5 De Paulusianen, daar komen ze an' de plaat hebben het beloofd aan inze stervende vriendinnen' Oorlogs-ver j aardagskalender e verbroedering stijgt bij het afscheid ten top Een 'lawina' in Venetië lijf W Prima debuut van Red White 'Blue lUW/KWARTET ZATERDAG 3 MEI 1975 BINNENLAND 17 jor Loes Smit ,chtig meter boven ons ziet t zwart van de mensen. De piter, achter een loodsbootje izichtig zijn weg zoekend door twintig meter smalle Straat n Korinthe met aan weerszij- n de hoge, steile rotswanden dichtbij dat je er haast je si- ret op kunt uitdrukken, trekt orm veel bekijks. De bomen el hoog op de brug over het naai blijken van dichtbij in- as allemaal mensen te zijn, juichen en zwaaien naar de nderden Paulus-gangers die h op de dekken verdringen en tzelfde terugdoen. Is een kakafonie van bewegin- en uitroepen en tegelijk zo'n tje een symbolisch afscheid van ie kanten: het laatste land dat op deze Paulusreis bezocht heb- 1, wuift ons nu uit en de Paulus- igers zwaaien naar de laatste ende wezens die ze buiten de liter nog zullen zien voordat ze Venetië definitief het schip zul- verlaten. ochtend zijn we zelf nog over brug geweest, per bus naar de ;ravingen van Korinthe, op weg irheen de groepsleider 1 Korin- 13, het hoofdstuk der liefde, lit voorgelezen. Dat was het laat- uitstapje en vanaf nu zal er roerig afscheid genomen worden, lit zo langzamerhand hebben 1 wat mensen elkaar wat beter •en kennen. Behulpzaam blijken ook voor elkaar. Gisteren nog, de Akropolis, zag je oudere nsen aan de arm van stoere flereizig(st)ers over stapels ste il naar het Parthenon klimmen, i oude man, die in Efeze al >gd had dat hij 'die puinhopen' op wilde, was midden tussen brokstukken zijn groep kwijt, terend op zijn groepsleider le man loopt veel te hard voor L oude mensen') werden hij en i volgzame vrouw op een blok mer midden in het Parthenon eponeerd. waar hun groep hen er weer oppikte. Op het hoogste t van de Akropolis, waar de ppen even van het uitzicht over inig Athene genoot, pelde een reus-mevrouw voor de dorstigen sinaasappeltje, welwillend af taan door groepsleider Pietersen. De zo goed als verlaten open promenade op het Apollodek van de Jupiter, waar tijdens de hele reis druk gewandeld en over de reling gehangen is. Het zal nog één keer vol worden, bij de ontscheping in Venetië, en daarna zal het er maar een stille boel zijn. laatste volle dag (en nacht) op een maandag, wordt behalve dag van afscheid nemen ook van koffers pakken, alle limo- des, koffie en nog pittiger drank- betalen die tijdens de hele reis rekening zijn gekocht, en na- irlijk zijn er voor het laatst bij- ikomsten. Eerst groeperen Petrus, olios, Barnabas en al die andere ilus-delingen zich nog éénmaal idom hun herders om de afge- oken fooien voor het scheeps- soneel af te dragen en instruc- voor de ontscheping te ontvan gen, wat zich opnieuw voltrekt in ruimten als de bioscoop. De Marcusgroep heeft op het schip de pas verschenen 'reizen van de apostel Paulus' óp de kop kunnen tikken bij iemand die het net kers vers van huis had meegenomen en biedt dat wika Pietersen aan uit waardering voor zijn leiderschap. Er is een haastig in,elkaar geflanst rijm bijgemaakt met de cadans van een sinterklaasvers; zowel boek als rijm worden in grote dank afgeno men. In de namiddag is er een forum, waar onder voorzitterschap van top leider Groeneveld, prof. J. N. Se- venster, ds. L. Kievit en Paulus- specialist ds. Aalbers vragen over