Als kikkers in een kruiwagen...
0
Vandaag
deTijd
Na 1300 jaar weer
bisschop in Arabië
Reist u kilometers ver?
Denkom die ene meter
Canadees jongenskoor
in Nederlandse kerken
Na 58 jaar afgetreden
als ouderling
Conferentü
Kerk in Honduras
eist beëindiging
van onderdrukking
Taiwan geeft
deel bijbels
terug
Zuidafrikaanse radio
iweert deken King
In Zuid-Afrika
'besmet' instituut
Onze
adressen
Koolhaas ditmaal
over dieren
op twee benen
Weekblac
mii
TROUW/KWARTET WOENSDAG 9 JULI 1975
KERK - BINNENLAND
De plannen van de hervormde predikant A. D. H. Huysman en anderen om
te komen tot de oprichting van een vrijzinnig-protestantse omroep, nu de
VPRO niet v.p. meer is, hebben de hervormde emeritus-perspredikant L. H.
Ruitenberg, eveneens vrijzinnig, aanleiding gegeven tot een aantal in een
paar kerkelijke bladen geplaatste, kritische overwegingen.
Ds. Ruitenberg schrijft:
Er schijnen plannen te zijn om
mensen warm te maken voor een
vrijzinnige godsdienstige omroep.
Ds. L. H. Ruitenberg
Het lijkt ons geen goed plan en wij
willen zeggen waarom. Het vrijzin
nig christendom als geestelijke
stroming stellen wij hoog. Deze
stroming, levend en functionerend
onder ons. tot gestalte gekomen
onder allerlei benaming al voor de
wording van ons zelfstandig volks
bestaan. heeft in de loop der eeu
wen mede haar stempel gedrukt op
ons kerkelijk, sociaal en politiek
leven. Persoonlijk wil ik graag er
kennen. dat juist deze stroming mij
niet alleen gevormd heeft, maar
mij tot de dag van vandaag boeit.
Maar nu komt het. Tot het ken
merkende van deze stroming
haar zwakheid en haar kracht uit
makend is haar geringe graad
van organisatie-zucht. Zij Is indivi
dualistisch van aard en mystiek
gericht. Roessingh, 45 Jaar na zijn
dood door Berkouwer, de gerefor
meerde dogmaticus, hogelijk gepre
zen. heeft het onderkend en stimu
leerde tot organisatie van het vrij
zinnig protestantisme Het is nooit
echt gelukt. Ondanks het feit. dat
men 'aan de overzijde' om die
Kuyperiaanse uitdrukking te ge
bruiken precies wist, wat vrijzin
nigheid was en daarop dan toor
nende kanonnades richtte, was er
in het vrijzinnige kamp onzeker
heid over de grenzen, maar ook
over de uitgangspunten en zeker
over de politieke en sociale conse
quenties. Juist dat onbesliste, dat
merkwaardige op ene. soms afglij
dend naar negativisme, had zijn
aantrekkingskracht Maar kon het
niet verder brengen dan een paar
organisatorische vormen, die nie
mand bedreigden en weinigen
bond. Elke poging om het vrijzinnig-
eigene vast te leggen, af te
schermen, agressief te maken H.
van Lunzen met z'n Zwlnglibond pro
beerde dat, maar kreeg weinigen,
echt mee, werd afgelezen. Men had
genoeg aan de open VPRO, de open
VCJC. de weinig formele Centrale
Commissie voor het Vrijzinnig Pro
testantisme.
De VPRO is weggevallen en voor
vrijzinnige gelovigen onherkenbaar
geworden. Het is zeer wel denkbaar,
dat er 40.000 Nederlanders te vin
den zijn, die voor 10,- per Jaar
een uur reclamezendtijd krijgen om
er 110.000 personen bij te krijgen.
Dat laatste lijkt ons moeilijker, ge
hoord de beroemde uitspraak van
dr. Jan de Koning, dat het organi
seren van vrijzinnige christenen
zoiets is als het vervoeren van kik
kers in een kruiwagen. Maar het is
in strijd met de aard van het vrij
zinnig christendom. Want de wet
vraagt een geestelijk en maat
schappelijk geprofileerd programma
voor een nieuwe omroep. Ja, als Je
een vrijzinnige EO wilt oprichten
en dus precies weet wat de bijbel
en de moderne vaderen bedoeld
hebben en daaruit de consequenties
weet te trekken voor dood en leven,
voor politiek en economie, voor
kunst en cultuur Ja, als Je dat
voor elkaar krijgt, dan heb je een
'Ik heb hem even bijgesteld, hij was me nog wat te vaag'.
wonder verricht, namelijk de kwa
dratuur van de cirkel gevonden.
