Het hemels prentenboek Gemeenteleden moeten het zelf gaan doen y Vandaa Gijsen heeft verschil van mening met zijn collega's bisschoppen Is Michaelius een handtekening waard? HOUT- en BOUWBOND CN! 75 JAAR! Luieren mag ook Voor dominees geen geld meer ra Bijzondere huwelijksdienst in Rheden Hervormde pensioenen naar groter geheel Venezolaanse kerk erkent bezwaren Conferenties* fllSlils Nieuwe bot Onze adressen Mis in tien talen in Nicolaaskerk Hervormd Arj bezint zich op gemeente-zijn TROUW/KW AKTET DONDERDAG 15 MEI 1975 KER1 door A. J. Klei Omdat ik opgegroeid ben in een omgeving waar zich volstrekt geen roomsen op hielden, was mijn jehgdige kennis omtrent hen louter theoretisch. Dank zij de catechisatie en geestdriftige herdenkingen van de kerkhervorming (kom daar nou eens om!) wist ik dat het dwalende stakkers waren, die geen oog in de bijbel sloegen en neerknielden voor stomme beelden. En alsof dat nog niet erg genoeg was, sjouwden ze ook ijog ro nd met plaatjes van dubiueze heiligen op zak. Eigenlijk moest je meelijden niet die mensen hebben, maar je diende ook drommels goed voor hen uit te kijken, want als 't éven kon zouden ze pro beren de macht in ons land te grijpen. Hoewel aan deze reformatorische voorlich ting misschien een zekere eenzijdigheid kleefde, was ze er toch niet compleet naast, zo stel ik met voldoening vast nu ik een boek voor me heb met niet minder dan driehonderd-en-zestig afbeeldingen van 'devotie- en bidprentjes vanaf de 17e eeuw tot het begin van de 20e eeuw'. Het 'boek heet 'Het hemels prentenboek' en de samensteller J. A. J. M. Verspaandonk legt in zijn uitvoerige en grondige inleiding uit, hoe hij aan die titel komt. De vijftien- de-eeuwse boeteprediker Bernardinus van Siena trok zo krachtig van leer tegen speel kaarten, die voor hem des duivels prenten boek waren, dat hij een schilder van speelkaarten zo ver kreeg dat deze zich voortaan gooide op het vervaardigen van gewijde voorstellingen. Aldus zouden de eerste devotieprentjes des hemels pren tenboek ter wereld zijn gekomen. Iemand die van huis üit dit soort prentjes alleen maar kent als afschrikwekkend voorbeeld van paapse stoutigheid kijkt met ogen op stelen naar wat he.t rijke roomse leven opleverde aan met zoetgetinte heili gen en flonkerende stralenkransen bevolk te afbeeldingen. Maar op een gegeven moment (om precies .te zijn: als je aange land bent bij pagina 82) is er een blik van herkenning: daar staat iets afgebeeld, wat protestantse (zondags)schoolkinderen een 'tekstje' pleegden te noemen: een klein kaartje met geperforeerde rand met een bijbeltekst er op, die vergezeld ging van een tekening van een kleurig boeketje of een lieflijk landschapje. Als je een goed cijfer had, plakte de juffrouw of de mees ter zo'n 'tekstje' in je schrift. Helaas worden we bij nadere'bestudering van het plaatje in dit boek weer teleurgesteld: dit roomse 'tekstje' kun je openvouwen en ja hoor, dan is het weer mis: we krijgen een engelbewaarder te zien, die een kind bege leidt op zijn door palmen (of zoiets) be schaduwde levenspad. Heel curieus is de prent, die precies de vorm en de maat aangeeft van de wond in Jezus' schouder, veroorzaakt door het dragen van het kruis. De heer Verspaandonk is conservator van het bisschoppelijk museum in Haarlem. Zijn boek is ontstaan naar aanleiding van een daar gehouden tentoonstelling van devotie- en bidprentjes (indertijd op deze pagina door mij met niet geringe geestdrift beschreven en aanbevolen). Het ligt in de bedoeling dat deze expositie verder door het leven zal gaan als een reizende ten toonstelling. Mooi, want dan kunnen nóg meer mensen zich verlustigen in de aan blik van indrukwekkende