Ik kan het kruis niet meer zien Ds. Kok begint precies om half elf Kerk in de wereld Vandaag Zeer grote collecten op zendingsdagen flisulislil Van der Laan naar Geelong Lutheranen bezig met de bijbel Vaticaan zou Gij sen Willen Onze adressen Vierde mei een boetedag in Duitse kerk? /Ilieu we boeken TROUW/KWARTET VRIJDAG 2 MEI 1975 KERK door Jac. B. Looijen Joden hebben geprotesteerd, omdat er een krui s staat op de postzegel van de Portugese synagoge in Amsterdam, die onlangs door de PTT is uitge geven. Moet ons dat verbazen? Naast me ligt een boek met een plaat. Een jood, die ze een heksen hoed op z'n hoofd hebben gezet, is vastgebonden aan een dikke paal. Hij staat op een stapel brand hout. De jood zal sterven in de vlammen, omdat hij zijn geloof niet wil afzweren. Achter hem sta at een heel groot kruis. Dat kruis zal hij wel heb ben gezien vóór hij werd vastgebonden. Wat he eft hij ervan gedacht? De plaat dateert uit 1601 en komt uit Mexico. Ia dat een ver verleden? Vorig najaar op een stille zondagmor gen was ik in Auschwitz in Polen. Ik ging niet naar de kerk, maar wilde een bezoek brengen aan het concentratiekamp, waar goed der tig jaar geleden vier miljoen jo den werden vergast. Ik liep rond door de barakken, waar grote vi trines waren opgesteld. Ik zag een meterslange vitrine met mensen haar. Dat konden de nazi' goed gebruiken in hun textielindustrie. Er was ook een vitrine met dui zenden scheerkwasten. Ook één met gebedsmantels. En een met allemaal kunstbenen. Nee, die werden in Auschwitz niet ver brand. Wel de mensen. Tenslotte zag ik een vitrine met lange rijen kinderschoentjes. Toen kon ik niet meer. Ik ben eruitgelopen. Daarna hebben ze me een gaska mer laten zien. Een grote zaal met gaten in het plafond. Daaruit kwam het dodelijke gif over de mensen, die er in waren ge stompt. Kinderen werden erbo- venopgegooid. Eerst hadden die mensen zich netjes moeten uit kleden in de garderobe en hun kleding moeten sorteren. Dat hoefde dan achteraf niet meer uitgezocht te worden. Zoals ik zei: ik ging daar naar binnen op zon dagmorgen. In de verte hoorde ik een kerkklok beieren. Ik dacht: dat hebben die Joden ook gehoord toen ze die kamer binnengingen. Wat hebben ze gedacht? Later be keek ik die kerktoren. Op de spits stond een groot kruis. Een paar weken geleden zag ik bij de IKOR-televdsie een film over de kamparts van Auschwitz. Dat was de man. die bij de aankomst der treinen in Birkenau met een snel hoofdknikje aangaf of ie mand meteen naar de gaskamers moest of nog enige tijd kon wer ken in de fabriek van I. G. Far- ben. Die fabriek stond vlak bij het kamp en daar werden de gif gassen gemaakt. In de tv-film kwamen ook de weduwe en de kinderen van de kamparts aan het woord. Natuurlijk, zeiden ze, vader was fout. Maar als hij er niet was geweest, had een andere dokter het gedaan en dat was erger ge weest. Ik dacht: hoe erger? Hoe dan toch? Op de zondag na die tv-film zou een rabbijn samen met een domi nee spreken in een gereformeerde kerk ergens in ons land. De rab bijn is gegaan. Met grote tegen zin. En onderweg heeft hij die dominee uitgescholden. Wat be zielt jullie om een goed woord te laten zeggen over die man in Auschwitz? Ik vervloek dat. Kwaad, moet je kwaad noemen. Anders gaat het weer mis. De kinderen van de dominee hoorden het ook. De rabbijn zei: ik scheld je vader uit, omdat ik zoveel van hem hou. Op een Goede Vrijdag in de kerk dienst van de christelijke neder zetting Nes Ammim in Israël