Gereformeerd verzet tegen steun aan bevrijdingsgroep ni u Vandaag Pax Christi vraagt Den Haag: boycot Zuid-Afrika lElsÉal Onze adressen Rectificatie Franciscanen in Zweden Diakonaat en eredienst Verjaarsfeest van liedboek Ongodsdienstige riten slaan niet aan in Rusland Man bedreigde vrouw met pistool Protestants blad in Angola weer terug Uitreiking van zilveren anjers Twee nieuwe politieke partijen ingeschreven Man kocht met vals duizendje Nieuwe Westduitse catechismus Nieuwe drukkerij voor Ovamboka- vango-kerk Thema gezinsweek: 'Gezin in de waagschaal' Drs. G. J. Hazenkamp directeur GSA Conferenties Nieuwe boe/a TROUW/KWARTET DINSDAG 27 MEI 1975 KERK Van een verslaggever In een brie! aan de wereldraad van kerken verzet het moderamen van de generale synode van de ge reformeerde kerken zich scherp tegen financiële steunverlening door het anti-racisme fonds aan het informatieprogramma van het Afrikaans Nationaal Congres (ANC)Deze bevrijdingsbeweging propa geert een gewelddadige revolutie en kiest voor guerrilla-acties in Zuid-Afrika. Tegelijk bestrijdt het ANC in haar publikaties geweldloze pogingen tot ombuiging van het politieke beleid in Zuid-Afrika. Het moderamen citeert in dit ver band een artikel van Alfred Nezo, secretaris-generaal van het ANC in 'Sechaba' het officiële orgaan van het ANC. In het januari-nummer van dit jaar schrijft Nezo: 'Een gewapende omverwerping van het regiem in Zuid-Afrika is en blijft het doel van het ANC.' 'Met dit soort propaganda kan de kerk zich niet verenigen: de voortdurende keuze voor geweld kan geen sanctie krijgen van de kerk', aldus het moderamen van de gereformeerde synode. Ook heeft het moderamen er bezwaar tegen dat het ANC zich presenteert als de enige vertegen woordiger van de zwarte bevolking van Zuid-Afrika. Ditzelfde bezwaar geldt van het Pan Afrikaanse Con gres (PAC), dat sterk georiën teerd is op China. Het ANC staat meer open voor beïnvloeding van uit het Europese oostblok, zo moet men concluderen bij regelmatige lezing van het voorlichtingsorgaan 'Sechaba' van deze bevrijdingsbe weging. 'Bent u het niet met ons eens', zo vraagt het moderamen aan de we reldraad, 'dat dit soort informatie in strijd is met de beginselen van het programma ter bestrijding van het racisme, zoals die in augustus 1969 te Canterbury werden vastgesteld?' Met die beginselen gingen de gere- UIT VAN LEZERS Geesteswerking (3) Je kunt er niet omheen, dat er in de samenkomsten van Kathryn Kuhlman heel veel mensen worden genezen (en blijvend!). Maar onge twijfeld moeten deze wonderen ook in Nederland kunnen gebeuren. Hier zullen toch ook ware gelovigen zijn, waarvan Jezus immers heeft gezegd: 'Op zieken zullen zij de handen leggen en deze zullen gene zen worden'. (Mare. 16:18). Mis schien weten de zieken, die er een verre reis naar Amerika voor over hebben, hier zo iemand niet te vinden. En zou het heel misschien ook kunnen zijn dat we mis zijn. omdat we Jezus' woorden in Mare. 16:16, nl. 1. 