leven en werken van de apostel beantwoorden. Wel vijfmaal wordt het forum de vraag voorgelegd hoe het toch komt dat je overal alleen nog maar puinhopen ziet. In Klein- Azië, merkt iemand op, vind je niets meer van het christendom terug. Een ander heeft zich ver baasd over het werken op zondag in Griekenland en vraagt hoe de Grieks-orthodoxe kerk eigenlijk functioneert. Een aantal mensen tracht het forum tot een technische uiteenzetting te verleiden over de klassieke architectuur, waaruit zul ke omvangrijke bouwwerken zijn voortgesproten. Niet iedereen is naar dit forum paulusianum gegaan, maar vol was het wel al en zodoende moet een deel van degenen die nog wel even naar de afscheidsspeech van de heer Groeneveld willen luisteren, zich buiten de zaal op trappen, aangesleepte verandastoelen en op de vloer installeren. Uit het aan houdende applaus binnen valt op te Paulusgangers tussen de Griekse goden maken dat iedereen die er aan meegewerkt heeft om deze cruise prettig te doen verlopen alle Paulusgangers inclusief leiders dus eigenlijk wordt bedankt. Ook zijn er brokstukken op te' vangen van wat wika Groeneveld verder zegt: dat er, wat de organisatie betreft, nog veel fouten aan deze reis kleven, dat de eerste Paulusreis dan ook een experimenteel karak ter had, ook extra avontuurlijk was voor het instituut en dat 'we veel van deze reis geleerd hebben'. Aan tafel is de verbroedering zoals steeds groot, maar op deze laatste dinerzittingen toch weer groter dan ooit. Misschien doordat de drankre keningen meevielen de hele dag hebben twee officieren zo intensief koersen zitten omrekenen dat ze nu haast geen nul meer van een één kunnen onderscheiden maar toch meer doordat vanavond het kapiteinsdiner wordt geserveerd. Met champagne, met in het donker hoog opvlammende ijstaarten en met een toespraak van de kapitein, allemaal zaken waarnaar eenparig gekeken en geluisterd en waarvoor broederlijk geklapt wordt. Eigenlijk klappen al die mensen met tijdelijk bijbelse namen voor zichzelf, want kapitein Assanakis prijst de Paulusreizigers uitbundig, omdat ze altijd zo correct op tijd aan boord waren: nog maar zelden, zegt hij, heeft hij meegemaakt dat het schip steeds op tijd kon uitva ren. Na het diner haasten de mensen van de eerste zitting zich naar de Titanenlounge om een goed plaats je te bemachtigen, want er is een voorstelling beloofd van Griekse dansen, uit te voeren door een paar bemanningsleden. Dat wordt wach ten, want de voorstelling zal pas beginnen als de mensen van de tweede zitting er ook bij kunnen zijn. Er is wel iemand onder de aanwezigen die de wachtende me nigte zolang wil vermaken: de al grijzende, Haagse aardrijkskundele raar Van Alkemade grijpt de mi crofoon om een paar liedjes te zingen. Helaas wil de microfoon niet meewerken en dus moet Dirk Witte's 'eerste meisje van de zang vereniging' maar zonder. Hier en daar wordt het refrein wat gieche lig meegezongen. Hij heeft nog een meezinger in petto, een zelfgedichte ballade over de Paulusreis. Het verdichtsel beschrijft letterlijk alles, vanaf het vertrek uit Arnhem tot en met het leven op het schip, waaronder twee coupletten met de mededeling dat twee reizigers el kaar in de voetsporen van Paulus voor het leven hebben gevonden. Bijbelteksten ontbreken in de bal lade niet. De zanger sleept er met het oog op het voorafgaande na tuurlijk 1 Korinthe 13 bij en verder Handelingen 20 vers 1-12, waar Paulus zijn rede uitstrekt 