gen tegenstelling tussen sneltrein en de metro m idelijk weer n Antonioni )Ce 'Suriname bijvoorbeeld', een vrolijke satire 'Toneelnota geen dirigistisch stuk' Tentoonstelling van plaathoes ontwerpen CONCORDIA ■damse planoloog: Ontwikkeling langs weg van evolutie LIJNEN NAAR DE TOEKOMST Voorrang voor de trams lost de problemen niet op IPREMIERES VAN DEZE WEEK Dep: reporter' iedereen èn een /ekker\ fef) loge premie f rWARTET VRIJDAG 16 MEI 1975 BINNENLAND/KUNST fuen edel pis (DAM De voornaam- il voor het Rotterdamse i vervoer is: hoe krijgen »1 mogelijk passagiers, pnen we de burgers zo Igelijk, met zo weinig kosten en ongemak? |k houdt dat alle open- foerders van welke stad Maar Rotterdam heeft lelijke begroting slüi- ijgen als eerste grote een bijzondere over- j t gesloten met het rijk, ^"noral het openbare ver acht kreeg. Het rijk :osten van investering [itatie over en kreeg een heel dikke vinger Zelfs de prijs van het lag Rotterdam niet zelf In een handomdraai iet rijk dat kaartje tot ite van Nederland. Rotterdam een metrolijn emtraal Station naar het verder naar het zuid- Hoogvliet toe. Er is een deg van de binnenstad «plein naar het uiter- oosten, de woonwijk Om- Rotterdam nog meer aan ibare vervoer kan doen, jn het geld, dat de mi- likbaar stelt. De min is- voorlopig hele- vindt dat er heel wat is en in die situatie socialistische gemeente- M. Linthorst .met een f' plan: de lijn naar het j metro uitvoeren tot een 'Jne Prins Alexanderpolder a e van Kralingseveer, dus I halverwege. Die metro rjfen gaan als sneltram tot en dan via een andere JC er de stad terugleiden, gewoon als tram rijdt. Dan 0 voor hetzelfde bedrag bpSnning afdeling openbaar vervoer van de Rotterdamse verkeersdienst: T>e metro krijgt zijn stroomtoevoer via een 'derde rail'. Als dat ding op een trambaan komt en zich gaat men gen met het wegverkeer kun je die derde rail niet gebrutiken. Er moe ten een bovenleiding en een tram beugel komen. Dat wordt een ge compliceerde constructie. Je zou die oost-west metrolijn over de hele lengte, dus ook in de tunnels, kun nen uitrusten met bovenleiding en trambeugels. Dan wordt het mate rieel op de noord-zuid-lijn anders dan dat op de oost-west-lijn. Wat zijn daarvan de conseqienties? Hier is een diepgaande studie noodzake lijk. Als we ons bijvoorbeeld oriën teren op Keulen, dan ziet men daar metro-achtige voertuigen die zich ook op straat kunnen bewegen, ge mengd met het overige verkeer. Maar die hebben geen derde rail'. Drs. C. G. van Leeuwen van het Rotterdamse gemeentelijke ver voerbedrijf RET: 'Een voertuig, dat zowel via een derde rail als via een bovenleiding stroom toegevoerd kan krijgen, rijdt nog nergens. Wat niet wil zeggen dat zoiets niet kan worden gebouwd. Het wordt wel een kostbare zaak'. De heer Gras: 'Het kruispuntenpro bleem is heel wezenlijk. Goed, de tram heeft op een kruispunt voor rang. Maar daarmee ben je er nog niet. Wat te doen als in het spits uur een kruispunt vol zit? Dan loopt je hele dienstregeling in de war en dan is alle voordeel van de tram met haar snell'e vervoer te niet. Dan kun je van metro of metro-sneltram niet mee spreken. een serie artikelen over het stadsvervoer, door haro hielkema, tred lammers en hans w. ledeboer Heel waardevol is, dat de tram in Rotterdam een eigen 'groenslgmale- ring' bij kruispunten met verkeers lichten kreeg: alle verkeer moet Wachten tot de tram over het kruispunt heen is. Maar ook dat helpt