijkei dan zien we dat het erf van d' spoorloos verdwenen smidse waim> afgezet met de bekende roodwit! >eel( waarschuwingsbordden. Een paa bekwame politiemannen stonden e.n. i bij op wacht en een geïmproviseer de verkeersgeleider was aange bracht. Doch de betekenis van dez l|no nuttige installatie was niet erg dui delijk, want er moet tóch niemaq door. ed s di -el tnse sch: FERDINAND Radio vandaag HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws 7 02 Het levende woord. 7.07 (S> Badlnerle. (7.30 Nws. 7 41-7.50 Echo) 824 Overweging 8 30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8 45 De wonderlijke letter M. 10.00 (S) Aub&- de. (10 30-10 32 Nws NOS 11 30 Blik op de derde wereld. KRO: 12 00 (S) Van twaalf tot V'jf. met om 12 26 Mededelin gen. 12 30 Nws. 12.41 Echo. 15.30 Nws. 17 00 Zonder grenzen. 17 10 (S) De buts- geklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echomagazine KRO: 18 30 Nws. 18 41 Echo. 18 50 (S) Grammoofoonmuzlek. 18.58 Marktberich ten. 19.00 Kanjer Koning Kompetitie. 19 05 (S) CountrlJ Time 19.30 (S) In antwoord op uw schrijven. 21.00 (S) Hans. Cees *n Louis. 22 00 Relsoogst 22 25 Overweging 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal 23 55-24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7 11 Ochtendgijmnas- tlek. 7 20 (S) Dag met een gaatje. (8 00 Nws 8 11 Radiojournaal 8.30 De Groen teman.) 9.00 (S) Europees Muziekfestival voor de jeugd te Neerpelt. NOS; 9 20 Wat heeft dat kind 9.35 Waterstanden. 9 40 Toerismo. AVRO: 10.00 Voor de kleuers. 10 10 (S en mono) Arbeidsvitaminen (11.00 Nws. 1103 Radiojournaal.) 11.30 (S) Knlpperltcht. 1155 Beursberichten. 1200 (S) Nederlands Koorfestival 1975. OVERHEIDSVOORL 12.30 Uitzending voor de landbouw AVRO. 12 40 (S) De Koninklijke Militaire Kapel. 12 55 Radio journaal. VPRO: 13 00 Nws 13 11 Van daag dit. morgen dat. 13.25 Programmao verzicht. 13 30 Interview 14 00 Muziek. 15 30 Permanent Wave 1600 Nws 1603 Vandaag dit. morgen dat. 16 05 Tahiti. 17 30 Welingelichte kringen. 17.55 Mede delingen. VPRO 18 00 Nws 18.11 VPRO-vrljdag NOS: 19 50 Den Haag vandaag. VARA: 20.00 Nws 20.05 (S) VARA-klassiek. 21 40 Victor E van Vriesland vertelt herinne ringen. 22 10 (S) VARA-klassiek. 22.55 (S) De Staalkaart. 2325 (S) Licht en semble. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Gospelsound 8 03 Klank bord 8 10 (3) Tussen thee en koffie 9 03 (S) De muzikale fruitmand. TROS: 10 93 Poo-op-drie 11.03 Drie draalt, op verzoek. N!7RV: 12 03 (S) Drie tussen de middag. Speciaal Voor de VARA maakte Wim Bosboom een filmportret van lien- gelspecialist Jan Roelfs. Vijf jaar •geleden kreeg hij te horen dat hij aan longkanker leed. Ned. 1 21.50 0 Onderwerpen in AVRO's Tele- vizier Magazine zijn: werkwijze CIA. toestand van Ruanda en Bond tegen het vloeken. Ned. 2 22.25 Het derde deel van de IKOR- serie Geloven in de ontoltooid ver leden tijd belicht Israels moeizame weg van nomadenbestaan naar agrarisch koninkrijk. Ned. 2 23.10 In de KRO-rubriek Trektocht langs musea wordt een bezoek ge bracht aan het Visserijmuseum te Vlaardingen. Hilv. 1 16.00 De AVRO zendt opnamen uit van het Nederlands Koorfestival. Hilv. 2 12.00 Aan een stüdio-uitvoering van Aimé MaMlarts komische opera De huzaren van Villars werken in het VARA-programma mee Jan Kerk- sen. Reiner Schweppe, Elly Ame- ling, Sophia van Santé en Hans Wilbrink. Hilv. 2 20.05 13 03 (S) Hier en nu. 13.08 Drie tussen de middag. NOS: 14.03 Pop-Kontakt. 