Preken in een circus vooreen vrijkaartje Breekbare verhouding tussen kerk en staat in Mozambique Vandaag iliailislili Vi Dr. Tiet jen maakte zich niet schuldig aan ketterij Onze adressen Programma van Zuidafrikaanse kerken stopt Kenia wil Solzjenitsyn niet in ICCC-congres Beroepingswerk Nieuwe boeken TROUW/KWARTET DONDERDAG 24 JULI 1975 KERK/BINNENLAND A. J. Klei Gisteren stond in deze krant en op deze pagina een berichtje over een misviering in de tent van een circus. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel mensen bij het lezen van dit bericht hebben gedacht aan een verre protestantse voorloper van deze circus-dienst. Of zou ik de enige zijn met mijn grote geneigdheid tot achterom kijken? meetrok. Mevrouw De Vrijer schrijft (en nu geef ik een citaat uit haar boek: men komt er ook een nog een niet onvermaard or ganist in tegen!) "Toen mijn man hem vertelde, dat hij zoo graag een godsdienstoefe ning voor het personeel van 'Sar- rasanl' zou willen houden, zei on ze jonge vriend, dat de directie dit zeker op heel grooten prijs zou stellen. Hij vertelde, dat in Zwe den en ook in Engeland zich tot het houden van diensten predi kanten aanmeldden en dat het personeel zeer op zoo'n dienst ge steld was. De oude Heer Sarrasani was toen heel ziek, maar werd er toch van verwittigd en zijne zus ter kwam dadelijk om alles met mijn man te bespreken. Hij moest met den opperregisseur de bijzon derheden regelen. Deze werd op gezocht. Het was een Rus. maar met hem kon in het Engelsch gesproken worden. Het kwam al tijd weer te pas, dat mijn man oorspronkelijk voor den handel was opgeleid en op de Openbare Handelsschool van Amsterdam de moderne talen door voortreffelij ke docenten had geleerd. Op Woensdag, Zaterdag. Zondag kon de dienst niet plaats hebben we gens twee voorstellingen 's daags. Dus werd het Maandagmorgen 26 februari 1934 om elf uur. De taal was Duitsch, omdat dit door de meeste kunstenaars werd ver staan. Met bijzonderheden ernst en gebeö bereidde mijn man er zich op voor. Hij wilde het geheel ten zeerste verzorgd hebben, liet schoone li turgieën drukken met den tekst In elk geval stapte ik, zodra ik van deze mis vernam, op mijn boekenkast af om er 'dertig jaren domineesche' uit te pakken en daarvan het zeventiende hoofd stuk op te slaan: daarin wordt verhaald hoe wijlen prof. dr. M. J. A. de Vrijer op 26 februari 1934 te Amsterdam in circus Sarrasani een godsdienstoefening hield. Dertig jaren domineesche' kwam in de zomer van 1938 uit bij Daamen's uitgeverij (nu Bert Bakker) in Den Haag. Het was geschreven door mevrouw M. J. de Vrijer-Struijs. de echtgenote van de Utrechtse hoogleraar De Vrijer, die vooral bekend werd (en be kend is gebleven) door zijn werk als predikant in de oude binnen stad van Amsterdam. Het boek vloog de boekwinkels uit. een half jaar later was de uitgever al aan de achtste druk toe en ik bezit de elfde vooroorlogse druk. Nederland was toen nog volop do mineesland en bovendien leefden we nog in de heerlijke afwezig heid van sociologen en operatio nele teams zodat bijzondere men sen zoals De Vrijer ongehinderd een volstrekt persoonlijk stempel op hun werk konden drukken. Goed. alles staat of valt dan met die éne persoon en dat is eigen lijk niet goed (hoewel Je het van daag nog ziet gebeuren en ik vraag me bijvoorbeeld wel eens af wat er van de Amsterdamse her vormde Westerkerk-gemeenschap terecht komt als dominee H. A. Visser zijn persoonlijk stempel daar niet meer op drukt). In elk geval, het werk van domi nee en mevrouw De Vrijer in de Prof. dr. M. J. A. de Vrijer binnenstad