'Rotterdam verkoopt zichzelf niet goed' KOLONISTEN IN MINNESOTA Radio- en televisieprogramma's Even puzzelen Koos Postema positief over VARA-periode Amerika Overmaken van kinderbijslag naar Marokko probleem Pony slaat op hol, vastgebonden kind komt om het leven TROUW/KWARTET DONDERDAG 3 JULI 1975 KARELTJE KNETTER door Riet Diemer HILVERSUM 'De stad is in 'n een mooie fase o m er te gaan werken', zegt Koos Postema die bin nenkort zijn arbeidsterrein van de Vara-televisie v erlegt naar de afdeling voorlichting van de stad Rotterdam, waarvan hij chef wordt. Uitleg aan het begrip 'mooie fase' geeft hij aan de hand van de ont wikkeling die er de laatste jaren is in de havenstad. 'Er is een gezonde financiële basis gelegd die hopelijk behouden blijft. Maar nu is men toe aan een hevige accent op het leven en de cultuur. Hij somt op: Filmfestival, dichtersmanifestatie, international e tenn isweds tr i j den De stad wordt opgeknapt, de leef baarheid vergroot'. Het zelfbeklag van Rotterdam is genoeg bekend: We komen te wei nig In de publieke belangstelling, alleen Rotterdamse rampen komen op de televisie. Andere zeggen weer, ja. maar Rotterdam verkoopt zich zelf niet genoeg. Koos Postema: "Rotterdam is ten onrechte te wei nig in de picture. Daar had men eerst ook niet zo'n behoefte aan. Je weet het zelf: Dom, werken en ermee geuren'. Maar hij belooft als geboren en getogen Rotterdammer en televisievakman dat er wat aan gaat gebeuren. Hij zegt: 'In de Vara-gids stond een ingezonden brief van iemand die schreef dat er vreselijk veel programma's gemaakt zijn over Amsterdam 700, maar schreef die meneer, Heerlen bestaat 750 jaar en daar is nog nooit iets door de radio over gezegd en dat geldt ook voor andere steden. Chef afdeling voorlichting houdt in dat je te maken hebt met een grote afdeling. Er zijn zeven voorlichters naar buiten, dat wil zeggen naar de media krant, radio en televisie en naar het publiek. Dan is er de voorlichting intern. Bij de gemeen te werken liefst 20.000 mensen. Er is een informatiecentrum voor de burgerij. Een aantal periodieken wordt uitgegeven waaraan negen journalisten werken. De bladen worden gedrukt op de eigen stads drukkerij. En dan is er de repre sentatieve kant. De stad moet worden gepresen teerd. 'Dit vind ik een heel belang rijk punt', zegt Koos Postema: 'Als je wezenlijk met televisie te maken hebt vraag je je af: Hoe komt het bij de mensen aan. Met een mede deling aan de burgerij is het ook zo: Hoe komt het over. Er moet tweerichtlng-verkeer zijn. Het is niet meer mogelijk een monoloog te houden vanuit het stadsbestuur, er moet ook inbreng zijn van de burgerij naar het bestuur toe'. Doe-stad 'Wat, me erg aantrekt in Rotterdam is, dat het een doe-stad is. Er wordt wel gepraat, maar niet teveel'. Koos. nu tweeënveertig jaar. kan het weten. Hij is er gepokt en gemazeld zoals hij het noemt. Hij heeft er zevenentwintig jaar ge woond. ging er op school, stond er later een aantal jaren voor de klas. Daarna volgde een periode verslag- geverij bij Vara's radiorubriek Din gen van de Dag tot het televisie tijdperk aanving met Achter het Nieuws, onder Herman Wigbold. Later kwamen de 'Specials' in do cumentaire sfeer zoals 'Een groot uur u'. Gaat Koos Postema - een persoon lijkheid op televisiegebied - verlo ren voor het scherm? Het is op dit moment een punt van gesprek. Bij de Vara zal dit nog op gang moeten komen. In