rv7nn lil IM Ballade voor grote en kleine poppen: rode revue van klassenstrijd Orfeo met rood potlood en zonder 'happy end' Winterschoenen bij Bata Jfolletnd imeijack prijsvogel! Zomerpolo prijsvogel! Zomershirt primogel! Festival flolltind Festival^ Kostbare verzameling tekeningen in veiling 'Haagse Hof sprak lijsttrekker ten onrechte vrij' Volgend jaar begint nieuwbouw politie bureau Zoetermeer Stoffelijk overschot schipper geborgen 4 5 6 7 7 8 9 9 11 14 10 11 12 \tooïde£ige>i! TROUW/KWARTET WOENSDAG 4 JUNI 1975 BINNENLAND/KUNST H9 door Ber Huising ROTTERDAM Het Holland Festival bracht ons maandagavond voor het eerst in Rotterdams schouwburg De Internationale Nieuwe Scène uit Antwerpen met Ballade voor Grote en Kleine Poppen, een afwisselende, knap geregisseerde, met overgave gespeelde, rode revue over de klasse- strijd. Naar teksten van Dario Fo, die in Italië toneel voor arbeiders brengt. In de taal van arbeiders, over hun eigen dagelijkse problemen en strijd, met gebruik van de eigen volkskuituur: liedjes, bal laden. dansjes, verhalen. Dit is een van de 161 stuks omvat tende verzameling 16e tot 18e eeuwse tekeningen uit de collectie van dr. Perman (Zweden) die op maandag 9 juni bij Mak van Waay in Amsterdam wordt geveild. De collectie bevat in hoofdzaak land schapstekeningen van Nederlandse en Vlaamse meesters. De tekenin gen zijn te zien op 6, 7 en 8 juni in het gebouw Nes 73-78 van 10.00 tot 16.00 uur. Hierbij afgebeeld: Avondtafereel met mensen voor een levensmiddelenkraam; Harmen Ter Borch. Ware grootte 117 bij 179 mm. De Internationale Nieuwe Scène en vooral dan Philip van Luchene en Wannes van de Velde, die ook de muziek mooi verzorgde heb ben uit de teksten van Dario Fo een revue samengesteld, aangepast bij de Belgische verhoudingen en Arturo Corso zorgde weer voor de regie. Zij die indertijd van Mistero Buffo hebben genoten weten hoe deze groep werkt. Met een hartver warmende zuivere inzet, speels met een grote ernst, eenvoudig en toch geraffineerd. Nu weer. Ze beginnen met het verhaal van de gelijk bedoelde mensen in een rechtvaardig en vredig bestaan, maar God zag tot zijn schrik dat de 'hoeden' bezit namen van alles en de macht en de 'petten' berooid voor ze lieten werken. Eeuwen ach tereen tot nu. Dat wordt verteld, bezongen en gespeeld door de gehe le groep en door handpoppen in een grote poppekast. Daarop volgen sketches, liederen, dansjes, ge sprekken, monologen, over het le ven van de werkers en de maat schappelijke verhoudingen. Die zijn soms ontroerend, vooral de liedjes over de zorgen zijn gevoelig, mooi van melodie, en best (samen) ge zongen, bij een begeleiding van gi taren, viool en accordeon.. Dan weer zijn ze spottend, als de tegen standers aan het woord zijn bij voorbeeld, of satirisch tegen de kol der aan. Bij een keuring wordt van een arbeider gevraagd of hij ook aapachtig met zijn voeten kan wer- ken, voor twee banden tegelijk, en de automatische bewegingen aan de lonen en prijzen, overuren maken tot een zotte dans. Toestanden en feiten, en verschil lende meningen werden in dit 'spektakel' handig verwerkt: de gastarbeiders, arbeidsongevallen. lonen en prijzen overuren maken voor de verleidingen van de 'wel vaart' (ijskasten, auto's, electrische apparaten en zo), telkens weer wordt de vraag gesteld of het altijd zo moet blijven of moet verande ren. Internationale Nieuwe Scène laat