De.-.dominee, de deken en de professor
Twee dubbeltjes voor
krant nieuwe levensstijl
i
Vandaa
Nabije Oosten
verlangt naar vrede
Onderwegdiensten
beginnen weer
Nieuwe wereldorganisatie voor
christelijke radio; tv en pers"
Onze
adressen
Nog 25 vragen
om premie
kerkenbouw
Overijsselse boeren
tegen de zomertijd
Etalage geplunderd
Pastorale brief
van ds. Spilt
Excursies door
Alblasserwaard
Ds. Kapteyn over
naar geref. kerken
Nieuwe opzet
kringwerk
Theologie nog
autoriteit-
gebonden
fllSllli
Nieuwe bot
TROUW/KWARTET VRIJDAG 16 MEI 1975
KERK
dgorvA. J. Klei
Aan de vooravond van de openings
zitting van de gereformeerde synode
is in de gereformeerde kerk te Maas
tricht een bidstond gehouden, die be
sloten werd met de viering van het
heilig avpndmaal, waaraan ook een
notabel rooms-katholiek geestelijke
aanzat: de deken van de Limburgse
hoofdstad.
Voor de EO-microfoon vroeg Meindert
Leerling aan het synodelid ds. E. J. Oom-
kes, een notabel verontrust predikant, hoe
deze daar nu tegenaankeek, samen met
een roomse prelaat aan één avondmaalsta
fel. Ds. Oomkes gaf ten antwoord dat hij
de deken niet gezien had en pas achteraf
vernam van diens aanwezigheid. Zo zie je
maar weer hoe verwarrend het is wanneer
paters en priesters er net zo bij lopen als
gewone mensen. Abraham Kuyper klaagde
al dat eenvormigheid de vloek van het
moderne leven is en ds. Oomkes tuint er
ln.
Ds. Oomkes zei verder dat hij, als hij van
tevoren van het meedoen van de deken op
de hoogte was geweest, moeite met de zaak
gehad zóu hebben, omdat hij tegenstander
is van een open avondmaal. Maar, vervolg
de hij, ik zou er waarschijnlijk mijn mond
over gehouden hebben, ik wil niet op alle
slakken zout leggen.
De aandachtige radioluisteraar kon con
cluderen, dat ds. Oomkes zijn kruit droog
wil houden voor de behandeling van de
zaak-Wiersinga, wanthij vindt (en hij
verklaarde dat ook nu weer met nadruk)
dat voor deze Amsterdamse dominee geen
plaats mag zijn op «en gereformeerdé kan
sel. Doch de terughoudendheid van ds.
Oomkes vloeit voofal voort uit zijn besef
dat hij niet in de synode zit als vertegen
woordiger van de verontrusten, maar als
afgevaardigde van de (Groningse) kerken.
Hij liet daar geen twijfel over bestaan.
Dat doet deugd. Ik heb er dan ook een
beetje moeite mee wanneer ik in het
vrijgemaakte Nederlands Dagblad met .fik
se letters zie staan dat de gereformeerde
synode een 'behoudend moderamen' koos.
De krant wijst erop dat op ds. Van Halse-
ma na de nieuwe moderamenleden allen
lid van het 'zich vrij behoudend opstellen
de confessionele gereformeerde beraad
(CGB), een groepering binnen de (syn.)
gereformeerde kerken, die vaak één lijn
trekt met de zgn. verontrusten'. ïk wil nog
wel verder gaan en het CBG zeer behou
dend noemen, maar ik geloof niet dat de
predikanten Weijland, Rietveld en Mak
vanwege hun CGB'erschap gekozen wer
den.
