Arme landen laten
zich kernenergie
niet ontglippen
Ernstig conflict in
Bredase gemeente
Vandaag
Natuurlijk zijn we
niet opvoedend
Hongaarse methodisten doen beroep op Potter
Beraad wereldraad van kerken
Onze
adressen
'Kruistochten'
breidt terrein uit
Spaanse jeugd
gelovig, niet kerks
Ex-medewerker
van Nixon
getuigt van
zijn bekering
Studenten bijna
bevrijd in Zaïre
'Die tien mannen
stellen
niet veel voor'
Restauratie
Waag Alkmaar
'Amnesty' moet
iemand sturen,
zegt Sacharow
Beroepingsw[
TROUW/KWARTET DONDERDAG 26 JUNI 1975
KERK-BINNENLAND ft
door Aldert Schipper
SIGTUNA, Zweden In de conferentie inzake kernenergie die de afdeling voor kerk en samen
leving van de wereldraad van kerken houdt in het Zweedse Sigtuna blijkt een grote mate van we
derzijds begrip te bestaan tussen de voorstanders van kernenergie uit de rijke landen en de meeste
vertegenwoordigers van arme landen.
Een vertegenwoordiger van de laat
ste groep was de Argentijn profes
sor Jorge Sabato, een vroeger Lid
van de Argentijnse commissie voor
kernenergie. Sabato zei tijdens een
uiteenzetting van wat er in Latljns-
Amerika en vooral in Argentinië,
Brazilië en Mexico aan kernenergie
wordt gedaan: 'De rijke landen wil
len dat wij zwarte dozen kopen,
waar je iets Instopt waarvan je niet
weet, wat ermee gebeurt en waar
aan de andere kant energie uit
komt. Wij willen geen zwarte dozen
hebben, maar grijze. Wij willen we
ten. wat er in de dozen gebeurt die
we kopen van onze leveranciers.'
Sabato werd heftig gekritiseerd
door het Zweedse parlementslid
mevrouw Birgitta Hambraeus, die
hier in Zweden een bekend woord
voerster is van de anti-kernener-
glebeweging. Mevrouw Hambraeus
zei: 'Jullie doen net alsof kernener
gie iets moois en wenselijks is.
Daar ben ik het helemaal niet mee
eens. Kernenergie is een hele dure
manier om water te koken. Boven
dien is het erg riskant en onnodig.'
De Canadeze hoogleraar W. B. Le
wis, de bouwer van het Canadese
kernenergieprogramma, wierp haar
tegen, dat zij makkelijk praten
heeft in een land met waterkracht.
'Maar wat moet een land zoals In
dia. dat kunstmest en elektriciteit
nodig heeft? Kernenergie is op den
duur de goedkoopste manier om
aan energie te komen.'
Kern race
Professor Sabato wees in de discus
sie op de kans, dat er in Zuid-
Amerika een kernrace uitbreekt.
Argentinië heeft een kernreactor.
waarin plutonium gemaakt wordt,
een grondstof voor kernwapens.
Volgens Sabato was dit één van de
aanleidingen voor Brazilië, ook te
niëstreven naar een uitgebreid kern
energieprogramma. De Amerikanen
maakten de Brazilianen bewust van
een. achterstand tegenover Argenti
nië, maar de Brazilianen kochten
geen Amerikaanse Westinghouse-
reactor, maar een serie Duitse ener
giecentrales van de firma Siemens.
Tenslotte kwam de vergadering
toch tot de conclusie, dat de relatie
tussen een kernenergieprogramma
en kernwapens erg indirect is. Als
je plutonium wilt hebben, kun je
het beter op een andere manier
maken dan met behulp van een
kerncentrale, zei de Nederlander dr.
E. T. Ferguson. En de Amerikaanse
natuurkundige, tevens priester van
de episcopaalse kerk in zijn land.
dr. Pollard, zei: 'Als je kernenergie
Uit 'Kop op', stripverhaal ter bezinning op de bisschoppelijke vastenbrief 'Macht, onmacht, hoop'.
tegenhoudt, dan stop Je daarmee de
bom nog niet.'
