Een boeiende Charles
Mingus in het BIM-huis
I
KOLONISTEN IN MINNESOTA
Jury-concert met
improvisaties
Radio- en televisieprogramma's
c
n
Te Zwaar?
CALORAL
ii
Even
puzzelen
Gigant met 'the big fiddle'
Benieuwd
Jongen gewond bij
explosie granaat
TROUW KWARTET MAANDAG 7 JULI 1975
RADIO-TV/BINNENLAND 4R(
c~i
KARELTJE KNETTER
door Rud Niemans
De jazz heeft altijd legio kleur
rijke figuren gekend, doch zij
die daarnaast ook nog geroepen
waren tot alom erkend muzikaal
meesterschap, zijn op de vingers
van twee handen te tellen. Char
les Mingus. ontstellend omvang
rijk, kras 53, zonder enige diktie
pratend in een muzikantenjar
gon, waarin het woord 'shit'
veelal centraal staat, is er zo
een. Via Lionel Hampton, Par
ker, Norvo en enkele anderen
contrabaste hij zich een weg
naar de 'leader' status.
In de 50-er jaren vooral, toen Min
gus een reeks workshop-ensembles
rond zich formeerde, waarmee hij
luid en duidelijk via folkmusic-,
spiritual- en blueselementen bij-
Orgelconcours in
Haarlem beëindigd
met Joh. Seb. Bach
door Jac. Kort
HAARLEM Als afsluiting van
het Internationaal Orgelconcours,
dat vorige week in Haarlem werd
gehouden, werd zaterdagavond in
de Bakenesserkerk aldaar een con
cert gegeven, waarop een drietal
cantates, alsmede een clavecimbel-
concert van Joh. Seb. Bach ten
gehore werden gebracht.
Max van Egmood (bas) had in it
concert een groot aandeel. Hij was
solist zowel in Cantate 158 'Der
Frlede sei mit dir' als in Cantate 82
'Ich habe genug', die Bach allebei
voor de zondag van 'Maria Reini-
gung' heeft geschreven.
Begeleid door Musica Antiqua o.l.v.
Ton Koopman (en in de eerste der
beide cantates met medewerking
van een klein vokaal ensemble)
zong Max van Egmond zijn recita
tieven en aria's niet alleen buiten
gewoon mooi van klank, maar ook
zeer doorleefd en expressief. Bach
die zich. zoals bekend, van veelal
middelmatige teksten heeft moeten
bedienen, heeft altijd kans gezien
door zijn composities het gebrekki
ge woord op een hoog niveau te
brengen. Van Egmond sloot zich in
zijn vertolkingen hierbij op sublie
me wijze aan.
De andere vokalist van deze avond
was de jonge Gentse counter-tenor,
ook altus genoemd. René Jacobs.
Hij had de prachtige Cantate 170
'Vergnügte Ruh', beliebte Seelen-
lust' te zingen, een alt-cantate, die
nu eens niet door een vrouwenstem
werd gezongen, maar door eenman.
hetgeen naar men meent, ook in
Bach's dagen gebeurde. Zekerheid
bestaat daaromtrent niet.
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik
het ook niet zo verschrikkelijk be
langrijk vind welke sekse de vertol
ker van een cantate als deze heeft.
Wat ik daarentegen erg belangrijk
vind is, dat degene die zich met de
taak van de uitvoering belast, over
voldoende stembeheersing, adem-
techniek (enz. enz.) en voor
drachtskunst beschikt, op dat hij
tot een gave vertolking weet te
geraken. René Jacobs heeft dit
punt nog niet bereikt. Sommige
recitatieven klonken heel redelijk,
maar in de grote aria's wemelde
'het van de onbeheerste uithalen in
•de hoogte, die meestal bovendien
nog onzuiver waren. Voor een dame
met gelijke prestaties had het tal
rijke publiek mogelijk minder hard
geklapt. Ton Koopman wisselde dit
concert af met een clavecimbelcon-
cert.
droeg aan een ongekende revitali
sering van de combo-jazz. Mingus'
bloedhete, agressieve basspel stond
in het centrum van een swingend
jazz-gebeuren, dat zich vooral ken
merkte door een juiste dosering
van traditie met ongebonden vrij
heden. Een reeks van grote namen,
waaronder wijlen Eric Dolphy,
voegden zich gedwee naar zijn
dwingende hand.