Rotterdam staat men er niet afwijzend tegenover als Koos nog wel eens iets wil doen 'als hobby'. Maar er is gewaarschuwd dat zijn nieuwe baan hem behoor lijk in beslag 2al nemen. De waarschuwing heeft hij ook ge kregen voor televisie geen dingen te doen die strijdig zijn met de belangen van Rotterdam. Hij geeft zelf een fictief voorbeeld 'Ik zou bijvoorbeeld een intervieuw kunnen houden over krotopruiming in En schede. maar in Rotterdam is men daar ook nog niet mee klaar. Dan lopen de belangen door elkaar heer»'. Sfeer bij VARA Er is genoeg gepubliceerd het laat ste jaar. de werksfeer binnen de Vara was niet best. Oorzaak de identiteitscrisis. Koos Postema werd na veel vijven en zessen adjunct directeur televisie, maar een aantal Koos Postema Vara-medewerkers had het hem lie ver niet zien worden, omdat hij het maken van goede programma's steeds voorop stelde boven identi teitsproblemen. Is dat de reden van zijn vertrek? 'Het is de belangrijkste reden niet', reageert hij. 'er is al langere tijd iets met me aan de gang. Bij de omroep gebeurt te weinig. Iets wat niet beweegt is dood'. Vier jaar geleden kreeg hij de Nipkow-schijf. de hoogste televisieonderscheiding. Hij heeft toen een aantal verande ringen voorgesteld waaronder de suggestie dat iemancT "die creatieve programma's maakt, af en toe iets anders moet doen, omdat je anders vastloopt. Ook vindt hij dat er bij de omroep teveel mensen blijven hangen omdat het er nog niet zo slecht is. Nieuw talent van buitenaf dat er ongetwijfeld is krijgt zo geen kans. Geen gevoelens van bitterheid over de laatste moeilijke periode? 'Nee, de vrijheid van werken was zo on gekend al die vijftien jaar bij de Vara en het plezier in het werken en het contact met de collega's zo intens, dat het positieve overwint'. Het afgelopen winterseizoen was uitgesproken saai, verwacht Koos Postema nog een beetje opleving? Hij kan alleen voor de Vara spre ken, omdat hij daar aan het win- terschema 1975/1976 heeft meege werkt. 'De ontkoppeling van het journaal - er komt er een om acht uur op het ene net en een om half tien op het andere -heeft geleid tot een experimenteerfase. De vraag is hoe gaan de mensen daar op reageren? Zitten wij op Neder land 2 dan overschrijden wij de klassieke acht uur journaaltijd met een filmserie. Hij wil wel verklappen dat het een Engelse familie-feuilleton naar het boek Pallisers met Suzan Hampshi re in de hoofdrol wordt. Dat duurt tot tien voor half negen, tot negen uur komt Joop Koopman met Twee voor twaalf, van negen tot half tien komt er documentairewerk en daarna het journaal om half tien aan onze kant. Ik ben benieuwd of een sterke publiekstrekker als zo'n film en een quiz een aanloop zijn naar het negen uur tijdstip wan neer de documentaire komt. Negen uur is een heel belangrijke tijd voor televisie. Een mooiere tijd bestaat er niet', zegt hij tot slot van 'Een uur Koos' Reportage over strategische passen in Sinaï HILVERSUM Nu er steeds grote re druk op Israël wordt uitgeoefend om strategische concessies te doen in de Sinaï-woestijn, is een televi sieploeg van Achter het Nieuws (Vara) naar de woestijn geweest om ter plekke de. situatie in beeld te brengen. Zoals bekend gaat het vooral om de voor Israël van be lang zijnde Mitla-pas en Gidi-pas. Vanavond komt de reportage in Achter het Nieuws op het scherm. VENLO De Raad van Arbeid in Venlo heeft verleden jaar veel pro blemen