Wat moeten kerken met de media doen? Anglicanen voor vrouw in ambt lIlSlllSllI Vandaag Uit de kerkbladen Slowaakse priesters worden mishandeld Conferenties Predikanten tekort in Canada Noors rapport wil scheiding kerk en staat Onze adressen Rabbijn benoemd in Rotterdam Nieuwe boehen Pluriformiteit neen, dialectiek ja bl" l TROUW/KWARTET MAANDAG 7 JULI 1975 KERK 2 door dr. A. van der Meiden Hoe moeten de kerken zich presenteren via radio en TV? Kunnen ze dat eigenlijk wel? Deugt de boodschap van het evangelie wel voor wat we onze 'openbaarheid' noemen? Wat moet de kerken eigenlijk voor ogen staan als ze zeggen de grote massamedia radio en televisie te willen gebruiken? Zieltjes winnen? Werven voor Jezus? De enkeling bekeren? Zondige verhoudingen in de wereld ont hullen? Ontkomen ze daarbij ooit aan propaganda? Dit soort vragen komt aan de orde in de dissertatie van Cees Hame link, die hij onlangs bij de theolo gische faculteit van de universiteit van Amsterdam verdedigde. Hamelink moet geprezen worden om zijn durf dit bijna ontoeganke lijke probleemveld te betreden en, achterom kijkend, ons toe te roe pen hem te volgen. Hij moet ook geprezen worden om zijn beknopt heid. Hij mag er vervolgens niet op aangesproken worden dat hij geen pasklare antwoorden geef' Kenne lijk zitten er onoverkomelijke hin dernissen in de stof zelf. In die weerbarstige vragen als: moét het evangelie wel overgedragen worden via massamedia door de kerken0 Zo ja, wat dan van dat evange' e0 Hoe moet dat, voor wie en welk effekt wordt verwacht. Geen theologie Het ontbreekt ons. aldus Hamelink, aan een bruikbare definitie van de theologische drijfveer om aan wat hij noemt de publieke communica tie deel te nemen. Onder dat laat ste verstaat hij eigenlijk dat alles omvattende verschijnsel van open bare uitwisseling van bondschappen in onze maatschappij. Er is geen uitgewogen theologie van de com- muncatie. Er zijn wel een paar po gingen. Allereerst behandelt Hamelink vier kerkelijke documenten over de massacommunicatie, o m. het rap port van de wereldraad over de kerk en de massamedia (1971). Veel leveren deze rapporten aan visie en perspectief volgens hem niet op Het overheersende beeld bij de ker ken ten aanzien van de communi catie van het evangel'» is volgens Hamelink: vervreemd van de concrete poli tieke en economische faktoren die nu eenmaal de struktuur en de functie van de massamedia bepa len, gevoed door on-realistische in zichten in en verwachtingen van de massamedia en gebaseerd op een soort éénrich- tingsverkeer-communicati waarin de dialoog met de ontvanger geen plaats heeft. Een stapje verder In zijn analyse van wat er op dit ogenblik gedacht wordt over die relatie theologie- communicatie, geeft hij vier model- Jen. Ik kan er niet uitvoerig bij stilstaan, ik noem ze alleen, omdat ze samen het éne brandpunt van zijn boek vormen. Het eerste model noemt hij Com- municatio Divina. Dat wil zeggen: als je het wezen van de communi catie wilt kennen, moet je kijken TORONTO (RPS) De verenigde kerk van Canada, de grootste pro testantse kerk van het land, ver wacht een tekort van meer dan honderd predikanten. Hoewel het aantal studenten in de theologie weer toeneemt, verwacht men niet, dat het probleem vóór 1982 zal zijn opgelost. In bepaalde gebieden van Canada dreigt een noodtoestand te ontstaan, met name in Saskatche wan en Newfoundland. Het tekort is ontstaan doordat het aantal studenten in de jaren zestig ver beneden peil bleef. De verenig de kerk kwam in 1925 tot stand doordat de methodisten, de congre- gationalisten en de meeste presby terianen toen samengingen. Zomerweken' op De Drieklank te Paterswolde (tel. 05907-2700): 21-26 juli: Hoe komt het leven van deze tijd op ons af? voor mensen van zestig jaar en ouder. 