Suenens: ineens is er een geestelijke lente gekomen Vandaag Riesi-werk van ds. Vinay in gevaar Uit de kerkbladen 'Misverstand over euthanasie kan ik makkelijk uitleggen' Baptist veroordeelt charismatische beweging Onze adressen Aaphangers Kotte op verkeerde weg Vragen aan Duitse regering over Beyers Naudé Sithole ziet geen vreedzame oplossi Dam tegen orthodoxe indoctrinatie TROUW/KWARTET MAANDAG 23 JUNI 1975 KERK/BINNENLAND door Fem Rutke Vindt u het gebeurde tijdens de pinksterdagen in Rome nieuws Tan verstrekkender aard dan alleen maar katholieke orde? Wel. Ik denk. dat de invloed zeker in de oecumene zal doorwerken. Ik heb een avond doorgebracht met een groep protestanten, die alles in de Sint Pieter hadden meegemaakt en erg onder de indruk waren. Zij waren degenen, die letterlijk tegen mij zeiden: Paus Johannes XXIII heeft de vensters open gezet. Nu heeft paus Paulus de deuren open gedaan. De toespraak van de paus is ver boven veler verwachting uitgeko men. Heeft ze ook uw hoop over troffen? Nee. ik verwachtte deze hartelijk heid. De heilige vader heeft een zeer diepe redevoering gehouden, waarvan alle woorden een werkelijk volle betekenis hebben. Ik ben erg verheugd over wat-hij heeft gezegd, zowel publiek als tot mij privé. Maar het is zeker een hele evolutie. Want natuurlijk: als ge voor een nieuwe beweging staat, moet ge eerst zien wat de vruchten ervan zijn. En in dit geval is de houding dus die van wel, ge hebt het woord zelf ook gehoord: een chance geven. 'Geeft aan de charismatische vernieuwing een kans om hernieu wing teweeg te brengen in de zie len.' Ik denk dat de tweede pink sterdag een werkelijk grote gebeur tenis is geweest. Toch, veel mensen kijken raar op van nu juist een zo grote open heid ineens van paus Paulus. Zou hij deze moet wel gekregen hebben zónder het voorbereidingswerk van paus Johannes, via gebed en ook al het andere pionierswerk? Dat is een moeilijke vraag. Wat een gebed als effect heeft, is altijd moeilijk te zeggen. Maar ik zou dit zeggen: zonder Johannes zou er geen concilie geweest zijn. zonder concilie zou deze paus er niet ge weest zijn. We zien nu de vruchten van een evolutie, die teweeg ge bracht is door het geloof van paus Johannes. Want ik spreek van wat ik zie. En ik zie overal een herle ving, christenen die echt geloven wat zij geloven en er dan ook vreugdevol van getuigen. En het is dan ook niet zonder bedoeling, dat paus Paulus Juist voor pinksteren in dit heilig jaar een encycliek geschreven heeft over de vreugde. We waren in Rome met tiendui zend mensen uit vijf werelddelen, eenvoudigweg omdat we er niet meer konden laten komen. We wis- ten niet wat te doen! Daar hebt ge een'tastbaar bewijs, dat er ineens een geestelijke lente is gekomen. Waar en hoe die lente verder gaat bloeien, kan niemand zeggen. Gé hebt soms een lente en daarna kan er nog een tegenslag, een winter, komen. Ge weet niet hoe dat evalu eert. Het werk van de genade ver onderstelt ook medewerking van de mens. Het is God. die ingrijpt, waar wij op moeten antwoorden in onze vrije wil. De vraag wordt: wat gaan wij zijn als we beantwoorden aan de genade. We kregen de indruk, dat paus Paulus zelfs aan het eind van de audiëntie iets op zich voelde over- Kardinaal Suenens. komen van het enthousiasme van de groep. Ja, dat heeft ieder kunnen zien. Toen hij mij aan het einde van zijn toespraak, midden in de Sint Pieter, zo spontaan omhelsde, zichtbaar voor