Ethische kwestie
De voorzitter van de hearing, de
Nederlandse hoogleraar H. B. G.
Casimir, zelf geen lid van een kerk,
zei bij de opening van de conferen
tie. dat kernenergie zijns inziens
toch een zaak is, die de kerk aan
gaat. omdat het aanvaarden of af
wijzen van kerkenergie een ethi
sche kwestie is. De beslissingen die
we te nemen hebben, zijn groter
dan ooit in de geschiedenis. Profe-
soor Casimir zei te hopen, dat de
kerk ertoe zal bijdragen, de polari
satie te doorbreken, die de discussie
over kernenergie beheerst en die
dervoor zorgt dat sommige voor
standers en sommige tegenstanders
van kernenergie niet meer met el
kaar kunnen praten.
De Nederlandse natuurkundige re
lativeerde de gevaren van kern
energie door te herinneren, dat elke
ontwikkeling van een nieuwe tech
nologie zijn slachtoffers maakt.
'Hoeveel doden heeft het temmen
en berijden van wilde paarden in
het verleden niet gemaakt?' vroeg
professor Casimir. Maar aan de an
dere kant wees hij op de ontwikke
ling van de kernwapens, die hij een
bewijs noemde van het kwaad in de
wereld.
Van een onzer verslaggevers
BREDA Binnen de gereformeerde kerk (vrijgemaakt; buiten
verband) van Breda is een conflict ontstaan rond de charismatische
opvattingen van haar voorganger ds. C. H. van Garderen.
Twee van de vier ouderlingen en de
diaken beschouwen hun dominee
als afgezet. De twee andere ouder
lingen staan echter achter hem. Als
gevolg hiervan, vergadert de ge
meente des zondags gescheiden.
Ds. Van Garderen (32 jaar, twee
jaar geleden predikant geworden
'op artikel acht") kwam ruim een
Jaar geleden voor het eerst in aan
raking met 'demonisch gebonde-
nen', met wie hij bad en die hij de
handen oplegde om hen van deze
demonische gebondenheid te be
vrijden. De drie kerkeraadsleden
achtten zijn opvattingen en hande
len op dit punt niet overeenkom
stig de belijdenis.
Ds. Van Garderen: 'Ik weiger te
aanvaarden, dat de Heilige Geest
niet meer zou kunnen werken, zoals
Hij dat in de tijd van het Nieuwe
Testament heeft gedaan. Wij mo
gen Hem niet voorschrijven, hoe en
met wie Hij werken wil. Ik sta
gewoon voor het feit dat er gene
zingen hebben plaatsgevonden, niet
door mij, maar door de Geest met
mij als werktuig.'
Onbegrip
Volgens ds. Van Garderen is de
veroordeling van wat hij doet geba
seerd op onbegrip. Niemand weet
wat demonische gebondenheid is,
die nog nooit met zulke mensen in
aanraking gekomen is. Hij neemt
het zijn tegenstanders wel kwalijk,
dat zij mensen, die tot het spiritis
me en andere occulte zaken verval
len zijn, maar aan hun lot overla
ten. 'De gemeente moet een zou
tend zout zijn. Als ik met dergelijke
mensen in nood in aanraking kom,
behoor ik als predikant hen te hel
pen. Ik heb er veel over gebeden en
het is mij duidelijk geworden, dat
God dit werk zelf bepaald heeft. Het
is geen hobby van mij. Het heeft me
overvallen. Natuurlijk zijn er veel
vragen. Die heb ik zelf ook.'
Ds. Van Garderen heeft besloten,
zijn werk in de gemeente gewoon
voort te zetten en de uitspraak van
de drie kerkeraadsleden. die hem
als afgezet beschouwen te negeren.
Ten eerste hadden zij in de kerke-
raad zelf geen meerderheid en ten
tweede handelden zij zonder de
vereiste medewerking van zusterge-
meenten.
Zondagsavonds om zeven uur gaat
hij nu voor in een dienst in de
doopsgezinde kerk aan de Cimbur-
galaan. De andere groep komt om
kwart voor negen en om half vijf
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amserdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Westblaak 9-11, Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25,
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
bijeen in dezelfde kerk, waarin (om
de veertien dagen) ook de doopsge
zinden zelf nog eens kerk houden.
