Paus Paulus enthousiast over charismatische vernieuwing Vandaag 1 VJ Vrije evangelischen willen bondsbureau Vatikaanse kritiek op plannen gezinsvorming Onze adressen Dr. Weijland scriba gereformeerde synode Knuffeldieren voor zending Beatrix opent vernieuwd Bijbels museum /Ilieu we boekt Libanese kerken e kloosters ontwijd TROUW/KWARTET WOENSDAG 28 MEI 1975 KERK In 1936 had David du Plessis (toen nog een Zuidafrikaanse pinkstervoorganger, nu een wereldleider in de charismatische beweging) een gesprek met Smith Wigglesworth, een van de grote pinksterleiders van die tijd. Deze vertelde hem over een profetische openbaring, een spreken van de Geest, in die tame lijk bevroren tijd. 'Vijftig jaar zou de pinksterbeweging een aparte, buiten de historische kerken staande beweging zijn. Daarna zou de pinksterbeweging als beweging van de Geest doordringen in alle kerken. Dat zou worden als een uitslaande brand, waarbij vergeleken de Pinksterbeweging tot dan toe maar een klein vuur zou zijn'. De pinksterbeweging ontstond in het begin van onze eeuw, maar raakte door allerlei oorzak buiten de kerken. In de jaren vijftig van deze eeuw begon inderdaad in een aantal landen, los van elkaar, de charismatische bewegingin de kerken. Op het ogen blik zijn pinksterbeweging en charismatische beweging, inter nationaal gezien, van ongeveer gelijke omvang. Samen zijn ze de meest omvattende oecumenische vernieuwingsbeweging van de laatste eeuwen. De uitbreiding speelt over het volle spectrum van de historische kerken, van de baptisten tot de oosters ortho doxe kerken toe. door dr. K. J. Kraan Juist in deze maand vol pink stervreugde zijn er uit de rooms- katholieke wereld spectaculaire ontwikkelingen te melden. In Rome werd met Pinksteren een internationale conferentie voor charismatische vernieuwing in de katholieke kerk gehouden met acht- tot tienduizend be zoekers uit vijftig verschillende landen. Op tweede pinksterdag was er een speciale eucharistie-viering voor en met de conferentie-gangers, waarin tien bisschoppen en zevenhonderd priesters met kardinaal Suenens van Mechelen aan de Tafel des Heren dienden. In een toespraak tot de deelnemers zei de paus: 'U bent hier in Rome vergaderd in het teken van het Heilig Jaar: u streeft samen met de hele kerk naar vernieuwing, geeste lijke vernieuwing, echte vernieu wing, vernieuwing in de Heilige Geest. We zijn verheugd tekenen van vernieuwing te zien: een vreugde in gebed, contemplatie, prijken van God, opmerkzaamheid voor de genade van de Heilige Geest en ijveriger lezen van de Heilige Schrift. Wij weten eveneens dat u uw harten wenst te openen voor verzoening met God en uw Verdeelde tongen als van vuur Vries). medemensen'. In zijn preek, op eerste pinksterdag in de Sint Pieter, getuigde de paus open en klaar van de zegenvolle kracht van het spreken in 'tongen' (tekening van Tj. Bottema uit de kinderbijbel van Anne de UIT VAN LEZERS Ellende-kennis Dat is nu juist het niet kennen van uw ellende, prof. Boertien, dat u voor al uw goede gaven nog vrij moedig durft te danken, terwijl miljoenen mensen de hongerdood sterven mede door onze al eeuwen durende uitbuiting. Durft u nog on bevangen te danken als u gaat nadenken over hoe wij aan onze welvaart zijn gekomen? Onze ellen de kennen betekent onze tekortko mingen kennen tegenover God en de naaste. De kenibron hiervan is de Schrift voor christenen. Juist daarom kunnen en mogen die aan de huidige inzichten niet achteloos voorbijgaan. Hoe zullen wij aan de verlossing deel kunnen hebben zo lang wij geen open oog hebben voor onze ellende, onze egoistische instelling? Amsterdam M. Vlijm Evers Misgreep (slot) Het dunkt mij, dat velen in het bevoorrechte Westen nogal verblind zijn door het licht van de Ameri kaanse machthebbers, die met de grootste verachting voor de Aziati