Waarom zou, bijvoorbeeld, dominee Weij-
land tot voorzitter gekozen zijn (hij werd
trouwens later op de dag nog op een
andere troon getrokken?) Hebben de verse
synodeleden alvorens naar Maastricht te
reizen, kerkbode-artikelen van hem opge
vraagd en zijn ze hem misschien eens
gaan horen in Arnhem om zich van zijn
'ligging' te verzekeren? Ik geloof er niets
van. De zusters en broeders zijn de naam
van de heer Weijland nogal eens tegenge
komen in synodeverslagen, onlangs stond
z'n foto nog in Trouw..nu, dan herinner
je je die naam.Bovendien ziet de mens
aan wat voor ogen is en dr. Weijland is
ook letterlijk een niet weg te vlakken
figuur. Kortom, wat bepeinst een nieuw
synodelid? Die denkt: och, dat kon best es
wat wezen. En omgekeerd mogen we aan
nemen, dat de CGB-mensen achter de
moderamentafel een synodale zitting niet
zullen ver,warren met een toogdag van hun
club.
Iemand vraagt: wat' betekent dat '(syn)'
in die geciteérde regels uit het Nederlands
Dagblad? Dat staat voor 'synodocratisch'
en dat wil zeggen dat de 'gewone' gerefor
meerde kerken zich naar het vrijgemaakte
oordeel door synodes ln de luren laten
leggen. In dit dagblad worden alleen bin-
nenverbandse vrijgemaakten als gerefor
meerd beschouwd. Vandaar ook dat je
onlangs in het Nederlands Dagblad van dr.
P.' Nijkamp kon lezen dat hij 'de enige
gereformeerde hoogleraar aan de Vrije
Universiteit' is.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Wanneer een nieuwe levensstijl ook inhoudt dat we niet in 't wilde weg met ons geld
smijten, heeft dé werkgroep 'nieuwe levensstijl' van de raad van kerken in ons land alleen al een
goede greep gedaan door maar twee dubbeltjes te vragen voor de informatie-krant 'Nieuws is an
ders'. Met dezé krant wil de werkgroep het zoeken naar een nieuwe stijl van leven op gang zetten
en begeleiden.
Hierpiee wordt gehoor gegeven aan
de oproep die de raad heeft gedaah
op dé bijeenkomst in Lunteren in
november 1974. Bij het zoeken naar
een nieqwe stijl van, het leven gaat
"het, aldus "de informatie-krant, niet
in de eerste plaats om vasten &n
versobering. Het is meer een bezin
ning op het omgaan met elkaar,
met de aarde, het geld etc. Deze
bezinning zal gestalte moeten krij
gen in plaatselijke groepen, liefst
met een interkerkelijke samenstel
ling.
De informatie-kranf wordt aan alle
parochie- en kerkeraden toegezon
den met een aanbevelingsbrief van
de eigen kerk. De parochies en
gemeenten kunnen de krant dan
bestellen. Hij kost, zoals gezegd,
twintig cent per stuk. Er is een
eerste oplage van tweehonderddui
zend exemplaren, maar de werk
groep rekent op een verkoop van
600.000. De secretaris van de raad
van kerken, dr. H. A. M. Fiolet, zei
ons dat het idee om aan het-chris
ten-zij ri een nieuwe gestalte te ge
ven 'van onder op' gegroeid is. 'We
hopen nu antwoorden uit te lokken
om samen een nieuwe stijl van
leven te kunnen vinden.'
Prinsjesdag
De werkgroep wil een jaar lang het
zoeken naar de nieuwe levensstijl
begeleiden, van prinsjesdag 1975
tot prinsjesdag 1976. Het samenval
len met het regeringsjaar is met
opzet gekozen om duidelijk te ma
ken, dat het niet alleen gaat om
een verandering in het persoonlijke
leven, maar om de verandering van
een klimaat, ook wat betreft de
koers van het landsbestuur. Vanaf
de derde week van september zal
iedere derde week van de maand
aandacht worden gevestigd op de
vernieuwing via allerlei bestaande
kerkelijke bladen en tijdschriften.
De werkgroep ziet het als haar taak
om gedurende dat jaar informatie
te geven. Deze is gegroepeerd rond
om vijf thema's:arme en rijke
landen, consumptiepatronen (hoe
besteed je je geld), productie en
werkgelegenheid, vrije tijd en min
derheidsgroepen. Over deze thema's
zal een set met materiaal worden
uitgegeven.
