Lily Petersen stopt met 'Kleutertje Luister' KOLONISTEN IN MINNESOTA Radio en televisieprogramma's Kamer debatteert over F 16, ondanks trage keus België m$k Even puzzelen Proefopnamen achter de schuifdeuren Mensen Gordel omgedaan tijdens rijden: Auto's vernield AVRO krijgt geen extra uren TROUW/KWARTET DONDERDAG 5 JUNI 1975 RADIO/TV P4 KARELTJE KNETTER door Riet Diemer AMSTERDAM 'Wat moet je met kinderen doen die je niet ziet?', was de eerste reactie van Lily Petersen toen haar na de oorlog werd gevraagd een kleu terprogramma voor radio te ma ken. Net als komieken in spé is ze ach ter de schuifdeuren, die haar twee kleuterklassen van elkaar schelden, gaa*i staan om t.e vertellen en te ervaren hoe dat op de kleuters overkwam zonder dat ze haar za- <?en. Dat viel mee. Toen is ze be- g mnen met de gedachte het niet langer dan zes weken vol te hou den. Maar het werd precies 29 jaar, waarin rond 4500 afleveringen wer den gemaakt. 'De mensen beneden 35 jaar kun nen het al als klein kind beluisterd hebben', rekent ze uit. Lily Peter sen vertelt in haar huis dicht bij het Concertgebouw in Amsterdam over haar vertrek. Voor haar op tafel een boeket koekkoeksbloemen, nochalant in een koffieketeltje gezet. Ik ga weg omdat je eens moet stoppen met een programma en er een nieuw voor in de plaats moet komen.' Haar afscheid betekent dan ook het definitieve einde van Kleutertje Luister dat ze tot een begrip neeft gemaakt. 'Maar het is beslist niet zo, dat ik het welletjes vind.' De afspraak was ander half Jaar geleden al dat er een nieuwe vorm zou worden gevonden voor een kleuterprogramma lk ermee zou op houden. Wat de AVRO gaat doen voor de kleuters, wil Boudewijn Klap als hoofd van de jeugdprogramma's voor radio kwijt, onder voorbehoud dat het ook niét door kan gaan. Geprobeerd wordt een gezamenlijk kleuterprogramma te maken voor radio en televisie onder eenzelfde naam. Op de bekende dagen (dins dag-, donderdag- en vrijdagmor gen) wordt het voor radio uitgezon den en als er tv-zendtijd is op woensdag- en zaterdagmiddag voor televisie. Lily, met wie alles in vriendschap is geregeld: 'Ik ben zo lang met dit programma bezig geweest en ik heb het zelf samen met Herman Broek huizen en later Joop Stokkermans opgebouwd, dat lk vind dat als ik straks in een groter team zou moe ten werxen de spontaniteit weg is. Maar ik zal het programma wel missen, dat zeker, al zal ik de opengevallen dagen heel plezierig opvullen. Ik ga verder met mijn studie Spaans en ik kan straks langer gaan reizen.' Privéschool •Kleuterleidster' is officieel haar beroep. Ze heeft een privé kleuter school in Amsterdam, 'de Kleuter klas voor vrije expressie: "Lily Pe tersen' ('ik houd niet van het woord school'). Door de ligging in de stad hebben nogal wat kinderen van toneelspelers, radio- en tv- mensen en politici de klassen be volkt. 'Basje de Gaay Fortman was een van de eerste leerlingen.' Met de kleuterklas gaat ze gewoon door. 'Ik ben altijd mijn eigen baas ge weest. Daar houd ik van. Ik ben een vrije vogel. Na het eindexamen ben ik direct voor mezelf begon nen. Ik hield niet van die grote klassen en de enorme discipline op de kleuterscholen.en dat matjes vlechten en prikken. Ik ben m'n eigen weg gegaan en ik heb overal wat meegepikt. Vooral op vrije ex pressie heb ik me gericht. Bij mij mogen ze alles zelf doen. Er wordt niets voorgedaan. Niet het resultaat is belangrijk, maar het creatief be zig zijn. Dat is er de laatste Jaren steeds meer ingekomen, maar dat was toen ik begon niet zo.' Die instelling komt ook uit in het radioprogramma Kleutertje Luister. Het radioklasje bestaat uit zo'o tien kinderen van omroepmedewerkers tussen vier en zes jaar. De kleuters komen om half tien binnen, gaan