van Amsterdam was in heel het land een begrip en informatie erover uit de eerste hand, namelijk die van mevrouw De Vrijer, lieten velen zich niet ontgaan. Om nu op dat circus terug te komen, 'Sarrassani' stuurde bij zijn komst in Amster dam onder meer aan de dominees een vrijkaartje. Dominee De Vrij er wilde er wel heengaan maar, zo zo zei hij, dan wil ik er graag voor 'betalen' door voor de men sen van het circus te preken. Bij een bezoek aan het circus bleek dominee De Vrijer daar iemand te kennen: de heer G. de Josselin de Jong. dierenliefhebber en oud- NCSV-er. die met 'Sarrassani' der Duitsche kerkliederen. Het was in de Lijdensweken: dus 'O Haupt voll Blut und Wunden' en zulke diepe zangen waren er bij. De jonge kunstenaar Piet van Eg- mond ging met een harmonium mede om den zang te begeleiden. Zelf bleef ik thuis om iederen indruk van nieuwsgierigheid te vermijden: ook de pers werd niet op de hoogte gebracht. De prediker ging er vroeg heen. Daar liep de opper-reglsseur op het terrein. Zou hij er nog wel aan gedacht hebben na de af spraak? Maar enigszins kortaf zei- de deze: 'Dacht u. dat. als er godsdienstoefening is, wij daar niet voor zorgen?' De vraag was beschamend. In de stallen werden juist de leeuwen, gevoerd en de prediker bleef, tot de dienst zou beginnen, daar kijken: een heel eigenaardige consistorie. Toen - vlak voor den aanvang - ging er een jonge man met een groote handbei overal rond en riep: 'Zum Gottesdienst'. En behalve degenen, die bij de dieren moes ten blijven wachthouden, kwamen ook allen! Wellicht heeft iemand een lichte geringschatting voor circusartisten. Maar hebben al mijn lezers des Zondags, als van den toren de klok wordt geluid, ook gehoorzaam en met vreugde zich opgemaakt: 'Zum Gottes dienst'? Toen de 'Kerk' binnen. Dat was het circus. Geheel bijgeharkt als voor vorstelijk bezoek. In het midden was een groot rood tapijt uitgespreid. Daarop rijen stoelen, waarop de kunstenaars zaten: paardrijders, clowns, koorddan sers, jongleurs, dierentemmers, al len in diepste eerbiedigheid. De preekstoel was het podium, waar het orkest anders speelde. Daar stond ook het harmonium. De prediker was in toga. Het onder werp was: het lijden voor ons van den Heiland, samengevat in: 'Von der Kunst zu Jesu'. Nooit luisterde een schare als op dien morgen'. Tijdens zijn predikantschap in Amsterdam werkte professor De Vrijer lange tijd in en om de Oude Kerk. UIT VAN LEZERS - Druppel Dat een druppelende kraan leidt tot een overstroming moest niet mogelijk zijn. Heeft de familie die dit overkwam geen enkel vertrouwd adres waar zij de hulssleutel af geeft? Geef vertrouwen, en u krijgt het duizendvoudig weer! Ik heb soms in vakantietijd vier vakan tiesleutels en ga dan elke dag even kijken voor post en planten. Ik vraag alleen: leg uw adres in uw huis waar u te bereiken bent als er iets mis is! Van mij heeft altijd één van de buren de sleutel. Als u geen mens vertrouwt, bent u zeer arm! Amsterdam W. Kuperus-Verbeek Portugal Natuurlijk valt het na 50 jaar fa scisme niet mee van de grond af te beginnen met nieuwe politieke structuren. Maar wat de militairen nu in Portugal doen is het bedrij ven van een dictatuur. Het Portu gese volk is niet gewelddadig, dus is er nog geen bloed vergoten. God dank niet. Een eerste bewijs voor ons Nederlanders dat er ergens ter wereld weer een dictatuur is, is de beperking van de persvrijheid. De pers is hier zowat heilig. Terecht. In Portugal staan de voorlichtings media onder toezicht van de mili tairen. Dictatuur. Hoe jammerlijk is het niet dat er hier in Nederland nog enige verdwaasden zijn met royaal begrip voor de dictatuur in Portugal. Het geeft te denken. Zaandijk J. Glastra Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. 