'Wereldraad marcheert voorop in de mars naar wereldrevolutie' 1 Pinksterbeweging groeit sterk in Oost-Europa VandaagB Uit de kerkbladen Diakonessen houden congres in 'Bethel' Leve de vakantie Uitbreiding anglikaans een pastoraat wegens EG juu| TROUW KWARTET MAANDAG 21 JULI 1975 KERK 'BINNENLAND Dr. Maris op ICCC-congres in Nairobi: NAIROBI Direct al bij het begin van het door vierduizend deelnemers bijgewoonde negende we reldcongres van de internationale raad van christelijke kerken (ICCC) in de Keniaanse hoofdstad Nairobi, heeft de voorzitter dr. Carl Mclntire scherpe beschuldigingen geuit aan het adres van de wereldraad van kerken. Ook dr. wereldraad. Onder Invloed van allerlei door de communisten beheerste kerken in Rusland en Oost-Europa, moedigt de wereldraad het geweld in Afrika aan; dit speelt het communisme in de kaart. De wereldraad legt even eens de nadruk op de dialoog-ge- dachte, die het christendom redu ceert tot slechts een religie onder vele andere en op het feit dat alles moet uitlopen tot dat ene wereld- geloof. Het komende wereldraad congres in Nairobi zal het podium zijn voor vele kerkelijke leiders, waarvan sommigen zijn geïdentifi ceerd als agenten van de Russische geheime dienst, zo verklaarde dr. Mclntire. Dr. Maclntire is scherp aangevallen in een Kenlaas dagblad. De secre taris van de nationale raad van kerken John T. Kamau verklaarde dat de ICCC de Afrikanen in de war brengt en de Europese tegen stellingen in Afrika importeert. De ICCC is voornemens dit Keniase dagblad te verzoeken in de adver tentiekolommen een artikel op te nemen als verdediging op deze be schuldiging. Het congres in Nairobi is de eerste wereldomvattende bijeenkomst van de ICCC in Afrika. De keuze viel op dit werelddeel, nu de meerderheid van de ICCC-kerkleden niet langer uit Europa en Noord-Amerika ko men, maar uit de zgn. derde wereld. Er nemen veel Afrikaanse en andere niet-blanke kerkelijke leiders aan het congres deel. J. C. Maris, de secretaris-generaal, deed een felle aanval op de Waarschuwen De secretaris-generaal van de ICCC, dr. J. C. Maris, schreef de snellere opeenvolging van de con gressen toe aan de korte tijd die ons nog rest om te waarschuwen tegen de ontwikkelingen in deze tijd. 'Vele kerkelijke leiders hebben het bijbelse denken ingewisseld voor de principes van het marxis me. De wereldraad van kerken marcheert openlijk voorop in de mars naar wereldrevolutie onder het mom van christendom. Het feit dat deze kerkelijke beweging ook zijn assemblee zal houden in Nairo bi later dit jaar, betekent een con frontatie die bijbelse overtuigings kracht en gehoorzaamheid zal eisen van allen die geloven in Jezus Christus als het Hoofd van Zijn Kerk, de Koning van de Wereld en de Heere van de toekomst'. Dr. Maris besloot met een beschrij ving van de groei van de ICCC gedurende de laatste twee jaar. Hij richtte speciaal de aandacht op de formering van een raad van chris telijke kerken in Indonesië, waarin een aantal bijbelgelovige groeperin gen zijn verenigd. De Afrikaanse kerken werd de raad gegeven meer met elkaar in contact te treden en op internationaal niveau samen te werken op een Schriftuurlijke basis. Afrikanisering Ds. Solomons M. Muthukya (Kenia) sprak over de afrikanisering van het christendom. Hij is algemeen secretaris van de Oostafrikaanse christelijke alliantie. Zijn toespraak behelsde een aanval tegen allen die het christendom ondermijnen met traditionalisme en racisme. Ds. Muthukya verwierp de verkla ringen die zeggen dat de Afrikanen terug moeten gaan in de historie, om te ontdekken hoe de Afrikaanse mens vroeger godsdienst bedreef. HIJ zei dat 'de nieuwe traditie die de christen onafhankelijk van zijn ras heeft ontvangen en waarmee hij zich identificeert, is voortgekomen uit de Heilige Schrift en niet de traditie is van de voor vaderen'. De opvatting, als zou de bijbel opnieuw op Afrikaanse wijze moeten worden geïnterpreteerd, verwierp hij ten stelligste. 