'Wie gelooft en 2. zich laat dopen, zal behoudend worden', in omgekeerde volgorde naleven? Rijswijk mw. P. ten Cate-Kroon Geesteswerking (4) L. M. P. Scholten vraagt zich af, waarom mensen naar Amerika zou den moeten om genezing te vinden. God is zeker niet onwillig om ook in Nederland zich te openbaren. Daarvoor heeft Hij echter mensen nodig, die God volkomen toelaten in hun leven, met alle consequen ties van dien. Als dergelijke dingen hier niet kunnen, is dat in de eerste plaats aan onszelf te wijten. Niet alleen ieder van ons persoon lijk. maar ook ons als gemeente(n) in z'n geheel. Paulus zegt: 'Streeft dan naar de hoogste gaven' en schrijft daar direct 1 Cor. 13 achte raan. Als wij echt verlangen naar deze dingen vanuit oprechte liefde voor mensen wil God ons zeker gaan leren hoe we door Hem ge bruikt kunnen worden. Vragen als deze zijn goed, maar laten ze ons brengen tot een sterker zoeken naar Gods wil en tot de bereidheid alles op te geven om Hem te vol gen. Natuurlijk, daarmee zijn we er niet, maar daarmee kómen we er wel. Wagen ingen Johan P. Velema Winst Hoe denkt de heer Van Wijk te Rotterdam dat een zaak kan be staan zonder winst tehmaken? Waar denkt hij dat het gemeen schapsgeld ofwel de belastingop brengst vandaan komt? Dat komt toch echt wel uit de winst van de ondernemingen! Zonder winst kan geen onderneming bestaan. Het ge volg is: opheffing onderneming en werkloosheid. De werklozen kunnen dan bij de bijstand hun hand op houden. Blij vooruitzicht! Zeist M. de Groot HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Geesteswerking (5) 2 Corinthe 12 vs 3-11 licht ons uitvoerig in over de gaven van de Heilige Geest. Alle mogelijke theo logen etc. kunnen zich wel over die geestesgaven buigen, maar zonder gelóóf zal hen èn ons dat niets verder helpen. De Geest is uitge stort. Het is ons eigen ongeloof dat wij daar zo weinig van zien. En we kunnen vaak niet geloven, omdat we z iek zijn. Maar ook, ja juist voor de zieken, is Jezus gekomen als de Heelmeester. Oegstgeest mw C. A. Koen Geesteswerking (6) De Heilige Geest is door God be schikbaar gesteld voor iedereen. God staat met dit 'levend water' te wachten tot wij bijna omkomen van de dorst, tot we er zélf om vragen. Maar onze handicap is dat we geen dorst hebben. God wil de H.Geest geven aan mensen die er kennen dat ze verder niet alleen kunnen, die aan deze wereld kapot gaan. die het soms uit kunnen schreeuwen van eenzaamheid, wan hoop en verdriet. Dan springt de H. Geest tevoorschijn als trooster. Dan sterft het eigen ik en wordt men opnieuw opgebouwd tot een ander men£ door de Geest. Dat is veel en veel ingrijpender dan een voorbij gaand appel op ons geweten, ons hart of ons gevoel. Het is een volledig nieuwe geboorte, een over rompelend gebeuren in onszelf. Hieruit is nu de Charismatische Be weging ontstaan: een groep van mensen die de Geest in zich voelen branden en anderen zoeken die dat ook zo ervaren. Dit is de meest spontane oecumene die men zich denken kan, want ze is ontstaan door de Geest en wordt gevoed door Gods Woord en het gebed, de twee zaken waaraan niet zoveel mensen in deze tijd meer behoefte hebben. Bloemendaal mw Van der Ploeg Mayaquez(2) Met alle respect voor andermans standpunt, ook in de zaak-Mayagu- ez, wil ik toch even een kantteke ning maken bij het ingezonden stukje van dominee J. H. de Boer. Het spijt mij erg. dat iemand met een zo grote verantwoordelijkheid als de heer De Boer, een zo aan vechtbare visie ondertekent met zijn functie die hij bekleedt na mens de kerk. Eens te meer kan op deze manier de christen en het christelijk geloof op één lijn ge plaatst worden met het 'sla-er - maar-op'-systeem. De heer De Boer rechtvaardigt het geweld, 