Ze hebben in Stockholm niet alleen mooi weer gespeeld Vandaag ibMilull Lutheranen in DDR zoeken nieuwe wegen Ruslandvaarders na twee eeuwen terug Nieuwe boe kei Internationaal congres van baptisten Onze Baptisten in 1984 eigen satelliet Meer evangelisatie in Tanzanië Dagelijks contact trekt het meest Ledenverlies kerken in Noord-Amerika Subsidie voor experimenten met inspraak Ook vierdaagse per fiets door Twente gisteren van start us D( ko Conferenties* 'TROUW,'KWARTET WOENSDAG 16 JULI 1975 ■ROIT door A. J. Klei Wanneer ik ds. Th. van der Laan vraag naar het belang van het dertiende congres van de baptisten-wereldalliantie, dat hij zojuist in Stockholm heeft meegemaakt, begint hij niet te mieren over een dialoog zus of een resolutie zo. Hij zegt dat het eerst en vooral een fijne ontmoeting was. En als hij in zijn antwoord iemand sprekend invoert, is dat niet een of andere zeer hoge baptist, maar een Ne derlandse wijkverpleegster, die geweldig genoten heeft temidden van zoveel zuster en broeders uit alle hoeken en gaten van de wereld (ga maar na: 9200 deelnemers uit 84 landen)Ik wil maar zeggen dat baptisten zichzelf niet zo nodig moeten bewijzen en onbevangen congresgangers zijn. doeld de initiatief-baptisten, de ini- tiativniki. dat zijn de niet-geregi- streerde baptisten in Rusland. Het incident gebeurde in de bijeen komst waarop de studiecommissie voor mensenrechten en godsdienst vrijheid rapporteerde. Hoorzitting Toch hebben ze daar in Stockholm niet alleen mooi weer gespeeld met elkaar en zijn er ook alleszins ern stige stencils uitgedeeld. Overigens ls ter conferentie wel het verwijt van mooi weer te spelen vernomen. Het kwam uit de mond van een, laat ik zeggen, wurmbrandiaanse actiegroep die interrumpeerde tij dens een toespraak van ds Van der Laan (40 jaar. sinds 1967 algemeen secretaris van de unie van baptis ten-gemeenten in ons land en voorts lid van de uitvoerende raad van de wereldalliantie). Laat ze nou eens vertellen hoe de toestand werkelijk is! riepen de aanhangers van ds Wurmbrand (geen baptisten, zegt ds Van der Laan) en met die 'ze' werden be- Het werd geen rel, dank zij de man achter de groene tafel: de zwarte dr. Gardner Taylor uit New York, hoogleraar in de predikkunde aan de Harvard-universitelt, en door de aanwezigheid van een medestander van Marten Luther King, die zei dat hij met tien jaar gevangenis straf en ruim twintig veroordelin gen achter de rug heus geen be hoefte had om mooi weer te spelen. Het kwam tot een spontane hoor zitting. Om te beginnen gaven de 'officiële' Russische baptisten (van de alunie- raad van evangelische christen- baptisten in de USSR) een verkla ring weg. Daarin pleitten zij ervoor, goed op te merken dat de tegen woordige situatie zoveel beter is dan voorheen. Het gaat niet aan. zeiden zij. steeds maar met verha len over een bar verleden aan te komen. Binnen de beperkingen, die ook het heden stelt, is goed te werken, vertelden deze baptisten. Initiativniki De initiativniki waren vertegen woordigd door een verleden jaar naar Duitsland geëmigreerde groep. Eén van hen, David Klassen (met een Nederlands voorgeslacht), ver haalde van de felle slagen die hem en zijn familieleden hadden getrof fen. Zelf had hij jarenlang gevan gen gezeten. Maar hij riep op niet te haten, maar te bidden en dan niet alleen voor de vervolgden, maar ook voor de vervolgers. Uit meer oorden van de wereld kwamen getuigenissen en