'In de roep om afrikanisering van het christendom is geen enkele sprake van het reddende evangelie van Jezus Christus van de zonde en ook niet van de autoriteit van het door God geïnspireerde Woord', verklaarde ds. Muthukya. 'Wij Afri kanen verwerpen alle dingen uit onze cultuur die iets te doen heb ben met de verering van de duivel. Wij wensen geen afrikanisering van het Christendom; je kunt de Waarheid niet afrikaniseren als je UIT VAN LEZERS Europese veiligheid Tot tweemaal toe in één week heeft 'Trouw' zich laatdunkend uitgelaten over de aanstaande conferentie voor Europese Veiligheid en Sa menwerking in Helsinki, de tweede maal zich met grote nadruk (voor pagina. in kader op 17 juli) scha rend aan de zijde van die Engelse journalisten, die dit gebeuren bela chelijk trachten te maken. Dat is om twee redenen een trieste zaak. Ten eerste, omdat Trouw een protestants-christelijk dagblad wil zijn en er de bijbelse notie der verzoening (óók van de volken) hoog aangeschreven moet staan. Ten tweede, omdat Trouw is voort gekomen uit het verzet tegen de door Hitier ontketende oorlog uit de illegaliteit, die voor een vreedzame wereld streed. In plaats daarvan werd Europa het hoofdtoneel van de 'koude oorlog'. 25 jaar lang. Die oorlog heeft het Westen (naar o.a. mr. Hiltermann in zijn radiopraatje op eerste pink sterdag constateerde) verloren. Het heeft er zich maar moeizaam bij neergelegd. De ontspanning in de Europese verhoudingen is echter onmiskenbaar. De aanstaande con ferentie te Helsinki is daarvan een belangrijk bestanddeel. De docu menten. die er zullen worden on dertekend. dragen ongetwijfeld het karakter van een compromis. Zij geven niet meer dan een richting Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. O—e rj HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Vooiburgwal 276 280, Amserdnin. Tel 020 220383. Posibus 859. ROTTFRDAM DORDRECHT: Westblaak 9-11. Rotterdam Tel 010 115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN. Parkstraat 22, Ccn Haag Tel 070 469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr 25, Groningen. Tel 05Ö-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmaikt 56. Zwolle Tel 052u0 17U30. Posibus 3. God niet kunt afrikaniseren. Veel mensen spreken verachtelijk over 'de God van de blanken', maar in de bijbel staat hierover niets. Christus was geen blanke; hij was een Jood van het Semitische ras, terwijl de blanken van het Kauka- sische ras zijn. Het christendom komt niet uit het westen, maar uit het Midden-Oosten, uit Palestina'. De vrouw Op het ICCC-congres (dat een uit nodiging heeft gestuurd naar Solz- jenitsin om de vergadering toe te spreken) is ook het jaar van de vrouw ter sprake gekomen. Men is van oordeel dat de propaganda hierover 'wordt verspreid door fa natieke. vrijzinnige en communisti sche publikaties'. De heer Wilson Maboleo, lid van de Oostafrikaanse christelijke alliantie (een van de organisatoren van het congres) zei dat het invoeren van het woord 'sexisme' door de wereldraad van kerken aangeeft 'dat we leven in een tijd waarin goed kwaad wordt genoemd en kwaad goed. De uiter ste consequentie met wat de oecu- Van een medewerker In het Noorwegense Hamar is de driejaarlijkse Europese Pinkster- EEX vijandig mens conferentie gehouden. Zo'n vijfduizend mensen uit 32 landen be volkten de Volkshogeschool Hedmarktoppen, eigendom van de Noorse Pinkstergemeenten, en de omliggende campings en hotels. Delegaties kwamen o.a. uit Spanje, Portugal, Korea, Griekenland en enkele Oosteuropese landen, de grootste groep kwam uiteraard uit Noorwegen. Dr. J. C. Maris menische beweging bedoelt met 'sexisme', is dat 'zij hebben beslo ten de aard van Gods Naam te veranderen van een manlijke in een vrouwlijke hoedanigheid. Dit 'sexisme' past in een z.g. bevrij dingstheorie die de mensen moet 'bevrijden' van de Wet van God'. Aldus de heer Maboleo. 