niet als het kruispunt 'ver stopt' is. stellen groter en zwaarder zijn. Drs. Van Leeuwen tilt daar niet zwaar aan: 'In Den Haag was de stroom spanning op de interlokale lijnen buiten de stad altijd hoger dan op de stadslijnen. De interlokale tram passeert daar bij iedere rit een punt waar de spanning verandert. Wel is zo'n voertuig aanzienlijk duurder dan een gewoon metro- rijtulg, waarbij men echter met de metro vast zit aan hoge investerin gen voor tunnels en viaducten en de autonome baan met wegkruisin- gen op een ander niveau. Wil men naar een tram, dan moet men eisen aangaande de vervoerskwaliteit la ten vallen. Dat is een politieke keus'. pliceerd oog H. Gras, hoofd van de Dan is er nog het verschil in stroomspanning tussen tram en metro. De .metro had een hogere spanning nodig omdat de wagen- Dan zijn er nog Schiedam en Vlaardingen. De heer Gras zegt daarvan: 'Belangrijk is, wat je als uiteindelijke ontwikkeling voor ogen hebt. Het is de bedoeling dat in de toekomst de oost-west-li jn van Vlaardingen naar Ommoord I\33rtj6 over een lengte van ongeveer 25 kilometer door bebouwd gebied ®aat rijden. Daarom is het onver standig om nu al plannen te ma ken of maatregelen te treffen die deze ontwikkeling blokker eü. Schiedam wil de metro om de stad heen leggen. Rotterdam vindt da* zinloos. Schiedam zou alleen wat aan de metro hebben ails die in de binnenstad kan komen. Nu is de studie op alle gegevens aangaande metro, tram en bus in volle gang. Het zou dus vreemd zijn, als Schip- dam die studie frustreerde. Dat heeft Schiedam dan ook niet ge daan'. Evolutie De heer Gras ziet geen tegenstel ling tussen sneltram en metro: 'Toen de noord-zuiid-metrolijn in 1968 ging rijden is er een compleet object klaar gekomen dat meteen alles wat er was, afschreef. Een breekpunt dus. Via een uitgroei van tram via sneltram naar metro krijg je géén breekpunten in je ver voerssysteem. Een ontwikkeling langs de weg van de evolutie dus. Dat heeft zijn charme. Het gevaar is dan wel, dat alle maatregelen, die een bestaande tram 'op een hoger Mveau moeten brengen, tel kens hoge investeringen vereisen en dat iedere stap afzonderlijk voor zo'n hoge investering slechts een marginale verbetering geeft. In de politieke besluitvorming heeft men te maken met prioriteiten en men krijgt dan de neiging zo'n margina le verbetering maar op de lange baan te schuiven. Op die manier kan de evolutiegedachte zich tegen zichzelf keren. Bij alle planning moet men zich van tevoren terdege indekken tegen dit gevaar. Men zal met afgeronde voorstellen moeten komen en precies moeten weten wat men uiteindelijk wil'. Hij noemt het voorbeeld van de Ruhr-bahn: 'Men dacht aan via ducten en aan aarden banen. Er was veel tegenkanting, iedereen wilde het ding onder de grond. De zaak werd onbetaalbaar en ging tenslotte helemaal niet door'. Metro-station in Rotterdam kele jaren dienst. 'Toen de metro ging rijden meenden wij, dat bij massaal vervoer controle bij de in gang noodzakelijk was. Het gevolg was, dat er batterijen kaartjesappa raten kwamen. Die ziet men in het buitenland overal. Verleden jaar Specifiek Rotterdams is de afschaf fing van het metro-kaartje en het uit dienst stellen van alle kostbare kaartjes-apparatuur na slechts en- namen we een enorm progressieve sprong door al die apparaten af te scha'ffen, eenzelfde kaartje te ge bruiken op metro, tram en bus en te controleren via steekproeven in de wagens. Als