Veertien hervormden gaan naar Indonesië Palestijnen zijn ook Israëlieten t /ll=lllï\l Vandaagif Langs de oude Zeeuwse kerken Dr. Ramselaar laakt wereldraad-delegatie Delegatie is bepaald niet te zwaar Ruim half miljoen doopsgezinden Prof. M. A. Zwart (72) overleden Vastenactie 1975: acht miljoen ICCC-actie voor kerken in Indonesië Onze adre«en Vrouwelijke bisschop in Zweden? Paisly ook actief in Ierse Republiek Nieuwe boekek TROUW/KWARTET DINSDAG 15 JULI 1975 KERK BINNENLAND hUW OEGSTGEEST Waarom zo'n zware delegatie naar Indonesië? Die vraag kan 9pkomen als je hoort dat aan het eind van deze maand namens de hervormde kerk (zoveel mogelijk in haar verscheiden heid vertegenwoordigd) veertien mannen en vrouwen op stap gaan. Eerst om vertegenwoordigers van de 22 Indonesische kerken waarmee samengewerkt wordt te ontmoeten. Vervolgens om die kerken in ploegjes van twee te bezoeken. Om te beginnen dit. Het gaat om iets nieuws. Ds. P. Bons. zendings secretaris voor Indonesië zegt: We willen van kerk tot kerk een zo breed mogelijke ontmoeting. We willen elkaar meer in onze totali teit leren kennen. Het verlangen daarnaar ls wederzijds langzamer hand gegroeid. Waaraan ds. A. de Haan, zendingssecretaris binnen land, toevoegt: Mensen van zen ding en werelddiakonaat gaan al leen als adviseurs mee. Als noodza kelijk aanhangsel, zou je kunnen zeggen, van de eigenlijke delegatie. Beiden maken dan duidelijk: Na tuurlijk, een functionaris van zen ding of werelddiakonaat komt in Indonesië (of waar elders ook) als vertegenwoordiger van de partner- kerk. Maar vanwege de vaak perso nele en financiële steun die wordt verleend, ls er de begrijpelijke nei ging hem te Identificeren met een deel van het werk, dat een kerk doet. Aan de andere kant komen, berichten over de partnerkerken el ders in de wereld grotendeels via zendings- en werelddiakonaat-ka- nalen binnen. Dat kan, hoe genu anceerd en objectief ze ook worden doorgegeven, in Nederland als 'ko mende van één kant" worden erva ren. Vandaar onder meer de wens naar dat bredere contact. Niet zwaar Bekijk je het van die kant, dan is de delegatie bepaald niet zwaar. Integendeel: tegenover 22 Indone sische kerken zou je de afvaardi ging eerder onbeleefd klein kunnen noemen, vindt ds. De Haan. Wie vervolgens weet dat na afloop de evaluatie gebeurt via publika- ties en veel spreekbeurten In het hele land om zo te zeggen aan alle hervormden verslag moet wor den gedaan, zal begrijpen dat de beschikbare man- en vrouwkracht dubbel en dwars nodig zijn. In de voorzitter en de secretaris generaal van de synode ls de her vormde kerk als het ware gecon centreerd present. Daarnaast verte genwoordigen de andere leden een heel scala van kerkelijke functies: grotestads pastoraat, vormingswerk, jeugdwerk, vrouwenwerk, gemeen te-opbouw, apostolaat, communica tie en oecumene, om er nu maar een greep uit te doen (alle leden vindt u aan het slot van dit artikel). Eerste reisdoel Reisdoel nummer één is de Toraja- kerk op Sulawesi (Celebes), waar mee de gereformeerde zendings - bond van oudsher relaties heeft. In het vormingscentrum van Tang- mengtoe, waar dan ook vertegen woordigers van alle andere betrok ken kerken zullen zijn, zal elke kerk via korte inleidingen de eigen situatie vanuit drie hoofdlijnen duidelijker proberen te maken. Eerst wordt verteld wat het belij den van de eigen kerk inhoudt. Dan hoe de opbouw van de ge meente (n) is. Vervolgens hoe de verantwoordelijkheid van de eigen kerk ten opzichte van de samenle ving wordt ervaren. In daarop vol gende gedachtenwissellngen zullen pogingen worden gedaan samen te komen tot een verdieping van de kennis van eikaars kerken en de situatie waarin deze kerken leven. Dat alles zal een week vergen. Daarna wordt de delegatie opge splitst in eenheden die elk een aantal van de 22 kerken, begeleid door de vertegenwoordigers