hoor de ik de Duitse professor Heinz Kremers preken. Hij zei: wij christenen hebben gouden kruizen op onze altaren gezet en we heb ben het kruis verheven in onze vaandels en op onze kerktorens. Maar wie liepen er de eeuwen door onder het kruis? Wie werden versmaad, veracht, vertrapt? Rab bijn Shalom Ben Chorin in Jeru zalem, de schrijver van het fijne boek 'Broeder Jezus', zei eens te gen me: ik kan het kruis van Golgotha niet meer zien zonder de rokende schoorstenen van de verbrandingsovens in Auswitz op de achtergrond. In hun optelsommetje zetten de schoolkinderen in Israël niet ons plusteken. Want dat is een kruis. In plaats daarvan gebruiken ze een T-vormig teken. Ik kreeg eens een prospectus in handen, waarin een Israëlische postzegelse rie over het onderwijs werd aan gekondigd. Daarop was ook de wiskunde afgebeeld: a 4- b c. Ik wist niet wat ik zag. Maar in Jeruzalem hebben ze het op het laatste moment ook gezien. Toen de postzegels op de markt kwa men, was van ons plusteken een T-teken gemaakt. Er zijn ook liberale joden in Ne derland, die zich niet druk maken over het kruis op de postzegel van de Portugese synagoge in Amster dam. Ze zeggen: ach zoiets kun je verwachten in een niet-joodse sa menleving. De mensen weten niet beter. Ze weten niet wat ze doen. Zo'n reactie zit me dwars. Nee, ik vind het heel goed van die ande re, rechtzinnige joden, dat ze pro testeerden. Je weet dan waar je aantoe. bent. AMSTERDAM De gereformeerde theologische hogeschool van Gee long in Australië heeft de eerste stap gezet tot uitbouw naar een universiteit. Met ingang van 1 au gustus is dr. H. van der Laan be noemd tot hoogleraar in de wijsbe geerte. Dr. H. van der Laan, momenteel met verlof woonachtig in Aalsmeer, stond tot voor kort in dienst van de zending van de gereformeerde kerken in Nederland als docent aan de theologische hogeschool te Ujung Pandang (Makassar) op Ce lebes. Hij is 42 jaar. Voordat hij in 1967 in zendingsdienst trad, was hij predikant in Kantens en in Vleu ten. De hogeschool van Geelong is de predikantsopleiding van de gerefor meerde kerken van Australië en Nieuw-Zeeland (die gevormd zijn door Nederlandse emigranten) en enkele kleine kerken van Schotse oorsprong. Van 1956 tot 1971 do ceerde prof. dr. K. Runia, thans te Kampen, er dogmatiek. Dr. Van der Laan gaat er colleges geven aan de theologische studenten en daar naast aanvullende colleges christe lijke wijsbegeerte voor studenten van Australische universiteiten. door Ton van der Hammen Op.de informatietoer gaan bij drs. P. H. G. C. Kok, synodepraeses van de evangelisch-lutherse kerk in zijn antiek-deftige pastorie aan de Oudegracht te Weesp, vlak naast de plaatselijke notaris en andere notabelen, pakt heel anders uit dan je bij iemand in zo'n hoogeerwaarde functie en vertoe vend achter zo'n voornaam ogende gevel zou verwachten. Na het aanbellen gaat het door je heen dat zo meteen best een Saar- tje met boezelaar de deur open zou kunnen doen om je vervolgens bij de dominee in zijn studeerkamer aan te dienen. Maar niets daarvan: het is de hoofdbewoner-zelf die je, op z'n vrije tijds gekleed, joviaal verwelkomt. Om je dan z'n levendi ge gezinskring binnen te voeren waartoe ook diverse honden en ROME Volgens het Italiaanse tijdschrift Panorama zou kardinaal Alfrinx bedankt hebben voor de eer, om nog enkele Jaren aan te blijven als aartsbisschop van Utrecht en zo de weg te banen voor bisschop Gijsen als zijn opvolger. Het blad beweert dat de kardinaal (die op 5 juli 75 Jaar wordt) bij zijn bezoek aan de paus op 10 april zijn ontslag aangeboden zou heb ben. De paus zou hem gevraagd hebben, nog enkele jaren te blijven èn eraan mee te werken, om de benoeming van bisschop Gijsen ac ceptabel te maken. Maar op dit punt zou de kardinaal volgens het Italiaanse Panorama 'hard' zijn gebleven. Hij zou tegen de paus gezegd hebben, dat een benoeming van bisschop Gijsen ln Utrecht de r.k. kerk in Nederland zou splijten. Hij zou nog wel enkele jaren willen aanblijven, maar on der voorwaarde, dat bisschop Gij sen hem niet zou opvolgen. De kardinaal zou volgens het blad bis schop Ernst van Breda als zijn opvolger wensen. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM/ROTTERDAM Traditiegetrouw kwamen op Ko ninginnedag vele duizenden mensen uit de rechterhoek van de gereformeerde gezindte samen op hun zendingsdagen. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. De zendingsdag van de gerefor meerde gemeenten in de Hilver- sumse Expohal bracht tienduizend mensen op de been. De Mbuma- zending trok zevenduizend mensen naar de Ahoyhal- in Rotterdam- Zuid. Beide dagen zijn vooral ge zinsdagen, waar dan ook opmerke lijk veel kinderen waren. In Hilversum werd 63.000 gulden gecollecteerd. Met een cheque van twintigduizend dollar, die vanuit Amerika werd overhandigd, was het totaal van deze dag 110.000 gulden. De collecten in Rotterdam brach ten 88.000 gulden op. Bovendien had men daar nog 74.000 gulden meegebracht als opbrengst van plaatselijke acties. Totaal 162.000 gulden. Samen brachten deze beide bijeenkomsten dus bijna drie ton op. Ds. H. Rijksen uit Zoetermeer gaf in zijn openingswoord in Hilversum informatie over het zendingswerk van de gereformeerde gemeenten. Zij hebben thans zestien zendings krachten: drie predikanten, een arts, twee technici, vier land bouwkundigen en zes verpleegsters, in West-Irian, Nigeria en Zuid-Af- rika. Ds. Rijksen kon meedelen, dat er plannen zijn om de post Nipsan op West-Irian te heropenen. Vorig jaar werd deze post overvallen, waarbij dertien Inheemse medewer kers gedood werden. Ook zijn er plannen voqr een vijfde zendings- post daar. Het eerste deel van de bijbelvertaling in de Jall-taal (het boek Handelingen) is in druk ver schenen. In Nigeria werd het werk het afgelopen jaar uitgebreid door de opening van een post in het Izi- gebied. In Zuid-Afrika werd een bijbellandbouwschool geopend. Groeten Zuster J. S. van Rossum uit Nigeria en de heer H. Looyen uit West- Irian brachten de groeten over van de werkers in het veld en de heer John Spaans uit Corsica (Zuid-Da- kota) van de zustergemeenten in Amerika, vergezeld van een cheque. Verdere sprekers in Hilversum wa ren ds. J. Baayens uit Rotterdam, die in zijn toespraak ook het evan gelisatiewerk betrok, ds. J. Karens uit Opheusden en de heer M. Nljsse uit Middelburg, die vertelde over de negentiende-eeuwse zendeling John Williams op de Fidzji-eilanden. De Mbuma-zending steunt het zen dingswerk van de Schotse vrije presbyteriaanse kerk in Rhodeslë. Deze zending heeft haar begunsti gers onder de oud-gereformeerden, de gereformeerde gemeenten in Ne derland, sommig hervormden en Ln vrije gemeenten. Na de openiing door voorzitter ds. C. Smits uit Giessendam spraken in Rotterdam achtereenvolgens ds. Donald Mac- Lean uit Glasgow, ds. J. van Prooijen uit Stavenisse, ds. E. du March ie uit Voorthuysen uit Leer- sum, ds. S. de Jong uit Ouddorp, de heer L. M. P. Scholten uit Krimpen aan