Gereformeerden en de koffieprijs Kom over de brug terug in nieuw jasje Ï3 R. k. steun voor Chr. Instituut Vandaag KOM OVER DE BRUG Zending in Egypte wil integreren Rabbijn Ralba geïnstalleerd fllSlllall a+2 4* Onze adressen Gedenk de sabbatdag Kerkfusie Canada gaat niet door Groninger politie zoekt naar man die in kerken inbreekt Kardinaal Tabsra overleden Zwarte N.G.Kerk lid raad van kerken Geen anglicaanse vrouwelijke geestelijken Bisschop verliest Amerikaanse nationaliteit Zomerweken voor ontmoeting en gesprek Nieuwe boeke TROUW/KWARTET DINSDAG 17 JUNI 1975 KERK-BINNENLAND door A. J. Klei We kunnen moeilijk beweren dat de raad van kerken in ons land een fleurig bestaan leidt in de harten van de kerkmensen, maar de door de raad aange zwengelde kwestie van een nieuwe levensstijl houdt veel gemeenteleden se rieus bezig. We hebben in de gaten gekregen dat de zaak niet bekeken is met af en toe een boterham met tevredenheid te nemen of een idioot apparaat minder te kopen, in onze beste momenten zijn we bereid structuren aan te pakken... prachtig allemaal, maar het belet ons niet naar de winkel te vlie gen zodra de koffie afgeprijsd wordt. Hierover ls mevrouw Cokkle Israels in Deventer gevallen. Zij schreef ons daarover een uitvoerige brief, veel te lang om in zijn geheel op te nemen. Met haar goed vinden geef ik een fragment ervan door om er dan een klein preekje aan vast te knopen. Mevrouw Israëls: 'Ook vinden we het prima om ontwikke lingshulp te geven en Deireuren het dat de mensen in de arme landen niet voor zichzelf kunnen zorgen. Maar via onze run op de goedkope koffie doen we zelf mee aan dit proces. Maar u kunt wel andere, eerlijke koffie kopen hoewel niet in de supermarkt of bij de kruidenier op de hoek. Dat is de Guatemala-koffie van S.O.S. (Stichting Ontwikkelings-Samen- werking). Wel is dit koffie wat duurder, nl. 2,50 per half pond en wat anders van smaak. De koffie van S.O.S. komt recht streeks van de coöp. in Guatemala en is in vele wereldwinkels te koop. Nu hebben we in Deventer gemerkt dat de wereldwinkel niet goed aangeschreven staat bij vele gereformeerden. Dus gereformeerde huis vrouwen zullen niet gauw naar de wereld winkel gaan voor juist deze koffie. Bij een poging om partikulier wat te verkopen in de interkerkelijke Deventer werkgroep 'Nieuwe levensstijl' was de eerste vraag van de voorzitter hoe duur die koffie was en hoeveel gewone koffie kost. Vervolgens zagen hij en de meeste anderen ervan af. Naar mijn mening gaan we er teveel van uit dat versoberen meteen geld sparen is, dat we misschien later weer besteden aan hulp. Maar is het kopen van deze koffie niet een veel betere manier van hulp omdat we dan arme mensen gelegenheid geven om van eigen werk te leven en we een initiatief van henzelf steunen?' Tot zover het verhaal van Cokkie Israëls. Ik dacht dat het duidelijk genoeg was. Trou we gebruikers van deze pagina zullen zich herinneren ons bericht over een doopsge zinde actie voor de koffie van Guatemala. Waar ik nog even op wil voortborduren is de mededeling dat veel gereformeerden met een boog om de wereldwinkel heenlo pen. Dat begrijp ik namelijk niet. Gereformeerden hebben hun eigenaardig heden, maar die liggen naar mijn besef meer op het terrein van de leer dan van het leven. Ik sta er versteld van hoe gereformeerde synoden steeds maar aan de praat blijven over zaak-X of zaak-IJ en daarbij ongestraft zowel de verontrusten als de door hen aangeklaagden van 't kastje naar de muur sturen maar ik neem mijn pet af voor de slagvaardige en deskundige manier, waarop diezelfde syno den dingen betreffende het léven