'Second best' door Aldert Schipper Hondje Met gemengde gevoelens las ik het bericht in Trouw Kwartet van za terdag 19 juli jl. over twee mannen, respectievelijk 31 en 23 jaar oud. die een hondje achter de auto heb ben laten lopen terwijl ze 140 km reden. De hond moest vanwege de verwondingen worden afgemaakt. De twee mannen kregen een pro ces-verbaal. Wat voor nut heeft dit proces-verbaal voor twee mensen met zo'n afwijkend gedragspa troon? Zou hier een behandeling niet op z'n plaats zijn. zodat een herhaling kan worden voorkomen en deze mensen leren wat écht plezier betekent? Rijswijk O. Visser van de Touw christelijke 'Nederlanders, die keer op keer braaf PvdA, PPR (of WD) stemmen en het niet in hun hoofd halen ooit ARP te stemmen', zoals Jan Kuljk zegt in de krant van 19 juli. De meesten doen het niet 'braaf' uit sleur, maar met pijn in het hart en in een conflict-positie. Zij zouden onmiddellijk bereid zijn (weer) ARP te stemmen als de lijn Aantjes, Berghuis, Bruins Slot, Boersma, Goudzwaard, Hoogendijk, Lanser enz. het definitief gewonnen had en duidelijke afspraken vooraf met de progressieven werden ge maakt. Trouwens als dat het geval was geweest in de afgelopen tien jaar, dan waren er geen spijtstemmers geweest en zaten nu Dé Gaay Fort man sr. en jr. in één partij en was het kabinet-Den Uyl een parlemen tair kabinet met de ARP en de KVP als volwaardige partners. Maar de positie van 'second best' naar 'first best' kan .door de ARP niet worden veroverd door 'herzie ning van ons kiesstelsel', maar door te doen wat dr. C. Rijnsdorp het CDA in diezelfde krant van 19 juli voorhoudt. 'Recht en kracht van appèl is er alleen bij de aanwezig heid van een gefundeerde en aan stekelijke visie.' De ARP en niet het CDA is in staat die visie aan het Nederlandse volk voor te houden. Samen met de KVP en de CHU gaat dat niet. Daarvoor is het machtsdenken van de KVP te getalsmatig en te weinig evange lisch bepaald, zoals Jan Kuijk te recht signaleert en de CHU ge voelsmatig te veel geneigd naar het materialistische mamonisme en het egoisme van de VVD. De verdeeld heid over de grondslag van het CDA en over de strategie, zoals die is opgelaaid rondom het advies van het PPAC, zijn er het bewijs van. ARP sta op eigen benen en ga uw eigen evangelische smalle weg. Twee-derde van het Nederlandse volk zal er u dankbaar voor zijn en tienduizenden zullen dat ook ge talsmatig tonen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele. met het CDA, gedwaald. Amsterdam Johan W. E. Riemens De nieuwe president van Mo zambique, dr. Samora Machel, heeft zich de laatste maanden nogal kritisch uitgelaten over de kerken in het pas zelfstandig geworden land. De uitlatingen doen enige twijfel rijzen aan de toekomstige relatie tussen kerk en staat in Mozambique. De rooms katholieke hiërarchie heeft tijdens de koloniale periode zich gewoonlijk ondubbelzinnig geschaard aan de kant van de kolo niale machthebbers. De verstand houding tussen de kerkelijke leiders en de Portugezen was zelfs zo goed, dat zij aanleiding werd voor bui tenlandse zendelingen, uit protest het land te verlaten. De top van de protestantse kerken in Mozambique heeft zich evenwel niet met de Portugezen laten iden tificeren, hetgeen geleid heeft tot de dood van protestante gemeente leden en ambtsdragers in Portugese gevangenissen. Met name de presbyterianen hoopten dat de be vrijding van