4-9 augustus: Hoe leven wij in onze samenleving? voor mensen van dertig tot vijftig jaar zonder vaste levenspartner. Zomerweken op De Drlebueg te Driebergen (tel. 03438-3193): 14-19 juli: Gezinsvraag: wie voedt me op? (voor ouders en kinderen). 4-9 augustus: Workshop '75. LONDEN Met een kleine meerderheid heeft de synode van de kerk van Engeland haar goedkeuring gehecht aan het beginsel besluit, dat er geen fundamentele bezwaren zijn voor toelating van de vrouw tot het priesterambt. Maar de meerderheid was zo krap vooral onder de priesters, van wie 110 voor en 96 tegen stemden, dat de praktische toepassing van dit beginselbesluit uitgesloten moet worden geacht. De synode wees een motie af, welke wilde, dat met het oog op de duidelijke verdeeldheid binnen de kerk geen stappen zou den worden ondernomen om bar rières welke de wijding van de vrouw tegenhouden, op te ruimen. Aan de bisschoppen werd verzocht, voorstellen voor de toelating van de vrouw tot het ambt te doen, wanneer zij de tijd daarvoor rijp achten. De synode verzocht de bis schoppen eveneens over deze aan gelegenheid gesprekken aan te knopen met de rooms-katholieke kerk, de oud-katholieken en de or thodoxe kerken. Aanleiding tot dit verzoek was on der meer een brief van kardinaal Willebrands, hoofd van het secreta riaat voor de eenheid in Rome. In deze brief drong kardinaal Wille brands erop aan, 'over zaken, die de verdeeldheid zouden kunnen be vorderen' gezamenlijk overleg te plegen 'zolang ze nog onder onze controle staan'. OSLO (EPD) Een regeringscom missie in Noorwegen heeft na een studie van vier jaar zich met acht tegen vier stemmen uitgesproken voor een scheiding van kerk en staat. De meerderheid in de commissie, die onder leiding stond van oud minister Helge Sivertsen, beklem toonde in haar rapport, dat alle godsdienstige gemeenschappen ge lijk behandeld moeten worden voor de wet. Een eventuele scheiding van kerk en staat zou echter de financiële positie van de lutherse staatskerk niet nadelig mogen beïnvloeden. De staat zou evenveel subsidie moeten blijven geven als nu. Men verwacht, dat de scheiding van kerk en staat een van de be langrijkste onderwerpen zal zijn bij de parlementsverkiezingen volgend jaar. Sedert de zestiende eeuw is de lu therse kerk in Noorwegen staats kerk. Circa 95 procent van de vier miljoen Noren rekent zich tot deze kerk. Het aantal lidmaten van de vrije kerken neemt echter toe, evenals het aantal onkerkelijken. Rooms-katholieken zijn er nauwe lijks (ongeveer achtduizend). In Zweden (voor 90 procent lu thers) is de status van staatskerk in 1952 opgeheven. In Finland (95 procent luthers) is de lutherse kerk wel staatskerk. Daarnaast is de kleine Fins-orthodoxe kerk door de regering erkend als tweede natio nale kerk. In Denemarken (98 pro cent luthers) wordt de kerk offici eel als 'volkskerk' gekwalificeerd en als zodanig ook grotendeels door de staat gefinancierd. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amserdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN. Parkstraat 22, Dtn Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebblngestr. 