Zinvol bezig zijn door 'Gouden Handen' Exotische kunst te kust en te keur in de vakantie Jan Raas concours winnaar Echte Flamenco in Amsterdams De la Mar Jouw/kwartet zaterdag Matthias Kempprijs voor poëzie Harpbouwers naar Harpweek Maastricht Zee-schilderkunst onderwerp proefschrift 5 JUL.! ly/t) binnenland Het Laatste Avondmaal, een kopie van het schilderij van Da Vinei, uitgeheeld in was van af ge- Henk Buis uit Landsmeer was negen jaar bezig met het vervaardigen van het oude vliegveld Schip- dankte kerkkaarsen. De heer F. Spies uit Leeuwarden werkte er zesduizend uur aanhol in miniatuur, op een schaal van 1 tot 50. 's-HEERENBERG Piet Col dewijn leeft in twee werelden. De 56-jarige verdient zijn brood als fabrikant en ontwerper van brandkasten met de reputa tie van uitstekend vakman schap en duikt in zijn vrfie tijd onder tussen miniatuur- treinen. Wie wordt toegelaten in zijn 'spoorweg-domein', een loods met stevige kluisdeuren, staat wel even verbijsterd rond te kijken. Op tientallen rekken bevinden zich treinen, misschien wel dui zend stuks, van alle mogelijke typen; van Franse. Duitse, Engel se en Amerikaanse oorsprong en andere nationaliteit uit het laatste kwart van deze eeuw tot nu toe. Ze vertellen, mèt com plete stationsgebouwen, emplace menten, rangeer- en seinsystemen door Huib Goudriaan en reizigers van tin en papierma- ché, de geschiedenis van de spoorwegen. Tenminste, aan de bezoeker die oog heeft voor de verstilde wereld van het oude speelgoed. Hoe is Coldewijn ertoe gekomen stad -en land ('tot in Praag, Wenen en Parijs toe') af te reizen om treinen te kopend 'Ik ben ermee opgegroeid; geboren boven een loods, waar locomotie ven werden gereviseerd, terwijl vader machinist was op een stoomlocomotief, is het me met de paplepel ingegoten. Ik reed vaak met vader, die in dienst was van de Gelders-Westfaalse Stoomtram, mee op de locomotief. Maar met speelgoedtrelntjes spelen was er in die tijd niet bij: dat1 konden we niet betalen.' Pas in 1948, hij was toen '29 jaar, begon het verwoede verzamelen. Piet Coldewijn: .-.de wereld afgestroopt voor spoortreinen... - Of hij er na 27 jaar in geslaagd is alle typen spoortreinen in zijn collectie onder te brengen? 'Nee, dat ls niet haalbaar. Wel streef ik er nog steeds naar treinen, die ik niet heb, aan te kopen. Er moet nog heel wat op Nederlandse zol ders staan en mensen, die oude treinen of oud speelgoed kwijt willen kunnen het tegen redelijke prijzen aan mij verkopen.' (adres: P. Coldewijn, Goorsestraat 14. 's- Heerenberg). Een respectabel deel van de ver zameling van Coldewijn is ook te zien in 'Gouden Handen', het voormalige klooster in 's-Heeren- berg, dat in een recreatiecentrum is omgetoverd. Op 28 april opende dit 56.000 kubieke meter grote ge bouw zijn poorten voor hooby- isten en verzamelaars, die willen zien wat hun mede-doe-het-zel- vers tot stand hebben gebracht. Want, hoewel 'Gouden Handen' ook een show biedt die aan een pretpark doet denken, staat de permanente tentoonstelling van de in de vrije tijd vervaardigde werkstukken in het middelpunt. Gerth Hazeleger (57) begon in 1949 met het organiseren van re gelmatig terugkerende exposities over wat mensen met hun handen maken, daarom 'Gouden Handen' genoemd. Hij heeft nu, samen met Leo Ulttenbogaard (60) en Johan Lens (28) het blijvende 'Gouden Handen', waar elke hobbyist zijn werkstukken kan exposeren, in 's-Heerenberg tot stand gebracht. Johan Lens brengt de doelstelling van de Stichting Gouden Handen onder woorden: 'We willen een centrum zijn voor hobbyisten en allen, die dat willen worden en zoveel mo gelijk mensen, die door ziekte of andere oorzaken in het isolement zijn geraakt, laten zien hoe het leven zinvol wordt door zelf