vingerverven of boetseren of wat anders doen. En zo komen ze spon taan om tien uur in de uitzending. Er wordt nooit gezegd: pas op, het lichtje wordt rood. En repeteren is Lily Petersen: vrije expressie er niet bij. want dan zouden de kinderen dichtklappen. De tandarts Lily bereidt zelf wel voor. Tot de leukste programma's behoren de 'echte reportages', zoals het bezoek aan de tandarts, de dierenarts of het postkantoor. De kinderen mo gen om de beurt In de tandartsstoel ziten en de tandarts vertelt. Eeens in de maand komt er ok een kind uit het land, dat vertelt over haar of zijn omgeving. Het kan wonen op een boot of een boerderij zijn of misschien is het kind gehandicapt. De laatste maanden komen ook be kende musici op bezoek bij Kleu tertje Luister, dje over hun instru ment vertellen. Rudie van Houten die gewoonlijk piano speelt hij begeleidt de ochtendgymnastiek voor radio komt vrijdag met zijn fagot opdraven om alles te vertel len over deze muzikale 'takkenbos'. Zo zijn onder andere al Bennie Behr als violist, Willy Schobbe met zijn trompet en Eddie Christlanl met zijn gitaar in de uitzending geweest. Hoe Lily Petersen na de oorlog bij de AVRO is terechtgekomen kan ze Foto Frans Kuypcrs alleen maar vermoeden. 'Ik had de kleuterklas hier en op uitnodiging van het ministerie van O K en W was ik naar Engeland geweest en daarover is in de krant geschreven. Misschien dat dat het begin is ge weest, want ik kende Herman Broekhuizen niet, trouwens nie mand bij radio.' Altijd nieuw 'Er worden altijd nieuwe program ma's gemaakt. Herhalen doe ik nooit. Wel nemen we soms dezelfde onderwerpen omdat je steeds een ander luisterpubliek hebt. Behalve de reportages, die gemonteerd moe ten worden zijn het altijd life- uitzendingen.' Na al die jaren bezorgt het werken met kleuters haar nog enorm veel plezier. 'Het heeft me nooit ver veeld. Bukken? Ik hoef niet te buk ken. Het is mijn vak. Trouwens de kleuters noemen me vaak bij mijn naam. 'Lily' is het in al die jaren geworden, terwijl het eens begon als 'tante Lily' en 'oom Herman' van Kleutertje Luister, dat vandaag de dag nog altijd in twee miljoen huiskamers, kleuterscholen of waar dan ook wordt beluisterd. De kijker die daarvoor ontvankelijk is, kon woensdagavond zijn blik op mensen aanzienlijk verruimen. Er zat in tal van programma's een lerend element. Voor mij begon dat in de door het IKOR uitgezonden Duitse film 'Wat kinderen weten'. Het verbazing wekkende vond ik het gemak, waarmee deze nog heel jonge kinderen zich wisten te uiten. Zelfs wanneer zij voor deze film zijn geselecteerd, dan nog blijft hun mate van zelf doordenken verras send. Ik had graag in diezelfde film kin deren van andere nationaliteiten willen horen. Zouden Nederlandse kinderen op vergelijkbare wijze uit de bus zijn gekomen? Die vraag intrigeerde tijdens het luisteren. Interessant zou ook de poging zijn om te achterhalen, welk aandeel de ouders hadden in de beeldvorming van hun kinderen. Ik meen dat de film op dit punt wel iets onthulde. Opvallend was voorts dat verschei dene meisjes graag een jongen zou den willen zijn, maar dat geen en kele jongen voelde voor een rolwijzi- ging. Het Engelse televisiespel 'De verloren dochter' gaf een bepaalde kijk op dat deel van het Roomse leven dat vroeger (invloed-)rijker was. 'Voor de zekerheid en de macht zijn vaak twijfels en onvermogen in de plaats gekomen. Al ging het in de speelse trant waarmee de katholiek meer vertrouwd is dan de calvinist, beiden zal de serieuze ondertoon niet zijn ontgaan. De VPRO gaat een hele serie propagandafilms uit de Tweede Wereldoorlog op het scherm brengen. 