Mozambique ook hun vrijheid zou brengen. Dr. Samora Machel, die sinds 25 juni president is van Mozambique; volgde in 1969 dr. Eduardo Mondlane op, die slachtoffer werd van een bomaanslag. Machel (links) In gesprek met Marcellino dos Santos, destijds zijn onder bevelhebber van het Frelimo. Aanpassen HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25, Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. JOHANNESBURG Eind augustus staakt het Programma voor Maat schappelijke Verandering (PSC) zijn activiteiten. Het programma is begonnen in het voorjaar van 1974 als een vervolg op het Sprocas (Studie-project inzake christendom in een Apartheid-samenleving). Sprocas was ontstaan uit de Bood schap aan het Volk van Zuidelijk Afrika, die de Zuidafrikaanse raad van kerken in 1968 publiceerde. In een brief aan de ondersteuners van het PSC laten de drie stafleden weten: 'Onze voortdurende kritiek, die we uitten in samenwerking met anderen, heeft ons zover gebracht dat wij nu aanvaarden dat er in de huidige situatie In Zuid-Afrika niet langer een rol van betekenis voor een organisatie als de onze gevon den kan worden'. De organisatie kreeg officieel steun van de Zuida frikaanse raad van kerken, het christelijk instituut en verscheidene engelstalige kerken. Voor zover zich nu laat aanzien, zullen niet alleen de rooms-katho- lieke kerk, maar ook protestanten onder de nieuwe Freiimo-regering zich moeten zien aan te passen. Dit kan gepaard gaan met spanningen. De rooms-katholieke aartsbisschop van Lourenco Marques, Alexandre, zou er volgens waarnemers mee re kening houden, dat de huidige con frontatie tussen kerk en staat voor hem tot gevangenschap zal leiden. Conservatieve protestanten en Je hova's getuigen vrezen dat hun zendingswerk in gevaar zal komen. Kerkelijk Mozambique vertoont een grote verscheidenheid van genoot schappen en sekten. In het blad Tempo worden twaalf groepen ge noemd. waaronder verscheidene A- frikaanse kerken, maar ook richtin gen zoals de Jehova's getuigen, de spiritisten, adventisten, Zwitserse zending, anglicanen, en katholie ken. In het blad wordt verweten dat de kerken tegen socialisme zijn en de mensen leert dat zij vrede moeten hebben met hun armoede. 'Wij hebben een God voor ogen die leiding geeft, een rechtvaardige God; een God die het welzijn van alle volken ter wereld wil. Niet een God die omringd wordt door een veelheid van engelen van een en kele huidskleur.' 'Wij geloven in een nieuwe God. Niet in de God die een speciaal ras heeft uitverkoren. Niet de God die één volk als zijn boodschapper koos. Niet de God van de 'Flechas' (speciale eenheden tegen de guerilla-strijders). Niet de God van de 'Cacadores Espesiais' (de overzeese Portugese troepen). Wij geloven ln een vooruitstreven de God. een God van de mensen en voor de mensen van de hele wereld. Een God die houdt van werk. Een God die tegen aalmoezen is. omdat aalmoezen de mens vernederen. Deze God moeten wij voor ogen houden'. Verdeeldheid Verwacht wordt dat het Frelimo. nu het tot regeringsverantwoordelijk heid is geroepen, zal trachten naast de stammentegenstellingen ook de godsdienstige verdeeldheid tegen te gaan. Toen dr. Samora Machel in juni in het noorden van het land rondreisde, zei hij in een toe spraak: 'Als we Iets tot stand wil len brengen, als we de mensen ST. LOUIS Dr. John H. Tietjen is vrijgesproken van de be schuldiging van ketterij, die leidde tot zijn ontslag, in oktober van het vorige jaar, als president van het Concordia-seminarie van de evangelisch lutherse Missouri-synode in de Verenigde Staten. Dr. Tietjen is thanst leider van het Concordia-seminarie in balling schap (Seminex). Het rapport over dr. Tietjen werd uitgebracht door ds. Oscar A. Ger- ken. de eerste vice-voorzitter van de Missouri-synode. 