'tot mid dernacht', een voor sommigen niet ongebruikelijk ontspanningsuurtje in de lounge. Het refrein is niet moeilijk. Dat gaat op de melodie van 'daar komen de schutters' zo: 'De Paulusianen, daar komen ze an Amateurtheologen van Neêrlands stam Gelukkig zijn er ook dominees bij Die behoeden de kudde voor ketterij'. De tweede zitting barst nu los en het wordt weer passen en meten om iedereen een plekje te bezorgen. De omvangrijkste groepsleider pro beert zich tussen twee stoelen op de grond te laten zakken, maar hij blijkt te optimistisch over zijn slanke lijn en daarom deelt een dame bereidwillig haar stoel met hem. De dansers, drie mannen en één vrouw, bijgestaan door het bandje van Lily, zingen en dansen zich in het zweet, zoals de toe schouwers zich in de inmiddels snikhete zaal in het zweet zitten te zitten. Bij de vissersdans, een Griekse po lonaise, waarmee de voorstelling eindigt, worden de kijkers onver hoeds letterlijk van hun stoelen ge rukt om mee te doen. Een soort zwaan-kleef-aan met dominees, lei ders, wika's, leidsters en alles en iedereen door elkaar, die hand in hand in een lange sliert door de hele zaal hopsen. Tot middernacht eigenlijk is het dan al één uur, omdat deze avond de horloges weer een uur teruggezet moesten worden voelen velen de behoefte om de laatste drachmen en ook alvast maar weer wat Nederlands geld in iets drinkbaars om te zetten. kun je eigenlijk het dek niet op. Toch zijn de stoelen druk bezet en wordt er heel wat afgepraat. Een mevrouw vertelt een beetje ont daan, dat haar man haar in de hut heeft opgesloten toen ze sliep; ze moest tegen de deur bonzen tot iemand van het personeel haar ein delijk hoorde en bevrijdde. Zoiets kan gebeuren als Je samen soms met z'n vieren maar één sleutel bezit. Over het weer gaan de ijse- lijkste verhalen: alle passen tussen Zwitserland en Italië zouden dicht- gesneeuwd zijn en er zou geen trein meer door kunnen. -E_2£ Een katterig dagje is het, die dins dag dat we in Venetië aan zullen komen. Alle koffers staan gepakt voor de hutten, de obers hebben niet zo'n zin meer, waardoor de verstrekking van een kopje koffie eindeloos kan duren, maar een voordeeltje zit er aan deze dag toch ook vast. Eigenlijk zijn we te laat uit Arnhem vertrokken de offi ciële vertrekdag was maandag en het werd vroeg in de dinsdagoch tend en die 'schade' halen we nu ruimschoots in: Venetië zal pas tegen de avond in zicht komen, uren later dan voorzien. Een extra dag dus om nog een uurtje op het dek rond te hangen en misschien nog één keertje bij kapster Diane Scott binnen te stappen. Zolang en zo vaak er klanten zijn, moet haar benauwde kappershokje van twee bij twee open blijven en tijdens deze reis heeft ze dan ook niet veel vrij kunnen nemen. Je kunt merken dat we dichter bij huis komen: het is zonnig, maar er waait een frisse wind en-zonder jas Voorlopig staat de Trouw/Kwartet- trein toch aan het station Santa Lucia in Venetië te wachten. Een paar zieken mogen er met een bootje heen, de rest gaat wande len. Bij de ontscheping is het al tegen donker. Er is ons een wande ling van twintig minuten voorspeld, maar dat valt tegen. Langs de ka nalen. door halfduistere, smalle straatjes met ongelijk plaveisel gaat het bruggetje op, bruggetje af. We voelen ons met z'n paar hon derden net een troep vluchtelingen met alleen wat handbagage. Opge schoten Venetianen praten aan de kant duidelijk hoorbaar grinnikend over 'truppe' en 'lawina'. Een