Wiebelen in spijkerbroek
In Sowjet-Unie
zitten 123
baptisten vast
aim
Vandaag
Kerk in de wereld
fllBlllSllI
Zwart Zuid-Afrika
heeft minder zin
in praten met blank
Nederland
weer een
bank rijker
Godsdienstleraar
wegens hang naar
links ontslagen
'Geen wapens naar
crisisgebieden'
Onze
adressen
Vrachtauto per km
gevaarlijker dan
personenwagen
Waarschuwing voor
Eraldin-tabletten
ft
Slagers maken
40 procent
vleeswaren zelf
Nieuwe boeken
TROUW/KWARTET DONDERDAG 1 MEI 1975
KERK/BINNENLAND 2
door A. J. Klei
Mijn collega die voor de krant naar de gerefor
meerde predikantenvergadering was geweest, had
de openingsspeech van voorzitter dominee P. A.
E. Sillevis uit Rotterdam op de band opgenomen
teneinde ook mij te doen delen in een aantal eer
waarde kwinkslagen.
Het zal wel komen door mijn
geringe bekendheid met de won
deren der techniek, maar het had
voor mij iets onwezenlijks om,
gezeten in het uiterst summier
ingerichte spreekkamertje van
ons bureau met z'n slecht sluiten
de deur (onze kracht wordt in
zwakheid volbracht), mee te ma
ken hoe de grapjes van een telg
uit een niet onvermaard gerefor
meerd geslacht klinken uit een
klein, midden op tafel geplaatst
doosje.
Toch heb ik denkbaar het schone
verhaal genoteerd dat dominee
Sillevis Smltt deed over zijn eer
ste bezoek aan een nieuw ge
meentelid. Hij was nog maar net
binnen of de man, die wenste, te
weten wat voor vlees hij in de
kuip en wat voor pastor hij in
huis had, ging dreigend voor hem
staan, richtte zijn uitgestoken
wijsvinger als een pistool op de
borst van zijn voorganger en
sprak op strenge toon: zeg mij,
vindt u dat Sadrach, Mesach en
Abednego echt in de brandende
oven geweest zijn, ja of nee.
Uit het doosje kwam het geluid
van lachende dominees en ik
lachte onbekommerd mee. Maar
nu. teruggekeerd achter mijn
schrijftafel, heb ik daar toch wel
een beetje spijt van. Och, dat die
dominees zo'n plezier hadden ver
geef ik ze graag, die waren een
dagje uit en dan zet Je de zorgen
opzij. Maar hoezeer ik ook houd
van gepaste scherts op z'n tijd. ik
kan de ogen niet sluiten voor het
feit dat dominee Sillevis Smitt
zijn gewillig gehoor volstrekt in
het ongewisse liet omtrent het
antwoord dat hij zijn vers ge-
meenteMd gaf.
Dit zwijgen roept vermoedens
wakker. Kijk, we hebben in ker
kelijk Nederland iemand die door
naar Canada geëmigreerde gere
formeerden zo treffend omschre
ven wordt als: Adam-denier, Adam-
ontkenner. Dit is, voor wie 't
niet weten mocht, professor Kui-
tert. Mij bekruipt nu de vrees dat
we misschien ook nog een bran-
dende-oven-denier onder ons
hebben. Ik moet er niiet aan den
ken. Dominee Sillevis Smitt,
spreek! Bent u een oven-ontken
ner, ja of nee.
Zo zien we maar weer dat het
aantal onderwerpen waarover je
je in de kerk druk kunt maken,
met de dag toeneemt. Onlangs
nog werden er in deze krant een
paar zaken aangedragen, waar ik
zelf niet direct op gekomen zou
zijn. Ik denk aan de brief van een
lezer, die reagerend op de handte
keningenactie van de verontruste
gereformeerden, opschreef wat
hem in een kerkdiienst tot onrust
had gebracht: 1. een stukje to
neel: 2. een electronisch orgel, en
3. meisjes die stonden te wiebelen
in een spijkerbroek.