iedereen, was dat zeker een geste om te zeggen: 'Ik ben met u. Met u allen. Gaat voor uit, Wij staan achter u.' Dat de Heilige Geest ook in de, ongelovigen zou kunnen werken, beamen lang niet alle charismati sche vernieuwers. Zij verschillen ook erg van mening ten aanzien van politieke en economische vra- Professor Karl Rahner voorziet visie vertellen? Dat de Heilige Geest ook in ongelo vige mensen aan het werk is, is mijn vaste overtuiging. Ieder die zijn geweten in volle openheid volgt, die volgt het licht, dat de Heilige Geest hem geeft door zijn geweten. De tweede helft van uw vraag is veel moeilijker te beant woorden. Want in zekere zin zult ge altijd op menselijk vlak verschil lende opinies hebben over verschei dene zaken. Dat is normaal. IJet evangelie is een impuls, een lei ding, een oriëntatie. Maar vanuit het evangelie kunt ge niet zeggen: in dit konkrete geval moeten we dit zus en zo aanpakken of op die manier economisch of politiek op lossen. De belangen van de mensen zullen altijd min of meer tegen strijdig zijn. Trouwens, vanaf het begin van de kerk waren er al verschillende partijen en richtin gen. Dat zal nooit afgeschdft wor den. Priesters van uw eigen bisdom heb ik horen beweren, dat er met pinksteren in Rome te weinig aan dacht besteed is aan de mensen van Oost-Europa en China. Zij vroegen zich af, hoe dat te doen zou zijn geweest. Vanuit hun eigen cultuur. Willen we naar een toe komst voor de wereld toeleven, dan moet iedereen daar toch in mee kunnen doen? Iedereen dóét mee, overal! In de zin dat overal, warr een menselijke vooruitgang te boeken is, waar de mensen meer méns geworden zijn, het christendom leeft. Ook daar waar de naam christendom zelf niet gekend wordt. Er is niemand zo menselijk geweest als Christus zelf. Alles wat in die richting door gaat, overal waar de mensen groei en als méns, daar groeien zij in de Heilige Geest. Tot het ogenblik dat ze tot die volheid komen, die Chris tus in persoon was. En dan krijgen ze deel aan die volheid en dat is dan.de kerk die door te geven heeft wie Christus isen wat Hij geeft vandéég. Het diepste ant woord voor alle mensen van alle werelddelen vind ik in het woord van Jezus: 'Ik ben gekomen opdat ge het leven zoudt hebben, maar hoofdzakelijk opdat ge méér leven zoudt hebben.' Het is een plu?, dat Hij ieder komt brengen. De paus sprak van een nu dui delijk zichtbare aanvang van een wereldvernieuwing vanuit deze niet meer te stuiten kerkvernieuwing. Is dit voor velen niet él te optimis tisch, temidden van zoveel honger, ellende en overheersing van oorlog voerende machten? Een vernieuwing van de wereld moet geleidelijk groeien. Hoe de Heilige Geest kan doorwerken in een maatschappij, die inderdaad bijna teniet gaat op een aantal punten, wordt de vraag. We staan werkelijk in een diepe afgrond, op het gebied van materialisme, op het gebied van zeden, overspanning van de mensen, verdovende midde len en zo meer. De Helge Geest moet werkelijk daar in de diepte het mensdom weer hernieuwen. Dat ls voor velen nu juist de kwestie van bezorgdheid en twijfel. Komt het niet een beetje vreemd aan, dat uitgerekend een' paus zich ineens op deze punten zo optimis tisch, en ongenuanceerd uit? Was het niet wat te veel pinkstervreug de? Wel, als u staat in .het perspectief van het geloof, dan hebt ge wapens die ge niet op zuiver menselijk plan kunt beoordelen. Een beetje te ver gelijken met kernenergie. Dan hebt ge