Maar dan zal de vrijzinnig gelovige,
die zijn geschiedenis kent er geen
vrijzinnigheid meer aan ontdekken.
Hij zal daarover echter zwijgen,
want hij heeft de maatstaf voor
echt en onecht niet in handen. Hij
is Immers vrijzinnig
Los daarvan maar dat is een
ander verhaal zou het rampzalig
zijn als er nóg een godsdienstig
getinte omroep-component bijkomt.
Het moge sommige ijveraars ver
heugen hun geluid te horen, hun
eigen gezicht te zien, het is voor
wie zich jaar en dag bezighoudt
met het doeltreffend overbrengen
van wat het geloof bedoelt, een
horribele zaak daarbij de verwar
ringen van al dat verschillend 'ge
loven' te moeten meetorsen. De
kerken hebben tezamen het IKOR,
straks het IKON. Er is alle reden te
vragen waarom die vrijzinnige in
breng, die sommigen missen. Juist
anderen het IKOR verwijten. Het
vrijzinnig godsdienstige geloven is
altijd op z'n sterkst geweest als het
zich solidair verklaarde met ande
ren. Daarom Is een vrijzinnig gods
dienstige omroep in ons bestel een
onding.
ds. Ruitenberg
UIT
VAN LEZERS
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij pubiikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
RC Goijs, CHofc
lalifrap /iteffesiwr wasted
Tibet
Nu Angola binnenkort onafhanke
lijk wordt, is het dan niet mogelijk
om het Angola-comité om te bou
wen in een Vrij Tibet-comité? Wat
de Portugezen in Angola gedaan
hebben (zoveel mogelijk blanke
Portugeze kolonisten erin stoppen),
doen de Chinezen ln Tibet. Ik las
dat van de zeven inwoners van
Tibet er zes Chinees zijn. Evenals
de Portugezen ln Angola treden de
Chinezen ln Tibet zeer wreed op.
Zutphen
H. v. Eeken
Tien miljard
Of het een kleinigheid was. Den
Uyl kwam plots tot de ontdekking,
dat de staat maar even een tien
miljard schuld was opgelopen. Zag
hij het niet aankomen óf.wist
hij het toch wel, en verzweeg het
ln de eerste instantie? In belde
gevallen is het zeer ernstig! In de
burgerlijke maatschappij werd zul
ke leiding door een vakbondsbe
stuurder als onbekwaam betiteld.
Zeker zou de vakbond ontslag ei
sen.
Rotterdam
J. C. ten Cate Czn
Grondpolitiek
Kardinaal Alfrink
Pater Kotte is niet 'zonder proces'
door kardinaal Alfrink 'verstoten',
zoals de heer Maas uit Leidschen-
dam ln deze rubriek betoogde. Er is
wel degelijk een proces geweest,
waarbij pater Kotte tweemaal (op 6
sept. en 31 okt. 1974) is gehoord.
Belde keren was hij vergezeld van
een door hem aangezochte advo
caat: de pater-jezuiet mr. J. Riet-
meljer.
Het proces werd gevoerd op grond
van een Informatief onderzoek. De
resultaten van dit onderzoek zijn
naar Rome gezonden en op grond
hiervan heeft Rome (de kardinaal
staatssecretaris Villot) bericht, dat
het tot de bevoegdheden van kardi
naal Alfrink behoorde eventueel
Mqgen wij een van zorg vervulde
opmerking maken bij de 'zorgelijke
kanttekening', die de redaktie
plaatste bij de uitlating van Ed van
Thijn over de grondpolitiek?
(Trouw/Kwartet, 3 Juli). Weet de
redaktie nog waardoor het kabinet-
Cals aan zijn einde kwam? Niet,
zoals aanvankelijk werd gesugge
reerd door het gat ln de begroting
van Vondeling, maar omdat de
PvdA ernst wilde maken met de
grondpolitiek.
Waarom moet Van Thijn zo deni
grerend worden toegesproken, als
hij toch hetzelfde wil als Aantjes,
te weten ernst maken met een
verantwoorde grondpolitiek. Wij
hopen zeer, dat de A.RP. het
grondvraagstuk wil benaderen van
uit een visie ontleend aan de bij
belse grondgegevens om zodoende
de hebzuchtige bezitsstruktuur ter
zake van de grond te doorbreken.