'temeer omdat diplomatiek overleg heeft gefaald'. Wat is dat betrekkelijk. Heeft Nederland zich niet maanden en maanden diplomatiek overleg getroost om 300.000 terug te krij gen van Syrië en Frankrijk? Moet het dan binnen drie dagen geluk ken wanneer het om een groot aantal mensenlevens gaat Julianadorp H. Rippen Zending Met belangstelling heb ik het arti kel 'Waarom gaan zij in de zen ding?' van zaterdag 17 mei gelezen. Na lezing van het artikel vroeg ik mij toch af: 'Is idealisme, sociale dienstverlening, verbondenheid met leden van de 'Wereldkerk' en enig avontuur hoe bewonderenswaar dig ook nu de motivatie om de zénding in te gaan? Als dat zo is vraag ik mij af waarom deze men sen niet in dienst treden van de Stichting Nederlandse Vrijwilliger: Ik ben nl. geen enkele keer een motivatie als deze tegengekomen: 'Ik ga ln de zending omdat God mij daartoe geroepen heeft, omdat Hij mij de last van duizenden verloren mensen, mensen die het Evangelie nog nooit gehoord hebben, mensen die Gods vrede niet kennen, op het hart gelegd heeft. Ik ga omdat Christus mijzelf bevólen heeft het evangelie over de hele wereld te prediken'. Dét heb ik gemist: m.i. blijft dit toch het hart van de zending. Natuurlijk begrijp ik dat je niet Iemand een traktaatje in de handen kunt duwen en zeggen: Ga heen en wordt warm! Maar doét een zendelinge als Betty Smit dat? Nee!! Want uit waér apostolaat volgt diakonaat. Niet andersom! Weesp Tineke Kamstra formeerde kerken in Nedrland na langdurige en diepgaande discussie akkoord. Maar de beslissing die het uitvoerend comité van de wereld raad in april 1975 nam tot hulp verlening aan het publiciteitswerk van het ANC zal de discussie over het anti-racisme programma in de synode zeer beïnvloeden. Daarom vraagt het moderamen een spoedig antwoord op zijn brief. Andere steun In de brief wordt ook gevraagd of het niet beter zou zijn dat de we reldraad zijn steun richt op publi katies als 'Ecunews' van de Zuidafri- kaanse raad van kerken en ook 'Pro Veritate' van het Christelijk Instituut. Zij streven naar een vreedzame oplossing van het ras senconflict in Zuid-Afrika. Ook pleit het moderamen voor steun aan de Black Renaissance Conven tion, een groep van enkele honder den zwarte Zuidafrikanen, die voor boycot zijn en die eveneens bezig zijn met de opzet van een orgaan. Zij bestrijden de propaganda van de Zuidafrikaanse ambassades op een christelijk verantwoorde ma nier. Ook zou de wereldraad zelf een evangelisch betrouwbaar infor matie-bulletin over Zuid-Afrika kunnen publiceren. De brief gaat er van uit dat het anti-racisme programma van de STOCKHOLM De franciscaanse beweging in Zweden, die verbonden is met de lutherse belijdenis, groeit snel. Er zijn nu meer dan achthon derd leden, die in de franciscaanse leringen hun verlangen trachten te bevredigen naar eenvoud, vreugde en geestelijke verdieping in een geest van broederschap. wereldraad een uiterst belangrijke opdracht heeft. Dat het programma niet altijd geheel in de kerkelijke weg kan worden uitgevoerd, is ook duidelijk. In de strijd tegen het Portugese kolonialisme in Mozam bique, Angola en Guinee Bissau was contact met de bevrijdingsbewegin gen noodzakelijk/Omdat de kerke lijke gemeenschappen daarmee ver weven waren. Dat tot nu toe van steun weinig terecht kwam. omdat vier bevrijdingsbewegingen in deze