die vragen niet open. Er wordt gesproken en gezongen met de gehele overtuiging der medewerkers over eenheid, strijd en de grote verandering, de revolutie, naar een rechtvaardige, klasseloze samenle ving waarin iedereen gelijk en vei lig zou kunnen zijn. Dat is de droom van het ideale communisme. In de lichte afwisselende revue- of cabaretvorm komen de problemen nogal simpel over. Nu is het vast stellen van onrecht en het dromen van rechtvaardigheid ook eenvou dig te doen. maar zoals Brecht al zei: het communisme is het een voudige dat moeilijk te bereiken (zu machen) is. Internationale Nieuwe Scène die in België, zonder steun uiteraard maar met een geweldige inzet, voor arbei ders werkt, maakt daar na de voor stellingen dan ook discussies los. Dat gebeurde in de Rotterdamse schouwburg ook, maar Holland Festivalpubliek. hoe welwillend ook, is duidelijk niet dadelijk bij de moeilijkheden van Vlaamse arbei ders betrokken. Toch behoort dit optreden wel in het Holland Festi val thuis want vergeleken bij vele experimenten en toneelvernieu wingen (die deels alweer vastlie pen) is het werk van Dario Fo, Arturo Corso en de Internationale Nieuwe Scène uiterst progressief, fris, en nieuw voor onze tijd (al kenden de jaren twintig deze 'agit- prop'-toneelvorm ook al). De vorm waarin de inhoud gebracht wordt is bijzonder boeiend. De gehele groep (tegen de twintig) is voortdurend in beweging, de samenwerking is losjes, gemakkelijk maar perfect, en telkens komen er uit dat eens gezinde collectief vrouwen en man nen naar voren die ook alleen met een liedje of een tekst de toeschou wers kunnen treffen. Dat is nog te beleven in Delft (3), Scheveningen, Circustheater (4), Groningen (6), Amsterdam, Stads schouwburg (7, 21), Nijmegen (10), Arnhem (11), Eindhoven (18 juni). Procureur-generaal Van een verslaggever DEN HAAG De produreur-gene- raai bij de Hoge Raad meent dat de Haagse lijsttrekker van de Neder landse Volksunie bij de gemeente raadsverkiezingen van vorig jaar. Joop G. door het gerechtshof in Den Haag ten onrechte is vrijge sproken van rassendiscriminatie. Het betreffende vonnis moet wor den vernietigd en de zaak terugver wezen naar een aangrenzend Hof, zo heef de procureur-generaal gis teren geconcludeerd in het cassa tie-verzoek dat de procureur-gene raal bij het Hof had ingediend na de vrijspraak van Joop G. Deze had bij zijn campagne leuzen gebruikt als 'Houdt Den Haag blank en veilig' en 'Help onze stad bevrijden van de plaag van Antilli- anen en Surinamers'. De rechtbank had hem hiervoor veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf en een boete. Joop G. ging in hoger beroep en het Hof sprak hem vrij. Naar de mening van het Hof waren de leuzen van de volksunie geen discriminatie in de zin der wet, omdat Surinamers en Antillianen een multiraciale samenleving vor men. De procureur-generaal bij de Hoge Raad vindt dit een te enge uitleg van de wet. Volgens hem betekent ras in de zin der wet ook huidskleur of etnische afstamming. En hier vallen Surinamers en An tillianen wel degelijk onder, aldus de procureur-generaal. De Hoge raad zal over zes weken (op 15 juli) arrest wijzen. door Adri Hager Er bestaan van deze opera drie zogenaamde 'Fassungen'. Bij de première in 1762 werd de titelrol gezongen door een alt, zeven jaar later arrangeert Gluck de opera voor sopraan en weer vijf jaar later verschijnt de