oude prentjes, in bijna potsierlijke kerkhofromantiek, in de 'echte' kleertjes van communicantjes op plaatjes die zeer in trek waren toen het roomse leven rijker was dan ooit. Fijn, dat we de zaak ook in huis kunnen halen via dit ongewone boek, waarvoor uitgeverij Gooi en Sticht in Hilversum vijfentwintig gulden vraagt. Is dit boek de zoveelste 'uiting van jeugd sentiment? Voor een man als Verspaan donk misschien niet in eerste aanleg, maar een roomse collega van me keek vol heimwee naar de afbeeldingen. Hij zei: 'Tegenwoordig krijg je een stencil in de kerk en dat is mooi en best, maar soms mis ik mijn missaal met de bidprentjes op datum opgeborgen. Man, ik had er wel dertig do jen in. Dan dacht je toch telkens aan hen terug en bovendien kon je genie ten van de tekst op de achterkant. In veel pastoors zijn goeie journalisten verloren gegaan want die konden soms meesterlijk laten doorschemeren dat de overledene zich op aarde terdege thuis had gevoeld. Ter illustratie hierbij een mooi prentje uit 1882. (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Nederland o.a.: Vrije tijd: Luieren mag ook. Waar de Heilige Geest werkt, gaan gewone mensen gewone dingen doen. Mevrouw PlioesjtsjSowjet- psychiaters hebben mijn man geestelijk al vermoord. 0 Gollwitzer: Een nieuw fas cisme komt in een andere gedaante. Albert van den Heuvel: Een omgekeerd verjaardagsca deau. 0 Veel mensen vinden het merkwaardig dat je niet ge trouwd bent. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De lutherse synode heeft de eerste stap gezet tot de verwerkelijking van een ambitie us plan, dat de 'leek' een veel groter plaats in het kerkelijk leven gaat geven. De lutheranen worden hiertoe ge dwongen door de harde werkelijk heid van een al jarenlang afbrok kelend ledenbestand. Volgens de laatste gegevens zijn er nog 19.000 belijdende leden en 21.000 doople den, verspreid over 61 gemeenten in het hele land. Steeds minder gemeenten zijn nog in staat, full time predikanten te beroepen. De tot nu toe gangbare oplossingen zijn dat de gemeenten combinaties aangaan om een dominee te beroe pen, of dat zij iemand beroepen, die bereid is een of meer dagen in de week een betaalde nevenfunctie uit te oefenen. Nevenfuncties zijn echter niet dik gezaaid. Ze zijn doorgaans alleen in het onderwijs te vinden en lang niet elke domi nee is daarvoor geschikt. En een vicieuze cirkel maakt, dat de com binaties steeds groter (en dus voor de predikant zwaarder) worden en het plaatselijk pastoraat en gere geld gemeente-leven in de versuk keling raakt. Daarom is de gedachte gerezen, om een oplossing te zoeken met leken- werkers in de gemeente. Enkele le ken in de gemeente vormen samen een pastoraal team en kunnen, na volbrenging van een lekentraining, ook kerkdiensten in de gemeente leiden. Moedergemeente Natuurlijk zitten daar allerlei ha ken en ogen aan. Daarom wil men de lutherse gemeenten hergroepe ren in eenheden, die bestaan uit UIT VAN LEZERS Tolerantie De schrijver van de kroniek 'Van daag' heeft enkele dagen geleden van de actie ❖an het comité 'Ont waakt' o.a. geschreven: 'Erger nog wordt het als de Gereformeerde -kerken verweten wordt, het voort bestaan van het doden van ongebo ren kinderen, zwakzinnigen, onge- neeslijik zieken en ouden van da gen.' Dit werd echter de kerken niet verweten. Verweten werd, dat dit in de gereformeerde kerken voorkomt en dat de synode daartegen (en tegen allerlei dwalingen en praktij ken) geen afdoende maatregelen neemt. Als men anderen demagogie verwijt dient men zelf het wel erg nauw te neipen met de waarheid. Op te merken valt bovendien weer, dat de tolerantie die men zo graag voor dwalingen eist, plotseling