Delegatie wereldraad:
GENÈVE Een delegatie van de wereldraad van kerken, die twee
weken in het Nabije Oosten geweest is, heeft daar een toegenomen
verlangen naar vrede opgemerkt. 'Maar de tragedie van de situatie
schijnt te zijn, dat iedere kant gelooft, dat de andere zijde niet op
vrede uit is', aldus delegatielid John Taylor.
:-a De afvaardiging bezocht Egypte.
- Jordanië, Syrië Libanon en Israel en
sprak met religieuze en politieke
leiders, ielamiten, joden en christe
nen. Zij werden in Israel vergezeld
door ds. J. Schoneveld, theologisch
adviseur in Jeruzalem van de Ne
derlandse hervormde kerk en in de
andere landen door Gabriel Habib
vap de raad van kerken voor het
Nabije Oosten.
Terug in Geneve citeerde Taylor
een Arabisch politicus, die gespro
ken had van 'de onvermijdelijkheid
van vrede.' Dat verwees zijn inzierts
naar de diepste verlangens van al
len. Ondanks de wijd verspreide
vrees voor voortduren van oorlog
en geweld en een gevoel van groei
end isolement van de staat Israël,
bespruden de bezoekers bij de
meeste mensen, met wie zij contact
hadden, een werkelijk verlangen
naar vrede, gebaseerd op een recht
vaardige regeling met de Palestij-
nen en op wederzijdse erkenning
van Israelischen Palestijnse volk en
staat.
Het bezoek samenvattend zei dr.
Leopoldo Niilus, directeur van de
commissie voor internationale aan
gelegenheden van de wereldraad,
dat het verrassend was, dat de
standpunten aan beide kanten va
ker wel, dan niet bleken samen te
vallen. Ondanks de tekenen van
hoop is de situatie echter voorals
nog gevaarlijk explosief. De werel
draad blijft érnaar streven, bruggen
te bouwen voor begrip en weder
zijds vertrouwen, opdat de partijen
in ht conflict naar elkaar beginnen
te luisteren.
welke taal?
Aangenomen dat het in bi
menvan het Amerikaan»
nerschip Mayaguez vólkern
of zeerechtelijk eer onrecl
ge handeling was, kan
toch afvragen, of het antaj
de Amerikanen in de vorm
tot zinken brengen van dn
bodjaanse kanonneerboten
dere acties het eige denkt
woord was. Velen zullen
daad het hart hebben vas
den en zich hebben afgevi
dit misschien het begin
nieuwe oorlog in dit to<
zwaar geteisterde deel vaj
reld moest betekenen,
meldt hèt zwijgen van C
van prins Norodom Sihac
China en Rusland. Betel
dat men deze harde taal
geweld verstaat en er
begrip voor heeft en dai
zaak voor gesloten wil hoy
zou enerzijds een escalatie
weid kunnen verhindere
anderzijds erop wijzen ho
ver wij nog gekomen zijn
verzinnen van andere mid
op onrechtvaardige daden
ren. Dit zullen vooral
moeten overdenken wan
tenminste eerlijk Pinkster
vieren. Want juist op
gaat het om een andere
faal 4ie weliswaar evenzei
doeling heeft om allen te
maar met. een totaal ai
houd. Eeh taal die er toe
niet de weg van het gewe
prijzen, waarop alles
maar de weg van verzo
vrede die de volkeren
uitbreken in gejuich om c
ling van Gods beloften,
dat zo naast elkaar zet da
ineens hoe ver hét daar
daan is en hoe wij het n
ben om ons te stellen in i
adem van de Geest .Oi
vuur.
