'De mens leeft niet bij energie alleen, maar gebruikt wel energie om te leven' Geen rijk rooms leven voor kosters Gezin in de waagschaal Personalia ikmJui Dr. Lissenburg in proefschrift: Veranderingen in de kerk wetenschappelijk begeleiden W h Onze adressen Wereldraad draagt ontwikkelingswerk in Tunesië over Geloofsbrieven van opvolger Wood in beslag genomen Aanbeveling voor bewaarders ,in gevangenissen r De lange adem Ds. Van Garderen Vrouwen priester in Canada Beroepingswi 2. \Nom Nieuwe boefa TROUW/KWARTET VRIJDAG 27 JUNI 1975 KERK-BINNENLAND door Aldert Schipper SIGTUNA Als je deskundigen mag geloven kan de risicofactor van kernenergiecentrales tot een te verwaarlozen minimum wor den beperkt. In het beraad over kernenergie van de wereldraad van kerken, die in het Zweedse Sigtuna worden gehouden, vertelde de Britse dr. Farmer, die tientallen jaren aan de veiligheid van kerncentrales heeft gewerkt, dat die veiligheid nu tot zulke hoog ten is opgevoerd, dat het risico dat wij het slachtoffer worden van een ongeluk in zo'n centrale, geringer is dan de kans getroffen te worden door een neervallend vliegtuig. 'Als we nog vijftig miljoen pond meer geld hadden, zou het gevaar nog kleiner gemaakt kun nen worden'. TILBURG Een zowel wetenschappelijk als praktisch goed toe gerust instituut voor de begeleiding van veranderingsprocessen in kerkgemeenschappen is voor die kerkgemeenschappen van het hoogste belang. De Nederlander dr .E. T. Ferguson betwijfelde of je het risico van een centrale volledig kunt berekenen. Hij gaf als voorbeeld dat mensen gewoon iets doms doen, hetgeen onberekenbare gevolgen kan heb ben. De voorzitter van de hearing, de Nederlandse prof. dr. H. B. G. Casi- mir en ook anderen die kritisch staan tegenover het gebruik van kernenergie, bestreden de uitvoeri ge voordracht van Farmer echter niet. Maar professor Casimir viel wel over een vergelijking die Far mer maakte. De Brit vergeleek het gevaar van kernenergie met dat van een wolk chloorgas die bij een ongeluk in een chemische fabriek vrijkomt. 'Dat chloor is na een vrij korte tijd opgeruimd en wegge spoeld, maar bestraling kan gevol gen hebben, die eeuwen kunnen duren en ook nog ongeboren gene raties treffen', aldus professor Casi mir. Hij vroeg zich af, of we hier niet een norm overschrijden. Hij introduceerde hiermee tevens de ethische kant van de kernenergie, waarover in de eerste dagen van dit beraad slechts in het voorbij gaan was gesproken. De belangrijkste woordvoerder over de ethiek van de kernenergie was de Amerikaanse theoloog professor Roger L. Shinn.. Hij zei dat hij zijn oordeel op vele punten van ethiek laat beïnvloeden door de gegevens van de wetenschapsmensen. 'Maar per slot van rekening stuiten we op beslissingen, waar dichter en profe ten en onze eigen intuïtie evenveel invloed hebben als wetenschappe lijke gegevens. Het bijbelse geloof getuigt dat de mens niet bij brood alleen leeft. Toch zijn de sacra mentele handelingen in het joden dom en in het christendom, het Pascha en het Avondmaal, eethan- delingen. Ons geloof is evenmin materialisme als een vlucht in ver geestelijking. Op dezelfde manier kunnen wij zeggen: de mens leeft niet bij energie alleen, maar hij gebruikt wel energie om te leven. Een energiepolitiek is een stukje menselijk en maatschappelijk le ven. Komt de betekenis van mense lijk leven het best tot uitdrukking m de huidige moderne industriële samenlevingen? Bestaat hier vrij heid voor de menselijke geest?' Al dus professor Shinn, die overigens niet wilde terugkeren naar de Mid deleeuwen. Hij vervolgde: 'Ik hoor in deze tijd en in deze cultuur thuis. Mijn we reld is er één van oceaanreizen. centrale verwarming, telefoon, tele