'Prelude to war' van Frank Capra betekende meteen al een uitschieter. Zonder twijfel een film waarvan je veel kunt opsteken. Maar worden we niet een beetje overvoerd met reconstructies en journaalbeelden van die wereld brand? Wordt het effect niet averechts aan de bedoeling? Het in 'Panoramiek' uitgezonden vraaggesprek met de Duitse minis ter van justitie Vogel over de eventuele consequenties van het proces tegeft de kopstukken van de Baader-Meinhof Groep, werd een niet-betaalde 'Ster-reclame' voor één van de avondbladen. Nadrukkelijk werd aan het slot vermeld, dat men het interview in die krant kon nalezen. Voor de abonnees van NRC-Handelsbiad was de uitzending dus oud nieuws. Zoals trouwens de televisie het vaker moet afleggen tegen het gedrukte medium, denk je dan voldaan. Maar, een minder ge lukkige koppelverkoop blijft het. Net toen het gesprek in 'Zienswijze' over de eenzaamheid interessant begon te worden, moest ik afhaken. En daarmee werd ik teruggeworpen op mijzelf om in aïle eenzaamheid in dit stukje wat meningen en gevoelens prijs te geven. Maar niemand hoeft medelijden te krijgen, want ik blijf het een uitdaging vinden. TON HYDRA WAGENINGEN Een 44-jarige vrouw heeft een voor een stoplicht staande auto geramd toen zij rij dend haar autogordel wilde omges pen. Tijdens een ritje door de stad zag zij een politieauto en begon haar gordel om te doen met het genoemde gevolg. Beide automobi listen kwamen met de schrik vrij gffc: 70. 'Moeten we je aan land dra gen, Aquamarijntje?' vroeg smid Verholen, 'welnee', kirde ze la chend. 'Ik heb me al tijden in 't lopen geoefend, want ik was er zeker van, dat ik nog eens een vakantie op 't droge zou doorbren gen. Vinden jullie niet, dat ik al aardig loop op mijn staartvin? Ik kan er ook trappen mee op. Kijk maar.' Kwiek wipte ze van boord en de trapjes op, die de kade verbon den met de openbare weg. 'O, wat is het hier heerlijk!' riep ze blij. 'Laten we dan maar gauw naar huis gaan', zei de smid en formeerde de stoet. Zelf ging hij voorop. Achter hem liep Kareltje Knetter. Dan volgde Aquamarijntje en als laatste in de rij liep de merkwaardige heer H. H. Puckelton. En deze zei niets. Hij slofte maar sloom achter de optocht aan en staarde lodderig voor zich uit. 'Ik heb nog nooit zo leuk gedroomddacht hij. 'Ik droom nóg denk ikik droom van een lieve zeemeermin, die liedjes zong.Maar eilaas. als ik straks wakker word dan zal wel blijken dat het grillige leven mij opnieuw te pakken nam.Het was dus wel een zeer merkwaardi ge stoet, die zich door de straatjes i van Rijkhuyzen voortbewoog. 'Ik geloof, dat ik kan zingen van ge- luk!' juichte Aquamarijntje. 'Als je dat maar laat!' siste de smid. *Laat die beste mensen in Rijkhuyzen maar rustig slapen want ze geloven niet in je! Ze zouden zich geen raad weten als ze wisten dat er een zeemeermin door hun dorp liep. Ik ben dan ook maar wat blij, dat niemand ons ziet!' 'Maar dat had de smid toch mis, want Eelco Eel- kema deed plichtsgetrouw zijn ron de. De wakkere kerel had onraad gehoord en gluurde nu om 't hoekje naar die verdachte optocht PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN Van onze Haagse redactie DEN HAAG, BRUSSEL Het debat in de Tweede Kamer over de aankoop van de F16 als opvolger van de Starfighter gaat vandaag door, ondanks het feit dat België de beslissing om de F16 ook te kopen, officieel nog steeds niet heeft genomen. De linkse fracties in de Tweede Kamer wilden gisteren het debat tot volgende week uitstellen in ver band met de Belgische traagheid, maar de kamermeerderheid stemde tegen dat voorstel. Het Kamerlid Van Mierlo (D'66) die het uitstel voorstelde, vond het onjuist over de koop van de F-16 te gaan debatteren, zolang nog niet zeker is dat die koop doorgaat om dat de Belgen nog niet rond zijn met de zaak. De AR-fractieleider