die ze al hebben ontmoet, gaan bezoeken. Dat zijn onder meer de Karo Ba- takkerk in Noord-Sumatra. kerken op Oost-Java, de kerk van Bali, de kerk van Timor, de Molukse kerk. de kerk van Irian Yaya (voormalig Nieuw-Guinea), de kerk van Hal- maheira en de Minahassische kerk. Omdat het uitgestrekte en vaak moeilijk bereikbare gebieden be treft komen de delegatieleden op verschillende tijdstippen terug. Natuurlijk is deze ontmoeting ook een stap om het bezig willen zijn met zending in zes continenten, wederzijdse assistentie en oecume nische betrekkingen wat concreter te maken, licht ds. Bons toe. Dit dan als logisch vervolg op die an dere stap: de aanwezigheid van de Indonesische dominee Lukito Han- dojo in Nederland, die een paar jaar in de hervormde kerk mee werkt (in de uitvoerige toerusting van de delegatieleden had hij een belangrijk aandeel). Tussen haak jes: tot de toerusting of liever uit rusting van de delegatieleden be hoort ook een mooie diaserie die een beeld geeft van het reilen en zeilen van de hervormde kerk. waaraan een in het Indonesisch gesproken tekst op cassette is toe gevoegd. Met elkaar beter leren kennen be doelt ds. Bons ook, dat bijvoorbeeld een dominee van Kupang zijn ver haal vertelt aan de grote stadsdo- minee uit Nederland en omgekeerd: dat de Nederlandse jeugdconsulente hetzelfde doet met Iemand die op vergelijkbaar niveau in Jakarta of Menado bezig is. Vooral deze direc te uitwisseling van ervaringen en gedachten zou wel eens heel wezen lijk kunnen bijdragen tot een veel beter begrip. Zelfde probleem Het kon mee daardoor wel eens zijn, filosofeert ds. Bons, dat we altijd ten onrechte gedacht heb ben: onze situaties verschillen zo, daar worden we hier en ginds niet. wijzer van. Terwijl juist wel eens zou kunnen blijken, dat we in In donesië en Nederland structureel met dezelfde problemen te ma ken hebben, die alleen in de vórmen waarin ze zich voordoen, verschillen. Een dominee hier heeft te maken met het vraagstuk secula risatie (verwereldlijking), een pre dikant daar met de kwestie van Ds. P. Bons (Foto audio-visie Ben Kool) fundamenteel andere godsdiensten. Maar vormen beide probleemstel lingen niet een, dezelfde uitdaging aan de kerk hier en daar bij het trachten gestalte te geven aan het geloven? Dat geldt ook voor het jeugdprobleem hier en daar, voor de pogingen een andere mentaliteit te krijgen hier en daar en ga zo maar door. Niet dat hun antwoor den op al die problemen de onze en de onze de hunne zouden moeten zijn. Maar toch. Tenslotte: midden september komt de delegatie in Utrecht bijeen voor een terugblik en voor het bespre ken van wat de terugkoppeling van het gehoorde, beleefde en geziene naar de gemeenten in Nederland zou kunnen worden genoemd. De delegatieleden zijn: ds. G. Spilt, dr. A. H. van den Heuvel, ir. J. van der Graaf, mej. drs. N. H. Voltelen, L. C. van Dalen. ds. W. R. van der Zee, mej. J. M. Mulder, da. A. Elsinga, B. Heringa. T. van Weelie. drs. H. Bootsma. ds. P. Bons. ds? A. de Haan en ds. C. J. B. Lam. AMSTERDAM Het Algemeen Doopsgezind Weekblad meldt. 4at er volgens de laatste statistiek over de gehele wereld 558.255 doopsge zinden zijn. Vergeleken met de cijfers van ver leden jaar is er een stijging van twee procent. In Azië was de groei .het sterkst: 9,5 procent: Latijhs- Amerika 4, Afrika 2.3. Noord-Ame- rika 2,2 procent. In Europa liep het aantal doopsgezinden met vijf pro cent terug. Er zijn doopsgezinden in 39 landen. Op Java was er een toename van 27 procent. DOORN In zijn woning te Doorn overleed zaterdagmiddag de oudka- tholieke pastoor prof. M. A. Zwart op de leeftijd van 72 jaar. Hij werd in 1928 priester gewijd. Vervolgens was hij pastoor te Aalsmeer (1929- 1939). gedurende dertig jaar te Utrecht (1939-1970) en tenslotte nog van de drie parochies Gouda, Oudewater en Schoonhoven. Na het bereiken, van