25, Groningen. Tel. 050-125307. "ostbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Lesje 'Hij oefent voor z'n eerste dagsluiting'. naar de communicatie binnen het Goddelijk wezen zelf. Het diepste wat ooit over comminicaVe tussen het goddelijke en menselijke in de Zoon Jezus Christus. De Tens is geschapen en 'Ingericht' voor com municatie met God en de mensen. Gestoorde communicatie (door do zonde) wordt herstelde communica tie door Christus. Het tweede is het model van de vleeswording van het woord. God is de hoogste, Christus de belangrijk ste (uitvoerende) communicator, Communicatie ontstond toen God mens werd. God neemt deel aan de menselijke werkelijkheid. Maar dan ook in alle opzichten. Aanhangers van deze visie (met name roorns- katholieken) hebben weinig moeite met dev raag of de kerken moeten deelnemen aan de media. Dat spreekt vanzelf. Er moeten immers steeds weer 'omhulseis' gevonden worden, waarin het woord vlees kan worden. Maar, en terecht brengt Hamehnk die vraag hier in het midden, wat is dat dan voor werkelijkheid, waarin het woord vlees wordt. Dat is de vraag naar de inhoud van de secularisatie. Het derde noemt Hameiink het kerygmatische model, het verkondi- gings-model. Daarin ligt de nadruk op de vermenigvuldiging van de boodschap van het heil. de uitbrei ding. de zielen-winnerij Massame dia zijn in deze visie de aangewe zen en geschonken overdragers. Het Jammere is. aldus Hamelink, dat dit model zo duidelijk op de enkeling is gericht en niet in de gaten het ft dat het om de bekering van de strukturen gaat. Het vierde model is het ecclesiolo- gische model, het 'kerk-van-Chris- tus'-model. In de wereld is het lichaam van Christus werkzaam. De taak van de christenen is afgeleid van hun deel-zijn van het lichaam van Christus. twintig jaar. (Habermas, Adorni, e.a.). We moeten er helaas in dit artikel aan voorbijgaan. Er staan volgens Hameiink eigen lijk twee modellén voor deelname van de kerken aan de openbare communicatie tegenover elkaar. Het eerste model (dat hij verwerpt) isoleert de kerkelijke o> heid eigenlijk van de concrete sociale uitgangspunten, die de struktuur en de funktie van de openbaarheid bepalen. De kerken doen maar wat, drijvend op eigen visie. Ze hebben meestal uitsluitend belangstelling voor uitbreiding van de kerk, voor Individuele benaderingen, voor be keringen. Het gaat alles de mist in, omdat er geen werkelijke relatie bestaat tussen de theologische the orie van de communicatie en de praktijk ervan. Het tweede model staat er haaks op. Het vraagt niet: wie zegt wat tegen wie vla welk me lium? Maar: welke strukturen, welke funkties van media en welke ideologieën bepalen eigenlijk voor de ontvanger zijn toegankelijkheid tot de bood schappen? Moet de openbare com municatie niet in plaats van een consumptief karakter veel meer een dialoog-karakter dragen, zodat zen ders en ontvangers in tweegesprek de eenzijdigheid van de communi catie opheffen? Dat dialoogmodel moet er op uit zijn mensen op te voeden. Je moet samen lot over eenstemming komen over bepaalde en belangrijke maatschappelijse doelstellingen. Onze media zijn verlengstukken van be'angengroe- pen, eenzijdig vaak, op bevrediging gericht, dus op verdoving. In zijn conclusies roept Hameiink dan ook op tot een nieuwe discus sie tussen en met de kerkelijke communicatoren gerekend moeten worden. Hij geeft er een agenda bij. Perspectief? Verworpen Hamelink verwerpt eigenlijk alle vier opvattingen, dat wil zeggen: hij kan er voor zijn probleem: hoe de kerken deel moeten nemen aan die openbaarheid, niet mee i'.t de voeten. In het kort komt- zijn kri tiek er op neer, dat alie vier model len te weinig rekening houden met de eigensoortige sociale omgeving waarin de ontvanger verkeert, met de eigen wereldse openbaarheid, met de macht die de media uitoefe nen, de onderdrukking waarmee ze bestaande strukturen handhaven. En daarmee belanden we bij het tweede brandpunt van Hamelinks boek: de sociale werkelijkheid, oe openbaarheid waarbinnen zich de communicatie voltrekken moet. Die openbaarheid is wat struktuur, maar ook wat funktie en achterlig gende ideologie betreft sterk veran derd. Met die veranderingen