Ik heb bij die geschiedenis van de
brandende oven wel laten merken
dat ik niet alles over zijn kant
laat gaan, maar het komt me voor
dat onze lezer het zich te moeilijk
maakt. Ik neem de zaak even met
hem door. Met dat toneelspelen
zijn we gauw klaar, dat gebeurt
sinds jaar en dag in de kerk.
Ananiias en Saffira begonnen er
mee en sindsdien is het niet van
de lucht. Wat electronische orgels
betreft, die zijn Inderdaad afschu
welijk. maar ik zie geen kans ze
op grond van de belijdenis buiiten
de deur te houden. De reformato
rische £>elijdenllsgeschriften spre
ken zien er niet over uit.
Blijft dat wiebelen In spijker
broek. Ik moet toegeven dat de
bijbel niet rept over wiebelen.
Wel over huppelen, meermalen
zelfs. Volgens Trommius acht keer
en daarna worden we door hem
nog verwezen naar: vreugde/vro
lijk. Welnu, naar mijn overtuiging
is wiebelen een afgezwakte vorm
van huppelen en deswege méér
dan geoorloofd en geen reden tot
verontrusting.
Met de vraag of het (toegestane)
tnltijiogettl Orenjtvcejrtn. trien.
Sadrach, Mesach en Abednego in de brandende oven. Uit de
prentbijbel van Pieter H. Schut (1659).
wiebelen mag plaats vinden in
een spijkerbroek, ben ik nog niet
helemaal klaar. Ik neig ertoe, een
bevestigend antwoord te geven.
Mij dunkt dat het volledig bedek
ken der meisjesbenen ons wil zeg
gen dat deze ledematen, hoe fraai
misschien op zichzelf ook, in het
door onze briefschrijver gesigna
leerde verband geheel onbeteke
nend zijn. We moeten de ogen
opheffen naar de mond diier meis
jes, vanwaaruit liederen geklon
ken zullen hebben, en ik heb
niet Vernomen dat ze verkeerde
versjes zongen.
UIT
VAN LEZERS
Zuid-Afrika
Telkens worden er in Nederland
acties gestart voor hulp (onderwijs,
medische verzorging, kerkbouw)
aan arme zwarte of half-zwarte
mensen in Z-Afrika. Tonnen geld
worden er zo bijeengebracht voor
inwoners van het op één na rijkste
land ter wereld. Premder Vorster
vindt dat uitnemend en laat het
geld in Z-Afrika binnen. Er zijn
wel nóg armer mensen in Z-Afrika
en er zijn heel wat kinderen voor
wie geen scholen nodig zijn, omdat
ze vóór de schoolleeftijd sterven
van ellende. Maar wie déze kinde
ren tracht te helpen, maakt zich
schuldig aan 'terrorisme'. Althans
volgens dhr Vorster.
Zou ik met klem mogen vragen dat
men, alvorens tot niieuwe acties
over te gaan, zich er eerst van
vergewist hoe deze zwarte of half-
zwarte mensen zélf staan tegenover
deze liefdadigheid. Dat kan heel
gemakkelijk. Er wonen er genoeg
in Nederland en hier kunnen ze
hun mening nog steeds hardop zeg-
STUTTGAART De onderwljsau-
toritelten van Stuttgart hebben
Werner Gebert (35) als godsdienst
leraar op staande voet ontslagen
omdat hij bij de gemeenteraadsver
kiezingen in Baden Wurttemberg
op de lijst stond van de communis
tische partij DKP. Gebert is geen
lid van de DKP. maar van de 'liga
tegen imperialisme', die met haar
verwant is. Gebert wil nu terugke
ren in kerkelijke dienst. Hierover
moet de kerkleiding van Wurttem
berg beslissen.
STUTTGART De evangelische
gemeente van Korntal bij Stuttgart
heeft in een brief aan de Duitse
regering gevraagd af te zien van
wapenleveranties aan Griekeland
en Turkije. 'Politieke of economi
sche aspecten kunnen niet recht
vaardigen dat wapens geleverd
worden aan landen in crisisgebie
den en zeker niet door Duitsers',
zegt de brief. 'Help mee te voorko
men dat wij als Duits volk opnieuw
schuld krijgen voor een handelwij
ze. die onze inzet voor menselijk
heid, ontspanning en vrede op het
spel zet.