gebieden elkaar bestreden, bewijst wel aldus de brief hoe twijfel achtig deze procedure is voor ker kelijke hulpverlening. Maar in Zuid-Afrika hebben de kerken wel gelegenheid om via kerkelijke con tacten en hulpverlening van dienst te zijn in de strijd tegen 'apartheid' en 'gescheiden ontwikkeling' in de naam van Jezus Christus. Onderte kenaars van de brief zijn de prae- ses, en de scriba van het inmiddels afgetreden moderamen, dr. A. Kruyswijk en dr. H. B. Weijland. de verkondiging moet landen zet de generale diakonale raad van de hervormde kerk bij dit cartoon van Cotk. Er staan nog een paar van diens tekeningen in de brochure 'Diakonaat en eredienst' die genoem de raad heeft uitgegeven. Het boek je gaat naar alle hervormde diako- nieën, maar ook zij die geen her vormde diaken zijn kunnen het in huis krijgen: als zij een rijksdaalder storten op gironummer 86.85 van de G.F.R., Utrecht. Voorlichter D. B. van der Waals van de diakonale raad schrijft ons: 'De bedoeling van deze brochure is dat diakenen en anderen in de gemeen ten zich bezinnen op de verhouding van diakonaat en eredienst en die in de eredienst zelf gestalte probe ren te geven. In de brochure wordt o.m. ingegaan op diakonale aspecten van de inzameling, het avondmaal, het gebed en de preek en van enige 'bijzondere diensten'. Er volgen tekstvoorbeelden: gebeden, diakona le liederen, preekschetsen, een belij denis en een orde van dienst. Uiter aard is dit niet meer dan een keuze. Er wordt tenslotte naar literatuur (voor gebruik in de eredienst en voor bezinning) verwezen'. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De Katholieke vredesbeweging Pax Christi spreekt haar voldoening uit over het duidelijk afwijzende standpunt dat de Nederlandse minister van defensie, ir. Vredeling heeft ingeno men ten aanzien van de vestiging van een Navo-uitkiikpost in Zuid-Afrika. Door een technische fout was een gedeelte van de rubriek 'Uit de kerkbladen' in de krant van giste ren onleesbaar. Wij laten dit deel nog eens volgen. Prof. dr. M. Boertien: Erger vond ik de gebeden, die door twee jongelui gezegd werden. Ik heb er niets op tegen, dat gebeden van te voren worden opgeschreven. Integendeel, ik juich dat toe. Want ik weet uit ervaring, hoe in veel kerkdiensten de gebeden ontaarden in onvoorbe reid, individualistisch geleuter, waarin men om de haverklap de Heilige Naam misbruikt. Maar ik was ontsteld over de inhoud van de gebeden. Zij waren uitsluitend een soort schuldbelijdenis over wijze, waarop wij mensen met Gods schepping omgaan. Meer was het niet. Geen woord van dankbaarheid over de leiding van God, die het de mens in de loop van de eeuwen mogelijk gemaakt heeft, de chaos te bedwingen en Zijn werk te be heren. Evenmin was er een vraag om leiding bij het dragen van onze zware verantwoordelijkheid. Het was alles helemaal negatief. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het liedboek voor de kerken is twee jaar 'onder ons'. Dat was voor de hervormde commissie voor de kerkmuziek een goede re den om afgelopen zaterdag in Utrecht een verjaardagspartijtje te houden: weliswaar zonder taart en feesthoeden, maar mét veel muziek, koffie en broodjes, een opgewekte stemming en veel bezoek. Achthon derd personen telde het 'selecte' publiek, dat slechts via het blad 'Musica pro Deo en een aankondi ging in Trouw/Kwartet 'naar de Domkerk was getrokken. De feestgangers hadden met enor me inzet verschillende liederen als 'huiswerk' ingestudeerd. In een apart hoekje van de kloostergang repeteerde een groep uit Groningen in de pauze een onderdeel van de liturgie. Onder leiding van muzika le coryfeeën als Willem Vogel, Evert Westra, Maarten Kooy en Jan van Bezen klonken de nieuwe lie deren één-, vier- en zelfs achtstem mig. Voor de zanglustigen was deze in stuif veel meer dan een landdag. Het instuderen van meerstemmige liederen en vooral de bijdragen van het Antwerpens Kathedraalkoor (Jan Schrooten), de Jeqgdcantorij van de Nieuwe Kerk in Groningen (Evert Westra), de Domcantorij uit Utrecht (Maarten Kooy) en de Sweelinck van de Amsterdamse Ou de Kerk (Willem Vogel) gaven nog eens aan, welke mogelijkheden het werken met het jarige liedboek biedt. De goede vruchten (ook van Bar- nards en Vogels gezang 252) wor den nog lang niet door iedereen geplukt. Gastheer dr. J. van der Werf tipte dat even aan bij zijn inleiding op gezang 39, een van de vele nieuwe bijbelliederen in het liedboek. 'Misschien vormt een bij bellied als dit gezang nog eens de brug naar die mensen in de kerk, die de Schrift hoog in het blazoen hebben geschreven, maar er niet mee werken in hun kerkliederen.' 'Slechts door beëindiging van de westerse steun aan de blanke min derheid in Zuid-Afrika zal een niet-gewelddadige verandering van structuren in dat land bevorderd worden', aldus een verklaring, die Pax Christi gisteren heeft uitgege ven. De verklaring zegt dat de blanke minderheid in Zuid-Afrika tot nu toe krachtig is gesteund, ook door Nederland. Pax Christi heeft de verklaring gestuurd naar minis ter-president Den Uyl en aan enke le andere ministers. Pax Christi doet een beroep op de regering de subsidies voor Neder landse emigranten naar Zuid-Afri ka stop te zetten, het culturele verdrag met Zuid-Afrika op te zeg gen, geen steun meer te verlenen aan nieuwe investeringen van Ne derlandse bedrijven, zoals Hoogo vens, in Zuid-Afrika en meer geld te geven voor de bevrijdingsstrijd van de zwarte meerderheid. MOSKOU Het in Moskou uitgegeven atheïstische blad Wetenschap en religie stelt in zijn jongste nummer vast dat communistische riten in plaats van kerkelijke ceremo nieën in de Sowjet-Unie tot dusver een mislukking zijn. Het blad schrijft dat men het in partijkringen er niet over eens is, hoe die alternatieve riten er uit zouden moeten zien, die volgens de voor schriften 'de gezamenlijke Sowjet-traditie met de natio nale cultuurelementen alsme de oude. maar tevens vooruit strevende gebruiken in nieu we rituele vormen tot een ge heel moeten samenbrengen'. Volgens het blad is er heel wat wetenschappelijk onder zoek nodig om deze riten vorm te geven, maar dit on derzoek vindt niet plaats, om dat 'wetenschapsmensen in de Sowjet-Unie zich maar weinig om deze materie be kommeren', aldus Wetenschap en religie. Dat de riten ook weinig toe gepast worden, komt volgens bet blad ook door een gebrek aan geseculariseerde ceremo niemeesters, die voldoende capaciteiten bezitten. Het blad vindt dat deze mensen aan heel wat eisen moeten voldoen. 