Holland Festival: voor liefhebbers Toneel en dans aantrekkelijkste onderdelen van het programma Veel oosterse elementen in dans en ballet Voor de thuisblijvers {lolkindfesfivalTS Orpheus in de onderwereld polktndfesiivar75 Werktheater in eigen tent Beeldenroute Museumplein Gids met foto's Nog niet de helft rW/KWARTET ZATERDAG 31 MEI 1975 BINNENLAND 17 'We proberen echt niet drie weken een publiek te trekken dat op andere tijden ook niet naar dergelijke kunstmanifes taties gaat. Met andere woor den, we proberen niet een 'niet-publiek' te bereiken. In feite is het Holland Festival voor een in levende kunst ge- interesseerd publiek, en dat is zo van vijf tot tien procent van de bevolking*. Dat is de nogal realistische zienswijze van ad junct-directeur Hans de Witte die per 1 september het direc teurschap overneemt van mr. J. den Daas, die dan 70 wordt van onze kunstredactie en die zelf meent dat het dan val meeloopt, heeft voor vol- welletjes is. De Witte die ook gend jaar een wat meer ge- oog met de kunst van Verenig de Staten al thema. Met Jo al bijna tien jaar in het festi- richte programmering op het Elsendoorn als programmalei der voor de muziek, is de sa menstelling van het festival, dat morgen begint, voor een groot deel al zijn werk. Hij is vooral blij met de bijzondere bijdragen op het gebied van toneel en dans daarin. En niet te vergeten het eerste optre den in Nederland van The Phi lip Glass Ensemble met een hier nog weinig bekende vorm van meditatieve muziek. Wat, zo geeft hij toe, allemaal nogal moeilijke zaken zijn, waarvoor hij hoopt op de belangstelling van een zeer geïnteresseerd pu bliek. loewel het Holland Festival naar het aantal evenementen gerekend nog iteeds een muziek-festival is, liggen de belangrijke of tenminste interes- lante gebeurtenissen dit jaar bepaald niet in hoofdzaak op het muzikale flak. Sr is een duidelijk overwicht aan jijzondere dingen bij de program- jia's van toneel en dans. Althans ip papier. Of bijvoorbeeld het jrootse spektakel uit Krakau No- tembernacht van Stanlslaw wyspianski nu zo goed bij het ffederlandse publiek zal aanslaan, - Filmweek dit jaar 'Canada vandaag' Zeven Canadese films zullen tijdens de traditionele film- week in het Holland Festi val worden gepresenteerd. Het zijn alle films die nog niet in on s land werden vertoond. Zeven bioscopen doen aan deze filmweek mee, in die zin dat het hele assortiment films per dag in die theaters rouleert volgens een nog nader bekend te maken programma. De films zijn: La vraie nature de Bernadette van Gilles Carle, Montreal Main van Frank Vitale, Cry of the wild van Bill Mason, Les dernières fi- anpailles van Jean-Pierre Lefebvre, Why rock the boat van John Howe en Dream- lans van Donal Brittain. Voorts wordt er een twintig tal animatie-films van de laatste vier jaar vertoond. De theaters die aan dit pro gramma deelnemen zijn Kriterion Amsterdam, Uit kijk Den Haag, 't Venster Rotterdam, P.O.C. Eindho ven, Selekt Utrecht, Studio Nijmegen en Studio Gronin gen. De filmweek wordt ge houden van 5 tot 12 juni met een openingsvoorstel ling op 4 juni. staat nog te bezien. Dit werk van de Poolse dichter heeft een stuk Poolse historie tot onderwerp dat bij ons geen nationale snaren zal doen trillen, maar dat wel kan imponeren door de grootse mon tage en de kolossale technische beheersing waarmee regisseur An- drezej Wadja en de ongeveer tachtig meespelenden het presen teren. De krachttoer bij de voor stellingen in ons land (11, 12 en 13 juni, achtereenvolgens in Am sterdam, Scheveningen en Rotter dam) is de razendsnelle montage en demontag-ï van de decors. Men moet dat in zes k zeven uur klaarspelen. Het kan wel een in teressante kennismaking worden. Dat geldt ook voor de voorstellin gen van het Hessische Staatsthea ter dat Ein Bericht für einde Aka- demie van Kafka komt spelen. En ook voor het nieuwe repertoire van The Manhattan Project uit New York dat met vier stukken in totaal vijftien voorstellingen geeft. Wat de Royal Shakespeare Com pany uit Stratford on Avon, on danks de financiële moeilijkheden waarmee het gezelschap te kam pen heeft, van Pleasure and Re pentance maakt, lijkt een luchtige fantasie op de liefde te