Dr.Van Putten pleit voor deelparlementen 59.75 Luidruchtig spel van Italiaanse chauffeurs eb iea&ti is e? mooi mee, f?3 echt-ieer-motie wan van Haren FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Pascal Thomas gaat weer met vakantie Vooruitgang: dat is net goede steeds beter maken DS'70 laakt zwichten bewindslieden voor kritiek universiteiten 'Kiezer meer macht en invloed geven' Heel zomerse Kerko chemisiers numet40.-voordeel Hef prijsverschil, indeBijenkorfQ 'Duivels van de grote weg Gebroeders Helle in Zeeuwse stijl wie lef heeft wordt lid van het a d b a ,Inhet DIAXGKESSENHUIS te Hilversum een va^ure voor een -VERPLEEGKUNDIG DOCENTE -PRAKTIJKDOCENTE Alle schoenen uit deze advertentie zijn van echt leer. 8 rROUW/KWARTET VRIJDAG 2 MEI 1975 BINNENLAND/FILM 9 DEN HAAG Om de individuele kiezer meer macht en invloed te geven, moet hij in de gelegen heid gesteld worden niet alleen rechtstreeks de Tweede Kamer te kiezen, maar ook een aantal deel- arlementen of beleidsraden. Deze afzonderlijke volksvertegenwoordigingen (voor ongeveer vijf leleidsterreinen)bestaande uit deskundige gekozenen, zullen beter in staat zijn de regering en het rehele leger van ambtenaren te controleren. Mt idee is afkomstig van dr. J. van Utten, lector in de politicologie aan de Vrije Universiteit en vroe- jer parlementair redacteur van de iwartet-bladen. Van Putten heeft lijn gedachten over de versterking ?an de democratie in Nederland iteengezet in het boek 'Demokra- e in Nederland' (uitgave Spec- rum, prijs 9.50). Eerst stelt hij een diagnose en con- itateert, dat de zieke, sinds de demo- :ratie in discussie is, er niet beter ip geworden is: de macht van staat ai de ambtenaren is groter gewor den en de invloed van het parie nent kleiner. )e oplossing is volgens Van Putten dan niet de rechstreekse verkiezing de minister-president (een «ardemiddel) of bijvoorbeeld de nvoering van een districtenstelsel. Iet gaat er om, dat parlement niet steeds meer bevoegdheden delegeert aan de ministers en de ambtena ren. Dit spoor kan verlaten worden met het splitsen van de staats macht door verschillende beleidsra den of deelparlementen te laten kiezen. Bij het nieuwe stelsel, dat Van Putten voor ogen staat, blijft de Tweede Kamer het eindoordeel be houden en zal ze min of meer gaan functioneren als de Eerste Kamer nu. De senaat kan van het toneel verdwijnen. De deelparmeneten kunnen gelijk met de Tweede Ka mer worden gekozen. Dr. Jan van Putten gelooft niet, dat die inge wikkeld zal worden voor de kiezer. Tenslotte moet men ook een belas tingbiljet invullen. Een bijkomend voordeel is, dat de kiezer, als hij kamer en deelparle- ment kiest, zijn stem kan verdelen over de verschillende partijen, voorbeeld: wie het niet eens is met het buitenlands beleid van de PvdA kiest voor de veiligheid een andere partij. Dr. Van Putten geeft toe, dat door zijn stelsel de invloed van de poli tieke partijen geringer wordt. Ei genlijk legt hij een bommetje on der de partijen. In een toelichting op zijn boek zei hij gisteren: 'Ik kan me voorstellen, dat verschil lende organisaties met kandidaten lijsten komen voor de deelparle menten', Het verwijt, dat hij het corporatieve systeem nastreeft, werp hij overigens ver van zich. 'Het gaat om de versterking van de invloed van de kiezer', zegt hij. 