Aantjes wees er daarentegen op dat de Kamer het beleid van de Neder landse regering moet controleren en dus niets met de Belgische be slissing te maken heeft. De Kamer besloot wel de stemming over de te verwachten moties die in het debat worden ingediend, pas volgende week te houden. Zoals bekend zal de PvdA per motie haar afkeuring over de F-16-aankoop uitspreken. Het was gisteren een verrassing dat het Belgische kabinet, na een uren lange vergadering nog niet met het definitieve besluit naar buiten kwam. Zaterdag zal het Belgische kabinet opnieuw vergaderen. Alhoe wel volgens premier Tindemans de door Vilhelm Moberg Copyright Hollnndia B.V. Banrn 64 Hij had het wel gehoord, maar hij had medelijden met zijn broer. Ro bert had niets geleerd van al die keren dat hij doorzien en op leu gens betrapt was. Was het wel juist om net te doen. of Je hem geloof de? Was het voor hem niet veel beter om het vanavond meteen al uit te praten en een eind te maken aan al die leugens? Het raspende geluid van de vijl klonk niet meer. Met het instru ment in zijn hand liep Karl Oskar naar zijn broer: Ik wil Je vragen, beste Robert, houd op met ons wat voor te lie gen! Ik kan er niet naar luisteren, ik kan het niet aanhoren! Roberts stem klonk stroef, toen hij zei: Je wantrouwt me dus, Karl Oskar! Krlstina keek angstig van de een naar de ander. Je weet heel goed, dat je geen goud meegenomen hebt. Maar hier zal geen mens je er een verwijt van maken dat Je met lege handen thuis gekomen bent. Wij zijn blij dat je nog leeft. Zo, jij denkt dus dat lk niets heb...! Jij denkt dat ik lieg! Ro bert was diep gekrenkt. All right! All right! Hij draaide zich vlug om en ver dween door de deur die van de keuken naar zijn slaapkamer leid de. Nu heb Je hem weggejaagd! zei Kristina verwijtend tot Karl Oskar. Dat had je de eerste avond wel achterwege kunnen laten Maar ik k&n al die nonsens niet aanhoren! En ik wil eerlijk tegen hem zijn. Robert kwam weldra terug, met zijn nieuwe rugzak in de hand. Zijn broer en schoonzuster keken niet begrijpend toe hoe hij de leren riemen, waarmee de zak gesloten was openmaakte. Uit de zak haalde hij een klein zakje van zacht, zwart leer, stak zijn hand erin en haalde er een stapel papieren uit. Zwijgend gaf hij dat aan Karl Oskar. Voor de tweede keer verdween zijn hand in het zakje, greep nog een stapel papier en legde dat op Kristina's schoot. Die banknoten zijn voor Jou! Ik heb geen goud in mijn rugzak. Maar dit is evenveel waard. Het is goed geld. Karl Oskar staarde naar zijn hand. waarin hij een pakje banknoten hield. Kristina's ogen waren op haar schoot gericht: daar lag een pakje papieren dollars. Ik heb wat zakgeld van de bank gehaald. Robert stopte het leren zakje weer in de rugzak en boog zich over de wieg, waarin het kindje wat lag te jengelen: ze was wat onrustig en wilde niet slapen. Robert glimlach te tegen haar, terwijl hij achteloos tegen haar ouders zei. die sprake loos waren: Neem die rommel maar! Toen wendde hij zich tot Karl Os kar op een toon, of ook hij een klein kind was, dat nog van alles moest leren: Om iets aan het goud te hebben, moest het eerst in con tant geld omgezet worden. Een bank in Bloomfield in Indiana had zijn goud in bankbiljetten veran derd, die geldig waren. De bank had voor de moeite een zevende van de waarde zelf behouden. Maar nu had hij zijn eigendom tenminste op een veilige plaats en als hij contant geld nodig had, kon hij het van de bank halen. Houdt dat geld maar. Karl Oskar en Kristina! Ik schenk het je! Karl Oskar stond zijn broer ietwat bedremmeld aan te kijken, alsof deze hem op een beschamende ma nier bedot had bedrogen met dat geschenk. Het was al schemerig in de keuken. Karl Oskar maakte