den IJssel, ds. A. de Waard uit Alblasserdam en ds. F. Mallan uit Vlaardingen. In september hoopt zuster J. van Zanen uit Middelburg, die al een jaar ln opleiding is in Glasgow, als verpleegster te worden uitgezonden naar Rhodesië. Ds. Petros Mzamo uit Rhodesië, die ook deze dag aan wezig zou zijn, kon niet komen door visum-moeilijkheden. poezen blijken te behoren en rjiet te vergeten een huisduif, die zich al gauw, klapwiekend, vertrouwelijk op je kruintje zet. Dominee Kok is geen man uit een rijtje. Al was het alleen maar om dat je in hem' behalve een predi kant ook een glazenier ontmoet. Twee beroepen die hijzelf helemaal in eikaars verlengde ziet liggen. En dat is waar. Want veel van zijn werkstukken, overal in ons land te vinden, willen toch eigenlijk ook preken zijn. Op weg naar boven kan ik me daarvan overtuigen. In de hoge gang daar prijkt ook een metershoog kruis met de lij dende Christus, een neo-gothisch werkstuk van een broer van de befaamde dirigent Willem Mengel berg. Die heb ik van de pastoor hier in bruikleen, licht ds. Kok toe. Want m'n collega wil het stuk wel graag in zijn kerk terug 'als de tijden nog eens keren'. Nou. ik dacht zo dat het hier wel blijven zal. Maar goed, het doel van het bezoek. D^t heeft te maken met de generale kerkelijke vergadering van morgen in de Amsterdamse Lutjer- kerk, waar synodeleden, gemeente leden en predikanten zich zullen buigen over wat officieel heet: 'fase 2 in het vierjarenplan voor de evangelisch-lutherse kerk'. Het is voor uw lezers misschien goed dat ik het nog eens even op een rijtje zet, begint dominee Kok en dan geeft hij de volgende toelichting: Onze kerk, die nu nog zo'n 40.000 belijdende- en doopleden telt, loopt numeriek vrij snel achteruit, het afgelopen jaar weer met 1200 men sen. Enkele jaren geleden kwam daarom in de synode aan de orde: Hoe verder? Samen met een andere kerk? Maar dat is moeilijk, onder meer omdat de gemiddelde luthe raan zich maar slecht bij andere kerken thuis kan voelen. Om het wat generaliserend te zeggen: kijkt hij naar de reformatorische kerken, dan voelt hij zich daar voor een deel wel mee verbonden, maar dat doet hij voor een ander deel eigen lijk ook met de rk kerk. Ikzelf bijvoorbeeld kan me een heel eind met de Reformata identificeren, maar bepaald niet met het daar vaak nogal verstandelijke denken over allerlei dingen. Din ligt het rooms-katholieke-, meer mystieke of laat ik liever zeggen veelal min der rationalistische denken mij be ter. Wat is nu op onze synode besloten? Verder gaan met onze afbrokkelen de kerk, maar dan moeten we er met z'n alleen wel veel harder te genaan. Er werd een vierjaren toe rustingsplan aanvaard, bedoeld voor alle gemeenten. Eerste fase huisbezoeken, tweede fase bijbel studie, derde fase liturgie en kerk dienst en laatste fase apostolaat centraal. De huisbezoekfase is nu achter de rug. De meeste gemeenten deden mee. Doel was confrontatie van ge meenteleden met deze plannen, in ventarisatie van de mogelijkheden, informatie geven, misverstanden wegnemen. Huisbezoekers waren behalve ambtsdragers ook in veel gevallen leken-vrijwilligers. De af gelopen maanden zijn in de ge meenten de resultaten besproken. Het totaal-verslag moet nog komen. Maar er kan al wel gezegd worden dat dit huisbezoek heilzaam was en doorgaat; dat er zich een begin van een kader in gemeentetoerusting gaat vormen; dat er qua betrok kenheid veel is losgemaakt en dat er in onze kerk een vernieuwde belangstelling