ver dwenen is als rechtzinnigen iets doen of zeggen. Ede J. J. Rippen Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publfkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. een 'moedergemeente' met een full time-predikant en een aantal klei nere gemeenten daaromheen. De fulltime predikant zou dan ook door de kleinere gemeenten moeten worden beroepen eh zij zouden ook aan zijn salaris moeten bijdragen. Hij zou dan de lekenwerkers in de kleinere gemeenten moeten bege leiden. Mutatis mutandis is dit ook een mogelijkheid voor gemeenten, die de voorkeur geven aan een oecu menische oplossing: een plaatselij ke predikant van een andere kerk gaat een part-time verbintenis met de lutherse gemeente aan en wordt' gecoacht door de predikant van de 'moedergemeente'. Het gaat er maar om, dat het plaatselijk ge meente-zijn meer nadruk krijgt en tegelijk voorkomen wordt, dat de lutherse kerk in Nederland uiteen valt en uiteindelijk wordt tot een reeks losse gemeenten, zonder ge meenschappelijke lijn. De synode zat danig in tijdnood en had daardoor, geen gelegenheid, He zaak grondig door te'praten .Wel nam zij het principe-besluit, om He reeds bestaande lekenopleidjng voor dit doel uit te bouwen. Deze opleiding is verbonden aan het se minarium in Amsterdam. Het zegel van de synodale commis sie van de lutherse kerk. DSt zegel werd ingevoerd in 1614, toen de lutherse gemeenten in Nederland zich organiseerden in een kerkver band. Het werd gevoerd door het toen ingesteld algemeen consistorie (te vergelijken met de huidige synodale commissie). Op de rand staat (in het Latijn): zegel van de Nederlandse gemeenten onder de belijderws van Augsburg. De boom symboliseert de eenheid, die tot bloei leidt. Nederland financieel in een noodsi tuatie verk.eren, maar toch hebben ze ons niet geadviseerd om maar op te houden, met onze een-procents actie voor ontwikkelingshulp. Daar bij komt, dat de LWF er zelf ook belang bij heeft. Men is er zeer benieuwd naar, hoe dit experiment in Nederland zal uitpakken. Tijdnood De synode zal dit najaar nog een Van een onzer verslaggevers RHEDEN In de gerefor meerde kerk van Rheden (Gld.) zal vanmiddag een hu welijk worden bevestigd door een rooms-katholieke pastoor en een vrijgemaakt-gerefor- meerde (buitenverbandse) predikant. Deze bijzondere combinatie is mogelijk, doordat de predi kant in kwestie, ds. K. J. Kapteyn, een gepensioneerd luchtmachtpredikant, hulp diensten verricht in de va cante gereformeerde kerk van Rheden. Hij preekt er regel matig en bedient er ook de sacramenten. Overigens is de kerkeraad van de gemeente, waarvan ds. Kapteyn lid is (de gerefor meerde kerk vrijgemaakt bui- tenverband van Arnhem) weinig gelukkig met zijn akti- viteiten. Deze kerkeraad heeft uitgesproken, dat het verrich ten van ambtelijke arbeid in de gereformeerde kerken in strijd is met de belofte, die ds. Kapteyn heeft afgelegd toen hij predikant werd. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF.NR.: Ai Abonnementsprijs 25,50 per half jaar; 51,per jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan Hervormd Nederland, Antw.nümmer 1776, Den Haag. DEN HAAG Eind med wordt de definitieve beslissing verwacht over de integratie van het algemeen pensioenfonds van de Nederlandse hervormde kerk met het pensioen- WOORDEN VAN GEEST E! d Bij het woord dat ik gistei j gaf moet ik even een o re maken. Ik dacht aan 2 K<iU] vers 6 en ik citeerde woorden uit Johannes Paulus die woorden van kend? In Johannes staat de Geest is de levend ma vers 63) en bij Paulus: Geest maakt levend. Wa nu bij johannes doorlf q staat er: De woorden diel gesproken heb, zijn (Gi Geest en zijn (Grieks: Opnieuw die nauwe