'Jezus Christus vandaag' was het thema van de conferentie. Dat klonk ook steeds door in de toe spraken. Jacob Zopfi uit Zwitser land, sekretaris van het Europese comité, benadrukte in zijn ope ningsrede dat Europa meer dan de EEG of een Europees Parlement, mannen en vrouwen vol van Gods Geest nodig heeft. Dogma's kunnen ons in de steek laten. Jezus niet. zo betoogde hij. Er waren ,twee Nederlandse spre kers. De heer H. N. van Amerom, voorzitter van de broederschap van pinkstergemeenten, sprak over de sleutels, die toegang geven tot Gods Koninkrijk. 'Bijna de helft van de wereldbevolking is onder de 15 jaar. dit is een geweldig zendings- veld'. zei Herman ter Welle, direc teur van vormingscentrum 'In de Ruimte'. Hij vindt het belangrijk kinderen al op jonge leeftijd in contact te brengen met de blibelse boodschap. Onder de meewerkende musici was een complete brassband van de Fi- ladelfiagemeente in Oslo. Enkele inderhaast samengestelde zang- en muziekgroepen lieten 's avonds lie deren uit het land van herkomst horen. Enthousiasme maakte goed wat aan kwaliteit ontbrak. Evangelisatie en zending worden door de pinkstergemeenten als be langrijke taken gezien. Ook Europa is een zendlngsveld. Resoluties Bijbelvastheid bleek ook uit een drietal resoluties, die met algemene stemmen werden aanvaard. In de eerste wordt beleden dat de bijbel Gods onfeilbaar woord is, geïnspi reerd door de Heilige Geest en richtsnoer voor geloof en leven. De tweede resolutie vraagt, naast de mensenrechten, nu ook de gods dienstvrijheid in Griekenland te herstellen. In de derde resolutie wordt scherp geprotesteerd tegen abortus, die een aanslag op de menselijke waardigheid en overtre ding van het gebod 'Gij zult niet doden' wordt genoemd. In Mattheus 13 lezen we de geli nis van 'de vijandige mens'. H< een gelijkenis van het Rijk hemelen, dat wil zeggen van God beoogt met heel zijn handt Waar dat handelen met de mei gestalte krijgt is ook altijd de andige mens. Een mens bezaait akker en als hij slaapt in afwi LAD ting van het opgroeien, loopt elijk een duistere figuur over het tyg I Hij maakt dezelfde zaaiende be gingen als die eerste mens, n toch zijn het bewegingen van duisternis. Het kan het dagljeket niet verdragen wat hij doet. zaait onkruid. Nietswaardige gei^ sen die voor de oogst geen bet< nis hebben en het goede zaa<FKe! zijn opgroeien belemmeren of iieei dreigen te verstikken. Als de 1 en renknechten het onkruid zien hun baas naar de herkomst zoveel onkruid vragen luidt antwoord: Dat heeft een vijai mens gedaan. Zo gaat het in koninkrijk. Dat is het risiko dapn Snelle groei Modernisering aan, waarlangs de Europese veilig heid en samenwerking verder ont wikkeld kan worden. Moet men zich daarover niet ver heugen? Van Europa uit zijn in één mensenleven twee 'hete' en één 'koude' oorlog verwoestend over de wereld geraasd. Moet elke poging, een derde wereldbrand vanuit Eu ropa te voorkomen, niet van harte worden ondersteund, in plaats van gebagatelliseerd en belachelijk ge maakt? Uit christelijke zowel als uit verzets- traditie lijkt het mij eerder Trouws opdracht niet alleen haar lezers het belang van 'Helsinki' duidelijk te maken, maar ook naar krachten het streven naar een