[ngelsEngelsEngelsEngelsEngels... De hel als realiteit n 'De zee is van mijn daar mot je afblijve!' JUW/KWARTET ZATERDAG 28 JUNI 1975 KUNST 13 ior G. Kruis 0 tl: igels zegt: 'Binnenkort zal er 4sluitend tegen betaling over igels geschreven mogen wor- ii...' y 'Engels verbiedt, op straffe n dwangsom k 10.000 bij le- re overtreding, kritikus Hans Ideker in dagbladen e.d. over igels en/of zijn werk te schrij- g neem lk m'n kans waar nu het kan. Hoewel ik eigenlijk beter est weten. Want er ls maar één li die over Engels kan schrijven dat ls Engels zelf. gels genoemd (door Engels): grote hersteller-gouden handen- Iden brein-image van een ima- Rembrandt van deze eeuw-mis- nothing-selfportralt Of this cen- y- heet ook zijn overzichtstentoon- "Ing, die tot 13 Juli in het Mu- m Boymans-Van Beunlngen te jteidam gehouden wordt: 'Engels !he selfportralt of this century', wijze van presentatie de ln- vond plaats 'onder het i oog' van de meester de samenstelling van de cats- is ls zodanig, dat het ln eerste tantie overbodig leek iets naders zeggen over wat Engels nu ei- llijk precies doet. Omdat de in- fe gewekt wordt dat iedereen h wel weet wie Engels is en hoe werkt. de enorme stroom publlka- dle hij al Jarenlang het licht >t zien en de opeenvolgende !htingen van allerlei wazige in- juten, is dat zelfs wel een min of er logische gedachtengang. ar dat valt tegen. Int het verspreidingsgebied van j folders bleef kennelijk toch eel beperkt tot een kring van Imi en zo'n 128 pagina's dikke alogus (van 15,-) koopt ook ft iedereen. Zeker niet als die k expositie begeleidt waar het |b van de museumbezoekers vol- pien ongeïnteresseerd aan voor gaat. stelt Pieter Engels zelf, dat hij b 'Engels Proc' 'ets' maakt 'om u amuseren, d.w.z. om u te laten hen, om u woedend te maken, u te irriteren, om u blij te ^en. ..enz'; daarin slaagt hij (en de reacties van de bezoe- niet bepaald. 'tien istien namen waarom zou Je ook blij zijn om i 'Ontkenningsproject': 16 ichtig afgewerkte zwarte formi- Ijsten, genummerd en met titels i 'Frame for no.en dan volgen jtlen namen van belangrijke his- jlsche en hedendaagse kunstst.ro- fcgen. Blij dus niet. En 't idee is fcnnozel om woede op te wekken. Bis trouwens de meeste andere eeën'. De 'herstelde' meubelen uit begintijd, stoelen bijvoorbeeld, I hij eerst in stukken zaagde Jtrna hij die stukken, zoals ze ïi voor de hand kwamen, weer k elkaar voegde. Hij spoot zo'n pi dan, zoals hij zelf zegt: 'in I niet-kleur (de kleur van niet- 0' Ha, ha! En hoe hij dat gebeu- omschrijft: 'gegeven: 1 stoel. 2 pden met 1 zaag (merk: duifje); latie: 1 zomernacht, geluid: ra- I Caroline, verpozings ingr.: 1 li- f melk, 77 lucky strike sigaretten. Lklusie: 1 engels products epo. |.b: hersteld meubel - prijs 150,-' Pieter Engels: 'Paramarche shoes', 1968-1972. Pieter Engels: 'Hersteld meubel', 1964. Verder nog een korte opsomming: teksten als (altijd in 't Engels) 'Hang this plate near a plug'. Dat de letterpieces, zwarte bordjes met 'Hang this plate near a door'; doen de verzamelaars dan, heel ge witte letters, keurig uitgevoerd, met 'Hang this plate near a floor' of hoorzaam. Of: 'Modern art piece'. met een tekst waarin de prijzen van 28 mei 1968 ln diverse vreemde valuta aangegeven worden met als conclusie: dé&rom is het een kunstwerk. Hoge zolen Engels ls weer aan t schilderen ook en laat, op foto's, zien hoe hij dat geblinddoekt doet. Foto series tonen ook hoe hij probeerde een 'levend' stilleven te maken en hoe dat mislukte: een tafeltje aan 't strand met wat, neem lk aan, visafval op een schaal, een meeu- wenlokkende Engels, 'n klaarblijke lijk in woede door-gekrast nog steeds stil leven en wegvluch tende meeuwen. Ook enig, die Pa ramarche shoes: schoenen met ho ge zolen en lage hakken. Maar dat is allemaal nog niets ver geleken met zijn 'wonder events', aangeboden door de ln 1964 opge richte Engels Product Organisation. Speciale aanbiedingenEngels knipt ieder geldig bankbiljet door ét 10,-; Engels beschadigt uw auto ét 25,-; Engels beschadigt uw auto mooi ét 100,-; Engels komt bij u op bezoek A 150.