licht, nam een banknoot uit de bundel en bekeek die nauwkerig. Het was en bleef een één-dollarbiljet. Hij draaide het papier om: het was groen aan de ene en zwart aan de andere kant; dat waren de kleuren die hij altijd op de Amerikaanse biljetten gezien had. En aan beide kanten, op alle vier hoeken, was het getal 100 gedrukt. Op acht plaatsen stond het in heldere duidelijke cijfers op elk biljet gedrukt, dat het goed was voor honderd dollars. En midden op de groene kant kon Karl Oskar in grote, zwarte letters zien staan: INDIANA STATE BANK. BLOOMFIELD. INDIANA. Eindelijk kon hij weer een mond opendoen, hij mompelde als in zijn slaap. Als mijn ogen me niet bedrie gen, dan is dit honderd daalders Hij begon het stapeltje door te kijken, da' R w -t /o achteloos neergesmei ii h :d a: he- k adpapier was w idt vervolgd.) FERDINAND Radio vandaag Speciaal TV vandaag keuze tussen de F-16, de Mirage en de Saab Viggen, nog steeds open is, komt er vanuit Amerika en Brussel een aanhoudende stroom van be richten dat het Belgische kernkabi net in principe al voor de F-16 heeft gekozen, maar dit nog even binnenskamers houdt. Tegenorder VS Uit het gesprek dat de Belgische defensieminister Vanden Boeynants begin deze week met zijn Ameri kaanse collega Schlesinger heeft gehad, zijn 'belangrijke en nieuwe elementen over de aankoop van de F-16 naar voren gekomen', zei pre mier Tindemans gisteren. Daarbij zouden de Verenigde Staten zich ondermeer bereid hebben verklaard wapenorders te plaatsen bij de Bel gische FN-wapenf abrieken. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 (S) Aangestipt. 8.00 (S) Te Deum Laudamus. 8.24 Op de man af. 8.30 Nws. 8.36 Gm. voor de huis vrouw. 8.45 (S) Podium. 9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) Or- kestpalet. 12.00 Bel Canto. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 Mlddagpauzedlenst. 1315 (S) Lichte koorzang. 13.30 (S) Eu ropa-Globaal. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek ln vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpa norama. 18.53 Zojuist verschenen. 19.00 (S) Leger des Hellskwartier. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.55 Overdenking. 20.00 (S) Muziek, muziek, muziek. 21.50 Kerkorgelconcert. 22.12 De kerk vandaag. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 Radio VU-Magazine. 23.20 Album. 23.56- 24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 (S) Dag met een plaatje. (8.00 Nws. 8.11-8.21 Radiojourn.) 8.50 Morgenwij ding. NOS: 9.00 Spiegel van Belgie. 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 De Nederlandse schoolradio. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03- 11.05 Radlojoum.) 1.30 Rondom Twaalf. (11.55 Beursberich ten.) 12.30 Modern platteland. 12.35 (S) AVRO's wekelijkse sportrevue. 13.00 Nws 13.11 Radlojounr. 13.21 (S) Alert. 13.50 (S) Bariton en plano. 14.10 (S) 't Is historisch. 14.30 (S) Met muziek op stap. 15.15 (S) Aspecten. 16.00 Nws. 16.03 Radi ojourn. 16.05 (S) Gebakken vensterban ken. 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. P.P.: 18.20 Uitz. VVD. IKOR: 18.30 Kleur. AVRO: 19.00 (S) Romantische pianotrio's. 19.40 (S) Viool en cello. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. 20 00 Nws. 20.05 (8) Holland Festival 1975. AVRO: 22.30 Pianorecital. 22.45 (S) Vanavond laat nws. 23.45 Radi ojourn. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM m TROS: 7.02 Drie op je boterham. 9.03 Pep op drie. 11.03 Drie draait tussen de middag. 14.03 Pop kontakt. 16.03 De Hit- meesters. NOS: 1803 De vakaturebank. 18.10 Joost mag niet eten. TROS; 19.02 (S) Poster. 22.02 Soul top 10. 21.02 (S) Besjun. 22.02 De Hugo van Gelderen Show. 22.55 Meded. 