vreedzaam naast-elkaar bestaan van volken met verschillende maatschappij-vormen te bevorde ren. Temidden van een verscheurde wereld is 'Helsinki', bij alle voorlo pigheid. een leken van hoop. En moeten wij niet voortdurend 'getuigen van de hoop die in ons is?' Zutphen A. J. Koejemans Ds. Marais (8) Een stroom van protesten tegen deze fijne dominee, die ook tegen geweld en uitbuiting is. maar de apartheid niet veroordeelt. Ik vraag me af waarom ze zo tegen Zuid- Afrika zijn met zijn grote proble men? Terwijl we hier al een pro bleem hebben met enige duizenden Surinamers. Wij willen geen si naasappelen uit Zuid-Afrika. Maar wel handelsbetrekkingen met Rus land. wel met vakantie naar Span je. we! handelsbetrekkingen met Indonesië, waar duizenden onschul dig gevangen zitten zonder uitzicht. Of met Libië of met Marokko of met landen van Latijns-Amerika, dit is nog aan te vullen met veel landen in Afrika waar debevolking veel meer uitgebuit wordt dan in Zuid-Afrika. En wij maar Zuid-A frika afkraken, en geen begrip kun nen opbrengen voor hun grote pro blemen. Ik erger me vooral aan de houding van de VU met prof. Ver- kuyl voorop. Texel Joh. Daalder Ds. Marais (9) Als christen wil ik zeggen: ik ga liever met dominee Marais zingen in Zuid-Afrika dan met prof. Ver- kuyl op de politieke toer. Landsmeer K. Plemp Ds. Marais (slot) Los van alle verdere overwegingen zou ik willen vragen: had ds. Ma rais, die kon voorzien dat een der gelijke toernee naar Zuid-Afrika veel stof zou doen opwaaien, niet beter gedaan af te zien van juist deze reis? Rotterdam G. W. A. Grongel BIELEFELD In het bekende centrum voor epileptische zie ken, psychisch gestoorden en zwervers 'Bethel' bij Bielefeld (Did) zal van 24 tot 30 juli een wereldconferentie worden ge houden waar diakonessen. pre dikanten en kerkelijke mede werksters spreken over het thema 'Leven vanuit het evan gelie in een gebroken wereld'. Het gaat hierbij om bezinning op nood, de onvrede, de haat en ellende zoals we die in deze tijd om ons heen zien, en om de op dracht vanuit het christelijk ge loof ten aanzien van de naaste in nood. De ruim 350 deelnemers uit Ameri ka, Europa en uit Afrika, het Stille Zuidzee gebied, de Philippijnen, In dia en Pakistan zullen rapporteren over de stand van het werk in deze landen. Gesproken zal worden over mogelijkheden om aan dit vrouwe lijk diakonaal werk nieuwe gestalte te geven. In vele landen is men daar al mee begonnen. Vanuit Nederland waar nu nog 168 diakonessen In ziekeninrich tingen werkzaam zijn, zullen vanwege de christelijke verenigirtg van zieken huizen en diakonessenhuizen een achttiental afgevaardigden deelne men aan deze internationale con ferentie van de oecumenische bond van diakonessen-gemeenschappen 'Diakonia'. De diaconessenhuizen zijn in de loop van de vorige eeuw ontstaan door het werk van Th endoor Filed- ner in Kaiserswerth In een tijd. waarin sociale nood hoog was, en de kerk als organisatie weinig on dernam. heeft het diakonale werk van Fliedner een overwacht hoge vlucht genomen. Hij leidde zijn diakonessen op, niet alleen voor verpleegarbeid, maar ook voor sociaal werk. onderwijs, zending en evangelisatie-werk. Al spoedig werden ook buiten Duits land diakonessenhuizen gesticht: in Nederland. Groot-Brittannië. VS. Scandinavië en Zwitserland. Onvoorstelbaar De eerste internationale vergade ring werd tegelijk met de stichting van Diakonia gehouden in Neder land in 1948. Elke drie jaar is sindsdien de internationale Diako- nia-conferentie een plaats van ont moeting en bezinning geweest. De laatste drie-jaarlijkse conferen ties vonden plaats in Edinburgh in 1966, in Tampera-Finland in 1969, en in New York in 1972. Dit