kunnen tracteren. Neem de nieuwe levensstijl: een trefzeker geschrift 'Bezitten of bezeten zijn' vliegt de deur uit en in maart vonden gereformeerde kerkgangers een zeer ver zorgde folder op hun bank: 'Oproep tot een nieuwe manier van leven' (de hierbij afgedrukte plaatjes zijn daaruit overgeno men). In mijn omgeving kom je in allerlei ac tiegroepen en in wereldwinkels nogal wat gereformeerden tegen en dat verbaast me niet, ze vormen nu eenmaal een zeer actief volkje. Daarom snap ik dat van die gere formeerden in Deventer niet goed. Lopen daar in de wereldwinkels alleen afschrik wekkende heidenen rond of zo? Want ze zullen ook in Deventer toch wel begrijpen dat een nieuwe manier van leven ook kan inhouden dat je niet zonder nadenken op goedkope koffie afstuift. Tenslotte meld ik dat S.O.S. vestigingen heeft in: Kerkrade, Hozstraat 19: Nijme gen, In de Betouwstraat 7, en Haarlem, Zoetestraat 2. Meer proces dan een actie Van een onzer verslaggevers UTRECHT Als er een derde Kom over de brug komt dan zal dat een radicaal andere actie wor den dan de succesvolle campagnes in 1968 en 1972. Het bestuur van Kom over de brug heeft zich het afgelopen weekend op Woudschoten teruggetrokken om een nieuw plan op te stellen en op die ma nier een einde te maken aan de talrijke geruchten en speculaties over een derde Komer over de brug. Het bestuur stelt de deelnemende geld op tafel te krijgen (in 1972 kerken en organisaties nu voor niet was dat 56 miljard) maar om de een actie te beginnen die in de problemen van de derde wereld in eerste plaats bedoeld is om veel de huiskamers van een breed pu- UIT VAN LEZERS Hervormde jeugdraad Ds. Dronkers mag mij eens vertel len hoe de HJR de criteria van dr. Van den Heuvel (t.w. a. geloofsbe- zinning, b. gemeente-opbouw, c. rol van de kerk in de samenleving) laat meespelen in het beleid. Het werk (M3-map) dat de HJR op (mijn) tafel brengt laat van de bei de eerste punten nauwelijks iets zien. De verhouding is in elk geval geheel zoek. Het motief aangedra gen door mevrouw Stern, dat de HJR doet wat Youth for Christ en de herv.-geref. jeugdbonden niet of te weinig doen is absurd. De HJR dient er voor heel de jeugd van e kerk te zijn. Qua begeleiding en stimulering van de geloofsbezin- ning laat de HJR de werkers onder de jeugd welhaast geheel in de kou staan terwijl er dringend behoefte aan bestaat. Den Haag Jacques Zwaan jeugdwerkleider Werkloosheid (slot) Graag wil ik even voor de heer Boers in de bres springen tegen de vertegenwoordigster van een be paalde categorie vrouwen. De heer Boers heeft groot gelijk met wat hij zegt over werkende gepension- neerden en gehuwde vrouwen en hij heeft heus niet gegeneraliseerd en gezegd, dat daar elke gehuwde vrouw bij hoort. Die 'geëmancipeer de' vrouwen willen alleen de goed betaalde en leuke mannen-baan tjes. Ik zal de emancipatie erkennen als vrouwen ook onze zware en Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet^ Postbus 859, Amsterdam. Bij pubfikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheftersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. vuile banen en door velen vaak (uiteraard ten onrechte) verachte baantjes nemen. Ik moet de eerste vrouw nog zien ln de haven, in de bouw. achter de vuilniswagen, ln de plaatwerkerijen enz. enz. Borger K. Schram Spreiding diensten Uw commentaarschrijver beschul digt mij in uw blad van 13 juni ervan, dat ik mij in het kamerde bat over de spreiding rijksdiensten door puur regionalisme heb laten leiden, uit angst voor mijn plaats op de kandidatenlijst bij de volgen de verkiezingen. Onder druk van mijn Haagse partijgenoten op de tribune zou ik geprobeerd hebben minister Gruyters te verhinderen zijn verdediging van het sprei- dingsbeleid tot zijn recht te laten komen. Net als boerenpartij en CPN. Een beschuldiging die kant noch wal raakt immers: 1) De CPN- spreker heeft nauwelijks aan het debat deelgenomen. De spreker van de Boerenpart'i richtte zijn inter rupties veel minder op het betoog van Gruyters dan op dat van staatssecretaris Polak. 