Kinderen vinden bijbels museum 'hardstikke leuk' Vandaag Hervormde synode bespreekt strijd tegen het racisme Hervormden behandelen politiek spreken van synode en gemeente Doopsgezinden in meer slagvaardige formatie Kunstexpositie in ontvangzaal J olgencle week officiële opening Onze adressen Ex-Kamerlid Schouten spreekt AR-gezinden toe Raad van kerken steunt protest Chr. Instituut Beroepingswerk Medicijngebruik bij Schiphol hoger door vlieglawaai 'Hef beperking bezoekuren in ziekenhuis op' TROUW KWARTET DONDERDAG 5 JUNI 1975 KERK 21 Kinderen met opdracht in de zaal Exodus by Ramses II en enkele ljjkvazen. goge. En niet te vergeten het dage lijkse leven in de bijbeltijd. dat kan worden nagespeeld, compleet met verkleedkist en in de oorspron kelijke entourage: een oosters huds, een tent, een stadspoort, die inven tieve handen in een kelderruimte van het gebouw suggestief levend hebben gemaakt. Herhaaldelijk wordt ih het museum met diaprojectie en gesproken woord gewerkt. Ke knoppen behoe ven maar te worden ingedrukt. Dat kan ook met een reliëfkaart van het heilige land, waarop dan lampjes oplichten. Boeiend zijn een serie roomwitte luistercelletjes of stoel tjes, waarin je bijbelgedeelten in vele talen kunt horen. Maar het pronkstuk is toch wel de tabernakel dom dat Israël meevoerde in de gebleven (het transportabele heilig dom dat Israël meevoerde in de woestijn) die in een aparte zaal langzaam in het donker verdwijnt om dan. onderdeel voor onderdeel, in een klank- en lichtspel te herle ven. Half jaar In december verhuisde de expositie van de Hemonylaan naar de Heren gracht. waar de veel ruimere op bouw binnen een half jaar klaar was. Behalve de directeur zijn er vier medewerkers in va6te dienst. Verder moet voorlopig met een aantal part-timers worden gewerkt. Met groeiend ongeduld wordt ge wacht op het toegezegde subsidie van de gemeente Amsterdam, waar door een didactisch medewerker kan worden aangetrokken. Het museum gaat uit van een stichting waarin het Nederlands bijbelgenootschap en de katholieke bijbelstichting participeren. De ver bouwing kwam voor rekening van het NBG. Gelden voor inrichting werden verkregen door het lenen van een ton tegen lage rente van een bevriende stichting, door een NBG-actie voor het museum die tachtig mille opleverde en door een aantal giften, o.m. die van het Prins Bernhardfonds De financiële perikelen, gebruikelijk bij dit soort projecten, is de stich ting nog niet helemaal de baas. Maar er wordt hard gewerkt om het zover te laten komen De investe ring is dat dubbel en dwars waard. Al was het alleen maar omdat het bijbels onderwijs op scholen er nieuwe impulsen door kan krijgen. Daarvoor is trouwens een speciaal informatiecentrum voor het onder wijs en de catechese aan het mu seum verbonden. Aan de wanden van de histo rische ontvangzaal die nog in ongerepte staat in de koop manshuizen, z.g. Cromhout- huizen aan de Herengracht 366 aanwezig is en waarnaar de museumbezoekers hun eer ste schreden richten, zal elke twee maanden een andere kunstexpositie te zien zijn. De eerste exposanten zijn Anne Th. van der Velde, fo tograaf en Len Munnik, car toonist, die het 'eerstgeboor terecht' kregen vanwege hun nauwe banden met het mu seum. Zij tonen belangwek kend werk, waarop de kunst redactie nog terug zal ko men. De zaal heeft een prachtige geluidsinstallatie, die steeds andere religieuze muziek zal doen klinken. Te beginnen de Engelse uitvoering van een aantal psalmen. Verder is er film- en diaprojectie moge lijk. door Ton v.d. Hammen AMSTERDAM - Hoe komt het vernieuwde bijbels museum, dat prinses Beatrix