Gemiddeld geven we veel minder dan een cent op elke gulden weg Paul van Vliet: een nostalgisch afscheid van oude Kurzaal Foto's van Breitner veroorzaakten deining Aardgas Concert door deelnemers aan orgel wedstrijd Eis van zes jaar voor doden van bejaarde man Dnze liefdadigheid stelt (ondanks alle fanfares) niet zo erg veel voor Meisjes stalen geld uit huizen Jan Raas wint orgelconcours Nederlander vierde op jeugdconcours violisten 8 ROUW/KWARTET VRIJDAG 4 JULI 1975 BINNENLAND 9 MSTERDAM De 'publieke offer aardigheid' brengt in Nederland een aar honderd miljoen gulden per jaar p. Dat lijkt een fors bedrag. Maar in erhouding tot wat we samen verdienen n tot wat er nodig is om alle nood te •nigen stelt onze liefdadigheid niet eel voor. [et is echter niet alleen de bescheiden mvang van onze goedgeefsheid (een aar tientjes per Nederlander per jaar) ie vragen oproept. Ook de principiële Taag naar het nut van financiële hulp oor particulieren wordt steeds vaker i twijfel getrokken. [eel duidelijk is dat het geval met de ulp aan de derde wereld. Het inzicht groeit dat geldhulp vanuit het westen de ontvangers in de derde wereld vaak alleen maar meer afhankelijk maakt. Geldhulp kan echte bevrijding in de weg staan- Er zijn wel goede projecten, maar toch niet genoeg om 'de westerse geld macht te absorberen'. De meeste organisaties op het terrein van de ontwikkelingshulp (Novib, X-Y, enz.) hebben daarom het accent reeds verlegd van uitsluitend financiële hulp naar een combinatie van projecten èn mentaliteitsverandering. Desondanks blijven er critici die elke fondswerving als een zoethoudertje voor rijke wester lingen beschouwen. Ook in het kerkelijke ontwikkelings kamp is twijfel binnen geslopen. Een treffend voorbeeld van de hierdoor ont stane verlegenheid was de persconferen tie die 'Kom over de brug' onlangs hield. Misschien komt er een derde actie, maar dan wordt het niet weer een pure geld- actie zoals in 1972 (zestig miljoen in een klap). De mentaliteit is belangrijker dan het geld, zo luidt nu de slagzin. Ondertussen blijft ook de binnenlandse charitas worstelen met de al heel oude vraag waar de liefdadigheid eindigt en de meer ingrijpende overheidsbemoeie nis begint- Concreet: waar eindigt de diakonie en waar begint de Algemene Bijstand. En alsof dergelijke vragen nog niet las tig genoeg zijn wordt de goede gever nog bij voortduur geplaagd door groot scheepse televisie-acties, die niet alleen zijn gulheid, maar ook zijn overtuiging op de proef stellen. Wat te denken van een actie als Geven-voor-leven? Dank baar 70 miljoen optellen bij het saldo van vaderlandse goedgeefsheid? Of ver ontwaardigd afdoen als de zoveelste uiting van aflaathandel? Vragen genoeg. Het kan dus geen kwaad de rechterhand toch eens te laten na kijken wat de linker hand in het ver borgen doet. Wie zijn de goede gevers, wat voor bedragen geven zij, en waar komt het geld terecht? joor Piet Hagen De overgrote meerderheid van de belastingbeta lers geeft minder dan één procent van zijn inkomen treg voor 'het goede doel'. Een klein deel komt daar (mestal maar net) bovenuit. Slechts een enkeling (vaak bijn dat dan kloosterlingen) geven tien pro- pent van hun inkomen. »at is het beeld dat naar voren omt uit gegevens van het centraal ureau voor de statistiek en uit esprekken met belas tin gdeskundi- en. De laatste statistiek op dit' unt dateert uit 1967. Toen kon (of rilde) nog geen vijf procent van e 5,7 miljoen belastingplichtigen ftrek claimen wegens giften aan merkelijke, charitatieve, culturele, retenschappelijke of het algemeen ut beogende instellingen'. Het to- ale bedrag waarmee deze 220.000 oede gevers boven de minimum- reris van één procent (of 120) itwamen was 83 miljoen