Als de PvdA en de ARP het daaro
ver samen eens worden, dan be
hoeft Van Thijn zich ook niet meer
zo bezorgd te maken.
Den Haag
R. de Lang-Menicke
H. M. de Lange
Naschrift redactie: Ja, dat lijkt ons
ook.
Vrij parkeren (slot)
De enige partij die het openbaar
vervoer wil bevorderen en de auto
wil terugdringen is inderdaad
DS'70. Het ls eigenlijk vreemd dat er
nog geen vereniging is die alles wat
'tegen de auto pleit' bundelt. Vol
gens mij mag zo'n vereniging beslist
niet alleen nlet-autorijders hebben.
Autorijders die zichzelf beperkingen
opleggen zijn de beste propagandis
ten.
Deventer
K. van Triest
Deze tekening maakte een enthousiast lid van het Canadees jon
genskoor British Columbia Boys Choir dat onder auspiciën van de
stichting Orgelcentrum weer een toemee door ons land maakt.
TEGUCIGALPA De rooms-katho-
lieke kerk in Honduras heeft er bij
de militaire regering van deze Mid-
denamerikaanse republiek op aan
gedrongen een einde te maken aan
de onderdrukking van boeren en
rpelsters die voor snelle landher
vormingen ijveren.
Het aartsbisdom van Tegucigalpa
gaf zondag een verklaring uit waar
in wordt gezegd dat in Honduras
een situatie van dood en geweld
heerst en het leger ervan wordt
beschuldigd vorige maand een
overval te hebben gepleegd op een
gebouw van de bond van boeren.
Daarbij waren vijf doden gevallen.
In de verklaring drint, het aartsbis
dom aan op de vrijlating van twee
priesters en twee vrouwen die door
militairen gevangen zijn gezet en
op uitvoering van de wet op de
landhervorming. De nationale boe
renbond heeft inmiddels bekendge
maakt dat alle gedetineerde functi
onarissen van de bond door het
leger zijn vrijgelaten.
NEW YORK De regering van
Taiwan heeft een deel van de bij
bels, die onlangs in beslag geno
men zijn, teruggegeven aan het
Taiwanees bijbelgenootschap. Dit
heeft de secretaris van het bijbel
genootschap Jan Li Tsai meege
deeld tijdens een bezoek in New
York.
Teruggegeven zijn 650 bijbels, die
een herdruk waren van een uitgave
van 1933. Niet teruggegeven zijn
1650 nieuwe testamenten in nieuwe
Chinese vertaling, die zowel in Chi
nees als in westers schrift gedrukt
waren.
De regering van Taiwan heeft ster
ke bezwaren tegen het schrijven
van Chinees in westers schrift, een
methode, die de zendelingen van de
oorspronkelijke (niet-Chinese) be
volking van Taiwan geleerd had
den.
De regering heeft het. bijbelgenoot
schap de verzekering gegeven, dat
de uitgaven in de stamtalen geen
hinder zullen ondervinden.
KAAPSTAD In een persconfe
rentie heeft Edward L. King, deken
van de anglikaanse Sint George-
kathedraal in Kaapstad bekendheid
gegeven aan het feit, dat hij niet
meer voor de Zuidafrikaanse om
roep mag spreken.
De omroep in Zuid-Afrika is ln
overheidshanden en deken King is
uit de uitzendingen geweerd wegens
zijn kritiek op de regels voor reli
gieuze uitzendingen. Die regels, zet
te hij uiteen, verbieden het uitzen
den van godsdienstige programma's
'van controversiële of betwistbare
aard, zoals het aanstoot geven aan
enig onderdeel van de samenle
ving', die 'politiek' van strekking
zijn, of 'aanstootgevend aan aan
hangers van enig geloof of gods
dienst', of 'op enigerlei wijze be
trekking hebben op zaken die bij
het parlement in diseussie zijn'.
Deken King Verleende in 1.972
vreedzaam tegen apartheid demon
strerende studenten, toen zij door
de politie uiteen werden gedreven,
gastvrijheid op de trappen en in het
portaal van de kathedraal. Hij werd
later vrijgesproken van een aan
klacht van hinderen en aanvallen
van de politie bij uitoefening van
haar taak. Hij staat bekend om zijn
afkeer van de apartheidspolitiek.