enke le groepsleider voelt zich genoopt de vermoeide horde tot grotere spoed aan te manen, omdat de trein gehaald moet worden. Achter af blijkt dat nonsens, omdat de bagage nog zeker een half uur op zich laat wachten. Hier en daar staan onderweg mensen tegen een muur uit te rusten; de wandeling blijkt voor hen slopender dan de klim door Efeze of over de Akropo lis. Velen doen er veertig minuten tot drie kwartier over en komen murmurerend en doodop op het station aan'. Zo omstreeks half elf zet de trein zich in beweging en daardoor loopt het diner, dat veel Paulusgangers thuis al van tevoren besteld had den, een tikje in de soep. Het wordt nu souperen voor hen, tussen twaalf en half twee 's nachts. De anderen eten, de meesten al in hun couchette, om half twaalf nog een broodje en proberen te slapen, wat knorrig omdat de soupeerders nogal luidruchtig door de gangen lopen. De volgende ochtend, als iedereen tegen kwart voor zeven al heen en weer drentelt naar wasgelegenheid en toilet, blijken alle vermoeidheid en boosheid verdwenen. Grollen en grappen vliegen over en weer en in de loop van de dag stapt iedereen andere coupé's binnen om handen te schudden. Allemaal praten ze er over, hoe prachtig deze reis wel was. De mevrouw van 83 uit de Marcusgroep vindt het 'erg interes sant om gestaan te hebben op plaatsen waar Paulus geweest is. Ik heb zoveel moois gezien!' Een Paulusganger kan best tegen een stootje. Dit is het laatste van vier artikelen. De voorgaande zijn geplaatst op 26, 2 en 30 april. lijf strijden voor een rechtvaardiger wereld ivrouw E. H. van Keekem-Coerts, wonende in het bejaardencentrum 'Heidestein' te r- am injit ons; We hebben onze stervende vrien dinnen in Ravensbrück beloofd, dat als we eenmaal het geluk zouden hebben om in ons dierbaar vader land te mogen terugkeren, wij alles in het werk zouden stellen, om de jaren 1940-1945 nooit te zullen la ten terugkomen. Ik heb veel strijd gevoerd, maar ben nu niet meer in staat iets te doen, zowel lichamelijk en door mijn zenuwgestel, dat erg heeft geleden. Daarom hoop ik ook vurig, dat de jonge mensen van nu, het overnemen en zullen blijven strijden voor een rechtvaardige we reld, en zullen vechten tegen on recht en fascisme. Mijn man en lik lezen op het ogen blik 'Trouw', ook al omdat deze krant in de beruchte jaren '40-'45 aan de goede kant stond, en aan het verzet deelnam, evenals 'Vrij Nederland'. Maar het moet mij van het hart, waarom wordt het dag blad 'De Waarheid', altijd doodge zwegen'? Na dertig jaar bevrijding kan dat gewoon niet meer, ook de communistische partij ging vooraan in de strijd tegen het fascisme. Ook zij heeft vele moedige vrouwen en mannen verloren. Bundelen Ik ga van het standpunt uit: Zie wat ons bindt, en niiet wat ons scheidt. Dat is: de gezamenlijke bundeling van alle krachten in on ze samenleving, die zich willen in zetten voor vrede, en vechten tegen het opkomende fascisme, waar ook ter wereld. Een artikel in 'Trouw' van de Bel gische journalist Stan Lauryssens, bewijst wel hoe de oud-naai's in Duitsland, zelfs op hoge posten, nu nog een verering hebben voor de moordenaar Hitier. Waakzaamheid blijft geboden. Ik zou gaarne zien, dat u dit artikel plaatste. Er zijn nog zoveel mensen, vooral jongeren, die niets of weinig weten van wat we doorgemaakt hebben. Ze zullen nu misschien met respect denken aan al die vrouwen, voor wie het monument in Amsterdam is opgericht. van 'Trouw', heb