Pariser Fassung met in Ophée een tenor. Men kan lang uitweiden over de geschiedenis die deze opera heeft meegemaakt, over het gesol om het werk te reforme ren, over het voor en tegen van de Fassungen, een feit is dat men bij deze festivalvoorstelling door de Nederlandse Opera Stichting in een uitverkocht Circustheater gekozen heeft voor de Wiener Fassung met 'Einlagen' uit de Pariser Fassung. Daarbij is grondig gebruik gemaakt van het rode potlod, de coupures zijn talrijk. Ook de ouverture is gesneuveld, de voorstelling valt met de deur in huis. Bij dat alles tevens geen happy end met als gevolg, dat het publiek reeds om tien uur op straat stond. Deels teleurgesteld, deels enthousiast. Begrijpelijke teleurstelling, begrij pelijk enthousiasme. Teleurstelling over de prestaties in de orkestbak Niet alleen omdat het Residentie Orkest als totaal weinig stralend voor de dag kwam, doch ook omdat de aanpak van Hans Vonk uiterst discutabel was. Hij streefde duide lijk naar een lichte en doorzichtige orkestklank, het resultaat was een virtuoos klinkend Vivaldi-muziekje in de vlotte tempi, glad en span ningsloos. Dieptepunt in dit opzicht was de dans van de furiën. Men kan ook daarover van mening ver schillen (wie immers zag ooit dan sende furiën?), doch die KÜnstler- gruppe Eurythmeum Stuttgart kreeg daardoor nu iets van een langdurige bewegingstherapie. Dramatiek Niettemin enthousiast? Jawel, dankzij Catherine Malfitano als Eu- ridice. Wat een prachtige lyrische stem, wat een dramatiek, wat een kracht om vanaf het moment van zingend opkomen in staat te zijn een opDervlakkige en gepolijste voorstelling om te buigen tot een dramatische handeling tot een aangrijpend gebeuren. Het was deze wonderschone söpraan die begrepen heeft wat Orfeo. wat Gluck wilde zeggen. Zij heeft de voorstelling gemaakt. Huguette Tourangeau is een stra lende en indrukwekkende mezzo- door Annemarie Lücker AMSTERDAM In Amsterdam is alvast een voor proefje gegeven van wat er deze herfst en winter bij zal zijn. Opvallend is het veelvuldig gebruik van enorme plateauzolen bij de dames- en herenschoenen; zelfs de kinderschoenen zijn er niet van verschoond, nog loodzwaar ook. Juist bij de jongeren is deze plateauschoen nog eerst veel gevraagd en verkocht arti kel. De schoenen met sleehakken, de doorlopende zool, zien er veel comfortabeler uit; meestal hebben ze een of twee bandjes over de wreef of rond de enkel. De meeste wandelschoenen hebben bolle neuzen en ze zijn vaak gegarneerd met andere leersoorten. De mocassins, van puur leer. gevoerd en met de hand genaaid hebben een redelijke hakhoogte van vijf centimeter. De leest is aanzienlijk smaller geworden en daardoor ook veel eleganter. De gekledere schoen krijgt een hogere hak, sommige modellen hebben zelfs weer een stillettohak. Dunne plateauzolen, hogere hak, veel wreef en t-bandjes zijn kenmerkend voor deze groep. De laarzen zien er over de hele linie prettig uit. Veel crêpezolen in het sportieve genre en veel natuur lijke materialen. De Spaanse laars voor mannen (Texaslaars) zal voor 99,50 per paar verkocht wor den bij Bata. Daarnaast zijn er booties, die strak om het been sluiten en die vaak het uiterlijk hebben van een gekledere herenschoen. Voor de vrije tijd zijn er loafers, halfhoge rijgschoenen en lage veterschoenen van soepel kalfsleer met een zeer buigzame crêpezooi. De dameslaars kan alle