voor de bijbel is ge constateerd. Dé&r speelt de tweede fase op in, die volgens mij van alle vier verre weg de belangrijkste is, namelijk de bijbel weer centraal. Ik zeg: weer, omdat de bijbel in onze kerk, net zo goed als trouwens in andere kerken, erg slecht functioneert en behoorlijk in discrediet is geraakt. Maar we hebben het idee dat er nieuwe generaties zijn, die er weer nieuwsgierig naar worden. Die lui tjes weten er bijna niet meer van de meesten zijn niet meer op een zondagsschool geweest, niet meer op een christelijke school, Drs. P. H. C. G. Kok niet meer in de kerk, want 30 tot 40 procent van de lutheranen be hoort maar tot de trouwe kerkgan gers, al ligt dat plaatselijk natuur lijk weer verschillend. Wat wil nu de generale kerkelijke vergadering van morgen? Ingeleid door dr. K. A. Deurloo, de Amster damse hervormde predikant die pas tot hoogleraar ls benoemd (zijn thema is 'opnieuw de bijbel') zal onze commissie gemeentetoerusting voor het komende winterseizoen een map aanbieden met uitgebreid studiemateriaal, te gebruiken in de gemeenten. Daarin komen ohder meer stukken voor over het hoe van bijbelstudie groepen; over de betekenis van de bijbel: het begrijpen ervan, het ge sprek ermee, het gezag van de Schrift; over het verbond in de bijbel (oude en nieuwe testament); over 'de mens onderweg' naar aan leiding van wat de Emmaüsgangers, wat Fillppus en de kamerling over kwam; over het boek Ruth, waarbij naast elkaar de nieuwe concordante vertaling en de vertaling in om gangstaal van dat boek, net uitge komen bij het Nederlands bijbelge nootschap, worden gebruikt. Daar zal dan in de vergadering groeps discussie over volgen en een open gesprek. Je zou het morgen een soort stoom-cursus voor leiders van die komende bijbelstudie kunnen noemen. Natuurlijk willen wij met die bij belstudie precies hetzelfde als bij het huisbezoek: het blijft niet tot één jaar beperkt. We willen ermee doorgaan. In de hoop, dat er meer élan komt, meer betrokkenheid, meer activiteit, meer gemeentelijk functioneren en tenslotte ooit ook weer nadrukkelijker apostolaat. Dominee Kok tot besluit: Ik vind het wel fijn dat u dit stuk een dag tevoren plaats. Dat motiveert met een de deelnemers, die we in een groot aantal verwachten, weer ex tra. Zeg maar, dat ze op tijd ko men. Want ik open precies om half elf. Tijdens die opening gaat de deur onherroepelijk dicht. door Aldert Schipper 'Het verbond van kerk en het oude vertrouwde is ons zwaar te staan gekomen. We hebben de christelij ke vrijheid verraden, die ons toe staat en gebiedt, levensvormen te veranderen, waar het samenleven van de mensen zulke veranderingen eist. We hebben ontkend dat er een recht bestaat op revolutie, maar we hebben de ontwikkeling tot een ab solute dictatuur geduld en goedge praat'. Dit is een zinsnede uit een stuk kerkelijke tekst, die vandaag bij zonder actueel is. Het is een regel uit de verklaring, die de broeder- raad van de Bekennende Kirche in 1947 opstelde, na alles van 1933 tot 1945 nog eens te hebben overzien. 