16 03 De Hitmeesters. NOS: 18.03 De vakaturebank 18. 0 Jonst mag niet eten 19 02 Drie loop 22.05 (8) Superclean-Dreammachine. 23 02 (S) Vanavond laat 0 02 Radiojour naal. 0 05 Weekend-muziek-magazine. 1.02 Soul-time US A. 202 Continu de nacht door. 4 02 Voor dag en dauw. (2 02 4 02 en 5 57 Radiojournaal) NCRV: 6 02-7.00 (S) Klaar wakker TV vandaag NEDERLAND I NOS 18.45 Mini Molen 18.55 Journaal VARA 19.U0 ue stratemakeropzeeshow 19.30 VAR A's Hette Luchtballon: Haantje de voorste nos 20.00 Journaal VARA 20.21 VARA's Hete Luchtballon: Top of Flop 20.50 VARA's Hete Luchtballon: Hallo Hier Hilversum... Hier is de VARA 21.5U 3 Raketjes per dag: gedeelten uit een gesprek met Jan Roelfs 22.2U De commissaris nos 23.20 Journaal NEDERLAND II NOS 1/.40 Zwemmen in Call, Columbia 18.45 Minimolen 18.55 Journaal AVRO ïy.uo avkos loppop nitparade nos 20.00 Journaal AVRO 20.21 Wie-kent-Kwis 21.40 De gebroeders Hammond 22.25 Televizier magazine 1KOR 23.10 Geloven in de onvoltooid verleden tijd NOS 23.40 Journaal E aff zc\i elijl khei |M< trkii ledi pril lefti r h ah leg Jhel ltd i°f da Eerst gaat het tegen grootwild ja gers die nog met pijl en boog werken: dan tegen een waanzinni ge die. als ruimtevaarder verkleed, een H-bom wil pikken, en bij zijn bende een electrisch geladen juf frouw in het goud heeft: en ten slotte wordt er een strijd van twee Chinese bendes beslecht. De avon turen en stomme toevalligheden zijn. zoals gewoonlijk, kinderlijk verzonnen, en soms om te lachen. Ze zijn, voor niet teveel kosten, In studio's in elkaar gezet. Meer voor een tv-serle dan voor een film. dacht ik. Want die ziet er met sombere kleuren en grove korrel nogal 'opgeblazen' (achteraf ver groot) uit. Voor wie werkelijk Bru ce Lee nog eens wil zien. zal dat allemaal niet veel uitmaken (Amsterdam-City I. Den H; .ig-Ode- on Rotterdam-Lumière I. 14 j.). door Vilhelm Moberg ai Cojn right Holland in B.V. Baarn Spaar de Esveha Multo' garanliemerken voor zo n.fraaie Ballograf. 107 Robert bleef In Spring Creek en zonk weg in een poel van lusteloos heid en moeheid. De dagen spoel den over hem heen. zonder dat hij ze telde of er de naam van kende. Alles moest maar gaan. zoals het kwam. Wat kon hij eraan doen? Er was niets dat hem verdriet deed en niets dat hem vreugde gaf. Hij had iets te eten en te drinken en een bed om in te slapen, wat wilde hij dan nog meer? Soms had hij het vage gevoel, dat hij iets moest zoeken: hij zat hier maar en ondertussen was er iets dat zijn neus voorbijging. Soms was hij helemaal ontdaan: alles in zijn leven was even krom. Waarom deed hij daar niets tegen? En waarom speet hem dat niet méér? Van boven van de bergen kwam een beek die door Spring Creek stroomde met het helderste en zui verste water dat hij ooit gezien had Zo doorschijnend, dat het bij na onzichtbaar was; als het niet in beweging was en een bruisend ge luid gemaakt had. had een voorbij ganger het ternauwernood opge merkt Robert stond 's avonds aan de oever naar de bewegende water stroom te kijken. Elke keer als hij kwam bruiste en sprankelde die beek. het water wilde zich zo vlug mogelijk met een groter water ver enigen. Maar Robert Nilsson uit Zweden stond er bij te kijken, hij had geen krachten meer voor Iets anders. Voor hem was het te laat. Ongemerkt ging de zomer voorbij; de prairie was al rood van het door de zon verbrande