volgende week woensdag in het bijbelhuis aan de Amsterdamse Herengracht gaat openen, op kinderen over? Wie het ze vraagt, want de zaak draait onofficieel al een paar weken, hoort: Fijn. Hardstikke leuk! Dat is toch wel een overtuigend oordeel als je weet. dat het in dit museum, niet voor niets ook bijbel- wèrkplaats genoemd, vooral om dat kind begonnen is. Hoewel ouderen er natuurlijk net zo goed veel van kunnen 'meenemen'. Directeur dominee TJibbe Bijlsma z;gt: We hebben ons een huis ge maakt. waar iedereen zich direct thuisvoelt. Het is door vrijwillige, enthousiaste doe-het-zelvers onder wie studenten mooi ingericht. Als Je het ziet begrijp Je niet hoe het voor zo weinig geld kon. Hij om schrijft het als een huis met veel materiaal om creatief mee aan de gang te gaan. Een huis, waarin nieuwe wegen worden ingeslagen op het gebied van bijbelonderwijs. Onderwijs, dat vanuit het kind wil denken en het daarom ook voort durend om zijn oordeel vraagt. Daarvoor hebben we nu Juist een prikbord hangen met papiervellet'es ernaast, waarop de kinderen na afloop van hun bezoek moeten schrijven wat ze ervan vinden, wat (te) moeilijk was. wat ze missen en dat soort opmerkingen. Aldus de directeur, die de hele blauwdruk van het museum-nieuwe-stijl uit werkte. Creatief met de bijbel bezig zijn. Mooie kreet. Maar hoe doe je dat dan. zult u zeggen Inderdaad moeilijk uit te leggen (daarom moet u zeker komen). Toch mis schien met één praktijkvoorbeeld al een beetje te verduidelijken. Blanco 'schilderij' Ergens in het fraaie museum hangt een lijstje met gewoon een blanco vel papier achter glas. Dat bete kent: Israël, zoals dat in de bijbel staat beschreven, had een onzicht bare God, Jahwè, terwijl andere vol ken eromheen zichtbare afgoden hadden: de zon, een slang, de ko ning. Tien tegen één dat zich daarover ongeveer het volgende gesprekje tussen rondleidster Greet Janssen- Smit en de kinderen ontwikkelt. Vinden jullie het gek, dat er een God is die je niet zien kunt? Kind: Eigenlijk wel. ja. Ander kind: En daar kan ik ook maar moeilijk aan geloven hoor. Dus jullie vinden wat je niet ziet. dat bestaat niet? Instemmend, hier en daar een beetje aarzelend, geknik. Kijk es. hier heb jij een kwartje. Ga daar es even een pakje liefde voor kopen. Groot gelach. Kind: Dat kan niet, natuurlijk. Waarom niet? Ander kind: Dat gaat toch niet in een pakje. Nee. want het is onzichtbaar. Net zoals bijvoorbeeld elektriciteit. Kind: Maar als je déaraan komt krijg je een schok door je duvel. Net wat je zegt. Dus het- is eigenlijk onzin om niet te geloven aan iets dat je niet zien kunt. Aan denken zetten Dat is nu maar één voorbeeld van het zelf aan het denken proberen te zetten. Maar zo zijn er tientallen manieren van benadering, die in het museum worden toegepast. Overal kunnen de bezoekers bezig zijn in gezellige, huiselijke werk- hoekjes. Opzet: een groep wordt in groepjes verdeeld, gaat wel het hele museum door dat is te doen, want er staat niet teveel maar concentreert zich daarna op één onderdeel, waarover op papier vra gen moeten worden beantwoord. Die onderdelen zijn: de tocht van Israël uit Egypte naar het beloofde land (Het bevrijdingsthema dat steeds in de bijbel terugkeert)de bijzondere plaats van Israël tussen de volken; de bijbel boek. beeld (kunst) woord: de joodse gods dienst in tabernakel, tempel, syna- Van een onzer redacteuren DEN HAAG In de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk komt volgende week het voorstel op tafel, een brief te zenden aan de wereldraad van kerken betreffende het programma tot bestrijding van het racisme (PCR). In de