worden. Met teksten die zowel van Sha kespeare als van de Rolling Sto nes afkomstig zijn. En de grote indruk die De Nieuwe Scene uit Antwerpen twee jaar geleden met Mistero Buffo maakte, doet veel verwachten van De ballade voor grote en kleine poppen dat even eens op teksten van Dario Fo en in de regie van Arturo Corso een bijzondere vorm van geëngageerd toneel is. Vijf concerten Er komen drie muziekdramatische producties in het festival waarvan twee geïnspireerd zijn op het klassieke Orpheus-verhaal. Glucks 'Orfeo ed Euridice' gaat onder lei- D^ding van Hans Vonk met het Re- asidentie Orkest en het Nederlands Kamerkoor (in de regie van Rho- da Levine) zesmaal: Schevenin gen 2 juni. Rotterdam 4 juni, Amsterdam 6, 8 en 10 juni, Eind- jk^hoven 12 juni, Offenbachs operet te Orpheus in de onderwereld ^jwordt in een viertalige versie on- fc'der leiding van Franz Allers (re gie Götz Friedrich) met het Am sterdams Pbilharmonisch Orkest, het Nederlands Operakoor en het Nationale Ballet acht maal in Amsterdams Carré (13, 14, 15, 16, 17, 19, 22, 23 juni) gespeeld. Beide producties zijn van de Nederland se Operastichting. Voor musicolo gen (en hopelijk niet alleen voor hen) interessant is de opvoering van 'Seelewig' van Sigmund Gott lieb Staden (1607-1655) een zang spel dat beschouwd kan worden als de directe voorloper van de Duitse opera. Het wordt door het Produktieleam Utrecht zes maal gespeeld in de Utrechtse Schouw burg (13. 16, 17. 18. 19. 20 juni). orkest met drie verschillende programma's van klassieke en ro mantische muziek een beetje aan 'stoppers' denken. Kwalitatief is het natuurlijk wel in orde: de vaste gastdirigent Kyrill Kondras- jin die ze aLle vijf leidt, kent zijn Tsjaikofski wel. Aantrekkelijk voor het publiek is dat de toe gangsprijzen aanzienlijk lager zijn dan in het normale seizoen. De aloude spreidingsgedachte van een voorbij cultuurbeleid zit nog achter de uitstapjes die diverse koren en orkesten maken naar plaatsen als Eindhoven, Helmond, Den Bosch, Tilburg. Het Neder lands Kamerorkest gaat met Mo zart en Bach het 'ontwikkelings gebied' in met concerten in Broek in Waterland, Monnickendam en De Rijp. Maar overigens concen treert het drie weken durende fes tival zich tot op de randstad Hol- Vergeleken daarbij doen de vijf concerten van het Concertgebouw- land, met Amsterdam. Den Haag en Rotterdam als brandpunten. En daarvan dan Amsterdam als voornaamste met bijna de helft van het totaal aantal (ong. 175) voorstellingen. Hoofdzaak Daar speelt zich ook in hoofdzaak af wat aan eigentijdse muziek wordt geboden: een hele avond muziek van de mathematicus Ian nis Xenakis door het Radio Fil harmonisch Orkest (13 juni) een concert met werken van Hans Zender. Klaus Huber en de Euro pese première van Ligeti's San Francisco Polyphony (Radio Fil harmonisch onder Zender) en het gezelschap 'Amsterdam Slnfoniet- ta' dat onder Willem Frederik Bon drie nieuwe Nederlandse wer ken Introduceert (16 juni). Niet uitsluitend in Amsterdam (maar ook in Rotterdam, Eindhoven en Scheveningen) komt het ensem ble van de Amerikaan Philip Glass met zijn op herhalingspa tronen gebouwde composities. Een hele waag, gezien de flop die het optreden van Steve Reich met een dergelijke vorm van 'mini mal-music' in 1972 in Eindhoven werd. In Amsterdam is voor zoiets ook buiten het Holland Festival wel belangstelling: waarmee dan ook terecht in de program mering rekening is gehouden. Wie zich niet wil vermoeien met het gaan bijwonen van levende uitvoeringen, en wie dus dat spe ciale sfeertje daarvan ook niet zo belangrijk vindt, kan aardig wat van het feest meemaken door naar radio of TV te luisteren en te kijken. De NOS die zelf met veel ensem bles bij het Holland Festival be trokken is, wijdt in totaal meer dan 40 radio-uren aan een aantal evenementen. Er komen 16 uit zendingen via Hilversum II. In de pauzes van uit te zenden concer ten komen er interviews met ar tiesten die er bij betrokken zijn. Rechtstreeks worden uitgezonden: 1 juni, Openingsmanifestatie Pro- menos. Concertgebouw, Amster dam (20.00 uur). 3 juni, liederen recital Teresa Ber- ganza. Circustheater Schevenin gen (20.05 uur). 5 juni, Radio Filharmonisch Or kest o.l.v .Jean Fournet, Concert gebouw Amsterdam (20.10 uur). 