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijde Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM:
Westblaak 9-11, Rotter
dam. Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplein 1, Dor
drecht. Tel. 078-33370.
Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 181.
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publibatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
gen. En zou ik voorts mogen vragen
dat men eerst eens de Zuidafrikaan-
se apartheidswetgeving raadpleegt,
want die maakt duidelijk dat wij
met al onze goede bedoelingen via
déze hulpverlening de apartheid
wel eens zouden kunnen bevorde
ren. Over belde zaken kan men
voorlichtingen verkrijgen bij het
Defend Aid Fund, Amsterdam,
Postbus 12197, tel. 020-994419. Ik
merk nog even op dat het Defend
Aid Fund samenwerkt met het
Trust Fund van de Verenigde Na
ties.
Baarn
H. M. Matter em. pred.
Radio-amateurs
Rond vrijdag 18 april jl. versche
nen in diiverse dagbladen valse he
llichten betreffende het vrijgeven
van de 27 MHz (11 meter)-band
ten behoeve van de momenteel ille
gale gebruikers, de zgn. communi
catie-amateurs. De schijn werd ge
wekt als zou de 27 MHz-band vrij
komen voor amateurverkeer met
daaraan verbonden voorwaarden.
Helaas moeten wij deze berichten
tegenspreken. Tijdens een bespre
king op 18 april bleek duidelijk dat
er onder geen beding sprake kon
zijn van een vrijgeven van de 27
MHz-band voor de communicatie
amateurs. Dit gold voor élk vermo
gen (dus ook geen vrij gebruik van
bv. 500 mWatt). Als alternatief
werd genoemd met invoeren van
een zgn D-machtigiing, waarmee
men mag uitzenden op enkele fre
quenties binnen de band van 144-
146 MHz (2 meter-band) met een
vermogen van ten hoogste 20 Watt.
Delft
H. J. Th. Zonderland
secr. Stichting
Radio 'Communicatie
Amateurs
Van een verslaggever
DELFT Vrachtwagens zijn per
afgelegde kilometer anderhalf maal
zo vaak bij botsingen betrokken als
personenauto's. Bij een dodelijk
ongeval raakt een vrachtwagen
driemaal zo vaak als een personen
auto betrokken.
Onderzoeken van de Stichting we
tenschappelijk onderzoek verkeers
veiligheid (SWOV) hebben dit aan
getoond. De oorzaak schijnt vooral
te liggen in de slipweerstand van
de banden van de trucks, die de
helft is van de banden van de
personenauto's. Al bij een geringe
vertraging op een natte weg wor
den de wielen van een vrachtwagen
geblokkeerd. Volgens ir. A. Dijks,
verbonden aan de werkbouwkundi-
ge afdeling van de TH in Delft, is
daardoor de remweg van een truck
tweemaal zo lang als van een per
sonenauto. Bovendien ligt de reac
tiesnelheid van de remmen van een
vrachtwagen een fractie lager dan
die van een personenauto.
Van een verslaggever
UTRECHT Sinds enkele maanden
bestaan er aanwijzingen dat het
geneesmiddel Eraldin (doorgaans
toegepast bij hartstoornissen) na
langdurig gebruik nadelige bijver
schijnselen aan oog-, huid- en buik
vlies kan veroorzaken. Daarom heeft
het College ter beoordeling van ver
pakte geneesmiddelen (ministerie
van volksgezondheid) in overleg met
de fabrikant (ICI) besloten het mid
del alleen nog maar toe te staan
voor een beperkte toepassing van
zeer korte duur. De bijwerkingen
zouden zich na langdurig gebruik bij
enkele patiënten hebben voorgedaan.