immers een kracht, die alle mo gelijke wapens te boven gaat. Dan staat ge voor iets, dat totaal énders is. En als ge die kracht van de Geest Gods laat groeien in de kerk, dan krijgt ge de kracht en de invloed van heiligen. Er is dan sprake van zo'n kernenergie. Het fenomeen, waar we nu voor staan, is niet enkel dat van één heilige of van enkelen, maar werkelijk van. ja, een multificatie van heiligen. Een overvloed! Professor Kar Rahner 'voorziet een toekomst van allemaal eiland jes van christendom in het jaar 2000. Ik denk ook, dat de toekomst zo gaat evolueren. Dat dus meer en meer christenen temidden van een massa zullen leven, waar zij het zuurdesem moeten zijn. en dat zij op die manier het geloof zullen dragen. Vandaar voor mij het grote belang vai) levende christen-cofn- munauteiten, zoals in Amerika de households. Hoe dat sociologisch gaat groeien, weet ik niet. Maar als ik weet, dat het zout zout is, ben ik gerust. Fem Rutke is publiciste te Reeu- wijk. MIAMI BEACH De voorzitter van de grootste protestantse kerk van de Verenigde Staten heeft zich in een interview krachtig gekeerd tegen de charismatische beweging. Dr. Jarcy Weber, juist weer herko zen als voorzitter van de meer dan elf miljoen leden tellende zuidelijke baptistenconventie, zei, dat het gaat om 'bijna ketterij'. Hij geloof de daarmee de gevoelens van om streeks 95 procent van de predi kanten in de zuidelijke baptisten conventie weer te geven. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. HILVERSUM Door pater Kotte te verbieden om in het aartsbisdom Utrecht pastoraal werk te doen, heeft kardinaal Alfrink de aanhan gers van Kotte's stichting Sint Wil- librord willen duidelijk maken, dat ze op de verkeerde weg zijn. 'Dat ze, menend dat ze een God welge vallig werk doen, bezig zijn, zich zelf af te scheiden van de rest van Katholiekek Nederland.' Dit zei Katholiek Nederland.' Dit zei de KRO-rubriek 'Kruispunt.' Volgens hem ligt de situatie anders dan ten opzichte van de Amster damse Studentenekklesia en de Kritische Gemeente IJmond, .waar gehuwde priesters voorgaan buiten verantwoordelijkheid van de bis schop. Deze groepen hebben al dus de kardinaal de bisschop altijd in zijn waarde gelaten en willen in overleg blijven. De groep- Kotte stelt zich echter tegenover de bisschop op. door hem niet te er kennen en door zichzelf te be schouwen als het 'eigenlijke en enig waardevolle katholicisme.' BONN SPD -af gevaard Lgde dr. Olaf Schwenke in de Westdultse bondsdag heeft zijn regering ge vraagd, openlijk haar standpunt bekend te maken over de weigering van de Zuidafrikaanse regering, een uitreisvisum te verschaffen aan dr. C. F. Beyers Naudé. 'Door deze weigering kon dr. Naudé niet spreken op de Kirchentag, die inmiddels in Frankfort is gehouden. Dr. Schwenke vraagt ook welke mogelijkheden de regering ln Bonn ziet, in geval dr. Beyers Naudé op nieuw uitnodigingen ontvangt le zingen te komen houden, om door diplomatieke stappen te bevorde ren, dat zijn overkomst naar West- Duitsland dan niet wordt belem merd. ons land bekende Waldenzer predi kant. voorheen werkzaam in de op bouw van het Agapè-centrum in Noord-Italië, heeft bekend gemaakt dat het project in Riesi op Sicilië waaraan hij nu leiding geeft, door overheidsingrijpen in gevaar komt. In Riesi is hij met medewerkers uit verschillende landen al enige jaren bezig met een zich geleidelijk aan uitbreidend gemeenschapsopbouw werk 'Servizio