heb ben de kerken te maken, juist in hun 'openbaarheid' Het is ongetwijfeld een van Hame links verdiensten dat hij een po ging heeft ondernomen de naar buiten tredende kerk, de verkondi ging van de kerk via de media aan een kritisch onderzoek te onder werpen, waarvoor hij werktuigen gebruikt uit de kritische sociologi sche stromingen van de laatste Biedt Hamelinks boek werkelijk een nieuw perspectief op het inge wikkelde probleem? Slechts ten de le, al verdient zijn poging alle lof. Ik teken een paar dingen aan: 1. Hij verzuimt duidelijk te maken waarom nu ineens de 'electronische media' een totaal nieuwe vraagstel ling voor de kerken oproepen. De kerk heeft altijd en overal van de beschikbare wereldse media georuik gemaakt. Waar zit het nieuwe in de al eeuwenoude discussie? 2. Het is jammer dat Hamelink op deze manier de vier modellen on derscheidt. Het noodzaakt hem '..e- langrijke tussenvormen en combi naties ervan over te slaan, oij mannen als Nida, Boyd en bij ons Kuitert (zie ?ijn dissertatie) en niet te vergeten Schillebeeckx en Berkhof. Ik denk dat de fout hier zit. dat hij niet tot een boods^hap- bepaling komt. Hij praat wel over de overdracht maar niet over wat er dan overgedragen moet worden. Deelname aan de openbaarheid wordt, dacht ik, bepaald door de visie, die je op de boodschap zelf hebt. Die boodschap bepaalt tussen haakjes ook nog wat je onder de publieke openbaarheid moet ver staan. Je komt dan voor vragen te staan als: wat is de relatie tussen openbaring en werkelijkheid. En: welke is de verhouding tussen het verborgene en het openbare in het evangelie? Het is jammer dat hij zich bij zijn positiebepaling voor namelijk door de westeuropese kri tische sociologie laat leiden. Er is in het angelsaksisch (en skandina- visch!) theologiseren ook het een en ander gezegd over deze zaken, dat de moeite van het overwegen waard is. Markten 3. We moeten er rekening mee houden dat het evangelie overge dragen wordt. Jn vormen die ons aanstaan of niet. Er blijken steeds markten te zijn. Bij elk oordeel over inhouden en beoogde effecten van boodschappen moet je erg voorzichtig zijn Ook als' er religie' verkocht wordt (in de ogen van sommigen een doodzonde en gelijk aan propaganda) moeten we reke ning houden met wat de ontvanger er mee doet. Het respect voo" de werkelijkheid, dat mensen altijd en overal geloofd hebben wat zij wil len in de zin van wat hen bevalt en voordeel schenkt in alle varia ties daarvan, weegt mij zwaar. Het wrijfpunt is: moeten mensen gelo ven wat radio- en TV-makers vin den dat ze geloven moeten, of be palen ze dat zelf ook als die zen ders een eente dialoog bedoelen. Waarom moeten de ontvangers een dialoog willen? 4. Het practische gedeelte van Ha melinks boek is niet het sterkst. Hoe krijgen we 'werkbare concep ten' om te bereiken wat hij en anderen willen? Zijn duidelijke maatschappij-visie brengt veel waars op tafel. Maar hij onderscnat de weerbarstigheid van dè werke lijkheid waarin de ontvangers le ven. Zijn visie kan hij alleen kwijt als hij vuile handen wil maken en de media wil gebruiken om verkon digend bezig te zijn. Hij moet aan hangers hebben, navolging. Die maatschappij visie brengt onvermij delijk een aantal eenzijdigheden met zich mee, waarop we niet ver der zullen ingaan. Ook in dit boek blijkt weer het onvermijdelijke misverstand: alies wat men in dit vlak van beïnvlbe- diing onderneemt is propaganda. Als in Hervormd Nederland van 21 juni wordt beweerd dat godsdienstige televisie geen propaganda behoort te' zijn, zou men de vraag eens moeten beantwoorden: als men geen aandacht, dus aanhang wenst, waarom zendt men dan uit? 5. We leven onder de spanning van: Ga