gul- en. Dat is nog geen kwart procent an ons gezamenlijk belastbaar in- omen van dat jaar. legt niet alles Ru zegt dit bedrag niet alles. Veel ïensen vullen nooit een belasting- iljet in, omdat voor hen loonbe- pisting eihdheffing is. Zij kennen e mogelijkheid van aftrek van gif- en misschien niet. Vaak is het ook tiet de moeite teruggaaf van belas- ing te vragen. Want die paar hon- lerd gulden giften boven de grens van één procent vallen gemakkelijk weg tegen de anders onbelaste bij verdiensten die je dan ook moet opgeven. Daarnaast is er dan ook nog een groep die giften aftrekt als per soonlijke verplichting (dat kan als je dit per notariële acte vast legt) en de groep die geen aftrek wil vragen, omdat ze het onzindelijk vinden iets weg te geven en daarna de helft van de gift via de belas tingvermindering terug te krijgen. Het Centraal Bureau voor het Inza melingswezen schatte voor 1972 het totaal aan inkomsten uit publieke offervaardigheid een kleine twee honderd miljoen gulden. Dat geld wordt ingezameld door een paar honderd instellingen. Daaronder zijn enkele grote zoals het Konin gin Wilhelm ina Fonds en het Rode Kruis, en vele, vele kleinere. Van het Bijbelgenootschap tot en met de Blindenzorg en van de Hendrik Pierson Vereniging tot hét Medisch Comité Nederland-Vietnam. In de tweehonderd miljoen die het Inzamelingswezen heeft geregi streerd zitten niet de kerkelijke bijdragen. Een groeiend deel van de kerkmen sen komt de financiële verplichtin gen (zoals die vaak in richtlijnen worden vastgelegd) niet na. Maar de overblijven den betalen soms erg veel. In de gereformeerde kerken Nederland (films over bevrijdings bewegingen, onderzoek naar inter nationale ondernemingen, enz.). De 6500 X-Y-leden blijken vooral te komen uit de hoek van de jonge ren, de beter opgeleide mensen, de progressieven (met name PSP en PPR) en kerkelijk georiënteerden. Een kwart van de contribuanten is bijvoorbeeld gereformeerd. Een ander opmerkelijk gegeven uit het onderzoek van Bierkaai is dat goede gevers vaak voor meer dan één goed doel bezwijken. Wie aan X-Y geeft is vaak ook contribuant van het werelddiakonaat, de Novib. de kerk, enz. Het omgekeerde geldt E6TSt6 Stap waarschijnlijk ook. Mensen die kla gen dat 'ze' gisteren ook al aan de deur geweest zijn geven van de weeromstuit waarschijnlijk hele maal niks meer. ren kunnen natuurlijk nooit op te gen de vele miljarden die langs collectieve weg worden toegewezen aan gezondheidszorg, wetenschap pelijk onderzoek, cultuur, bijstand, ontwikkelingshulp, enz. Waarom? Toch blijven al die honderden in stellingen ons geld vragen voor het goede doel. Waarom? In de eerste plaats omdat allerlei werk niet ge daan kan worden als particulieren het financieel niet dragen. Er wordt veel gesubsidieerd, maar ker ken, politieke partijen en andere ideële organisaties zullen het toch moeten hebben van bijdragen van hun leden. Daarnaast heeft het particulier ini tiatief vaak een aanvullend karak ter op wat de overheid doet. Zo verschaft de algemene bijstand ie dereen een minimum-inkomen, maar vaak is een diakonale hand reiking nog meer dan welkom. Er zijn ook steeds weer dingen de nog niet door de overheid worden verzorgd en waar het particulier initiatief een begin maakt. Ideële organisaties kunnen verder politie ke druk uitoefenen. Heel duidelijk Is die functie aanwezig bij organi saties als de Novib of X-Y. werd in 1973 gemiddeld 123 mil joen opgebracht. Per ziel is dat 142. Voor een gezin van vier per sonen gemiddeld dus 575 per jaar aan kerk. diakonie, zending en evangelisatie. De hoogte van deze bedragen zal van kerk tot kerty verschillen, maar over het alge meen kun je wel zeggen dat kerk mensen met het totaal van hun giften eerder