Cristiano'. Deze 'christelijke dienstverlening' in de vorm van begeleiding van ouderen, RIESI Ds. Tulio Vinay. de ook in kleuterschool, beroepstraining voor jongeren, voorlichting over demo cratische burgerrechten enz. heeft al herhaaldelijk te lijden gehad van al of niet openlijke tegenwerking van de kant van politici en andere gevestigde machten op het eiland. Nu is er een nieuwe weg dwars door het terrein van de Servizio Cristiano ontworpen. Volgens de medewerkers van dit christelijk centrum in Riesi is er geen enkele noodzaak de weg juist zo ongunstig te projecteren. Aan de kop van de rij: het uitdeelpunt. Met de nieuwe mobiele kantiiie van de 'Wilde Ganzen' zullen straks meer mensen kunnen worden geholpen. Eva de Hartog (weer naar Bangladesj): door Ton van der Hammen SCHIPHOL' Eva den Hartog is weer op weg naar Bangla- desj. Ze blijft daar waarschijnlijk nog een jaar. Gisteren tegen de middag vertrok ze, uitgeleide gedaan door de zo zoetjes aan vertrouwde groep uitzwaaiers: Leger des Heils-mensen, andere relaties, vrienden, journalisten. Ze had eerder terug willen gaan. Maar er was hier nog zo veel te regelen ^m de stroom hulpgoederen op gang te hou-1 den. Dan was er nog het gerucht als zou ze zich voor euthanasie hebben uitgesproken. De autori teiten in Bangladesj zouden haar daardoor wel eens niet bin nen kunnen 'laten. Of, wie weet, zelfs in hechtenis kunnen nemen. Is die zaak nu duidelijk gewor den? Eva, voor haar vertrek: Ach, het zal hopelijk meevallen. Al kan ik er geen zinnig woord over zeggen. Alleen dit: het is een misverstand. Naar ik begre pen heb, ontstaan na een pers conferentie in Londen op het internationale hoofdkwartier van het Leger des Heils. Er Werd daar een Nederlandse film (NCRV-team) over ons werk vertoond, waarbij het ge sproken woord in het Engels werd vertaald. Ik zei daarin dat de. mensen ontzettend lijden als ze in de kampen binnenkomen. Het is mensonwaardig om te zien hoe ze er aankomen: on dervoed, met cholera, pokken, tyfus of andere ziekten. Ik ze.i in de film: Er zijn gevallenbij waarvan ik me afvraag: Is hier nu nog hoop en dat vraag ik dan aan de dokter. Reddeloos Je moet Je dat voorstellen: de familie zit wanhopig kijkend om zo'n patiënt heen, bij een kind bijvoorbeeld dat ligt te sterven. Als de dokter zegt: dit is eeh reddeloos geval dan voel ik me verplicht om met de ouders te spreken. Te zeggen: zo staat het ervoor. En dan vraag ik me af: Heb ik het recht om niet alleen het lijden van dat kind door wat medicijnen met zeg een half uur of een uur maar ook van die ouders te verlengen? Als chris ten vraag je je ook af: Wat wil God in dit geval dat ik zal doen? Ik dacht: God vraagt van mij niet dit leven te verlengen, want Hij is tegen ziekte, tegen lijden. Hij is een God van liefde. Dus dan geef ik zo'n patiëntje zoveel mogelijk een extra liefde volle behandeling, zodat het ln alle rust en vrede kan sterven. Natuurlijk geef ik geen middelen om de dood te verhaasten. Die heb ik trouwens niet. Het misverstand is nu dat ik voor actieve euthanasie zou zijn, verklaart Eva; dat ik zo'n kind szo vlug mogelijk zou willen laten sterven. Als dat misverstand in Bangladesj inderdaad zóu be staan en nog niet is opgehelderd zal ik wel naar de autoriteiten in Dacca gaan om het ze uit te leggen. Ik dacht: zonder veel moeite, want ons werk wordt door de regering de Neder landse zaakgelastigde telexte dat pas nog erg gewaardeerd. Wilde Ganzen