sche mens en met de meest ont stellende barbaarsheid hun licht over Azië hebben laten schijnen, wrede sporen achterlatend die nog vele generaties lang hun stempel op de betrokken volkeren zullen drukken. Het Amerikaanse licht dat onverzadigbaar macht en rijkdom zoekt en dat haar schaduw laat vallen over zovele miljoenen (Latijns Amerika enz) die in de grootste sociale ellende en onwetendheid moeten leven, dunkt mij, kan beter worden uitgedraaid en vervangen worden door een licht van redelij ker kwaliteit opdat de mens niet in volledige duisternis terecht komt. Amsterdam O. F. Dobber Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11. Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. VAD 'Slecht begin voor Akzo', konden wij in de krant lezen. In het eerste kwartaal van dit jaar had Akzo een verlies van 58,8 miljoen gulden. Het jaar daarvoor was dat over dezelfde periode 100,2 miljoen gulden. Ik zou dit ln verband willen bren gen met de VAD. Als de VAD een feit wordt, wie moet dan een ver lies opvangen? Helpen daar werk nemers en/of vakbonden aan mee? Iemand die een zaak opzet (overi gens met steun van werknemers), mag die in eerste instantie er ook de vruchten van plukken? De per soon die dat doet heeft ook een eerste risico, de zorg en de verant woordelijkheid. Als een bedrijf het goed doet, ls het goed dat de werk nemers er wat extra's van zien. Maar als Je wettelijk gaat vastleg gen wat er met winsten moet ge beuren, kan dat een gevaarlijke toestand tot gevolg hebben. Een bedrijf zal in vele gevallen geen slagvaardig beleid meer kunnen voeren. Noordwijkerhout J. Wassenaar Geesteswerking (slot) Inhakend op de reacties van me vrouw Ten Cate Kroon en John P. Velema vraag ik: Waar was Greet Hofman, de vrouw die de gave be zat waarvoor men dan nu schijn baar naar Amerika gaat? Hier in ons land! Achttien jaar hebben wij met ons hele gezin op haar geleefd. Hoeveel mensen zij niet heeft gered met haar kracht, door God ge schonken, is onvoorstelbaar. Wat zij met óns heeft kunnen doen, daar kan ik een boek over schrij ven. En wat heeft men hier in Nederland met haar gedaan? Men heeft haar verguisd, beledigd, een vrouw die stervenden genas. Amsterdam mevr. M. Boeyinga-Melius Geschiedenis Terecht ls in Trouw/Kwartet van jl. zaterdag de heer H. Algra gepre zen als een kundig historicus. Jam mer, dat dr. Puchinger de motive ring voor het aandacht schenken aan de geschiedenis, zoals die te vinden is in Psalm 78, niet ver meldt. Ie Exloërmond J. Tipker Kzn. Geloven (2) Dr. J. H. van Beusekom legt ver band tussen de religieuse Gods voorstellingen en Hitier en de grof ste fascistische terreur als heden nog in Spanje te beleven is. Dit is nog een overblijfsel van de aversie van het orthodoxe Barthianlsme en loopt uit op een neo-marxistische invloed in de kerk. Maar gelukkig is het laatste woord over de invloed van Barth op de neo-marxistische invloeden nog niet gesproken. Her vormden en gereformeerden, houdt de ogen open! Amsterdam F. G. de Groot Emanclpade Denkt u soms. dat wij zonder der gelijke manifestaties niet komen tot emancipatie? Dót is toch je reinste discriminatie! Groningen mevr. J. C. Beeftink-de Boer lalie). We citeren maar even letter lijk: 'Juist dit gebeuren op de pinksterdag had zijn voorbereiding: de voorbereiding van innerlijke stilte waarin het geweten rijpte in bekering en heiliging. De ontmoe ting met de Heilige Geest vindt plaats in het geheim van het hart, waarin het woord van God bewaard wordt. De apostelen hebben zich eerst 'toegewijd tot voortdurend ge bed - met Maria de moeder van Jezus' (Handelingen 1 vers 14). Deze voorbereiding vindt zijn ver vulling in de Heilige geest, die leeft in de ziel. En de ziel voelt de behoefte zich aan liefde, over te geven, een hogere liefde. Zij wordt verrast door. het bezitten