Jaar is de grote inrichting voor epilepti sche zieken in Bethel bij Bielefeld het verzamelpunt. De grote inrichting Bethel bij Bie lefeld is rondom 1870 gesticht door Von Bodelschwing. Al spoedig riep hij voor zijn werk onder epilepti sche zieken, psychisch gestoorden en zwervers de hulp in van diaco nessen. Zo werd het Mutterhaus Sarepta in Bethel opgericht, alsme de een diakonenhuis Nazareth. Het is onvoorstelbaar welk een giganti sche arbeid zich na honderd jaar heeft ontwikkeld op een terrein, dat een volledig stadsdeel van Be thel beslaat, waar zevenduizend pa tiënten worden verpleegd en waar tientallen inrichtingen, gebouwen etc. in moderne stijl zijn verrezen. Nog geldt Bethel als het internatio nale voorbeeld voor de verpleging en de wetenschappelijke onderzoe kingen van de epileptische zieken en ziekten. Ook psychiatrische in richtingen. kindertehuizen, scholen zelfs een theologische universiteit zijn in het werkteirein van Bethel opgenomen. Het Is opvallend hoe in vele landen de oude vorm van het diakonessen- werk een nieuwe gestalte begint te krijgen. Voorts is het begrijpelijk dat in de jonge Afrikaanse- en Amerikaanse kerken de neiging be staat om te kiezen voor een nieuwe gemeenschapsvorm voor diegenen, die vooral als vrouwen actief aan deel hebben in de opbouw en het diakonaat van hun kerken. 'Wij leven in een tijd van moderni sering. Onze kerken worden er ook door beïnvloed. Ik accepteer dat kerkgebouwen en inventaris gemo derniseerd worden. Maar ik protes teer tegen modernisering van onze leerstellingen en hetgeen waarin wij geloven', riep rev. Eric C. Dan- do uit tijdens een der opwekkings diensten. Deze gehechtheid aan het geloof in Jezus als enige Verlosser, en het alleen op Hem gericht zijn, klonk in veel toespraken. Een soci aal evangelie wordt afgewezen. 'Een politicus zei: Mijn partij kan deze arme drommel een nieuw pak ge ven. Eeii predikant antwoordde: Mijn God kan een nieuw mens in deze lompen zetten'. H. N. van Ameron, voorzitter van de broederschap van pinkster gemeenten, nam ook deel aan het congres in Noorwegen. De pinksterbeweging is (procentu eel) de snelst groeiende beweging ter wereld. In Europa zijn 1.5 mil joen pinkstermensen, wereldwijd rekent men met dertig miljoen le den, verspreid over bijna alle lan den. Deze cijfers zijn verrassend, vooral gezien de afstand die andere kerken vanaf het begin geweest in acht namen. Deze begint pas de laatste tien jaar kllneer te worden, mede door de Charismatische bewe ging, te verminderen. In Nederland bestaat er contact tussen de broe derschap van pinkstergemeenten en de (interkerkelijke) charimatische werkgemeenschap. In september wordt in Amsterdam een gezamen lijke charismatische conferentie ge houden. In Europa vindt men de grootste pinkstergroepen in de Sowjet-Unie (600.000) en Roemenië (120.000). Het communisme blijkt niet in staat de geestelijke honger van de mensen te stillen, pn de gemeenten groeien in die landen. Een broeder uit Bulgarije, een van de weinige Oosteuropese voorgangers die een visum kregen, sprak nogal nadruk kelijk over gehoorzaamheid aan de overheid, ongeacht of je van het regiem houdt. Nederland telt omstreeks 20.000 pinkstermensen. De kleinste pink sterbeweging vindt u in Oostenrijk: slechts 700 leden. In Brazilië, waar de pinksterbeweging de grootste protestantse kerk is, zijn negen miljoen aktieve Christenen, dat is tien procent van de bevolking. Het groeipercentqge is tweemaal zo hoog als de bevolkingsgroei. Radiowerk Zorgelijk is de situatie rondom de op Oost- en West-Europa gerichte radio-uitzendingen van IBRA-radio. De moeilijke politieke toestand in Portugal maakt het onzeker of deze uitzendingen