visie, ziekenhuizen, gratis onderwijs en boeken. Ik ben door deze wereld gevormd en in een andere zou ik mij niet thuis voelen. Maar of deze wereld kan blijven bestaan, weet ik niet. Maar ik blijf vragen stellen, ook al vinden de mensen mij misschien een dramkous. Ik moet zeggen, dat mijn bestudering van de kernenergie mij aanleiding geeft tot meer twijfel dan ik een Indonesië Jaar geleden had'. China meer kilowatts produktiever- mogen voor energie heeft geïnstal leerd dan enig ander ontwikke lingsland. En dat China zojuist der tien volledig geautomatisserde olie raffinaderijen heeft besteld. In wat Sabato zei, klonk het verwijt door, dat de mensen in de rijke landen het geheim van de kernenergie voor zichzelf willen houden. Twee vragen Prof. Shinn eindigde zijn bijdrage met twee vragen: zal de kernener gie mensen een beter leven bieden, of zouden zij beter af zijn met een vereenvoudigd leven met een lager energieverbruik? Dit is de kern waarom het in dit beraad in Sigtu- pa duidelijk draait. Deze vragen waren voor de Argentijnse kernfy sicus dr. Joxge Sabato aanleding op de ketting te springen met de vraag: 'In het Jaar 2000 zullen er zeven miljard mensen te voeden, te kleden, te huisvesten en te onder wijzen zijn. Als zij al deze dingen zullen genieten op een niveau dat nu in China bestaat, waar halen wij dan de benodigde energie van daan? Als we daar niet voor zorgen, zal de aarde in dat jaar een echte hel zijn. En de enige manier om aan de benodigde energie te ko men. is de kernenergie'. De Zweedse professor Hannes Alfvèn wierp tegen dat China zijn mensen het benodigde geeft met een uiterst laag energieverbruik per hoofd van de bevolking, waarop Sabato zei dat Dit was ook het punt, waarop de Indonesische generaal T. B. Simk- tupang aan de discussie deelnam. 'Ook al is de koloniale periode voor bij, het wereldsysteem is nog lang niet in evenwicht. De onbalans in de machtsverdeling is niet te her- leidén tot culturele verschillen. Het zijn patronen van uitbuiting', zei de Indonesiër. 'De rijke landen- hebben ons kun nen kolonialiseren, omdat zij de moderne ontwikkeling beheersten. Als prof. Shinn spreekt over de wereld waaruit hij komt, is het er één die de derde wereld, de natuur en de eigen arbeiders uitbuit. Wij hebben intussen iets van de moder ne ontwikkeling overgenomen. Dat gaf ons de kracht, de koloniale mogendheden eruit te gooien. En nu wilen jullie ons dat andere stuk moderne ontwikkeling onthouden, de kernenergie. Hebben wij dat verdiend? Wij die jullie economie zolang hebben gesubsidieerd met goedkope olie? De onbalans moet worden rechtgetrokken. In solidari teit moeten wij samen een oplos sing vinden voor de kernenergie'. Aldus Simatupang. UIT VAN LEZERS Klassenstrijd Na het NW heeft nu ook het NKV besloten in zijn streven naar een betere samenleving uit te gaan naar het conflictmodel. Door zijn opstelling heeft het NKV zich ver der verwijderd van het CNV die het harmoniemodel nastreeft. Het ziet ernaar uit dat het NKV bezig is zijn eigen gezicht te verliezen door zich af te zetten tegen zijn confes sionele achterban. De katholieke werknemers zullen gedwongen wor den te kiezen tussen deze radicale koers, die alleen maar kan leiden tot nog grotere ontwrichting van onze economie en de gematigde op lossing d.m.v. overleg. Voor de laat ste oplossing is men voortaan aan gewezen op het CNV. Nijkerk J. Veenema Indoctrinatie Ds J. S. Krol klaagt over orthodoxe indoctrinatie (zie Tr/Kw 22 juni) in het nieuwe liedboek en rilt bij teksten waar'het gaat over: 'Chris tus onze Heer aan wie gegeven is alle macht in hemel en op aarde, die waarlijk is opgestaan en die gestorven is voor onze verzoening'. Wij kunnen ons de rillingen van ds. Krol