van een ongewone moed: de moed om te spreken en te zingen en aan ande ren te verkondige n de 'wonderen die God heeft verricht' (Handelin gen 2 vers 11). Zo breekt het wonder los van de tongentaai, die voor ons vertaald wordt in een gemak en geluk ln het geven van getuigenis, in een grenzenloze uitstraling van aposto laat, aan allen en voor allen. Het is niet alleen een kwestie van dienst, maar van een positieve, vrijwillige, moedige, uitstromende aktiviteit, welke de boodschap van Christus verspreidt. Wij herhalen: het ls een kwestie van apostolaat'. Geen wonder dat de Italiaanse kranten met grote koppen aankon digden:'De paus erkent de charis matische vernieuwing'. Deze erken ning is ongetwijfeld voorafgegaan door een zeer zorgvuldig onderzoek, maar voor ons. gevoel toch ook een daad van persoonlijk, moedig getui gen. De sfeer in de Sint Pieter was tweede pinksterdag zeer bijzonder: heel de dienst straalde van vreugde. Vlak voor de communie klonk de nodiging: 'geeft elkaar een teken van vrede' en omarmden niet al leen de dienstdoende geestelijken elkaar, maar ook de vele duizenden gewone aanwezigen. Er waren al lerlei profetische uitingen, het 'zin gen in de Geest' was vol wonderlij ke, 'hemelse' melodie en de paus werd verwelkomd met een veelvul dig zingen van 'Hallelujah, hallelu jah'. En met het bekende opwek kingslied: 'Geest van God, maak ln dit uur al Gods Kind'ren vrij'. Er was maar één beperking: we mochten in de Sint Pieter niet 'huppelen van zielevreugd'. Iets, wat we overigens tijdens het eigenlijke congres, op de groene velden bij de catacomben aan de historische Via Appia (de weg waarlangs Paulus indertijd als gevangene Rome be trad) overvloedig hebben gedaan. Karl Barth moet een keer gezegd hebben: 'Als de katholieken charis matisch worden, dan zal je wat zien'. En met grote dank en ver wondering mogen we daarvan ge tuigen. We zouden geen protestanten zijn, als we toch niet enkele vragen hadden: De paus tekende de cha rismatische beweging als een bin nenkerkelijk gebeuren, zonder haar breed-oecumenisch karakter te ver melden. Dit sluit aan bij de hou ding van vele katholieke aanhan gers van deze stroming die liever niet van een 'charismatische bewe ging' spreken, maar simpel van 'charismatische vernieuwing', om dat ze ver willen blijven van alle groepsvorming en van alle exclu siviteit. Kardinaal Suenens noemde het type rend, dat we samen waren vlak bij de catacomben, waar eens Petrus en Paulus begraven werden. Petrus de Pëssiespelen Tegelen beginnen 13 juli TEGELEN —Vanaf 13 juli zijn in het Limburgse Tegelen weer de passiespelen te zien waaraan wordt meegewerkt door 300 spelers en speelsters. Enkele duizenden uit Nederland, België en Duitsland hebben zich al van kaarten voor zien. Elke zondagmiddag wordt tot half september een voorstelling ge geven. Vanaf half augustus wordt ook op zaterdagavonden gespeeld. man van het kerkelijk instituut en ambt. Paulus de charismatiscus. Het charismatische bleek ook in Ro me alle kerkelijke grenzen te relati veren: op de voorconferentie van 220 charismatische leiders uit de hele wereld, ontmoetten we ver schillende protestantse voorman nen, die met de katholieke broeders en zusters een diep-oecumenisch contact mochten oefenen. Tenslotte de vraag: waarom deze omstuimige ontwikkeling, juist in de rooms-katholieke kerk? Wat zouden we anders zeggen dan: 'De Geest waait, waarheen Hij wil'. En dan kunnen we toch ook erop wij zen, dat Rome altijd weer vernieu wingsbewegingen een plaats gege ven heeft binnen dé kerk, terwijl zij - tegen wal en dank - in de Protestantse wereld vaak buiten de kerkmuren zijn geraakt. Feit ls ook, dat de katholieke charismatische vernieuwing vooral als een groeps beleving, als een beweging van ge bedsgroepen de wereld doorgaat (hun leiddraad: Nieuw Leven