concept-brief zet de synode haar houding tegenover het werk van het PCR uiteen en stelt de kerkvergadering enkele vragen over het PCR. Zuid-Afrika-debat grondig voorbereid Ten behoeve van het gesprek in de hervormde synode over Zuidelijk Afrika liggen behal ve de concept-brief aan de wereldraad en een beoorde ling van deze brief door een commissie ook nog een infor matie-nota en een verslag van de uitvoering van vroege re synode-besluiten inzake Zuidelijk Afrika op de tafel van de synodeleden. Verder is er een vertaling in het Neder lands van een rapport, dat de wereldraad van kerken heeft gemaakt voor de vergadering van het centraal comité vorig jaar in Berlijn en dat gaat over de voortzetting van het programma tot bestrijding van het racisme. Er is tens lotte ook nog een gedrukte uitgave van het advies van de Nederlandse raad van kerken betreffende buitenlandse in vesteringen in Zuidelijk-Afri- ka. Op de agenda van de synode is de woensdagoch tend 11 juni voor de bespre king van deze stukken gere serveerd. Van een verslaggever DEN HAAG Binnen de hervormde kerk is men het er over eens dat de gemeente een verantwoordelijkheid heeft op maatschappe lijk en politiek terrein. Bovendien is m§n het er over eens dat met die sociaal-politieke verantwoordelijkheid niet alles is gezegd over de kerk. De hervormden menen dat zij meer met Zuidafrikanen spreken in Zuid-Afrika zelf. terwijl het PCR daarentegen zijn contacten veelal heeft met andere Afrikanen en bannelingen uit Zuid-Afrika. 'Wij zouden zeer gebaat zijn met een aantal open consultaties waar door de kerken in West-Europa ge zamenlijk de bevrijdingsbewegin gen zelf zouden leren kennen. Wij moeten nu vaak afgaan op hun publicaties en verklaringen, die voor de publieke opinie zijn be stemd. Daaruit komt maar al te vaak een vertekend beeld naar vo ren, waarin overeenstemming met de doeleinden van de Wereldraad ver te zoeken schijnen'. Toerisme In de brief wordt een verheldering gevraagd van de houding van het PCR tegenover kerkelijke bezoeken aan Zuid-Afrika. die in een PCR- publicatie betiteld zijn als 'kerke lijk toerisme'. 'Zonder nadere omschrijving wekt dit de indruk, dat dit een totale isolatie van de Zuid-Afrikaanse kerken beoogt en dat is nu juist wat het PCR door zijn tegenstan ders vortdurend als verwijt te ho ren krijgt'. De synode hoopt dat dit niet zo is bedoeld en als het wel bedoeld is. zou het goed zijn deze aanbeveling in het Centrale Comité nog eens uitgebreid te bespreken. 'Is het niet mogelijk, dat wij elkaar helpen om ae voorwaarden voor HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. deze bezoeken vast te stellen, zodat het kaf van het koren kan worden gescheiden? Bezoeken en consulta- tiés behoren tot het wezen van de oecumenische beweging', aldus de concept-brief. De brief vervolgt: 'Wij proberen de bezoeken daarom te bevorderen en zo te gebruiken, dat ze voor bezoeker en bezochte een gelegenheid zijn om geestelijke gaven uit te wisselen. Het zijn deze vragen, die voor ons van wezenlijk belang zijn in de komende tijd en waarvoor wij gaarne binnen een volgende mandaatsperiode van het PCR met u antwoorden zouden zoe ken. Waardering De brief begint met het uitspreken van waardering aan het adres van de Wereldraad van kerken, die 'het ons mogelijk (heeft) gemaakt om direct te worden aangesproken door leden van andere kerken: zo heb ben wij leren meedenken met hen. die in alle werelddelen elkaar wil len helpen met de opdracht van de christelijke gemeente binnen een wereld waarin onze welvaart een uitzondering is en waar geweld en honger, uitbuiting en uitzichtloos heid de normale schaduwen van het bestaan van de meerderheid uitmaken'. Ook het programma tot bestrijding van het racisme wordt met waarde ring besproken. Over het geweld van bevrijdingsbewegingen spreekt de brief twijfel uit. 