ondervonden met het over maken van kinderbijslag van Ma rokkaanse gastarbeiders naar hun vaderland. Van 2579 postwissels die de Venlose raad van arbeid in 1974 met kinderbijslag verzonden heeft kwamen er 237 zonder enig com mentaar terug. v Uit kontakten met gastarbeiders is gebleken dat de postwissels dikwijls niet uitbetaald worden, omdat hun vrouwen zich niet voldoende kun nen legimiteren, terwijl het ook voorkomt dat het postkantoor geen bericht stuurt dat er een postwissel is aangekomen. Volgens een woord voerder van de Raad van Arbeid in Venlo worden alle postwissels die terug komen opnieuw in behande ling genomen. Meestal is het door gesprekken met gastarbeiders mo gelijk de adressering nader te om schrijven, waarna de postwissels opnieuw verzonden worden. Het aantal dat dan nog terug komt is een stuk kleiner maar deze post wissels worden weer verder uitge zocht. Door het vele werk dat aan de behandeling van de retour gekomen postwissels verbonden is kan het voorkomen dat de overmaking van de kinderbijslag in verschillende gevallen zes tot negen maanden duurt. Rechtstreekse uitbetaling van de kinderbijslag aan de gastar bieders is volgens een door Neder land met Marokko gesloten verdrag niet mogelijk. Er waren woensdagavond een paar scènes te zien uit de dertiendelige serie 'Amerika', die de NOS met ingang van zondag op het scherm zal brengen. Dat lijkt een boeiend televisiegebeuren te zullen worden. Ook al omdat veel vakmensen van deze produktie eerder hebben mee gewerkt dan die andere grandioze cultuurreeks 'Civilisation' van lord Kenneth Clark. De Nederlandse commentator bij het voorproefje was mijns inziens te betrappen op een onjuistheid. Hij had het over de vrije Indianen vóór de Span jaarden kwamen. Die naam hebben zij per abuis gekregen, omdat Columbus dacht dat hij Indië had ontdekt- Een 'gewestelijke' verslaggever volgde natuurvrienden die een voet tocht maakten door het dal van de Mosbeek in Twente. Je zou het bijna een liefelijk gebied moeten noemen. Er zijn nog oerelementen aanwezig, met inbegrip van een haast pastorale rust. Daarom zei de gids terecht, dat dit landjuweel niet geschikt is voor massarecrea tie, maar voor de enkelingen hoe je in stilte kunt genieten. Nou loopt hij wel de kans, dat er toch hele drommen auto-volk op af komen, die er een soort Ster reclame in gezien hebben. En daar wordt nu eenmaal op gereageerd. Ook Finland lijkt al kindertjes te bezitten die ongelooflijk naturel voor de camera's verschijnen. Het IKOR heeft ervan laten genieten door het eerste deel van de film 'Moeder gaat weer trouwen' uit te zenden. Eerlijk gezegd heb ik meer op de kleine en soms zo 'volwassen' reagerende Irma Martinkauppi gelet dan op de moeder en haar nieuwe liefde. In 'Kenmerk' zei een pleitbezorger voor gastarbeiders dat de hier illegaal vertoevende buitenlanders een mensonwaardig bestaan leiden. En dat de politiecontrole doet denken aan de razzia's in de twee de wereldoorlog. Dat is een harde beschuldiging. Ook een schrijnende, als men bedenkt dat Nederlandse werkgevers uit deze vernederden en vertrapten een slaatje slaan. Zij betalen een honger loont je maar verdienen duizenden op illegale arbeiders, onder andere omdat zij geen sociale premies afdragen. Er zijn er zelfs bij, die geld eisen voor het afgeven van een werk geversverklaring. Dat doen ze met een stalen gezicht ook voor mensen die zij niet in dienst hebben. Ik