2) Dat een man als Gruyters door interrumperen van de wijs zou wor den gebracht is al heel onwaar schijnlijk. Daar was dan ook geen sprake van. Helaas kon ik hem er niet toe brengen op mijn tegenargu menten in te gaan. 3) Dat ik hoewel geen woordvoer der van mijn fractie een aantal malen interi ampeerde, vloeide niet primair voort uit zorg voor Haagse belangen maar uit grote bezwaren tegen het gebrek aan medezeg- gingsschap van de betrokken amb tenaren. Ik pleit niet voor niets sinds jaar en dag voor werkne mersrechten. 4) Dat de afwijzing van deze ma nier van spreiden niet op regiona lisme berust zal ook wel blijken bij de stemming. Een aantal fractiege noten uit diverse delen van het land zijn het met mij eens. 5) Uw parlementair redacteur heeft geweigerd mij de gelegenheid te geven in een Interview mijn motie ven uiteen te zetten. Als dat wel was gebeurd zou hij tot dezelfde conclusie komen als AR-woordvoer- der De Boer die in het debat rui terlijk erkende mij ten onrechte met de Boerenpartij op een hoop te hebben gegooid. Stan Poppe, Iweede Kamerlid PvdA Reisbureau-misère In Tr.-Kw. lees ik een verslag van een gesprek met de heer Van Zwijndrecht over de debacle bij het 'reisbureau' Dito. Uit dat gesprek blijkt, dat de ANVR beschikt over een garantie-fonds waaruit volgens de heer Van Z. nog nooit iets is betaald. Dat moet dan wel een lekker potje zijn! Zou het voor de ANVR niet te overwegen zijn, de nu door Dito gedupeerden alsnog in de gelegenheid te stellen onder suppletie tot een 'normaal' bedrag hun reis te maken. (De suppletie zo nodig in termijnen). Ik geloof, dat de ANVR daarmede meer goed- will onder het publiek zal kweken dan met de nu vergoten krokodil lentranen. Misschien ten overvloe de: ik ben in geen enkel opzicht bij deze zaak betrokken. Zoeterwoude D. de Voogd bliek op tafel te krijgen. Het bestuur van Kom over de brug vindt deze andere kleuring van de actie nodig om meer tegemoet te komen aan de zich wijzigende in zichten over de verhouding tussen rijke en arme landen en kerken. Het bestuur wil vooral voorkomen dat de actie de rol van een aflaat gaat spelen, waardoor de mensen het gevoel gegeven wordt door een eenmalige gift weer een tijdje van een echte confrontatie met de kloof tussen rijk en arm af zijn. 'Voorrangsvelden' Het voorstel van het bestuur moet, na eerst concreet te zijn uitge werkt, nog in de synodes en andere bestuurslichamen van de protes tantse kerken en van de rooms- katholieke kerk worden goedge keurd. Het plan omvat onder meer, samen met een groep vertegen woordigers uit de derde wereld een beperkt aantal probleemvelden aan te wijzen, zgn. voorrangsvelden. Men denkt hierbij bijvoorbeeld aan ontwikkeling van het theologisch onderwijs of vormingswerk. Onder de zes of zeven voorrangsvelden zal ook de mentaliteitsbeïnvloeding in ons eigen land vallen. De persver tegenwoordiger van Kom over de brug, Jan Filius noemde dit giste ren in een gesprek 'verdieping van inzicht'. En ds. A. de Haan, secreta ris van de hervormde raad voor de zending, gebruikte de uitdrukking: 'stroomversnelling, verdieping en verbreding'. 