- per visite (1 u): 'n kort gesprek met Engels 7,50 per min.; 1 fl. Engels uitgea demde lucht (onvermengd) ét 25.- En dat werd dan gepubliceerd ln folders met reeksen aanbevelingen als 'Nieuw meeslepend sensationeel te gek geweldig uitzonderlijk krankzinnig sexy buitengewoon gestroomlijnd aantrekkelijk mooier beter functioneel enz. enz. Het houdt niet op, de catalogus geeft ze allemaal weer. In 1965 stelt Engels Products Organisation de EPO-cultuurprijs in voor plagiaat. Wat een vondst: de winnaar over handigt ƒ250,- aan de directeur van EPO. Of EPO vraagt 4 sales promotors die aangesteld zullen worden tegen een jaarwedde van ƒ80.000. 'Alvorens EPO tot aanstel ling overgaat, dient de sollicitant ƒ1.000.000 in contanten te storten ten gunste van EPO'. En waarschijnlijk heeft Pieter da genlang dubbel gelegen vanwege die brief aan mevrouw Marga Klompé, destijds minister van CRM. over zijn 'stakings-project': 'Waarin lk (Pieter Engels) mij zal onderwer pen van 1 maart 1971 tot mijn dood. Dit stakingsproject is speciaal gevisualiseerd voor het Koninkrijk der Nederlanden en kan alleen door het Koninkrijk der Nederlan den gekocht worden voor het belas tingvrije bedrag van 25.00.000 Zekerheden Engels maakt zijn Engels products zoals hij meermalen stelde ln zijn geschriften om zichzelf en u te amuseren. Aan zo'n uitspraak heb Je, bij zo'n tentoonstelling, tenminste enig houvast. Je kunt er ln leder geval van over tuigd zijn, dat je geen diepere be- wegingsg ronden gemist hebt. je hoeft ook niet bang te zijn dat je de kunstenaar wat dat betreft te kort doet. 't Levert zelfs een paar zekerheden op: hij. Engels, heeft zich bij dit alles duidelijk geamuseerd en ik niet. 't Is allemaal zo ontstellend zoute loos, zo schoolkrantjesachtig lollig (met excuses aan de betere schrij vers daarin) zo gefrustreerd dwars- liggerig en Infantiel baldadig, dat het zelfs geen Irritaties meer op wekt. Alleen maar een immense verba zing: dat het mogelijk ls zo'n stupi de toestand zo serieus in een groot museum te presenteren als nu (weer) gedaan werd. Met een (duur uitgevoerde) catalogus, die bol staat van de ongljn. Maar goed. Engels heeft zich in ieder geval geamiseerd. md*€ H. W. Mesdag: In gevaar, doek 69 x 89 cm. Er ls een nieuwe catalogus van het 'Museum Mesdag* in Den Haag verschenen, 'n Bekende naam, maar eigenlijk niet, zo'n algemeen bekend museum. Dat bekende komt meer van een an dere instelling, het beroemde Panorama, waarvoor Hendrik Willem Mesdag overigens ook de plannen maakte. Het Museum Mesdag is te vin den aan de Laan van Meerder- voort 71 en de verzameling, dio men daar kan zien, verdient ei genlijk veel meer (algemene) belangstelling, dan ze krijgt. Deze nieuwe catalogus zal daar zeker toe bijdragen. Er is een langdurige studie aan voorafge gaan, die veel nieuw licht werpt op de schilders van de Haagse School, die vooral in het museum vertegenwoordigd zijn. De verzameling, die ln de cata logus is opgenomen en beschre ven door drs. Elie van Schen- i del biedt in zekere zin een overzicht van de vriendenkring van Mesdag, die niet alleen een befaamd zeeschilder ('De zee is van mijn, daar mot je afblijve!') maar ook een fervent verzame laar en mcenas