verbij Geest en leven. Waar vfc dat? In de woorden die hW gesproken heeft. In de ee*! die boodschap die Hij met nieuwheid Van zijn zendii a aarde in ons midden s woorden zijn geladen metp daarom geven zij leven. ze op uit dood en traa ;e schuld, uit angst en ver i Dat doen die woorden niet zelf. Ze moeten geho aangehoord en opgenomei gen, gegeten, als in ee land ingedronken worden ten ons aanspreken. Ze v ons samen bedoeld. Zij ip bedoeling om mij op ti j maar dan meteen zo d; s anderen opricht of ei steun geef. We moeten naat zondag toeleven om l kelijk opnieuw ons sameo gen over de woorden, woorden, en misschien die woorden van de leven Geest. De zeventiger 'jarei op ons leven, op het lev« mogen kennen en horen.c.' De synode zal dit najaar nu& ecu 1 dag moeten vergaderen. Doordat zij tGQfGR KlïlüerClOOP zich te veel verdiepte in kleinighe- fonds voor die gezondheid, geestelij- houwer te Giessen-Oudek ke en maatschappelijke belangen ,"i TT" (PGGM). Wanneer de beslissing positief is, hetgeen wordt verwacht, zal de Integratie binnen een jaar haar beslag krijgen. Bij het PGGM zijn teil van instel lingen op het terrein van de wel zijnszorg verplicht aangesloten. Dit betekent dat ook tal van kerkelijke instellingen daarin zullen deelne men. Het aantal actieve deelnemers aan het hervormde pensioenfonds loopt daardoor terug. Vandaar de voorkeur Voor integratie met het PGGM. NED. HERV. KERK Beroepen te Soest: P. H. ten te Dinteloord, Bedankt voor Doorn: Bedankt voor Vriezenve Ravesloot te Oostermei 1 (nadere beslissing), GEREF. KERKEN Beroepen te Zuidlaren: Ee ren te Appingedam. GEREF. KERKEN (VRIJi I Beroepen te Oldehoven: ter te Hoogezand. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Haag Schaaf te Dordrecht-Z HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Winst Wist u dat ondernemingen die winst maken welzijn en tevreden heid scheppen? Zo neen, wij lazen de volgende passages uit het proto col van een Oostenrijkse Gewerk- schaftsbund: 'Winst komt ons allen ten goede. Winst is de bron waaruit wij allen putten. Winst garandeert voor iedereen volop werkgelegen heid en daardoor arbeidsplaatsen voor 2.5 miljoen werknemers. Winst stelt de sociale voorzieningen vei lig. Winst maakt modern ingerichte handels- en> industriebedrijven mo gelijk, zij zijn nodig om op de wereldmarkt te kunnen concurre ren. Winst stelt de handel in de gelegenheid een zo breed mogelijk goederenpakket te voeren. Winst maakt modernisering van het wagenpark van transportonder nemingen mogelijk en daardoor ook de aanleg van goede verkeers wegen,- ten voordele van iedereen. Dat alles wordt uit de winst van de ondernemer gefinancierd. Winst is welzijn en tevredenheid voor ons allen.' (Schweizerischer Schreiner Zeitung, Zürich) Rheden Th. J. M. Zuiker AMSTERDAM Op zondg 18 mei, eerste pinksterdag, zal 's morgens om half twaalf in de katholieke Sint-Nicolaaskerk aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam een mis worden opgedragen in tien talen voor de in Amsterdam verblijvende gastarbeiders en andere buitenlan ders. Mgr. Th. Zwartkruis, bisschop van Haarlem, zal in deze eucharis tieviering voorgaan. Hij wordt bij gestaan door de vreemdelingenpas tores voor de Fransen, Engelsen. Italianen, Spanjaarden, Portugezen, Kroaten/Slaven, Polen, Hongaren en Antillianen. De basistekst voor deze concelebratie ls Latijns. De lezingen en gebeden zullen in wis selende talen worden gesproken. Mgr. Zwartkruis zal zelf in het Ne derlands spreken. Het initiatief voor deze eucharistieviering is uit gegaan van het City-pastoraat van Amsterdam, dat ook de verantwoor delijkheid heeft gekregen voor de pastorale zorg onder de in de hoofdstad