de 70-jarige leeftijd verkreeg hij eervol emeritaat. Twintig jaar (1949-1970) was pas toor Zwart tevens docent aan het oud-katholiek seminarie, waar hij in de geschiedenis van Israël, inlei ding exegesie van het Oude Testa ment en. de Hebreeuwse taal les gaf. Voorts was hij kanunnik van het Metropolitaan Kapittel van Utrecht. ZEIST De r.k. vastenactie zal naar verwacht wordt tien procent meer opbrengen dan vorig jaar. In 1974 was de opbrengst 7,2 miljoeh. Dit jaar heeft men tot nu toe 7.5 miljoen uit de parochie ontvan gen, maar nog niet alle parochies hebben de collecteopbrengsten af gedragen, zodat men de acht mil joen nog wel hoopt te benaderen. Deze stijging wordt echter teniet gedaan door de geldontwaarding, niet alleen in eigen land, maar ook in de ontwikkelingslanden, waar de inflatie dikwijls nog grotere om vang heeft aangenomen, dan in Nederland. AMSTERDAM De Nederlandse afdeling van de internationale raad van christelijke kerken (ICCC) voert een actie om tweehonderd duizend gulden bijeen te krijgen voor. hulp aan ICCC-kerken en -groepen in Indonesië. Deze kerken zijn klein en vaak geïsoleerd en leiden een armoedig bestaan. Het geld, dat tot nu toe binnengekomen is. is gebruikt voor de aankoop en verspreiding van bijbels in de Bataktoba-taal via de vereniging van Batakse evangelis ten in Medan, de aankoop van een luidsprekerinstallatie voor dit team en de ondersteuning van een wees huis in Medan. Ook kon inmiddels het eerste nummer van het Indone sische ICCC-blad Penyul'uh ('Fak keldrager') verschijnen. Andere projecten, die nog op het programma staan: een "bljbelschool en een christelijke lagere school in Pemaiang Sianter (Noord-Suma tra), een zendingsstation, een lage re school en een bejaardentehuis op West-Borneo. Pater Jacob Willebrands: Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Een groot deel van de Palestijnen moet, historisch gezien, als Israëlieten worden beschouwd. Dit schrijft pater Jacob Willebrands in het maandblad Ter Herkenning. Volgens heen zijn de meeste Pales tijnen van joodse, kanaanltische en samarltaanse afkomst, ook al zijn ze nu mohammedaan of christen. Tot 1650 hebben de Palestijnse christenen in de dorpen in het Palestijnse Aramees (de taal die Christus sprak) gebeden. Na de Arabische verovering werden vrij wel alle Griekse namen van steden afgeschaft en kwamen de oude He breeuwse namen weer in gebruik. Heiligdommen van grote figuren uit Israels geschiedenis, zoals de graven van de aartsvaders, van Ra- UIT VAN LEZERS Ds. Marais Als enige reactie op het artikel van Haro Hielkema in Trouw van 12 juli over Ds. Marais c.s. zouden wij deze heer dringend willen aanraden te lezen Leviticus 19: 15-18 en Psalm 141 3 nieuwe berijming. Purmerend Twee moeders die meegaan J. Visscher. van Asperen G. Baller-van Asperen Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubiikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amserdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN. Parkstraat 22. Dtn Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Postbus 3. Het CDA Uw commentaar op het advies van de commissie aan het CDA in Trouw van 10 j/li is nog al eenzij dig. Als u achter het CDA staat dan zal het CDA het gemeenschappelijk urgentieprogram waar u toch ook mee hebt ingestemd, voor u als kiezer waar moeten maken. Samen werking met andere politieke par tijen is daartoe een mogelijkheid. Dit is tot nu toe ook gebeurd, weliswaar met vallen en opstaan. De bereidheid tot samenwerking is er. Wil dit nu zeggen dat je nooit mag zeggen tot hiertoe en niet verder. En, om maar één voorbeeld te noemen, de boeren en midden standers maar laten verpauperen, er is immers de bijstandswet. Natuurlijk opbouwende kritiek moet er zijn en is te waarderen, maar laat het niet eenzijdig zijn. Licht u de lezers van Trouw nu eindelijk eens wat meer in voor over