'Het gaat niet zozeer om een actie maar om een proces waarin ook mensen uit de derde wereld con creet betroken worden', zei ds. De Haan. Het bestuur van Kom over de brug denkt aan een campagne die op zijn vroegst begint in de herfst van 1977 en doorloopt tot mei van het daarop volgende jaar en besloten wordt met een gedecentraliseerde spontane en gevarieerde fondsen- JERUZALEM Het Israëli sche ministerie van gezond heid heeft de ziekenhuizen in Israël opgedragen, geen pa tiënten meer te ontslaan vlak roor sabbat. Dergelijke pa tiënten zullen voortaan tot na de sabbat moeten wachten. Bij het ministerie van gods dienstzaken waren de laatste tijd veel klachten binnenge komen van patiënten, die zo laat ontslagen werden, dat zij genoodzaakt waren de sabbat te ontheiligen, voordat zij thuis konden zijn. werving. Bij dat laatste is het niet de bedoeling te denken in streefbe dragen of in termen van het vesti gen van nieuwe records. De nadruk moet steeds vallen op de 'opvoe dende' acties. Modellen In tegenstelling tot 1968 en 1972 zal er niet een complete lijst van honderden projecten zijn. Bij de zes zeven voorrangsvelden zullen steeds een paar modellen worden gekozen. Pas later zullen aan de hand van het binnengekomen geld concrete bestedingen volgen. Het OTTAWA De bisschoppen van de anglicaanse kerk in Canada hebben him veto uitgesproken over het verenigingsplan tussen deze kerk, de verenigde kerk van Cana da en de discipelen van Christus. De verenigde kerk en de anglicaan se kerk onderhandelen al sinds 1944 over een vereniging. Samen zouden zij ruim een derde deel van de twintig miljoen Canadezen om vatten. Volgens het verenigingsplan zou de nieuwe kerk bisschoppen hebben (een concessie van de vere nigde kerk) maar niet met de macht, die de anglicaanse bisschop pen nu bezitten. Een ander bezwaar van de bisschoppen betrof de vrouw in het ambt. De bisschoppen vin den, dat er ook zonder fusie nauwe samenwerking mogelijk is. waarbij de eigen identiteit behouden kan blijven. Van een verslaggever GRONINGEN De Groninger rijks politie is op zoek naar een man die de afgelopen maanden minstens vijftig inbraken in kerken in de pro vincie Groningen heeft gepleegd. De buit was over het algemeen gering, maar de schade was steeds aanzien lijk. Vanaf december van het vorig jaar sloeg de inbreker zijn slag la vooral gereformeerde kerken. ROME (CIC) De voorzitter van de Vaticaanse congregatie voor de religieuzen en de seculiere institu ten. kardinaal Tabera, is op 71- jarige leeftijd overleden. Hij was aartsbisschop van Pamplona in Spanje. bestuur van Kom over de brug zal de thans schetsmatig geformuleerde gedachten in nader uitgewerkte vorm komend najaar aanbieden aan de deelnemende kerken en or ganisaties met het verzoek zich zo mogelijk niet later dan mei 1976 uit te spreken over deze voorstel len. Het zijn namelijk de beleidsor ganen van de kerken en andere deelnemende organisaties die even als in 1968 en 1972 een eventueel mandaat aan Kom over de brug moeten geven. Aan Kom over de brug hebben de volgende kerken en organisaties meegedaan: de hervormde kerk, de gereformeerde kerken, de rooms- katholieke kerk, de doopsgezinde broederschap, de remonstrantse broederschap, de lutherse kerk, de evangelische broedergemeente, de unie van baptistengemeenten, de vrije evangelische gemeenten, de oud-katholieke kerk, het Leger des Heils, de Morgenlandzending, de vereniging tot uitbreiding van het evangelie in Egypte, de stichting oecumenische hulp, de Nederlandse zendingsraad, en het Nederlands bij belgenoo tschap. Van een medewerker WORCHESTER De synode van de zwarte Nederduits gereformeerde kerk in Afrika heeft besloten zich