'Ons eigen gewelddadige verleden en het pijnlijke voorbeeld van een tien eeuwen lang elkaar te vuur en te zwaard bestrijdend Europa heb ben ons daarbij zowel weerhouden van een huichelachtig en plotseling pacifisme als ons herinnerd aan de oude oecumenische consensus, dat gewapende strijd wel een overwin ning kan afdwingen, maar geen vrede. Dat geldt nog sterker voor terrorisme, dat wij onder alle om standigheden afwijzen, of het nu door vriend of vijand wordt ge bruikt en wat ook de omstandighe den mogen zijn'. In de brief wordt verwezen naar de oecumenische studie over geweld en geweldloos heid in de strijd om gerechtigheid, waarin bepaalde soorten geweld met name als onaanvaardbaar wor den verworpen. Dit zijn: de over heersing van het ene volk door het andere of de bewuste onderdruk king van de ene klasse of het ene ras door het andere., martelingen het gijzelen van onschuldigen en het opzettelijk of met willekeur do den van onschuldige burgers. Deze uitspraak neemt de synode over. 'Wij bidden om kracht het ook op onszelf toe te passen wan neer wij onverhoopt weer eens in de verdrukte groep zouden moeten leven'. De twijfel aan de deugdelijkheid van geweld leidt de schrijvers van de brief er niet toe om hulp van humanitaire aard te onthouden aan hen. die in gewapend verzet hun enige en laatste middel zien tegen het slopende geweld waarmede hun overheid bepaalde groepen in de aan hun toevertrouwde maatschap pij van hun waardigheid berooft. Schoolbehoeften. medische zorg. voedsel en verdere steun voor hun verzet zullen wij hun niet onthou den. Deze steun wordt niet alleen gevoed door onze bereidheid alle mensen in nood bij te staan. Die hulp spreekt vanzelf en geldt vriend en vijand. In de brief wordt onderscheid gemaakt tussen solida riteit en vereenzelviging met hen die streven naar een democratische maatschappij. 'Wij hebben van het euvel der vereenzelviging in onze eigen geschiedenis te veel ellende gezien', aldus de briefschrijvers. Het terugtrekken van investeringen uit Zuid-Afrika is een onderwerp waarover binnen de kerk niet ge lijk wordt gedacht. 'Er zijn er on der ons. die geen heil verwachten van desinvestering en boycot als ze slagen en die geen vertrouwen heb- benin de mogelijkheid om deze re solutie werkelijk tot effect te bren gen'. De briefschrijvers zijn zich echter bewust, dat tot nu toe inves teringen in landen waar racistische regimes heersen geen noemens waardige voortgang hebben ge bracht in de strijd om een vol- menswaardig bestaan, laat staan van meer rechten voor de zwarte bevolking'. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De gesprekgroep van AR-gezinden houdt zaterdag 7 juni een openbare vergadering in hotel Monopole te Amersfoort (te genover het station). De vergade ring zal om tien uur bginnen. Hte onderwerp van de vergadering is 'Christelijke politiek nu'. Sprekers zijn drs. A. Schouten (onlangs af getreden als Tweede Kamerlid) en A. H. D. Wagenaar (secretaris van de Reformatorisch Politieke Feder atie). Dit is een van de conclusies van een 74 pagina's tellend stuk over de kerk in sociaal-politieke spannin gen, dat de raad vor kerk en theolo gie heeft opgesteld vor de komende zitting van de hervormde synode, 't stuk is samengesteld door commissie onder voorzitterschap van ds. F. N. M. Nijssen, directeur van Kerk en Wereld. Onder de deelnemers aan de commissie bevond