ik het fcel gelezen over de onthulling tl het monument voor de vrou- n van Ravensbrück', te Amster- m. Als ex-gevangene van het be- shte vrouwen-strafkamp, wil ik jme enlige kanttekeningen plaat- ie-en-een half Jaar zijn we ge- ifronteerd met kou, honger, pijn, >st, uitbuiting, vernederingen, affen enz., altijd de SS met de ölvers in onze ruggen. We moes- hard werken (boerenlandar- d, bosarbeid, beerputten leegha- met kleine emmertjes), en dat twintig graden kou en met wei- J kleren aan, nog steeds huiver bij de gedachte aan dit afgrijse- i werk, dat we dagelijks moesten richten. moesten 's morgens heel lang appèl staan in de kou. Dan am de SS en wees willekeurige luwen aan, die moesten worden "gast in het crematorium, of er rden er vele doodgeschoten, angsten die we dan uitstonden, 1 nauwelijks te vertellen. Daar- kunnen we ook nooit genoeg Nieren aan deze beestachtighe den aan de gevaren van het 'cisme. Als we dan in de kranten Ki. dat de drie beruchten van moeten worden vrijgelaten. dat voor mij, én de andere 'egere gevangenen, niet te verte- Het zijn geen haatgevoelens 1 mij, maar ik vind, dat deze e grote beulen niet mogen en [men worden vrijgelaten. In eerste joodse man en mijn Ne joodse schoonfamilie zijn East in Auschwitz, en duizenden x hen. Daaraan hebben deze lie- J meegewerkt. Het blijven voor •en voor velen met mij. diepe naen, die nooit meer geheeld ^nen worden. Daarom, laten deze e misdadigers in de vergetelheid 'c'g sterven in Breda. Ze hebben goed leven, en hebben i1mst van honger, ontberingen, uciluizen, kleerluizen, hoofdlui- schurft en dat hongerige rat- s nachts op hun gezichten zul- komen om daaraan te knabbe- (zoals de toestand in ons kamp De onthulling van het monu ment in Amsterdam. was). Wij moesten hiermede leren leven. Ik heb de eer gehad om in 1954 het woord te mogen voeren namens de Vrouwen van Ra vensbrück, toen prinses Wilhelmina te Winterswijk, het standbeeld ont hulde voor de moedige verzetstrijd ster mevrouw Kuipers-Rietberg (tante Riek). Helaas is ook zij in Ravensbrück omgekomen. Moedig Het is het jaar van de Vrouw; laten we deze en met haar vele moedige vrouwen, onder meer de studente Hanny Schaft en Reina Prinsen Geerling, en al de duizenden vrou wen over de gehele wereld, die het leven lieten in de strijd tegen het fascisme, eren in hun lichtend voorbeeld. Een beeld waaruit (voor wie die tijd uit persoonlijke herinnering kent wellicht ten overvloede) blijkt dat in de bezettingsjaren ondanks alle ellende ook de humor opleefde. Deze prent kwam voor op een verjaardagskalender die speciaal voor het ondergrondse 'Trouw' vervaardigd is en door medewerkers van 'Trouw' verspreid werd tijdens de hongerwinter. door Willem-lan Martin Na vorige week een der oudste Nederlandse groepen, de Bintangs, in het zo langzaamaan welverdiende zonnetje te hebben gezet, ditmaal ruim baan voor het waarschijnlijk meest recente popconglomeraat van eigen bodem: Red White 'N Blue een gezelschap dat het talent kombineert van de notoire Assenaren en ex-Blizzards Harry 'Cuby' Muskee (zang) en Eelco Gelling (sologitaar), ex-Q 65 Frank Nuyens (gitaar), drummer Herman van Boeyen (eerder onder meer actief in Panda, Tee Set en Super Sister en bassist Lou Leeuw, tot voor kort op de loonlijst van de noordelijke formatie The Rocking Tigers. Van meet af aan is de wording van Red White 'N Blue (de naam is een vondst van Earring George Kooymans, die ook de 'producing' van de