Hoogtepunten zijn op de plaat te
vinden (Atlantic-Impulse) alsmede
ook 'live', zoals het konsert dat hij
eens (april'64) in het Concertge
bouw gaf. 'Haat uitgeschreeuwd in
pure muziek', aldus één der kranten
koppen uit die dagen. Mingus' haat
tegen de hem diskriminerende
maatschappij zocht zich een uitweg
in meeslepende, kokende muziek,
waarin van alles gebeurde.
De tijden zijn inmiddels veranderd.
Er wordt nog steeds gediskrimi-
neerd, maar Charlie is ouder en
rustiger geworden. Na Loosdrecht
als bassist in het zweet des aan-
schijns en een koele bijdrage in de
Doelen tijdens 'Newport' zagen we
hem vrijdagavond terug in een te
voren uitverkocht BIM-huis; waar
vijfhonderd bevoorrechten hem
hoorden met een nieuwe groep van
redelijk niveau. Wie de twee lange
sets goed heeft beluisterd, zal heb
ben kunnen vaststellen, dat de
kwaliteit in feite moest komen van
het trio Mingus-drummer Danny
Richmond (Mingus' favoriet door
alle tijden) en de zeer getalenteer
de jonge pianist Don Pullen; die
zijn eigen stijl ontleent aan voor
beelden als McCoy Tyner, Cecil
Taylor en Red Garland.
Mingus, uitzonderlijk goedgeluimd,
deed in het vertrouwde gezelschap
van Richmond een greep uit zowel
oud als nieuw repertoire, de blues
die via de bekende ritmische
stroomversnellingen en -vertragin
gen steeds terecht kwam in de
snelkookpan van Lionel Hampton.
Daarin voelde de aanstekelijk vro
lijke tenorist George Adams zich
als een vis in het water. Zijn ener
gie en de redelijke voorraad toon
nuances die hij in huls had com
penseerde de stapel licks, cliché's
en honks waarin hij toch telkens
moest vluchten.
Trompettist Jack Walrath is geen
held in dit gezelschap, al kwam hij
met Adams soms tot redelijke cha
ses en stond hij zijn mannetje in
de collectieven. Adams' fraaiste bij
drage aan het konsert was zijn solo
in 'The Sound of Love'.
Tenslotte Mingus zelf: er waren
enkele lange, schitterende soli, als
mede steeds die warme, krachtig
doorzingende toon in de 4/4 maat-
begeleidingen, die je tot in je bot
ten voelt en die alle muziek in/een
gloed van pure swing zette. Het
Hammerveld-festival kan in augus
tus de borst nat maken voor Min
gus c.s., want wat deze gigant met
'the big fiddle' doet, blijft topklas-
door Piet Visser
HAARLEM Na vijfentwintig jaren vruchtbaar werken met het
Orgelconcours mag men in Haarlem wel van een gevestigde tra
ditie spreken. De daarbij behorende ups and downs zijn een on
afwijsbare bevestiging van een daadwerkelijke groei. Zeker van
een artistieke manifestatie als het Haarlemse orgelconcours.
Uit het initiatief van de all-round
musicus Jos de Klerk in 1951 is
rond het Mullerorgel van de oude
Bavokerk een wereldwijde belang
stelling voor de orgelkunst geboren,
die nog altijd zijn kern heeft in dit
jaarlijks terugkerende Haarlemse
gebeuren. In ons land en erbuiten
zijn sindsdien een aantal ook al
weer traditionele orgelcentra-met
concoursen ontstaan die niet alleen
het orgelspel, maar ook de orgel
bouw hebben beïnvloed en er een
hoge artistieke vlucht aan hebben
gegeven.
Dit was de korte inhoud van de
rede die de voorzitter van de Stich
ting 'Internationaal Orgelconcours',
de oud-wethouder D. Geluk, in de
Burgerzaal van het stadhuis uit
sprak na het slotconcert van de
jury, bij geliegenheid van de prijs
uitreiking door burgemeester De
Gou aan de winnaar van het 25e
concours. Jan Raas.
De voorzitter brak daarbij een lans
voor een grotere en positievere
waardering vanuit de Haarlemse
bevolking zelf om daarmee deze
reeds zo rijke traditie te handhaven
en te doen groeien.