HERDENKEN
In de komende week zullen velen
zich gesteld zien voor de opdracht
om iets te zeggen in het kader van
de bevrijdingsherdenking. Daarbij
zal niet voorbijgegaan worden aan
de daaraan voorafgaande oorlog, de
terreur en het geweld dat door een
God en mens vergeten systeem
over Europa Werd uitgestort. Ook in
de kerken zal die herinnering
aanwezig zijn, in prediking en her
denkingstoespraken. De grote vraag
wordt dan. hoe lijden en bevrijding
ter sprake zullen worden gebracht.
De kerk heeft dergelijke verhalen
van het verleden nogal eens aange
grepen om op een kwalijke wijze
actueel te schijnen. De teneur van
het uiteen zetten van de betekenis
van een en ander werd dan vaak in
het gemakkelijk stichtelijke getrok
ken. Het geleden geweld functio
neerde dan alleen als zoveelste
voorbeeld van de verregaande zon
digheid en verlorenheid van de we
reld. Voor de zoveelste maal kon
worden aangetoond hoe boos de
wereld is en hoe noodzakelijk het
daarom is om persoonlijke redding
uit die wereld te zoeken. En verder
werden de maatschappelijke en po
litieke consequenties van een evan
gelische doorlichting van het ge
beuren van oorlog en bevrijding
gelaten voor wat ze waren. Hoe
zeer de oorlog ook een teken is van
onze boosheid, dat andere mag niet
vergeten worden. Daarmee zou het
lijden van de velen misbruikt en
misschien wel geprostitueerd wor
den. Vanuit het evangelie zal ge
sproken dienen te worden van de
werkelijke betekenis van gerechtig
heid en dienst aan elkaar evenals
van een integrale vrijheid tot men
selijk bestaan, want daarop is het
heil en zijn verkondiging uit.
KESTON Volgens recente gegevens uit betrouw
bare bron zitten op het moment 123 initiatief-bap
tisten in de Sowjet-Unie gevangen.
Volgens het bulletin van de vereni
ging van familieleden van gevan
gen baptisten zijn pas 34 gevange
nen voortijdig vrijgelaten. Deze
daad van clementie is niet de Inlei
ding geworden tot meer daden die
getuigen van verlichting van de
vervolging van niet-gereglstreerde
baptisten.
Samlsdat-lectuur die is ontvangen
door Kestori College, het bureau
uitgelokt en zich als nozem zou
hebben gedragen. In 1966 schreef
een van de aan Fedotov toegewezen
advocaten een verzoek tot herope
ning van de zaak omdat volgens
hem het bewijs onvoldoende en te
genstrijdig was. De advocaat sugge
reerde dat het bewijsmateriaal
kunstmatig in elkaar gezet was.
Talrijke pinkstermensen voelen
zich in de Sowjet-Unie zo zeer be
roofd van hun ontplooiingsmoge
lijkheden dat zij streven naar emi
gratie. In de Internationale editie
van de Herald Tribune van 23 april
zegt een van deze candidaat-emi-
granten, Jevgeni Bresenden, dat hij
bereid is naar elk willekeurig land
te emigreren. De sowjet-autorltei-
ten eisen echter dat iedere candi-
daat emigrant een uitnodiging kan
overleggen van familieleden alvo
rens een uitreisvisum wordt ver
strekt.
gerijen, boetes en arrestaties. vv L*/J" UU1U 1 A'i"L
Moeilijkheden
Bijzonder veel moeilijkheden on
dervinden op dit moment de pink
stermensen. Keston College be
schrijft het geval van Iwan Fedo
tov, de leider van de pinksterge
meente in Malojaroslavets in de
oblast Kaluga. Hij werd vorig Jaar
augustus gearresteerd en is zojuist
tot drie jaar werkkamp veroordeeld.