als lid aan te sluiten bij de raad van kerken in dat land. Het besluit is genomen tegen de wil van de blanke gereformeerden en wordt door hen opgevat als een afstand- nemen door de zwarte kerk van de blanke moederkerk, die geen lid is van de raad. De zwarte synode heeft bovendien de resolutie van de gereformeerde synode van Sydney aanvaard in verband met de rassenverhoudin gen. In deze verklaring komen voor de blanken hinderlijke artikelen voor over gemeenschappelijke kerk diensten. gemeenschappelijke avondmaal en gemengde huwelij ken. De zwarte synode stelde voorts vast dat de blanke zendelingen vol ledig lidmaten moeten worden van de zwarte kerk en voortaan ook onder tucht van deze zullen staan. Ds. S. P. E. Buti. de nieuwe scriba van de synode, meende dat de reso lutie door de kerk kan worden aanvaard, ook al realiseert een ie der zich dagelijks dat de Zuidafri- kaanse regering over de eenheid van blank en zwart anders denkt. De resolutie zal in vijf talen wor den vertaald en met een begelei dende brief aan de gemeente wor den gezonden. Men wil dat de ge meenten niet alleen aan de inhoud aandacht zullen besteden in predi king, catechese en onderwijs, maar ook in gesprekken met de plaatse lijke blanke gemeente van de Ne derduits gereformeerde kerk. Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST De 'Vereniging tot uitbreiding van het evangelie in Egypte' heeft besloten om met be houd van eigen identiteit te streven naar integratie in de zending van de hervormde kerk en de gerefor meerde kerken. De jaarvergadering heeft het be stuur mandaat gegeven, om voor stellen terzake te doen aan de her vormde raad voor de zending en aan het centraal orgaan van de zending van de gereformeerde ker ken. Al verschillende jaren vond het bestuur de verwervingskosten in Nederland naar verhouding te hoog, voor een kleine vereniging onver mijdelijk. Integratie in een groter geheel zou de kosten aanmerkelijk kunnen drukken. De verwachting is, dat het om praktische redenen wel een integratie in de hervormde raad voor de zending zal worden, maar dan wel met behoud van de interkerkelijke signatuur. Het grootste deel van de inkomsten komt namelijk uit hervormde bron, terwijl de hervormde zending ook al contacten met Egypte heeft (in Kairo werkt dr. P. B. Dirksen). Men wil de gedachte, die achter de Egyptezending zit (Gods belofte voor Egypte in Jesaja 10), echter beslist vasthouden. De Egyptezending weet zich ver antwoordelijk voor de groeiende school te Barrage (thans 475 leer lingen) en de evangelisch-kopti- sche gemeente daarbij, voor het Emmanuel-vormingscentrum te Cairo en voor een zendingshuis te Kalioub. LONDEN (Reuter) Naar het zich laat aanzien, zal de kerk van Enge land voorlopig geen vrouwelijke geestelijken krijgen. Op de komen de synodevergadering (van 30 juni tot 4 Juli) komt een voorstel van het moderamen in bespreking om geen verdere stappen te onderne men ter toelating van de vrouw in het ambt. Het moderamen meent, dat deze zaak niet voldoende steun heeft in de kerk. Van de 43 bisdommen hebben der tig uitgesproken, in beginsel geen bezwaar te hebben tegen de toela ting van de vrouw tot het ambt. Slechts vijftien wilden, dat de vrouw ook metterdaad zou worden toegelaten. NEW YORK Nadat hij drie Jaar aangevallen is door de kleine Roe meens-joodse gemeenschap in de Verenigde Staten, ziet het er nu naar uit, dat -.de Roemeens-ortho doxe bisschop Velerian Trifa zijn Amerikaans staatsburgerschap zal verliezen. De Amerikaanse regering heeft daartoe een procedure op gang ge bracht, omdat hij de immigratie autoriteiten zou hebben misleid over zijn