In het slotconcert had de jury
Werner Jacob. Jan Jongepier en
Daniël Roth laten horen waartoe
zijzelf als bekwame spelers in staat
waren met zulk een instrument on
der hun vingers. Jan Jongepier vat
te zijn taak vanaf de romantische,
lichtklinkende kant o.p in een
vriendelijke en welluidende Sonate
van Cherubini, gevolgd door een
mozartiaans aandoende Fantasie en
Fuga in c van Carl Ph. E. Bach;
Daniël Roth bracht een Danse fu-
nèbre met de typische kenmerken
van de Frans-romantische school
van de Cavaillé-Coll-orgels, maar
voortreffelijk geregistreerd! Werner
Jacob gaf een geïnspireerde vertol
king van de Fantasie en Fuga in d
(op. 125-b 'in Originalfassung!)
van Max Reger.
Ieder van deze juryleden lieten hun
('genoteerde') muziek volgen door
een improvisatie. Jan Jongepier
kwam met een wat te lange reeks
variaties over een 16e eeuws koraal,
vituoos en inventief voorgedragen
maar met net te weinig afwisseling
in registratie om zó lang te blijven
boeien. Daniël Roth improviseerde
op een (bijna) twaalf-toonsthema
dat in zijn bewerking fraaie regis-
terkleuren liet horen, maar toch
minder boeide door een al te grote
vormvrijheid. Werner Jacob ten
slotte had zijn thema gevonden in
twee korte fragmenten ui de vooraf
gespeelde opus 135-b van Reger.
Fantaseren
Bij alle inspanning om uit deze
notenfiguren een poëtisch-zakelijk
constructie te vormen die muzikaal
verantwoord was op dit grote in
strument, bracht hij het niet veel
verder dan een opvulling van deze
soms daverende klankexplosies en
grote en hoge gotische ruimte met
afwisselende tederheden die hoog
uit de omschrijving 'fanseren' toe
lieten.
Het minste wat de eerste af
levering van de BBC-serie over de
geschiedenis van Amerika te weeg
kan brengen, is een benieuwd zijn
naar de volgende delen. Het zit er
echter in dat het effect veel groter
zal zijn. Dat verteller Alistair Cooke
en de filmers al direct enthousias
me hebben gewekt. De aanpak is
dan ook anders dan van die
vergelijkbare reeks onder de titel
Civilisatie. Daarin was Kanneth
Klark een bespiegelaar, een typi
sche 'bestuurdeerder' van vele
eeuwen cultuur. Cooke daarentegen
boetseert heet beschavingsbeeld
het liefst vanuit eigen ervaringen.
Dat moet wel een boeiende en vaak
intrigerende affaire worden, want
dr Brits-Amerikaanse Alistair
Coke is een journalist van grote
eruditie en veelzijdige bekwaam
heid. Hij heeft ook een bijzondere
feeling voor ogenschijnlijke bij
zaken. die. door hem belicht,
karakteristiek blijken te zijn voor
bepaalde facetten van Amerikaans
leven en denken. Een mooi verhaal
in dit verband was de geschiedenis
van de bankroetier Norton, die zich
ten einde raad tot keizer uitriep
en zijn eigen bankbiljetten liet
drukken. Waar anders dan in
Amerika zouden de banken de
helft van de aangegeven waarden
hebben kunnen uitbetalen?
Een beetje eigenaardig is het wel,
dat de NOS deze instructieve serie
uitzendt in een periode waarin veel
geïnteresseerde kijkers niet alles
kunnen volgen omdat zij vakantie
afspraken hebben. Of zit een her
haling al in het achterhoofd van de
programma-samenstellers?
De VARA zal grote aantallen lief
hebbers van harmonie- en fanfare
muziek hebben laten genieten van
een paar voortreffelijke Brass
bands. Deze uitzending in het kader
van een door de VARA georgani
seerd festival gaf een goede indruk
van het hoge niveau dat men in
deze categorie weet te bereiken.
Het Joegoslavische televisiespel
Moeder overleden stop, vertoont
duidelijke overeenkomsten met de
Russische speelstijl. Opvallendste
kenmerken zijn de traagheid van
de handeling en de aandacht voor
de onderstroomse aspecten van de
karakters. Aan de fantasie van de
kijker wordt weinig ruimte gelaten.