Dan is er in Breda ook nog een
vrijgemaakt-gereformeerde kerk
binnen verband. Deze maakt ge
bruik van het kerkgebouw van de
lutheranen. Breda, waar destijds ds.
B. Telder stond, was een van de
eerste gemeenten, waar, in 1965. de
scheuring in vrijgemaakte kring
zich voltrok.
HARDERWIJK —De door Anne
van der Bijl gestichte en geleide
organisatie 'Kruistochten' (interna
tionaal bekend onder de naam 'O-
pen Doors') gaat haar werk uitbrei
den. Zij wil zich principieel niet
meer beperken tot communistische
landen, maar zich ook gaan richten
op alle andere staten waar zending
door de regeringen is verboden.
Zendeling Theo van der Weele (37)
is tot directeur van Open Doors
International.
De beslissing van 'Kruistochten'
vloeit voort uit een ontwikkeling
die al enkele jaren aan de gang
was. De in de jaren vijrtig als een
eenmansmissie begonnen organisa
tie werkte oorspronkelijk alleen in
Oost-Europa. Later kwam China er
bij. De evangelische strategie-con
ferentie 'Love Chine '75', die in
september in Manilla wordt gehou
den, is georganiseerd door Open
Doors International in samenwer
king met o.a. het blad 'Decision'
(van Billy Graham) en de Far East
Broadcasting Company.
'Open Doors international is niet in
alle gedeelte van de wereld waar
het evangelie is verboden of krach
tig wordt gegengewerkt', zegt de
heer Van der Weele. 'Wij hebben
ons gespecialiseerd in het bedrijven
van zending in landen waar dat
van de overheid niet mag.'
Het hoofdkantoor van Open Doors
International blijft in Harderwijk
(postadres: postbus 47, Ermelo. Er
zijn voorts vestigingen in Manilla,
Nieuw-Zeeland, Canada, Amerika,
Zuid-Afrika en Zwitserland. De or
ganisatie wil in de nabije toekomst
o.m. gaan werken in vrijwel volle
dig door de Islam beheerste landen.
Theo van der Weele heeft twaalf
jaar als zendeling voor de Christian
and Missionary Alliance in Thai
land gewerkt. Hij studeerde aan de
bijbelschool "De Herdershof'. De
laattste jaren was hij vooral be
trokken bij persoonlijke begeleiding
van zendelingen in Z.O. Azië. Anne
van der Bijl blijft de verantwoorde
lijke geestelijke leider van de orga
nisatie.
MADRID Meer dan 90 procent
der jonge Spanjaarden geloven aan
God. Bijna evenveel Spaanse jon
geren hebben hun geloof in Chris
tus bewaard en bijna zeventig pro
cent gelooft, dat de r.k. kerk de
ware kerk is. Maar zij staan meest
al onverschillig tegenover de kerk,
niet vijandig.
Dit blijkt uit een sociologisch on
derzoek, dat in opdracht van de
pastorale commissie der Spaanse
bisschoppenconferentie onder de
Spaanse jongeren van 1975 is ver
richt. Ook de jonge Spaanse arbei
ders hebben hun geloof in God en
de kerk. bewaard. Slechts twee en
een half procent verklaart niet te
geloven.
Uit het onderzoek blijkt verder, dat
slechts vijf en een half procent der
Jongeren nooit bidt en dat veertig
procent geen geregelde kerkgangers
is. Maar ze willen niets weten van
de traditionele opvattingen en me
thodes. Van de kerkelijke normen
trekt de meerderheid der jongeren
zich weinig aan.
Charles Colson
MIAMI (EBPS) Charles
Colson, een van de adviseurs
van Nixon, die nauw betrok
ken was bij het Watergate-
sehandaal, heeft op de jaar
vergadering van de zuidelijke
baptistenconventie getuigd
van zijn bekering in de ge
vangenis.