'Daarom moeten de politieke partij en er voor zijn'. Overigens zijn zijn verwachtingen over de haalbaarheid van zijn sug- Kerko is jeugdig als altijd in z'n nieuwste collectie jurken met streep- en ruitdessin. De jurk valt tot net over de knie en is lekker ruim en klokkend door vier lengteplooien. Wat wijdere, korte mouw met manchet en tikkeltje grote overhemdkraag. In 14 kleuren. De polyester/katoen stof is uitstekend plooihoudend en makkelijk te wassen. Maten 38 t/m 16. Normaal 99.75, als tijdelijke prijswinner Afd. japonnen Het kamerlid Verwoert van deze fractie zei dit gisteren tijdens de voortzetting van de behandeling van het wetsontwerp herstructure ring wetenschappelijk onderwijs. 'Nog een stap verder en de minister was tegemoet gekomen aan zijn felste tegenstanders, en hij had het wetsontwerp ingetrokken', aldus de De Kever wordt elk jaar veranderd, maar nooit alleen om de verandering, 'pi Wèl om de verbetering. Daardoor zfet -r:' u ieder jaar Hef vertrouwde beeld van een nieuwe, betere Kever. 'Vijf jaar' Het kamerlid Verbrugh (GPV) vindt dat de cursusduur als regel vijf jaar moet bedragen en in uit zonderingsgevallen zes of vier jaar. Zoals het wetsontwerp er nu ligt is het ook voor deze partij onaan vaardbaar. Kamervoorzitter Vondeling stelde aan het eind van de eerste termijn van de Kamer voor. nog voordat de behandeling in deze Kamer wordt voortgezet eerst weer overleg te voeren in de vaste kamercommissie voor onderwijs met de minister of met zijn ambtenaren. Hij deed dit voorstel om de nu al ingediende amendementen (ongeveer twintig) te bespreken en om te zien of daarin geen doublures voorkomen. Dit om te voorkomen dat er bij de voortzetting van de behandeling in de Tweede Kamer over anderhalve week. onduidelijkheden zullen ont staan. Dr. J. van Putten gesties in Nederland niet groot. Maar dr. Van Putten gaat voort met zijn wetenschappelijke arbeid. In het voorwoord van het boek wordt aangekondigd, dat de 'functi onele parlementaire decentralisatie' (zo wordt het systeem van de deel parlementen aangeduid) zoveel mo gelijk op basis van gericht onder zoek in de praktijk wordt uitge werkt. Dan volgt weer een publika- tie. De discussie over de democratie kan voorlopig worden voortgezet. door Ber Huising DEN HAAG De fractie van DS'70 in de Tweede aKmer betreurt het dat minister Van Kemenade en staatsecretaris Klein (onder wijs) zijn gezwicht voor de kritiek uit de universitaire wereld, door de maximale cursusduur voor universitaire studies niet op vier maar op vijf jaar te stellen. heer Verwoert. Een ander groot bezwaar vindt DS'70, dat programma's die vier jaar duren, automatisch goedge keurd zullen worden. Vervoert: 'Blijkbaar hoeven de vierjarige pro gramma's niet getoetst te worden op programmatische en onderwijs kundige aspecten, als ze maar vier jaar duren dan is het wel goed'. De heer Van der Spek (PSP vindt een vierjarige en in sommige ge vallen ook een vijfjarige cursusduur onvoldoende. 'Soms zal zes jaar of zelfs iets meer noodzakelijk zijn', aldus de heer Van der Spek. Hij vindt bovendien, dat studenten die in een studentenvereniging een be stuursfunctie vervullen meer dan de nu voorgestelde zeven jaar voor hun studie moeten mogen gebrui ken. De PSP betreurt het bovendien dat er geen experimentele fase zal ko men voor het geherstructureerde wetenschappelijk onderwijs. Van der Spek vreest dat de gevolgen van invoering van deze wet verge lijkbaar zullen zijn met de kater die is ontstaan ten gevolge van de mammoetwet. Het wetsontwerp is voor deze partij dan ook onaan vaardbaar. Die 'Duivels van de grote weg' zijn Italiaanse vrachtwagen chauffeurs, een geharde, be zonken oudere (Michel Con- stantin) en zijn jongere bij rijder (Giancarlo