bezig te zijn.' Er zijn nu drieduizend werkstuk ken ondergebracht: van poppen uit afgeschrapte lucifers en het Laatste Avondmaal uit kaarsvet, tot het oude Schiphol in minia- Uitbeelding van onze voorouders na de jacht in de kelder gewelven van Gouden HandenDe figu ren van de diorama's zijn levensgroot. tuur. Het voormalige klooster biedt verder een wandelpark met een rijke plantengroei, oude bo men en voorhistorische monsters en kelders met de ongeschreven geschiedenis van de mens in dio rama's. Er is ook een ruimte vaarttentoonstelling, een sfeervol Bali-restaurant, een Breughelta- veerne en nog een aantal moge lijkheden tot 'totaal-vermaak' die wel erg uitbundig worden aange kondigd. Alleen voor de hobby tentoonstelling en de uitbeelding van de 'voorgeschiedenis' van de mens in de keldergewelven is een reis naar 's-Heerenberg al de moeite waard. or G. Kruis 1BURG-DELFT-BREDA Kunst in de vakantie heel veel mensen zien een museum nog maar te vaak als een ideale schuilgelegenheid voor een plotselinge zomerbui. Nu moet iedereen uiter- ard zijn vrije tijd indelen, zoals hij dat zelf wil er zijn al figuren genoeg die zich wat dat betreft "gen over anderen maken: dat is hün vrijetijdsbesteding! maar als u toch in de buurt bent, ip zo'n museum eens binnen. T Loont meestal de moeite. e volkenkundige musea bijvoor- eld. De belangstelling voor derge- ke instituten is altijd iets anders ericht geweest, dan die voor de ewone' musea. Je zou daaruit wnen concluderen, dat de mens, d welke redenen dan ook gemak- lljker geneigd is het raadselach- van een ver verleden of het eemde van exotische culturen te •nvaarden, dan het raadselachtige o eigen tijd en het vreemde van eigen omgeving., over een exotische cultuur kun wel spreken als het over de 'enswijze van de Trobrlanders, de evaarders van de Zuidzee gaat. 'er die eilanden, ten noorden van oostelijke punt van Nieuw-Gui- ïa - om die oude naam maar weer !0s te gebruiken - is in het Vol- iökundig Museum te Tilburg een ntoonstelling Ingericht, die een blende indruk geeft van de cul- jur van deze oostelijke Papoea- elanesiërs. Ie Trobrianders hebben een ul- fst Ingewikkelde maatschappij- )rm. Het huwelijk bijvoorbeeld is r 'patrilocaal'. maar de afstam- l'Qg richt zich naar de moeder, [otnt de moeder uit een ander dan de vader, dan moeten de ™ns. zodra deze volwassen zijn Wers dorp verlaten en zich vesti gen in het dorp waar de broers van de moeder wonen. 'Kula' Het merkwaardige 'kula'-systeem, dat je op deze eilanden aantreft, is een klassiek .voorbeeld van de cere moniële ruil. Dit systeem ls waar schijnlijk ontstaan in minder vre dige tijden, toen het voor de zeeva rende bevolking een plezierige om standigheid moet zijn geweest op andere, vijandige eilanden, toch enige relaties te bezitten, die hen vriendelijk gezind waren. Daartoe werden er geschenken aangeboden. Het daaruit voortgekomen ceremo niële ruilverkeer, de kula. vindt plaats tussen bewoners van ver schillende eilanden binnen het Massimgebied. Twee typen ceremo niële voorwerpen, de mwali (arm band) en de soulava (halsketting) gaan onder de partners van hand. Ze volgen daarbij een vaste kring loop in een elkaar tegengestelde richting. Wie deze voorwerpen krijgt, mag ze niet houden, maar hij moet ze na verloop van tijd doorgeven aan een partner overzee, zodat het stuk zijn kringloop blijft vervolgen. Een en ander gaat sa men met het geven van geschenken en tenslo'te uiteraard ook met de werkelijke ruilhandel in allerlei be gerenswaardige zaken. De kula heeft zich, ondanks de ook op deze eilanden doorgedrongen westerse invloeden, tot vandaag de dag gehandhaafd. Daarom is het moeilijk dergelijke ceremoniële voorwerpen (vaygu'a) aan de kula- loop te