de noodzaak van samenwer king die er van christenen onder ling mag worden verwacht ojti. in politiek opzicht. G. Miedema Bolsward Andriessen (CDA) Volgens de heer Andriessen is het CDA geen confessionele of christe lijke partij. Aan hem dan tenmin ste de eer duidelijk te zijn! Waar we steeds voor vreesden, blijkt dan toch waar te zijn, on danks alle geruststellende andere berichten. Voor jezelf, mag je het evangelie als laatste grondslag heb ben. maar de partij, het CDA niet? Waarom die C dan nog in naam? Een zoethoudertje soms? Christe nen in KVP, AR en CH, let op uw zaak! Ter Aar chel, Samuel, Jozef gingen van joodse in christelijke handen over en werden vervolgens toegeëigend door de moslims. Volgens pater Willebrands wordt vergeten, dat het overgrote deel van de Palestijnse bevolking platte landsmensen zijn. Deze eenvoudige fellahin, die de ononderbroken lo kale bevolking van dit land vor men, hebben hun wortels diep in de grond. Als zij Israëlieten zijn, dan zijn ze van hetzelfde ras en van dezelfde familie als hun Joodse landgenoten, die zich hier onlangs vanuit de diaspora opnieuw geves tigd hebben. De ene familie en het ene huis van Israël werd pas ver deeld, toen de familieleden ver schillende wegen in de geschiedenis insloegen. Pater Willebrands noemt het bui tengewoon belangrijk, dat Joden en Palestijnen hun gemeenschappelij ke afkomst en bestemming ontdek ken. Dat vraagt van beide zijden zelfopoffering, samenwerking en groepsbewustzijn. De Palestijnen horen bij Israël. Mysterie Pater Willebrands: 'Het is een christelijke overtuiging, dat een Jood die christen wordt, toch een zoon van zijn volk blijft, zoals hij dat vanaf zijn geboorte was. Daar om durf ik te zeggen, dat het Pa lestijnse volk deelt ln de mysterie van Israël, dat zij samen met hun landgenoten een taak heb ben voor de gehele mensheid en dat Israël alleen vrede zal genieten als het realistisch genoeg is om een pluriforme maatschappij te aan vaarden, pluriform ln religie en re ligiositeit, pluriform in cultuur'. Pater Jacob Willebrands. voormalig trappist uit het klooster in Zundert, woont sinds 1961 in Israël. In 1967 kon hij op de berg Netofa in Gali- lea een stuk land kopen van een paar moslims. Daar vestigde hij een uiterst eenvoudig klooster, dat nu functioneert als ontmoetingscen trum tussen Joden en Arabieren. Het lukt hem. zijn Joodse en Arabi sche vrienden tegelijk als gasten in huis te hebben. Om meer ingang te vinden bij de Arabische christenen ging hij met instemming van Rome over naar de melkitische ritus, zodat hij nu priester is van een bisdom van allemaal Arabisch sprekende Israëli's. Strenge mennisten in Canada vrij van belasting OTTAWA Het rederaio hof van beroep heeft de Canadese regering bevolen anderhalf miljoen dollar terug te beta len, die een groep doopsge zinden (de zgn. buttersen) tussen 1961 en 1966 aan be lasting hadden betaald. De buttersen wonen in kolo nies en houden vast aan het oer-doperse beginsel van de gemeenschap van goederen. De juridische adviseur van deze 64 kolonies tellende groep voerde bij het hof aan, dat deze groep niet belast kon worden, aangezien de leden onderling een afspraak ge maakt hadden om alleen voor voedsel, onderdak en kleding te werken en dit door gelof ten van armoede hadden be krachtigd. STOCKHOLM In Zweden, waar verschillende lutherse bisschoppen nog steeds weigeren vrouwelijke predikanten te ordenen, wordt thans een vrouw genoemd als kan didaat voor een van de bisschopze tels. Zij is Margit Sahlin, destijds de eerste vrouwelijke predikant. Ze is al dekaan. Na terugkeer verklaarde de delega tie. dat de 'wildste beschuldigingin- gen' in Israël over behandeling van de joden in Syrië onjuist wa ren gebleken. Hoewel de joodse ge meenschap in Syrië onderworpen is aan regels die de bewegingsvrijheid beperken (de wereldraad heeft daarover zijn 