in de 31 meter hand. waarvoor zendtijd gehuurd wordt van Radio Trans Europa, in de toekomst zullen doorgaan. TBRA- radio, eigendom van de Scandina vische, Finse en Britse pinksterge meenten, zoekt naar een geschikte vervangende zender. Andere uitzendingen van IBRA zijn gericht op Laos en Cambodja. Chi na en Afrika. In zendingsgebieden worden via plaatselijke stations evangelisatieprogramma's uitgezon den. Alles bij elkaar worden pro gramma's in 38 talen naar 53 lan den uitgezonden. IBRA begon zijn aktiviteiten in 1955 met uitzendin gen vanuit Tanger, op initiatief van de bekende Zweedse pinkster pionier Lewi Pathrus. De volgende Europese conferentie zal in Nederland gehouden worden, vermoedelijk in Utrecht of Amster dam. Nederland is gekozen wegens zijn centrale ligging en goede ver bindingen. Voor september 1976 staat de wereld-pinksterconferentie in Londen op het programma. zaaier neemt. Hij kan er niet tegen doen, want het gebeurt ii( nacht als hij zijn slaap werkrfordc wel nodig heeft en als het eenire opkomt is het ook niet verstal,erki om de jonge aanplant in te g P°l het goede zaad kan gemakk('ent vetrapt worden. Gelukkig dat een dag van oogsten komt. Dafoet het makkelijker om te ondersci den wat goed en kwaad is, en onkruid er uit te selekteren om te verbranden. Het komt wel orde. zegt de Heer, maar we mo< er hier mee leven. Misschien Hij ons daarom leerde bidden ons te verlossen van de boze. ons niet aan zijn nachtelijk ont uit te leveren. 3001 escl ing ven aar loei olge >sch onde m escl' liliei Ith :eft aan oo rc wall eert lus;; ?oe - feve Br Beroepen te Oldebroek: J. H. gL^o bertsen te Boven Hardinxveld. .or(£ Benoemd tot geest. verz. van chr. verpleegtehuis het Zonnel^tg te Beekbergen: H. J. Teutschei^cht Borsele, die deze benoeming htw aangenomen. uor CHR. GEREF. KERKEN tatt( Beroepen te St. Jansklooster: Dfeg0C Klein Onstenk te Maassluis. fe° <3. Benoemd tot hoogleraar aan reue theol. school van Hammanskr%iin dr. J. A. van Rooy miss. pred./oon Hoogeveen. |ici GEREF. GEMEENTEN pnfe< Bedankt voor Fort Macleod (ca^hei Drs A. Vergunst te Veen. an GEREF. GEM IN NED. PVe Bedankt voor Bameveld: M. Set Beek te Opheusden; voor Gouda En Malan te Vlaardingen. [êho BAPT. GEMEENTEN ,ied Beroepen te Sittard-Heerlenlelij] Homstra, wonende te Heerlen, jat 1 dit beroep heeft aangenomen, nilie DOOPSGEZ. GEM. fen Beroepen te Arnhem: H. van kon derbeek te Leiden, die dit berjonti heeft aangenomen: te sitreelttid meente midden Friesland (Olf boom): J. Zonneveld kand. te £g\ krum. iet "real LONDEN De bisschop van lje r; ham en Gibraltar van de aniun kaanse kerk van Engeland, die tfc a ditioneel de pastorale verzorgFen behartigt van de anglikaanse p%n chies op het Europese vastelaiies( John Satterthwaite, heeft om hl en medewerking gevraagd. Nu laatste tijd meer Engelsen elders] Europa hun werk zoeken en vin<k»n behoeft het continentale pastorr uitbreiding. Zijns inziens kunrw»V* de binnenlandse parochianen fcM1 voordeel doen met nauwere conti ten over en weer. Tegenover lil somberheid, die in parochieel lefyu: in Engeland van tijd tot tijd tc miskenbaar is, merkt hij op datfeste overzeese parochies vaak door fend kerkleden met enthousiasme wofeide meegewerkt. 