ze ston den soms lijnrecht tegenover el kaar. Een pro-Castro-man wisselde een verwoede tegenstander van het Cubaanse bewind af en uit de woorden van de zwarte Amerikaan viel genoegzaam op te maken dat, zacht gezegd, ook de Verenigde Sta ten hun moeite hebben met de mensenrechten. Ds. Van der Laan: 'Ik vond het eigenlijk fijn voor de deelnemers uit Rusland dat zij merkten hoe ook elders onrecht kan gebeuren'. Te vriendelijk Waarom kwam de rel uitgerekend tijdens de toespraak van ds Van der Laan? Hij antwoordt: 'Ik hield een slotverhaal en daarin legde ik nogal nadruk op onze opdracht tot betrokkenheid. Toen begonnen ze te roepen. Nu moet ik zeggen dat ze wat mij betreft op zo'n congres nog beter moeten zorgen dat de be schuldiging van mooi weer spelen nergens op slaat. We zijn, denk ik, toch nog te vriendelijk voor elkaar, we mogen elkaar best wat meer en wat vaker kritische vragen stellen. Ook meen ik dat de problemen van de derde wereld nog niet voldoende uit de verf komen'. Dank zij het artikel, dat prof. dr. J. Relling in onze krant van 3 juli over het (toen nog aanstaande) baptisten-congres schreef, kunnen we uiterst zuinig zijn met organisa torische mededelingen over deze eens in de vijf jaar plaats vindende gebeurtenis. We lopen de zaak snel even door met ds Van der Laan, die sterk benadrukt dat de hoofdmoot Overzicht van het in Stockholm gehouden dertiende congres van de baptisten-wereldalliantie. VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. V.V.D.M. Het hoofdbestuur van de vereniging voor dienstplichtige militaren heeft zich blijkens de krantenberichten weer niet gestoord aan de voor schriften. welke defensie gesteld heeft. Al meer blijkt, dat dit be stuur zich niet uitslooft om de mi litairen discipline en orde bij te brengen. Belangen behartiging Is iets anders dan ontevredenheid en ongehoorzaamheid kweken. De ou deren onder ons weten nog wel hoe in de 30er jaren een z.g. 5e kolonne indrong bij overheidsinstellingen en afbreuk deed aan de gezagsorga nen. Zij bleken de wegbereiders te zijn voor de dictatuur. H. Boeve Oldebroek Oud zeer Ontstellend, die bespreking van Yoders boek "de politiek van het kruis' onder de titel 'oud mes in oud zeer' (Tr. 12-7). De heer Montsma oordeelt dat Yoder uit de geschiedenis stapt. Hoog spel van Montsma, want stapt Jezus dan ook uit onze geschiedenis door er zó in HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amserdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN. Parkstraat 22, Dtn Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25, Groningen. Tel 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Postbus 3. 'onder' te gaan als Hij deed? Montsma's artikel begint en eindigt met de F 16, welks aanschaf hij 'ongeveer een pact met de duivel' noemt. Maar als Yoder zulk pacte ren niet doelmatig acht, om Jezus' wil, durft Montsma hem te verwij ten dat hij van de neiging om de geschiedenis met de meest doelma tige middelen een bepaalde kant op te sturen wil afstappen. Montsma vraagt zich 'enigszins ongerust' af of Yoder het leven naar de bergre de niet ethisch belangrijker vindt dan het voorkómen van de waanzin van Auswttsch. Yoder zal die vraag vast niet willen beantwoorden. Met zulke 'tegenstellingen' wendde broeder Montsma zich tot de Vader van onze Heer Jezus Christus. Baarn Dies Heitmeijer Ds. Marais (2) Een reis zoals STUDIO'72 die naar Zuid-Afrika wil maken, heeft niets met politiek