zou wel eens uitgezocht willen zien. hoeveel van deze inhalige 'werk- verschaffers' tot voor kort zelf ergens in loondienst waren. Jam mer, dat 'Kenmerk'-presentator Huijbregts daarover niet de voor zitter van het NKV polste. Het had een visie aan 'Visie' kunnen toe voegen. Immers, de neiging om vogr kapitalist te 3pelen, zit niet uit sluitend in een bepaald deel van de bevolking, dacht ik. TON HYDRA UTRECHT Het Centraal Mu seum in Utrecht heeft de 'stra al- mantel', een creatie van de Neder landse mode-ontwerpster Fong Leng Tsang gekocht. Het stuk krijgt in de maand juli een plaats in een speciaal vervaardigde glazen, pyramidevormige vitrine met een spiegelvloer. De mantel is vervaar digd van verschillende soorten zwarte zijde met ingeweven bloe men. bladeren en streepjes, gedeel telijk geplisseerd en gewatteerd en versierd met opgestikte stralen van rood lurex. (Advertentie) De gezinskaart geeft nogal wat aanloop bij Opa en Oma Spoor. Logisch, ccn gczinskaart kost maar f50,- per jaar. En daarvoor mag het hele gezin op twee kaartjes (enkele reis, retour B of avondrctour) de trein in. Mits de kinderen maar onder de twintig zijn. Bovendien krijgt u als extraatje een gratis reisdag. Wanneer u maar wilt. Voor het hele gezin natuurlijk. Dus die 1 $o,- heeft u snel terug verdiend. Misschien een reden om ecns'n keertje extra naar Opa en Oma te gaan. Gezinskaarthet hele gezin op twee kaartjes de trein in. door Vilhelm Moberg Copyriylif Hullanilia B V. Baaru Zodra deze het horloge zag. riep hij uit: Dat is van Arvid! Zou dat zo zijn? Ik herkende het dadelijk! Karl Oskar nam het in zijn hand en bekeek het van dichtbij: Ik weet het zeker. Dat is het nikkelen horloge dat Arvid van zijn vader kreeg, toen hij ging emigreren. Hij heeft het me vaak laten zien. Hij schepte er nogal over op, omdat het een clinderuurwerk was. Kristina pakte haar man bij zijn arm: Arvids horloge! Wat moet dat betekenen? Karl Oskar hield het horloge op zijn vlakke hand en zei: Niets anders dan dat Arvid dood is! Ieder mens gebruikte zijn horloge zo lang hij in leven was. Het gaf de tijd aan, zolang dat nodig was. Niemand legde zijn horloge weg, eer hij doodging. Ik dacht het wel. Dit horloge had tien rijksdaalders gekost, twaalf met de ketting, had Arvid gezegd die dag. dag dat ze op de wagen naar Karlshamn zaten. Dat oedrag had zijn vader. Petter van Kr&kesjö over kunnen sparen in de veertig jaren dat hij als boerenknecht op het landgoed ge werkt had. Het was Arvids vaderlijk erfdeel dat Karl Oskar nu in zijn hand hield. Maar waar was Arvid zelf? Er waren twee goudzoekers op weg naar Californië gegaan, twee dagen geleden was de ene terugge komen. maar de andere ontbrak nog. En over de ontbrekende had Robert hun maar heel weinig mee gedeeld. Karl Oskar zei dat hij vandaag op het werk aan de anderen verteld had dat zijn broer onverwacht uit Californië teruggekeerd was. Toen had Danjel Andreasson meteen geïnformeerd naar zijn vroegere knecht: hij was heel verwonderd geweest toen hij hoorde, dat Arvid niet mee gekomen was. Twee zulke trouwe vrienden hoe hadden die beiden uiteen kunnen gaan? Danjel had hetzelfde gezegd als eergisteren al door Karl Oskar heengeschoten was: als Robert alleen terugkwam, dan moest men wel aannemen, dat Arvid niet meer in leven was. En onder Roberts hoofdkussen had Kristina vandaag de bevestiging gevonden. Ze keek nu naar het horloge met heel