Van iets dat zou kunnen wijzen
op maatschappijkritiek is geen
sprake. Elke opkomende bedenking
wordt terugverwezen naar het
individu.
De zaterdag door de NCRV uitge
zonden Amerikaanse film Vermist
vliegtuig heeft mij meer geboeid.
Veel vaart, geraffineerd opgestuwde
en knap verfilmde spanningen bij
het verongelukken van het toestel.
In de actie 'overleving' zaten uiter
aard een aantal voorspelbare
elementen, maar de scènes zaten
filmisch sterk in elkaar.
Brandpunt liet ons nadrukkelijk
weten dat Denen geen goed woord
1 'oben voor Nederlandse
vissers. Zeerovers zijn het, die
smerige streken uithalen. Je mag
eventuele wandaden natuurlijk niet
goedpraten met de mededeling dat
na eeuwen de rollen een beetje om
gedraaid zijn en dat de Vikingen
wel een haartje erger waren.
TON HYDRA
Advertentie
Kom naar het
Dolfinarium f"°°r"n
Harderwijk
In het grootste overdekte Dollijnonstadion ter
wereld met 2.500 zitplaatsen
ziet u een unieke show van
zeeleeuwen en dolfijnen in
één programma. Tijden:
dagelijks 10.00-11.30-13.00.
14.30-16.00 en 17.30 uur
(zondags niet om 10.00 uur).
Onderwatervoedering door
kikvorsmoisjes. Robarium.
Expositie walvisachtigen.
DOLFINRRIUm
door Vilhelm Moberg
Copyright Hollandia B.V. Baarn
91
Ze strompelden over de zandvlakte,
terwijl ze elkaar bij de hand hiel
den, om zo samen op de been te
blijven. Want ze zouden altijd bij
elkaar blijven, ze zouden nooit uit
een gaan.
Een paar maal zagen ze andere
levende wezens, dieren met spitse
snuiten en een rode vacht, die in
kleine troepjes rondzwierven. Ze
waren niet groter dan kleine hon
den en ze bewogen zich pijlsnel
over de vlakte. Dat waren zeker de
aasdieren, die het dode paard opge
geten hadden.
De schemering viel; ze konden kui
len en oneffenheden in het terrein
niet meer goed onderscheiden. Ar-
vid viel. Robert greep hem bij de
schouders en hielp hem weer over
eind. hoewel hij er zelf ook wat
graag bij was gaan liggen. Onder
het lopen haalde Arvid zijn horloge
uit de zak van zijn vest: voor het
al te duister werd, wilde hij nog
even zien hoe laat het was. Toen
hij van huis wegging, had zijn va
der hem opgedragen het uurwerk
goed schoon te houden. Nu was hij
bang. dat er zand in gekomen was
bij zijn val van zoëven. Hij hield het
tegen zijn gezwollen, kapotte lippen
en blies erop, hij blies het zand
weg. Daarna keerde hij zijn vest
zakje binnenste buiten, voor hij het
horloge er weer in liet glijden.
Om hen heen werden de rotsen en
heuvels van zand zwart, ze namen
wonderlijke vormen aan: op het
lichaam van een magere muilezel
zat de vorstelijk met horens ge
kroonde kop van een buffelos; een
woestijnwolf. die uit niets meer be
stond dan uit een dertig voet lange
staart opende vlak voor hen zijn
diepe muil, een opening in de rots.
De muur van verre bergen onder
ging dezelfde gedaanteverwisseling,
de bergen leken op kamelen en
dromedarissen met geweldige bul
ten en holten: die rijdieren van de
woestijn legden zich traag ter ruste
na de lange en hete dag met de
karavaan.
Ze waren uitgegaan om een paar
muildieren te zoeken, maar wat ze
zoëven gevonden hadden was een
heel ander dier.
Het paard was pas beslagen! zei
Arvid.
Dat had Robert ook opgemerkt, het
paard lag daar dood en half opge
geten. maar zijn hoefijzers blonken
als zilver in de zonnestralen. Een
los achterbeen stak in de lucht
alsof het zich beklaagde bij Onze
Lieve Heer. Arm eenzaam achter
been in de woestijn! Ze hadden
gezien wat het lot is van een le
vend schepsel in de woestijn. Maar
Arvid had iets nog veel eenzamere
gezien, hij had er bijna op getrapt:
Dat was een wijsvinger! En die
wees recht naar ons!