in de Geest wordt in heel de oecumene in vele talen met veel vrucht en zegen gebruikt) terwijl ln de pro testantse wereld de vervulling met de Geest veel meer als een strikt persoonlijk gebeuren werd gezocht en gevonden. We lazen in Rome. dat paus Paulus bezig ls aan een encycliek over de vreugde. Karl Barth heeft na een audiëntie op het Vaticaan sympa thiek gesproken over de diepe be zorgdheden van deze eenzaam- hooggeplaatste. Moge ook aan deze de pinksterpsalm vervuld worden: 'Laat ons verheugd, van zorg ont slagen, Hem roemen die ons blijd schap geeft*... Dr. Kraan ls gereformeerd evange lisatie-predikant in Rotterdam. In lichtingen over de katholieke cha rismatische beweging in Nederland zijn o.a. te krijgen bij Ed. Arons, Laagstraat 374, Eindhoven; tel. (040) 51 57 92. GENèVE Scherpe kritiek heeft het Vatikaan geuit op de plan nen voor gezinsvorming van dew ereldgezondheidsorganisatie. Namens de vatikaanse delegatie heeft mgr. Silvio Luoni op de jaar vergadering van deze VN-organisa- tie te Genève verklaard, dat in het jaarrapport de nadruk ligt op de geboorteregeling/ Volgens het Vatikaan heeft de orga nisatie bijna uitsluitend aandacht voor de technische kant van het bevolkingsvraagstuk zonder vol doende eerbied voor de rechten en de waardigheid van het individu en het gezin. De organisatie houdt er te weinig rekening mee dat in de derde wereld velen niet kunnen lezen of schrijven. Daarom is er meer zorg nodig voor de psycholo gische en culturele problemen. De echtparen moeten in staat zijn om in volle verantwoordelijkheid en kennis van zaken te beslissen. Uiterst bezorgd toonde de delegatie van het vatikaan zich erover dat de methodes van geboortenregeling steeds radikaler worden en ethisch steeds minder aanvaardbaar. Vroe ger was er tenminste nog een zeke re voorkeur voor voorbehoedsmid delen' en pas daana werden sterili satie en abortus genoemd. Nu staat sterilisatie gewoon tussen de ande re methodes van geboortenregeling. Ook de abortus wordt opgevoerd als een van de mogelijkheden, alsof deze ingreep niet zou verschillen van de andere methodes. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De bond van vrije evangelische gemeenten overweegt een bondsbureau te stichten en een algemeen secretaris aan te stellen. EXAMEN Dit zijn de weken van de ex Over de stad hangt een zuchten van jongens en d soms nog kinderen, die mi alles en nog wat in het geperst vaak in een uur bewijzen dat het goed op eei is weggelegd, al die feiten, j len, constructies, formules i zichten. Ze zijn wel en r benijden. Wel omdat ze in zijn gesteld via deze kennis te komen, nog niet eens all de maatschappelijke ladder, wel in het leven. En ook wei als je denkt aan de spanning mee zo'n examen gepaard Vroeger spraken de mense eens van het examen mort onderzoek ten overstaan v dood. Voor de dood heeft d* de neiging om zichzelf min o diep te onderzoeken. Het ka betekenen het zoeken naar h( woord op de vraag of de aanvaard kan worden. Er nog zoiets als een examen een examen voor het leven, valt dat samen met de examf onze Jonge mensen van zo i nabij de twintig doen. Zijn z< voor het leven? De scholen li vaak die vraag niet bijhoui zullen er velen zijn die de ge aan dat leven bij hun one niet kwijt kunnen en ook nii len. Want we kunnen onze ren natuurlijk wel laten volpi met steeds technischer wo; kennis, maar weten ze dai menszijn betekent? En hebt dap geleerd om heel gewoo conflict op een rechte wijze moet te treden, het juiste ant te geven op de vragen die de te stelt? Die dingen mogei ondier tafel raken. En met di gen hebben leraren en ouders te maken, en wie eigenlijk ndi Op de bondsvergadering, volgende week dinsdag en woensdag in de Lage Vuursche, zal een voorstel worden besproken, om dit plan in fazen tot uitvoering te brengen. Men denkt