'ernstige zorg' geuit), bleek dat de joden voor het overige in Syrië hun eigen religieuze ieven kunnen leiden, aldus de delegatie. Dr. Ramselaar schrijft, niet te be grijpen hoe het mogelijk is, dat de delegatie zich niet op de hoogte gesteld heeft van de reeds verricht te onderzoeken en geen kennis heeft genomen van de verhoren door 'meest competente en on kreukbare personen' als de presi dent en raadsheer van het hof van cassatie H. Rolland. H Frank en de advokaat Pettiti van het hoogge rechtshof te Parijs, onder leiding van Alain Poher. tweemaal interim- president van Frankrijk. Deze kwa men tot de meest navrante bevin dingen. lad. ROSARIUM Weer op mijn basis teruggeke^ na enige weken van het dorp i ten te heben, was mijn eerste i naar het park hier vlakbij, daarin in het bijzonder het ros h um. Schreef ik in het voorjaar de kaalgesnoeide planten en daa over de eerste rozen die openi 11J gen. maar nu moet ik het er< hebben hoe alles openstaat, orgel laat zijn volle werk hof Wat een enorme weelde van k |r ren en kleurschakeringen! Dit n wni een uniek rosarium zijn, daarn z' het Amstelpark. De man die nu alweer aan het 'ènbeien was ervoor te zorgen dat tot in het najaar de bloemen bloeien, be tlgde mijn vermoeden, door vergelijking met het Rosarium Den Haag voor de Hofstad nega ,J te duiden. (Brief aan de redak Hij wenste mij als wandelaar vendien toe dat ik dit rosar maar mocht behouden. Wordt dan bedreigd? vroeg": ik. Jaz wordt het bedreigd. Ik wist niet wat hij bedoelde, dacht een algemene uitspraak over bedreigd bestaan. Maar dat was niet. Als er maar mensen ger lot zijn om het bij te houden, jvei schijnt een probleem te zijn. I tat: later zag ik een paar jonge jon{ i d; met ontbloot bovenlijf bezig t ai het schoonhouden van de perlt c Staande in de zee van vlamme&r keuren met daartussendoor de lijke lichte verschijningen wandelende vrouwen en maniisv bracht het me nog. aan het denl D j Bedreigd bestaan. Zo vlak bij h in zo'n vrede van bloeiende weend< Misschien moeten we nog snel 0,r om het een en ander te zien en n een onvergetelijk beeld van gOQei heid bij ons te dragen. ,rl Ver de iif Ia! :1e 'Hoon voor Syrische joden' van een onzer verslaggevers DEN HAAG Dr. A. C. Ramselaar, oud-voorzitter van de katho lieke raad voor Israël, heeft in het blad Ter Herkenning scherpe kritiek geoefend op de delegatie van de wereldraad van kerken, die eën oriëntatiereis in het nabije oosten heeft gemaakt. bs Ook is het voor dr. Ramselaar on begrijpelijk. dat de delegatie zelf niet in het getto yan Damascus geweest is en zelfs niet gesproken heeft met de heus wel bereikbare vluchtelingen, die onder andere hier door een kamercommissie zijn gehoord. Hel Dr. Ramselaar beschrijft de erva ringen van de Deense journalist Ole Roessel, die in december vorig jaar in het getto van Damascus wist door te dringen, en conclu deert, dat het leven daar een hel is. Het ergste wat de mens ,kan over komen is de straf van de totale vergetelheid. De wereldraad heeft zijn 'ernstige zorg' geuit over 'regels die de bewe gingsvrijheid beperken'. Dat ls vol gens dr. Ramselaar 'honen van de ongelukkigste medemens'. Hij be ëindigt zijn artikel met: 'Er is een plicht tot spreken, waar zwijgen de miskenning wordt van elementaire menselijkheid'. BELFAST De militante Noordier- se dominee Ian Paisley heeft on langs voor het eerst een kerk van zijn vrije presbyteriaanse kerk geo pend over de grens, in de Ierse Republiek. De vrije presbyteriaanse kerk. die door Paisley gesticht is, bestaat nu D. Kapteijn 25 jaar en telt 39 gemeenten. 