boven de één procent van hun inkomen zullen uitkomen dan anderen. Dankzij een onderzoek dat door de stichting Bierkaai is gedaan naar het geversbestand van de X-Y-be- weging weten we nog iets meer over de invloed van kerkelijke bin ding op de goedgeefsheid. X-Y is een beweging die in 1968 iedereen opriep 1 a 2 procent van zijn inko men aan ontwikkelingshulp te ge ven zolang de regering dit nog niet deed. Aanvankelijk ging het meeste geld naar projecten in de derde wereld, hu wordt ongeveer ender- de deel van de 1,2 miljoen die jaarlijks binnenkomt besteedt aan beïnvloeding van de mentaliteit in Collectebus Zo langzamerhand zal duidelijk zijn dat een grote groep van de bevol king waarschijnlijk niet veel meer geeft dan af en toe een gulden in de collectebus en misschien eens honderd gulden op door de televisie bepaalde momenten van ontroe ring. Van een vaste, regelmatige vrijgevigheid die enigszins in rede lijke verhouding tot het eigen in komen staat is dan geen sprake. Gezien de discussie over de zin van financiële hulp is het de vraag of je de vrijgevigheid meer moet sti muleren. De problemen van de der de wereld worden immers niet op gelost door wat kapitaalhulp uit het rijke westen. Ook binnenlandse goede doelen moeten voortdurend kritisch worden bekeken. Gevers moeten niet het idee hebben dat hun geld alle problemen oplost. Die paar honderd miljoen die wij offe- Veel organisaties zien de bereidheid tot financiële hulp ook als een eerste stap tot grotere betrokken heid van de gevers bij de proble men waar het om gaat. Geld geven maakt mensen bewust. Die menta liteitsbeïnvloeding via de porte- monnaie (de Novib spreekt zelfs van 'opvoeding') wordt steeds vaker genoemd als afzonderlijke doelstel ling van het geld geven. Bij kinde ren (leren iets weg te geven voor een ander) is dat altijd al gepropa geerd. Nu geldt he* ook voor vol wassenen. Ook in de discussie over versobering speelt dat een rol. We moeten leren met minder genoegen te nemen. Het weggeven van een deel vain het geld dat je teveel hebt is dan een beginnetje. Als we niet de illusie wekken dat ons geld de problemen de wereld uit helpt kan het geen kwaad de goedgeefsheid meer te mobiliseren dan nu gebeurt. En dan niet via incidentele acties die een beroep doen op de liefdadigheid, maar meer via systematische voorlichting die mikt op blijvende betrokken heid van de gever. Vervolg van pagina 1 van het continentale plat hebben tot nu toe niet aangetoond, dat daar grote voorraden aanwezig zijn. Drs. J. P. van den Berg, directeur gasverkoop Gasunie In Groningen, schat dat dit jaar 53 procent van energieverbruik in Nederland voor rekening komt van ,het aardgas. Tien jaar geleden was dat vijf pro cent en in 1970 36 procent. Dit dekkingspercentage zal in de toe komst lager worden, aldus de heer Van den Berg. Dit betekent dat naar andere brandstoffen, zoals olie, kolen en kernenergie moet worden omgekeken om in de stij gende energiebehoefte te voorzien. De heer N. de Vries, directeur van het GEB in Rotterdam en tevens voorzitter van de Vereniging van Gasbedrijven (Vegln) acht het noodzakelijk, dat de mensen gewe zen worden op een zuinig gebruik van het gas. Het Is volgens hem een kritieke situatie, die ertoe noopt dat de contracten met de industrieën niet meer worden ver lengd en de elektriciteitscentrales overgaan op andere brandstof. Dit laatste zal minister Lubbers van economische zaken, die in septem ber zijn energienota in de Kamer zal bespreken, in conflict brengen met de strijd tegen de luchtveront reiniging. Aardgas is een veel scho nere brandstof dan olie en kolen, aldus de heer De Vries. Import Een andere mogelijkheid is het in kopen van aardgas uit andere lan den. Hierbij wordt speciaal