erover, voorlopig een, secretaris te benoemen, die voor de helft van zijn tijd aan een kleine gemeente verbonden zal zijn. Evenals op de extra bondsvergade ring in november vorig jaar zal een belangrijk deel van de vergadering worden besteed aan nieuwe statu ten en een nieuw huishoudelijk reglement. In november vorig Jaar werd arti kel 5 van het concept, (over de verhouding plaatselijke zelfstandig heid en gemeenschappelijke ver antwoordelijkheid) terugverwezen. De nu voorgestelde nieuwe formu lering luidt: 'De vrije evangelische gemeenten, verenigd in de bond, erkennen eikaars zelfstandigheid en verplichten zich als leden van de bond de reglementair genomen be sluiten tot uitvoering te brengen, dan wel te doen brengen'. In de toelichting wordt bij dit arti kel opgemerkt, dat de zelfstandig-1- heid van de gemeenten een van de bijzondere kenmerken van de vrije evangelische gemeenten is. Daarom is het goed, de erkenning daarvan ook met zoveel woorden ln de sta tuten op te nemen. Waartoe de gemeenten zich verplichten, is om wat op reglementaire wijze als een gemeenschappelijke verantwoorde lijkheid wordt vastgesteld, zo goed mogelijk als bond ten uitvoer te brengen. Dit houdt in, dat een ver bonden gemeente de vrijheid be houdt, zich daarvan in haar plaat selijk gedrag te distanciëren en zich ten aanzien van het onderha vige gemeenschappelijke passief te gedragen. Tot voorzitters van deze bondsver gadering zijn benoemd ds T. J. Prins uit Rotterdam en ds P. E. van Staveren uit Leusden, met ds J. H. Karelse uit Leeuwarden als secun dus. ARNHEM Dr. H. B. Weijland (47) wordt scriba van de generale synode van de gereformeerde ker ken. Dr. Weijland, die thans nog predikant te Arnhem is, had naar deze functie gesolliciteerd. Hij werd door de synode van Maastricht ech ter tevens tot praeses gekozen. De functie van scriba wordt nieuw binnen de gereformeerde kerken. De functionaris zal vrijgesteld wor den voor zijn werk als adviseur van de synode en van het breed mode- ramen van de synode. Hij neemt tevens de functie over van de actu- arius, een positie, die tot dusver werd vervuld door ds. K. J. Schaafsana, die met emeritaat gaat. PERSONALIA Ambassadeursbenoeming DEN HAAG Binnenkort valt de be noeming te verwachten van A. E. de Jongih tot buitengewoon en ge volmachtigd ambassadeur in Dakar en .tot buitengewoon en gevolmach tigd ambassadeur in de republiek Guinee-Bissau met als standplaats Dakar. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Aduard: J. ma, kand. te Groningen. Bedankt voor Ooltgensplaa Vlietstra te Doornspijk; vooi kenswaard (toez.): A. Sev« zendingspredikant (docent hogeschool te Jokjakarta) me lof te Oegstgeest. GEREF. KERKEN Beroepen te Souburg: W. I kamp te Nijkerk. Aangenomen naar Zuidlare: van Wieren te Appingedam. GEREF. KERKEN (VRIJG.). Beroepen te Spakenburg-Nooi M. Goedhart te Zwolle: te man: J. Kok te Amersfoort trum: te Langeslag, Hark Overschild en te Gees: J. A. sema kand. te Amersfoort. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Hilversum-Centm W. Maris te Vlissingen. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Terneuzen: M Beek te Opheusden. OUD. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt, voor Kinderdijk: W. main te Grand Rapids. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Aangenomen naar Den Ilp-L meer: R. M. M. Hoogewoud schoor, kand. te Amsterdam. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM Vrije evangeli sche gemeenten zijn zendings gemeenten. Dat deze oude leus nog steeds levende werkelijkheid is, bleek gisteren tijdens de jaar lijkse vrouwen-ontmoetingsdag, die geheel in het teken stond van de zending. Een originele noot daarbij was de aanbieding van meer dan achthon derd knuffeldieren aan de Samoslr- zending, ter verzending naar de verschillende zendingsposten. Dit speelgoed was het afgelopen seizoen gemaakt in de plaatselijke verend- gingen. 