te maken, maar men zal wel bepaalde indrukken van het land van de apartheid krijgen, al naar gelang de plaatsen waar men komt en hoe men daar rondkijkt. En wat Je als toerist niet ziet, zijn de achtergestelde thuislanden, de politieke gevangenen, het structu rele geweld, de grove loonverschil- len en de aparte MENSENrechten. Wie een zeer enerverende concert reis in ZUID-Afrika heeft meege maakt. daar gelogeerd heeft, kan niet anders dan op een zeer geraf fineerde wijze politiek beïnvloed raken. En dat is de gevaarlijke politiek beïnvloed raken. En dat ls de gevaarlijke politiek van blank Zuid-Afrika nü (Beyers Naudé c.s. uitgesloten), waar alle Christenen zich voor moeten hoeden, door zichzelf en anderen te waarschu wen, dus protest te laten horen. Zuidlaren Slety en Willem v/d Berg Ds. Marais (3) In het artikel over Studio 72 (pag. 3. Tr/Kw 12-7-'75) wordt ons onder meer ook duidelijk gemaakt wat oecumene ls. Ds. Marais mag met zijn koor in Zuid-Afrika niet zin gend van de blijde boodschap ge tuigen. Daarmee brengt hij de voortgang van de oecumenische sa- medewerking in Purmerend in ge vaar. volgens zijn plaatselijke her vormde collega. Bij monde van deze predikant heeft de Raad van Kerken duidelijk ge maakt wat zij is: een politieke pres siegroep. Gaat uit van haar. mijn volk! (Op. 18:4). Apeldoorn M. Ribbem WASHINGTON Dr. Paul Stevens, voorzitter van de ra dio- en televisiecommissie van de zuidelijke baptisten conventie in de Verenigde Staten, heeft de verwachting uitgesproken, dat de baptisten in 1984 een eigen satelliet in de lucht zullen hebben, waar door het mogelijk wordt, dat in elk huis over heel de we reld het evangelie kan wor den gehoord. De zuidelijke baptistencon ventie (de grootste protestant se kerk van de Verenigde Staten, met twaalf miljoen volwassen leden) bereikt nu al elke week honderd miljoen mensen met haar radio- en tv-programma's. In 1966 werd de eerste commerciële satel liet gelanceerd. Nu nog geen tien jaar later zijn er al 320. De oud-voorzitter van de baptisten- wereldalliantie dr. V. Carney Har- groves (links) uit Philadelphia, USA, begroet de nieuwe voorzitter ir. David Y. K. Wong uit Kowloon, Hongkong. De heer Wong, architect, is de eerste niet-theoloog en eerste Aziaat, die de alliantie presideert. van de congresgangers gevormd wordt door 'gewone' gemeenteleden. Het gaat om het samen-zijn, om het gemeenschappelijk bepraten van een allen aangaand onderwerp. In dit geval: 'Nieuwe mensen voor een nieuwe wereld door Christus' (en uit deze omschrijving leid ik terecht af, zo bevestigt ds Van der Laan, dat baptisten geen zin heb ben zich het etiket "horizontalis tisch' of vertlkalistisch' te laten opdrukken). Links en rechts Links en rechts ontmoeten elkaar op zo'n congres, maar zij bijten elkaar niet. Tenslotte wordt op deze conferenties niet het beleid be paald. Intussen is de wereldallian tie méér dan een gespreksforum, zij heeft verscheidene hulpprogram ma's en ls druk bezig met de toe standen achter het IJzeren gordijn. Dat klonk ook door in een resolutie (eindelijk toch een resolutie) waar in hardop gezegd werd dat veel broeders en zusters de vrijheid en soms zelfs het leven hebben verlo ren. Tegelijk werd een pleidooi ge leverd voor vrij godsdienstonder wijs in de gemeenten en in de gezinnen. Een niet onduidelijke uitspraak, dunkt me. 