kanten uit. Strak om het been sluitende laarzen met een hoge hak en een plateau, maar ook de wijdere schachtlaars met een minder hoge hak is aanwezig. Er wordt veel met leer gewerkt. Slechts 25 procent is synthetisch. Is er een synthetische schoen, dan krijgt hij meestal een Ieren voering voor een goede uitwase ming. Bata maakt de werk-, wandel- en staschoen het liefst van leer omdat deze schoenen zo intensief gedragen rvorden. De modeschoen van synthetisch materiaal is aantrekkelijk omdat hij goedkoop ge bracht kan worden. De pandabeertjes die de bovenkant van de kinderkap laarzen sieren hebben betrekking op het World Life Fund. Van ieder verkocht paar gaat een bijdrage naar dit fonds. Herenschoenen, uitgevoerd in kalfsleer met volle nerf, met crêpe of rubber zolen. De fantasie-gar neringen zijn bevestigd met grote zadelmakers- steken. SCHEVENINGEN In het jaar van de vrouw een opera met uitsluitend vrouwelijke solisten als schaarse opmaat van het Holland Festival: Orfeo en Euridice van Christoph Willibald von Gluck. Een alleszins discutabele uitvoering waarover het laatste woord nog niet zal zijn gesproken. sopraan. Zij is echter een gefor ceerde alt. Ook hier: teleurstelling en enthousiasme. Men kan stellen, dat er sprake ls van een kunstige techniek, doch anderzijds dat zij zingt met twee stemmen die ge scheiden worden door een breuk Barbare Hendricks deed wat men van een Amor mag verwachten, zij maakte een lieve indruk. Het Nederlands Kamerkoor heeft grandioos gezongen, een geweldige prestatie. De regie van Rhoda Levi- ne was zeer acceptabel, weliswaar niet op alle momenten geloofwaar dig doch als geheel gedacht vanuil het dramatisch gebeuren. De decors en costuums van José Varona wa ren doelmatig en sfeervol. Dat Or feo een mannelijk wezen is kwam in zijn/haar costuum niet duidelijk naar voren, doch travestirollen zijn nu eenmaal moeilijk. Een pauzeloze voorstelling beloond met bloemen en ovaties. Na deze première volgen opvoeringen op 4 juni in Rotterdam, 6, 8 en 10 juni in Amsterdam en 12 juni in Eind hoven. ZOETERMEER In de loop van volgend jaar zal begonnen worden met de bouw van het nieuwe poli tiebureau te Zoetermeer. Het ge bouw moet plaats bieden aan 200 mensen. 'Van de zijde van het ge meentebestuur en de rijksoverheid is tot nu toe veel steun verleend, zodat de benarde positie waarin het korps dreigt te komen, waarschijn lijk in de loop van 1978 van de baan zal zijn,' aldus de Zoetermeér- se commissaris van politie P. van der Molen. Met de groei van het politiekorps wordt het ruimtegrek steeds nijpender. In tegenstelling tot de korpsen in andere steden heeft de Zoetermeerse politie geen moeilijkheden bij de werving van personeel. T)e jonge stad in aan bouw biedt kennelijk perspectieven aan de sollicitanten,' aldus de heer Van der Molen. Het jaar 1974 gaf- een forse stijging van het aantal zogenaamde gekwa lificeerde diefstallen te zien. Be droeg het aantal diefstallen door middel van braak In '73 126, vorig jaar was het aantal 327. Per 10.000 inwoners ls het totale aantal dief stallen in Zoetermeer gestegen van 177 naar 186. Zowel het aantal agressieve misdrijven als zedenmis drijven is gedaald. ROTTERDAM In het water van de Waalhaven is gisteren het li chaam van een man aangetroffen. Na identificatie bleek het de 58- jarige W. Segers uit Dordrecht te zijn. Hij was in leven schipper van het sleepschip 