1 k J eru jf >rg( nd estc le Onder de titel 'Leve de vakantie' schrijft dominee L. Drost uit IJ- muiden de voorpagina vol van het Kerkblad van de classis Haarlem van de gereformeerde kerken. Uit f| zijn artikel dit: 'Ik moet denken aan een preek, die ik jaren geleden eens hoorde. De dominee had het erover, dat Gods werk altijd doorgaat. God houdt geen vakantie. En zo moesten wij, toehoorders, broeders en zusters, van Gods werk op aarde nooit va kantie nemen. Dat gaat door. en God vraagt van ons dat we ons altijd zullen inzetten. Om dit te adstruëren. riep de prediker de apostel Paulus te hulp. Je zag de man sjouwen over de wegen der wereld. Altijd, altijd! En daardoor kwam de geachte spreker ook op Rome terecht, waar deze apostel ondanks zijn gevangenschap toch doorging met het onderwijzen, mensen ontvangen, en wat niet al. Ik geloof zelfs, dat Onesiforus er nog aan te pas kwam. die weggelo pen van zijn heer Filemon. bij Paulus een nieuw mens werd. Ge steld natuurlijk, dat dit waar is, dat het in Rome is gebeurd. Maar spre kende over Rome verkondigde deze Zo stelt Bert Kuiper zich de vakan tiepreker voor in Ons Kerkblad van de hervormde gemeente van Koog en Zaandijk. man op de kansel, dat hij de benen genomen had naar Rome, en daar eens uitvoerig had rondgeneusd. Hij had daar ook op 'n achterna middag waarschijnlijk was het wat minder goed weer de wo ning bezocht waar volgens zeggen de apostel Paulus zijn intrek zou hebben genomen. Die woning moet dan de tand des tijds hebben door staan en bovendien de brand van Rome enz. enz. Maar wat u mis schien ook al getroffen heeft, was, dat de man die preekte, ons op onze ziel gaf, dat we vooral door moesten gaan. maar zelf lekker er tussen uit getrokken bleek te zijn. En dat in een tijd. toen alleen industriëlen, schilders, en docenten oude talen in de gelegenheid waren een dusdanige reis te maken. Natuurlijk afgedacht van onze rooms-katholieke medegelovigen, die om andere redenen speciaal Rome hebben bezocht, en die er in de loop der geschiedenis evenals Bertus Aafjes. een voetreis voor over hebben gehad. Ik wil maar zeggen met dit verhaal, dat onze vakantie-reizen niet haaks moeten staan op onze geloofsbewe- ringen'. In Waarheid en Eenheid, het blad van de gereformeerde verontrusten, beanj-woordt ds, M. Vreugdenhil brieven. Een fragment: 'Hebben wij ooit aangedrongen op 'breken' met onze kerken? Ik voor mij ben er zeker van, dat ik het nooit gedaan heb. Ik heb als in 1926 overwogen met onze kerken te breken. Ik heb het niet gedaan ondanks mijn overtuiging, dat dr. Geelkerken alleen maar vermaand moest worden en niet afgezet en ondanks mijn nog stelliger overtui ging, dat de synode de zelfstandig heid van de plaatselijke kerken niet eerbiedigde en 'synodocratisch' handelen ging. Veel erger was de kwestie-Schilder imi 'Ji g (1942 en verder). De synode v die dagen trad op als een opperk keraad. Het moderamen van synode riep zelfs kerken tot verat'j woording. De synodocratie g veel verder dan ten dage van Geelkerken. En kon de synode van Assen 1926 veel recht hebben in de vfen oordeling van het standpunt v[ dr. Geelkerken, prof. Schilder enPy zijnen verdedigden een leer vj het verbond, die te allen tijde onze kerken verdedigd was en vte- uit geleerd. I Ik heb toen als in 1926 ernsl overwogen, of ik wel lid van |_J geref. kerken kon blijven. En tegenwoordig denk ik er wt met alle ernst over. Maar kerken verlaten, in wier midden ik gedoi ben. Kerken verlaten, die mij in {Mé: gelegenheid hebben gesteld er Woord Gods te brengen. kinder|nc] te dopen en avondmaalsviering! te leiden. Kerken verlaten, die niet belemmeren het Woord G<)lg' te brengen? in Ik weet het wel, er zijn kerken, <erf 'vooraanstaande' predikanten vln Waarheid en Eenheid niet willaai uitnodigen. Maar niemand verbü lg andere kerkeraden hen wel uit nodigen en ik heb dit jaar al ver scheidene malen gepreekt in k(,k ken die men in de wandeling |°r 'links' beschouwt. 'Ook aan een d ;Z1( wordt recht gedaan'. Ik wil ree doen aan het gezegde, waaraan v :ni len zich ergeren, 'schuilplaats v alle onreine geesten' erf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2