debuut-elpee verzorgde) door menigeen met een meer dan normale belangstelling gevolgd. Dat heeft naar alle waarschijnlijkheid vooral te maken met het feit, dat de vorming van RW B het al zo lang gewenste her optreden van het met enig overdrijven toch wel legendarisch te noemen duo Gelling-Muskee impliceerde. Een tweetal, dat een kleine tien jaar terug de 'Nederblues' tot een begrip maakte, en van wie Eelco Gelling met zijn betrekkelijk zeldzame gitaaraanpak (niet teveel noten, het juiste gevoel) gold (en nog steeds geldt) als een van de betere gebruikers van dat instrument, en Harry Muskee anderzijds destijds imponeerde met een misschien niet geheel toonvast, maar wel zeer doorleefd stemgeluid, waarachter zich een wereld van allerhande menselijke problematiek deed vermoeden. Het eerste, simpelweg naar de groep genoemde werkstuk van Red White 'N Blue (Polydor 2925 034) rechtvaardigt de hooggespannen verwachtingen volkomen, en dat niet alleen door de hier wederom uiterst overtuigend naar voren komende kwaliteiten van Muskee en Gelling. Van eminent belang ook zijn de steunende activiteiten van de motorische tandem Leeuw-van Boeyen, welk tweetal op elkaar reageert alsof het samenspelen reeds een kwestie van jaren is, en Frank Nuyens' voornamelijk akoestische inbreng (slag, Incidenteel spetterend weerwerk tegenover de puike riedels van Gelling). Met elkaar creëert het vijftal een fris, soepel en heider- gestructureerd muzikaal geheel, dat de Blizzards-elementen van weleer (De Blues, hier en daar 'bijgemengd' met meer 'landelijke', wat melancholiekerige trekken) koppelt aan een 'moderniserende', af en toe tegen groepen als de Allman Brothers aanleunende aanpak: de ritmiek, dat losse, en toch steeds zeer geladene, en vooral ook het ekonomische, elastische gebruik van de gitaren (zoiets als in voetbaltermen 'de bal het werk laten doen', dit ter onderscheiding van het virtuoos, maar meestal vruchteloos gepriegel op de vierkante centimeter). Hoogtepunten Het debuut van Red White 'N Blue is een uitstekend stuk muziek, dat per keer beluisteren nog aan attractiviteit wint. Compositorisch kent de plaat een paar minder sterke stukken (Master Of Planning, Country Life), maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de resterende nummers, met als absolute hoogtepunten het waarschijnlijk op single uit te brengen Happyville, Perfection en het stevige, met een vette slide-gitaar opgesierde Freewheeler. Het motto voor deze dagen derhalve: Koop Uitsluitend Neerlandsch Fabrikaat! Verder met Who-dummer Keith Moon. Two Sides Of The Moon (Track 2460 248) is het eerste solo-product van dit onberekenbare heerschap, die daartoe de assistentie inhuurde van een macht aan begeleidend talent (hou Je vast: Jo Jo Gunne, Joe Walsh, Rick Nelson en zijn Stone Canyon Band, Fanny, Flo and Eddie, Nilsson en nog vele anderen). Het resultaat van dit alles wordt misschien nog het aardigst verwoord door Ringo Starr, die hier ook af en toe een nootje meetikt. In het jongste nummer van het muziekperiodiek Oor geeft deze vrolijke oliebol desgevraagd te kennen: 'Er staan een paar aardige nummers op. Dat zijn de nummers waarin ik zelf meespeel' 'Nee..ach, het is een aardige plaat.voor een dummer. Solid Gold moeten ze als single uitbrengen. In In My Life klinkt Moon als de nieuwe Rex Harrison. Keith Moon is de nieuwe Rex Harrison. Schrijft dat maar op'. Waarvan akte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 17