'Wij hebben gedwaald door te den ken met politieke middelen een front te moeten vormen van de goeden tegen de kwaden, van het licht tegen de duisternis, van de rechtvaardigen tegen de onrecht- vaardigen. Daarmee hebben wij het vrije aanbod van Gods genade, aan allen door een politieke, sociale en wereldbeschouwelijke frontvorming vervalst en de wereld overgelaten aan haar eigen zelfrechtvaardiging'. Wij hebben gefaald door niet te zien, dat het economische materia lisme van het marxisme de kerk had moeten herinneren aan de op dracht en belofte voor de gemeente ten aanzien van het leven en sa menleven van de mensen hier en nu. Wij hebben nagelaten de zaak van de armen en rechtelozen te maken tot de zaak van de chris tenheid, zoals het evangelie van Gods komende rijk zegt.' Er kan moeilijk gezegd worden dat de Duitse kerk in haar geheel zich veel heeft aangetrokken van de verklaring van Darmstadt. Met een variant op het ironische cabaret liedje kun Je haast wel zeggen: 'Toen men elkaar na de oorlog terug zag, had iedereen bij de Be kennende Kirche gezeten'. Maar veel heeft dat niet geholpen. Nu, na dertig jaar, kun je je afvra gen of de kerk niet opnieuw een christelijk front heeft gebouwd te gen noodzakelijke vernieuwingen in het maatschappelijk leven. Een simpel voorbeeld is de steun, die de christelijke politici hebben verleend aan het voorkomen dat Duitse wer kende jongeren een extra dag on derwijs zouden krijgen. Een ander voorbeeld is de kritiek die binnen de kerk ontstond, toen de Berlljnse evangelische bisschop Scharf een pastoraal bezoek bracht aan enkele leden van de Baader-Meinhof- groep. Laten we het nog maar niet hebben over dominees die de partij van Helmut Schmidt te roze vinden en zich aansluiten bij een partij die voor herverdeling van het bezit is. Uit verdriet en zorg over de rich ting, die de kerk na de oorlog heeft gekozen heeft een groep Berlljnse christenen ter gelegenheid van de komende viering van de dertigste verjaardag van de ondergang van het georganiseerde nazisme in Duitsland gevraagd boetediensten te houden. De groep (een afdeling van de christelijke vredesconferen tie) heeft alvast maar een parafra se van het Onze Vader gemaakt. Bij de bede 'Leidt ons niet in verzoe king, maar verlos ons van de boze' schrijft de Berlljnse groep: 'Het is onze verleiding te streven naar macht en aanzien voor de kerk. Wij zelf willen vaak alleen maar verlost zijn van alles wat ons persoonlijk onaangenaam voorkomt, in het bij zonder van de noodzaak onze le vensgewoonten, onze vooroordelen en ons denken radicaal te verande ren. Wij hebben niet willen inzien dat wij in alle omstandigheden één kwaad in het bijzonder moeten vrezen: het kwaad dat wij elkaar aandoen; het kwaad dat wij niet verhinderen, dat ons niet meer raakt, omdat het immers verweg in Chili, Vietnam of tegen de Koerden voltrokken wordt; het kwaad dat wij waar mogelijk met vrome woor den verdoezelen*. DEMAGOGIE Zoals men heeft kunnen lezei heeft het comité 'Ontwaakt', p.a. d! H. J. Hegger, leden van de gerefor meerde kerken opgeroepen om eer drieledig verzoek aan de general* synode te doen. De motivering voo: dat verzoek slaat alles op het ge bied van demagogie. Demagogie ii een vorm van beïnvloeding var mensen waarbij het met de waar heid niet zo nauw genomen wordt Enkele hele duidelijke leugens zlji de volgende. De eer van Ohristui zou worden aangetast 'door di loochening van de volkomen ver zoening door Hem alleen'. Wie doe dit in de gereformeerde kerken' Men moet de bedoeling van he proefschrift van dr. Wiersinga we bijzonder slecht begrepen hebber om hem ervan te beschuldigen, da hij door zijn visie op de wijze de verzoening ook maar in enig op zicht de eer van Christus zou heb ben aangetast. 