Toen de avond koelte bracht, was
Robert niet meer zo duizelig, hij
kon ook weer helder denken. Zijn
gedachten hielden zich met slechts
één zaak bezig: datgene waar ze
naar zochten.
Zijn schoenen had hij uitgetrapt,
hij liep nu op blote voeren, nu
voelde het zand koeler tegen zijn
voetzolen. Maar van binnen was hij
vol droge, gloeiende as. de blaren
op zijn lippen brandden, zijn tong
was dik en opgezwollen. Ergens
moesten ze het toch vinden, het
bestond immers nog wel. het kon
niet op zijn, al konden zij het niet
vinden. Ze moesten verder zoeken.
Ze hadden het de afgelopen dagen
immers vaak onderweg aangetrof
fen. het kon toch niet ineens op
zijn! Ergens zouden ze het wel vin
den.
Honderden mijlen hadden ze afge
97. Diezelfde avond, héél laat, vatte
Humfrie H. Puckelton de koe bij de
horens. Hij sloop zachtjes naar de
zitkamer toe en herhaalde nog eens
in zichzelf wat hij allemaal tegen
de smid zeggen zou. Maar slechts
een stille leegte was zijn deel, want
overal was het licht uit en er was
niemand in de gangen of kamers te
zien. Bedachtzaam liep Humfrie nu
de salon binnen, doch ook daar trof
hem slechts een pijnlijke leegte.
'Jammer.mompelde hij. 'Ze zijn
al naar bed. Goed.dan morgen
maar. Het is anders wel sterk. Alles
wat ik doen wil, mislukt. Nu wil ik
mijn gastheer vergiffenis gaan vra
gen voor de last, die ik hem bezorg
en kijk, de brave man is nergens te
vinden. Wat nu te doen?' De Brit
keek nogmaals rond en zag toen op
een commode een antiek klokje
liggen. 'Hm... kostbaar dingetje',
mompelde hij goedkeurend. 'Zou
het veerwerkje nog in orde zijn?'
Hij pakte het klokje op, schudde er
eens aan, doch er gebeurde niets.
'Hij tikt niet', zei hij. 'En een
klokje, dat niet tikt loopt niet}
Gelukkig dat ik een beetje veretanA
heb van klokken. Ik zal hem eeni
in orde gaan maken. De smid zaU
daar zeker héél blij om zijn.Ej
dit voorbarige plan van Humfrie
Puckelton was het begin van eei
hele serie hoogstmerkwaardige ge
beurtendssen. Doch de argeloze Bri
had daar nog geen weet van eif1
wandelde met de stopklok in zijl e
hand de donkere werkplaats bin^f
neri.
ij
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
Radio vandaag
HILVERSUM I
NCRV: 7 00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws.
7.41 Hier en nu. 7.55 (S) Aangestipt:
progr.-overz. 8.00 (S) Te Deum Lauda-
mus: gewyde koorzang. 8.20 Oop de man
af: evangelisch commentaar. 8.30 Nws.
8 36 Gym voor de hulsvrouw. 8.45 (S)
Plein publiek buiten. 10.30 Nws. 10.33
(S) Meisjeskoor: lichte muz. 11.00 (S) In
't zilver, progr. voor oudere luisteraars.
12.00 (S) De Killma Hawailans Show.
12.21 Voor boer en tuinder. 12.26 Med.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.55
(S) Metropole Orkest: Amusementsmuz.
13.30 (S) Koor. orkest en solist, oratori
um. 14.30 Kamermuz. TROS: 15.00 (S)
Het kind en wy. 15.30 Nws. 15.33 (S)
Moderne kamermuz. 16.00 (S) Een mond
je Frans: Georges Moustakl in Den Haag.
16.30 (S) Buiten 'twerk. 16.55 (S) Bin
nen "t werk. Informatie over nieuwe be
roepen. OVERHEIDSVOORL.17.20 Ont
moetingen met ryksgenoten. TROS. 17
Nws. 17.32 Aktua.
TROS: Nws. 18.45 (S) Belcanto-concert:
operamuz. EO: 20.00 (S) Zomeravondfi
nale: amusement.-progr. 20.45 Lichter
over het Verre Oosten, documentaire.