gedacht aan Noorwegen, dat over enorme reserves beschikt. De Noren zijn echter niet gauw bereid tot grote leveranties. Zij voeren een voor zichtige verkooppolitiek. Het is eveneens mogelijk aardgas te im porteren uit Algerije, Rusland, Per- zië en Nigeria, zij het dat dit erg kostbaar is. omdat het gas voor het vervoer vloeibaar moet worden ge maakt. Van een verslaggever VENLO Twee meisjes in Venlo hebben samen een manier gevonden om via stelen aan snoepgoed te ko men. De kinderen belden zomaar er gens aan en vroegen of ze even naar de wc mochten. HAARLEM De internationale jury van het 25ste Orgelconcours in de Sint-Bavokerk had maar een goede tien minuten nodig voor de beslis sing dat de Amsterdamse organist Jan Raas dit keer de winnaar was van het concours. Hij behaalde dit succes op een niet zo heel gemakke lijk thema in een kundige registratie en een muzikale speeltrant. BCHEVENINGEN Met weemoed neemt cabartier Paul van Vliet tot en met 27 juli afscheid van Ie oude Kurzaal. Voor de écht allerlaatste keer brengt hij in het vervallen gebouw aan het Gevars- peynootplein een serie voorstellingen onder de zomerse titel 'een avond aan zee'. door Piet Visser HAARLEM Mocht de traditionele 'deelnemers-avond' van het Haarlemse orgelfestijn al niet zoveel belangstelling trekken als het concert op de avond daarvoor, er viel genoeg aan fraaie orgelmuT ziek te genieten: deze vier organisten gaven alleen een sierlijk vi sitekaartje af door een prettige muzikale prestatie. Stuk voor stuk organisten van klasse. ■anger dan 27 juli mag hij niet in et eens zo trotse Kurhaus blijven, at voor een paar jaar op slot gaat oor een tientallen-miljoenen-kos- ende, ingrijpende restauratiebeurt. >e hele maand augustus dient het -ircus-Theater, de overbuurman an de vroegere burcht van Zwols- ïan, van Vliet gastvrij onderdak, ij de Haagse première van zijn ieuwe one-man-show, die in no- ember vorig jaar werd gestart in et Rotterdamse Luxor-theater, wa- en woensdagavond de scheuren in e muren en de gaten in het pla- ond van de bouwvallige Kurzaal eraffdneeró voor het oog verhuld, len was er met tamelijk eenvoudi- e middelen ln geslaagd van de aal met zijn prachtige kristallen uchters een gezellig café-chantant e maken. Wat meters pluche, re ien gekleurd linnen en tafeltjes al Het kunnen doen! 'aul van Vliet's show sloeg duide- |jk aan bij het Haagse publiek, vas de kern van zijn programma ngewijzigd gebleven, Paul had er nkele liedjes en kleine conferen- es over Haagse en Scheveningse aken aan toegevoegd. Nostalgische iedjes zijn erbij, waarin de cabere- ier heel raak en treffend terug- ijkt op het verleden van de bad- Haats. Immers, Scheveningen gaat iu met de betonnen kolossen van Iredero. die straks met het behou- en Kurhaus de skyline van de badplaats vormen, op weg naar een Heuwe toekomst. En uiteraard ïljgt hij de Hagenaars op zijn iand in zijn ironisch mime-act van de gespreide ambtenaar die in zijn pieuwe flat in Groningen geen raad weet met zichzelf. Van Vliet is op zijn best wanneer pij een boekje opendoet over zijn l«ugd en zijn schooltijd. Hij is een £n al bewogenheid ln zijn sublieme pallade over het 'Christelijk 'sGra- Paul van Vliet venhaagseh Gymnasium', nu 'Sorg- vliet' geheten, met zijn strenge ge schiedenisleraar die de jaartallen erin stampte en de eenzame juf frouw die trachtte biologieles te geven. Van Vliet kijkt gevoelig te rug op zijn ouderlijk huis: het lied je 'Kom Louise' is daardoor een juweeltje geworden. De Haagse caberetier, die ooit een leerling-journalist bij onze krant is geweest, is nu tien jaar onderweg, in de auto door het land. met een broodje kaas en een broodje lever, zoals hij in zijn slotlied zingt. In die tien jaar heeft Paul van