'Zo iemand moet over genoeg ontwikkeling, geestelijke eigenschappen en bovendien over voldoende or ganisatietalent. spreekvaar digheid en artistieke vaardig heid beschikken.' Voor dit soort ceremoniemeesters zijn weliswaar vacatures, maar het ontbreekt volgens Weten schap en religie tot dusver aan voldoende gekwalificeer de sollicitanten. Van een verslaggever EINDHOVEN De 28-jarige W. L. uit Eindhoven is gisteren aange houden omdat hij ervan wordt ver dacht zijn ex-echtgenote drie uur lang te hebben bedreigd met een pistool. De verdachte zou gister nacht in de woning van de vrouw zijn binnengedrongen. Zij had de gordijnen moeten sluiten. Eenmaal zou de verdachte hebben geschoten en wel op een asbak op de tafel. Nadat de man was weggegaan, waarschuwde de vrouw de politie. W. L. Hon gisteren worden aange houden. Het is nog niet bekend wat zijn motieven zijn geweest. Volgens de politie zou de man hebben ge dreigd met een pistool, kaliber ne gen mm. LOEANDA 'O Estandarte', het protestantse kerkblad in Angola, is voor het eerst weer verschenen. Aan deze publikatie kwam in 1961 een voorlopig einde, toen redacteur Gaspar d'Almeida door het Portuge se bewind gevangen werd gezet. Eind vorig jaar kwam hij weer vrij. Van een verslaggever DEN HAAG Prins Bernhard zal vandaag in het paleis op de Dam de zilveren anjer uitreiken aan me vrouw F. F. Clevering-Neyer te Eenrum en aan de heren dr. C. W. Wouters te Brunssum en ir. J. L. Bonebakker te Hengelo. Mevrouw Clevering krijgt de onderscheiding voor haar initiatieven ter bevorde ring van culturele activiteiten, dr. Wouters voor het bevorderen en nstandhouden van de eigen cul tuur van Nederlandse emigranten in Australië en ir. Bonebakker voor zijn vele initiatieven ter bevorde ring van het muziekleven. Van een verslaggever DEN HAAG Twee neuwe poli tieke partijen heeft de kiesraad in haar register bijgeschreven. Het zijn de Reformatorische Politiee Federatie (RPF) en de Nederlandse Democratische Unie. In totaal zijn nu 54 politieke groeperingen bij de kiesraad ingeschreven. EINDHOVEN De 22-jarige Eind- hovenaar J. N. is aangehouden na dat hij in een café in Eindhoven voor tweehonderd gulden een gou den armband had gekocht en daar bij betaalde met een vals briefje van duizend gulden. De man is gearresteerd. Hij zegt het valse biljet waar schijnlijk te hebben ontvangen op de automarkt in Tilburg. Na zijn aanhouding werd wel de gouden armband maar niet het wisselgeld teruggevonden. HAMBURG De verenigde evan gelisch lutherse kerk in West- Dudtsland heeft na vijf jaar voorbe reiding een evangelische catechis mus voor volwassenen uitgegeven. Bij de presentatie van de catechis mus aan de pers zei Hermann Dietzfelbinger, de lutherse bisschop van Beieren dat de catechismus be doeld is om in een tijd van kerke lijke en theologische tegenstellin gen op te roepen tot een gemeen schappelijke basis van het geloof. De schrijvers hebben er naar ge streefd het menselijk bestaan te verhelderen aan de hand van vier. vragen, die systematisch afgewerkt worden. Deze vragen luiden: waar ben ik, wat moeten wij weten, welk standpunt kies ik en wat kan ik doen. Het boek laat zich lezen als een encyclopedie. Op enkele punten nemen de samenstellers niet een eensgezind standpunt in. Dit ver schil van opvatting heben zij niet weggemoffeld. De catechismus geeft geen pasklare antwoorden, maar laat ruimte voor eigen gedachten en interpretaties inzake vragen van huwelijk, gezin, bezit en politiek. Van de nieuwe catechismus zijn 60.000 exemplaren gedrukt. Het boek