21.15 Avondoverdenking. NOS: 21.30 Ned.
Israel. Kerkgen. 21.45 (S) Eurolight. 22.25
Bond Zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV:
22.40 (S) Hier en Nu. NOS: 22.50 (S)
Hobbyscoop. 23.20 Nos-Jazz. 23.55-24.00
Nwb.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20
(S) Dag maandag, lichte muz. en vakan-
tletlps. 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag.
9.00 VARA dansorkest met solisten, lich-
T9 MUZ. 9.35 Waterst. 9.40 (S) VARA-
gram presenteert. NOS: 9.50 (S) Muz. uit
de Middeleeuwen en Renaissance. 10.30
Meer over minder (11.00 Nws.). RVU:
11.40 Educatief progr. NOS: 12.00 Den
Haag deze week. 12.15SYMBIOSE. 12.25
Het Promenade Orkest: klassieke muz.
12.50 Suriname deze week. 13.00 Nws.
VARA: 13.11 Dingen van de dag. 13.20
VARA-gram presenteert. NOS: 13.30 Von
ken onder de as. 13.50 Radlorama. 14.30
(S) Zoeklicht op Nederland, rep., com
mentaren en muz. 16.00 Nws. EO: 16.03
Klankbord. 16.10 (S) Licht en uitzicht:
gewyde muz. met een thema. 16.40 (S)
Eigen wys, progr. van voor en met kin
deren. 17.00 (S) Na vyven, progr. voor
feure. 17.20 OVERHEIDSV.: Ontmoetin
gen met ryksgenoten.
EO: 18.00 Nws. 18.11 Klankbord. 18.30
(S) Jeugdtoer. 19.00 Lectuur op tafel.
Informatie over boeken en periodieken.
10.10 (S) Wy hebben een woord voor de
wereld: gewyde muz. 19.45 Bybelstudle.
NCRV: 20.00 Nws. 20.05 (S) Overdenking.
20.15 (S) Klassieke orkestmuz. 21.43 (S)
Sopraan en strykers, moderne muz. 22.15
(S) Ll/terama: kroniek over boeken,
schryvers en toneel. 22.43 (S) Als ee
gek, hoorspel. 23 55-24.00 Nws.
Speciaal
De vooraanstaande Israëlische
zanger en acteur Yehoram Gaon
leidt de kijker op een zeer persoon
lijke manier rond in Jeruzalem,
waar hij is geboren.
Ned. 1/20.21
Na vier - buitenlandse films te
hebben vertoond, belicht de TROS
actualiteiten.
Ned. 2/21.40
Een optreden van de zangeres
Marie Cécile Moerdijk (21.10) en
een aflevering van Kojak (21.45)
gaan vooraf aan een reportage over
kerkelijk leven in Hongarije.
Ned. 1/22.35
Afscheid van de Atlantic is een
film over de glorietijd van de Duit
se oceaanschepen.
Duitsl. 2/19.30
Elaus Liebe maakte een docu
mentaire in het geïsoleerde Alba
nië.
Duitsl. 1/22.00
Beroemde solisten zingen hoog
tepunten uit Die verkaufte Braut
van Smetana en Eugen Onegin van
Tsjaikowsky.
Hilv. 1/18.41
In het luisterspel Als een gek.
dat door de NCRV wordt uitgezon
den, simuleert Sebastiaan Haslet
dat hij getikt Is.
Hilv. 2/22.43
Michiel de Ruyter presenteert
zijn programma Jazz in Actie.
Hilv. 1/23.20
8 06 Radiojourn.) 9 03 (S) Pep op drie:
arbeidsvitaminen met populaire verzoek
platen. 11.03 Radiojourn. 11.06 Drie
draalt op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen
strand ln Valkenswaard). 14.03 Radio
journ. 14.06 Pop-kontakt I. 15.03 Pop-
kontakt II. (Tussen 15.03-17.00 reportages
Ronde van Frankryk). 16.03 De Ritmees
ters. Internationale tophits.
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 Joost
mag niet eten. (18.45-18.50 Nabeschou
wingen Ronde van Frankryk). AVRO:
19.02 Drie loopt achter. Rook en -Rol
VPRO: 20.00 (S) VPRO Maandag, pop,
jazz en blues. (20.00 (S) Tilt, aktleprogr.
met bonus top-10. 21.02 Han Reiziger.