Daarna hoopt Evan dan weer aan de gang te gaan met haar veertien Europese en ongeveer honderd Bengaalse medewerkers. Om te beginnen krijgt ze op 9 juli twee dertien meter lange wagens van de 'Wilde Ganzen': een rijdende polikliniek en een mobiele kantine, waarmee ze vanuit Dacca naar de vluchte lingenkampen zal gaan. Die kampen liggen in een gebied van twintig mijl rondom de hoofdstad en er zijn zo'n hon derd tot honderdvijftigduizend mensen in ondergebracht. Zo" kan ze daar althans de belang rijkste medische hulp geven en de mensen aan het eten houden. Medicamenten en voedsel heeft ze voor drie maanden voldoende, want 'verder kan je nooit kij ken'. Alles komt in vliegtuigen via het Rode Kruis van diverse instanties en hulpverleningsor ganisaties. Dan, is er de actie van het week blad Margriet, die hopelijk drie ton zal opbrengen, waarmee een huizenproject zal worden uitge voerd. Vervolgens blijven er de diverse andere acties in het land lopen: van het Leger des Heils, maar ook via andere initiatief nemers. Al die activiteiten blij ven nodig, want het is onvoor stelbaar over welke hoeveelhe den voedsel en medicamenten het gaat. Tonnen en nog eens tonnen zijn en blijven nodig. In 120120, Leger des Heils, Eva den Hartog). Het effect van die hulp? Eva: Ik ga van het standpunt uit elk gezin is er één. Ik denk niet in miljoenen, zelfs niet ln duizen den, maar in gezin voor gezin, kind voor kind. Daar gaan we mee door zo lang we het in Bangladesj mogen. Hopend en biddend, dat de overstromingen dit jaar niet die omvang zullen hebben als in 1974. MEER DAN EEN ZWERM MU) In hét evangelie dat Ik u vai aanraad om te lezen (Matthei 26-33) gaat het om uitzenc woorden van Jezus. Hij is ze grote gezondene van de I maar gezonden om te zenden. De grote beweging van God m wereld, met Israël en met komt als het ware bij hem ii jvegversmalling terecht, maar gaat het weer uiteen, de were wat wij zending noemen. Oj uitgezonden weg zullen de gez nen van alles meemaken. D die bang kunnen maken en dreiging met de dood. Maar d zondenen moeten niet bang vo mensen zijn. Er zijn allerlei nen om die bangheid af te s« den. Een van die redenen is zijt toch meer waard dan zwerm mussen? God zorgt vo mussen, nu wat hebben we dai te vrezen? Een mens is meer dan een zwerm mussen. Soms het omgekeerde waar te zijn je bedenkt voor hoeveel een senleven hier op aarde wegge wordt. Of om welke klejni1 mensen elkaar laten doodhonj Toch moeten we dat niet verjj Het gaat wel degelijk om de i Met hem, die mens, wil God on en samen hier op aarde bezig om er een goede leefbare aan een leefbare wereld van te m En mens gaat boven alles. Wij zijn goud waard, ondanks Bij God zijn we z'n zoon waari jé het precies weten wilt. Wij Zijn hart waard. Niet omdat W| zo best doen, maar omdat veel liefde en van alles in geïnvesteerd is. Meer dan zwerm mussen. Dat is nog maa begin. Kerk bisschop Frenz in Chili in gevaar GENEVE De wereldraad van; ken is bevreesd dat de evangi lutherse kerk in Chili, die i leiding staat van bisschop Hi, Frenz in gevaar is. Er is gev om de uitwijzing van Frenz 1 sluiting van de kerk. Amerik: en Duitse lutherse kerken h< aan bisschop Frenz hun steun gezegd en aarf generaal Pin hun bezorgdheid geuit. De commissie voor internatn zaken van de wereldraad heef verklaring uitgegeven waarin wordt uitgedrukt over de t mende aanvallen op Frenz, de dikanten en de leden van de e .wegens hun werk ter onderstel