ik dit mijn collega's in het buitenland vertel, zeggen die dat ik gek ben. Alleen Hamburg doet het net zo en ik ben ervan overtuigd dat wat we deden goed was. Het is niet anders dan een stap in de ontwikkeling van ons openbare vervoer'. Grote moeilijkheden met de burge rij heeft Rotterdam niet gehad. Er moesten voor de oost-west-lijn end- ge panden in Kralingen worden gesloopt. Dat wekte tegenstand. De zaak werd opnieuw bekeken, men kon volstaan met het slopen van minder dan men aanvankelijk dacht. De wijk Ommoord Is geheel voor een mietro ontworpen. Alle ver keerswegen gaan erom heen, voor zover er niet van een viaduct spra ke is, want daar gaat alles gewoon onderdoor. En de wijk tussen Om moord en Rotterdam moet nog worden ontworpen. In dat ontwerp wordt de metro een wezenlijke fac tor. Viaduct Er ligt in de noord-zuid-lijn een viaduct in een oudere woonwijk. Drs. Van Leeuwen zegt over dat viaduct in de Mijnsherenlaa/n'In dertijd heeft de gemeenteraad met een kleine meerderheid om een be trekkelijk gering kostenverschil tot dat viaduct besloten. Als er nu zo'n besluit zou worden genomen, denk ik, dat hier een tunnel zou zijn gebouwd, hoewel dat viaduct niet zo'n erge hinder geeft. Men hoort Inderdaad de metro in de huizen, metroreizigers kunnen de woningen binnenkijken. Maar ik vind het wel merkwaardig dat ik nog noodt nare dingen heb gehoord over het wel heel lawaaierige spoorwegviaduct door de hele binnenstad. Die sftua- tie vind ik beslist slecht'. De heer Gras: 'Ik zie in zo'n via duct, als het geen geluidsoverlast geeft, toch ook e^i ding dat het stadsbeeld verlevendigt. Er zitten twee kanten aan de zaak. ]?n ook de betaalbaarheid is een wezenlijke factor'. i Vrije bssn Tenslotte de vrije baan vdtft" bus of tram. Daarmee kan men de bus, net zoals de tram, bij verkeerslich ten een eigen groensignalering ge ven. Dat gebeurt ook. De heer Gras: 'De moeilijkheid is, dat aller lei verkeersdeelnemers zich aandie nen om óók op die vrije baan te mogen rijden, zoals politie, brand weer, ambulanogs ,en in de Oranje boomstraat ook- de taxi. Dagrin schuilt een gevaar. Te grote toe geeflijkheid maakt, dat verlenen van voorrang bij kruispunt^®- niet meer mogelijk isen er een soort 'derde verkeersstrook voor uitverko renen' komt. Dan, krijg je l?ij de kruispunten een continue verkeers stroom en dan is"het gedaan met de voorrang van de tram of de bus'. Dit is het laatste artikel in deze serie. De vorige plaatsten wij op 7 en 10 mei. Lanse regisseur Michelangelo Autonioni, in 1912 geboren, (jn speelfilm-carrière in 1950 met Cronaca di un amore van een Liefde), kreeg bekendheid met II Grido (De 1957, door sommigen als zijn beste film beschouwd) en —.zijn reputatie met een drietal fil msdie zich bezighielden frustratie, de vervreemding, d eeenzaamheid en de verve- Ie hoge Italiaanse bourgeoisie: l'Awentura (1960), La Not- en l'Eclisse (1962). Ims kan men ze niet noe- wordt er duidelijk in ge- maatschappij -structuren rol spelen bij de psycho- rervorming van de hoofd- Ip Deserto Rosso (1964), e kleurenfilm, bleek hoe rd hij met kleuren wist te ei een bepaalde gemoeds- te schilderen. Blow Up rd door zijn thriller-ach- een groot kassucces, kie Point (1969, in Ameri- kt) leek het, alsof Anitóni- overtuigingskracht had Nu is hij terruggekomen ifessione: reporter' (Be- orter). Khreef de Duitse filmpu- Jpno Patalas: 'De conse- van Antonioni's manier is, dat hij zich tenslotte zal