zich de Gro ningse prof. dr. P. J. Roscam Ab- bing en de secretaris van de raad voor overheid en samenleving, drs. J. E. van Veen. Mag en moet de kerk spreken over sociaal politieke onderwerpen is een vraag, die allereerst in verband wordt gebracht met het spreken van de synode. Na uitvoerig de voorwaarden uiteengezet te hebben, waaraan dit spreken moet voldoen, wordt gezegd: 'Er is evangelische vrijheid en evangelische partijdig heid. De ene, heilige, katholieke kerk is verheven boven alle politie ke partijen. Het evangelie is vrij. Niet te vereenzelvigen met en ook niet zonder meer in te passen in onze schema's, in onze partijen. Niettemin noopt juist dat evangelie wel degelijk metterdaad tot evan gelische partijdigheid. God trekt partij voor armen en ontrechten en de gemeente heeft hem daarin te volgen. Dat dwingt tot het doen van een concrete politieke keuze. Predikant De positie van de predikant is een andere dan die van de synode. Hij spreekt vooral op eigen verant woordelijkheid. De synode kan door de uitvoerige voorbereiding, die aan haar spreken voorafgaat, verder gaand en concreter spreken dan de predikant kan en mag doen. Over het gemeente" lid wordt ge zegd, dat het zonneklaar is, dat deze bij voorbaat en onontkoom baar een sociaal-politieke verant woordelijkheid heeft, alleen al, om dat hij op gezette tijden naar de stembus behoort te gaan. Ook wie de politiek zoveel mogelijk uit het leven van kerk en gemeente wil houden, kan onmogelijk ontken nen, dat dat gemeentelid al stem mend tot politiek concrete beslis singen moet komen. Van een ge meentelid mag men verwachten, dat hij zal stemmen als christen, als gemeentelid, als vertegenwoordiger van de gemeente, als vertegenwoor diger van de kerk. Dat wil vanzelf sprekend niet zeggen, aldus het rapport, dat hij dus op een christe lijke politieke partij moet stemmen. Wel dat hij als ohrlsten vanuit een evangelische motivatie zal stem men. De kerk kan en mag hem niet voorhouden op welke partij hij moet stemmen, mag hem echter ook niet zonder meer in de kou laten staan bij zijn wikken en we gen hoe hij stemmen zal en zal hem een eindweegs moeten begelei den. Het rapport pleit voor politiek pastoraat. De kerk moet zorgen dat groepen met uiteenlopende politie ke visie elkaar blijven ontmoeten in de gemeente van Christus. AMERSFOORT De Nederlandse raad van kerken heeft zijn instem ming betuigd met het protest van de Zuidafrikaanse raad van kerken tegen de maatregelen tegen het Christelijk Instituut van dr. Beyers Naudé. Het moderamen van de raad van kerken protesteert tegen de ernsti ge verdachtmakingen in het Schle- busch-rapport tegen het Christelijk Instituut en tegen de pogingen dit instituut door besmetverklaring te isoleren uit de daadwerkelijke soli dariteit die het over de gehele we reld ontvangt in zijn strijd tegen de apartheidspolitiek in Zuid-Afri ka. Wie geweldloos verzet tegen de schending van mensenrechten wil bestrijden met machtsmisbruik, zal ervaren dat hij steeds meer geweld oproept. Het is de hoogste schending van de mensenrechten wanneer de christe nen van het Christelijk Instituut monddood worden gemaakt, perso nen die niets anders hebben ge daan dan protesteren tegen de ont houding van mensenrechten aan zwarte medeburgers uitsluitend op grond van hun huidskleur. Verklaring Naudé KAAPSTAD Dr. C. Beyers Naudé, directeur van het Christelijk Insti tuut in Zuid-Afrika, is van mening dat het instituut een belangrijke functie vervult om te komen tot een vreedzame oplossing voor Zui delijk Afrika. Daarom moet alles ge daan worden om voortzetting van het werk mogelijk