van de mensenrechten, en wegens htm pastorale zorg on vangenen, vluchtelingen en die lijden in Chili'. De lutherse kerk in Chili is eer, de 271 ledenkerken van de w<1 raad. Bisschop Frenz die de leidt sinds 1970, kreeg in 191 Nansen-medaille voor zijn hul] vluchtelingen. GENEVE De voorzitter van Rhodesische bevrij dings bew< ZANU, as. Sithole, heeft zich ii persconferentie .in Genève pr mistisch uitgelaten over de 112 lijkheden voor een vreedzame 1 lossing in Rhodeslë. Naar zijn mening kan alleen g t pende strijd nog maar een maken aan de overheersing va l( zwarte meerderheid door de br minderheid. De persconfer volgde na gesprekken, die ds1' thole heeft gevoerd met functt rissen van de wereldraad van ken. Over de inhoud van dit leg zijn geen mededelingen g< Aan een eten namen ook de bassadeurs van Zambia en Lil alsmede eenvertegenwoordiger de organisatie voor Afrikaanse heid deel. Hier ontmoette ds. S le ook de secretaris-generaal z de wereldraad van kerken, dr. lip Potter. In het Rotterdams vrijsinnlg-gods- d lens tig kerkblad schrijft ds. J. S. Krol: We zeggen dunkt me geen woord teveel, als we beweren, dat de vrij zinnige protestanten ln ons land ook in sterke mate bloot staan aan 'n bepaalde Indoctrinatie en dan wel aan een gestadige indoctrinatie door de orthodoxie. Een discussie daarover met een collega ontstond naar aanleiding van het feit, dat hij in een vrijzinnige gemeente als gastpredikant had gezegd, dat hij verwachtte dat de gemeente als hij een volgende keer weer kwam, het nieuwe Liedboek in- gebruik zou hebben. Daarover kreeg hij een standje, want daarmee had hij als gastpredikant niets te maken. Bo vendien had hij gezegd dat wij als vrijzinnigen niet achter moesten gaan lopen; dat hij bij veel vrijzin nigen steeds de angst zag als het om wat nieuws ging, dat hij zich afvroeg wat het woord vrijzinnig dan in godsnaam voor deze mensen betekent. De propagandist van het nieuwe Liedboek onderscheidt de dingen niet scherp. De vrijzinnigen staan aan alle kanten open voor het nieuwe, maar het nieuwe in de hervormde kerk staat sedert 'de vernieuwing' gelijk met terug schroeven naar de orthodoxie. Alle nieuws dat de klok slaat ls: moder ne propaganda met 'eigentijdse' fo to's, maar bij de teksten ril je, want het gaat over de 'Here, Here', over Christus onze Here aan wie gegeven ls alle macht in de hemel en op de aarde, die waarlijk is opgestaan en die ls gestorven voor onze verzoening. Dan moeten we zeggen, dat het zeer terecht is, dat vrijzinnigen schuw zijn, niet voor het nieuwe, maar voor het nieuwe dat de her vormde kerk ons wil voorschotelen. Dan is dat geen angst, maar staan voor beginselen en een dam opwer pen tegen de orthodoxe indoctrina tie. In het nieuwe Liedboek wordt overal nog de oude verzameling go denbeelden ten tonele gevoerd en we moeten toch wel verzuchten dat de orthodoxie dan toch wel heel erg lang erover gedaan heeft om tot wat andere ideeën te komen en dan ook alleen nog maar in de bijbelbeschouwing, maar geenszins ten aanzien van de keiharde inhou den van de van oudsher overgele verde dogmata en de nog steeds zo teder bewaarde mythologische voorstellingen. Het is natuurlijk het goed recht van de kerken liederen te dichten (of te maken, want het heeft veel van maakwerk) voor de mensen uit de geestelijke binnenlanden der hervormde kerk, maar het is duide lijk dat er ook helemaal geen con sideratie ls gebruikt ten aanzien van de