8 juni, liederenrecital Galina Visjnefskaja, Circustheater Sche veningen (20.00 uur). 9 juni, Bachs Hohe Messe. Kurzaal Scheveningen (20.05 uur) 10 juni. Opera Orfeo ed Euridice, Gluck, Stadsschouwburg Amster dam (20.05 uur). 13 juni. Barokmuziek, Doopsgezin de Kerk Amsterdam (20.05 uur) 18 juni, St. John's College Choir, Kurzaal, Scheveningen (20.05 uur) 19 juni, Recital Elly Ameling. Cir custheater Scheveningen (20.10 uur) 20 juni. Radio Filharmonisch Or kest o.l.v. Hans Zender, Concert gebouw Amsterdam (20.05 uur) 22 juni, Nederlands Blazersensem ble. Concertgebouw Amsterdam, (20.00 uur) 23 juni, Slotconcert met Mahlers Negende Symfonie, Congresge bouw Scheveningen (20.05 uur). Opnamen van eerdere concerten van het Residentie Orkest (4 juni 20.05 uur), Lledjesfeest met het Promenadeorkest (7 juni 16.00 uur), Jephta van Handel (11 juni 22.05 uur), Residentie Orkest (15 juni 20.00 uur). Via de NOS televisie kan men de muzikale vlootrevue in de Amster damse grachten op zondag 1 juni meemaken (van 16.00 tot 17 uur). Op 1 juni wordt ook de voorstel- Heit Werktheater geeft in het Hol land Festival voorstellingen van 'Het feest voor Nico'. Dat gebeurt in de eigen tent die staat opge steld op het Museumplein in Am sterdam; elke avond van zondag 1 tot en met zaterdag 14 juni. om half negen. Kindervoorstellingen van 'Brillen en Beugels' worden er op de woensdag- en zaterdagmid dagen 4, 7, 11 en 14 juni om 14.30 uur gegeven. Het mooie is, dat mede vanwege de feestelijkheden '700 jaar Amsterdam' de voorstel lingen gratis aan het publiek wor den aangeboden. ling van Alice in Wonderland door het Manhattan Project uit gezonden (22.15 uur Ned. I) Het toneelspel 'Pas de deux' van Hugo Claus komt zondag 8 juni op het scherm (22.00 uur. Ned. I) Het concert in de Portugese Is raëlische Synagoge te Amsterdam wordt op zondag 15 juni uitgezon den (22.20 uur, Ned. I). Het con cert door het Rotterdamse Phil- harmonisch Orkest op 20 in de Rotterdamse Doelen wordt gedeel telijk (voor de pauze) op zondag 22 juni uitgezonden (22.10 uur). AMSTERDAM Bij de opening van het Holland Festival morgen gaat er op het Museumplein een bijzonder aan trekkelijk project van start: de SBK-beeldenroute, die door de Stichting Beeldende Kunst is georganiseerd in het kader van de viering 'Amsterdam 700'. De bedoeling van deze beel denroute is het tot stand bren gen van een openluchtexpositie te vergelijken met Middel- heim bij Antwerpen) die het hele jaar door te bezchtigen zal zijn en ook steeds zal worden uitgebreid. Er zal een logische wandelroute ontstaan tussen de musea, het Concertgebouw en de Stads schouwburg. Een stad met beeldhouwwerken verfraaien is een zeer kostbare gelegenheid: de prijzen bij voorbeeld ran de nu geëxpo seerde beelden liggen tussen de 10.000 en ƒ100.000. De SBK beschouwt dit project als een unieke schaalvergroting van het huidige kunstuitleensysteem. Zij wist bedrijven en particu lieren warm te maken bepaalde beelden te adopteren, zodat de Stichting de plastieken voor kortere of langere tijd van de kunstenaars kon huren. De beelden kunnen dan in het vijfde jaar tegen een restwaar de van tien procent in eigen dom worden verworven. Het lag in de bedoeling dat de eer ste fase, die zondag door bur gemeester Samkalden geopend wordt, zo'n zestigtal beelden zou omvatten, maar door aller lei interne en technische moei lijkheden was dat nog niet di rect te verwezenlijken. Wat de verdere 'groei' van de route betreft: via een expositie van kleinplastieken in het Van Goghmuseum, de eerste weken van juni. kunnen eventuele liefhebbers zich beraden over adoptie van kleinere werken of werken, die in de toekomst ge realiseerd kunnen worden in grotere vorm ter plaatsing in de route. Uiteraard hopen de organisatoren dat de beelden route zich op deze manier steeds verder in de binnenstad zal kunnen uitbreiden. Aan dit project wordt meege werkt door het Stedelijk Mu seum, het Van Goghmuseum, het Bureau Amsterdam 700, het Holland Festival, gemeentelijke diensten en in Amsterdam ge vestigde bedrijven. Voor wat betreft dans en ballet heeft het Holland Festival reeds jaren gehinkt op 'half heden'. Je kan