Voor enkele duizenden men
sen zei Colson, die zeven
maanden gevangen heeft ge
zeten: 'Mijn oude leven, het
Witte Huis. de limousines, de
jachten, het geweldige inko
men, alle tempels van rijk
dom en macht acht ik schade,
vergeleken bij de blijdschap,
dat Ik nu dit leven met
Christus Jezus mag leiden en
deze avond in uw midden
mag zijn om samen te delen
in de vreugde van de kennis
van Christus'.
DAR ES SALAAM De drie bui
tenlandse studenten onder wie
de Nederlandse Emilie Zinnicq
Bergman die al vijfendertig da
gen gegijzeld worden door guerilla-
strijders in Zaïre, zijn gisteren bij
na bevrijd door een vissersboot, die
het drietal tegen betaling van een
losgeld aan de oever van het Tan-
ganjlkameer zou oppikken. Een
kannoneerboot van de regering van
Zaïre, die steeds geweigerd heeft
hulp te bieden in de ontvoerings
zaak, kwam echter op het laatste
ogenblik schietend tussenbeide
kennelijk in de veronderstelling dat
het hier om een smokkelzaak ging.
De guerrilla's eisten aanvankelijk
een half miljoen dollar van de
Tanzaniaanse regering, maar deze
weigerde te betalen. Daarna hebben
familieleden van de gegijzelden en
andere particulieren getracht het
geld bijeen te brengen.
ROME De Vatikaanse commissie
voor de vrouw is alleen maar opge
richt als een taktische manoeuvre
om de werkelijke kwestie van de
positie van de vrouw in de kerk en
samenleving op een zijspoor te ran
geren. Dit is de mening van een
der leden van deze commissie, de
Amerikaanse zuster Teresa Avila
Macleod. Zij zegt dit in een, inter
view met het Amerikaanse katho
lieke persagentschap NC Newsservi
ce.
Met de oprichting van onze com
missie, aldus zuster Teresa, heeft
het Vatikaan een typische rege
ringsprocedure gevolgd. 'Om niets
onder tafel te laten verdwijnen
richt Je een commissie op'. De vati
kaanse commissie voor de vrouw
telt verschillende mannelijke leden,
ln totaal tien tegenover vijftien
vrouwelijke leden. Volgens zuster
Macleod stellen die tien mannen
niet veel voor. Meestal zijn het
priesters uit Rome. Een der leden
onder hen, Angelo Narducci, hoofd
redacteur van het landelijke katho
lieke dagblad TAwenire', heeft het
volgens zuster Macleod gepresteerd
om geen enkele vergadering van de
commissie bij te wonen.
Zuster Macleod, hoofd van het pau
selijk instituut 'Regina Mundi' voor
de theologische opleiding van vrou
wen, is van mening, dat de meeste
mannelijke leden van de commissie
voor de vrouw niet op de hoogte
zijn van hetgeen vooruitstrevend
gezinde vrouwen in de kerk denken
en voelen. Een uitzondering maakt
zij voor de voorzitter van de com
missie, aartsbisschop Bartoletti van
Lucca in Italië. Zuster Teresa vindt
hem een uitstekende voorzitter.
De Vatikaanse commissie voor de
vrouw werd in mei 1973 opgericht
op verzoek van de bisschoppen
synode van 1971. Als opdracht kreeg
de commissie mee 'de specifieke
taak van de vrouw te bestuderen ln
de maatschappij en ln de relatie
man-vrouw op basis van de funda
mentele gelijkheid van man en
vrouw, maar ook in het licht van
hun onderlinge verschillen en we
derzijdse aanvulling'.
ALKMAAR De gemeente Alk
maar gaat het Waaggebouw restau
reren. Van het rijk heeft Alkmaar
de toezegging gekregen van 600.000
gulden per jaar als verfijningsrege-
llng. Een woordvoerder van de ge
meente heeft dit meegedeeld. Het
grootste deel van dit geld zal ge
bruikt worden voor het voormalige
Heilige Geesthuis, later Waagge
bouw.
(Dominee) Hans Bouma en
Wouter van Dieren plus de sec
tie voor sociale vragen van de
raad van kerken hebben samen
een boekje van dertig bladzijden
uitgegeven dat 'Milieuverwoes
ting of feestelijk leven?' heet.