verblijvende buitenlan ders. Het City-pastoraat heeft het voornemen dit 'voor Amsterdam uniek experiment' bij voldoende belangstelling als een jaarlijks te rugkerende dag voor de gastarbei ders te houden. Hulp Deze uitbouw is alleen mogelijk doordat de lutherse wereldfederatie financiële steun heeft toegezegd. Sommige synodeleden vonden het beschamend, dat het vïereldluthera- nisme hiervoor moet 'betalen. Ook vond iemand het maar vreemd, dat de Nederlandse lutheranen de se cretaresse van een lutherse bis schop in Tanzania betalen, terwijl de LWF weer een vrijgestelde in Nederland voor haar rekening gaat nemen. Dat hangt samen met de psycholo gie van ons christen-zijn, legde synodepresident ds. Bleij uit. Wij zouden onszelf de luxe van zo'n vrijgestelde niet permitteren. Je vertrouwt je eigen nood niet. Daar om werkt het gewoon verhelderend, als we onze nood voorleggen aan Genève, en zij zien er direct de noodzaak van in. Men weet jn Genève, dat wij in den en formaliteiten, was er te weinig tijd voor de grote beleidsza ken. Dan zal breder gesproken wor den over het bovengenoemde plan. Andere zaken, die uitgesteld wer den .zijn: de pastor pastorum, de invoering van het gastlidmaatschap en een rapport over de mogelijkhe den tot verbetering van de commu nicatie met de leden der kerk. (Van de 15.000 lutherse adressen leest 'maar 2000 het blad ELK. Voorge steld wordt, om vier maal in het jaar een speciaal nummer aan alle lutherse adressen te sturen). Oók de motie van de kerkeraad van Groningen, dat de synode stappen bij de regering zou ondernemen inzake de snelle kweekreactbr te Kalkar, kon nauwelijks besproken worden. De synodale commissie had de inhoud van deze motie al ter behandeling doorgespeeld naar de raad van kerken. De synode voelde zich niet deskundig genoeg om te besluiten tot stappen bij de rege ring. Wel zal ze de raad van kerken nog eens vragen 'zeer ernstig' met de zaak-Kalkar bezig" te zijn, omdat er in de synode toch wel sprake was van een duidelijke ongerust heid. CARACAS Ouders met gewetens bezwaren tegen de kinderdoop kun nen in de presbyteriaanse kerk van Venezuela hun kinderen voortaan laten 'opdragen' in een gewone kerkdienst. Hiertoe heeft de alge mene vergadering na een lang de bat besloten. Een voorstel om de doop door onderdompeling (naast de doop door besprenging) in te voeren, zal volgend jaar meer diep gaand worden behandeld. 0, Jeugd pinksterkamp (1430 jaar), vrijdag 16 tot maandag 19 mei in In de Ruimte (tel. 02155- 18014) te Soest. 0 Pion of speler? Ontmoetingsdag van de gereformeerde vrouwen bond, donderdag 22 mei van tien tot twee uur in de Margriethal te Utrecht, m.m.v. drs. K. A. Schippers uit Kampen, tol.: bond&bureau, teL 02154-3366. 0 Schooldag Nederlands bijbelin stituut teBosch en Duin, zaterdag 31 mei vanaf half elf in de Willem Arntszhoeve te Den Dolder. Constance Nieuwhoff: VI KOSSEN. H. J. W. Becht f 22.50. De moderne handwerike vindt over het algemeei sen maar een tijdrovei werk. In haar 'Vrij K geeft Const. Nieuwhoff verrassende vrije toeps deze aloude bezigheid. W niek nog niet beheerst duidelijke eenvoudige ui die leiden kan tot o.a kleurige wanddecoraties geeft bovendien veel n matie, zoals het spinnen je) en het verven van alles wordt zeer instruct door uitstekende (kleurei werktekeningen. Van een onzer redacteuren Als je in Amerika genoeg handtekeningen bij elkaar weet te krij gen, kun je aan de PTT vragen een postzegel aan een bepaalde persoon of gebeurtenis te wijden. Met dit gegeven in het achterhoofd is de Reformed Church in Amerika een actie begonnen om een postze gel te 'krijgen' voor dominee Jonas Michaelius, die in 1628 de eerste predikant was, die