verleden. De Roemeense joden hebben be wijsmateriaal verzameld, waaruit blijkt, dat Trifa tijdens de tweede wereldoorlog als studentenleider in Roemenië een vooraanstaande anti- semietische rol zou hebben ge speeld. Hij zou onder andere nauw betrokken zijn geweest bij een po grom in 1941, waarbij honderden joden gedood werden. (ADVERTENTIE) Gisteren meldde onze krant uitkomen van een complete nl vertaling van de bijbel van de van de Katholieke Bijbel Stic (KBS). Een eerste reactie i van dankbaarheid en vreugde weten hoe sedert Vaticanen I name de bijbelwetenschap i katholieke kerk een grote bloi gemoet is gegaan. Meer dan bleek in de Romana een grot langstelling voor de bijbel, nil leen als boek maar ook als uit| leen als boek maar ook als gangspunt van herbronning vi katholieke geloofsdenken. Di hebben de vertalingen succe) lijk van het nieuwe en oude i ment al veel diensten bewezei is er een samenvoeging met hi ning tot stand gekomen en w| niet nieuwsgierig zijn naar d< komst? We hebben daar hoge wachtingen van, juist omdat goede vertaling van de bijbel 2 waard is. Daarnastst echter ko we een licht gevoel van spijt onderdrukken. Een nieuwe ling is een gigantisch werk en vraagt zich dan toch af waaroi niet samen kon met het Neder Bijbel Genootschap als protest! concentratie van mensen die] met de bijbel bezighouden. Wil len hier in geen enkel opzicj termen van concurrentie de maar vinden het gewoon jai dat anno 1975 nog niet gek] kon worden tot een gezamei vertaling. Al was het alleen om dat fabeltje uit de were] helpen dat er een protestants een katholieke bijbel bestaat. ja. verder, proficiat voor het K NED HERV KERK Beroepen te Wouterswoude: P.j lenaar te Jaarsveld; te Barn (toez.)G. S. A. de Knegt te K ren. Aangenomen naar Geei (toez.): C. den Engelse te Voorl Bedankt voor Monstert: H. kamp te Oosterwolde. CHR GEREF KERKEN Aangenomen naar Hilversum-i trum: J. W. Maris te Vlissinger Bedankt voor Hilversum-Oost van Amstel te Enschede-West. GEREF GEMEENTEN Beroepen te Nijkerk: C. Mole| te Kapelle-Biezelingete Ami dam-Centrum, Hoogeveen, Beijerland en Poortvliet: kand. te Rotterdam. OUD KATH KERK Benoemd tot pastoor te Alkmaa Spaans, pastoraal medewerker' daar. te /uijj veen, t: J. Kij Man, vrouw, kind - anders? (512 juli)*; Leven en lieven anno 1975* (2—6 aug.); Men- senherberg: Het lekkende dak (28 juni—5 juli); Waar her kennen we God in ons leven?* (512 juli); Van leerschool naar leefschool* (2—8 aug.): Nieuw leven in de oude kerk (12—19 juli)*. met kinderprogramma. Prijzen: 190,-, kinderen: 95,-. Folder en progr. op aanvraag: Vormingscentrum DEN ALERDINCK, LAAG-ZÜTHEM, Post Zwolle, tel. 05290—541 (kantooraren) Van een medewerker PRETORIA 'Ik twijfel aan de juistheid van de regeringsbeslissing het Christelijk Instituut tot een besmette organisatie te verklaren'. Dit zegt de voorzitter van de Zuidafrikaanse bisschoppen conferentie kardinaal McCann in een open brief die zondag in alle r.k. kerken in Zuid-Afrika is voor gelezen. 'Het Instituut gaat uit van geweld loosheid. Het is een organisatie van overtuigde christenen die door con structieve actievoering christelijke principes willen toepassen op de maatschappelijke verhoudingen van Zuid-Afrika en die verhoudingen bij het licht van Gods woord willen omvormen tot waarlijk christelijke verhoudingen', aldus de open brief, waarin verder opgemerkt wordt dat het instituut aansluit bij wat 'in de rooms-katholieke kerk geleerd wordt en met name in de encyclie ken Pacem in Terris van paus Jo- De kardinaal schrijft: 'Ik kan het er niet mee eens zijn dat het Christelijk Instituut een organisatie zou zijn die tegen welzijn van land en volk van Zuid-Afrika is gericht'. 