Hij werd in 1961 ook reeds veroor
deeld omdat hij iemand gebracht
zou hebben tot het plegen van zelf
moord, een kinderoffer zou hebben
JOHANNESBURG In de eerste van een serie besprekingen
over de maatschappelijke verhoudingen in Zuid-Afrika in de ge
meente van de (zwarte) N.G. kerk in de township Alexandra bij
Johannesburg is de vraag opgeworpen wat voor zin gesprekken
tussen zwart en blank nog hebben.
door Aldert Schipper
Binnenkort komt er dus weer een
bank bij in ons land, dat waarlijk
geen noemenswaard gebrek aan dit
soort instellingen heeft. Maar de
bank die zich in ons land gaat
vestigen is er niet eentje waarvan
er twaalf aan het Damrak kunnen.
Het wordt de 'Ecumenical Develop
ment Cooperative Society' de oecu
menische coöperatieve maatschap
pij voor ontwikkeling, verkort oe
cumenische ontwikkelingsbank.
De bank is 'alternatief', da twil
zeggen dat hij een vorm van kri
tiek inhoudt op het traditionele be
drijfsleven van de mannen in de
kalklljnpakken, die het te doen is
om wat zo mooi heet 'winstmaxi
malisatie'. Deze bank geeft aan zijn
geldschieters maar een minimale
rente en alle klanten, ook diegenen
die maar een aandeeltje van 500
Zwitserse francs kopen, krijgen
hetzelfde stemrecht.
Het gaat de bank niet om winst
maximalisatie, maar om maximali
satie van gerechtigheid in de we
reld. De bank zal leningen gaan
verstrekken voor projecten waar de
grote financieringsinstellingen aan
voorbijlopen en die toch nodig zijn
om te voorkomen dat psalm 72 vers
4 (Hij zal de redder zijn der armen),
elke zondag opnieuw vergeefs ge
zongen wordt.
Een Zweedse kerkleider zei vorig
jaar. toen het plan in het centraal
comité van de wereldraad van ker
ken aan de orde was, dat het wel
een hoopvol, maar wellicht geen
realistisch plan was. Hij gaf hier
mee aan dat de bank niet alleen
een kritiek op het bestaande eco
nomische systeem inhoudt, maar
tevens een uitdaging aan de kerken
en individuele christenen, die nu
eenmaal gewend zijn met hoop om
te gaan.
De kerken hebben vroeger nogal
eens de neiging gehad, de belegging
van kerkelijke gelden als het ware
te maken tot een hoofdstuk apart
van het kerkelijk leven.
Ander ambt
Het grove werk. Daar had je zoiets
als ouderlingen kerkvoogd voor, die
dan ook vrijgesteld waren van pas
torale taken. Men vond kennelijk
dat het beheer van de stoffelijke en
geestelijke zaken voorbehouden
diende te blijven aan verschillende
soorten ambten. Uiteraard werd er
wel op gelet dat de kerkvoogden
geen geld staken in wapenfabrie
ken of jeneverstokerijen, maar een
toch vrij ethisch bewuste kerk als
de Engelse is er pas nu achter
gekomen dat een christelijke ge
meente eigenlijk geen aandelen
kan hebben in Zuidafrikaanse
goudmijnen, ook al bieden die een
prima rendement. Daar hebben de
kerkvoogden nu opdracht gekregen
om eerst maar eens de helft van de
'goldmines' te verkopen en de rest
weg te doen zodra de markt weer
wat bekomen is van deze verkoop-
golf.
De kerken zien nu in dat het niet
zo simpel is, een belegging voor het
geld te vinden, die betrouwbaar is
en tevens ethisch. Sommige kerken
hebben jarenlang gemeend dat je
met grond nooit mis kon zitten,
zeker als je di e grond dan weer
voor lage rentes aan boeren ver
pacht. Maar inmiddels begint de
gemeente aan te voelen dat het
geld een middel kan zijn om te
laten 'meewerken' in een bepaald
heilsplan.
Investeringsbureau
Maar daarvoor moet je precies
kunnen nagaan wat het effect van
een belegging is, naast de rente en
de betrouwbaarheid. Daarvoor is in
de VS een paar jaar een apart
kerkelijk bureau opgericht. Ik heb
een hele tijd geleden reeds Iets
geschreven over dit bureau, waar
kerken en particulieren informatie
kunnen krijgen over dat derde as
pect van beleggingen. Ook in ons
land wordt op dit moment gewerkt
aan zo'n bureau.