'Stephanie'. De man was sinds 13 mei niet meer gezien, nadat zijn schip in de Waalhaven was gemeerd. Voorstellingen tn Den Haag|Schevenlngen - juni Diligentia - 20.15 o., Royal Shakespeare Company, Stratford-upon-Avon PLEASURE AND REPENTANCE Regie: Terry Hands Een luchtige kijk op de helde, op teksten va Shakespeare tot en met de Rolling Stones woensdag donderdag vrijdag zaterdag zaterdag maandag maandag dinsdag 10 woensdag zaterdag dinsdag woensdag donderdag Circustheater Scheveningen - 20.15 uuf Internationale Nieuwe Scène, Antwerpen Dario Fo: DE BALLADE VOOR GROTE EN KLEINE POPPEN Regie: Arturo Corso Diligentia - 20.15 uur Clavecimbel-recital ALAN CURTIS Werken van Couperln. Ouphly en Balbaslre Circustheater Scheveningen 20.15 uur Kama Dev Ensemble, India TEMPEL- EN MASKERDANSEN Circustheater Scheveningen 20 15 uur NEDERLANDS DANS THEATER Programma: STRANGERS van Jennifer Muller en Burt Alcanlara Het Nederlands Balletorkest o.l.v. Jan Stulen Kurzasl Scheveningen 20.15 uur Het Residentie-Orkest Zweeds Radio Kamerkoor Handel: JEPHTA Dirigent: Nikolaus Harnoncourt Solisten: Benite Valente. sopraan: Norma Procter, alt: Rané jacobs. countertenor; Philip Langridge. tenor; Peter von der Bilt. bariton Diligentia 20.15 uur Hessisches Staatstheater, Wiesbaden Franz Katka: EIN BERICHT FÜR EINE AKADEMIE Regie: Rainer Antoine Theo Maier-Korner. Wolfgang Ziemssen Circustheater Scheveningen 20. IS uur Liederenrecital GALINA VISJNEVSKAJA sopraan Tamas Vasary, piano Liederen ven Tsjaikowsky. Moessorgsky. e.8. Kurzaal Scheveningen 11.30 uur Zondagochtend-concert GITAAR-KWARTET TARRAGó Werken van Guerrero. Torroba. Turina, Sor. Tarragó. Guirv 't en Balada Kurzaal Scheveningen 20.15 uur Bach: H0HE MESSE (authentieke uitvoering) Groningse Bachvereniging La Petite Bande Dirigent: Johan van der Meer Solisten: jongenssopraan van het Tolzer Knabenchor; René Jacobs, countertenor; Marius van Altena. tenor; Ma* vqn Egmond. bas THE MANHATTAN PROJECT. New York Regie: Andre Gregory Circustheater Scheveningen 20.15 uur 'Endgame' Beckett's 'Eindspel* Homm en Clov meer als amerlkaanse clowns dan als possimlstlsche europese symbolen HOT Theater - 20.30 en 22.30 uu» 2 voorstellingen 'Our Late Night' HOT Theater - 20.30 uur 'Alice in Wonderland' Lewis Carroll's meesterwerk opnieuw geensceneord Theater e/d Haven Schevenlngon 20.30 uur 'Seagull' Tsjechov's 'De Meeuw' in een sfeervolle en lichte ver9ie MUSIC ALL IN Een concert von Pim Jacobs en Ralph fnba* met o.e.: C'eo Lalne. Trio Loui9 van Oijk, Rita Reys, Rogier von Otterloo Orkest In samenwerking met TROS-Ielevlsie Circustheater Scheveningen 20.15 uur LAR LUBOVITCH DANCE COMPANY, New York Artistieke leiding: Lar Lubovitch Diligentia 20.15 uur HEDENDAAGSE HONGAARSE MUZIEK Instrumentalisten uit Boedapest Werken van Kurtég. Kocsér. Léng. Bozay. Durkó. Kalmar. SOry Circustheater Scheveningen - 20.IS uur Stary Teatr, Krakau Stanislaw Wyspianski: NOVEMBERNACHT Episch-romantisch toneel In beweeglijke, filmische scènes zoals men >n ons land nooit ziel Kaartverkoop dagelijks aan de kassa's der theaters. (Diligentia niet op maandag 9 juni) Geïllustreerde Festival-Gids a f4.— verkrijgbaar. Vlotte bloeson-stijl met trikotboorden. 2 steekzakken en extra binnenzakje. Polyester/katoen. Luchtig gaatjes tricot, 100% polyester in wit of 'n fris kleurtje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9