heen, verkondig... en: ho rende worden ze dover. Of: predik het woord... en: het meeste zaad valt niet in vruchtbare aarde. Ook de openbaarmaking van de openba ring valt onder het oordeel van Je boodschap zelf. Iedereen moet het horen, maar het is kennelijk niet voor iedereen. Verkondigen is bei de: met een breed gebaar zaaien en uiterste zorg besteden aan de ene plant. Daarvoor zijn alle media even ongeschikt als geschikt. Dr. Anne van der Meiden, die de leer der massacommunicatie do ceert aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, schrijft n.a.v. 'Perspectives for public communication, a Study of the Churches participation in public communication' door Cces Hameiink. Uitg. Ten Have, Baarn, 173 pag., prijs ƒ14.50. DE VIA Het evangelie voor vandaag slul aan bij die op een ezel rijdend koning van zaterdag. Hij is in Jez van Nazareth verschenen. Luis maar naar wat Hij zegt: Alles Mij door mijn Vader in hande gegeven. Een woord van het messl aans dilemma. Of het woord vaiu een dwaas of het woord van ééL.1, die de grote waarheid Gods spreekt Voor ons is het 't laatste. Alles Mi) c gegeven. Rijdende op een ezel. Eie daarmee nu in overeenstemming zijn dankgebed: Ik prijs U. Vader Heer van hemel en aarde, omdait Gij deze dingen verborgen gehoup den hebt voor wijzen en verstandig gen, maar ze hebt geopenbaard aafrig kinderen. Als je dat niet bij elkaan laat staan wordt het onbegrijpelijfen Elke leer. elke godsdienst vereis»! toch inzicht, wijsheid, verstandris doordenken en wat dies meer zijn Die wegen worden hier op een ben paalde wijze afgesloten. En de we^ van de kinderen gaat open. Kinde^ ren zijn mensen die nog vauc ontvangen weten, die er niet altijér zo eigenwijs op gebrand zijn o%v alles zelf uit te vinden en te onW dekken en uit te denken. Kindere^i willen dat ook wel, maar vooroj staat hun vermogen om blij te zijin met wat ze in handen gedruliei wordt. Dan kunnen ze stralen en 1L' bekommeren er zich geen ogenbllf om dat wat ze kregen geen 'verworg venheid' is. Daar zijn wij zo op ui|?f Wij laten ons weinig meer gever want dan valt er niets meer tf v verdienen,,en dan valt er geen liniLJ; je meêr-af. E>an gaan de dlnge['c van het koninkrijk dicht, dan blijr het verborgen van Godswege. Maar' ze komen ons gratis toe, ze wordeir gegeven als we daarin kinderen* willen zijn, met geopende handejz* en harten. Dat schijnt het geheir van Jezus te zijn. Dat schijnt <fei via, de weg te zijn waarlangs on 1 leven hersteld en met het heil b<1 reikt wordt. (Mattheus 11. 25-30). Van onze correspondent óe AMSTERDAM De Nederlands Isa^ raëlitische Gemeente te Rotterdam heeft de Belg Albert Hutterer per Ir. oktober 1975 tot haar rabbijn ge!: noemd. Een vacature was in Rot", terdam ontstaan, nadat opperraofj bijn Daniël Khan verleden ja ontslag had genomen. Aan zijn ontslag gingen tal val' conflicten vooraf. De geer Kahn per 1 september 1975 benoemd t<£ rabbijn van een verenigingssynodr aan de Nieuwe Kerkstraat te Am. sterdam. Deze synagoge is in 1881, gesticht door Russische immigrair ten. De heer Kahn kan geen li' worden van het opperrabbina^ c voor Nederland, omdat hij in dienP van de Verenigingssynode geen o] ficiële, rabbinale functie uitoefent" Dilemma, verandering van sekl door Jan Morris. Uitg. Meulenhof Amsterdam. 166 blz 19.50. Bij uitgeverij Westfriesland, Ho< zijn in de Edgar Wallaceserié nrs. 7 en 8 verschenen: 'Flat nuij mer 2 (152 blz 5.90) en zonen van Ragousa (256 blz 6,90). De bokser en de violist, door Koning. Het verhaal van.-een joij? geman, die schizofreen-is. Hij bokS en speelt viool. Uitg. Nijgh VÏ| Ditmar, Rotterdam. 