'Hoewel ik het met dr. Tietjen in een aantal ge vallen niet eens ben', aldus dr. Gerken, 'meen ik niet dat hij een valse leraar is, die behoort te wor den uitgesloten van het ambt of van de kerkelijke gemeenschap'. De beschuldiging van ketterij was tegen dr. Tietjen ingebracht door synodevoorzitter dr. J. A. O. Preus; die een eigen geloofsbelijdenis op stelde. Toen dr. Tietjen en de meer derheid van zijn faculteit deze be lijdenis niet aanvaardden, leidde dat tot het ontslag van deze theolo gen en de oprichting van een semi narie in ballingschap. De opheffing van de beschuldiging tegen dr. Tietjen betekent dat hij weer in de lutherse kerk mag pre ken. De uitspraak zal het ontslag van Tietjen niet aantasten. Intus sen Is een ander op deze post benoemd. willen organiseren, dan moeten be paalde dingen weggedaan worden. Laat ons daartoe de moed hebben. Het gaat om een nieuwe strijd. In de eerste plaats willen wij niet dat de katholieke kerk doorgaat de mensen te mobiliseren. Neen. Jullie moslims gaan ook geen mensen voor jullie geloof winnen. Alleen het Frelimo moet mensen mobilise ren. Daar is de vrijheid om gods dienstig te zijn of niet: er is vrij heid in ons land. Niemand zal ge dwongen worden. Er zal vrijheid zijn om te geloven of om niet te geloven. We willen niet dat mensen anderen mobiliseren voor hun ge loof. Dat is een individuele zaak'. De volgende dag. in een andere plaats, waarschuwde Machel de ka tholieke kerk dat zij de mensen niet mochten dwingen katholiek te worden. 'De katholieke kerk is niet de regering of de partijleiding', zei Machel. 'Je kunt daar blij mee zijn of niet, maar dat is de lijn van het Frelimo. Het is hard, maar zo zal het in Mozambique gaan. Geloof is een zaak van het individu. Geen enkele godsdienst kan zich aan an deren dwingend opleggen. De mos lims moeten ook geen mensen tot de islam bekeren. De moslims en de katholieke kerk ondersteunden het Portugese kolonialisme ln zijn strijd tegen het Frelimo, dus tegen het Portugese volk. De koloniale macht gebruikte de godsdienst voor haar doel. Wij willen het volk daarvan vrijmaken'. In een volgende rede zei Samora Machel: 'In Mozambique zullen geen bevoorrechte kerken meer zijn. Sommige kerken beschouwden onze strijd als zondig. De Portugese soldaten namen deel aan de com munie voordat ze er op uit trokken om te doden. Jullie weten dat hier zulke verschrikkelijke moorden ge pleegd zijn. dat de hele wereld er verontwaardigd over was. zelfs de meest reactionaire landen. De Por tugezen staken hutten in brand met twintig mensen er in. Zij sta ken met hun bajonet zwangere vrouwen in de buik. Zij onthoofden kinderen. Daarna keerden zij terug en namen deel aan de communie en sliepen in de kerk. Daarom zal er voor geen enkele kerk enig voor recht zijn in Mozambique. De enige bevoorrechte zal het volk van Mo zambique zijn en de enige die dit volk zal mosen mobiliseren zal het Frelimo ziin'. Naast- de katholieke hiërarchie lij- KERK EN POLITIEK U De vraag of kerk en politiek met elkaar te maken hebben is allan i achterhaald. Iedereen is het daa E gewoon over eens. Ook zij die om hardst schreeuwen dat er geen po litiek op de kansel mag kome j hebben niet 't minste bezwaa |s wanneer b.v. het communisme o het marxisme openlijk bestrede worden. En zelfs zij die ook da niet doen maar zich geheel terug trekken op de innerlijkheid en he l christelijk