Intussen zegt de wereldraad van
kerken tegen de kerken, die geld te
beleggen hebben: Wij bieden alvast
een financiëel en ethisch safe mo
gelijkheid in de vorm van de beleg
gingscoöperatie.
Nu het besluit genomen is, de bank
in ons lend te vestigen, heeft de
wereldraad de leden-kerken ge
vraagd tot de bank toe te treden.
Zelf is de wereldraad voor enkele
tonnen lid geworden. Er zijn in
middels 31 deelnemers, van wie
dertien uit Azië, Afrika en Latijnss
Amerika. Er is ingetekend voor in
totaal twee miljoen Zwitserse
francs (ruim 1,9 miljoen gulden).
Geen indrukwekkende bedragen in
de financiële wereld. Het wordt tijd
dat de rijkere kerken in Europa en
Noord-Amerika over de brug komen
met hun pensioenfondsen, diakona-
le reserves en vergeten potjes.
De besprekingen zijn van belang,
omdat beleidsfiguren uit de blanke
NG Kerk uitgenodigd zijn om te
spreken in de zwarte gemeente. Na
een pleidooi van ds F. C. O'Brien
Geldenhuys, de actuarius van de
synode van de NG Kerk voor ge
sprek tussen blanken en zwarten,
zei men dat dit soort dialoog een
beetje op in- en uitpraten gaat
lijken. In de zaal zei iemand dat de
blanke NG Kerk een van de mach
tigste organisaties is in Zuid-Afrika
maar dat deze niets doet om de
maatschappelijke structuur te ver
anderen. Een kerkeraadslid zei:
Hoe kan de NG kerk spreken over
verzoening als de kerk zelf raciaal
verdeeld is? Dr. Geldenhuys zei dat
de NG kerk veel doet om de situa
tie te veranderen, maar dat het
haar gewoonte niet is om dit in het
openbaar rond te bazuinen. Alge
meen wekte de gemeente de indruk
dat zij niet veel behoefte meer
gevoelde om het gesprek met blan
ken voort te zetten. Een van de
sprekers zei: Jullie blanken weten
tenslotte wel wat ons ontbreekt.
Dr. O'Brien Geldenhuys komt vol
gende maand in ons land aan voor
een bezoek aan de gereformeerde
kerken.
UTRECHT Het aandeel van de
'zelfworstmakende' slager in de to
tale vleeswarenproduktie kan, de
vleesconserven buiten beschouwing
gelaten, worden geschat op 40 pet,
aldus de Stichting 'Het Worstmaa-
kersgilde'.
Dat slagersworst en andere zelfge
maakte vleeswaren steeds meer in
trek raken, blijkt het gilde uit on
derzoeken die het ministerie van
landbouw heeft uitgevoerd met me
dewerking van het Bedrijfschap
Slagersbedrijf en het Produktschap
Vee en Vlees.
Ruim een jaar geleden werd becij
ferd, dat de Nederlandse slagers
70 miljoen kilo vleeswaren in eigen
worstmakerij produceren. Omdat de
vleeswarenfabrikanten dat een on
waarschijnlijk grote hoeveelheid
vonden, is het onderzoek herhaald.
Toen bleek het produktiecijfer vol
gens voorzitter A. Coppoolse van
het Gilde inmiddels tot 85 miljoen
kilo te zijn gestegen. De fabrikan
ten zijn nu zelf een onderzoek be
gonnen.
Anna Casparii of Het heimwee,
door T. de Vries, 3e druk. Uitg.
Queitido, Amsterdam. 333 blz -
32.50.
Herdruk van de avonturen van
Tom Poes: Het verdwijneiland en
Het geheim van het Noorderlicht
resp. 30 en 70 pagina's. Per twee
delen ƒ7,50; Bezige Bij, Amsterdam.
Heer, leer ons bidden, meditaties
over het Onze Vader. Uitg. Buyten
en Schipperheyn, Amsterdam. 58
blz - ƒ5.90.