vrijzinnigen. Men wil de zeer uitgesproken, andersdenken met de oude, versleten voorstellin gen en formules indoctrineren. Het is wel duidelijk dat het nog niet gebruiken van het Liedboek geen gebrek aan vrijzinnig-zijn betekent, doch juist een hoog houden van de vrijzinnige gedachten en opvattin gen. Dat de vroegere bundel hele maal niet meer wordt uitgegeven is wel het sluitstuk van de zeer onge wenste indoctrinatie en staat onge veer gelijk met de verplichting te zingen uit de algemene 'bundel van de staat'. Zoekt dus, vrijzinnigen, uw goede vrijzinnige liederen bij een en houdt door die liederen hoog ons vrijzinnig protestants ge loof. Puinhoop Binnen de gereformeerde kerken (vrijgemaakt: binnen verband) be staan volgens het erkelljk hand boek twee wetenschappelijke orga nisaties: het Gereformeerd Weten schappelijk Genootschap, dat zich ten doel stelt 'de beoefening der wetenschappen in onderworpenheid aan de Heilige Schrift en in gebon denheid aan de gereformeerde be lijdenis te bevorderen' (voorzitter prof. dr. J. Douma) en de Stichting voor Gereformeerd Wetenschappe lijke Arbeid ('het bevorderen van wetenschapsbeoefening, geheel en uitsluitend op de grondslag en naar de norm van de Heilige Schrift en de Drie Formulieren van Enig heid'), voorzitter ds. Ch. Rupke. In het blad van de laatstgenoemde groep Woord en Wetenschap geeft ds. Rupke commentaar op prof. Douma's medewerking aan een conferentie van het contactorgaan van de gereformeerde gezindte. Ds. Rupke: Houdt dit feit alleen al niet een erkenning In van zijn kant. dat de gereformeerde gezindte bestaat? Dat werkt verwarrend en nivelle rend. Want het is slechts een ge dachtedeling, dat eenvoudig in wer kelijkheid niet bestaan kan! Voor velen wordt het een idool, dat zij vereren, als uitkomst biedend aan de zgn. kerkelijke verdeeldheid, al eveneens een hersenschim! De Kerk is niet verdeeld. Er zijn scha pen, die van de kudde zich verwij derd hebben. Maar daarom is de kudde nog niet in kleine kudden verdeeld, Maar goed, prof. Douma heeft daar dan gesproken. Wellicht ook met de aanwezigen één en andermaal gebeden en gedankt. Nu heeft hij daar mooie dingen gezegd. Doch in de bespreking kwam de narigheid. Want wat moet je aan met zijn opmerking 'dat een oplossing voor de kerkei verdeeldheid niet moet verwacl vanuit de vrijgemaakte kerken', hij tegenover ds. Velema sprak mijn kerken? Is dat confessio taél? En dat uit de mond van professor van onze Theologü Hogeschool! Goed, hij zal het ln zo bedoeld hebben, ook geen t fessioneel afgegrensde begrij ft hebben willen hanteren, niet ai0 belijnd uit de hoek hebben wi komen, vanwege de sfeer daar, om toch goede ingang te krij^aj Zelfs bestaat de mogelijkheid, de verslaggever hem niet l heeft weergegeven. Dat moge spoedig hersteld worden. Maa dat ook het geval met een volge opmerking uit zijn mond: 'We vinden ons temidden van de pi c hopen van wat eens de Gerei t meerde Kerk was'? Wordt één die puinhopen gevormd door Gereformeerde kerken, waai prof. Douma behoort? Of ls het deze bij hém meer en meer ct puinhoop aan het worden? Als d zo door hem gezegd ls. antwoor g| we op die vraag bevestigend. W dan heeft hij geen oog meer 1 de ware Kerk, noch voor het I» der der Vrijmaking, noch voor t feit, dat de oplossing van ei schijnprobleem boven vermeld, al lang is, er altijd geweest is tot het eind der wereld er zijn z;1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2