Prof. dr. H. A. M. Fiolet
UIT
VAN LEZERS
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Piraten
Een Cambodjaans marinevaartuig
heeft het Amerikaanse koopvaardij
schip Mayaguez, waarschijnlijk ge
vuld met wapens, opgebracht naar
een Cambodjaanse haven. Een ver
ontwaardigde president Ford heeft
dit gekenschetst als een 'daad van
piraterij'. Aangenomen dat dit een
gerechtvaardigde karakteristiek is,
hoe moeten we .dan noemen: het
afzetten van 'een-wettig staatshoofd
en diens vervanging door een Ame
rikaanse stroman, het platbranden
en kapot bombarderen van een
heel land? Dit alles gedurende een
reeks van jaren en dat alles, gezien
ook de afloop van de strijd, tegen
de wil van een heel volk? Dit is nl.
precies wat de Amerikanen in
Cambodja hebben gedaan. En van
verontwaardigd zijn- over 'piraterij'
van je slachtoffers: je moet maar
durven.Hoe zou een verontwaar
digde Cambodjaan het Amerikaanse
optreden in zijn land eigenlijk'
moeten noemen?
Scheveningen
L. van Oyen
Humor .(slot)
Wanneer 'ik bij mijn familie in
Limburg ben, geniet ik telkens op
nieuw Thtens van die gemoedelijke
roomse humor, die ik bij protestan
ten vaak mis. Ik waardeer humor
dus -beslist als een belangrijke gave
Gods. Maar wanneer men (in dit
geval: een predïkaritenkonferentle)
zich openlijk vrolijk maakt ten
koste van een ander over zijn een-
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859-
BOTTERDAM:
Westblaak 9-11, Rotter
dam. Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-^31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplein 1, Dor
drecht. Tel. 078-33370.
- - Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181*
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
voudig, misschien wat stuntelig uit
gedrukt, geloof in het Woord Gods,
dan vind ik dat een wrange en
misplaa.tste grap, maar geen humor,
geen-gave Gods.
Velp
H. J. Hegger
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Op de valreep, ln
januari en februari, zijn er bij de
minister van volkshuisvesting en
ruimtelijke ordening nog 25 aan
vragen binnengekomen voor toe
kenning van een kerkbouwpremie.
Gelijk bekend, is het sinds 1 maart
niet meer mogelijk, premie voor
kerkbouw aan te vragen. De wet
premie kerkenbouw trad in februari
1964 in werking. Deze wet gaf een
kerkelijke gemeente, die een nieuw
kerkgebouw stichtte, aanspraak op
een rijkspremie van dertig procent
van de stichtingskosten. Deze pre
mie gold alleen, als er werkelijk
sprake was van nieuwbouw (bijv. in
nieuwe woonwijken), dus niet voor
vervangende bouw.
In totaal zijn er deze elf jaar 984
aanvragen ingediend. Hiervan werd
in 767 gevallen gunstig beschikt,
157 aanvragen werden afgewezen,
38 ingetrokken en 22 zijn nog in
behandeling.
De aanvragen, die werden gehand
haafd, waren van de volgende ker
ken afkomstig: rooms-katholiek
307, hervormd 181, gereformeerd
174, anderen 259. In 25 gevallen
was sprake van de stichting van
een kerkgebouw voor gezamenlijke
rekening van meer dan één kerk.
Tot eind vorig jaar was in totaal
113 miljoen gulden uitbetaald.
Van een verslaggever
ZWOLLE De Overijsselsche
Landbouw Maatschappij heeft zich
tegen invoering van de zomertijd
uitgesproken.
Invoering van de zomertijd zou vol
gens de maatschappij onredelijke
gevolgen hebben voor de landbouw:
het 'zou erop nerkomen dat voor de
boer de werkdag met een uur wordt
verlengd; men zou .een hoger, be
drag voor hulp van loonwerkers
moeten betalen (door overwerk).
'Tevens zou het voor de boer niet
plezierig zijn de stedeling al recreë-
erend tegen te komen terwijl hij
zelf nog volop aan het werk Is'.