was. Zijn parti culiere collectie bracht hij in zijn huis onder, maar die groeide zo snel, dat hij er al spoedig een speciaal gebouw voor liet neer zetten in zijn tuin. In die tijd waren er nog maar weinig musea en die er waren brachten hoofdzakelijk oude kunst. Het huis van Mesdag was toen de enige plaats in ons land waar men b.v. werk kon vinden van de door Van Gogh zo be wonderde Millet en van de 'School van Barbizon', de rich ting waardoor de Hagenaars zich sterk lieten inspireren. Ook nu nog ls de persoonlijke voorkeur die uit de collectie spreekt een van de grootste aan trekkelijkheden van het mu seum. Alle belangrijke schilders van de Haagse School zijn er te vinden en ook enkele vertegen woordigers van de Amsterdamse School, zoals b.v. Breitner. In 1930 schonk Mesdag het mu seumgedeelte van zijn huis en een deel van zijn particuliere verzameling aan de staat. De schenkingsacte bepaalde dat de H. J. Haverman: Het weesmeisje, aquarel en krijt 51 x 19 cm. inrichting van het huls en de samenstelling van de collectie niet veranderd mochten worden. Er mocht ook niets aan toege voegd en evenmin van uitge leend worden. Pas in 1958 heeft de familie toestemming gegeven om de inrichting te vereenvou-- digen en een aantal schilderijen in depót op te bergen, waardoor de overblijvende stukken beter tot hun recht konden komen. De catalogus die 344 nummers omvat, is aangevuld met een aantal kunstenaarsbrieven, en ls uitgegeven door de Staatsuitge verij 25,-). de Witte Zee waar de nachten een half jaar lang 'wit' zijn Ift het Grote Solowjetski-eiland uit de zee zijn witte kerken bin- In de omlijsting van keistenen burchtmuren die roestrood zien S ln de daar goed aangeslagen korstmossenen de grijswitte eeuwen van de Solowsjetski-eilanden zweven voortdurend boven i Burcht en krijsen'. begint hoofdstuk II van Solzje- tsyns tweede boek (deel 3 en el 4) van de Goelag Archipel, ar, op dat eiland, eeuwenlang woond door vreedzame monni- is ln 1923 het eerste officiële roedingskamp van de Sovjét- lie gesticht. De monniken werden rjaagd; de hechte kloosters en rken werden als gevangenis-ge- Uwen in gebruik genomen. Goelag Archipel kwam boven iter: een machtig geheel van afkampen dat tot op de huidige g bestaat en waaraan bepaalde ychiatrische inrichtingen zijn gevoegd. kamp Solowjet was de eerste nkerknobbel die in het Russische haam verscheen. Spoedig, al heel oedig zouden er uitzaaiingen lenbaar worden in heel het gigan- Iche Russische rijk. strafkampen werden huichel- thtig opvoedingskampen ge- jemd. De mens, man of vrouw in later ook: of kind) die zich let wilde schikken in de nieuwe fde, moest door arbeid worden Iropgevoed. En dat waren er mil- lenen en miljoenen. Het was niet een zaak van zich niet willen ikken. Het was een zaak van imst en lot. Op de meest wreed- lige wijze werden gezinnen uit aar getrokken. Wie van burger- :e afkomst was, van adel, wie inlijk religieus was, wie (en dat •ral na de laatste grote oorlog) lgsgevangen was geweest, ook al r-> hij met de hoogste onder- theidingen vereerd, wie een intel- ictueel was die zijn twijfels had, Q wie om welke reden dan ook t ln de smaak viel van de heer- ide kaste, de élite van partij - 'den en ambtenaren, werd opge- kt en in de kamp-hel gestoten, t ls in de tijd dat de Sovjet-Unie staat, vermoedelijk veel meer dan Mg miljoen mensen overkomen, omstandigheden waren onvoor- ibaar wreed. Zij zijn dat zonder LJfel nog steeds. -P Ongelooflijk door J. van Doorne In dit tweede boek beschrijft Solz- jenltsyn het leven ln de kampen. In die kampen, werden eveneens niet-polltieke gevangenen, dus mis dadigers, ingesloten. Zij vormden in