Ik beveel de lectuur van dit werkje,
waarvoor Het Wereldvenster in
Baarn vier-en- .en-halve gulden
vraagt, hartelijk aan vanwege de
openhartige en rechtstreekse ma
nier waarop de broeders Bouma en
Van Dieren en de mensen van de
raad van kerken met elkaar aan
het discussiëren zijn.
Eerst krijgen we een brief van
Hans Bouma en Wouter van Die
ren, gericht aan de raad van ker-
MOSKOU (UPI) Nadat hij een
maand het bed had moeten houden
vanwege een hartaanval heeft de
belangrijkste Russische dissident
Andrei Sacharow in een gesprek
met westerse verslaggevers aan
Amnesty International verzocht een
vertegenwoordiger te sturen om de
belangen van haar kleine afdeling
in Moskou te beschermen.
'De wereld moet weten dat de men
sen van Amnesty in Moskou stren
ger worden vervolgd dan waar ook
ter wereld', aldus Sacharow. Hij wil
dat er een Russisch sprekende ver
tegenwoordiger van Amnesty naar
Moskou gestuurd wordt.
De bioloog Sergei Kovalew, lid van
Amnesty, die in december 1974 is
gearresteerd zal worden voorgeleid
op beschuldiging van anti-Sowjet
agitatie. Ook zou de voormalige se
cretaris van Amnesty in Moskou,
Adrei Twerdochljebow, binnenkort
worden berecht wegens 'belastering
van het Sow jet-systeem.' De voor
zitter van de organisatie, Wladimdr
Toerejin is deze week ondervraagd
door de KGB. Dat zou de zesde keer
ln korte tijd zijn geweest. Deze
computer-specialist heeft verklaard
dat de Russische afdeling van Am
nesty International zou doorgaan
met haar werk ondanks de tegen
werking van de KGB
NOCTURNE
De heer F. de Maar stond
zijkant van zijn huis. De z<T
en daar stak wat achter,
schijndijk zwaar weer. Kaa
zeiden ze hier. Een uitdrukken
hij nog eens zachtjes voor 5
proefde. Rechts had hij het
over het prachtige gazon,
als een geschoren kleed. Alspt
andere kant uitkeek, kwam
bittere in hem. Stommiteit tv
hij. En even later: stupiditeie:
de heer F. de Maar was joi
en altijd bezig met het zoek^a;
synoniemen. Z'n handen qt(
met een takje en een schede
Het takje moest dik en taai
zijn om een inkeping dwars
heen te kunnen verdragen.
zijn eigen uitvinding, bete
eigen inventie. Dit keer lul[
Hij zette het meisje vast
toen met zo weinig mogeli.j
haal naar de verse molsh*
hem de hele dag al verscbi
ergerde. Voorzichtig liet
takje met het mesje in de
woelde aarde zakken. Zo, da
leren, dacht hij.
Frederik werd nog laat waklf
zijn doen. Hij merkte met<
er iets mis was. De wijze wa a
anderen daar lagen bevi<
niet. Ze ademden niet m
waren dood. Zo dood als e#J
ken, waarin zij ons opwekken onze
goden hun congé te geven: 'de
goden van de energie, maar ook die
van de produktie-expansie (die
ten onrechte 'economische groei'
wordt genoemd'). Eerste reactie
van de sectie voor sociale vragen
van de raad van kerken: wat moe
ten we met. dat mytisch taalgebruik
van 'onze goden'? Een ander lid
van de sectie vertrouwt het stuk
van Bouma/Van Dieren maar half,
hij (of zij) vindt het zoiets als een
huwelijk tussen poëzie en econo
mie.
In het uitgewerkte commentaar
van de sectie wordt gevraagd of de
brief wel voldoende educatief is.
Repliek van Hans Bouma en Wou
ter van Dieren: 'Natuurlijk zijn we
niet educatief als we oproepen tot
'burgerlijke ongehoorzaamheid' of
rebelie. Een revolutie tegen de on
dergang is geen educatieve aange
legenheid.'
Tot zover een hap en een snap uit
dit boekje. Ik hoop voldoende om
er nieuwsgierig naar te maken.