individu maken een pot, litieke keuze, nl. die van de be -• staande toestand. Zij kunnen da •- nog wel eens waarschuwen tegen a het woelen der mensen en volke en daarmee bedoelen ze dan vaa het opwerpen van moeilijke vrager Wie zwijgt stemt toe is een uit p spraak die wel niet altijd maar we gj heel vaak precies raak is. En bijbel weet van een zich med schuldig maken aan bepaald on recht wanneer men het niet aan d kaak stelt. Het gaat dus om ee andere vraag, nl. deze, welke visi heeft de kerk op de politiek, op d U. publieke gang van zaken, op d beleidslijn die er zal moeten zijl jij om de mensen recht te doen. Da vereist een beslissing. Ondeskun j§ digheid behoeft de kerk daarin al lerminst verweten te worden waa - ze blijkbaar wel deskundig geach |gj wordt om b.v. de tien geboden u te leggen of over de zaligspreking gen van de Heer te spreken. Hef gaat dus werkelijk om welke politiel Men kan nog van mening verschil f len over de vraag of een politiek partij expliciet dient uit te gaa van het evangelie, bij de kerk is di vraag niet aan de orde. Ze heef eenvoudig geen ander uitgangspun dan het reddend en bevrijden y. evangelie van Jezus Christus di voor alle mensen heil wil brengei p Op die manier behoren kerk e i|! politiek heel nauw bij elkaar, ju is omdat in de politiek over een be .langrijk deel van dat heil beslissin gen vallen. ken ook de Jehova's getuigen in gevaar te zijn. In Noticias stond vorige maand een hoofdartikel, waarin de vraag gesteld werd: 'Zul len de Jehova's getuigen voortgaan van deur tot deur met hun verwar ring brengende boodschap? Vast niet. Zij zullen zeker wel van onze kameraad de president gehoord hebben dat hij zei: 'Niemand mag van dorp tot dorp gaan om mensen gelovig te maken. Dat zullen wij niet toestaan'. Zij hebben deze qoodschap vast wel begrepen. Als zij hier willen leven, dan zullen zij dat doen zoals wij allen leven. Met inachtneming van de wetten en. zonder het revolutionaire proces te gen te houden. Frelimo kent geen godsdienstvervolging. Maar het is duidelijk, dat deze tolerantie niet zover zal gaan, dat in Mozambique onderdak gegeven zal worden aan hen die de eenheid willen kapot maken en de nationale herbouw willen ondergraven'. NAIORBI De regering van Kenia wil niet dat de Russische schrijver Solzjenitsyn als gast van de Inter nationale raad van christelijke ker ken. die op het ogenblik een con gres houdt in Nairobi, in deze stad wordt uitgenodigd voor een rede over 'de onderdrukking van de godsdienst in de Sowjet-Unie'. De Keniase onderminister van bui tenlandse zaken, Babu Wood liet de voorzitter van de ICCC, dr. Carl Mclntire, weten dat de uitnodiging aan de Russische Nobelprijswinnaar ongedaan gemaakt moest worden. Wood waarschuwde de ICCC dat geen misbruik van de gastvrijheid en godsdienstvrijheid van Kenia mag worden gemaakt om het con gres te maken tot een politiek fo rum voor een ideologische oorlog voering. De ICCC, de conservatieve tegen hanger van de Wereldraad van Kerken, had al eerder de Keniase autoriteiten tegen zich in het har nas gejaagd door de Afrikaanse be vrijdingsbewegingen in het zuiden van Afrika er van te beschuldigen dat zij onder communistische in vloed staan, en door alle steun aan deze bewegingen te veroordelen. In een verklaring van het ministe rie van buitenlandse zaken ln Nai robi wordt gezegd dat Kenia een niet aan enig machtsblok gebonden land is. dat niemand toestaat zijn "rienden te beledigen, 'ongeacht of dit communisten of kapitalisten zijn'. In zijn gesprek met voorzitter Mclntire protesteerde onderminis ter Wood ook tegen een verklaring van de ICCC. dat Ian Smith, de premier van het blanke minder heidsbewind in Rhodesië. 