Van een verslaggever
NIJMEGEN —Uit een etalage van
een juwelier in de Broerstraat in
Nijmegen is gistermorgen voor on
geveer twintigduizend gulden aan
horloges geroofd. De onbekende da
der vernielde een ruit en verdween
ln een gereedstaande auto.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG —'Het pinksterfeest
maakt ons bewust, dat wij slechts
één roeping hebben: getuigen van
Christus te zijn, altijd overvloedig
in het werk de,s Heren'. Dit schrijft
de praeses van de hervormde syno
de ds. G. Spilt in een brief aan alle
predikanten en hulppredikers in de
hervormde kerk. ter gelegenheid
van pinksteren.
Hij vraagt zijn collega's in deze
brief de verborgen omgang met
God, liefst dagelijks, niet te ver
waarlozen. Naast inkeer geeft pink
steren ook kracht tot dienst, tot
onderlinee solidariteit. Ds.Spilt
noemt in dit verband de nood van
de naasten in de wereld in honger,
verdrukking en gevangenschap,,
maar ook de zorgen van hen, die
hun dienstwerk doen op posten in
de hervormde kerk, waar de finan
ciële toestand zorgelijk is.
Verborgen omgang met God en so
lidariteit, dat zijn wezenlijke ele
menten in de opbouw ven de ge
meente, aldus ds. Spilt.
Waarschuwing tegen
dijkverhogingen
Van een onzer verslaggevers
SLIKKERVEER De Stichting
Dijkgroep Lek en Merwe heeft de
minister van verkeer en waterstaat
drs. Th. Westerterp, een aantal ka
merleden, statenleden en burge
meesters van dijkgemeenten uitge
nodigd volgende week woensdag
deel te nemen aan een excursie
door de Alblasserwaard. De Stich
ting wil de politici vooral tonen
wat er in dit gebied kapot zaE
worden gemaakt als de dijkverho
gingen langs de Lek en de Merwe
doorgang zullen vinden. Na de ex
cursie kunnen de genodigden een
tentoonstelling over de dijkverzwa
ring in Ammerstoel bezichtigen.
Vier kamerleden, vijf statenleden
en vijf burgemeesters en wethou
ders hebben al toegezegd dat zij
aan de excursie zullen deelnemen.
Of minister Westerterp naar de Al
blasserwaard komt is nog niet be
kend.
Volgende week donderdag en vrij
dag organiseert de Stichting Dijk
groep Lek en Merwe een aantal
fietstochten över de dijken van de
Alblasserwaard. Er zijn routes uit
gezet vanuit Rotterdam, Ridder
kerk, Dordrecht Gouda en Gorin-
chem. Ook tal van kleinere plaat
sen in de Alblasserwaard uit kan de
tcht begonnen worden. Wie op deze
unieke manier kennis wil maken
met én van de mooiste stukjes
rivierlandschap van Nederland, kan
een fietskaart bestellen bij M. de
Visser, Stadhouderslaan 299 in Slik
kerveer (met een extra postzegel
van minimaal vijftig cent).
DEN HAAG In een aantal plaat
sen, waar dit in voorgaande jaren
ook gebeurde, zal dit jaar weer een
reeks diensten-voor-mensen-onder-
weg worden gehouden, bedoeld voor
toeristen en andere mensen,die
zondags op pad zijn.
Appelscha: Trefkerk De Klokkestoel
in Oud-Appelscha aan de weg
Smilde-Drachten. Van 18 mei tot 31
aug. elke zondag 10 uur. Van 29
juni tot 3 aug. tevens om 9 uur.
Blauwkapel: tot begin november
om 10 en 11 uur. In juni en juli
tevens om 9 uur.
Gulpen: Toeristenkerk ip het cen
trum, elke zondag half elf, Van 15
juni 17 aug. tevens om 9 uur.
Heerenveen: Rotondekerk nabij
verkeersplein ten noorden van
Heerenveen. Van 18 mei 31 aug.
om half tien en half elf.