Vliet zich ontwikkeld tot een bijna vol maakte theaterpersoonlijkheid. Hij slaagt erin zijn toeschouwers twee ëneenhalf uur lang met zotte clow nerie en melancholieke ernst te boeien. Wat een geweldig vakman spreekt uit zijn act 'actie harde actie', waarin hij doorelkaar heen 6, 7 bezoekers van een buurtverga- dering in de Archipelbuurt (met de dominee van de Malakkakerk) typeert. Dat het succes van zijn show ook te danken is aan de swingende inzet van het kwartet van Rob van Kreeveld moet met nadruk worden genoemd. En dank zij regisseur Nick van den Boezem en Fransje Gelderblom zit er een heerlijke souplesse in de show. De belichting, met de feestelijke prlk- klampjes. was goed vakwerk van Huib Snijders. Na afloop kan men nog wat drinken in een café du théatre. dat met salonmeubilair. pi anomuziek en kaarslicht, de tijd van toen in herinnering brengt. AMSTERDAM De veertienjarige Jaap van Zweden, leerling van Da- vina van Wely aan het Muziek- lyceum in Amsterdam, heeft op het Internationaal jeugdconcours voor violisten in Glasgow de vierde prijs gekregen. Hij ontving ook de Keil- ler-beker voor de beste uitvoering van de in opdracht geschreven compositie van Martin Dalby. Bij de finale van het concours speelde Jaap van Zweden het Vioolconcert van Max Bruch met het Schots Kamerorkest o.l.v. Jehudi Menuhin. De eerste prijs van het concours werd gewonnen door een Roemeen se deelnemer van zestien jaar. Prinsengracht by de ingang Bloemgracht, een van de foto's uit Breitners collectie. door G. Kruis De winnaar van vorig jaar begon met wat onwennigheid op de grote speeltafel met Bach's 'Fantasie' in c. die er daardoor wat 'stijfjes' af kwam. In Couperin's 'Messe a l'usa- ge des couvents' pakte hij met een nogal zware registratie uit. die niet bepaald 'Couperins' aandeed, maar verderop pleegde hij een transpa rantie klank. De Westduitser Hans M. Corinth droeg, langzaam en me ditatief en in een heldere klank Bach's 'Herr Jesu Christ' (BWV 709) voor. dat hij door Mendels sohn's 'Prelude en Fuga' in c liet volgen in een teveel aan registratie en desondanks in duidelijke zins bouw. Hans G. Boshammer uit Gel- senkirchen bracht in een soms enorm geluidsvolume en romanti sche gevoeligheid Reger's "Intro duction und Passacaglia', waarmee hij zich een fantasierijk instrumen talist toonde die de grote Bavo- ruimte strklend wist te veroveren. De Nederlander Jan Raas tenslotte kon ons met een knap gespeelde vertolking van Van der Horsts moeilijke, en intelligent geconstru eerde 'Toccata en Fuga in modo conjuncto' toch niet overtuigen van de pure muzikaliteit die toch altijd uit de ziel van de muziek de melodie moet stromen. Dat een deel van het publiek de tel was kwijtgeraakt en de constructie moeilijk volgen kon, bleek wel uit het Applaus na de Toccata. Het spel van de organist in de Fuga daarna bracht een groter duidelijkheid en een prettiger aan te horen registra tie van deze toch wel met veel muzikale innerlijkheid 'geconstru eerde' compositie. Het veroorzaakte in 1961 nogal wat deining toen de heer H. Sieden- burg een van zijn vader geërfde collectie foto's van de schilder G. H. Breitner aan het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documen tatie schonk. Er werd gesproken en geschreven over een sensationele ontdekking, sensationeel vooral, omdat uit de foto's bleek en nu citeer ik uit een artikel van die dagen 'hoe ongegeneerd Breitner van dit hulp middel gebruik maakte.' Nu was de fotografie een medium waarvan ve le kunstenaars zich al bediend had den. Enkele namen: Delacroix Courbet. verschillende Barbizon- ners. Degas, De Toulouse Lautrec, Utrillo (die schilderde naar prent briefkaarten) en Witsen. Aan de hand van diens foto's schilderde Breitner