207 blz 18.90. Jf een 'sfeer van angst en druk' en over de 'psychische pressie', welke voor de gelovigen moeilijk te ver dragen is. BRATISLAVA (Kathpress) In Slowakije is het de laatste tijd herhaalde malen tot geheimzinnige overvallen gekomen op rooms- katholieke priesters. Dezen zijn door onbekende daders overvallen en soms ernstig gewond. Een onderzoek naar de mishandelingen is niet ingesteld. Een der slachtoffers is pastor Alojz Tkac van Kosice. Hij werd bij het verlaten van de Christus-Koning kerk in Kosice, waar hij 's avonds de eucharistie had gevierd, door enkele mannen opgewacht en afge ranseld. De 31-Jartge priester had enkele dagen eerder in een 'erga- dering van de priestervredesbewe ging in Kosice een referaat gehou den. In zijn inleiding had hij —en dit komt in vergaderingen van de priestervredesbeweging zelden voor zich zeer kritisch uitgelaten over de massale druk, welke op de gelo vigen en de kerk als zodanig wordt uitgeoefend. Hij had onder meer gewezen op de intimidatie, waaraan ouders en kinderen bloot staan, wanneer de kinderen deelnemen aan het gods dienstonderricht. op de discrimina tie van gelovige burgers In hun werk, op de belemmeringen bij de toediening der sacramenten, op de moeilijkheden bij de bouw van nieuwe kerken en op het feit, dat herhaaldelijk priesters verboden wordt hun ambt uit te oefenen. Tkac sprak in zijn inleiding over Kathoress vermeldt nog twee ande re gevallen van ernstige tnishande ling van priesters. Hier betreft hel de 36-jarige pastoor van Pernek, Anton Srholec. en de 62-jarige pas toor van Precim, Anton Mlchalik. Bij deze priesters drongen onbe kende mannen de pastorie binnen onder het voorwendsel, dat de priesters een kind van een commu nist in het geheim hadden gedoopt. Beide priesters werden in elkaar geslagen. Anton Michalik werd oo- vendien met een mes gestoken. Een der mannen voegde de pastoor toe dat deze 'behandeling voor hem een lesje' moest zijn. Het persbureau Kathpress teuent hierbij aan. dat zij slechts van drie gevallen informaties heeft verza meld, maar dat het aantal overval len op priesters aanzienlijk hoger ligt. In Tijd en Taak, onafhankelijk weekblad voor evangelie en so cialisme, schrijft dr. C. P. van Andel (de Amsterdamse C.P., onlangs benoemd tot directeur van de Anne Frankstichting): Pluriformiteit in het socialisme, dat kan niet. Het kan wel zijn, dat er op een aantal punten verschil van visie ls, maar daarin mogen we nooit berusten. Het is een verzwak king van een politieke visie, wan neer deze meerdere wegen naar hetzelfde doel erkent. Op de ach tergrond zou dan staan de idee van een pluralistische maatschappij, waarin de werkelijkheid op de ma nier van Aristoteles geordend heet te zijn: alles werkt mee aan de vervolmaking. Pluriformiteit is een schimmig, onwaarachtig begrip. Op kerkelijk terrein heeft het een tijd lang zijn rol gespeeld onder de invloed van Abraham Kuyper, die deze term prachtig gebruiken kon bij zijn politieke machtsstreven. Kuyper moest de pluriformiteit van de kerken wel propageren, om het christelijk volksdeel uit alle kerken bij elkaar te kunnen krijgen. De plurif ormlteitsgedachte verschafte zodoende de basis voor een coalitie tussen confessionele partijen, waar bij de verschillen in confessies zon der veel omhaal geaccepteerd wer den. Als kerken gescheiden (en hoe!) maar als christenen samen optrekkend naar de macht. De een heid van de (uiteraard) onzichtbare kerk, rustend op de verdeeldheid van de zichtbare kerken. Ieder, die zich een tijd lang voor een oecu menische kerk en theologie inge spannen heeft, weet bij ervaring hoezeer het pluriformiteitsbeginsel een werkelijke toenadering, zelfs een gesprek tussen de kerken in de weg heeft gestaan. De Gerefor meerden hebben er nog steeds moeite