onttrekken. Maar er zijn hier prachtige voor beelden van die armbanden, ver vaardigd uit het achterste brede stuk van een kegelschelp en kettin gen, die samengesteld zijn uit klei ne, met bewonderenswaardig ge duld rondgeslepen rode schelp schijfjes met een hanger. De geschenken, die de kula-trans- act.ie vergezellen, zoals de uiterma te fijnzinnig bewerkte houten kalk- spatels of de sierlijk gevormde hou ten schalen geven een duidelijk beeld van de rustige artisticiteit van dit volk. De stijl ervan vertoont meermalen 'invloeden van het aangrenzende Polynesische cultuurgebied. De de coratie ervan is. net als die van de stevenversieringen van de schepen, de dansschilden en de vele andere gebruiks- en siervoorwerpen meest al geometrisch, maar er komen de laatste tientalion Jaren ook wel mens- en dierfiguren voor Een vergelijk van de oudere voorwerpen met die van de laatste tijd geeft een ontwikkeling te zien, die er op wijst dat ook deze oude cultuur langzamerhand bezig ls te verdwij nen. Gelukkig dat er zoveel be waard is gebleven! Te zien tot 1 september. De Sa'dan Toradja Over de Sa'dan Toraja, een bevol kingsgroep uit Celebes wordt tot eind van dit jaar een tentoonstel ling gehouden in het Indonesisch de cultuur van deze groep neemt het dodenritueel een zeer belangrij ke plaats ln. Karbouwen bijvoor beeld, die het kapitaal en het sta tussymbool zijn van de Toraja, worden alleen gefokt om bij de dodenfeesten geslacht te worden. Er wordt jarenlang gespaard voor het dodenfeest van een nauwe ver want. Geen historische tentoonstel ling, maar een goed en duidelijk overzicht hoe deze lang geïsoleerde bevolkingsgroep, nog steeds leeft en werkt. Sumatra In het Rijksmuseum voor Volken kunde re Breda komt de 'Suma- traanse schoonheid' aan de orde. De bevolking van dat immense ei land is samengesteld uit verschil lende ethnische groepen, die zich nog steeds sterk bewust zijn van hun eigen cultuur. De tentoonstelling in Breda - tot 22 september - probeert een beeld te geven van bepaalde apsecten daarvan. De meeste van de geëxpo seerde voorwerpen dateren uit het eind van de 19e en de eerste veer tig jaren van de 20e eeuw, zodat ze beslist niet represenatlef zijn voor de kunstnijverheidsproduktle, zoals die nu nóg gemaakt worden. Dat houdt niet in, dat deze oude voor werpen geen functie meer zouden hebben: veel van deze stukken zijn nu echte pusaka's (erfgoed) gewor den die bij belangrijke gebeurtenis sen trots als familiebezit worden getoond. Een recent voorbeeld daarvan was bijvoorbeeld de huwe lijksplechtigheid van de dochter van dr. Mohammed Hatta. die in juni 1973 volgens de Minangkabau- se adat werd uitgevoerd. Niet alleen bruid en bruidegom, maar ook vele gasten droegen toen antieke goud draadweefsels en prachtige sieraden uit familiebezit. Dat verschillende onderdelen aan de eisen van deze tijd worden aan gepast ol volgens een heersende Drie mannelijke voorouderbeeldjes. 'Adu satua' uit Nias (Sumatra). mode worden veranderd, bewijst niet zoals zo vaak wordt aangeno men, dat de oude tradities ten dode zouden zijn opgeschreven, maar juist dat zij een levend bestanddeel van de huidige cultuur vormen. HAARLEM Zoals we ln een vori ge editie al kort meedeelden, ls te organist van de Amsterdamse 'Mo- zes- en Aaron-kerk' winnaar ge worden van het 25-e Internationale Orgelconcours in Haarlem. De Jury had niet meer dan een kwartier bedenktijd nodig om tot dit besluit te komen, zo kant en klaar sprong deze improvisatie er uit. Improvise ren ls toch nog iets anders dan alleen maar orgelspelen! Het gaat er om, uit een opgelegd thema de ziel, de melodische mogelijkheden te ontdekken en die 'stante' pede te verwerken volgens de regels van de compositie, en daarbij te bedenken