telt 1358 bladzijden en kost 25 mark. Aan het boek hebben 200 deskundigen meegewerkt, onder wie ook katholieken. ONIIPA Met een zeven uur du rende kerkdienst in Oniipa is de nieuwe drukkerij van de evangelisch lutherse Ovambokavankokerk in Zuidwest-Afrika ingewijd. De drukkerij is twee jaar geleden bij een bomaanslag vernietigd, waar van de daders nog steeds onbekend zijn. Voor de kerkdienst, waarin bisschop Leonard Auala voorging, waren 10.000 kerkleden samengeko men, die de wederopbouw van hun drukkerij als een wonder bejubel den. Na de aanslag kwam een wereld wijde sympathie-actie op gang, die meer dan zeven ton opbracht. Ook uit Nederland kwam geld. De Nami- biërs zelf brachten 45.000 gulden bijeen. De feestelijkheden begonnen met een processie van 85 zwarte predi kanten, die van de vernietigde drukkerij naar het feestterrein naast de nieuwe drukkerij voerde. Er waren vijftien koren. Onder de aanwezigen werd een collecte ge houden, die 7.500 gulden opbracht en die bestemd werd voor de strijd tegen de honger in overig Afrika. De preek werd gehouden vanaf een spreekgestoelte dat bestond uit de kromgetrokken resten van een ge blakerde drukmachine. Onder het gehoor van bisschop Auala bevon den zich chief Elifas Filemon met de leden van zijn kabinet. DOCETEN Dominee Gert Swart in Zuid- heeft aan dr. Koot Vorster, eens predikant en broer w premier, de vraag gesteld h< toch met Jezus zou zijn, w; hij nu in Zuid-Afrika leefde, een relevante vraag, die w ook zouden kunnen stellen: zou Hij zich onder ons bev: Maar goed, ds. Gert Swart nerde aan het feit dat Jezi jood was en dan gemakkelijk de discriminerende wetgevin Zuid-Afrika bijvoorbeeld gingabeperking zou hebben ieder geval het stemrecht zoi sen. Het antwoord van dr. Vorster was verbluffend. 'Cl was een supernationale Daarom noemde Hij zich de des mensen. Uitspraken als d Swart ontkennen de godhei Christus en Zijn maagdelijl boorte'. Ik moest bij de was ds. Swart denken aan de oor tuatie, toen wij ons wel eens den te realiseren, dat ook df in zo'n situatie met een Dav had moeten lopen. Ik dehk o de nazi's met zijn supernal aspiraties korte metten hadd« maakt. Intussen is het am van Vorster wel een staaltj theologie op z'n smalst. Wi beroept op het volledig mei van Jezus de belijdende spreekt van het vere homo, c zeggen echt mens wordt i tot een soort ketter verklaaa hij die zich bij deze herin aan Jezus' mensheid op zijn even tot bezinning gedronge moeten weten, vlucht onmid in de godheid van Jezus. D waren die ketters uit de oud' die beweerden dat Jezus slee schijn mens geweest was. Hi voor ons een staaltje van tisch docetisme. Jezus mag jood geweest zijn. Dat vonder mige nazi's ook. En ze consl den een arische afkomst van Maar toegegeven, ds Swart dan ook een lastige vraag vraag waarin hij zich op de mensheid van Jezus beriep, zie je maar weer, dat zo'n maar een antwoord kent: bel In Christus zijn geen rasse: betekent in verbondenheid Christus is er geen discrim mogelijk. NED. HERV. KERK Beroepen te Sas van Gent H. J. J. Drost kand. te Den te Sneek (toez.): A. Sevenstei dingspred. te Jogjakarta, met te Oegstgeest; te Middf (roez.): J. J. Buskes te Grijps1 Bedankt voor Stellendam (toe H. Gijsbertsen te Bovenha veld: voor Alblasserdam en Nijkerk: J. den Hoed te Slïed voor Nieuwkoop (toez.): C. boer te Elburg. GEREF. KERKEN