te maken, aldus dr. Beyers Naudé. Het instituut van dr. Beyers Naudé werd vorige week in een rapport van een parlementaire commissie 'een besmet instituut' genoemd. Naudé zei, dat hij er van overtuigd is, 'dat de christelijkè waarheid, die het instituut verkondigt uiteindelijk zal overwinnen. Naudé sprak de hoop uit, dat bui tenlandse gelden, die bestemd wa ren voor het Christelijk Instituut nu niet gaan naar bevrijdingsbewe gingen, die gebruik maken van ge weld. De bankrekening van het in stituut is reeds geslc-ten en daar voor in de plaats is een nieuwe rekening geopend, waarop alleen gelden uit Zuid-Afrika zelf kunnen worden overgemaakt Dr. Beyers Naudé sprak dinsdag in Kaapstad, ondanks het feit. dat er gedreigd was met een bomaanslag. 'Het is nu. inderdaad gevaarlijk geworden in Zuid-Afrika uit gewetensmotie ven een andere mening te hebben', zo zei hij. AMSTERDAM De algemene doopsgezinde sociëteit, de ADS, heeft een reorganisatie ondergaan welke ten doel heeft dat de doopsgezinden voortaan in een meer slagvaardige formatie opge steld zullen staan. Het belangrijkste aspect van de veranderingen is dat de plaatselijke gemeenten, die overigens volstrekt autonoom blijven, meer èn meer rechtstreeks betrokken worden bij zaken die het geheel van de broederschap aangaan. De besluiten zijn genomen op de te Amsterdam gehouden bestuursders- svergadering van de ADS. Deze ver gadering groef daarmee haar eigen graf: in haar plaats komt een grote broedersschapsvergadering, die twee maal per jaar bijeenkomt en waar in alle 143 plaatselijke doopsgezinde gemeenten vertegenwoordigd zijn. Dit laatste in tegenstelling tot de bestuurdersvergadering waarin van wege de regionale opbouw heel wat gemeenten geen afvaardiging had den met als gevolg dat deze ge meenten zich. zacht gezegd, niet sterk bij het geheel van de ADS betrokken voelden. De broederschapsvergadering krijgt een beleidsbepalende en een con trolerende funktie. Voor de meer bestuurlijke zaken komt er hier naast een broederschapsraad van twintig leden, waarin de gemeenten streeksgewijs naar ledental verte genwoordigd zijn. Overigens heeft in alle aangelegenheden de broe derschapsvergadering het laatste woord. In die broederschapsréad vindt men ook vertegenwoordigers van de verschillende doopsgezinde instellingen. Deze hele herstruktu- rering beoogt, nogmaals, een grote re betrokkenheid van alle doopsge zinde gemeenten bij het geheel en meer communicatie tussen de ver schillende doopsgezinde organen. Nog één bijzonderheid: de 143ste en jongste gemeente is die te Stiens. Ze bestaat uit achttien vrouwen. Mannelijke gemeentele den zijn er niet; de echtgenoten zijn hervormd, gereformeerd of on kerkelijk. Intussen zijn niet alle doopsgezinden te Stiens lid van de ze gemeente. Sommigen gaven er nl. de voorkeur aan te blijven be horen tot de gemeente te Hallum. waaronder tot dusver alle doopsge zinden te Stiens ressorteerden. HET UITZICHT DER DINGEN Vaak is dit soort weer, wisselende c bewolking en af en toe een bui, het beste om mooie uitzichten te be- 1 wonderen. Aan de enp kant van de flat kijk ik uit, over de slingerendet stroom, naar het midden van ons land. Ik zie daarbij helder weer en vooral 's avonds, als daar van mijn j punt uit gezien het zonlicht op valt v allerlei heuvelruggen, vaak gesierd met een toren die ik dan kan localiseren. Maar op dat moment j behoef ik niet naar de andere leant j van de flat te lopen om te kijken hoe het met de kustlijn staat, want die is dan nauwelijks te zien. Daar voor moet ik weer 's morgens zijn. Het uitzicht der dingen is 's mor gens anders dan 's