L\ DE VROEGTE
't Was net vijf uur geweest J
morgen, toen ik merkte dat ik m
goed kon slapen. Een soort red<
slapeloosheid. Ik kon niets be
ken waarom ik zo klaar wa
was. 't Was niet eens helder zo an e
weer. De lucht was bedekt.
schien was ik toch weer onbeÜKJ
wakker geschoten door dat ki >or
dat Pietje de Balk ln zijn kei yjdi
boomgaard tegen de spreeuwei v
gezette tijden laat afgaan. Bi
hoorde ik een vogel. Ik stootte t z€
rieke, die ook wakker was. „.gig
Hoor. zei ik. een vink. Want bij ^eI
ls alles wat een ander geluld
het tsjilpen van een mus ra L^g
een vink. Ik ging kijken. Ma ans
was geen vink, 't was Ben e
hofmerel. die mij in het ver] en
vaak gewaarschuwd heeft als
derik de mol bezig was mijn guurc
veldje te verwoesten. Ben zit dr
nl. te vigileren op bovenkomf
vormen. Luid roepend kwam hij ee
ons huisje aan. Ja. ik zeg, roejlaakl
maar 't kan natuurlijk net zo jngei
scheldend zijn. Ik zag geen i ief
hoop. In het verleden was het de
vaak gelukt om dan het bedrifet f
beestje met een handige bew< Iten
van de spa eruit te pitten en en 1
te beëindigen. Nu hoefde ik N<
niet te proberen vanwege een n p
pelijk tijdelijke insolventie ge
mijn rechterarm. Maar als Jejapp:
handelt denk je allicht. Wage ge
deed zo'n mol dat eigenlijk? ami
de kwestie tussen Frederik en n d
ligt eigenlijk als volgt. Ik wil erv:
grasveldje om op te zitten en t t
mijn ogen te laten welden, 't Binut
geen engels gazon te zijn, da nni
overdreven. Maar waarom moefnfor
dan telkens opnieuw zwarte li g g
maken, waar het weer hele t stee
duurt voordat het gras erover iefs
is gegroeid. Hij kan wat mij be stst
z'n gang gaan ln de borders, ifforr
laat hij het gras met rust 1 >u n
Trouwens hij doet niets met^.
hopen. Ik begrijp hem niet. Ikf
't natuurlijk in een boekje nak -
over alles wat leeft en groei
altijd weer boeit, maar ik gjg
dan: Abraham had ook zo'n b Pjga
niet. Het blijft een konflikt d -
nog niet heb opgelost. Maar ai Êï-!
te erg wordt denk lk dat ik
maar Jan te hulp roep. Die
blauwe wormen.
Oeganda waarschuwt
missionarissen
KAMPALA (Reuter) Oeganda
heeft gewaarschuwd, dat "het wel
licht meer missionarissen het land
zal uitzetten na de twaalf Italia
nen, die vorige week het land
moesten verlaten. Een woordvoer
der van het ministerie van binnen
landse zaken heeft ook kritiek ge
oefend op bisschop Cypriano Ki-
hangire, 'die samenwerkt met de
vijanden van ons land'. Klhangire
deed vorige week pogingen om de
uitwijzing van de Italiaanse missio
narissen ongedaan te maken.
Dit Jongenskoor is ln 1968 opge
richt en komt sinds 1969 om de
twee jaar in ons land zingen. Diri
gent is Donald Forbes, organist en
koorleider van de St. Andrew's-
Wesley United Church In Vancou
ver. Hij heeft met dit Jongenskoor
een repertoire opgebouwd dat van
Palestrina reikt tot Benjamin Brit
ten. Dat er met toewijding gestu
deerd wordt kan blijken uit het feit
dat sommige koorleden meer dan
honderd kilometer moeten afleggen
voor het bijwonen van de repeti
ties. Bij zijn optreden in ons land
wordt het British Columbia Boys
Choir meestal begeleid door de or
ganist Feike Asma. De uitvoeringen
beginnen om acht uur of kwart
over acht. Hier zijn plaatsnamen
en data:
Bolsward-Martlnikerk, 15 Juli, org.