bijvoorbeeld zijn grote schilderij van de Dam (Stedelijk Museum) waarschijnlijk omdat hij die foto's interessanter vond, dan zijn eigen opnamen van dit stads gedeelte. Breitner zelf maakte overigens geen enkel geheim van zijn werkwijze. Er is een briefje, dat hij vanuit Amsterdam naar Witsen In Ede schreef: 'Ik zou je willen vragen als je soms (een foto van) een stukje heidegrond (voorgrond) voor me had, dan zou ik je zeer dankbaar zijn Ik ben namelijk aan een schilderij bezig met een grote voor grond.' Aan de schilder Kees Maks, die hij in zijn jonge jaren begeleid de liet hij ook een foto-album na met ongeveer tweehonderd foto's. Een deel van die foto's is te vinden in het boek 'Breitner en zijn foto's. samengesteld door A. B. Osterholt, Amsterdam, Uitgeverij De Arbeider spers (ƒ34.50). KEUZE De kwaliteit daarvan doet vermoe den, aldus Osterholt, dat het een door hem zelf gedane keuze betreft uit het ongeveer tienmaal grotere aantal dat hij ln de loop der jaren maakte. Breitner gebruikte dus fo to's bij zijn werk. En iedereen die zijn oeuvre ongeveer kent en deze foto's beziet, kan concluderen hoe intensief hij dat deed. Maar zelfs de destijds diep teleurgestelden zul len nu toch wel over de eerste schrik heen zijn, omdat ze langza merhand wel ontdekt moeten heb ben. dat fotografie een hulp-middel waa sla alle andere. Want die foto's hebben niets van doen met zijn prachtige peinture, zijn indringen de toon. de manier waarop hij de mens zag: zijn bewogen, loden luchten, zijn schemerige avonden en grauwe morgens, zijn natte glimmende spaarzaam lantaarnlicht weerspiegelende straten, de grauwe groezeligheid van smeltende sneeuwDat kun je van een fot niet 'overschilderen.' Je kan. gezien dit oeuvre alleen maar blij zijn, dat hij over dit hulpmiddel beschikken kon. Trouwens het is veel meer dan een hulpmiddel: ook veel foto's zijn uniek! ROTTERDAM De officier van justitie bij de rechtbank te Rotterdam, mr. W. A. de Saint Aulaire, heeft gisteren zes jaar gevangenisstraf geëist tegen de 35-jarige Fransman Marc R. op verdenking dat deze de 68-jarige Jan van Kapel uit Vlaardingen zou hebben gedood. Bij gebrek aan bewijs liet de offi cier het primair ten laste gelegde (opzettelijke doodslag), vallen en beperkte zich tot .zware mishande ling, de dood ten gevolge hebbend'. Tegen de 19-jarige Duitser Güther B. die samen met R. in het huis van de heer Van Kapel is geweest, eiste hij tien maanden wegens he ling. B. bleek in het bezit te zijn van het horloge van het slachtoffer. Niet bewezen kon worden dat B. had geholpen bij het misdrijf. Wel meende de officier dat het hele optreden van de Duitser die toe keek hoe de oude man werd afge maakt, moreel bijzonder laagstaand was. De beide verdachten, die langs di verse Europese hoofdsteden plegen te zwerven, hadden de heer Van Kapel op het Centraal Station van Rotterdam ontmoet. Verdachte R. kende de heer Van Kapel al een jaar of zes. De heer Van Kapejl heeft de beide verdachten meege nomen naar zijn huis ln Vlaardin gen. Daar zouden seksuele hande lingen zijn gepleegd, gevolgd door een ruizie. R. hield vol dat hij bij die vechtpartij niets anders had gedaan dan de heer Van Kapel in bedwang houden en hem vastbin den. Dr. J. Zeldenrus^ verklaarde echter dat de heer Van Kapel door wurging om het leven moet zijn gebracht. Grote keus in cassette-radio's In Nederland zijn thans al 23 mer ken cassette-radio's verkrijgbaar. Dit blijkt uit een complete catalo gus daarvan, gepubliceerd in het ANWB-weekblad Autokampioen. De meeste autoradio's met Ingebouwde bandspeler zijn stereo, maar de goedkoopste de Philips 22 RN 232 a 319 is het voordeligst zijn alleen mono afspeelbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9