van zo'n festival op twee manieren een feest maken. De eerste is het allerbeste uit de ge hele wereld bijeen brengen. Maar dat kost kapitalen en diie zijn er niet voor beschikbaar. De tweede manier is te komen met produc ten van eigen bodem en daaruit het beste te presenteren aan de van buiten ons land komende va- cantiegangers. Een soort visite kaartje dus. Zoals bekend is daar in het verle den weinig van terecht gekomen. In het algemeen vonden we in het Holland Festival gezelschap pen die toevallig op een bepaalde tijd beschikbaar waren. Dit jaar zit er meer lijn in. Er ligt een sterk accent op de oriëntaalse kunstuitingen. Karna Dev komt met zijn groep tempel- en mas kerdansers uit India: er komt een Tibetaans volkstheater Lhamo, en Indonesië zal vertegenwoordigd zijn met een klassieke wajang- wong, een gedanst mime-drama, uit Bali. Daarbij zuilen we het nationale ballet van Mexico (Ballet Indepe- diente de Mexico) zien en de Lar Lubovitch Dance Companiy uit New York. Het Nederlands Dans theater komt met een nieuw aavondvullend werk Strangers, en tenslotte zijn er het Nationale Ballet, en Scaplno. Het Kama Dev Ensemble uit India komt met tempel- en mas- kerdansen. Een programma-opbouw met veel oosterse elementen, eigentijdse dans voor wat betreft de Mexi canen 'versierd' met Latijns-Ame rikaanse en Indiaanse motleven en bij het Nationale Ballet een vleugje klassiek-academisch bal let. In totaal zijn er 35 voorstellingen. Het kan allemaal interessant wor den. Of het in zijn totaliteit ver uitsteekt boven wat op de festival van vorige Jaren geboden werd moet uiteraard worden afgewacht. Scène uit Novembernacht van Wispiansky. Het Holland Festival is een para dox. Het wil een Instrument zijn van een culturele visie, maar kan in drie weken tijd het bestaande niet veranderen. Het wil een feest zijn, maar ook aandacht vragen voor de problemen die allen dage lijks bezighouden, de werken in het kunstbeleid en in de schep pende en uitvoerende kunst. Dat zegt Hans de Witte o.a. In de inleiding van de Holland-Festival gids, die naast de gratis verkrijg bare kleine gids, te koop is voor vier gulden, in de meeste boek handels en aan de kassa's van theaters, schouwburgen en con certzalen. Afgezien van de nogal zware inleiding, is het een fraai verlucht, en goed verteerbaar boek werkje van ongeveer 120 pagi na's. Er staat nog eens uitgebreid, met veel details en fraaie foto's, in wat er allemaal te zien en te horen valt. Bijzonder praktisch is het uitvouwbare programma-sche ma waarop het hele festival chro nologisch in kaart is gebracht. Dat er ook dit jaar weer van een behoorlijk gevuld programma ge sproken kan worden, moge blijken uit het feit dat met de op deze pagina naar voren gehaalde eve nementen V de helft nog niet is aangezegd. De vaste programmanummers als het Internationaal Beiaardcon cours (Tiel), het feest der dich ters Poetry International (Rotter dam) èn het traditionele concert van de Nederlandse Bachvereni- ging (Gouda) ontbreken ook nu niet. Daarnaast zijn er zangrecitals door Elly Ameling, Teresa Ber- ganza en Galina Visjnefskaja, klavecimbelrecitals door Gustav Leonhardt en Alan Curtis. Aan de diverse koorconcerten werken, behalve genoemde Bach- vereniging mee: het Nederlands Kamerkoor, Nederlands Vocaal Ensemble, St. John's College Choir, het Zweeds Radio Kamer koor en de Groningse Bachvereni- ging. Het gezelschap Musica da Camera geeft concerten met Ba rokmuziek, het gitaarkwartet Tar- ragó uit Barcelona voert oor spronkelijke, voor vier gitaren ge componeerde muziek uit, het Danzi (blaas-) Kwintet geeft twee concerten met oude en nieuwe muziek, en er zij nog vier concer ten met pop- en lichte muziek. En dan hadden we het nog niet over de befaamde eenmansshow van Bernard H aller uit Parijs die moeilijk in een bepaalde categorie is onder te brengen, en over het optreden van de Werkgroep Poë zie Hardop die drie programma's van gezegde, gezongen en gespeel de proza en poëzie brengt Het is wèl nodig het 24 pagina's tellende programmaboekje (gratis bij muziekhandels en zo verkrijg baar) te raadplegen als u ergens heen wilt. Zonder dat bent u ner gens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 17