23.0?. (S) Jazz Sir. 0.02 De Hugo van Gelderen Show. 1.02 De Nachtwacht. EO: 5 02 (S) Old Time Reli gion. 5.30 (8) Matinata. 0 Achter het. Nieuws geeft een his- NEDERLAND 1 torisch overzicht van de verwikke lingen waarin het heropende Suez- kanaal een rol heeft gespeeld. Ned. 1/20.20 en 22.30 VARA 17.55 Voetbalwedstr. Finl.-Italië NOS 18.55 Journaal 0 De TROS brengt vijf Duitse tv- films op het scherm, die gebaseerd zijn op romans van Cóurths-Mah- ler. Griseldis opent de rij. Ned. 2/20.21 0 Recht en krom is de titel van een voortreffelijke aflevering van VARA's Klaverweide. Ned. 1/20.35 0 De VARA zendt de voetbalwed strijd FinlandItalië uit. Dit is een ontmoeting in de voorronde van het toernooi om het Europese kam pioenschap voor landenteams. Ned. 1/17.55 Het orkest van James Last en het Starparade-ballet werken mee aan een muzikale revue met popu laire artiesten. Dultsl. 2/19.30 0 In Europa^ Globaal van de NCRV zijn gesprekken opgenomen met Nederlanders die buiten eigen land wonen. Hilv. 1/13.30 O Stephan Grappelli speelt zes pi- anowerken van George Gershwin. Hilv. 2/22.30 S) Cor Kee bespeelt het orgel van e Grote of St. Bavokerk in Haar lem. Hilv. 1/21.50 VARA 19.05 Voetbalwedstr. Finl.-Italië NOS 19.50 NOS Kortweg 20.00 Journaal VARA 20.20 Achter het nieuws 20.35 Klaverweide 21.25 2 voor 12 22.05 Ronnie Co'rbett 22.30 Achter het Nieuws NOS 23.20Journaal 23.05 Den Haag vandaag 23.20 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.45 Minimolen 18.55 Journaal TROS 19.05 Kleine wonderen uit de grote natuur, Russische natuurfilm. 19.25 Songfestival 1975 te Eemnes, kindersongfestival ln Zuid- wend NOS 20.00Journaal TROS 20.21 De wereld van Hedwig Courths-Mahler, eerste deel: Griseldis. 22.15 The Cats op Rhodos. NOS 22.50 Journaal. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 2 3 4 S 6 7 - 8 9 Horizontaal: 1. heldendicht-spring loop 2. zangvogel-vreemd 3. lied-een weinig-muzieknoot 4. bergachtig land aan de Duero- vrucht van de eik. 5. plaats in Duitsland- sluiskolk- voorkomen 6. makker- muzieknoot- rivier in Engeland. 7. loot- vette vloeistof- rijksgrens (afk) 8. insekt- plaats in N. Br. 9. vertaler- brand verf Verticaal: 1. bijverdienste 2. bode aan een universiteit- bijri vier van de Tiber 3. vreemde munt- familielid- ach ting 4. teken- ooievaar 5. dunne plek in weefsels- laan 6. dierentuin- miereneter- Emeritus (afk) 7. tussenzetsel- aanlegplaats- rond hout 8. vruchtbare plaats- Europeaan- dat is (afk) 9. jeugdig- gewoonte. Oplossing van gisteren Hor.: 1. ros 3. aga, 4. ara, 6. map. 7. opa. 9. ark, 11. es. 12. er, 15. al. 17. re. 19. e.k. 20. ma, 22. er, 23. las. 25. sok. 27. ets, 29. mol. 30. Ier. 31. som. Vert.: 1. ram, 2. sap. 3. aap. 5. aar. 7. os. 8. as. 9. ar. 10. ka. 11 eer. 13 tak. 14. Eem. 16. lor. 18 el. 19 es. 21. as. 22 ek 24 o'r 27 els. 28 sim. DEN HAAG —Minister Van Doorn van crm heeft de AVRO meege deeld dat met de invoering van het vierde radioprogramma bij de uit breiding van de radiozendtijd deze mroep geen uitzonderingspositie ten opzichte van de andere omroe pen zal krijgen. Hij heeft daarbij in overweging ge nomen dat in vergelijking met de TROS het ledental van de AVRO niet meer zo uitzonderlijk groot. is. Ook de geestelijke verwantschap qua achtergrond tussen de TROS en de AVRO is geen aanleiding voor de minister om af te wijken van de normale regels voor de zendtijdverdeling. In een verklaring zegt de AVRO de intrekking van de beschikking van minister Klompé die de vereniging vier jaar geleden twintig procent meer radiozendtijd gaf. in strijd met de wet en met in het algemeen rechtsbewustzijn levende beginselen van behoorlijk bestuur inzake -^c'i'szekerheid en rechtsgelijkheid p vinden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4