Hoog Soeren: kapel aan de weg
Amersfoort-Apeldoorn. Van 1 juni,
31 aug. om 9 uur en half twaalf.
Huis ter Heide: Witte kerkje aan
de weg Utrecht-Amersfoort. Tot 12
oktober elke zondag 9 uur.
Kats (Noord-Beveland): herv. kerk.
Van 29 juni 3 aug. elke zondag
half tien.
Nulde: wegrestaurant De Postiljon
aan de weg Amersfoort-Zwolle. Tot
ARNHEM Naar wij vernemen, is
ds. K. J. Kapteyn, die gisteren
voorging in een oecumenische hu-
welijksdienst in Rheden, dezer da
gen overgegaan naar de gerefor
meerde kerken. Zondag is dit mee
gedeeld in een kerkdienst van de
gereformeerde kerk (vrijgemaakt:
buiten verband) te Arnhem, waar
van ds. Kapteyn, gepensioneerd
luchtmachtpredikant, lid was.
eind september elke zondag 10 uur.
Sueek: recreatiegebouw starteiland
in het Sneekermeer. Van 18 mei
17 aug. elke zondag (behalve 3
aug.) om-half tien.
Spaamdam: herv. kerk. Tot 7 sept.
elke zondag 9 uur.
Staverden: trekkersdienstenin de
kapel, elke zondag half twaalf.
Zwijndreeht: Pietermankerkje,
rijksweg Rotterdam-Dordrecht. In
mei elke zondag half tien. In juni,
juli en augustus om 9 uur en kwart
voor tien.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG —Alle hervormde pre
dikanten en kerkeraden hebben de
ze dagen een handreiking voor het
onzetten van kringwerk in de ge
meente ontvangen. Daarin wordt
de aandacht gevraagd voor een
nieuwe opzet, die hier en 'daar ont
staan is, namelijk plaatselijke
'dienstkringen'.
Gespreksgroepen plegen na enkele
jaren slijtage te gaan vertonen.
Daarom hebben deze 'dienstkrin
gen' een dubele opzet. De deelne
mers komen periodiek bijeen als
gespreksgroep voor bezinning op
onderdelen van het zeer gevarieer
de geheel van het gemeente-zijn
(eredienst, katechese, jeugdwerk,
apostolaat, gezinsweek, samerile-
vingsvragen). Bovendien verbinden
zij zich actief te zijn in een vorm
van dienstverlening.
Van een onzer verslaggevers
GRONINGEN Het belang,
dat gehecht wordt aan de
vraag in hoeverre Karl Barth
socialist was en in hoeverre
dit zijn theologisch denken
heeft bepaald, 'illustreert hoe
autoriteit-gebonden er vaak
nog in de theologie gedacht
wordt, zowel ter rechter als
ter linker zijde.'
Aldus een van de stellingen
van de heer R. Veldhuis, die
gisteren aan de universiteit
van Groningen tot doctor in
de theologie promoveerde.
Zijn proefschrift, getiteld 'Re
alism versus utopianism?',
ging in op het denken van de
Amerikaanse theoloog Rein-
hold Niebuhr. De heer Veld
huis (32) wordt docent syste
matische theologie en filoso
fie aan de theologische hoge
school te Ndoungué (Kame
roen).
LONDEN In Londen is een
nieuwe Vereniging voor christe
lijke communicatiemiddelen
(WACC) gevormd. Hierin zijn
241 organisaties uit 61 landen
opgegaan. Ter gelegenheid van
het ontstaan van deze nieuwe
WACC heeft dr. Philip'Potter,
de secretaris-generaal van de
wereldraad van kerken een rede
gehouden over het verstaan van
de tekenen des tijds.
De nieuwe WACC komt voort uit
het samengaan van de vroegere
"WACC, die zich vooral toelegde op
radio en televisie en het agent
schap voor de ontwikkeling van
christelijke lectuur (ACLD). Het
doel van de fusie is hiermee een
doelmatiger instrument te worden
voor christelijke communicatie in
de derde wereld.