in Nieuw-Am- sterdam een kerk stichtte. De Re formed Church stamt volgehs de overlevering af van deze vroege in planting van het geloof in Noord- Amerika en claimt zelfs de oudste protestantse kerk in de Nieuwe We reld te zijn. Men is van plan dit feit in 1978 uitgebreid te vieren. Jona Michaelius kwam op 7 april 1628 in Nieuw-Amsterdam aan en schreef aan de Amsterdamse predi kant Adrianus Smoutius dat hij on middellijk begonnen waseen kerk te bouwen op het eiland Manhat tan. Michaelius was aanvankelijk domi nee in Hem in Noord-Amerika. Als zodanig was hij een van de ambts voorgangers van de jonge Jan Lug- tigheid. Michaelius hield het (net als Lugtlgheid) niet zolang uit in Hem en vertrok naar Brazilië en vandaar naar de kust van Guinea. In 1627 keerde hij terug naar ons land, waar de kerkeraad van Am sterdam hem naar Nieuw-Amster dam afvaardigde in dienst van de Van een verslaggever BREDA Bisschop Gijsen van Roermond heeft verschil van me- ning met zijn collega's. Dat is gebleken op de maandelijkse ver- "eSS, "L0 de™S gadering van de bisschoppen die in Breda is gehouden. u*•- 1 De moeilijkheden ontstonden naar aanleiding van twee voorlopige rapporten, die uitgebracht zijn door de werkgroep pluriformiteit. Het eerste rapport gaat over de 'kriti sche gemeenten' en het tweede over 'rechtse groeperingen'. Bisschop Gijsen vindt de materie die in de rapporten wordt behan deld te moeilijk om nu al een visie te geven. Hij heeft dan ook gewei gerd het communiqué van de geza menlijke bisschoppen te onderteke nen en heeft een eigen verklaring uitgegeven. In zijn verklaring zegt bisschop Gijsen dat de werkgroep de publi catie van de rapporten heeft door gedrukt en daarmee rijp beraad van de bisschoppen onmogelijk heeft gemaakt. In de tweede plaats verwijt hij de werkgroep dat deze 'groeperingen buiten de kerk' (de bisschop doelt hier op de kritische gemeenten) in de overwegingen heeft betrokken. De andere bisschoppen lieten in hun verklaring weten alle waarde ring te hebben voor wat wordt na gestreefd, maar ze heben ernstige, soms zelfs fundamentele bezwaren tegen bepaalde opvattingen over de geloofsinhoud, zoals die uit de rap porten naar voren komt. De bis schoppen zullen met, de commissie nagaan hoe het werk kan worden voortgezet. Te zijner tijd zullen zij uitgebreider op de rapporten reage ren. ARNHEM In de hei meen te te Arnhem is ej teraad in de maak, wa boven te laten komen'/ in deze zin wordeil om de gemeenteledel wekken actief mee w 'met elkaar aan de praa om met z'n allen wat m krijgen op de wijze, wa de toekomst in déze zo I derende wereld gei Christus kunnen zijn en! De vorm, waarin het D beslag gaat krijgen, sta vast. Wel is alvast toe het overleg betrekking j inhoud, zowel als de i het eigentijds gemeent alleen kerkgangers, bi stemgerechtigde leden I betrokken, maar 'ieder dan ook, bij de gemeenl voelt en mee will prater (ADVERTENTIE) Westindische Compagnie. Hij bleef daar vier jaar en keerde vermoede lijk omdat hij het niet kon vinden met directeur-generaal Pieter Mi- nuit, naar Nederland terug. Een nieuwe missie kreeg hij niet, alhoe wel hij volgens zijn biograaf, A. Eekhof. 'dit ten zeerste begeerde'. Wie wil dat Jonas Michaelius via een postzegel terugkeert in Nieuw- Amsterdam kan zijn handtekening sturen aan dr. Daniel K. Poling, 729 West 181 Street, New York, NY 10033, USA. Of de Amerikaanse Post er van onder de indruk komt is een tweede. Hout- en bouwmakkers: Proviciat met driekwarteeuwfeest. Goed feest vandaag in Utrecht. VOLHOUDEN EN DOORDOUWEN! Afzender: Bondgenoten van de Christelijke Bedrijfsbond H.B.V. (Postbus 5003, Amsterdam)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2