'Wolphaartsdijk Westgevel van de in 1861 door H. Hana en J. Smits gebouwde kerk. Een van de aardig ste 19e eeuwse kerken in Zeeland'. Tot zover het bijschrift bij de foto hiernaast en belde (plaat en bij schrift) haal ik uit 'Langs de oude Zeeuwse kerken', een nieuw deeltje in de reeks 'De oude Nederlandse kerken' (uitg. Bosch en Keuning, Baarn, prijs 12,50). Het is niet zonder reden dat de kerk van Wolphaartsdijk deze krant haalt: al vaak heb ik. bij al mijn waardering voor deze serie boekjes, uiting ge geven aan mijn misnoegen over het feit dat de 19e eeuwse kerkbouw genegeerd werd. Maar ln het zuiden kijken ze vriendelijker tegen de voortbrengselen van de vorige eeuw aan: het deeltje over Brabant be steedde aandacht aan die periode en de samenstellers van 'Langs de oude Zeeuwse kerken' blijven even min te eerbiedig bij de gotiek ste ken. Allicht niet, want er staan in Zeeland ook een paar opmerkelijke kerken uit de 17e eeuw. Zes routes worden uitgestippeld en beschreven en aldus zal ook dit boekje (even als de vorige goed en royaal geïl lustreerd) voor de 'eigen' mensen en voor toeristen van grote dienst kunnen zijn. Vergeet Zeeuws- Vlaanderen niet, vanwege Aarden burg natuurlijk en vanwege de St. Willibrordus in Hulst, de enige r.k. kerk in dit boekje: de overige besproken gebouwen zijn sinds de reformatie in protestantse handen gebleven. A.J.K. NED. HERVORMpE KERK Bedankt voor Voorthuizen: -r. Vreekamp, te Oosterwolde Dinteloord (toez.) B? Schroten Langerak. L Overleden: L. J. Casemier (75) el Voorschoten. Stond te Gierterv ep c.a. Terneuzen. Schiedam. Emerf in 1965 Nadien bijstand in het toraat te Bladel. GEREF. KERKEN Bedankt voor GeldermalsenG Andel te Driebergen Rijssenbui CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Hengelo: Bakker te Onstwèdde. GEREF. GEMEENTEN lbs Bedankt voor Randburg: J. 'ij^ Vliet te Aagtekerke. en 00 Ombarmhrtig Oklahoma, roman an M. Norman. Uitg. Bruna, Utreie: 216 15.90. i 0< Bij uitgeverij Querido zijn de vim gende salamander-pockets versclta! nen: 'De kapiteinsdochter, door ue Poesjkin (157 biz): Arenlezer a do ter de maaiers, door B. Aafjes in blz 9e druk)Elias of het geve ai met de nachtegalen, door M. Gi ie ams (124 blz 7e druk); Fipje dio< J. Fabricius (221 blz 10e dru la Avontuur met Titita. door H. v e1 Eyk en S. Vestdijk (222 blz .to druk). STEMEN UIT WITTENBURG. A) LEVERING 23. Uitgave Gereffr meerde Bibliotheek, Goudriaan blz.; 4 gulden). Vijf preken van Luther, meest ofcv Hemelvaart en Pinksteren. De vfro taling lijkt wat vrij, getuige volgende zin (in een preek over taalwonder bij de uitstorting v de Heilige Geest(; 'De aposte kenden niet slechts één enkele ta als bijvoorbeeld Hollands, maar de verschillende dialecten als b voorbeeld Fries, Zeeuws, Gelde Limburgs enzovoort.' delegatie Kissinger, een Jjiografie; door M vin en Bernard Kalb; Uitgeve groep Combo, Baarn; 577 b 32,50. Wie een meer dan oppervlakK interesse heeft voor het fenom< Henry Alfed Kissinger kan v plezier beleven aan deze dikke De gebroeders Kalb (twee Ami kaanse journalisten) hebben v materiaal verzameld en dat op v kundige wijze tot een goedlopi verhaal verwerkt. Duidelijk is zij de kwaliteiten van Kissin (nu al weer zes -jaar de architect uitvoerder van de Amerikaanse b tenlandse politiek) zeer hoog a: slaan. Maar de Kalbs zijnn iet v vallen in de fout van persoonsv heerlijklng. Zij schetsen een z compleet beeld van Kissinger diens politieke handelen. Poppetje op de ruit is een (flint bundel verhalen en versjes van I Smulders, die al heel wat jeugdbi ken op haar naam heeft staan ook als radio- en televisievertels bekend is. Cantecleer in De B maakte er ook uiterlijk een le boek van met een kleurig omsl en tekeningen van Ton Hooge doorn. De prijs is 9.50 en dat 'Poppetje op de ruit' ook wel waa Piet en Tom krijgen er maar n genoeg van. Bij Westfriesland Hoorn verscheen hun achtste boi ditmaal met twaalf spannen avonturen Piet en Tom in 1 spookkasteel, verteld door Jac. Lil ders, waaraan jongens en meisj van 7 tot 10 jaar heel wat genoe lijke uurtjes zullen beleven, prijs ls ƒ8.90. L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2