'Zo'n pop betekent zoveel voor een kind daar, nog veel meer dan een nieuwe rok of broek. Het is eens iets, dat helemaal voor henzelf is', zei Hans Wag,ter, die zelf als me disch zendeling in Suriname ge werkt heeft en die de knuffeldieren nu overhandigde aan de vergrijsde zendingszuster Hetty Fokkema. Nog iets, waaruit de zorg voor het' kleine bleek op deze dag: ieder van de 750 bezoeksters kreeg bij haar programma een reeds geadresseerde ansichtkaart, bedoeld voor een van de vrije evangelische zendingswer kers, met het verzoek, er haar naam en eventueel een extra woordje op te schrijven en de kaart te frankeren. Ds. P. J. Mackaay uit Lemele, oud- secretaris van de hervormde raad voor de zending, vertelde over de ontwikkeling van het zendingswerk, waarbij hij liet zien, dat de zending steeds meer een wederkerig karak ter krijgt. Dat werd op indringende wijze onderstreept door het klank beeld 'Als een teken aan de wand', samengesteld door Henk Vaessen uit Oldebroek, zodat de vrije evan gelische dames naar huis gingen met een sterk appèl, om de zending ln eigen omgeving niet te vergeten, op het zendingsveld dat Nederland heet. Hans Wagter (midden)bijgestaan door enkele 'Surinaamse kotta- missies, overhandigt zuster Hetty Fokkema achthonderd knuffel dieren, producten van vr(je evangelische huisvlijt, die bestemd zijn voor de zendingsposten. AMSTERDAM Prinses Beatrix zal woensdag 11 juni de opening ver richten van het vernieuwde Bijbels Museum, dat van de Hemonylaan in Amsterdam is verhuisd naar twee vroegere patriciërshuizen aan de Herengracht: het bekende 'bij belhuis van het Nederlands bijbel genootschap (nr. 366). 'tegelijk met de verhuizing ls het museum geheel van karakter ver anderd. Het is een beweeglijke ex positie annex werkplaats over de bijbel geworden, welke duidelijk wil maken, dat de bijbel ook voor deze tijd aan actualiteit niets heeft in geboet. Het museum staat voortaan onder beheer van de Stichting Bijbel werkplaats, waarin het Nederlands bijbelgenootschap en de katholieke bijbelstichting participeren. Dr. R. Bakker, MERLEAU-PO! FILOSOOF VAN HET NIET TEND WETEN, Tweede druk, Het Wereldvenster, Baarn. 141 prijs 15,90. Aankondiging van deze faj druk heeft zin, omdat de om niet alleen twintig bladzijden is dan de eerste druk van maar de tekst ook ingrijpen gewijzigd en aangevuld. Zo is de onvoltooide studie Le Visit I'Invisible, die na de dood va filosoof verschenen is, eer siever gebruik gemaakt. Indei kan men spreken van een g nieuw boek, wat al dadelijk als men de inhoudsopgaven v lijkt. Zo is er een aparte para aan Merleau-Ponty's bewond voor Socrates gewijd en een hi stuk aan zijn verhouding tot christendom. Wie geen vreemd is op het gebied van de filosofi dit helder geschreven boek maar moeilijk vinden, omda Franse wijsgeer in kwestie nu maal een moeilijk denker is. hebben zijn woorden eer een vei lende dan een onthullende zin' 137). Toch heeft het werk van Bakker mij als leek van het tot het einde geboeid, omdat in Merleau-Ponty een man zie werkelijk tot de grond der di probeert door te dringen en da over de wereld nadenkt also] voor het eerst zou moeten ge ren. Het spreken over 'allen wie zoeken naar waarheid meer harte gaat dan de waarheid (14) lijkt mij evenwel aanve baar omdat het zoeken dan prikkel heeft verloren, doel in I zelf geworden is en ten diepste doel gelijkstelt aan de bew< naar het doel. BEIROET Tegen 'de ontwlj gen van kerken en de herha terreuraanvallen' op hun bezl! gen, scholen en parochies protf ren de oversten van religieuze den en congregaties in Libanoi een te Beiroet uitgegeven vei ring. De oversten schrijven tot toe gezwegen te hebben om op te laaien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2