'Het tegendeel is waar', aldus de kardinaal. 'Het Instituut wil op grond van de christelijke beginse len verandering brengen in de ver houding tussen de verschillende be volkingsgroepen. Iedereen die ln staat is om zich een rustig oordeel te vormen zal zich realiseren dat wij juist dat nodig hebben. Ook de regering is zich bewust dat er ver anderingen moeten komen'. De kardinaal verwijst naar een ver klaring van de Zuidafrikaanse mi nister van voorlichting Mulder die In de VS heeft gezegd dat er zich ln het verleden betreurenswaardige incidenten hebben voorgedaan tussn de rassen in Zuid-Afrika. 'Waarom dergelijke uitspraken be lastend moeten zijn wanneer het Christelijk Instituut die doet is voor mij niet duidelijk', aldus kar dinaal McCann. hannes en Populorum Progressio van paus Paulus. Uitgaande van Gods woord wordt- in deze encyclie ken gesteld dat Christus een radi- kale verandering in de harten van mensen verlangt'. 'Het instituut kan nu voor zijn werk geen fondsen meer uit het buitenland ontvangen. Wij moeten er echter voor zorgen dat het zijn doelstellingen kan blijven verwe zenlijken en daarom roep ik alle gelovigen op het werk van het in stituut te gaan ondersteunen met een persoonlijke bijdrage'. Kardi naal McCann besluit zijn brief door te melden dat het Aartsdiocees cir ca vier duizend gulden van wegens Zuid-Afrika ontvangen gelden heeft overgemaakt op de rekening van het Christelijk Instituut. AMSTERDAM In de syna aan de Lekstraat is rabbijn A L. Ralbag uit de Verenigde SU geïnstalleerd tot rabbijn vam Nederlands-Israëlitische hoofdsj goge te Amsterdam. Daarmee1 staat sinds eind 1972 het Ams damse rabbinaat weer uit drie den en kan het een eigen religi rechtbank vormen. Rabbijn Ralbag werd geïnstall door rabbijn M. Just, die hem v hield hoe groot de moeilijkh zijn waarvoor een rabbijn in derland gesteld is, aangezien grootste deel van de leden vai joodse gemeente nauwelijks gieuze belangstelling heeft. Hij niet afwijken van het traditio jodendom en moet zich anden aanvaardbaar maken bij het t deel van de joodse gemeensc dat geen religieuze bindingen i heeft. De heer Ralbag volgt rabbijn Brodman op, die eind 1972 Israël werd geroepen. Alasdair Macintyre, Geschied van de ethiek, 25 eeuwen mora losofie in kort bestek, uitg. Bd Meppel. 286 blz., ƒ23,50. Een geschiedenis van de etl over een periode van 2500 jaar zich in een dagblad niet uitvol bespreken. Men kan met duiz woorden niet navertellen wat een boek van ruim 148.000 woon staat. De recensent die deze schiedenis serieus heeft gelei kan het alleen maar aanbeve vanwege de veelheid van infori tie die het bevat. Tevens kan bezwaren uiten tegen de voor oorspronkelijk Engels boek te lal en te ingewikkelde zinnen, die de vertaling nóg moeilijker leesb zijn geworden. Ook voelt hij niet lekker over hoofdstuk 9, christendom, die religie, met volgens de auteur ongrijpb ethiek. Dit kapittel beslaat i geen drie procent van het gehi al komen later Luther, Calvijn Kierkegaard ter sprake. Een en i der zal wel samenhangen met gevolgde methode en de invalslw van de schrijver, maar dat nee de onbevredigdheid bij de lezer n weg. Studenten die de ethiek i leervak bestuderen en het in 1! te New York verschenen origioi A Short History of Ethics niet ku nen gebruiken, zullen zich met dt vertaling moeten behelpen. Hop lijk steken zij er meer van op d: uw recensent heeft, gedaan, die overigens in cultuur-historisch f zicht wel wat wijzer van is gewet den. C. RljnsdO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2