'Ds Van der Laan vindt ook de ontmoeting van verschillende cul turen op een dergelijk congres van veel betekenis en in dit verband roemt hij de kennismaking met el- kaars zang en muziek. En ik be peins met enige schrik dat ik zo juist een stukje voor de krant van zaterdag heb afgegeven, waarin ik bij de vaderlandse baptisten een vergaande 'bontheid' op het terrein van de kerkzang waarneem. DODOMA (Tanzanië) (LWI) De gezamenlijke kerken van Tanzanië hebben besloten, meer aan evange lisatie te gaan doen. De raad van kerken in het land krijgt een spe ciale afdeling voor evangelisatie, die plannen zal ontwikkelen voor samenwerking op dit gebied. Op de Jaarvergadering van de raad van kerken werd verder besloten, bijzondere aandacht in de komende tijd te richten op het zuiden van het land. In dit gebied, dat grenst aan Mozambique, is het kerkewerk jarenlang gestagneerd als gevolg van de oorlogssituatie, waardoor de Tanzaanse regering reizen en ver blijf aan strenge beperkingen on derworpen had. De Tanzaanse kerken hebben ook besloten meer aandacht te geven aan het jongerenwerk, vooral op het platteland. Met spanning wordt uitgezien naar een studierapport, waarin prioriteiten en richtlijnen zullen worden gesteld voor grotere activiteiten van de kerken op het gebied van het Jeugdwerk. Ver BERLIJN (EPD) De lutherse kerken in Oost-Duitsland gaan in de komende jaren intensief onderzoeken, welke rol de kerk en haar prediking inneemt in het leven van de kerkleden. Op de generale synode van de gezamenlijke lutherse kerken in Friedrichsroda is daarvoor een werkprogram opgesteld. Aanleiding ls, dat de lutherse ker ken in Oost-Duitsland hun positie van volkskerk ln snel tempo verlie zen. Het ledenverlies is de laatste jaren zeer groot. Proefenquêtes on der degenen, die (nog) lid zijn, hadden verbijsterend negatieve re sultaten opgeleverd, voldoende om nu al te zeggen, dat er een kloof gaapt tussen de officiële kerkleer en wat de gewone man gelooft. Men hoopt, dat het onderzoek mee zal kunnen werken aan het zoeken van nieuwe vormen van kerkelijk leven. Tegelijk werd gerapporteerd, dat op vele plaatsen in Oost-Duits land al nieuwe vormen van christe lijke vroomheid opbloeien. Daarbij gaat het zowel om piëtisch- missionaire groepen als de Chris- tusdienst in Saksen, als om groe pen, die 'de maatschappelijke di mensies van de missionaire taak herontdekt hebben'. De synode hoopte van dergelijke experimenten 'bouwstenen' voor de kerk van morgen, maar, zo verzuchtte een synoderapporteur, daar zal zeker nog één generatie over heen moe ten gaan. JAPAN (LWI) De Japanse lu therse kerken hebben een onder zoek ingesteld naar de motivatie van Japanners om zich te laten dopen. Het bleek, dat vooral jonge ren christen worden. Meer dan de helft (56 procent) kwam tot de kerk door dagelijkse omgang met christenen. Chris telijke literatuur, film en muziek speelden daarbij een grotere rol dan meer traditionele middelen als lezingen en evangelisatiesamen komsten. WASHINGTON Voor het eerst sinds jaren is het gezamenlijke le dental van de kerken in de Vere nigde Staten en Canada teruggelo pen. Het zojuist verschenen Jaarboek van Amerikaanse en Canadese ker ken 1975 bevat gegevens van 221 kerken. Daaruit blijkt, dat deze kerken in de tweede helft van 1973 en begin 1974 samen 180.000 leden verloren hebben. Hun gezamenlijk ledental daalde van 131,4 miljoen naar 131,2 miljoen. De grootste kerk. de rJc. kerk met 48.4 miljoen, groeide slechts met 5.011 leden. De meeste grotere ker