Feike Asma; Dordrecht-Grote Kerk,
16 Juli, org. Feike Asma; Utrecht-
Domkerk, 25 Juli. org. Feike Asma:
Middelburg-Nieuwe Kerk. 26 juli,
org. Klaas J. Mulder; Rotterdam-
Laurenskerk, 28 juli, org. Feike As
ma; Katwljk-Ned. Herv. Kerk. 29
Juli, org. Feike Asma; Zutphen-
Walburgkerk, 4 aug. org. Feike As
ma: Amsterdam-Oude Kerk. 13 aug.
org. Herman van Vliet; Hilversum-
St. Vituskerk, 14 aug. org. Feike
Asma: Woerden-Grote Kerk. 16
aug. org. Herman van Vliet; Maas
sluis-Grote Kerk 9 aug. org. Feike
Asma.
maatregelen tegen pater Kotte te
nemen. Kardinaal Alfrink heeft dus IflGCF SlGUIl VOOF
niet op eigen houtje, maar juist in
overleg met Rome maatregelen te
gen pater Kotte genomen.
STAPHORST Na 58 jaar onafgebroken in de kerkeraad te hebben ge
zeten, is de Staphorster J. Mussche (86) onlangs afgetreden als ouderling
van de gereformeerde kerk.
ER RIAAD (EPD) Voor het eerst sinds dertienhonderd jaar zal er bin
nenkort in het heilige land van de islam, Saoedi-Arabië, weer een bisschop
zetelen.
Dat ls de orthodoxe patriarch van Antiochlë, Elias IV, overeengekomen tij
dens een overleg met Koning Khalid in diens residentie Er Riaad.
De te benoemen bisschop zal zijn zetel krijgen ln het olie-gebied EI Hasa,
in het oosten van Saoedi-Arabië, aan de Perzische Golf. Daar leven veel
orthodoxe technici van Griekse of Arabische afkomst met hun gezinnen.
Patriarch Elias was de tweede kerkvorst, die toestemming kreeg, Saoedi-
Arabië binnen te komen. Vorig jaar kreeg de Romeinse curie-kardinaal
Sergio Pignedoli gelegenheid, een persoonlijke brief van paus Paulus te
overhandigen aan de toenmalige keizer Feisal.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Longerhouw (tc
W. Tijink kamd, te Hoogkerll
Bennebroek: J. van Winterswi#
Zeist; te Oldebroek: J. H. Gijsf
sen te Bovenhairdinxveldte
vendeel: C. Vijfhulzen te OosteL
Bedankt voor Veenendaal (buijf
wijkg. in wording) (toez.): J.|j
Gin kei te Bennekom.
GEREF. KERKEN (VRIJG)
Beroepen te Lutten: A. Veldj
kand. te Kampen; te Mussel:
Snoo kand. te Zwijndrecht.
GRERF. KERKEN
Bedankt voor Rotterdam:
Kornet te Nijverdal.
Vakantieweken voor ouderen,
ganiseerd door de generale
nale raad van de hervormde
Mogelijkheden in Beekbergen,
sen, Noordwijkerhout, Oisterwij
Oosterbeek. Inlichtingen teL
33.24.26.
Vakantieweken voor vrouwei
hard aan vakantie toe zijn, g<
niseerd door het Open Deur-vi
tiewerk. Mogelijkheden in Dri
gen, Ede, Egmond, Heeze,
Vuursche, West Terschelling. f
schenhoofd. Inlichtingen tel. 0 1
2241.
Zomerkampen
Youth for Good
voor jongeren van 15 tot 27
Inf. 03438-5744.
on
ven
(ADVERTENTIE)
J. H. T. Muller
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zljds Voorburgwal
276-280, Amserdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
West blaak 9-11, Rotterdam.
Te). 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN.
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebblngestr. 25,
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
JOHANNESBURG Het Christelijk
instituut in Zuid-Afrika kan in toe
nemende mate rekenen op steun
uit eigen land. Het Christelijk In
stituut onder leiding van dr Beyers
Naudé werd vier weken geleden
door de regering Vorster 'besmet'
verklaard vanwege de steun van
het instituut aan de bestrijding van
het racisme ln Zuid-Afrika. De be
smetverklaring betekende automa
tisch, dat het instituut geen finan
ciële steun uit het buitenland meer
kan ontvangen.
In Zuid-Afrika is thans het 'Ge
nootschap van vrienden van het
Christelijk Instituut' opgericht, dat
voor iedereen open staat. Men wil
daarmee mogelijk maken, dat ook
niet-christenen, onder wie joden,
moslims en vrijdenkers, het insti
tuut rechtstreeks ondersteunen. Op
deze manier zijn de afgelopen vier
weken reeds ruim zestienduizend
gulden bijeengebracht. Om op het
zelfde niveau te kunnen blijven
doordraaien heeft het instituut on
geveer 270.000 gulden per jaar no
dig.