bezighouden met li handelingen, maar al- met de omringende we- in zich een toestand van Ing en frustratie spiegelt.' en van 'Öeroepreporter' 1 Patalas wel gelijk geven. i herinnering blijft zijn jen, in Afrika en Spanje, dorre landschappen, die prachtig soms. maar een sfeer hangt van doffe Antonioni heeft de intri- Boor hem, maar door de Mark Peploe bedacht) eerd, hij heeft een ande- toegepast om hem bijna te maken, als sporen in Hij maakt het verhaal zo 'zo onoverzichtelijk, schiet len in die later hoofd- :en te zijn, dat de toe telkens de draad dreigt raken en zifch overgeeft, ook volledig, aan het Antonioni-kiimaat. Mag dan het verhaal niet te volgen zijn als men niet uitermate goed oplet, dat Antonioni de geestesge steldheid van zijn hoofdpersoon in de buitenwereld spiegelt is zonne klaar. David Locke, een Engelse re porter op zoek naar guerrillastrij ders in Afrika, is zo versmolten met zijn vak, het registreren zonder te analyseren, dat hij vervreemd is geraakt van zijn vrienden, zijn vrouw en zichzelf. Als In zijn hotel een zekere Robertson, een man die uiterlijk wel enige gelijkenis met hem vertoont, sterft, ziet hij een kans, om te ontsnappen. Hij neemt Robertson's identiteit over. Maar hij moet daarmee ook diens vérle den, dat van wapenhandelaar, aan vaarden, terwijl hij tenslotte toch blijft wie hij is. Het is een mislukt avontuur, dat eiödigt in de dood. Achtervolgd door zijn vrouw, die argwaan heeft gekregen en door vertegenwoordigers van zowel het Afrikaanse establichment als de A- frikaanse verzetsgroepen, vergezeld door een meisje dat hij onderweg heeft opgepikt, vlucht hij voor zijn leven en verliest. Jack Nicholson en Maria Schneider spelen in deze film de hoofdrollen. Ze zijn precies wat Antonioni wilde dat ze zouden zijn: figuren die zich lenen om in een landschap ge symboliseerd te worden. Als Antonioni door iets wordt be dreigd. dan is het door zijn- aesthe tic isme. Maar zolang hij in staat is, al zijn beelden en b geldinstellingen zo overtuigend met zijn persoon lijkheid te doordringen als hij dat in 'Beroep: reporter' deed, is dat aestheticisme geen dode franje, maar een levende kracht. Amsterdam, Capylso en Kriterion, 14 jr. (ADVERTENTIE) Levensverzekering, teL 030 -333433, Utrecht Maria Schneider en Jack Nicholson in: Beroep reporter. TILBURG In het Cultureel Cen trum De Koningswei te Tilburg wordt tot en met 4 juni een ten toonstelling gehouden van grafi sche ontwerpen - voor grammofoon platenhoezen. Naar schatting laat twintig tot vijfentwintig, procent van de kopers van een grammo foonplaat zich sterk beïnvloeden door de verpakking. Op de expositie komt naar voren dat de ontwerper van een platen-hoes zoals bij de meeste toegepaste grafiek het erg moeilijk heeft met het in even wicht brengen van zijn artistieke drang en de eisen die er commer cieel aan het eindproduct worden gesteld. Goede ontwerpen worden vaak toch afgekeurd omdat ze niet aan die eisen voldoen. Dat laat de tentoonstelling ook zien. Daarnaast is het wordingsproces Nederlsndse films ns3r DEN HAAG De film Keetje Tip pel (van Rob Houwer en Paul Ver hoeven) gaat op voorstel van de Sowjet-autoriteiten naar het film festival van Moskou dat van 10 tot 23 juli zal worden gehouden. Het filmfestival van Berlijn dat van 27 juni tot 8 juli zal worden gehouden heeft de film 'Zwaarmoedige verha len' voor deelname aan het festival van een hoes duidelijk te volgen, vanaf het uitgangspunt: de foto, tekening, of schilderwerk via mon tage, en belettering naar het ge drukte resultaat. Dat de tentoon stelling uitsluitend werk van b.uien- landse ontwerpers laat zien, is vol gens het Kultureel Centrum niet alleen het gevolg van het feit dat de meeste hoes-ontwerpen in Ne derland geïmporteerd worden: maar de Nederlandse platenmaat schappijen kennen de maker van de hoes niet die plaats toe die hij verdient. De tentoonstelling is open: dins- dègs tot en met vrijdags van 10.00 tot 18.00 uur, zaterdags en zondags van 11.30 tot 16.30 uur en donder dag- en vrijdagavonden van 19.00 tot 23.30 uur. Pinksterdagen geslo ten. buitenlandse festivals aangevraagd. Deze film gebaseerd op het gelijknamige boek van Héere Heeresma, bestaat uit vier korte verhalen, geregisseerd door Bas van der Lecq, Guido Pieters, Ernie Damen en Nouchka van Bra- kel. Hij is met subsidie van CRM geproduceerd door Matthljs van Heyningen voor City Film BV. door André Rutten SCHEVENINGEN De Nieuwe Komedie heeft woensdagavond in het Theater aan de haven in Scheveningen een nieuw pro gramma laten zien, getiteld: 'Van twee kanten bekeken, Su riname b.v.' De groep wil het over 'informatie-vervuiling' heb ben en gebruikt dan als con creet voorbeeld voor wat er over Suriname geschreven is en wordt, in de geschiedenisboeken en in kranten en tijdschriften. Op de achterkant van haar affiche 'bij deze voorstelling zet de groep twee soorten informatie naast el kaar. De ene soort zegt: 'Sinds 1950 heeft de ekonomie van Suriname een snelle ontwikkeling doorge maakt dankzij de buitenlandse en Nederlandse bedrijven, die door de ontginning van de bodemschatten (bauxiet), de exploitatie van de bossen en door landbouwactivitei ten (rijst, suiker, fruit)/ mede heb ben bijgedragen tot de ontwikke ling van een gezonde ekonomie en tot een waardige plaats in de rij der volkeren'. De andere soort informatie zegt: 'Sinds 1950 is de invloed van bui tenlandse ondernemingen op de Surinaamse economie steeds groter geworden. De rijkdom van het land komt niet ten goede aan de bevol king, maar aan de Nederlandse en Amerikaanse ondernemihgen als Suralco (bauxiet), Bruynzeel (hout), de United Fruit Company en de Algemene Bank Nederland (suiker), Suriname's bodem bezorgt óns een waardige plaats in de rij der volkeren. In de voorstelling, die als een vro lijke satire is opgezet, worden die twee soorten van informatie tege nover elkaar geplaatst, maar wel zo dat de eerst-geciteerde ontmaskerd Wordt als vals en de daarna geci teerde als reëel. Er "komt oolc in tot uiting, waarom die eerste Inderdaad vals is. Zij is historisch gegroeid - in een ontwikkeling van eeuwen - in de breinen van Europeanen, die. in de periode van hun ontdekkings reizen gebieden ontdekten waar zij rijk aan konden worden, maar in de werkende en pratende wezens, die zij daar aantroffen, geen men sen zagen, maar natuurlijke dingen, die zij naar willekeur konden ge bruiken om het prettiger te hebben. En die zij lieten afranselen als zij niet gewillig waren. Dat is in 1975 ogenschijnlijk wel, maar wezenlijk niet veranderd. Er is geen slavernij meer, er wordt niet meer lijfelijk mishandeld, maar als er gestaakt wordt schiet de politie .wel, er vallen er wel slachtoffers, niet bij fie bewapende politie, maar bij de stakers. En de Nederlanders en de Amerikanen in dienst bij de grote bedrijven zijn nog'altijd niet geïnteresseerd in de mensen die er thuis horen. Dat