ken gingen achteruit, welk verlies niet voldoende opgevangen werd door groei van kleinere kerken. DEN HAAG Minister Gruijters heeft als bijdrage in de kosten van experimentele inspraakprocedure 'n subsidie van 100.000 aan de ge meente Utrecht en van 50.000 aan het stadsgewest 's-Hertogenbosch toegekend. Utrecht krijgt de subsidie voor de ex tra kosten die zijn verbonden aan het gebruik maken van een bepaalde in spraak-methode bij de ontwikkeling van het structuurplan en aan de or ganisatie, ondersteuning en begelei ding van de inspraak. De Utrechtse bevolking is zich hierdoor sterker bij de binnenstadsproblemen betrokken gaan voelen. De subsidie aan 's-Hertogenbosch is een bijdrage in de kosten van de in spraak in het ontwerpstructuurplan. Het is gebleken, dat door voorlich ting en begeleiding veel reacties van de kant van de bevolking werden verkregen en men meer begrip heeft gekregen voor het gewest. Van een verslaggever ALMELO Ruim twaalfhonderd fietsliefhebbers zijn gisteren in Al melo begonnen met de eerste rit van de 26ste toeristische rijwiel- Vierdaagse door Twente. Vorig jaar waren er 1111 deelnemers. Giste ren gingen de fietsers in de rich ting Delden en Goor, vandaag gaat de karavaan naar Hellendoorn en Luttenberg. De WV, die dit evene ment heeft georganiseerd, verwacht ook de komende dagen nog in schrijvingen. De deelnemers maken tochten van 40 of 65 ilometer, voornamelijk op fietspaden. De organisatoren hebben voor tien tallen huurfietsen moeten zorgen ten behoeve van deelnemers uit het hele land. Er is een fietser bij die voor de 25ste keer meedoet, de Rotterdammer G. H. Versluys. De ruimte in of in de ruimte deze De ruimte in is wat anders dan^°tete de ruimte. Deze week gaan aantal ruimteschepen de ruimte Russen en Amerikanen hopen kaar daar te treffen en zelfs ge£g menlijk een persconferentie te aanjei ven. Opnieuw worden bij latjesv fenomeen geconfronteerd met in v€, vraag of de mensheid hier nu fester geweldig mee gediend is. Tot wat toe hebben wetenschappers dit i moet zo duidelijk kunnen maken datnen toch niet allerlei vragen over l^zen ven. Bijvoorbeeld de vraag naar raeeni enorme kosten die aan deze expi )e V< menten gespendeerd worden, imeen' wijl de halve wereld op steun zi;grote wachten om te mogen leven. >rovi] ruimte ln. dat lijkt gemakkelij ie oi van de grond te kunnen kor neen dan dat we elkaar werkelijk miner geven om te kunnen leven, im ruimte stellen. Kredieten voor soort zaken worden gemakkelij ran verleend dan die voor hulp aanreger naaste. Dat is op zijn minst gepre constatering, een teken, dat de jmocr; te machten aan het denken staat, kunnen zetten. Offers voor soort aangelegenheden worden makkelijker gebracht dan die v de meeste primaire levensbehoel LL« voor mensen in nood. Onlangs la dat je daaraan de (af) goden k herkennen, aan de offers die vragen. En dan natuurlijk ook C gP die ons dat woord liet bereiken we dan maar weer eens als K tfOS aan onze wand zouden moejjnet hangen (ni. om die op die mai Hen niet te vergeten) 1 het is u bekiyng gemaakt, o mens, wat goed isjt, - wat de Heer van u vraagt: anders dan recht te doen en trouwheid lief te hebben en daarv< en o\ len a meer meen (Ta scheiden te gaan met uw God (i(je v cha 6.8). GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Haulerwijk: A. Snoo. kand. te Zwijndrecht. Bedankt voor Zutphen: H. Pool Veendam: voor Terneuzen, Harl gen en Oostelijk Flevoland: S. Cnossen te Spakenburg N. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rijnsburg: P. N. R L, bers te Den Haag W. techi iRuss )eke: rerdi kom: 'ato and: lusl icon DEI pres uitn zal ,ml Aankomende studenten. Het Inter nationaal christelijk studiecentrum te Baambrugge (inl. mej. N. Warte- na; tel. 02949-1827) houdt van 8 tot 14 augustus een cursus voor aanko mende studenten. Onderwerpen: bijbels normbesef, algemene oriën tatie in het universitaire leven en effectief studeren. Sprekers, werk groepen. bijbelstudies, daarnaast allerlei ontspanning. Zomerweken op Den Alerdinck te Laag Zuthem (tel. 05290-541), die nog open zijn: 2-8 augustusVan Leerschool naar leefschool, over veranderingen in opvoeding en onderwijs. 2-8 augustus: Man, vrouw, kind - anders. Geest tegen chaos. Oecumenische bezinningsdagen, 28 - 31 Juli in 't Dackhues te Hulssen (teL 08304- 8841). Navigators. Vijfdaagse bijbel kampen en conferenties van 14 juli tot 18 augustus. Thema: Christus kennen en Hem bekend maken. Inl. tel. 03438-7092. Met konflikten leven. Zomer week 11-16 augustus op De Drie klank te Paterswolde (tel. 05907 - 2700) voor mensen van 20 tot 50 Jaar. Overzeese Zendingsgemeen schap, 16 en 17 augustus conferen tie op 't Brandpunt te Doorn. Inl.: Van Neljenrodeweg 615. Amster- dam. Va een onzer verslaggevers BONN Onder de duizenden mensen van Duitse afkomst, die in het kader van de 'gezinshereniging' na 1970 in de gelegenheid wer den gesteld de Sowjet-Unie te verlaten en zich in de Bondsrepu bliek te vestigen, zijn ook ruim 2500 mennonieten. Hun opvang is voor de Duitse doopsgezinden geen eenvoudige zaak. Naar schatting zijn er nog vijftig duizend mennonieten of doopsge zinden in de Sowjetunle. Men moet ze niet verwarren met de veel gro tere groep van de baptisten. Het baptisme ln Rusland ls ontstaan uit een opwekkingsbeweging in de ne gentiende eeuw. De mennonieten kwamen in Rusland in de achttien de eeuw, en al is het, dat niet weinigen zich later hebben aange sloten bij de baptisten, de hoofd groep heeft toch door de jaren heen vastgehouden aan de Duitse taal en cultuur. Katharina II Omdat zij meenden, dat zij in het Duitsland van de achttiende eeuw hun ideaal van een uit de wereld teruggetrokken leven ('mijding') niet meer waar konden maken, aanvaardde een deel van de Duitse doopsgezinden de uitnodiging van Katharina II. Zij vestigden zich in de Oekraine en aan de Wolga om in een eenvoudig boerenbestaan ongestoord zichzelf te kunnen blij ven. Later verspreidden zij zich ook in andere delen van Rusland, tot diep ln Siberië. Angst voor aanpassing aan hun Russische omgeving en met name voor mogelijk verlies van hun vrij stelling van de militaire dienst dreef velen in de Jaren 1974-1884 weer verder, ditmaal naar Noord-Ameri ka. Na 1920 volgde een tweede golf, nu vooral naar Latijns-Amerika. De derde golf kwam op gang na 1970. toen de verzoeningspolitiek van Willy Brandt een regeling mo gelijk maakte, volgens welke Sow- jetburgers van Duitse afkomst naar West-Duitsland mochten gaan, mits op uitnodiging van naaste verwan ten. De veronderstelling, dat de Sowjetunle alleen maar oude men sen zou laten gaan, is onjuist: nog geen vierhonderd van de 2500 zijn ouder dan 65 jaar. De aanpassingsproblemen in West- Duitsland zijn niet groot. De nieuw gekomenen krijgen snel de West- duitse nationaliteit. De staat be middelt bij het zoeken van werk, betaalt werkloosheidspremies en