voorstellen. Wat wij niet begrijpen is dat ds. Krol in een kerk blijft die, zoals hij zegt. maar voortgaat hem en de zijnen te in doctrineren met oude. versleten voorstellingen en formules. Wat let hem een vrijzinnig-godsdienstig ge nootschap te stichten met als enig criterium een vrijblijvend geloof aan een vaag Opperwezen? En dan maar zingen jongens, uit een eigen liedboek. Wat zal dat een rijke inhoud hebben! Rotterdam A. de Knegt Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Prof. Sjahak HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amserdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25, Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Tr.-Kw. dd. 23-6 bevatte een ver slag van een lezing van prof. Sja hak over veronderstelde wantoe standen in Israël, met name betref fende aantal en behandeling van gevangenen, discriminatie van minderheden in Israël enz. Sjahak treedt op als voorzitter van de Is raëlische Liga voor de rechten van de Mens. Dat klinkt goed, maar onder deze indrukwekkende naam opereert in Israël een kleine extre mistische groep, die het met on waar gebleken verhalen over schen ding van mensenrechten in Israël zo bont heeft gemaakt, dat de In ternationale Liga voor de Rechten van de Mens alle banden met de groep-SJahak verbroken heeft. Dit is door de voorzitter van de Inter nationale Liga. Jerome J. Shestack, één en andermaal verklaard n.a.v. het optreden van Sjahak ln de Verenigde Staten en in Nederland. Letterlijk zei Shestack: 'Sjahak doet dikwijls onverantwoordelijke, overdreven en racistische uitlatin gen zonder grond. Wij beschouwen hem niet als een verantwoordelijk woordvoerder inzake de rechten van de mens'. Sinds jaar en dag brengen anti-zionisten fabelachtig hoge getallen over Arabische ge vangenen ln omloop (tot 10.000, Sjahak spreekt van 'duizenden'). In werkelijkheid was het getal voor 1973 1.612. Dit waren bijna alle maal Arabieren die voor sabotage en terreur door diverse guerrilla- organisaties naar Israël zijn ge stuurd. De Israëlische gevangenis sen zijn vrij toegankelijk voor het Rode Kruis en het hoofd van een Rode Kruis-delegatie, Moreillon. verklaarde na onderzoek van de omstandigheden waaronder Arabi sche terroristen leven in een ge vangenis in Beersjeba: Als er dan gevangenissen moeten zijn, dan moeten ze allemaal zo zijn als deze. Amstelveen U. H. Koilaard UTRECHT 'Voor de koster is het geloof in de Heer groter dan het vertrouwen in de kerkelijke overheid. Wanneer ergens het element van grillen en willekeur in de verhouding tussen werk gever en werknemer misplaatst is, dan is dat toch wel in de kerk.' Ald-us een nota over het koste rambt, die is uitgebracht door de werkgroep kosters van de KABO (Katholieke bond van overheid spersoneel. De nota is naar ei gen zeggen zonder meer te beschouwen als aanklacht tegen de kerk als instituut, 'dat jarenlang verzuimd heeft zijn werknemers, die het dichtst bij het altaar ston den, een sociaal verantwoord be staan te bieden'. Als men, zo zegt de nota, van de loonderving en de tekorten aan ou dedagsvoorzieningen van kosters een optelsom zou maken, zou die moeten resulteren /n een claim, dan komt men met pijfers uit-de- losse-hand al tot een miljoenenbe drag. 