gras. Overdag zag hij hoe ,de mensen die door Spring Creek trokken een dag of een nacht uitrustten om dan weer ver der te gaan. Het waren buffelja gers. pelshandelaren en kolonisten, landzoekers, kooplieden, Indiaanse agenten, schelmen en veedieven, eerlijke mensen en moordenaars, die door de politie gezocht worden Maar bij al die mensen zag hij een en hetzelfde gezicht. Het was het gezicht van de goudzoeker. Wat joegen zij na. al die door God geschapen mensen? Ze hadden al len maar één doel. ze mochten allen hetzelfde, ze wilden alles tot zich trekken wat er in dit land van waarde was. niet alleen op. maar ook onder de aarde. Rijkdom, dat was het wat ze najoegen! Ze leef den allen vanuit het geloof in goud. Ze waren grote helden. Zij waren de weer opgestane martelaren van het evangelie: bereid om voor hun geloof te seterven. En geen van de mannen die hij die zomer door Spring Creek zag trek ken wist. dat de mens alles wel kon missen, alleen water niet. (Je dacht die zomer van 1852 dat je nooit meer een baas boven je zou hebbeh. Je had zelf je laatste be graven, je had hem in een lege pak kist gestopt en een kerklied voor hem gezongen. Maar je had mij nog, en ik ben nóg bij je. nu drie jaar later. Je wilde vrij zijn en daarom ging je weg om goud te zoeken, maar je ontdekte al gauw, dat Goud de strengste van alle bazen is, zelfs nog strenger dan ik ben. Je hebt altijd gemeend dat je je vrij zou kunnen maken, maar je hebt het nooit ge kund. Je zat opgesloten, een gevan gene in de kerker van je lot. Welterusten, goudzoeker!) Vrijdagmorgen was Karl Oskar al voor dag' en dauw op, hij smeerde de wagenwielen en maakte alles klaar voor de tocht naar Stillwater. Toen de zon opkwam, was het al te voelen dat het een heel hete dag zou worden. Het was de eerste keer dat hij een lange tocht ging maken met zijn span jonge ossen: de beesten met hun dikke vachten hadden 's zomers veel van de mus kieten te lijden, en al waren ze nu goed getemd, toch was hij bang dat ze in de warmte balsturig en moei lijk te regeren zouden zijn. Daarom wilde hij op rit zijn. voor de grote hitte kwam. En voor het donker wilde hij weer thuis zijn. Gistravond had Kristina de beide'nt stapeltjes geld onderhanden geno4ve men, ze had de vlekken van depiti banknoten verwijderd en ze gladge- vr streken voor zover de kreukelig wa-1 ren. Er zaten een paar vetvlekkenp op, die ze niet weg had kunnenhoi krijgen, maar overigens zagen ze er a nu keurig en goed verzorgd uitL- minstens even netjes als het ande-, re Amerikaanse papiergeld dat ze*r in huis hadden. I d Karl Oskar stopte ze in een buideljnel van schapeleer, die Kristina voor, Q, hem gemaakt had. toen ze zouden! emigreren en waarin ze hun laatste™ Zweedse geld bewaard hadden. Tij dens de overtocht had hij dat zakje» op zijn blote lichaam gehad, vijf-i honderd rijksdaalders hadden er inji» gezeten. Nu zat er dertig keer zo-U* veel Amerikaans geld in. genoeg^ om wel tien hoeves voor te kopen,U( zo groot als Korpamoen en vandaag zou hij op de bank in Stillwatern informeren, of ze werkelijk geldigi waren. p' Terwijl hij bezig was de ossen in teLp spannen, verscheen Algot Svenssont v: al, die mee zou rijden. Hij kwamöRt altijd op tijd. Vandaag zou Karlt i Oskar voor hem als getuige optre-pk den op het kadaster bij Svensson'sl fc claim op section 35 van Chisago fer Township. (wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4