zit allemaal in de voorstelling, al moet je het zelf wel aanscher pen. Wat niet erg is, integendeel. Het zit er ook op een tamelijk speelse manier in, alhoewel het nog veel speelser zou kunnen. Het zou eigenlijk door goede caberetiers ge daan moeten worden, en dat kan er zich wel uit ontwikkelen. Maar er blijven toch wel vragen. Waarom kiest de Nieuwe Komedie als voorbeeld voor informatie-ver vuiling Suriname? Omdat het op het punt staat ónafhankelijk te worden ongetwijfeld, en omdat daar vraagtekens bij te plaatsen blijven: wat betekent staatkundige onafhankelijkheid als er geen spra ke ls van economische onafhanke lijkheid? Maar waarom is er op geen enkele manier sprake van de problemen, die klaarblijkelijk de aanwezigheid in Nederland van nogal veel Surinamers veroorzaakt? Waarom wort er zelfs geen ogenblik expliciet ingegaan op de in dit verband toch nogal zinnige tfraag, wat zoveel Surinamers heeft doen besluiten hun heil in Nederland te zoeken? En dat is wel een ernstig tekort. Voor de meeste Nederlan ders ligt het acute probleem van Surinam^ niet in dat 'bijna voor malige overfceese gebiedsdeel, maar bij De Surinamers in de Nederland se samenleving. Waarom hebben de makers van dit programmanat niet gezien? Zij hadden er niet zo'n grote, maar wel beslissendè stap verder voor hoeven te doen. name lijk echt partij kiezen. Dat hebben zij niet gedaan. Zij stelden goede vragen, maar durfden het scherpe antwoord niet «aan. Jammer. EINDHOVEN De discussie nota toneelbestel is niet een dirigis tisch stuk, geschreven door machtshongerige tonelistendrijvers. Maar het is een openbare uitnodiging aan al de betrokkenen om tot een aantal afspraken te komen. Daarbij het materiaal aan dragend dat recht doet aan de situatie. Dat zei minister Van Doorn van CRM, onder veel meer, donderdag op het tweedaagse congres van de Vereniging van Schouwburg en Concertdirecties ln Nederland, dat in Eindhoven werd, gehouden. Hij gaf, op uitnodiging van die vereni ging, een 'Profiel van een landelijk toneelbestel', waarin hij, bij de 'ac tie Tomaat' van de jaren zestig beginnend* utgebreid op de daar mee losgemaakte bezinning over het oude toneelbestel inging. Uiter lijk bleef het oude toneelbestel an- vankelijk nog intact. Het oude re pertoiretoneel in de grote toneelbe drijven in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam bleef nog doordraaien. Maar daarnaast ontwikkelde zich een nieuw soort toneel met ais eindstation: het vormingstoneel. Men wil de mensen met de kunst bereiken, niet terwille van de kunst maar van hun bewustwording. De Toneelnota wil recht doen aan de erkenning dat kunst een maat schappelijk gebeuren is dat men niet uit die context moet lossnij den. De minister meent echter dat de Toneelnota ook in zoverre een re actie is op 'Tomaat' dat zij het repertoie weer een duidelijk plaats toekent ln het bestel. Zowel reper toiretoneel als ontwikkellngs- .,.en vormingstoneel moeten aan bod kunnen komen. Op de puirillbpen van het oude bestel, aldus de mi nister. is een wildgroei', ontstaan. De toneelnota probeert die chaos te brengen binnen da ordenitfg die een beleid nodig heeft. Een even wichtig bestel moét zorgen 'dat er geen gatep villen ln de toneelvoor ziening omdat een bepaalde groep van vandaag op morgen, of van het ene seizoen op het andere van bij voorbeeld _yormingstoneel op reper toiretoneel overgaat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 11