'Zelfs toen het minimumloon wettelijk werd voorgeschreven za ten in vele gevallen de kosterssala rissen daar nog onder'. In de nota wordt tevens een be schouwing gegeven over de sociale ontwikkeling van het kostersambt vanaf de eeuwwisseling. Geconstra- teerd wordt onder meer dat het 'rijke roomse leven' geheel aan de neus van de kosters voorbij ging. De nota zegt hierover: 'van de overheid zou men kunnen zeggen, dat men zich er na dd eeuwwisse ling in steeds grotere mate van bewust is geworden, dat men ten aanzien van het economisch proces een regulerende taak had. De ker kelijke overheid is zich dat oo de dag van vandaag nog niet volledig bewust'. Dit stelt de Rotterdamse hervormde predikant dr. D. Lissenburg in zijn proefschrift 'Samen uit samen thuis', waarop'hij aan de katholieke hogeschool in Tilburg is gepromo veerd. GENEVE De wereldraad van ker ken heeft zijn ontwikkelingswerk in Tunesië na zeven jaar overge dragen aan een Tunesisch genoot schap voor plattelandsontwikkeling. De wereldraad had ka Tunesië vooral landbouwprojecten. Bij de overdracht noemden Tunesische woordvoerders de wijze van samen werking vanuit Genève met de mensen ter plaatse 'Een model voor internationale samenwerking'. WINDHOEK (Reuter) De aan- stelllngsbrief en de kerkelijke ge loofsbrieven van de opvolger van bisschop Wood, dominee Sydney Morrow, zijn gisteren bij zijn aan komst op het vliegveld van Namibië (Zuidwest-Afrika) in beslag geno men. De dominee, die was benoemd tot vicaris-generaal van het anglicaan se bisdom Damaraland, zei, dat hij onmiddellijk een klacht zou indie nen bij de autoriteiten. Morrow is pas vijf dagen geleden in Engeland tot priester gewijd door de voorma lige bisschop Colin Winter, die eveneens uit Namibië werd verban nen wegens opruiende activiteit Voordat hij aan zijn priesterstudie begon was Morrow directeur van een bouwonderneming in Namibië. De verbannen bisschop Wood ver blijft thans in Botswana. Zijn vrouw, die weigerde Namibië vrij willig te verlaten, is door de veilig heidspolitie op het vliegtuig gezet en zal morgen met haar man here nigd zijn. Wood is van plan, in Angola te gaan werken, in het Cu- nene-district, zestien kilometer van de grens van Namibië. DEN HAAG De positie van het personeel in huizen van bewaring moet opnieuw worden bekeken en aangepast. Vooral voor de bewaar- ders, bij' wie op het ogeniblik de meest klemmende problemen liggen. In een interim-rapport doet een commissie een aantal suggesties. De belangrijkste zijn: De rechten van het personeel moeten worden uitgebreid en uitdrukkelijk worden gewaarborgd, de besluitvorming moet democratisch tot stand ko men; de uitwerking van het beleid moet in overleg met alle betrokke nen gebeuren; de opleiding van het personeel dient meer te worden af gestemd op de aard van de werk zaamheden, waarbij het accent moet worden gelegd op de persoon lijkheidsvorming en het salaris van het personeel moet worden verbe terd. In zijn proefschrift heeft hij onderi zocht, hoe veranderingsprocessen in de maatschappij door de kerken zijn verwerkt. Velen gaat die ver andering niet snel genoeg, zij vin den de kerk ouderwets en conser vatief en wenden zich ervan af, vele anderen kunnen het niet meer bijbenen en zij haken, teleurgesteld door alle nieuwlichterij, eveneens af. Dr. Lissenburg bepleit toepassing van sociaal-wetenschappelijke be geleidingstechnieken op de veran deringsprocessen in de kerken. De ze kunnen zich onmogelijk aan veranderingen onttrekken. Integen deel, aldus dr. Lissenburg, 'als er één gemeenschap is die dient te veranderen, die dynamisch moet zijn, dan is het de kerkgemeen schap. De kerk moet leren haar eigen gedrag te begrijpen en te beheer sen. 'Pas als men zich bewust is van zijn eigen gedrag, kan panieke rig of angstig of modieus gedrag worden voorkomen', meent dr. Lis senburg. Ook moet dat gedrag, zo zegt hij in zijn proefschrift, op de verschillende niveaus (topbestuur, plaatselijk bestuur, kleine groepen met uiteenlopende verlangens en doelstellingen) samenhangend zijn en op elkaar afgestemd. Dat is ech ter in de praktijk niet zo, en juist daardoor kent de kerk zoveel onze kerheid en ook polarisatie tussen de verschillende groepen. (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Neder land o.a.: van Henk Neuman Waar blijft de gemeente die zich maatschappelijk op stelt. Belinfante's zorgen over de verdraagzaamheid. Sietze Bosgra: Strijd om de toekomst van Angola gaat voort. Sowjet-ünie heeft geen be hoefte aan experimenten. 