22.02 Rik Zaal. 23.02 Wlm Noordhoek.
24.02 Jan Donkers, met aktua.'Itelten)
EO: (S) The gift of song. VARA: 6.02-
7.00 Alfred Lagarde.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS
18.25 Tour de France
18.45 Mimimolen
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Een anoreis over
de woeste Nymboida,
avonturenfilm
20.00 Journaal
20.21 Jeruzalem, mijn
vaderstad, film
21.10 Marie Cecile
Moerdijk
21.45 Kojak
22.35 Kerkelijk leven
in Hongarije, rep.
23.00 SYMBIOSE
23.04 Journaal
NS
23.09 Tour de France
MA. 07-07-1975
(SJ
to
F
NOS
NEDERLAND II
18.45 Minimolen
18.55 Journaal
TROS
20.00
20.21
21.10
21.40
22.20
22.50
Arpad,de
zigeuner
In Londen staat
een huis
Journaal
Jongens van de
grote weg
Maude
Aktua
Zomer '75, amus.prog.
SOCUTERA: Film
van de Stichting
Ned. Vrijwilligere
Journaal
p£
1
d«
M
..kr
g£
:ai
legd, om zich bij de Goudikaravaan
te voegen, en nu zochten ze naar
iets heel simpels: Water.
2
Over de donkere bult van de groot
ste dromedaris stond de maan, voor
driekwart vol. Een bleek, helder
schijnsel viel over de wijde zand
vlakte. Ze konden verder lopen nu
de maan scheen.
Ze hadden nog maar kort gelopen,
toen ze bij een klein dal kwamen.
Arvid zag het het eerst: in het
maanlicht blonk er Iets op de bo
dem en Arvid uitte een rauwe
kreet.
Hij liet Robert los, deed een paar
lange passen en wierp zich toen
languit op de grond. Robert had
nog niets gezien, hij kwam achter
Arvid aangestrompeld: wat man
keerde Arvid? Maar nu zag hij het
ook. Arvid lag voorover boven een
waterpoel. Hij dronk wat van het
water dat op de bodem blonk. Ein
delijk hadden ze dan water gevon
den!
Maar Robert ontdekte alras, dat het
geen helder bronwater was. dat ze
gevonden hadden. Het was stil
staand, troebel water, lobbig en on
doorschijnend. Het zag er niet erg
drinkbaar uit.
ID
2
D
I
3
4
0
5
O
6
O
O
8
0
9
O
Horizontaal woorden invullen die
betekenen: 1. verlof, 2. welluidend,
3. fijn aardewerk. 4. inspecteren, 5.
gevoel, 6. daarheen, 7. parabel, 8. de
vrije teugel laten, 9. spelleider.
Bij juiste oplossing leest men in de
diagonaal op de cirkeltjes de naam
van een bontsoort.
Oplossing van vrijdag
Hor. 1. ader, 4. rede, 7. kr., 8. nader.
10. R.S., 12. Eem, 14. mak, 15. map,
16. O.T., 18. sa, 19. terra, 22. staar,
24. standpunt, 25. stins, 26. ander,
28. es, 30. Ta, 31. aar, 33. nar, 35.
Gea, 37. Mr., 38. teder, 40. e.d., 41.
kurk, 42. moed.
Vert. 1. are, 2. én, 3. ram, 4. rek, 5.
er, 6. era, 7. keet, 9. dam, 11. spar.
13. mortier. 15. Maandag, 17. trans.
18. stunt. 20. Est, 21. Ans, 22. spa,
23. Ate, 25. stam, 27. raad, 29. rad,
32. ark, 33. nek, 34. rem, 36. eed, 38.
tr.. 39. R.O.
EPE Het achtjarige jongetje R
Kok is vrijdag op de camping De
Beekhorst te Epe gewond geraakt
door een ontploffende granaat. Met
verwondingen aan een oog en aan
de borst is hij in een ziekenhuis te
Zwolle opgenomen.
(ADVERTENTIE)
Caloral
afslank-omelet helpt.
1è1'/2kg per week
bent u zó kwijt!
Caloral
afslank-omelet -
gezond en smakelijk.
Slechts 115 kalorieën.
Vraag uw drogist.
F
le