Giannini), en die moeten op weg naar War schau nog aan elkaar wennen. Regisseur Sergio Corbucci geeft meteen al een boeiend beeld van die kerels in dat leven, langs de wegen, in de wegrestaurants, met wat losse avontuurtjes en een los huwelijk want ze zijn nooit thuis. De twee hebben nog ruzie met een paar rauwe Hollanders ook. En met elkaar, maar dat leg gen ze bij. Tot zover is het een vrijblijvende schildering, met humor, van een stel vrijgevochten jongens, die zich overal redden. Maar ze zijn niet vrij. Er is een afgekeurde oude chauffeur die zo weinig pensioen krijgt dat hij tot zelfmoord komt. en de vakvereniging kon niets voor hem doen. De twee willen dan ook eigen baas worden, met een eigen wagen, tweedehands gekocht van de spaarcenten en het geld van een verliefde weduwe. Conflicten Dan beginnen de grote conflicten. Ze komen moeilijk aan vracht, be halve als de vroegere collega's sta ken, en dan worden ze toch een soort onderkruipers. Ze moeten ook twijfelachtige vrachtjes pikken en daarmee krijgen ze de mafia tot vijand. Zodat zij, flink in elkaar geslagen, hun wagen met spannen de en gevaarlijke moeite van de afgrond moeten redden. En dan hebben zij alleen nog maar de eer ste afbetaling verdiend. Wat dus begon als een vermakelijke weerga ve van een ruw vrijbuitersleventje kreeg langzamerhand ook de ernst van de diepere, sociale, conflicten. Sergio Corbucci heeft dat pakkend realistisch verbeeld en zijn spelers gingen geheel in hun rollen op, hevig en luidruchtig, maar zij zijn dan ook Italianen. (Amsterdam-Cineac Damrak I, 14 De jonge Franse regisseur Pascal Thomas werd door critici en publiek met gepast gejuich binnengehaald vanwege zijn frisse aanpak, zijn kakelvers naturalisme. Hij filmt als het ware voor de vuist weg, volgt mensen in hun dagelijks doen en laten, lijkt gespeend van enige bijbedoeling. In 'Les Zozos' en 'Pleure pas la bouche pleine' werkte die methode bijna perfect. Je kon je, met Clau de Ghabrol, afvragen of hij op die manier 'zonder complexiteit' door zou kunnen gaan, maar dat was van later zorg. Die latere zorg is na door Ber Huising 'De gebroeders Helle en hun moeder zijn maar verzonnen', schreef Digna Sinke in een bescheiden toelichting, maar in haar korte speelfilm bestaan ze echt. Doordat zij zulke mensen in zo'n Zeeuws dorpje, en hun leven daar, heeft gekend, en zij hun simpele werkelijkheid met een wat droef geestige weemoed wist weer te ge ven. Mooi en gevoelig en heel een voudig (wat niet wil zeggen: ge makkelijk) beperkt tot 16 mm- film in kleuren, en 28 minuten draaitijd. Met de moeilijkheid: waar en wanneer kan dat gedraaid worden? Ze wonen met z'n drietjes in zo'n dijkhuisje. Moeder is oud, doof, slonzig en vreemd. Ze heeft een pad als huisdier, ze houdt de bui tenwereld bulten, en de dorpskin deren noemen haar een heks. Haar jongste, al groot, werd nooit vol wassen, hij loopt maar wat drome rig rond. De oudste verdient de kost voor alle drie. Hij ziet wel wat in de, niet meer zo Jonge maar wel opvallende, koffiejuffrouw van de fabriek. Maar als hij op een zondag met haar thuis komt, wordt ze daar weggekeken. Geen vreemden in het gezin. Hij zal wel vrijgezel blijven om voor moeder en broer te zorgen. Goedig en een beetje triest. Dat huisje, de benauwde rommelige kamertjes, de slome gesprekken, de eenzame dorpsweg: de bus naar er gens anders even op het pleintje, bij somher regenweer; een droevig stemmende feestavond met tombola en harmonika: de ganse landerig heid van een bekrompen geborgen bestaantje, werd