de meeste ervan de élite, die er niet tegenop zag op perfide wijze te heersen over de politieke gevange nen. In de kampen en gestichten heerst een meedogenloze hardheid. Honger, koude, verlatenheid: geen post. Dit tweede boek van de Nobel prijswinnaar Solzjenitsyn is zó adembenemend ongelooflijk, dat het de lezer met vertwijfeling ver vult. Al lezende dacht ik: dit kan toch niet. Zulk een veelvuldigheid aan hellen kan niet op aarde be staan. En toch zegt de auteur, dat hij slechts door een spleet heeft kun nen turen. Hij heeft lang niet alle leed gezien, lang niet alle leed kun nen analyseren. Hij beschrijft het leed van de vrou wen in de kampen; zij werden tot prostitutie gedwongen door kamp leiders en groepsleiders. Hij be schrijft het leed van de kinderen. Hij beschrijft het lijden van de arbeiders die de grote kanalen en spoorwegen moesten aanleggen, in feite met de hand. Hij laat zien dat zelfs onder zeer moeilijke omstan digheden soms toch iets van cul tuur ontstaan kon. De dwangarbeiders waren econo misch van groot nut: loon behoefde niet betaald te worden. Het meest onstellende is voor mij de hypocrisie van het systeem. De kampen waren en zijn opvoedings kampen. Ze zijn er tot heil des volks. Arbeid als opvoedingsmetho de. Maar er was geen spake van arbeid. Er was slechts sprake van een af schuwelijke slavernij. In zijn boek geeft de auteur tal van levensbeschrijvingen die elk voor zich een roman zouden waard zijn. Zijn werk gaat tot 1967. Hij gelooft niet, dat het hem beschoren zal zijn, nog een vervolg te schrijven. Twintig jaar is hij met het boek bezig geweest. Hij heeft met de Goelag Archipel een werk voltooid waarvan de betekenis moeilijk kan overschat worden. Want het rekent af met de mythe, als zou in Rus land enige gerechtigheid zijn. Niets is minder waar. Het Marxisme dat beoogde de massa te bevrijden en de enkele mens de gelegenheid te geven zich te ontplooien, is in Rus land verworden tot een duivels re giem, een dictatuur van een nieuwe élite, bestaande uit machtswelluste lingen (dat zijn de Leden die 'als God' willen zijn) en profiteurs. Bij die élite voegen zich de fanatici, zij die een nieuwe religie aanhangen: die van de almachtige staat en ontmenselijkte maatschappij. Een diabolisch verbond. Dromers Onder die fanatici bevinden en be vonden zich vele dromers, zoals de beroemde Maxim Gorjki. Hij was in het nieuwe Rusland een legende, een van de grote hervormers. Een van de grote profeten. Toen hij dan ook te kennen gaf, het opvoe dingskamp het Solovki-elland te willen bezoeken, geraakte de kamp leiding in paniek. En de bewoners (nu ja, 'bewoners') kregen hoop: de grote Gorjki zou een einde maken aan hun verschrikkelijk lot. De kampleiding haalde duizenden gevangenen uit het kamp, maakte in ijltempo de zaak redelijk om aan te zien. Toen de grote man kwam, mocht niemand hem spreken, tot dat een veertienjarige jongen hem toeschreeuwde dat alles bedrog was. Gorjki mocht toen met de jongen zonder getuigen spreken. De Jongen gooide er alles uit. Heel het smar telijke verhaal. Niettegenstaande dat liet Gorjki zich in zeer prijzen de, ja, brallende woorden uit over het kamp. Zodra de denker het strafkamp verlaten had, werd de jongen geëxecuteerd. Wat met dit boek te doen? Men kan het boek een leugenachtige, schandelijke aanval op de Sovjets noemen. Men kan alles ontkennen. Maar de auteur ls Nobelprijswin naar. Hij heeft de ganse wereld als lezerskring. Hij schrijft zeer gedo cumenteerd. Bijna elk verhaal en alles wat hij beweert, staaft hij met documenten. Daarbij voegt zich het vele dat andere publicisten hebben openbaar gemaakt. Er is alle reden