Beroepen te Veendam: J. J Netten te Leiderdorp. Benoemd tot vlootpred. in verb.: B. K. Breeman te Din: die deze benoeming heeft aai men; tot leraar godsdienst) wijs aan de chr. scholengeme Groen van Prinsterer te Den P. A. Bohlmeijer te Eefde, di benoeming heeft aangenomer Aangenomen de benoeming dienstleraar aan de prot. sc gem. te Doetichem: drs. F. d< te Alphen a. d. Rijn. Bedankt voor Baflo en Zuid- Bedum-Onderdendam: E. 1 kamp te Assen. GEREF. KERKEN (VRIJGEM Bedabkt voor Utrecht NW: W renga te Berkel. GEREF. GEMEENTEN Bedabkt voor Ermelo: P. BI Dirksland. waagschaal Koninklijke gift DEN HAAG Koningin Juliana en prins Bernhard hebben besloten een gift te doen voor de slachtof fers in Cambodja en Zuid-Vietnam. DRIEBERGEN 'Gezin in de waagschaal' is het thema van de interkerkelijke gezinsweek, die ge houden wordt van 19 tot 26 okto ber. Om het gesprek op gang te brengen verschijnt begin juni het 'gezinsweekboekje' met bijdragen van drs. Jan Lievense, ir. Martha Beuckens-Vries, Mink van Rijsdijk, Toos Hartkamp-Suurmond, Rochus Zuurmond, dr. J. Rinzema en ir. Wouter H. Douma. Het boekje, dat een gezamenlijke uitgave is van de interkerkelijke gezinsweekcommissie en de centra le voor vormingswerk-hervormde vrouwendienst, is te bestellen door 4,20 over te schrijven op giro nummer 549835 van de geijin- sweekcommissie te Driebergen. UTRECHT Tot directeur van de raad voor gereformeerde sociale ar beid is per 1 juli benoemd drs. G. 'J. Hazenkamp. Hij volgt de heer P. van Strijen op, die met een bijzon dere opdracht nog enige tijd aan de raad verbonden zal blijven. Zuid-Afrika en de kerken. Infor matieweekend op Bentveld (tel. 023-244450) onder leiding van A. A. in. 't Veld, 31 mei en 1 juni. China-in formatiedag met o.a. Anne van der Bijl. Zaterdag 31 mei van tien uur tot half zes, Hooge Paaschberg, Arnhemseweg 57, Ede. Opgave Kruistochten, Postbus 47, Ermelo. Oud-katholieke charismatische oriënteringsdag. Zaterdag 31 mei van tien tot vijf uur in de kerk aan de Kinderhuissingel te Haarlem. Aanm. tel. 02230-12772. Ssstvertel het de Russen. Gijs Brandsma, 136 blz. Uitgave De Gooise Uitgeveri, De NCRV-journalist Gijs Brar heeft aan het eind van de zestig hij werkte toen m onze krant af en toe tips ven aan de Binnenlandse 1 heidsdienst, uiteraard in hé heim. Hij is daar volgens, oncontroleerbare verklaririg - ren geleden mee gestopt. De tie heeft wat stof doen opw Heeft ,hij er nu spijt van? gaan inzien dat een journalii met veel mensen vertrou moet kunnen praten, geen ci ten behóórt te hebben me inlichtingendienst, ook niet a tegenover de BVD op zlchzel negatief staat? Het antwoo: zulke vragen heb ik vergeel zocht in het boekje dat Brai ongeveer tegelijk met zijn H! Nu-reportage over spionage er publiceerd heeft. Het is een si raapsel van anecdotes, oude len over ontmaskeringen en tige beschouwingen over Cl KGB. Moraal: de huidige pi heeft inlichtingendiensten maar ze moeten door het pari beter gecontroleerd worden ei gen geen eigen politiek bedi Nieuwe feiten worden niet na< ren gebracht. Niet altijd I schrijver even nauwkeurig! wordt een gefotografeerd ki knipsel ten onrechte aan Trouï geschreven) en de stijl is nie van die dikdoenerij, die het ze dig doet bij het door de scli afgewezen James Bond-achtig het spionageverhaal. W.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2