avonds. Wat ik 's morgens heel duidelijk kan ont- waren is 's avonds in nevelen ge- t huid en omgekeerd. Nooit krijg ik beide uitzichten tegelijk in de twee ogen van mijn verrekijker. Ik moet het altijd met een eenzijdige kijkj doen en afwachten tot zich de an- j der zijde aan mij openbaart. Ik heb geen ogen in mijn rug, ik moet mij omkeren om te zien wat achter mij is en dan moet ik dat wat voor mij is loslaten. Zo zijn wij blijkbaar gebouwd. Hst kan ons bescheiden maken in onze begeerte om snel een oordeel te vormen en dat uit te spreken. Voor- en achteruitzicht relativeren j elkaar een beetje en vooral dat te bedenken dat alles ook altijd een I J andere kant heeft is nuttig voor mensen die terecht menen dat ze zich een oordeel over de werkelijk- heid moeten vormen om daarin op de rechte wijze te kunnen hande len. NED. HERV. KERK Beroepen: te Zierikzee: K. Schaap te NOP wijkgem. Marknesse: te Terneuzen: J. H. D. Louwerse te Sneek. GEREF. KERKEN Beroepen te St. Anna Parochie: J. van Wattum te Nunspeet; te Nieuw Vennep: P. A. de Bres te Brouwers haven -Zonnemaire; te Aalten: H. Dijkslag te Winsum-Obergum. Van een verslaggever UTRECHT In de afgelopen zes jaar is het gebruik van bloeddruk- verlagende tabletten in Zwanen burg/Halfweg verdubbeld. Dat komt omdat die plaatsen sinds 1969 in verhevigde mate te lijden hebben van ernstige geluidshinder van de luchthaven Schiphol. Dat is de conclusie van de artsen P. Knipschild en J. H. Ettema van het Coronellaboratorium van de universiteit van Amsterdam gister middag tijdens een studiedag over geluidshinder in Utrecht. De artsen hebben een onderzoek gehouden onder alle apotheekhou- dende huisartsen en apotheken in Zwanenburg/Halfweg en in Ui thoorn/De Kwakel. In deze laatste plaatsen heeft men geen toename in het gebruik van de bloeddruk- verlagende middelen geconstateerd. Van vliegtuighinder is daar ook nauwelijks sprake. Kerkelijk protest bij 'Dijkzigt' Rotterdam Van een verslaggever MIDDELBURG/ROTTERDAM Uit hervormde kring in Zeeland is aan het bestuur van het Dijkzigt- ziekenhuis in Rotterdam gevraagd de bezoekuren, die onlangs beperkt werden, weer te herzien. Bij die beperking hebben economische fac toren zwaarder gewogen dan men selijke aspecten, schrijft de Zeeuw se hervormde diaconie in een brief aan het ziekenhuisbestuur. Ds. T. Rinkema van het hervormd kerkcentrum in Middelburg zegt dat de maatregel vooral de patiën ten uit de regio dupeert. Hij kan zich best voorstellen dat een betere economische planning voor het zie kenhuis mogelijk wordt door beper king van de bezoekuren maar daar bij wordt volgens hem volledig aan de menselijke kant voorbijgegaan. De generale diaconale raad van de hervormde kerk staat achter de Zeeuwse brief: het probleem betreft niet alleen mensen uit Zeeland, maar ook uit andere streken. Sinds lapril is in het Dijkzigtzie- kenhuis het middag-bezoekuur (dat van twee tot drie uur duurde) afge schaft. He.t a vond bezoekuur is an derhalf uur langer geworden: het acht en daarna van half zes tot acht. De beperkende maatregel is genomen op verzoek van het ver plegend personeel dat het hinder lijk vond dat de bezoektijden voor een deel gelijk liepen met de tijden voor onderzoek en behandeling. Ook personeelstekort zou een rol gespeeld hebben. In de brief van de Zeeuwse hervormden staat dat. ze ker nu er in de toekomst een 'bun deling van specialismen zal komen' (waardoor mensen soms naar zie kenhuizen verder weg zouden moe ten - red.) de menselijke kant van de ziekenhuisverzorging niet nog meer achtergestftW moet worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2