De bijeenkomst, tijdens welke de
fusie plechtig werd bezegeld, werd
geleid door de Nederlandse journa
list ds. N. van Gelder. Naast het
gebruik van alle communicatieme
dia voor de verkondiging van het
evangelie, legt de WACC zich ook
toe op de bestudering en uitwer
king van de ethiek van de pers,
'terwille van een rechtvaardige en
vreedzame samenleving', zo zegt de
preambule van de WACC.
Dit jaar zal de WACC een program
ma van twee miljoen dollar uitvoe
ren voor de ontwikkeling van pers,
radio en televisie, bijna uitsluitend
in Afrika, Azië en Latijns Amerika.
De gelden hiervoor komen voorna
melijk uit Europa en Noord-Ameri-
ka.
In zijn rede zei dr. Potter dat
godsdienstige en politieke leiders
veelal weigeren de tekenen des
tijds te verstaan, omdat dit te ge
vaarlijk is voor hun veiligheid. Hij
waarschuwde dat de WACC, als zij
haar taak ernstig neemt, begonnen
is aan een gevaarlijk werk, 'want
het evangelie brengt vuur en schei
ding, wanneer het werkt aan het
brengen van gerechtigheid en vre
de'.
ned. herv. kerk
Beroepen te Akkerwoudi1
Glashouwer te Giessen-(
te IJmuiden-Zuid: R. G
mers te Den Helder; te Z
J. Wisgerhof te Bergschei
bedankte voor Numansdoi
Aangenomen naar Dronti
menwerking met de gere,
(toez.) A. K. van Kooy
(bijz. werkz.; jeugdpred.).
Bedankt voor Lexmond:
land te Scherpenzeel.
Afscheid op 18 mei van
ven: dr. W. Balke, ber
Ham.
Intrede op19 mei te H<
T. J. Kamerbeek uit Ws
Kootwijk: F. Luitjes uit E
geref. kerken
Afscheid van Wetservoort:
Nijen, wegens benoeming
tenschappelijk medewerkt
theol. facult. VU.
Bevestiging te Winschbtei
zendingsarbeid te Manokwi
Irian): drs. J. H. Buike
te Leiderdorp.
geref. kerken (vrijl
Afscheid van Alphen a.d,
degraven: H. J. J. Feenst
Brunssum.
geref. gemeenten
Bedankt voor Scherpenis
Lamain te Grand
voor Zwolle: F. Harinc
Haag-Zuid; voor Frank
(VS) en Tricht: J. van
Amersfoort.
oud geref'Agemeenti
Afscheid op 2ï mei vah
W. Slager, bef. te Werkef
Hendrika van der Vijst
in september Uitgave
BV Bussum. Prijs: ƒ14
De dag, Waarom het hier
zeventiende september
raakte de onderwijzeres
Van der VI 1st, middenin
dersej oorlogsgeweld.
'Schoonoord'te Oosterbi
Wi haar vader eigenas
waar zij ook woonde, kwa
geallieerde luchtlanding
frontlijn te liggen. H<
werd een lazaret en
- door zowel de Airborn
Duitsers bezet. Zij heel
kans gezien, van de geb<
en ook van die er volg
evacuatie van de be vol
onder meer Apeldoorn
boek bij te houden. In de
de bevrijding bleek daail
nig belangstelling te bestj
lange tijd in de kast blijf
ook al hebben luiten#
Th. A. Boeree en de An
auteur Cornelius Ryan n
raadplegen. Het feit, dat
het epos 'Een brug te
Ryan heeft uitgegeven,
vreemd zijn aan de omsti
dat thans dit dagboek
toen amateur-verpleegs
het licht heeft gezien. He
vele opzichten sober, eer
waarin telkens de mens
doorspeelt. De aantre
schuilt mede in het ié
haar gesprekken met n
beide kampen onverblo
neergeschreven. Vandaar;
dag in september' mag
schouwd als een vorm
aanspreekbare oorlogsdoi