mee om zich in de oecume ne te bewegen. Wie zich verschan sen wil op eigen erf kan zijn isole ment gemakkelijk rechtvaardigen op grernd van de gedachte der plu riformiteit Wat wij in Tijd en Taak proberen is de pluriformiteit te vermijden en de uniformiteit te voorkomen. Dit kan alleen op de weg van de dia- lektiek. Daarbij denk ik aan iets meer dan aan enkele dialoog, hoe wel dialektiek m.l. wel altijd met dialoog begint. Ik denk aan het feit, dat we elkaar vragen naar de inhoud en de consekwenties van onze socialistische visie. Dat is een. Maar ik denk ook aan de deelne ming in de verdieping van de dia loog tot waar het op strijd kan uitlopen. Dat is twee. Het is geen reden tot ergernis, dat socialisten el kaar dikwijls dwars zitten. Dat is de onvermijdelijke kant van een interne dialektiek. die ons voor uniformiteit en voor pluriformiteit bewaart. Restaurateurs In het 'gereformeerd maandblad voor evangelie en cultuur' Credo, dat uitgaat van het confessioneel gereformeerd beraad, schrijft ds. M. P. van Dijk over de stroom litera tuur over Jezus: Wie Jezus werkelijk geweest is, meent men te kunnen ontdekken langs de weg van radicale histori sche kritiek. Restaurateurs (hon derden theologen over de hele we reld) zijn bezig de zogenaamde kalk- laag, die de evangelisten en de apostelen hebben aangebracht, te verwijderen. Men weet precies uit welke traditie van de latere ge meente dit of dat woord van Jezus stamt. Zeker, men geeft toe: alles is hypothese. Maar ondertussen doet de kritiek haar werk. Van Jezus blijft niet veel anders over dan de 'eschatologische profeet' die Gods liefde predikte. Ook van Joodse zijde wordt grote belangstel ling getoond. Wij memoreren de studie van Buber, die Jezus geheel aan de zijde van het Jodendom plaatst. Paulus zou het oorspronke lijke evangelie hebben vervalst. Dan het werk van de Joodse ge leerde D. Flusser. Ik kan me niet aan de Indruk onttrekken, dat ln veel studies het beeld dat de Bijbel van Jezus geeft, op een radicale wijze wordt verarmd en geredu ceerd. Men wil niet meer weten van de zogenaamde 'hemelse ikoon' Jezus Christus. Men wil terug naar de aardse Jezus, de werkelijke man van Nazareth met zijn profetische kritiek, zijn omgang met de men sen van zijn tijd. Zo ook de neo- marxist Machovec ln zijn boek: 'Jezus voor atheïsten'. Maar is er wel een tegenstelling tussen de aardse Jezus en de hemelse Chrl tus? Wat opvalt ls dat van verlossend werk van Jezus, van dragen van onze schuld, weinig niets meer overblijft. Een ontzi tende en ontstellende verarming! Rozenkrans Gezond Verstand, een van de r.-L verontrustenbladen (redactrice mr vrouw H. H. G. Cuypers-BoumaP2 te Heerlen), bevat een mededeli^ van mevrouw J. H. de Bruijt Reyersbergen van Henegouwen vr- de stichting r.-k. priester-opleidily gen te Lisse: De nieuwe rage: DE ROZeII KRANS. Wij kunnen niet meer ail de vraag voldoen. We hebben il steeds te weinig. Jonge mensfj willen weer kind zijn voor de I Maagd, voor de Moeder van Altijl durende Bijstand, voor de Moe<b£ van de priesters, voor ons all Moeder. En let wel: geen atoott(; bom kan het winnen van de roze] krans. Het machtige Rusland k*V' niet op tegen de uitwerking van L rozenkrans. In vriendschap levl met alle volkeren der aarde is mPi' gelijk door de rozenkrans. Nodigi echter, dat u niet meer afzij<t>ii blijft en afwacht wat er gaat ^ai beuren. De strijd, die we will£a strijden, is er een van liefde. We moeten weer bidden en offeren lo: daarUoor bereiken, wat wij wllWU Altijd maar geven, geven en w#° geven. Klaar staan voor iedere^ voo»- allen. Als U NU werkelrf'3 blijft toezien, hoort U er niet m«{0' B

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2