'een ver dediger van de beschaving is tegen over de vijandige houding van zwart Afrika'. Deze uitspraak maak te deel uit van een stuk dat de persdienst van de ICCC had uitge geven. Daarin werd hoofdzakelijk gesproken over de Britse politiek ten aanzien van Noord-Ierland. die als schijnheilig werd gekenschetst. In dit verband werd noord-Ierland vergeleken met Rhodesië en de Britse houding tegenover dit ge bied. NED. HERV. KERK Beroepen: te Ooltgensplaat: J. de Raad te Stolwijk: Aangenomen: naar Nieuwerkerk Dulveland: W. J. Kolkert te Oude- mirdum c.a.; W Bedankt: voor Noordhorn: E. KemJa penaar te Werkendam c.a.: GEREF. KERKEN VRIJG irof Beroepen te Gees: T. Wendt candjlet te Kampen. [oo GEREF. KERKEN Het Overleden: J. D. van Ginhover (7$>el< jaar) te Den Helder. Stond te VledOp der en te Westervoort. Em. in 1968roo Nadien (tot 1972) in tijd. Dienst tirii* Medemblik Hei nat Wim de Vries. Van 8 tot 5. Gedich-L/ ten. Van Gennep Amsterdam 1975; 40 blz. 4.90. Vai API Wim de Vries publiceerde samendac met Pierre van Vollenhove de bun-ken del arbeidersgedichten M'n woordhac een wapen tot verweer (1972) en inook de Sonde-reeks Zand, zeep en sodajonj (1973). Deze bundel bevat gedich-Ucl ten uit de afgelopen drie jaar eflich vele ervan hebben direct betrek4rr king op zijn werk als pijpenbulger in de Fokkerfabriek te Dordrecht^ Sociaal getint zijn ze alle. !'n rooi-|>. e'. schrijft De Vries zijn notitie#*' Zonder franje, 'recht voor z'n rooi-D. neer over een wereld waarover veeli udc wordt gepraat, maar waarover vant binnenuit weinig wordt gezegd. De Vries toont het hartzeer van d«{f" werknemer, zijn arbeidslied heeft niets romantisch, is realistisch eir onopgesmukt tegen het kapitalis-^ tisch zootje en de geachte aandeel" houder. Een aardig voorbeeld 'Laatst': Laatst 's morgens vroeg/ een man! gezien, die zingend/ op een fiets zich/ naar zijn werk begaf./ Ver-^ keerd gedacht naar later/ bleekt hij had de nacht. RFr;^,. Harold Robbins De Piraat. Uitge-{:oH verij Luitingh l.aw»« SrfJet 28.50. Het voormalige woestijnkind BaydiiE Al Fay, aan wie de auteur de klas-t sieke krantenjongen-miljonnair-L loopbaan heeft toebedacht, leeft», zeer ver buiten de gezichtskring van de overwegend loontrekkenden! op deze aarde. Zij ontmoeten hem een Arabische versie van Onas-, sis, van een allure die men zich^Li in z'n wensdromen nauwelijks kanl voorstellen. Robbins heeft met 'DeTT Piraat' een commerciële machtheb-lM ber getekend, wie nagenoeg niets i— onbereikbaar is en wiens handel en"1 wandel wordt gekenmerkt door to-IBA meloze luxe op de conbinenten, in het spoor van de allesbeheersende Oosterse olie. Vrouwen en sex, dat laatste in hóge mate, zijn in dezehet kloeke roman verwerkt, die een ac tuele conceptie vertoont omdat Baydir verwikkeld raakt ln de poli tieke stroomversnelling, die het Midden-Oosten in de zomer en de herfst van 1973 beleeft. Vol me een aut ren igev Het lot van Baydir, moreel een*— verwerpelijke figuur, beleeft eenlr- climax in het hooggebergte van T Ti Jordanië, mede als gevolg van het feit dat z'n dochter zich in de rijen f3® van een hem belagende extremisti- *atl sche groep heeft geschaard. Ben Ezra, de Israëlitische generaal. die als 'De leeuw van de woestijn' de geschiedenis is ingegaan, kom| ook in het verhaal voor. De Piraat® is een ruig, zinneprikkelend boek. dat bij beperkingen aan leesbaar heid zou hebben gewonnen. Rfs hoo R 6 FTÏ gen no< gei T

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2