Hierboven heb ik het woord 'educa
tief' met opvoedend vertaald, ik
meen dat in boekjes als dit vreem
de woorden zoveel mogelijk verme
den dienen te worden. Hierbij zet
ik een cartoon van Arend van Dam
uit de Nieuwe Levensstijl-krant die
kerkgangers, als 't goed is, onlangs
op hun bank hebben gevonden.
A. J. Klei
mol. Ze hadden nog zo'n
gehad over die heerlijke
wormen ln de oude gang,
dood. Frederik hield niet va,
we wonnen. Hij maakte z£,
hoorlijk kwaad. Hij rende
gen rit in. Hij zou in
doorstoten, dwars door dr
waar hij vanmorgen zo heet
gazongras omhoog gewerkt
zou nu doorgaan tot midden
gazon en daar zou hij een f*
stelbare hoop de grond uit s
de hoop der hopen. Doldrie#1
hij zich in de gang. Het
maar even, toen was daar dr
sem in z'n kop. Hij kon nö
een geweldige schreeuw gevr
De heer F. de Maar lachte fl
na het eten zag hoe hef1
helemaal slagzij gemaakt hr
haalde het eruit en beke#1
mesje zorgvuldig. Het takj#;
hij in de border en het mes#<
hij mee naar de wastafel orrfj
de container te doen. EeiP
waarschuwing, dacht hij. B
later: een lesje voor de hereP
>1
NED. HERVORMDE KERK l
Aangenomen naar Spankerfc
Soeren: J. F. Wagener te V(»;
naar Leeuwarden als pred. Él
wekz. ziekenhulspred. dlakcil
huis: A. Groenenboom te IA
den. p
Bedankt voor Katwijk aan
Molenaar te Jaarsveld voor
dijk: H. Jongerden te Veen*
Toegelaten tot de evangel
ning: J. H. van Leeuwen,
17, Rozendaal; P. D. D.
Blauwkapelseweg 78, De
Visser, Hutweg 62, Halstere:
Meinesz. Merelstraat 296.
dorp.
GEREF. KERKEN
Benoemd tot pastoraal med'
te Vlissingen: A. van Egmo
pred. wonende te Gapinge,
hulpdiensten verricht.
GEREF. KERKEN VRYG.
Beroepen te Leek- R. T. 'Ui
Goes en Brouwershaven t»
phenH. Pool te Veenda
Zuidbroek.
De classis Kampen heeft
geëx. en beroepbaar verkli
Veldman. Hanzelaan 197,
T. Wendt. Thorbeckestr;
Kampen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Dordrecht
Pronk kand. te Apeldoorn.
REM. BROEDERSCHAP
Overleden mevr. F. W. I
(84) te Alkmaar. Stond te
merdam, Dokkum (ver. chr
en Alkmaar. Emeritaat in IS
Van een onzer verslaggevers
GENÈVE Twaalf predikanten en hulppredikers van de kleine methodistenkerk in Hongarije heb
ben de hulp ingeroepen van de secretaris-generaal van de wereldraad van kerken, dr. Philip Potter.
Volgens hen heeft een minderheid in hun kerk vorig jaar op onwettige wijze, met hulp van de staat,
een greep naar de macht gedaan.
De twaalf vragen de medewerking
van de wereldraad, opdat er in hun
kerk een jaarconferentie (te verge
lijken met een synode) gehouden
zou kunnen worden, waarop alle
strijdvragen besproken kunnen
worden en wettige besluiten geno
men kunnen worden. Mocht de
eenheid niet meer hersteld kunnen
worden, dan willen zij voor zich de
mogelijkheid, hun werk ongehin
derd voort te zetten. Volgens hen
staat zeventig procent van de ge
meenteleden achter hen.
VERKIEZING
De spanningen onder de Hongaarse
methodisten kwamen vorig jaar tot
een uitbarsting rond de verkiezing
van een nieuwe superintended De
methodistenkerk is aangesloten bij
de Hongaarse raad van vrije ker
ken. De bij deze raad raad aange
sloten kerken zijn geheel zelfstan
dig. Via de raad onderhouden zijn
hun contacten met de overheid.
Voorzitter van deze raad ls Sandor
Palotay.