9 Mimespeler Rob van Reyn: De mensen zijn geestelijk zo weinig bezig. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF.NR. Abonnementsprijs 25,50 per half jaar: 51,— per jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den Haag. Direkteur Perscombinatie nv (uitgeefster van de Volkskrant. Het Parool en Trouw) wil met ingang van 1 oktober de heer A. van der Hart, thans adjunct-directeur van Trouw/Kwartet bv, benoemen tot directeur van Het "Parool bv als opvolger van mr. G. J. van Roozen- daal. De heer Van der Hart (34) kwam ln 1968 als personeelschef in dienst van het Parool. In 1971 werd hij belast met de leiding over het tran sportbedrijf van Perscombinatie. Op 1 januari 1975 werd de heer Van der Hart benoemd tot adjunct- directeur van Trouw/Kwartet bv met als opdracht de Integratie van de produktie- en servicewerkzaam heden van Trouw/Kwartet in de bestaande afdelingen van Perscom binatie. alsmede de interne organi satie van Trouw/Kwartet te coöri- neren. BREDA In aansluiting op ons bericht van gisteren deelt ds C. H. van Garderen ons mee. dat zijn kerkdiensten niet om zeven uur, maar om half vijf beginnen en dat hij nog geen Jaar geleden voor het eerst ln aanraking kwam met de monisch gebondenen. QUEBEC (NCNS) Met 189 tegen 56 stemmen heeft de synode van de anglicaanse kerk van Canada uitge sproken. dat vrouwen tot priester gewijd kunnen worden. Na Hongkong is Canada de tweede kerk van de anglicaanse wereldge meenschap. die de vrouw ln het ambt aanvaardt. Het synodebesluit bindt de bis schoppen echter niet. De synode nam namelijk ook een resolutie aan, volgens welke bisschoppen die principiële bezwaren hebben, het recht hebben in hun bisdom vrou welijke priesters te weren. Van de 34 bisschoppen, die aan de synode deelnamen, stemden acht tegen de toelating van de vrouw in het ambt. Dit stripje tekende Arend van Dam bij het vierde hoofdstuk van het gezinsweekboekje 1975: 'Gezin in de waagschaal'. Dat vierde hoofdstuk gaat over op voeding van kinderen, heeft als titel 'Vraagtekens en uitroep tekens' en is geschreven door de kinderpsychologe Toos Hart- kamp-Suurmond. Het boekje telt zeven hoofdstukken en de andere medewerkers eraan zijn: de jeugd- en gezinssocioloog Jan Lievense (over: gezien tussen verleden en toekomst): de gezins sociologe ir. Martha Beuckens-Vries (overc secualiteit en huwelijk); de schrijfster Mink van Rijsdljk (over: rolverdeling in het gezin)de Delftse hervormde studentendomi nee Rochus Zuurmond (over: bij belse notities): de Soester gerefor meerde predikant dr. J. Rlnzema (over: de toekomst ran het huwe lijk): en ir. W. H. Douma, die zich bezighoudt met de sociologie aan de landbouwhogeschool (over: waar gaat het met het gezin naar toe?). De gezinsweek is dit jaar van 19 tot 26 oktober, maar de betekenis van dit boekje (compleet met suggesties voor bespreking aan het eind van elk hoofdstuk, met literatuuropgave, met personalia van de medewerkers en met lege pagina's voor eigen aantekeningen) reikt natuurlijk ver uit boven die éne week. 'Gezin in de waagschaal' kost 4,20 maar wie per giro bestelt, hoeft maar 3,95 te storten op nr. 54.98.35 t.n.v. de gezinsweekcommissie. De Horst 5. Driebergen. Ll< APARTHEID In het blad Koers (23 mei opgenomen een bijdrage var dr. B. Slertsema aan een avond over apartheid, die dijo redafetie geprezen wordt o 'uitzonderlijk heldere ziens I Wij kwamen daar minder vag der de indruk. Mevrouw Sie hanteert daar een biologisch a om de apartheid te ben: 2 Mensen handelen net als volgens een territorium- e agressie-instinkt. Dit licht zPf een groot aantal konfliksi f toe. Dan volgt een tekening dikste viltstift van twee starfe ten van verschillende chri#1 nl. dat van de idealisten en ten. Zij schaart zich kennelr de kaatsten. 