door Digna Sinka en haar medewerkers (Paul van den Bos voor de fotografie) bijzon der mooi weergegeven. Met Jeanne Verstraete als de moeder, Cor van Rijn als de oudste, Hidde Maas als de jongste zoon, Loes Vos als de koffiejuffrouw, en verder de dorpe lingen. In een stijl die, typisch Zeeuws in dit geval, door en door Nederlands is, en ook bijzonder goed zou werken in een verhaal dat langer, vollediger, dramatischer is dan deze stemmige novelle. het zien van 'Le chaud lapin' wel een eindje dichterbij gekomen. In het begin van zijn laatste film stapt hij af van zijn zorgvuldig, slechte schijnbaar nonchalant regi streren en schept een typische kluchtfiguur. Met abominabel resul taat. Want Bernard Menez, 'het he te konijn' van de titel, mist nu net wat alle figuren van Pascal Thomas zo echt maakte en zo aangenaam om naar te kijken: volstrekte van zelfsprekendheid van doen en la ten. Hij speelt, als niet meer zo jonge versierder van jonge meisjes, zeer duidelijk en zeer krampachtig een rol en dat is niet wat wij met Pascal Thomas hadden afgesproken. Als 'het konijn' later, tuk op ero tisch avontuur, met een getrouwde vriend mee gaat op vakantie naar het platteland omdat hem daar vier jonge vrouwen wachten, wordt het gelukkig allemaal een stuk beter. Hij loopt daar enigszins verpieterd rond en dat past bij zijn figuur. Hij wil gewoon wat rollebollen maar de vrouwen hebben kinderen en pro blemen: de eerste wacht op haar grote liefde en krijgt geelzucht als die het laat afweten; de tweede wil haar man lik op stuk geven Inzake de huwelijkstrouw; de derde voelt zich verplicht om met haar echtge noot, uitsluitend voor de familie kring en beperkt tot een paar weken per jaar, het spel van de gelukkig getrouwden op te voeren en de vierde is te jong. Ze nemen hem allemaal in vertrouwen, maar daar voor is hij niet gekomen. Langzaam maar zeker sluipt de be kende Thomas-sfeer aan: kleine voorvalletjes, typische reacties, rea listisch familieleven waarbij het bestaan van de kindertjes geen ogenblik wordt vergeten, zeer nuchter, zeer aards doch gebaad in een romantisch zomerlicht. Alles komt dus weer op zijn pootjes te recht, zou je kunnen zeggen. Maar dat mislukte begin blijft je als een graat ln de keel steken. Wat moet men Pascal Thomas nu toewensen? Dat hij geheel en al terugkeert naar de oude, vertrouwde stijl? Of dat hij, wat meer 'complexiteit' in zijn werk brengt, met behoud van het goede dat hij van nature heeft meegekregen? Mij dunkt het laat ste, want hoelang kan hij het vol strekt probleemloze filmen nog vol houden? W. Wielek-Berg Amsterdam Leidsepleintheater en Rivoli, 18 jr. Bon voor inlichtingen Naam:, Adres: Plant.' In open enveloppe «onder postieje» «enden un: C.N.V.- Antwoordnr. 1096 Utrecht die de leerlingen op de afdeling begeleidt, en bereid is enkele lessen te geven. Mogelijkheid tot volgen van de docenten-oplei ding Is aanwezig. Inlichtingen worden gaarne verstrekt door het Hoofd van de Opleiding. Sollicitaties te richten aan de Directrice, Van Riebeeckweg 212, Hilversum, telefoon 02150 - 54151. Fijne bandschoen in zwart of rood juchtleer 31-35 Leuk kinderbandschoentje In beige of rood leer 20-21 22-23 31,75 24-26 32,75 Moderne jongensmolière met bolle neus. In combinatie rood-zwart juchtleer 31-39 Vlotte melsjessandalet In combinatie rood-beige leer 28-30 31-35 29,75 Leuke meisjesbandschoen In orartie of geel leer 28-30 31-35 31,75 Heeft uw kind de leuke gratis Vari Haren prikpop al?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 9