Volgens de brief zouden Palotay en
super intendent Adam Hecker zich
schuldig hebben gemaakt hun on
geoorloofde manipulaties met geld
van de methodistenkerk. de plaats
vervangend superintendent Tibor
Ivanyi had hier verschillende ma
len zijn bezwaren tegen kenbaar ge
maakt.
In mei 1973 liep de ambtstermijn
van Hecker af. De brief verwijt
Palotay, dat hij, uit vrees dat Iva
nyi tot superintendent zou worden
gekozen, er voor zorgde, dat het
mandaat van Hecker tegen de
regels in voorlopig gecontinu
eerd werd. Tegelijk begon een ac
tie. om Ivanyi politiek verdacht te
maken. Diens verzet tegen Palotay's
financiële manipulaties werd uitge
legd als verzet tegen het politieke
systeem en tegen een gezonde sa
menwerking tussen kerk en staat.
GEDICHT
In maart vorig Jaar barstte de bom.
Het Hongaarse protestantse emi
grantenblad 'Vetés és Aratés' (Zaad
en Oogst), dat in Stuttgart ver
schijnt, publiceerde in februari een
gedicht van Ivanyi's vrouw. Dit ge
dicht had zij reeds tien jaar geleden
gemaakt. Het was geliefd in gelovi
ge kringen en zelfs door Hecker
destijds bij Palotay voorgedragen
voor opname ln een vrij kerkelijke
liederenbundel. Het feit, dat dit ge
dicht nu (zonder haar weten) in
een emigrantenblad verscheen,
werd door Hecker aangegrepen.
Ivanyi werd wegens zijn oppositie
houding en wegens het 'staatsvij-
andlge' gedicht van zijn vrouw uit
zijn ambt van predikant ontzet, na
28 dienstjaren.
Omdat Ivanyi's gemeente (in
Nyiregyhéza in het noordoosten
van Hongarije) deze afzetting niet
accepteerde, riep Hecker de hulp
van de autoriteiten in. De plaatselij
ke politie zette de auto's van de
methodistengemeente bulten be
drijf en nam de verkeersvergunnin-
gen in beslag. De PTT sneed
Ivanyi's telefoon af (de enige van
de gemeente). Ondanks het protest
van de gemeente werd Ivanyi's be
roepsaanduiding 'predikant' uit zijn
persoonsbewijs geschrapt. De verze
kering schrapte hem en zijn gezin
uit haar registers, zodat hij het
recht op kosteloze medische hulp
en op kinderbijslag verloor. Verder
gelastten de plaatselijke autoritei
ten hem, de pastorie te ontruimen.
Drie predikanten en zes hulppredi
kers die zich aan Ivanyi's zijde
schaarden, werden eveneens met
volgens de brief valse beschuldigin
gen uit hun ambt ontzet. Daarop
volgde de Jaarconferentie van mei
1974, waarin de zoon van Adam
Hecker. Friedrich Hecker tot super
intendent gekozen werd.
VOGELVRIJ
De afgezette predikanten en hulp
predikers hebben hun posten niet
verlaten, maar. zo schrijl
Potter, 'onze dienst en onl
soonlijke vrijheid zijn steeds
vaar'. Het gemeenteleven gi
danks alle spanningen dod
gens de brief betreft het 11
ventig procent van alle kei
De gemeente Nyiregyhézaj
grootste van het kerkverbat
de hulp van Palotay voert Ff
Hecker een perscampagne M
afgezette predikanten. Zij
geen middel om zich te ul
schrijven 'vogelvrij' te zijn.
De twaalf vragen Potter een
zoek in te stellen en alles t!
opdat de orde en de eenheH
kerk weer hersteld worden.!
willen zij, dat Palotay zl
langer mengt ln het internj
van de kerk.
'De politieke oppositiegeest
van ons. Wij zijn gelukkig, I
onze politieke en kerkelijke I
telten gehoorzaam kunnen zl
enige motief van onze hou«
dat wij niet uit lafheid
toestaan, dat onze kerk een!
kerk wordt. Wij kunnen I
chaam van Christus niet oi
ren aan zlelsverwoestende I
gen', aldus de brief. L