'De realist besöc de berin uit de bijbelse toef schildering nu nog steeds g wordt met de kiezen van een etend diier, en dat je haar voorlopig maar beter bij de ko" daan kunt houden'. Dat zal d de reden zijn waarom in Ka" soms een hele wijk van neg< zuiverd wordt die dan maar een onderkomen moeten z vinden. Maar over Zuid-Afri mevrouw Siertsema niet s vanwege de hetze. Zij noen verder de apartheid een noo< sing. Mensen zoeken die zei jj dan komen weer allerlei voj den, van Surinamers in de Bi meer tot Damslapers. N wordt haar bijdrage, wann schrijft: 'Als er in je buui rumoer, vandalisme of pros komt, of veel Chinezen of ten', die eten koken wat jij- stinken, verhuis je naar een re' buurt die zij niet kunn< len (bijv. zo'n buurt waar Uyl of prof. Varkuyl apartheid'. Het noemen van! namen is natuurlijk niet wi|j rig. Ze had niet ook de name ir. Philips en ds. Maris noemen. Afgezien nu van ning van drs. Den Uyl, die ken. is het volkomen onheldé ze op het huis en de straa prof. Verkuyl kan hebben a merken. Die buurt ken ik wél woont letterlijk iedereen. Me Siertsema moet maar eens rissen naambordjes gaan kij] woont zij zelf soms in de Bantammerstraat? Helder sluierend? NED. HERV. KERK Beroepen te Veenendaal en denberg: G. S. A. de Kesteren, die bedankte voor Sol melsdijk. Aangenomen naar St. Laurer Fox, kand. te Dieren. Bedankt voor Wouterswoudj Molenaar te Jaarsveld. r Afscheid op 29 juni van Deijf Hoekstra ber. te Cambray (Cafc Emeritaat verleend aan dj Dronkers te Utrecht (evang. Intrede te Axel: drs W. Hu^ voorheen zendingspred. te GEREF. KERKEN ■MAAROfl?/OfAhAT )K'TZet;lj\ WS TS MAWEV3. 'poe HOU MM VJCRüT! HiE& VOOR, (J6 CrZDACnT 18 Beroepen te Geldermalsen: d Andel te Driebergen. Afscheid van Schagen: C Schouten ber. te Delfzijl; vaal ten: J. Tevel ber. te Rotter Alexanderstad. Intrede te Dieren: M. Mellen Dwingelo; te Ten Boer: T. J Loo uit Boornbergum; te At dam: dr. R. Kranenborg uit C Terzooi. GEREF. KERKEN (VRIJG). 1 Beroepen te Avereest/Dedemsl A. de Snoo, kand .te Zwijndl te Oostelijk-Flevoland: S. S. n sen te Spakenburg-Noord. r CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rijnburg: P. Ni bers, te Den Haag-West. J EV. LUTH. KERK Intrede te Zutphen: M. A. vai Hingen uit Monnikendam. Joop Waasdorp. Welkom inj Meulenhoff Editie. 3de druk.f sterdam, 1975. 160 blz., 17,50.j Joop Waasdorp is niet een onze produktiefste schrijveq 1965 publiceerde hij de ver* bundel Het naakte leven, nogal wat Australische herini gen zijn verwerkt In 1970 bui hij wat kort verhalend weij Welkom in zee, dat hem .de wa ring bracht die hem toekwaa tweetal korte verhalen daarna nog uit ln een leuk k bij Thomas Rap: De vo| schrikker (1972) Geen groot dus en het ziet er niet naar Waasdorp plotsklaps een vruchtbaar auteur wordt Die heid ln produktie hangt nat men met het soort schrijven beoefent Het is de ironisch 1 slepen herinnering de, secure formulering weergaloos doelti de vertelling De dingen die ren zijn zelden spectaculair de wijze van vertellen een tenls laconiek en humoristisd Deze derde druk van Welkom (waarom zou een zo goede h ook niet eens wat meer da aankondiging verdienen?) is, breid met een afdelinkje Doe tatie, grotendeels de vroegen tekst van de Meulenhoffreel gave Wie dit boek nog niet kentf nu wat hem te doen staat 7

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2