andere ogen: het was verbon den aan een mens die zij kende en die ze nooit meer terug zou zien, omdat hij niet langer bestond. Arvid, die arme jongen! Hoe zou hij doodgegaan zijn? Dat zullen we wel nooit te we ten komen, ben ik bang, tenminste niet van Robert. Waarom moet hij daar zo ge heimzinnig over doen? Waarom houdt hij andere din gen voor ons verborgen? Hij heeft ons eigenlijk immers nog niets ver teld. En geen mens weet. of hij liegt, of de waarheid zegt. Robert fantaseerde wel allerlei dat hij nooit beleefd had. zei Kristina, maar ze had nooit gemerkt dat hij leugens vertelde met slechte bedoe lingen. om iemand pijn te doen of te bedriegen, zodat hij er zelf voor deel van had. Hij had er alleen, zichzelf maar kwaad mee gedaan. Maar dit is iets. dat hij niet wil zeggen! geloofde Karl Oskar. Maar ik zal hem het horloge laten zien! 94. Toen de auto was aangekomen bij het strand scheen de zon weer in al haar pracht. Neef Teunis stapte uit en nam de zeemeermin in zijn sterke armen waarna hij met kloeke pas de branding inliep. 'Bedankt voor de medewerking, waarde Verholen!' riep hij nog. 'Doe de groeten aan Kareltje Knet ter! En vergeet het vooral niet: als de stopklok gaat lopen, loopt-ie vierhonderd jaar achter!' Toen ver dween de grijze vorst onder water en het laatste stukje dat van hem te zien was, was het bovenste eind je van zijn drietand.Kareltje Knetter was intussen thuis aan ta fel gaan zitten en bestudeerde vol belangstelling die mooie oude stop- klok. 'Wat een prachtig ding. mompelde hij. Hij knipte de casset te nogmaals open en keek neer op de stokoude wijzers, die zoveel eeu wen hadden opgehouden te draaien. 'Wat gek is dat!' filosofeerde hij. 'Een klok kan een paar seconden een paar minuten ja zelfs een paar uur achterlopen. Maar daar houdt het niet mee op. Dat zegt Neef Teunis tenminste. Een klok kan ook vierhonderd jaar achterlopen. Hm.ik weet niet wat ik daarvan denken moet.Spelenderwijs gaf hij een tikje tegen de grote wijzer en op datzelfde ogenblik loeide een kille windvlaag door de kamer. De deur sloeg klepperend open en een ijle stem riep: Wee, wee! Doe het niet!' Verschrikt keek Kareltje op en hij zag de schaduw van een héél oude man op de wand vallen. PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN FERDINAND jiff iff Radio vandaag Speciaal TV vandaag HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.55 S) Aangestipt: progr.- overzicht. 8.00 (S) Te Deum Laudamus: gewijde koormuz. 8.24 Op de man af: evang. kommentaar. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de hulsvrouw. 8.45 (S) Podi um: lnf. over gezin en samenleving. 9.45 (S) Onder de hoogte zon: Pastoraal muzi kaal ziekenbezoek. 10.30 Nws. 10.33 (S) Orkestpalet I: Kamerorkest Jean Fran cois Palllard: klass. muz. 11.40 (S) Or kestpalet -II: werken van Strawlnsky. 12.00 (s) Bel Canto: klass. koormuz. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauzedienst. 13.15 (S) Koor zang. 13.30 (S) Europa-Globaal: muziek, report, en meningen van Nederlanders (15.30 Nws. 16.30 (s) Hier en nu. 17.00 Blnnenl. agenda). 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. NCRV: 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: opnamen van het Inter. Koor festival 1975. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpa norama. 18.53 Zojuist verschenen: boek bespreking. 19.00 (S) Leger des Heils- kwartier. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof: gewijde muz. 19.55 Overdenking. 20.00 (S) 25e Intern. Orgelconcours Haar lem 1975. 2'1.15 (S) Muziek, muziek, mu ziek: licht platenprogr. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 Radio VU-magazl- ne: progr. over de betrokkenheid van de Vrije Universiteit bij het maatschappe lijk gebeuren. 23.20 Album: minder be kende bladzijden uit de muzikale Ro mantiek. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. (8.00 Nws. en Radiojourn.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Spiegel van Belgle. 9.35 Water standen. 9.40 (S) 10 Minuten met Paul Maurlat en zijn orkest, lichte muz. 10.00 (S) Kleutertje luister. 10.10 Arbeidsvita minen. popul. verzoekplatenprogr. in mo no en stereo. (11.00 Nws. 11.03 Radio journ.) 11.30 (S) Rondom twaalf, een uur allerlei voor ledereen (11.55 Beursbe richten). 12.30 Modern platteland. 12.35 (S) AVRO's wekelijkse sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.21 (S) Altviool en orkest, moderne muz. 14.10 (S) 't Is historisch, progr. over geschiedenis, 14.30 (S) Met muziek op stap. 15.15 (S) Aspec ten: kunstrubriek. 16.00 Nws. 16.03 Radi ojourn. 16.05 (S) Gebakken vensterban ken. kindermagazine. 17.00 (S) Mobiel, een beweeglijk progr. vobr beweeglijke mensen. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.21 (S) Gitaar en orkest: Lichte muz. IKOR: 18.30 Kleur: inf. en commentaar over zaken van kerk en samenleving. AVRO: 19.00 (S) Romantische Pianotri o's. 19.35 (S) Counter tenor en claveclm- bel: klass. muz NOS: 19.50 Den Haag Vandaag. 20.00 Nws. 20.05 Radiojourn. 20.10 Progr.-overzicht. 20.15 (S) Het Resi dentie Orkest: klass. muz. 21.55 (S) Pia no, moderne muz. 22.20 (S) Dichter bij de muziek. 22.45 (S) Vanavond laat cul tureel. 23-35 (S) Vanavond laat nieuws. 23.45 Radiojourn. 23.55-24.00 Nws. 0 Onder de titel Traliënkolder brengt de TROS een Italiaanse se rie over dieren in vrijheid en in gevangenschap. Ned. 1/19.05 0 De aflevering van Zo was het is geheel gewijd aan de Dorus-creatie van Tom Manders. Ned. 2/20.20 0 In de romantische Amerikaanse film Een wandeling in de regen, spelen Ingrid Bergman en Anthony Quinn de hoofdrollen. Ned. 1/20.21 0 De TROS herhaalt het, eerste deel van een concert dat de zange res Renata Tebaldi eind vorig jaar in Amsterdam heeft gegeven. Ned. 1/22.00 0 VARA's Achter het Nieuws brengt een eigen reportage over de strategische betekenis van dat deel van de Sinaiwoestijn, dat Israel volgens de Amerikaanse regering zou moeten prijsgeven. Ned. 2/21.55 0 In principe Hoop, is het motto van een gesprek met de 90 jaar geworden filosoof Ernst Bloch. Duitsl. 2/22.00 0 De NCRV verzorgt de uitzen ding van de 25ste orgelimprovisa- tiewedstrijd in de Haarlemse St. Bavo. Hilv. 1/20.00 0 In 't Is Historisch van de AVRO vertelt Frits Thors over Ca nadees amusement in het bevrij dingsjaar. Hilv. 2/14.10 0 Het Residentie Orkest en Het Groot Omroepkoor voeren met so listen de Missa Solemnis van Beet hoven uit. Hilv. 2/20.15 HILVERSUM III TROS: 7.02 Drie op je boterham. 9.03 Pep op drie. 11.03 Drie draalt op verzoek. 12.03 Drie tussen de middag: Boter. Klaas en Prijzen. 14.03 Pop kon takt: de Hugo van Gelderen show met de Neder landse tipparade. (15.02 - 17.00 Report, van de ronde van Frankrijk). 16.03 De Hltmeesters. De Nederlandse top-40. NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 Joost mag niet eten.. TROS: 19.02 (S) Poster: The Beach Boys Story (3). 