dat ook een fout reeds geklonken heeft. De grote kunst is din, ook deze 'vergissing' volgens diezelfde regels uit te buiten en er toch nog wat goeds van te maken, wat soms tot fraaie verrassingen kan leiden. Voor de toehoorders brengt dit in teressante spanningen mee, Jan Raas heeft het vrij eenvoudig uit ziende thema (Van Gustav Leon- hardt) speels en schijnbaar aarze lend aangepakt in de Prelude, kleu rig en sierlijk geregistreerd. De Fu ga kreeg een stoere opbouw ln een gedegen constructie, afwisselend met vrijmoedige tussenspelen, en een stage tocht naar een rustig, goed gevormd slot waarmee hij de harten van vele luisteraars won. MAASTRICHT De internationale harpweek die tot nu toe steeds in Breukelen werd gehouden, zal nu van 15 tot 22 augustus in het Con servatorium van Maastricht plaats vinden. Maastricht is gekozen om dat de initiatiefneemster van deze harpweek-traditie, Phla Berghout, al zestien Jaar als docente aan het Conservatorium van Maastricht ls verbonden. Zij verwacht een groot aantal deélnemers uit twaalf ver schillende landen. Voor het eerst zullen in Maastricht ook harpbou wers aanwezig zijn uit Rusland, Italië, Japan en Amerika. De deel nemers worden gehuisvest in het Europahuls in Bemelen. De week wordt op 22 augustus besloten met een concert door het Limburgs Symfonie Orkest waaraan drie har pisten solistische medewerking ver lenen: Therèse Rleu (dochter van de dirigent van het orkest). Vera Dulovauit Moskou en Phia Berg hout. UTRECHT Aan de Rijksuniversi teit te Utrecht is vrijdag de heer G. S. Keyes (31) gepromoveerd op een proefschrift over Cornells Vroom (1590-1661) die de grondlegger van de Nederlandse-zee-schilderkunst wordt genoemd. De studie is opge zet als monografie en bevat twee delen: het eerste bevat de tekst, het tweede ongeveer tachtig repro ducties van werken van Cornells Vroom. Behalve als monografie is het proefschrift opgezet als inten sieve studie over de betekenis en ontwikkeling van de Hollandse en Haarlemse zee- en landschapsschil derkunst in een tijdperk dat niet alleen voor de Nederlandse, maar ook voor de Europese ontwikkeling van deze kunstsoort ln de volgende eeuwen van belang is geweest. Sinds 1971 werkt Keyes ln Neder land als wetenschappelijk mede werker aan het Centrum voor voortgezet kunsthistorisch onder zoek in Utrecht. MAASTRICHT De Mathias Kempprijs voor literatuur voor au teurs uit Nederlands of Belgisch Limburg wordt dit Jaar uitgeloofd voor poëzie. De voor bekroning ln aanmerking komende dichtbundels moeten oorspronkelijk werk bevat ten, in algemeen beschaafd Neder lands (ABN) geschreven zijn, na 1 oktober 1970 verschenen zijn en nog niet bekroond zijn met een prijs die hoger is dan de 2000 gulden die aan de Mathias Kemp prijs verbonden is. Het complete reglement is verkrijgbaar bij de se- crc'.aris M. G. P. Bollen, Herogsin- gel 77 Maastricht. AMSTERDAM Tot en met 7 augustus treedt ln het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam 'Fiesta Gitana' op met 'Nacht der Zigeuners'. Het is een voorstelling van Flamenco samengesteld uit zang, dans en theater. Het is een authentieke Flamenco-voorstelling die men in Spanje zelf niet meer kan bijwonen. Het geval is nl. dat de echte Flamenco-artiest niet meer wil optreden in de vele Spaanse etablissementen waar tegenwoordig een zekere 'Toppop Flamenco' wordt gebracht, er waar de echte kunst niet thuishoort. Fiesta Gitana dat de echte Flamenco zegt t brengen, heeft in de loop der jaren al duizenden voorstellingen in Europa gegeven en Is nu weer, in het kader van het 700 jaar-jarige bestaan van Amster dam, in de hoofdstad te zien. De voorstellingen beginnen elke avond om negen uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9