AOW. Over het algemeen lukt het vrij snel om aan werk te komen. Te kort Kerkelijk ligt het echter minder eenvoudig, ondanks de hartelijke wijze, waarop de Westduitse doops- Katharina II (de Grote) gezinden hun geloofsgenoten pro beren op te vangen. De Russische mennonieten ervaren de sfeer in de Westduitse kerkdiensten vaak als koel. Zij vinden dat zij weinig aan de diensten hebben. In Duitsland duren de 'doopsgezinde kerkdien sten hooguit een uur, voor Russi sche begrippen ongekend kort. De nieuwkomers zijn telkens weer ver baasd, dat men met zo weinig gees telijke opbouw toekan. Ook de le vensstijl geeft wel eens kortslui ting. De doopsgezinden in Nederland steunen de Westduitse gemeenten financieel bij de opvang van de geloofsgenoten uit Rusland. Zo zal op zondag 3 augustus in de doops gezinde gemeenten in Nederland een bijzondere collecte worden ge houden voor dit doel. De gelovige opvoeding van I geestelijk gehandicapte kind, di W. A. Seinen. Te bestellen bij schrijver, postbus 83, Soest; 32 f 3. Cl Een gestencilde uitgave van v scriptie, maar niemand hoeft zv <x hierdoor af te laten schrikken. lovige ouders van geestelijk gemUJ dicapte kinderen en verder le< Pe die met deze kinderen in aanrak co komt, zouden zichzelf veel te i doen, als zij zich deze brochure t zouden aanschaffen. De schrijve zelf groepsleider in een tehuis jv dubbel (geestelijk en lichamell ,£r gehandicapte kinderen. Hij beto< dat in zeer vele gevallen geble! is. dat geestelijk gehandicapte S deren vaak juist bijzonder ontv kelijk zijn voor de dingen Gods Koninkrijk. Hij pleit dan - voor zondagsschool, speciale ka chisatie en aangepaste kerkdienst waarbij uiteraard kennisoverdra niet op de voorgrond staat. 'He 5 de Heilige Geest die de geest het kind ontvankelijk maakt v het verstaan van Gods liefde v t zijn zo gehandicapte kind. Als In staat zijn ons pogen in te ton om het kind steeds te testen o" wat het al 'weet', dan zullen keer op keer verrast worden d*- uitingen van écht geestelijk lev j" Vele voorbeelden van onroere j® uitingen van het geloofsleven 1 jj1' zwakzinnigen laten zien, hoei wij kunnen leren als we luiste w naar hun geloofsgetuigenis. V( m De Bruidegom, zie gaat uit B tegemoet, door W. A. Seinen. bestellen bij de schrijver, post m 83. Soest; 46 blz. 1.50. Profetiën, op 6 november 1966 morgens tegen elf uur door schrijver ontvangen. De boodsch s' pen zijn overigens nergens sensi oneel en speculatief, maar eenv ie dige meditaties over bijbelse tl ai ma's. Muziekinstrumenten, zelf maken t< zelf bespelen, door A. Heerki et Uitg. Cantecleer, De Bilt. 139 blz. cl ƒ14.50. J n Realism versus utopianism?, d R. Veldhuis. Uitg. Van Gorcum, sen. 183 blz. 32.50. Kapitalisme, het onbegrepen ide door A. Rand. Het magistrale p dool voor meer rationeel en obj t-ief denken en een ideologis stelllngname tegenover de filoso ekonomische en politieke Strom gen van deze tijd.. Uitg. Luitii) Laren. 432 blz. ƒ24.90. Levenstekens uit de ruimte. Is mens het enige denkende wezen de kosmos? Door N. Baaijens. U Fidessa, Bussum. 232 blz. ƒ19 Drie prisma's van uitg. Spec tri Utrecht: Musea Kerken in derland boven de grote rivier door P. G. Bins. (160 blz. ƒ6.90); Omgaan met elektriclf door W. Engel (hoe werken de r derne elektrische en elektronis< apparaten? 192 blz. ƒ7.50. Kalendarium der wereldgeschie^ nis, door dr. K. Ploetz. (207 blz. 5.-).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2