20.02 Ferry Maat's soul top 10. 21.02 (S) Sesjun: Ja te en blues, life. 22.02 (S) De Hugo van Gelderen show: LP's. 23.02 (S) Jazz sir: een Jazzy nightcap. 1.02 De nachtwacht. E.O.. 5.02 (S) Old Time Religion: blue grass gospelmusic. 5.30 (S) Matinata, muziek voor de vroege ochtend. NEDERLAND I NOB 16.25 Tour de France 18.45 Minimolen 18.55 Journaal TROS 19.U5 Tranenkoider, rnmreport. NOS 20.00 Journaal 'l'ROS 20.21 walk in tüe spring rain, speelfilm uit 1970 22.00 La Diva: de sopraan Renata Tebaldi NOS 22.40 Journaal 22.45 Tour de DTance NEDERLAND II NOS 14.0U Wimbledon: rechtstreeks vers van halve finales heren enkel NOS 18.45 Mindmolen 18.55 Jiumaal VARA 19.05 De s/tratemakeropzeeshoW 19.30 Mangati: De medicijnman, film NOS 20.00 Journaal VARA 20.21 Zo was het: progr. gewijd aan Tom Manders 21.25 Ronnie Corbett, tv-serie 21.55 Achter het nieuws NOS 22.25 Journaal En dan móet hij ons van Arvid vertellen Maar als je nu niet gelooft wat hij zegt. Hij heeft me al veel te vaak voorgelogen. En ik vraag me voor de zoveelste keer af: hoe zit dat met. Hij zweeg plotseling, of hij zich op zijn tong gebeten had. Kristina be greep: de dollarbiljetten! Ja. vervolgde hij. Hoe zat dat met Roberts bankbiljetten die hij uit dat leren zakje genomen had? Zou den die wel echt zijn? Er was hem vandaag iets te binnen geschoten: hij had gezien dat er een paar letters op dat zakje stonden. Eerst had hij gedacht, dat de ene letter een N was, en dat paste Immers goed, maar toen hij eens wat beter toegekeken had, had hij gezien dat het een M was de tweede letter kon hij niet goed zien en die M hoorde niet bij zijn naam. Dat le ren zakje had iemdnd anders toe behoord. Maar wie? En wat was dat voor geld dat hij opgeborgen had? En nu weer het vinden van Arvids horloge. (Wordt vervolgd S 1 2 3 4 2 3 4 Horizontaal woorden invullen die verticaal dezelfde betekenis hebben. 1. leiding. 2. vette vloeistof, 3. Ier land, 4. hoepel. Oplossing Hor. 1. node, 4. maat. 7. koe, 8. paar, 10. Ee, 12. leem, 14. eind, 16. eren, 18. eend, 20. la, 21. iers, 23. een. 25. gage, 27. teer. 29. Gea, 30. lier, 32. ik. 34. rata, 36. Ossa, 38. made, 40. mest, 42. el, 43. real. 45. adé, 47. taan, 48. solo. Vert. 1. no, 2. oele, 3. Epe, 4. ma, 5. aren, 6. ten, 7. keel, 9. Amer, 11. eden, 13. enig, 15. idee. 17. rage, 19. Este, 22. eelt, 24. Eris, 26. aard, 28. Eros, 29. game, 31. iama, 33. kade, 35. aera. 37. stal, 39. alt, 41. els, 44. en, 46. do. KATWIJK Voor de kust van Katwijk is gistermiddag een 12- jarige jongen uit Katwijk verdron ken. Hij was met familieleden en vriendjes op het strand en ging in zee bij het uitwateringskanaal. Toen de jongen, die nietk on zwem men, na een half uur niet terug kwam ging men zoeken. De strand- politie van Katwijk heeft de jongen uit zee gehaald. Hij werd overge- Van een verslaggever GILZE-RIJEN De zevenjarige M. Weterings uit Rijen (gemeente Gil- ze-Rijen) is gisteren overleden aan de verwondingen die hij op liep toen hij enkele honderden me ters werd meegesleurd door een op hol geslagen pony. Een vijftienjari ge vriend van de jongen had hem eerder toen hij buiten de bebouwde kom reed aangehouden en zijn be nen vastgebonden. Toen de pony er vandoor ging gleed het kind van de rug van de pony en werd enkele honderden meters meegesleurd. In het ziekenhuis overleed hij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4