om aan te nemen, dat het boek van Solzjenitsyn volstrekt betrouwbaar is. De auteur behandelt niet de Russi sche totaliteit. Hij behandelt slechts één aspect ervan: dat van de opvoedingskampen, dat van de strafkamepn. Toch laat hij méér zien. Dat duizenden geleerden, den kers, kunstenaars ln de kampen zijn ondergegaan, is erg. Maar vele miljoenen naamlozen, kleine lie den, eenvoudige mensen zijn even eens onder onnoemelijk leed de dood in gedreven. Dat wijst erop. dat we niet te maken hebben met een scheef gegroeide dictatuur van het proletariaat, maar dat we ln Rusland te maken hebben met een dictatuur van de machtwellustelin gen. Dat is verschrikkelijk. Te laat In een vorig artikel dat ging over essays van Henrich Böll heb ik erop gewezen, dat Böll het heeft over het eeuwig telaat van de poli tici. Nu kun je de politici daarvan beschuldigen. Maar is dat helemaal juist? Ik dacht van niet. Politici zijn mensen die net als wij alle maal kennis gekregen hebben van wat de eigenlijke denkers onder ons gedacht hebben. Zij kiezen uit die denkbeelden en zij trachten daarna die denkbeelden tot gestalte te brengen. Hun verantwonrdelijk- I held ligt bij hen. déit wel. Zij kie zen en zij hebben de mogelijkheid, die keuze tot gestalte te brengen Maar de eigenlijke verantwoorde lijkheid ligt bij dit mensen, die werkelijk denken kunnen. En dat zijn tenslotte alle mensen. We kunnen allemaal denken. Maar wat méér ls, we kunnen allemaal kie zen. We moeten allemaal kiezen. Dat is per definitie ons mens-zijn. We moeten kiezen tussen goed en kwaad. Als wij kiezen op grond van niet-morele overwegingen (dat wil zeggen op grond van nationalisti sche, economische of persoonlijk- egoïstische motieven) kiezen wij het kwaad. Het einde zal dan zijn, dat de hele wereld een enkel Rusland worden zal. Het is dus niet alleen zo, dat de politici altijd te laat zijn. De mens is altijd te laat. Nu is de Sovjet-Unie niet alleen ontstaan doordat er in Rusland zo veel sociaal onrecht bestond. Dat onrecht is slechts een van de oor zaken. Het Russische Tsarenrijk stortte ineen tijdens een oorlog. Het heilige Russische rijk dreigde verloren te gaan en de fanatici maakten daarvan gebruik om de Marxistische ideeën als ideaal voor te stellen. Maar zij namen die dro men van vroeger over, zij het tan dat zij die dromen voorstelden als zouden zij nieuw zijn. In feite wa ren het oude dromen: macht over het gigantische rijk Rusland. De mens is niets. Rusland ls alles. Hier hoor lk Hitier. Altijd weer hoor je de stem die zegt: 'Gij zijt niets, uw volk ls alles'. En dat betekent dat niets om de mens gaat, maar dat het altijd om het volk gaat. En dat is de grote leugen, de grote ellende. Tenslotte ls het een nationalisti sche droom. Een machtsdroom. Altijd weer hetzelfde. Maar wat betekent het christelijke denken? Hoe staat de christen te genover de moderne nationale en Solzjenitsyn internationale problematiek? Zou hij nu niet eens eindelijk moeten beseffen dat hij het Marxisme, dat wil zeggen, het tot communisme ontaarde Marxisme, moet tegemoet treden met nieuwe, christelijke, hu mane structuren? Dat moet dan wel gebeuren vóór het geweld van de productie-staat de mensen tot wanhoop heeft gedreven. Daarna ls het te laat. Langzaam maar zeker zal de gehele wereld dan tot een enkel Rusland worden. Tenzij. A. Solzjenitsyn: *De Goelag Archi pel' (1918-1956. Boek II. Deel 3 en 4). Uit het Russisch door D. Peet. P. de Smit en M. Weijers. BIJ De Boekerij te Baarn. Geïllustreerd met kaarten en foto's. Voorzien van naamregister en vele noten. Aantal pagina's 543. Paperback.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 13