Maar er komt ook hulp van andere
kant in Zuid-Afrika. Zo heeft de
Raad van kerken een bedrag ge
schonken van ongeveer zesduizend
gulden. De r.k. kerk en de metho
disten hebben hun gemeenten en
parochies opgeroepen om voor het
Christelijk instituut een inzameling
te houden. Hetzelfde heeft de Ang
likaanse bisschop van Johannes
burg. Timothy Bavin. In zijn bis
dom gedaan.
Tijdens de eerste wereldoorlog, in
1917, werd de 28-jarige Mussche
diaken. Twee jaar later werd hij tot
ouderling gekozen. Hoewel in de
gereformeerde kerken bepaald is,
dat ouderlingen en diakenen, wan
neer zij periodiek aftreden, niet
direct herkiesbaar zijn. kan van
deze regel worden afgeweken, in
dien 'naar het oordeel van de ker
keraad het welzijn van de gemeen
te dit raadzaam maakt.' Dit moet
in Staphorst wel regelmatig het ge
val zijn geweest, want ouderlingen
kwamen en gingen maar Mussche
bleef.
In het Gereformeerd Kerkblad voor
Drente en Overijssel wordt hij be
schreven als 'een diep gelovig man,
(ADVERTENTIE)
Wam de Moor bespreekt zijn nieuwste boek
Donderdag overal te koop voor 1.80
gezegend met wijsheid, dienstbesef
en een zeer sterk geheugen. Gaven
die en dusdanige indruk op de
gemeente hebben gemaakt, dat zij
hem niet meer kwijt wilden.' Overi
gens haast de schrijver, ds. F. de
Vries, zich eraan toe te voegen, dat
gereformeerd Staphorst een ge
meenschap is, die 'weet wat er van
daag de dag in de gereformeerde
wereld te koop is' en waar zon
dags in de kerk 'kleurrijke kleder
dracht, modieuze jurken en kos
tuums en hippe spijkerpakken' el
kaar afwisselen.
Vorig jaar, op weg naar een huisbe
zoek, viel Mussche en brak hij zijn
heup. Maar op Goede Vrijdag van
dit jaar was hij voor het eerst weer
in de kerk, om vervolgens te ken
nen te geven, dat hij niet meer
herkozen wilde worden, omdat hij
van plan was uit Staphorst te ver
trekken om bij zijn zuster in Rou-
veen in te gaan wonen.
Giethoorn
Het moet trouwens in het Overijs
selse goed toeven zijn. Op 7 juli
1935 (afgelopen maandag veertig
jaar geleden) deed in de hervormde
gemeente x'an Giethoorn de 25-ja
rige kandidaat J. J. Ket zijn intre
de Nu. bij zijn emeritaat wegens
veertigjarige ambtsbediening, staat
hij er nog. Al is ds. Ket officieel
met emeritaat gegaan, hij blijft ge
woon in Giethoorn werken, zij het
nu als bijstand in het pastoraat.
Veertig jaar in dezelfde gemeente
blijven kwam vroeger meer voor.
maar is nu een grote zeldzaamheid
geworden.
Verstandig met aardgas
Op reis, waakvlammen van
geiser en fornuis uit
Uw gasmeter.
Die kan maar beter heel langzaamtellen in de tijd dat
u weg bent. Dat scheelt u geld en dat scheelt ons
allemaal heel wat gas.
Die gasbesparing is belangrijk. Ontwikkeling van
nieuwe vormen van energie vraagt veel tijd. We moeten
dus zo lang mogelijk met de voorraad Gronings aard
gas zien te doen. Elke besparing is welkom.
Een voorbeeld: draai waakvlammen van geisers en
fornuizen uit als u op reis gaat. Gaat u 's winters op
vakantie, zet dan ook de thermostaat van uw verwar
ming laag en de knop van uw gasboiler op de laagste
stand.
Dan blijft uw vakantie een kwestie van kilometers.
En niet van kubieke meters.
Pubiikatie van de Vereniging van Exploitanten van Gasbedrijven in Nederland (Vegin)
en N.V. Nederlandse Gasunie Correspondentieadres: postbus 19. Groningen
01
MS'
^ee
uns
v.
idie
>en
aad
in
on 2!
eerc
ele
lar
ider
ier
Ingi
ijn
Ud<
and
>e p
edei
ijn
Rl