'Door twijfel aai Zijn opstanding' is de volgende be schuldiging. Ook hier wordt eei ieder, die zich een andere voorstel Ling van de opstanding tracht t vormen, dan misschien de mees voorkomende, meteen maar geze in de hoek van de twijfelaars en d< eer-aanranders. Erger nog word het als de gereformeerde kerkei verweten wordt 'het voorstaan vai het doden van ongeboren kinderer zwakzinnigen, ongeneeslijk ziekei en ouden van dagen'. Hier kaï alleen nog maar gesproken wordei van een bijna ziekelijk doorslaan ii een onbehagen ten aanzien van d. mening van anderen over bepaald vraagstukken. Geen werkelijk mee levend kerklid zal dan ook eei dergelijke uitbarsting van ongenu anceerde beschuldigingen kunnei ondertekenen. Wie de waarheid ei eenheid van de kerk zoeken, zullei zich van deze heilloze weg afwen den. Zij weten, waarop zo iets uit loopt als het niet tegengehoudei wordt. NED. HERV. KERK Beroepen te Denekamp (toez.)A W. Vlieger te Westerwlrd; te Stel lendam: J. H.- Gijsbertsen te Bo ven-Hardinxveld; te Barneveld: dr H. Vreekamp te Oosterwolde. Bedankt voor Warnsveld (toez.): J Zagema te Roden. Intrede op 4 mei te Nieuwleusen: S v. d. Oever uit Willemstad; te Brul nisse: drs. R. H. M. de Jonge, kand uit Leiden; te Blokzijl; drs L. J. d. Brom kand. uit Bussum. GEREF. KERKEN Beroepen te Puttershoek: J. Hane graaff te Holland (VS). Aangenomen naar Den Helder: G de Vries te Haarlem O. Afscheid van Hippolytushoef: H Procee wegens beroep naar Arapot (Brazilië). Intrede te Goes: W. Stolte uit Aal ten; te Steenwijk: J. Vos uit Alp hen aan de Rijn-Noord; te Heem se: H. Wandnk uit Stedum; te IJls selstein: drs. W. Westerveld kand uit Biddinghuizen; te Doesburg kand. M. J. Wattèl uit Nagele. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Huizum-Minnertsga: F J. Bijzet, kand. te Damwoude; ti Heerenveen-Mildam: J. A. Boersmi kand. te Amersfoort. Intrede te Axel: J. Verkade uiï Groningen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Moerkapelle: R. Boog aard te Leiden; te Veenendaal: A Hofman te Scheveningen. Intrede op 8 mei: te Arnhem: K. d( Gier uit Den Haag Centrum. Magie, de westerse overleverioj door F. King. Uitg. Unieboek, Bus' sum. 128 blz - ƒ17.90. Het nieuwe kamerplanten ABC door J. Baines en K. Key. 3e druï Uitg. In de Toren, Baarn. 191 blz - ƒ22.50 (na 31 aug. ƒ32.50). ELEKTRO KOOKBOEK. 20ste drut Uitgave van de n.v. tot keuring var elektronische materialen, Arnhem Het boek heeft bij die twintigst uitgave zoveel verandering onder gaan dat het een eigentijds recep tenboek is geworden. Het eerst deel van de 20ste druk geeft eei uiteenzetting over de verschillend fornuistypen en de daarbij te ge bruiken pannen. Het tweede deel i de afdeling recepten. Het betref hier niet alleen de 'Hollandse keu ken' maar ook gerechten uit d 'keuken over de grens' zijn er li opgenomen. Ook grill- en fondue recepten. Het boek is geïllustreer met veel kleurenfoto's. Het aanta pagina's is 352 en de prijs ƒ27 exc verzend- en verpakklngskosten. He boek kan besteld worden bij n.v KEMA, Utrechtseweg 310, Arnhem Het is ook verkrijgbaar bij elektri citeitsbedrijven en de boekhandeL Elisabeth en de moraal, door Har riët Freezer. 4e druk. Uitg. Arbei derspers. Amsterdam. 169 blz 14.50. Auteursrecht in hoofdlijnen, mr I van Lingen. Uitg. TJeenk Willlnï Groningen. 156 blz - ƒ24. Diamant, wonder kristal door S Asscher. Uitg. Unieboek, Bussum 164 blz - 37.50. Bij de Stichting IVIO, Lelystad ver schenen Al-boekje 1559: 400 Ja» Leidse Universiteit door R. E. 0 Ekkart, en nr. 1561: De onderwijs man Posthumus, door K. J. Snij ders. Prijs per deeltje 1.40.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2