Johan- Huizinga-lezing 1973: Can
there be a Gothi literature? door
M. McCarthy (33 blz) en leaing
1974: De cultuur, het geld en de
mensen, door prof, dr J. Pen (46
blz). Prijs ƒ8,90. Uitg. De Harmo
nie, Amsterdam.
Produktiviteit in biologische syste
men. Redactie prof. dr. G. J. Ver
velde. Uitg. Pudoc, Centrum voor
lamdbouwpubllkaties en landbouw-
documentatie, Wageningen. Het is
het verslag van het symposium ge
houden in april 1974 te Amsterdam.
312 blz - ƒ22,50.
Albert Halin, door Koos van We-
ringh, 2de druk. Uitg. Arbeiders
pers, Amsterdam. 252 blz. - 28,50.
Uitg. Querido te Amsterdam zond de
volgende salamander-pockets. De
avonturen van Bazip Zeehoek, door
C. Buddingh (176 blz - 3e druk):
Noorderlicht, door F. Bordewijk (4e
druk - 255 blz); Aan de grond in
Londen en Parijs, door G'Orwell
(3e druk - 206)Brieven aan mijn
kleinzoon door A. J. Herzberg (9e
druk - 176)De ontmoeting door A.
Collen (4e druk - 125); Door een
noodlottig ongeval, door W. Corsari
(4e druk - 219 blz); Adriaan en
Olivier, Olivier en Adriaan en Adri
aan contra Olivier, door L. Huizin
ga (21ste druk - 192 blz: 16de druk
- 251 blz.; 11e druk - 218 blz.) Prijs
per boekje: ƒ4,90.
Gasplatform A; pha-2, thriller van
Jan Noordegraaf. Uitg. Fontein,
Baarn; 126 blz - ƒ8,90.
Reizen in de eeuwigheid, de mens
als overwinnaar van tijd en ruimte,
door J. v. Buttlar. Uitg. Fontein
Baarn 216 blz - ƒ22.-. Bij dezelfde
uitgeverij verschenen twee crime-
pockets: De Cock en de stervende
wandelaar (158 blz - ƒ9,75) en De
Cock en de dansende dood (156 blz
- ƒ9,75), geschreven door A. C.
Baant j er.
Tussen hemel en aarde door B.
Mlchelaard. Een roman die speelt
in Europa, via Amerika, Noord-Afri-
ka en Israël naar Rusland en het
Verre Oosten. Het geeft een tijds
beeld van de dertiger en veertiger
jaren van deze eeuw. Uitg. Veen,
Wageningen 416 blz - ƒ28,50.
Jakko en Jamina, door G. van de
Roy. Onderwerp van dit prozade
buut lis de ontmoeting tussen een
roomskatholiek meisje en een jood
se jongen. Uitg. De Clauwaert, Kor-
beek.
Jaapje, door L. v. Looy. Uitg. Man-
teau, Den Haag. De eerste druk
verscheen in 1917. 196 blz - 6,90.
Decoratieve draadfiguren, door B.
en P. Eales. Uitg. Zomer en Keu-
ntng, Wageningen in de serie
'Vaardige handen'. 32 blz - 5,50.
De dijk is dicht, door M. van 't
Sant. Uit. Rlivlère en Voorhoeve,
Zwolle. 192 - ƒ9,90.
Storm over Fostaland, door P.
Terpstra. Uitg. Zomer en Keuning.
Wageningen 205 blz - ƒ11.90. Voor
abonnees op de spiegelserie5,95.
De druiven der gramschap door J
Steinbeck. 10e druk 431 blz -
19,90. Uitg. Unieboek, Bussum.
Onvoltooid roman van P. W. J.
Steinz. Uitg. Nijgh en Van Ditmar,
Den Haag. 126 blz - 15.-.
De kibboets, een portret ln 150
foto's. Tekst van dr. H. Rosenfeld.
Yegyda Hanegbfi en Marc Segal
Uitg. Zomer en Keuning, Wagenin
gen. 148 blz - ƒ22.90.